Gratis glossy Café de Wereld: vijftig man voor vier minutt kampt met geldgebrek MEDIA Mannelijk geslacht blijft kwetsbaar geval Duitsers zeilen terug naar 1855 in Windkracht 8 The Farm in voorjaar bij Yorin Blad niet in Randstad verspreid 'Geheim Geweld' op Nederland 3 Hilversum - Een groot deel van de televisie- en radioprogram ma's van NPS, VARA, VPRO en RVU staan in de week van 14 tot en met 20 november in het teken van kindermishandeling. Met de themaweek 'Geheim Geweld' willen de omroepen een einde maken aan het taboe rond kindermishandeling. Het programma Tegenlicht brengt een documentaire over geeste lijke mishandeling na een scheiding. Werken aan Werk volgt een huisarts en kinder- mishandelingdeskundige. De dood na mishandeling komt aan bod in Zembla. Als afslui ting van de week wordt in NO VA gedebatteerd met politici en kinderrechters over het gebrek aan duidelijke wettelijke nor men, falende hulpverlening en 1 de omgeving die niet ingrijpt. Songfestival: al 240 inzendingen Hilversum - Voor het Nationale Songfestival, waaruit de Neder landse deelnemer voor het Eu rovisie Songfestival naai- voren moet komen, zijn 240 liedjes binnengekomen, zowel van be roepsmensen als amateurs. Dat meldt de TROS, die het evene ment met de NOS organiseert. Op 20 januari wordt de eerste van in totaal vier voorronden uitgezonden. De finale van het Nationaal Songfestival heeft plaats op zondag 13 februari. Aan het Nationaal Songfestival doen in totaal 24 nog te kiezen gegadigden mee. Per voorronde strijden zes liefhebbers om tel kens drie finaleplaatsen. Uit to taal twaalf kanshebbers wordt op 13 februari de Nederlandse kandidaat gekozen voor het Eu rovisie Songfestival in mei in Kiev in Oekraïne. dinsdag 19 oktober 20( In Café de Wereld, tijdens VARA Laat, be spreken bekende Nederlanders in een 3D- animatiewereld het nieuws boven een bittergarnituurtje. Internationale erken ning kreeg de serie al, nu nog in Neder land. door onze mediaredactie eindhoven - ...&U, het gratis landelijke huis-aan-huis magazi ne, kan vanwege geldgebrek maar in een deel van Nederland worden verspreid. RMW, de Eindhovense uitgever is naarstig op zoek naar nieuwe financiers. De belangrijkste geldschieter en mede-directeur blijkt zich te hebben teruggetrokken terwijl nog rond één miljoen van de totale oplage van 3,9 miljoen exemplaren in Tsjechië moeten worden gedrukt. Ook voor de verspreiding lijkt onvoldoende geld voorhanden. Die versprei der, de Alfa Groep in Apel doorn, wil niet aangeven hoe veel magazines daadwerkelijk zijn bezorgd. Wel werd beves tigd dat ...&U, dat ten doop werd gehouden op Prinsjesdag en de eerste gratis glossy wordt genoemd, is verschenen in de noordelijke provincies, Lim burg en beperkte delen van Brabant. Algemeen directeur R. Gruyters van ...&U gaf deze zomer nog te kennen over rond de tien mil joen euro te kunnen beschik ken om zijn plannen voor het huis-aan-huis tijdschrift te be kostigen. Vanaf volgend jaar zou U in een oplage van 2,2 miljoen exemplaren ook wor den verspreid in grote delen van België. Volgens Gruyters blijkt zijn oor spronkelijke financier 'niet in staat om aan zijn verplichtin gen te voldoen'. Hij zegt in ge sprek te zijn met andere poten tiële kapitaalverschaffers. Vol gens hem is het 'wel de bedoe ling dat het septembernummer alsnog in de rest van Nederland zal uitkomen'. Mocht dat niet lukken dan zou met benadeelde adverteerders een schikking worden getroffen. U wordt vooral gevuld met advertenties en met aan adver teerders gelieerde artikelen. Het blad is gevestigd in een van de meest prestigieuze kantoorpan den rond Eindhoven Airport. In september werkten er nog hon derd mensen; vooral adverten tieverkopers. Nu zijn er dat nog rond zestig. hilversum/mediaredactie - The Farm, een realityprogram- ma waarin de kandidaten een boerderij draaiende moeten zien te houden zonder gemak ken als electriciteit, gas en stromend water, is in maart al te zien bij Yorin. Deze week i week reist een groep kandida ten, afkomstig uit Nederland en België, voor tien weken af naar Zuid-Afrika. Daar wordt de serie, die gepresenteerd wordt door Gijs Staverman, opgenomen. De Farm-deelnemers moeten zelf hun voedsel verbouwen en dieren verzorgen. Elke week valt er een kandidaat af door middel van verkiezingen en onderlinge duels. De winnaar van De Farm gaat naar huis met 50.000 euro. In Scandinavië is de serie, af komstig vein dezelfde Zweedse producent (Strix) als Expeditie Robinson, al jarenlang een groot succes. Ook in Zuid- Amerika, Italië en Frankrijk hebben de kijkers de reeks in tensief gevolgd. De Franse se rie, met bekende Fransen in de hoofdrol, haalde een markt aandeel van ruim veertig pro cent. Duitsland, Groot-Brittan- nië, Spanje volgen binnenkort. Net als Expeditie Robinson wordt het programma voor Yorin in co-productie met Bel gië (VTM) geproduceerd. Blue Circle gaat de coproduc tie van dit format in Nederland en Belgie voor zijn rekening nemen. In Duitsland is Eye- works-, het bedrijf van Reinout Oerlemans, erin geslaagd de li centie te krijgen en zal samen met Strix The Farm voor RTL Duitsland gaan maken. Ende- mol doet de productie in Italië (Italia Uno) en Frankrijk (TF1). door Bart van Zoelen Hilversum - Het overlijden van André Hazes dreigde juist voor de start van het tweede seizoen nog roet in het eten te gooien. Uitgerekend de populaire zan ger, door waard Henk immer liefkozend aangesproken met Haas, was de komen de weken van de 38 karakters nog de meeste scènes toebedeeld. In allerijl werd besloten hem uit de serie te halen. „We hobbelen mee met wat er in de we reld aan de hand is", zegt eindredacteur Thijs Bayens van producent IdtV. Hoe verleidelijk ook, daarin is volgens hem geen plaats voor personen die inmiddels overleden zijn. „Het is een karikatuur van de werkelijkheid met mensen die echt bestaan, met bekende Nederlan ders waar we een band mee hebben om dat we ze elke dag volgen in de kran ten." Wel stelde het overlijden van Hazes kort voor de eerste uitzending de makers voor grote problemen. Ook al duurt het intermezzo in het late night-programma VARA Laat hoogstens vier minuten, we kelijks werken vijftig mensen mee aan de animaties. Dat begint bij de stemacteurs die oefe nen om het stemgeluid van de bekende Nederlanders na te bootsen. Als in een ouderwets hoorspel spreken ze de dialo gen in. Bij het Amsterdamse bedrijf Co- michouse krijgen de stamgasten van Ca fé de Wereld vervolgens een gezicht. Striptekenaar Mark Retera, bekend van onder meer de strip Dirk Jan, maakt een karikatuur die door een lange reeks computerberekeningen kan bewegen in een driedimensionaal vlak. In de motion capture-studio Motek in het Westelijk Havengebied worden de filmpjes opge nomen. Twee mimespelers die zijn om kleed met bewegingssensoren geven er gestalte aan Harry Mulisch en Koningin Beatrix. Maar een innige omhelzing tus sen de vorstin en de schrijver heeft wat voeten in de aarde. Acteren in virtual reality blijkt nog niet zo gemakkelijk. Zo moeten ze elke beweging in spiegelbeeld maken. Terwijl ze op een televisiescherm zien wat ze doen grijpen ze, ruggelings naar elkaar, in het luchtledige. Een eenvoudi ge handeling als het palcken van een glas van de bar is nog het moeilijkste. „De bar is er helemaal niet. Het is allemaal suggestie", zegt Bayens. Intussen bestu ren twee of soms zelfs drie 'puppeteers' Barman Remco van Café de Wereld. Foto: IdtV de uitdrukkingen op hun gezicht. Met een joystick brengen ze de ogen, de wenkbrauwen en de mondhoeken in de gewenste expressie. De lippen bewegen automatisch met de tekst van het hoor spel mee. Dat zo veel mensen nauw moeten sa menwerken om één bekende Nederlan der te vertolken is tegelijk ook de achil leshiel van de karikaturen.Alleen al in theorie is hun motorisch vocabulaire daardoor vele malen kleiner dan van een acteur als Johnny Kraaijkamp, nog los van zijn talent", zegt Bayens. De animaties halen het niet bij een film als Finding Nemo, waar de vissen op na tuurlijke wijze als volmaakt door het wa ter glijden. „Vergeleken met de tiental len miljoenen van Dreamworks moeten wij het doen met Pipo de Clown-bud getten", zegt Bayens. Waar Disney voor een paar seconden tekenfilm gerust een dag uittrekt, wordt in één dag bijna een hele week van Café de Wereld opgeno men. Nu hoeft een animatie ook niet volmaakt te zijn, meent Bayens. „Hein de Kort werkt als striptekenaar ook niet fotorealistisch." Maar doordat ook de dialogen vorig jaar vaak niet grappig genoeg waren, baarde Café de Wereld tijdens het eerste sei zoen weinig opzien. Er was zelfs kritiek, al was die voorzien: „Wie de gebaande paden verlaat moet niet vreemd opkij ken als hij in de brandnetels trapt", zegt Bayens. Maar internationale erkenning kwam er wel. Café de Wereld werd ge nomineerd voor een Gouden Roos, een prestigieuze televisieprijs. „Dit is we reldwijd nog nooit gedaan", verklaart Bayens. „We gingen met Mach 3 door de geluidsbarrière." Nooit eerder werd in korte tijd zo veel 3D-televisie gemaakt. „We hebben in to taal 105 afleveringen gemaakt met dui zend scènes, op tijd, binnen het budget en volgens afspraak. Dat kon helemaal niet. Disney en Dreamworks vragen ons hoe we het 'm geflikt hebben." Ook voor de VARA en IdtV was het een ongewis avontuur. „Ik heb vorig meermaals op het punt gestaan VARA te bellen: Het spijt me. Hf toch niet." Televisie en 3D-animaties gelde scheiden werelden. Waar tv aan deadlines en krappe budge gen computerprogrammeurs sc k deloos werken aan enkele secoc 14 de introductiefilmpjes van comj games. Het is de bedoeling dat Café de dit seizoen scherper wordt. Er is nieuw, kleiner team van scripts! [j1 onder leiding van Ger Apeldooi Harm Edens (bekend van Samfd Zonnetje in huis) en tot de vastf u traden nieuwe personages toef ma, Georgina Verbaan en Jort K ar Bovendien: Café de Wereld is ei dy en een comedy moet grappig -| vindt Bayens.Als het niet grap kun je wel zeggen dat het heel 1 ni is, maar in dat geval kun je bete nieuwe Noord/Zuidlijn tekenen 1 HiLVERSUM/GPD - Twintig Duitse huisvrouwen, artsen, kunste naars, jongeren en zelfs een ba by zeilen van Bremerhaven naar New York voor een histori sche tv-reis. De groep woont en I leeft met dezelfde ontberingen als de miljoenen Europese emi granten die rond 1855 naar Amerika voeren. Het idee en de productie komen van de Lim burgse WDR-journalist Wiel Verlinden. Hetzelfde eten, dezelfde kle ding, dezelfde stromatrassen, hetzelfde kaarslicht, alles op het 52 meter lange zeilschip 'Bre men' is tot op het detail nage maakt om de zeilreis naar New York zo authentiek mogelijk te maken. Dus geen radio, geen mobieltje, geen Monopolyspel, geen sigaretten en geen toilet papier aan boord. De twintig passagiers en de vijftien be manningsleden moeten voelen, ruiken, ervaren en desnoods lij den zoals de miljoenen Europe se emigranten die in de 19de eeuw per schip de oversteek naar Amerika maakten. Als de wind en de stroming meewerken zitten de deelne mers aan het Duitse docu-dra- ma Windkracht 8 zes weken met elkaar op een kluitje. Als ze pech hebben duurt de reis acht weken en is bij aankomst New York al in de greep van Koning Winter. Volgend jaar mei wordt de driedelige reportage uitge zonden door het eerste Duitse net (ARD) en de Europese cul tuurzender Arte. „Ik heb iets met zeeschepen en met reizen door de tijd", getuigt Wiel Verlinden, de Limburgse journalist die al meer dan twin tig jaar in dienst is bij de WDR in Keulen. „In dit project heb ik een soort jongensdroom kun nen verwezenlijken. Het pro gramma past ook in de tijd geest. Duitsland kent, net zoals Nederland, weer enorme emi- gratiepieken. Opnieuw zoeken honderdduizenden Europea nen hun heil aan de andere kant van de wereld. We hebben de driemaster uit 1919 behoor lijk moeten aanpassen om de omstandigheden uit 1855 na te bootsen, daar staat tegenover dat het decor ons geen cent ge kost heeft. De zee ziet er nog precies zo uit als 150 jaar gele den." Wat niet wegneemt dat de pro ductiekosten evengoed in de miljoenen lopen. Verlinden heeft nog aangeklopt bij een aantal Nederlandse tv-zenders, maar die wilden de beurs niet opentrekken, zelfs niet als er een Nederlands gezin mocht meevaren. „Kom maar terug als de serie af is. Typisch Hol lands", foetert Verlinden. „Al tijd voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Terwijl het voor een deel ook Neder landse historie is. Rond 1850 zijn er ook honderdduizenden Nederlanders geëmigreerd, sommigen zelfs letterlijk vanuit Bremerhaven." In Duitsland gaven meer dan vijfduizend mensen zich op voor de historische zeereis. Uit eindelijk bleven twintig passa giers over, onder wie een com pleet gezin, een verliefd stel, een oma met kleinkind en een gynaecoloog die als kok de ma gen van de avonturiers mag vullen. Daartoe heeft hij wat kippen en konijnen, gepekeld varkensvlees, gedroogde groe ten en brood tot zijn beschik king. Gekookt moet er worden op een primitief houtvuur, dat - al naar gelang het stormt op zee - dag en nacht bewaakt moet worden. Verlinden, die de pro ductie vanaf de wal coördi neert, gekscherend: „Die kip pen en konijnen móeten op, want je mag geen levende die ren de haven van New York in brengen." De tv-serie is volgens Verlinden een antwoord van de publieke omroep ARD op de niksigheid in de reality-tv die veel com merciële zenders uitzenden. „We hebben in Duitsland de serie Bobo's im Bush gehad, waarbij prominente Duitsers moesten overleven in een jung le. Het was gewoon afstotend. Bij ons wordt niets geënsce neerd en worden ook geen veertig verdekte camera's ge bruikt. Van deze historische recon structie wordt gewoon op de klassieke manier een reportage gedraaid die later wordt ge monteerd. Misschien minder trendy, maar wel authentieker." Wiel Verlinden voor de driemaster Bremen waarop de reiservaringen worden gedraaid. Foto: Gl Hilversum - Afgelopen zomer nog waren society-queens Ma- riska Hulscher en Irene van der Laar een paar weken op vakan tie in Italië. Wat hen betreft een ronduit perfecte omgeving om zich voor te bereiden op hun nieuwe tv-programma, waarin ze voor Yorin de komende we ken op zoek gaan naar De Idea le Man van Nederland. Richtlijn bij die zoektocht is de uitslag van een grootscheepse internet-enquête onder Neder landse vrouwen, die hun prins op het witte paard beschrijven. Een prins zonder witte sokken, zonder snor en baard, sportief en lief voor kinderen. En een beetje charmant graag. Hulscher: „Italië, heerlijk hoor. Dan voel je weer eens hoe het is om gezien te worden als Vrouw. Die zuidelijke mannen zijn charmant, complimenteus. Van der Laar: ,;Ze hebben stijl. Witte tennissokken onder een kos tuum zul je ze niet zien dra gen." Hulscher: „Ze dragen vrouwen op handen. Of ze doen alsof, maar in ieder geval doen ze het wel goéd. In Neder land hebben de mannen meer iets van 'Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'. En: Je neemt me maar zoals ik ben. Maar je bepaalt uiteindelijk toch zélf wie je bent. Kijk, vrou wen willen zorgen, verzorgen. Als hun man zich maar goed voelt. Daar gaan ze soms heel Irene van der Laar (links) en Mariska Hulscher gaan de komende weken op zoek naar de ideale man van Nederland. Foto: GPD/PR ver in. Als het mannetje het maar fijn heeft. Terwijl die mannen het vaak niet nodig vinden om zich in te spannen zodat die vrouw het ook eens leuk heeft. Dan denk ik: wees eens creatief, verras haar. Span je ook eens voor héér in, want vrouwen worden ook graag ver troeteld. Je moet aan een relatie werken. Alleen: het gebeurt te weinig. Van der Laar: „Vrouwen zijn meestal niet zo gediend van toenaderingspogingen in de kroeg. Zit je rustig te praten en dan komt er weer zo'n man bij je hangen. Of je een vuurtje wil, of je een drankje wil. Een echte afknapper. Terwijl die mannen dan stomverbaasd zijn dat hun 'act' niet aanslaat." Hulscher: „Wat dat betreft is de stelling dat mannen van Mars en vrou wen van Venus komen wel heel waar." Van der Laar: „Veel mannen hebben er nog steeds moeite mee dat er zo ontzettend veel is veranderd, de afgelopen tien, twintig jaar. Er zijn zoveel meer vrouwelijke singles. Heel vaak gaat het om zelfstandige vrou wen, die niet zitten te wachten op een vent die het geld bin nenbrengt en haar de overhem den laat strijken. Zij verdient zelf haar geld! Het gaat tegen woordig meer om voortplan ting, om intimiteit en gebor genheid." Hulscher: „Ik snap best dat het voor mannen soms een struggle is, maar dat nieuwe type vrouw is natuurlijk ook spannend. Niks mis met een huisvrouw. Maar veel vrouwen willen méér dan alleen zijn sokken wassen. En zijn enorm kritisch als het gaat om een nieuwe partner. Irene en ik zijn allebei zeg maar, gepokt en gemazeld in de liefde. We hebben allebei een pittige scheiding achter de rug, zijn allebei moeder, verdienen een goed salaris. Het is niet zo dat ik de intimiteit niet mis, maar die biologische klok telt wat ons betreft niet meer echt. Dan kijk je toch anders naar een eventuele nieuwe relatie. Je weet: alleen kan ik het ook. Dus een man moet wel écht iets toe voegen aan je leven." Van der Laar: „Wij weten na tuurlijk ook wel dat de ideale man niet bestaat. Het program ma is amusement, een vette knipoog naar mannen. We heb ben er honderden voorbij zien komen tijdens de audities. Hal ve zolen, mannen die heel seri eus waren, maar het getuigt na tuurlijk wel van lef en zelfspot om mee te doen. Ze kunnen zichzelf trouwens behoorlijk goed verkopen, maar in essen tie blijft het mannelijk geslacht ook een kwetsbaar geval." Doorsnee Van der Laar: „Uit die enquête die bij het programma hoort, blijkt dat de ideale man eigen lijk heel erg doorsnee is. Dat had ik ook wel een beetje ver wacht. Iedere vrouw droomt van een spannende man die je met de gekste dingen blijft ver rassen, maar als het puntje bij het paaltje komt, wil je vooral een man met wie samen te le ven valt: niet te wispelturig, be trouwbaar, trouw. Het type rots in de branding." Hulscher: „Het aspect ouder schap is ook belangrijk. Een vrouw wil een goede pappa, dat gaat niet altijd samen met een onvoorspelbare adonis. Dat zijn dingen die vrouwen echt wel bezig houdt. Dit programma is natuurlijk puur entertainment, maar met name in de latere uit zendingen gaan we ook wel eens wat dieper in op zulke kwesties." Van der Laar: „Misschien ste ken de mannen die meedoen er nog wat van op." Monique Brandt De Ideale man, vanaf van avond, 21.30 uur, Yorin KIJKCIJFERS Top 10 meest bekeken programma's Nederland-Finland 5 SBS 6 2. Studio Sport (zo, 19u) nos 3. Kopspijkers VARA i 4. Baantjer RTL 4 e 5. Hart van Nederland SBS 6 6. Journaal (zo, 20u) NOS 7. Vermist TROS 8. Goede tijden slechte tijden RTL 4 9. Postcodeloterij 1 tegen 100 TROS 10. Studio Sport zaterdag NOS Top 10 meest bekeken kinderprogramm h Zoop IU Nickelodeon r 2. Totally spies Fox Kids 1 3. Jeugdjournaal NOS j 4. Klokhuis NPS 5. What's with andy Fox Kids in 6. Martin Mystery Fox Kids f! 7. Spongebob Squarepants Nickelodeon 8. Braceface Fox Kids 9. Kids choice journaal Nickelodeon 10. Rocket Power Nickelodeon Marktaandelen inc Nederland 1 12,4 (13,4) Nederland 2 13,9 (12,4) Nederland 3 7,3 (7,7) - RTL 4 17,3 (18,1) - RTL 5 4,4 (4,0) Yorin 6,1 (6,3) - SBS 6 14,0 (11,6) NET 5 6,5 (5,9) Veronica 3,5 (3,4) De weekcijfers zijn afkomstig van de afdeling Kijk- en 'P onderzoek van de Publieke Omroep. Het aantal kijkers De lijst met meest bekeken kinderprogramma's bestaal kers van 3 tot en met 12 jaar. Tussen haakjes staan de aandelen van vorige week.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 10