Hollywood-nostalgie op het ijs KUNST CULTUUR Beatrix ontpopt zich steeds meer als cultuurpaus Ontdempen Maarten van Roozendaal brengt bloemlezing 5Feest is voor ons lekker knallen 'Madurodam by Night' beg Week van de Geschiedenis Openluchtmuseum theater recensie Ruud Buurman Voorstelling: Maarten van Roozendaal verzamelt werk'. Gezien: 20/11, De Meersse Hoofddorp. Nog te zien: 23/10, Leidse Schouwburg. Voor in het boek waarin Maar ten van Roozendaal bijna al zijn teksten heeft gebundeld staat zijn motto: 'Het leven heeft geen zin, maar ik toevallig wel'. Over het eerste deel valt te twis ten, aan het tweede deel van dit motto kan geen kleinkunstlief- hebber na zes theaterprogram ma's nog tornen. De 'chroni- quer van het dagelijks getob' toert dit seizoen door het land met vier muzikanten. Dus niet, zoals gebruikelijk de laatste ja ren, alleen met bassist en ar rangeur Egon Kracht. In 'Van Roozendaal verzamelt werk' staat hij achter een microfoon en zingt hij bestaand werk. Het verschijnen van het tekstboek met de titel 'Red mij Niet' was een mooie aanleiding voor een dergelijke 'bloemlezing'. Op zijv, tijd mag dat, zo'n over zicht. Lekker voor de liefheb bers die het intro al herkennen en goed voor de beginnelingen die direct een staalkaart van zijn kunnen krijgen voorge schoteld. Een van de risico's bij een bloemlezing is dat juist dat éne lied niet wordt gezongen. Je bent héél erg oneerbiedig als je dit programma 'Ouwe wijn in nieuwe zakken' noemt. De ou we wijn is namelijk veelal uit uitzonderlijk goede jaren en de uitstekende muzikanten achter hem, Egon Kracht (contrabas), Marcel de Groot (gitaar), Jeffrey Bruinsma (viool) en Michiel van Dijk (blaasinstrumentenen) leggen zoveel sfeer in de num mers datje dat met de term 'nieuwe zakken' heel erg tekort doet. Maar daarmee is niet gezegd dat meer mensen op een podi um een boeiender toneelbeeld oplevert en dat meer instru menten altijd tot betere uitvoe ringen van die liederen leidt. Als je een keuze zou moeten maken tussen deze bezetting en invulling van de liederen en die van het duo Van Roozendaal- Kracht, dan tóch maar het in tiemere duo dus, hoe fraai K'jMaarten van Roozendaal v$f- zamelt werk' ook is. Klapstuk speelt op tiende editie Coverbox door Herman Joustra leiden - Coverbox is een evene ment om te koesteren. Muziek festivals zijn er al niet veel in Leiden en zeker niet van het ka liber van Coverbox. Dat vindt Ewout de Bruijn, zanger van de band Klapstuk die zaterdag bij de jubileumeditie, de tiende uitgave alweer, van de partij is. „Wij spelen er bijzonder graag", zegt De Bruijn. ..Je komt er mensen tegen die van live-muziek houden, die ook naar andere concerten gaan. Je komt er ook collega-muzikan ten tegen. Eigenlijk is het een grote reünie met goede mu ziek." De Bruijn kan het weten, want hij speelde al verschillende ke ren op het festival waar de bands voor een keer alleen maar nummers van anderen spelen. Hij deed dat in verschil lende groepen. Eerst met de groep Goet Fout, later met Klapstuk. Met succes, want de geestelijk vader van Coverbox, Willem Gressie, heeft naar eigen zeggen de toppers uit de afgelopen nen jaar, op de affiche gekegen. „We vinden het ook een hele eer. Eerlijk gezegd hadden we er niet op gerekend, omdat we de laatste keer wegens interne strubbelingen moesten afzeg gen. En nu staan we er toch, da's prachtig." Klapstuk is een band die zijn naam eer aandoet, vindt De Bruijn. De naam is in het Leidse onlosmakelijk met hutspot ver bonden, met 3 oktober en dus met feest. „De meesten van ons zijn in Leiden geboren of wo nen er nog. En ja, we zijn een feestband. Feest is voor ons lek ker knallen. Gezelligheid ma ken. Optredens van ons zijn echte feesten. Ik kan me nog een optreden in Broekland her inneren. In een tent met 3500 man. Daar gingen mensen op bankstellen het publiek door. Een soort crowdsurfen, maar dan op een bank." Klapstuk brengt zaterdag een mix van swingnummers, waar bij het repertoire van de Blues Brothers een belangrijke rol speelt. „We zijn altijd een co verband geweest en we hebben in de loop der jaren veel vér- schillende muziek gespeeld, ook de nummers van de Blues Brothers. Een tijdje terug zaten we. een keer met elkaar te pra ten hoe we verder moesten, met welk repertoire. Toen zei den we tegen elkaar: Waarom leggen we ons niet toe op de Blues Brothers? Met hun num mers hadden we altijd veel suc ces en het was heerlijke muziek om te spelen." Zo gezegd, zo gedaan. Klapstuk treedt sinds een tijdje voorna melijk in de voetsporen van dit illustere gezelschap. Inclusief aankleding, zoals zwarte hoe den en zonnebrillen. „Zo nu en dan kijken we naar de film. Als we de danspasjes bijvoorbeeld willen doen. Maar we proberen ze niet precies na te doen. Ons optreden moet niet te mecha nisch worden. Het moet een ei gen smoel hebben, dat wel. We zijn met zijn negenen en de ba sis van de band draagt fleurige kleding. Het heeft wel wat moeite gekost om iedereen zo ver te krijgen, maar het is nu een kleurrijk geheel. Weet je wat het is met veel muzikanten? Die spelen het liefst in een ]"Ög- Klapstuk: een mix van swingnummers, waarbij het repertoire van de Blues Brothers een belangrij speelt. Publiciteitsfoto gehad, een nummer dat de se. Ook feestmuziek. Blues Brothers ook speelden, gaat het om." Maar na een tijdje wilde ik wat anders, ik ben echt niet 24 uur per dag met de Blues Brothers bezig. De band ook niet hoor. Zaterdag spelen we ook nu»ji- mers van De Dijk, en uit Grea- gingbroek en een T-shirt met gaten. Maar dat is toch geen ge zicht?" Het mobieltje van De Bruijn gaat. De ringtone is de herken ningstune van The Pink Pan ther. „Ik heb een tijdje 'Gimfhe all your lovin' op mijn mo&iel Coverbox, morgen in Q-bi stegracht 142 in Leiden. Me Up, Stevie Ray Vaughan F car Riders, Maximum 0 Klapstuk en Backseat Windi vang 20.00 uur. arnhem - Negen verzamelaars en hun verzameling worden in het Nederlands Openluchtmu seum in Arnhem tentoonge steld in de expositie 'Het ge zicht achter de verzameling'. De tentoongestelde collecties variëren van kotszakken uit vliegtuigen (3000 zakken van 750 vliegmaatschappijen) tot van alles en nog wat over Mar co Borsato of het koningshuis. Op videoschermen komen de verzamelaars aan woord over wat hun bezielt. Abba-voorstelling in Leiden afgelast leiden - De voorstelling Abba The Show die woensdag 27 ok tober in de Leidse Groenoord- hallen zou worden gegeven, is afgelast. De reden is dat er in de voorverkoop te weinig kaarten waren verkocht. Daarom is het concert van de Abba-cover- band nu verplaatst naar de Rijnhal in Arnhem. Songfestival voor homo's utrecht - De tiende editie van het Nationaal COC Songfestival heeft op 6 november plaats in Utrecht. Tien organisaties heb ben een deelnemer aangemeld die mag strijden om de gunst van de jury, bestaande uit Idols-finalist Ron, zangcoach Kees Taal en Ria van Oosten van het magazine Zij aan Zij. Het evenement wordt gepre senteerd door 'levend kunst werk' Dolly Bellefleur. Het COC Songfestival werd voor het eerst georganiseerd in 1995. Dat jaar mocht Nederland niet mee doen aan het Eurovisie Song festival omdat Willeke Alberti in 1994 een te lage notering had behaald. Om het gemis te ver zachten, werd een eigen song festival bedacht. Museum Prins Willem V dicht den haag - Museum Galerij Prins Willem V aan het Haagse Buitenhof gaat per 1 november voor twee jaar dicht. Aanslui tende panden worden in die periode grondig verbouwd en het museum wil risico's voor publiek en collecties vermijden. De Galerij Prins Willem V is vol gens eigen zeggen een van de eerste musea van Nederland. De prins (1748-1806) bracht een belangrijke collectie schil derijen bijeen. In 1773/1774 liet hij de galerij bouwen, die hij drie dagen per week openstelde voor publiek. Nog altijd toont de Galerij de ouderwetse ma nier van exposeren: de muren zijn totaal volgehangen. Verzamelaars tentoongesteld NOODZAKELIJK KW A A den haag/anp - Onder het mot to 'Geschiedenis houdt je wak ker' vindt volgende week zater dag 'Madurodam by Night' plaats, het openingsfeest van de Week van de Geschiedenis. Tij dens deze Nacht van de Ge schiedenis is de miniatuurstad in Den Haag geopend en bran den er 50.000 lichtjes. Voor jong en oud zijn activiteiten georga niseerd. Historici Geert Mak, Herman Pleij, Maarten van Rossem en anderen discussiëren over het centrale thema van de geschie- denisweek: wat is nou typisch Nederlands? Behalve dit debat kunnen bezoekers zich tijdens de geschiedenisnacht verma ken met cabaret, toneel, mu- ziekoptredens, theater en mo deshows. Tijdens de Week van de Ge schiedenis, van 30 oktober tot en met 7 november, vinden in het hele land activiteiten plaats. Het Historisch Nieuwsl Anno, een organisatie bezighoudt met de vade geschiedenis, organiseei week. „Er is van alles te doen, 1 le leeftijden", vertelt B. 11 Broek van Anno. „Voor ren zijn er verschillende tochten en ze kunnen geologisch museum less gen over het tijdperk Mammoet. In een andei um kunnen volwassene hoe ze een stamboon zoek moeten doen." Vi in het Rembrandthuis sterdam te zien wat de woonten vroeger waren Rembrandt zelf gegeti kunnen hebben. De Week van de Gescli beleeft behalve de spet opening in Maduroda een afsluitingsfeest: op vember in de Centrale theek van Rotterdam. Expositie 'Het gezicht achter de verzameling'. Publiciteitsfoto: GPD Voor de koningin is kunst werk en hobby Holliday on Ice pakt ouderwets en toch verfrissend uit door Hans Jacobs rome - Koningin Beatrix ontpopt zich steeds meer als cultuurpaus. In Rome gaat ze dezer dagen van tentoonstelling naar film, van concert naar expositie. In eigen land heeft ze binnenkort een nog uitgebreider cultureel pro gramma. Beatrix gaat als een wervelwind door de kunstwereld. Er is bijna geen kunstvorm die de konin gin niet op haar weg vindt. Schilders, beeldhouwers, musi ci, dansers, (amateur)zangers, theatermakers, schrijvers, film makers, toonkunstenaars, ze komen allemaal aan de beurt. De vorstin houdt nauwelijks tijd over voor haar eigen weke lijkse uurtjes boetseren en beeldhouwen. Al zal de opeen stapeling van activiteiten - in Rome drie dagen achtereen, volgende maand vijf keer in ze ven dagen - toeval zijn. Het na jaar is nu eenmaal populair bij degenen die iets te vieren of te openen hebben en dan gaat er algauw een uitnodiging naar de koningin. Een briefje naar pa leis Noordeinde betekent niet automatisch succes. Er komen meer invitaties binnen dan Beatrix kan aannemen. Dus wordt er op de wekelijkse staf- Koningin Beatrix bekijkt het schilderij 'Big Mouth' van Marjolein Rothman, een van de genomineerden voor de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst. Foto: ANP vergadering een selectie ge maakt: wie is aan de beurt, wat vinden we interessant, waar zijn we lang niet geweest? Koninklijk bezoek verleent gala concerten, jubileumvoorstellin gen of een tentoonstelling nu eenmaal meer glans dan een bezoek van de burgemeester. Het honderdjarige bestaan van het sinds vandaag Koninklijk Nederlands Instituut in Rome had zonder de koningin ook wel aandacht gekregen, maar nooit zo uitgebreid. Beatrix zorgt er tevens voor dat ook de Italianen even stilstaan bij de aanwezigheid van Nederlandse kunst in de hoofdstad. In de eeuwenoude markt van Traja nus heeft de Italiaanse Marian- na Vecellio de tentoonstelling WonderHolland gemaakt van hedendaagse Nederlandse kunst. De opening door Beatrix staat garant voor belangstelling. Voor de koningin zijn het niet allemaal verplichte nummers. „Als je Beatrix ontmoet dan merk je dat ze kunst leuk vindt. Ik sloeg achterover van de ken nis die ze had", zei beeldhou wer Lucien den Arend een paar jaar geleden al. „Ze beeldhouwt goed. Als ze werk van anderen ziet, kijkt ze met het oog van een beeldhouwer." De interesse blijkt ook bij de jaarlijkse uitreiking van de prijs voor de vrije schilderkunst. De koningin praat en discussieert steeds weer uitgebreid met de jonge schilders. Dus zijn al die exposities en voorstellingen, van Rome tot Oranjewoud, van Escher tot de première van Pluk van de Petteflet, van barokcon- cert tot Jostiband, niet alleen werk, maar ook hobby. Beatrix op kunstpad: 22 okto ber jubileum Koninklijk Ne derlands Instituut, opening tentoonstelling WonderHol land, barokconcert in presi dentieel paleis in Rome; 23 ok tober opening Escher-ten- toonstelling in Rome; 13 no vember jubileumconcert 175- jarig bestaan Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst; 15 november heropening the ater Carré; 16 nov. galapre mière Pluk van de Petteflet; 17 november uitreiking Prijs der Nederlandse Letteren aan Hel- la S. Haasse; 19 november Oranjeconcert van Jostiband; 24 november opening muse um Belvédère en museumpark landgoed Oranjewoud; 24 no vember baUetvoorstelling voor huwelijk Friso en Mabel; 18 december dansvoorstelling voor 25-jarig bestaan Vrien den Nederlands Dans Theater. Holiday on Ice brengt dit seizoen een kijkje achter de schermen van de droomwereld die nog altijd met de naam Hollywood wordt aangeduid. Publiciteitsfoto theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Hollywood' door Holliday on Ice. Gezien: 21/10, Groenoordhallen, Leiden. Daar nog te zien: t/m 24/10. Het spetterwerk bij aanvang van de show ontbreekt. Her en der bewegen zich mensen over het ijs. Het geheel is zelfs rommelig. Is de show al wel begonnen? Ja, natuurlijk, dit hoort zo. Kijk je namelijk wat beter, dan zie je dat het gaat om de rommelige sfeer die al tijd heerst op een filmset. En dat is wat Holiday on Ice dit seizoen wil brengen: een kijkje achter de schermen van de droomwereld die nog altijd met de naam Hollywood wordt aangeduid. Een handig thema, want op deze manier kun je voor het showelement putten uit een rijke bron. Dat doet het gezelschap dan ook. Het begin mag dan wel bewust een licht chaotische indruk maken, al snel gaat men over tot het snellere werk. De voorstelling kent een hoog tempo met veel ver scheidenheid. We krijgen di rect al een blokje met James Bond-allure onder de naam Action Movie. Vooral het stuntwerk is hier fraai. En zo passeren diverse filmthema's de revue. Door de muziek koppel je een bepaalde scène vaak aan één bepaalde film. Meestal echter gaat het om een bepaald genre of om grote namen uit de filmgeschiede nis. Zo krijgen we bijvoor beeld een fantasiescène, waar in Ingrid Bergman danst met Humphrey Bogart op het me lancholieke 'As time goes by' Leuk is het om te zien, hoe men bijvoorbeeld het genre van de stomme film subtiel weet te typeren, inclusief het beroemde loopje van Charlie Chaplin dat kennelijk dus ook op schaatsen blijkt te werken. En het echte showwerk komt natuurlijk uit romantische films als Dr. Zdjivago of in het blokje met The dance musical. Het bevat de meest stijlvolle hoogtepunten van de avond. De aloude can can lijkt hier door een modern sampler te zijn gehaald. Het resultaat oogt vertrouwd en toch ook verfrissend. En als running gag laat men tussen de bedrij ven door twee acrobaten bij wijze van auditie voor een strenge regisseur indrukwek kende toeren uithalen. Aanstaande zondag gaat de show in Leiden officieel in première. Dat wil zeggen in Nederland, want het gezel schap heeft al een internatio nale tournee achter de rug. Voor deze Nederlandse pre mière heeft men zelfs een pri meur in petto. Het publiek krijgt dan een scène uit de nieuwe avonturenfilm 'Floris' te zien, met de originele kos tuums en muziek uit de film die in december in de biosco pen komt. Dat voorrecht is helaas alleen voorbehouden aan de ijsrevuebezoekers van aanstaande zondag. Tijdens de inspeelvoorstelfingen op donderdag, vrijdag en zater dag is deze extra scène nog niet te zien - er wordt namelijk nog druk gerepeteerd. Het Hoogheemraadschap van Rijnland betaalt mee als de Lange Mare -gedempt in 1954 - weer wordt opengegraven. Dat stond laatst zwart op wit in deze krant. Mooi, daar houd ik de dijkgraaf en zijn ingelanden te zijner tijd dus aan. Want hun geld is hard nodig. Zo'n ingreep kost een paar duiten en de cen ten vormen, zo lijkt het nu, het enige beletsel om de Lange Mare daadwerkelijk in oude luister te herstellen. Te genstanders van de plannen heb ik in elk geval nog niet ge hoord. Het heeft er alle schijn van dat het overgrote deel van de Leide- naars het water terugwil om het cultuurhistori sche stadsbeeld in ere te herstel len. Het zou aar dig zijn om dat eens door een enquête beves tigd te zien. In Amsterdam ligt dat anders. Daar is een tijd je geleden een felle discussie opgelaaid tussen voor- en tegenstanders van het ontdempen - zoals ze het daar noemen - van de Elandsgracht en de Westerstraat, de voormali ge Anjeliersgracht. Net als in Leiden moest ook in de hoofd stad aan het eind van de negen tiende eeuw het water op veel plaatsen wijketi voor het ver keer. Hygiëne, veel van de grachten stonken behoorlijk, was een an dere overweging om de kanalen dicht te gooien. De bevolking zag het in die tijd ook als een vooruitgang. Later kwam er een ommekeer in het denken. Toen werd dempen gezien als het ver nietigen van stadsschoon. Voor veel grachten was het toen al te laat. De Elandsgracht ligt midden in de Jordaan. Het standbeeld van Tante Leen en Johnny Jordaan staat er. Wellicht krijgen ze nog eens gezelschap van André Ha- zes. Tot 1891 was de Elands gracht ook echt een gracht. Twee jaar terug kwam de Vereniging van Vrienden van de A damse Binnenstad met hi om het water daar op di terug te laten stromen. minente Amsterdammers, wie onze oud-burgemeesb Goekoop, schaarden zich achter. Maar het ontlok een storm van protest, kwam mede omdat er dergrondse parkeergarag het plan vastzat. Verder votu genstanden belachelijk een tijd schaarste nen euro's lijk in het te gooien, kon beter t zorg of aan ciaal zwa van de sa 1 ving besteet den. In et lumn in c deed Mas Rooy nog in het zak zag het als een fals van de stad rie en kwal de het daarnaar tro-kitsch, nodig oudt pen en sloten wil zien, U de bibliotheek maar een met tekeningen van Pieck. Misschien komt in Leidt zelfde discussie op gang a houder Van der Sand hoogheemraadbestuurdei Steegh de plannen serieu het licht houdt - wat hij I heeft. Geld, zo liet de wet eerder weten, vormt de neck. Het hoogheemraa heeft aangeboden om me talen. Dat is vast een l nog een Vereniging van den van de Leidse Binnen oprichting die straks lek natiek gaat leuren met dt nen. En dan eens zien of Leid van die notoire zwar heeft als Amsterdam. II van niet. Maar, helemaal tief ben ik niet. Per slot kening roep ik al jaren van mening ben dat de gt te grachten van Leidei open moeten. Om te bt de Lange Mare.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 16