'Zó dichtbij de mensen gefilmd' REGIO Limburg moet het met steeds minder pastoors doen navraag boven' Ds. Sjaak Visser in Voorschoten Nicolaas Matsier houdt lezing Jomanda treedt op in de Betuwe Heeffer kapelaan van migranten Tv-programma kijkt mee over de schouders van uitvaartbegeleider Van der Putten colofon aangenaam Neuteboom en Haasnoot uit de archieven 'e zijn geen schieters, hun tellen passen ar natuurbeheerders de eendenen fa- -- maandag l8 oktober 2004 ■f-Tnf- 1 E R voorschoten - Dominee Sjaak Visser treedt op 31 oktober aan als predikant van de PKN in Voorschoten. Als 'bovenwijks predikant' van drie wijkge- meenten houdt hij zich speciaal bezig met jeugdwerk en pasto raat onder ouderen. Ook rekent hij het tot zijn taak de kerk een gezicht te geven naar mensen buiten de kerk. De intrede- dienst is op 31 oktober om 15.00 uur in 'de Ontmoeting' aan de Jan Evertsenstraat. lisse - Op 28 oktober, een dag na de verschijning van de veel besproken Nieuwe Bijbelverta ling (NBV), houdt Nicolaas Matsier een lezing over het on derwerp in Lisse. Matsier heeft een groot aantal boeken over de bijbel op zijn naam staan, zoals 'De bijbel volgens Nico laas Matsier'. Hij is ook betrok ken geweest bij het vertaalpro ject. Zijn lezing begint om 20.00 uur in de Grote Kerk aan het Vierkant. Kaarten zijn voor vijf euro te krijgen bij boekhandel Grimbergen. kerk-avezaath - Het medium Jomanda heeft gisteren voor het eerst sinds jaren weer een zogenoemde healing gehouden in de Betuwe. In de sporthal van het dorp Kerk-Avezaath be zochten ruim tweehonderd mensen de bijeenkomst. Jomanda vertrok in de jaren ne gentig uit Tiel, waar zij weke lijks duizenden mensen ontving in de Evenementenhal. Het me dium zocht enige tijd naar een nieuw onderkomen en vond dat in een oud klooster in het Limburgse Valkenburg. Volgens Jomanda is gebleken dat Zuid-Limburg voor veel mensen te ver weg is, zeker om dat haar healings veel bezocht worden door ouderen die aan gewezen zijn op het openbaar vervoer. Daarom heeft zij beslo ten meer in het midden van het land op te treden. In de Betuwe houdt zij nog vier bijeenkom sten. De meeste bezoekers wa ren erg tevreden dat zij Joman da gemakkelijker konden berei ken, bleek zondag. rome - Don Jan Heeffer, de rec tor van het Nederlands Pause lijk College in Rome, is door het Vaticaan benoemd tot kapelaan van de Nederlandse migranten. Het is geen eretitel, maar een praktische benoeming. ,,lk blijf gewoon pastoor, maar krijg er een aantal bevoegdheden door, die belangrijk zijn voor de Ne derlandse gemeenschap in Ro me", aldus Don Jan, zoals ie dereen hem in Rome noemt. Zo kan hij voor de kerk der Friezen in Rome, waar diensten in het Nederlands worden ge houden, voortaan een eigen re gistratie voeren van de doop sels, vormsels en huwelijken. roermond - Voor het pastoraal werk in de 340 parochies van het bisdom Roermond zullen naar verwachting in 2010 nog maar 158 priesters beschik baar zijn. Op dit moment zijn er nog 208 pas toors en kapelaans in functie, op zich al te weinig. Het bisdom verwacht dat er daar in de komende zes jaar nog eens 72 van wegvallen, vooral vanwe ge hun gevorderde leeftijd. Daar staat volgens de prognoses een 'instroom' van slechts 22 nieuwe priesters (14 uit het eigen bisdom, acht 'van bui ten') tegenover. Het snel slinkende aantal priesters ligt ten grondslag aan de afgelopen weekeinde in Rolduc door het bis dom gepresenteerde 'Blauwdruk 2010', een voorstel voor een veel nau were samenwerking van parochies in de nabije toekomst. Op basis van dat voorstel zou het huidige aantal van 340 parochies in 2010 teruggebracht moeten zijn tot ongeveer zeventig pa rochieclusters, samenwerkingsver banden van minimaal twee en maxi maal twaalf parochies. Samenwerking van parochies is geen nieuw gegeven. Het slinkende aantal priesters heeft in de afgelopen jaren op tientallen plaatsen al noodge dwongen geleid tot situaties waarbij twee of drie parochies één pastoor delen. Dergelijke eenmansposten acht het bisdom voor de toekomst echter niet wenselijk, omdat ze te kwetsbaar zijn en te veel werkdruk met zich meebrengen. Het bisdom kiest nadrukkelijk voor samenwer king op grotere schaal. „De leden van zo'n team kunnen een evenwichtige taakverdeling maken, waardoor bin nen zo'n cluster toch alle pastorale werkvelden aan bod komen", lichtte vicaris-generaal H. Schnackers van het bisdom Roermond toe. „Ook kan in zo'n team het grotere werkgebied enigszins opgedeeld worden, om te voorkomen dat de priesters verdwa len, verloren lopen, overal vreemd zijn en nergens thuis." Uitvaartbegeleidster Fina Steevens staat met haar collega's van de Lissese Uitvaartonderneming Van der Putten centraal in 'De Mensen van de Uitvaart'. Vanavond om 22.35 uur bij de NCRV op TVi. Foto: GPD/NCRV „We zaten op de grens van watje mensen kan vragen." Hans van Raaij, programmamaker bij de NCRV, herin nert zich precies wanneer hij dat voor het eerst deed: aan nabestaanden vra gen of ze toestemming gaven dat een filmploeg het werk van de uitvaartbe geleider volgde. „Het was de moeilijk ste vraag die ik ooit stelde. Ik ging ei genlijk bij de mensen naar binnen zon der voorstelling of ze wel of niet posi tief zouden reageren. Tot mijn verba zing ging die eerste familie ermee ak koord. Ongelooflijk, dat vind ik nog steeds. Ongelooflijk en dapper dat mensen zich laten filmen in een voor hen zo zware periode." Het resultaat daarvan, en van een aantal volgende keren dat Van Raaij die vraag bevestigend beantwoord kreeg, is vanaf vanavond 22.35 uur te zien op TV1 bij 'De mensen van de uitvaart', een vierdelige docu-soapse- rie van de NCRV waarin de uitvaart - begeleiders van de Lissese Uitvaart onderneming Van der Putten centraal staan. „We hebben zó dichtbij de mensen gefilmd. Het was zó mooi." Uitvaartbegeleider Ed Turnhout knikt bij de woorden van Van Raaij. „Het laat de werkelijkheid zien van wat we meemaken", zegt hij over de door Jo ris Linssen geregisseerde serie. Het is de werkelijkheid, die hij al tien jaar onbewust meekrijgt. „Onbewust, want ik sluit me af om datgene goed te doen waarvoor ik ben ingehuurd: het regelen van een perfect verzorgde uitvaart. Door dit programma kon ik eens zien wat er tijdens mijn werk ge beurt. Je weet dat natuurlijk, maar echt gezien had ik het nog nooit." Ed is niet verrast door de beelden en hij heeft ook niets gezien wat hij voortaan anders gaat doen. „Mijn kijk op het vak is niet veranderd. Wat mij wel opviel, was dat het werk elke keer anders is. Routinewerk is het nooit. Het verdriet is altijd hetzelfde, of het nu gaat om een 50-jarige of iemand van 85, maar de uitvaartwensen ver schillen van familie tot familie." Het is de kunst om die wensen in te vullen. Ook als die wensen, en dat ge beurt heel vaak, niet worden uitge sproken. „Als uitvaartbegeleider moet je kunnen organiseren, je moet kun nen regelen en je moet de planning in de gaten houden. En dat alles moet je eigenlijk doen zonder dat mensen merken dat je dat doet. Iemand zei over ons werk dat we ceremonie meesters van de dood zijn, en dat klopt wel een beetje." „Maar belangrijker is nog dat je voel sprieten hebt. Aanvoelen wat er zich afspeelt. Mensen kunnen vaak niet goed uitleggen wat ze willen. Een goede uitvaartbegeleider doet dat voor hen, zonder dat hij ze die wens voorzegt." Het vak van uitvaartbegeleider is nooit een roeping geweest voor Ed, een man die met zijn uitgestreken ge zicht wel als zodanig getypecast zou worden. „Een roeping? Nee, iemand die mij dit tien jaar geleden had voor speld, had ik gevraagd of hij een gaat je in zijn hoofd had. Ik werkte hier voor achttien jaar bij een groot auto merk, op de afdeling verkoop, en tien jaar geleden ben ik in dit bedrijf te rechtgekomen en vervolgens in dit vak gerold." Nu is Ed een van de ouderen en fun geert hij min of meer als mentor van jongere collega's als Fina en Ivonne die in De Mensen Van ook geportret teerd worden. Hans van Raaij heeft mooie herinneringen aan het verhaal van Ivonne. „Voordat we begonnen met filmen heb ik hier twee maanden stage gelopen. Toen bespraken we wat onze bedoeling was en zij vertel den mij wat zij zoal meemaakten. Zo kreeg ik te horen dat er ooit iemand was die wist dat hij ging sterven en zijn eigen uitvaart regelde. Het leek me heel mooi om ook zoiets te fil men. En inderdaad, dat gebeurde ook." Dat werd het verhaal van Wil, een 46- jarige vrouw die ernstig ziek was en in de tijd die haar restte met Ivonne haar uitvaart voorbereidde. „We heb ben alles gefilmd, het uitzoeken van de steen, het grafschrift, de kerk en zovoort. Voor Wil was het belangrijk om de uitvaart zo mooi mogelijk te maken voor haar 6-jarige dochter. Voor haar wilde ze een document na laten." Van Raaij is trots op de beelden die dat opleverde. „Het was een verhaal waar eenieder zich persoonlijk toe aangetrokken voelde. We kwamen tot de kern van het vak van uitvaartbege leider. Ivonne, die worstelde met haar eigen emoties, haar collega's die haar zo veel mogelijk steunden maar haar tegelijkertijd ook benadrukten dat het in de eerste plaats om de uitvaart ging. 'Jij bent er voor de uitvaart en niet om te huilen'. Hard? Dat weet ik niet, misschien wel. Maar wel een voorbeeld van een verhaal dat verder en dieper ging dan ik van tevoren had durven bedenken." Het mocht, het kon, zegt Van Raaij aan de vooravond van de uitzending op tv. „De intentie was om mooi, zorgvuldig en zuiver te filmen. Dat kun je eigenlijk alleen laten zien door het te doen. Integere verhalen vooraf hebben niet zo veel zin, je moet in de praktijk laten zien wat je intenties waard zijn. Ik heb de mensen die wij filmden dan ook nooit vóór het fil men gevraagd om hun akkoord schriftelijk vast te leggen. Dat wilde ik pas na het vertonen van de film. Dat ik daarmee een groot risico liep, nam ik voor lief. Ik wilde niet anders. Die voorvertoning heeft pas in okto ber plaatsgevonden. „Weer voelde het als een examen. Alsof ik weer die eerste keer op de stoep bij die familie stond om te vragen of we mochten filmen. Wat zouden ze voelen, zes maanden nadat hun dierbare was overleden? De reacties waren zonder uitzondering heel positief. 'We heb ben verdriet gehad, maar dit mag ge zien worden', zei een familie. 'Het is zoals het was', zeiden anderen. Toen pas heb ik die mensen gevraagd om de akkoordverklaring te onderteke nen. Toen was het af." Ed Turnhout: „Dat betekent dat jullie het goed gedaan hebben. En dat bete kent dat het hun goed gedaan heeft." Gerard Baas Leidsch Dagblad B.M Essenberg directie.hdcuz@hdc.nl 0,- dredactie: Jan Geert Majoor, Adriaan Brandenburg mail: redactie.ld@hdc.nl OOR 33182, Leiden, tel 071-5 356 356 tbus 54.2300 AB Leiden 5 356 415 3*071-5356 325 rten fax 023-5 '5° 567 EVERKOOP m.b.t.. 6813661 goed: 023-5150 543 '75-68i 3677 lel: 071-5 356 300 sus kunnen contact opnemen 3636 ce gratis) •5196800 af- daling (acceptgiro) (slleen aut. ine.) p/j €216,90 machtiging verstrekken atisch afschrijven van het |7j"£e'd ontvangen €0,50 korting VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag Voor zaterdagabonnementen geldt €0,60 per zaterdag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 0800-1711 (gratis). Mobiel 072 - 5196800. ma t/m vr: 07 30-17.00 uur; za: 08 00-13,00 uur (als op zaterdag voor 12.00 uur wordt gebeld, wordt de krant dezelfde dag nabezorgd. Wie tussen 12.00 en 13.00 uur belt, ontvangt de krant op maandag.) AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV cq. de betreffende auteur HDC Media BV, 2004 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Media BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbieding en te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat laten weten aan HDC Media BV, Afdeling Lezersservice, postbus 2.1800 AA Alkmaar Een veel voorkomende Leidse achternaam is Neuteboom, de Holland se dialectvorm van het woord notenboom. Bij het vasüeggen van de of ficiële familienaam is Neuteboom dus kennelijk door de dienstdoende ambtenaar niet in de 'al gemeen beschaafde' vorm Note(n)boom of Noote(n)boom vastge legd. Deze laatste vor men komen in Leiden ook wel voor, maar veel minder vaak dan de 233 bij de burgerlijke stand ingeschreven Neute booms. Het ligt voor de hand om te veronderstellen dat de familie Neuteboom haar naam te danken heeft aan een oorspronkelijke woonplaats in de buurt van een markante noten boom. Omdat markante notenbomen niet alleen in onze streken groeien, maar ook elders, zijn er dus ook diverse buiten landse achternamen met dezelfde betekenis. Zo zijn bij het Duitse Nussbaum achternamen als Nusenbaum, Nosbau- me, Nissenbaum en Ni senboom ontstaan. Uit Vlaanderen kennen we de achternamen Note- laers en Neuteleer die af komstig zijn van het woord notelare 'noten boom', terwijl de achter namen Notelteers en No- tel tiers bij het uit de Mid deleeuwen stammende noteltere horen, dat de zelfde betekenis heeft. De gewone notenboom, die in wetenschappelijke kringen Juglans regia L. heet, wordt bij ons ook wel walnoot genoemd. Dat is een verkorting van de benaming Waalse noot, die weer een verta ling is van het Latijnse nux gallica. Opvallend is dat er in Nederland geen achternamen zijn, waar in het woord walnoot een rol speelt, terwijl achternamen op basis van de algemene bena ming notenboom hier dus wel voorkomen. De Waalse benaming voor de walnoot, gallier, is wel weer in verschillende achternamen terug te vinden, bijvoorbeeld in de namen Dugallier, Du- gally, Degallier en Gallier Deze laatste naam komt in Leiden en omgeving voor in de vernederland ste spellingen Galjé en Galjee. In het Frans is noyer het gebruikelijke woord voor notenboom, wat Franse namen als Dunoyer, Denoyez verklaart. De vernederlandste vorm van deze naam luidt ove rigens De Nooijer, een naam die in Leiden ook voorkomt. Het Franse noyer is afgeleid van het Latijnse woord nucarius 'notenboom'. Een in Vlaanderen en het zui den van Nederland voor komende afleiding van dit Latijnse woord was noker en de vruchten van deze boom werden no- kernoten genoemd. In de loop van de tijd viel ech ter de n aan het begin van deze woorden weg en ontstonden de woor den oker en okernoot, die zich vervolgens ontwik kelden tot okker en ok kernoot. Omdat de naam van een vrucht vaak ge bruikt wordt als bena ming van de boom of struik waaraan hij groeit, werd okkernoot in het zuiden van het Neder landse taalgebied ook de gebruikelijke naam voor een notenboom. Opvallend is dat het wpord okkernoot kenne lijk niet als bron voor achternamen heeft ge diend, want de achter naam Okkernoot komt in heel Nederland niet voor. Namen als Okker, Ok- kers, Okkerse en Okker- man, waarvan je zou kunnen denken dat ze iets met de okkernoot te maken hebben, komen van oorsprong uit de ou de voornaam Odger, die zich in onze streken tot Okker ontwikkelde. Ach ternamen die op de oor spronkelijke vorm noker zijn gebaseerd, komen vooral in Vlaanderen voor, waar we achterna men vinden als Noker- man(s), Nockerman, Nuckelmans, Nuchel- rnans en Neukelmans. Ook de Vlaamse achter namen De Neucker, De Nucker, Van de Neuker en Van de Neuken horen hierbij. Een andere veel voorko mende leverancier van noten is de hazelaar, die overigens meer een struik dan een boom is en waarvan achternamen als Haze laar (s) en Den Haselaar zijn afgeleid. De vrucht van de hazelaar is een hazelnoot, een bena ming die óok gebruikt wordt om de struik zelf mee aan te duiden. Als achternaam komt Hazel noot in Nederland echter net zomin voor als Ok kernoot. Toch zijn er in de omge ving van Leiden best veel mensen te vinden die een achternaam hebben die verband houdt met de hazelnoot. Het zijn de dragers van de achter naam Haasnoot, een naam die vooral in Kat wijk zeer veel voorkomt. Minder vaak voorkomen de varianten van deze naam zijn Hasenoot en Haze noot. Dit zïfk vol gens de woordenboeken verbasterde vormen van hazelnoot, die mogelijk zijn ontstaan doordat men verband zag met de diernaam haas. We hebben hier dus Neu- teboomen en Haasnoo- ten, maar bij mijn weten worden die twee soorten niet vaak gekruist. Reacties en tips voor deze rubriek naar de redactie van deze krant. Postbus 54. 2300 AB Leiden, onder vermelding van de ru brieksnaam 'Aange naam'. E-mailen naar de auteur kan ook: schoon- heim@inl.nl Tanneke Schoonheim Q deGruyter' de natuur is toch prima in staat haar eigen boontjes te n. Zijn er op een gegeven moment te veel hazendan wor- minder jongen geboren, zo werkt dat toch? swat de anti-jachtmensen altijd zeggen, ja. Maar de werke- d ligt anders. Kijk maar naar de vos die hier nu niet meer rorden bejaagd. Vrijwel alle bodembroeders zijn uit het duin [enen en konijnen zie je nog maar sporadisch. Maar de vos- - pulatie blijft groeien, omdat ze de boer opgaan voor hun tje. Overigens verwacht ik dat binnen een halfjaar de vos j,Mbejaagbaar wordt, want ook degenen die erover gaan, krijgen maar zeker in de gaten wat er aan de hand is." \e is wild het ultieme scharrelvlees, waarom dan toch die i, denkt u? eend maakt onbemind. Ik hou wel eens spreekbeurten voor [ouwen en zo. Voordat ik begin vraag ik altijd wie vóór de is en meestal is dat zo'n 2 procent. Vervolgens vertel ik over meer, over schade, over ziektes die kunnen worden overge- tt, over risico's voor het verkeer. Na afloop stel ik de vraag in is de stemming omgedraaid. Nog 2 procent is dan tégen fit." vast zelf ook gejaagd dit weekeinde. Wat schafte de pot, lag ben ik geweest, ja. Ik heb inmiddels twee eendjes jigemaakt, maar die eet ik maandag pas op." taul de Vlieger foto: ANP/Koen Suyk 1954, Maandag 18 October ivrijdag mag het weer: de jacht op hazen, fazanten, houtduiven Ideeenden. Hazen en fazantenhennen moeten tot het einde van het jaar op l7 7 j Houtduiven, wil- zantenhanen zijn en maand langer hun leven niet zeker. Een hoogtepunt in het beaamt JAN POOLMAN, oud-voorzitter en erelid van de Wildbe- ■nheid Duin- en Bollenstreek. „Maar denk nou niet dat we nu [het geweer oppakken en even tien weken gaan rondschieten. oede jager is het hele jaar rond in het veld." 1979, donderdag 18 oktober De laatste vestiging van supermarkt De Gruyter in Leiden, Bevrijdingsplein, verdwijnt. In de winkelruimte naast het ge- 19 Wscentrum komt een nieuwe supermarkt onder de naam Foto: archief Leidsch Dagblad 11 deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na ig€ 2,50 (afdruk van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer i.v. HDC Media b.v., Postbus 2, 1800 AA Alkmaar, onder vermelding van lagblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan e van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. het weer mag? niet ontkennen dat de pe- van de grootste jacht, zoals it noemen, een hoogtepunt jaar is. Oogsttijd. Maar we t hele jaar door bezig met it. Met tellen, veldverzor- :ovoort." is het om een hobby te heb- ie zoveel tegenstand onder- dat valt eigenlijk best mee, itste tijd. Steeds meer men- ferden zich ervan bewust fe jacht nodig is om de wild- Jop een aanvaardbaar peil te houden. Er is bijna geen land in buropa met zo'n gevarieerde en uitgebreide wildstand. Er is (ujeen land in west-Europa waar de jagers zo goed zijn opge- c( let een heeft met het ander te maken, denk ik. Ik ben er trots we zulke goede jagers hebben, die het spel tussen mens en goed spelen. We zijn geen schieters, maar natuurbeheer- - Het was voor linksbuiten Lens van voetbalclub Roodenburg Idag feest. Tweehonderd maal in het eerste team, een feit dat ipgemerkt voorbij mocht gaan. En zo stonden we in een groepje niddenveld voor de wedstrijd tegen Rouwkoop, waar een kleine lg plaats vond. Achtereenvolgens werden cadeau's en bloemen 1 len door bestuurslid Gijzenij, die vooral het jeugdwerk van fde, door twee junioren, die tevens op geestige wijze een kort declameerden, door de aanvoerder van Rouwkoop en door de in het eerste elftal, de heer Stol.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 9