KUNST CULTUUR Nutteloze kennis over Kuifje spuien Verloren gewaand glas-in-lood van Kamerlingh Onnes ontdekt Los Vast 2004: Veel nostalgie, weinig spektakel Opwinding en smart bij Tsjaikovski en Gergjev ilstaan is ij BEEF! mogelijk Spectaculaire Carmina zet Stadsgehoorzaal in vuur en vlam 'Stuk!' vertelt te veel en toont te weinig maandag l8 oktober 2004 R5 gehore en ook nog kerstrepertoire. 'jj enfilm 'Shrek' pfdt musical aag - De animatiefilm is waarschijnlijk vanaf 1 nfels musical op Broadway 1. Sam Mendes, die met igie van 'American Beau- 1 Oscar won, zal de musi- vei sie produceren. Regisseur Jason Moore, die dit jaar enomineerd voor een ward met zijn poppen- il 'Avenue Q'. De musical ondersteund door Steven filmstudio Dream- cüe drie jaar geleden de Shrek'-film maakte en rmet een vervolg op de en kwam. Shrek vertelt Jhaal van een groen mon- oger, dat verliefd op een prinses. rs»' muziek recensie s?° Hans Keijzers .je nd BEEF! Gezien: 16/10, LVC, Leiden. en zenkast van BEEF! is al gevuld. Een zilveren neen MTV nominatie est Dutch band hebben nnen. Koen Lommerse eens als beste bassist n en afgelopen maand ollega- muzikanten :uan Gerven als beste gita- it in de lift. Dat blijkt 8 irduidelijk uit een over- afgelopen zaterdag. De s*e ormatie heeft net de hand gelegd aan het album 'Last Rudy Stan- Ie fans vallen dus met de de boter, want een ge- e'c0 fan de set wordt inge- en voor het nieuwe werk. Bt 1 lor de grootste reggaeha- BVe het zaterdag onmogelijk !en te staan bij het kwali- kvan de Eindhovense e De band opereert ei- ..u zonder echte leider en isondanks als een ge- 1 de nachine. 'Are You Rea- lk Late Night Session' zijn ire binnenkomers. Zan- we Ier Both heeft een swin- gevoelige stem. Eigenlijk :un s zo vreselijk krachtig, eeds loepzuiver. In de a lor je een onge Bob Zijn vocale spielerei 00 per Bram Wouters le- i„IB rlijke een-tweetjes op. in Gerven, met brede da' ril bijna een motormuis, nt.. ft zijn geraffineerde gi- .a' ijes de nummers een Jln «rwaarde. Hij treedt ieu rockachtige soli buiten le 1 lale reggaepaden. Bas iggelaar geeft op de va ond op toetsen de repeterende keyboard- a 1. Op 'Ric Man' excel- im Wouters samen met (jl oth vocaal. ;d gearrangeerde, knal- •f. lexodus' knalt de spea- on Én tijdens de reggae- ivaar zo'n beetje alle ge- erde traditionals langs- d! laat de vlam helemaal n 3 n. Nederland heeft er I bij met een geduchte itatie en BEEF! gaat nieuwe album onge- >ok een verdiend com- succes scoren. door Ad van Kaam giessenburg - Kunsthandelaar Pieter Overduin uit Giessen burg bij Gorkum heeft in een stal bij een boer onder de rook van Amsterdam verloren ge waande glas-in-loodramen van de Leidse kunstenaar Harm Ka merlingh Onnes (1893-1985) ontdekt. De ramen, die samen een beeld geven van het Pers wezen, waren verpakt in kisten. Gedacht werd dat het kunst werk niet meer bestond. De kostbare glas-in-loodramen hingen vroeger in het gebouw van het Algemeen Handelsblad aan de Nieuwezijds Voorburg wal in Amsterdam. De boer bij wie de ramen werden aange troffen, heeft waarschijnlijk het lood willen hergebruiken. Zo ver is het echter niet gekomen. Overduin, getipt door een ken nis, trof de ramen compleet aan. In de biografie van Kamerlingh Onnes, kleinzoon van Nobel prijswinnaar Heike Kamerlingh Onnes, stond het glas-in-lood als 'vermist' opgegeven. Over duin heeft inmiddels contact opgenomen met Stedelijk Mu seum De Lakenhal. „Het is een Leidse kunstenaar en ik vind dat het raam daarom in Leiden thuishoort. Maar er hangt na tuurlijk wel een prijskaartje aan. Ik schat het kunstwerk, als het eenmaal grondig gerestaureerd is, in op een bedrag tussen de 50.000 en 100.000 euro." Lakenhal-directeur Jetteke Bol- ten spreekt van een regelrecht wonder dat de glas-in-loodra men boven water zijn geko men. Ze zegt 'vanzelfsprekend geïnteresseerd' te zijn. „Het werk sluit perfect aan bij wat wij in het museum willen laten zien. Leiden heeft altijd een bloeiende grafische industrie gekend en daar draait het bij dit kunstwerk om (een krantenre- j ter verdrijft ;c. tes van top erdam - Het nieuwe al- van Frans Bauer 'Daar heb voor...' voert de Al- top 100 aan. Daarmee hij André Hazes van de plaats verdreven. Ook de ive in Ahoy 2003' van .staat op nummer 1. Bij fesentatie van de dvd en cd dag in het Dolfinarium in :rvvijk bleken beide schijf- onmiddellijk goud met in 40.000 verkochte iren. Op 24 en 26 de- staat Bauer met twee oncerten in het Gelredo- v Arnhem. De Brabander jt in de show al zijn groot- steng Rijksmuseum voor Volkenkunde staat in teken van 75-jarige stripheld door Theo de With leiden - Werd Kuifje in 1929 ge boren? Wat is de naam van de mummie van professor Berga mot? Welk scheldwoord gebruikt kapitein Haddock als een lama hem in zijn baard bijt? Hoe heet de vogel die Bobbie oppakt? Het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden vormde gistermiddag het decor voor een lange serie vragen: de eerste Kuifjequiz. Voor het eerst in zijn geschie denis heeft het museum een quiz georganiseerd. En natuur lijk is Kuifje het onderwerp. De stripheld is immers al voor de tweede keer in de historie van het Leidse museum de leidraad voor een uiterst succesvolle tentoonstelling. Kuifje is dit jaar 75 geworden. Eerder werd deze verjaardag al uitgebreid gevierd in het volkenkundig museum. De afgelopen twee dagen is het nog eens dunnetjes over ge daan met het Kuifjeweekend. Het antwoord op de eerste vraag is dus: ja. Dat weten de acht deelnemende teams na tuurlijk allemaal feilloos. Net zo goed als de acht duo's weten dat de echte naam van Kuifje Tintin is. Naarmate de 31 vra gen tellende quiz vordert, loopt de moeilijkheidsgraad op. De naam van de mummie is nog niet zo'n hersenbreker: Rascar Capac. Het gevraagde scheld woord levert echter koortsach tig overleg op. Het museum gonst van de acti viteiten tijdens het Kuifje week end. Op het voorplein staat om te beginnen een aantal levens echte lama's. Slechts een enke ling durft de beesten te aaien. Ze hebben tenslotte een ge duchte reputatie als spugers. In de hal van het museum is een Kinderen zitten in een treintje dat door de bergen van de Andes voert. Foto: Taco van der Eb markt. Uiteraard worden de Kuifje-albums verkocht, de ba sis van alles. Maar in de kraam pjes liggen ook Kuifjeborden, Kuifjekopjes, Kuifjespeldjes, Kuifjesigarenbandjes en aller hande andere prullaria. Terwijl striptekenaar, vormge ver en Kuifjekenner Joost Swar- te na een lezing begint aan zijn workshop striptekenen, wordt de evenementenzaal in gereed heid gebracht voor de quiz. Acht teams van steeds twee personen hebben zich inge schreven. Een vader en een dochter, een moeder en een zoon, twee broers, twee vrien den. Organisator Floor Scholte vertelt dat er in november en december nog een Kuifjequiz volgt. De winnaars gaan door naar de finale die wordt ge speeld in januari tijdens het laatste weekend dat de exposi tie 'Met Kuifje naar de Inca's' te zien is. De oprichter van de Kuifjeclub, die vol trots meldt dat hij nog eens als Kuifje bij Paul de Leeuw op televisie is geweest, fungeert als jury. Bij twijfel wikt en weegt hij de antwoorden. Moet hij nu goed rekenen dat Kuifje achter de waterval een grot vindt? Nee, besluit hij, het gaat om de ingang naar de Zon netempel. Dus moet op zijn minst het woord ingang in het antwoord voorkomen. Twee teams blijken na ander half uur spelen op de eerste plaats te zijn geëindigd: het jon gensduo Wouter en Maxim en het vader-dochterkoppel Maud en Jeroen. Zij gaan door naar de finale. Het publiek kan huis waarts in de wetenschap dat het nog meer nutteloze infor matie wijzer is geworden. Wat het subtiele verschil tussen Jan sen en Janssen bijvoorbeeld is. De ene heeft een snor die naar buiten krult en de snor van de anderadetective doet dat niet. Toch een detail dat bij de mees te teams onbekend is, want die komen niet verder dan het sig naleren van een s meer of min der in de naam. door Louis Du Moulin Rotterdam - De reanimatie na veertien jaar van Jan Rietman's grootste succesnummer, de 'le gendarische' live-radioshow 'Los Vast', leverde zaterdag in Ahoy' een gezellige avond op. Maar wil de organiserende pre sentator een jaarlijks evene ment maken van deze bonte polderpopparade dan zal de aanpak en inhoud toch flink moeten worden geactualiseerd. In feite gingen Rietman en de zijnen (JR Band, Jody's Singers, Ome Joop) in het Rotterdamse sportpaleis voor zo'n zesdui zend liefhebbers gewoon verder waar ze in 1990 waren gestopt. Waarmee de toevoeging 'Spek takel' aan de programmatitel nogal overdreven overkwam. Van aankleding van het podium was amper sprake, het enige ex tra showelement kwam voor re kening van het videoscherm, waarop uiteraard ook beelden uit het roemruchte 'Los Vast'- verleden voorbij trokken. De helden uit de gloriejaren tachtig waren zwaar in de meerderheid, zodat de nostal gie hoogtij vierde. Ofwel: an ders dan destijds gaf deze uit gave van 'Los Vast' bepaald niet weer wat er in Nederland Mu ziekland allemaal gaande is of aan zit te komen. Terwijl Riet man zich vooraf juist opnieuw had opgeworpen als lansbreker voor nieuw talent. Ex-Idol Maud was echter zo'n beetje de enige 'starter' in zijn deelne mersveld. Had de oude garde niet zo ge domineerd, dan had ongetwij feld ook het gemiddelde presta tiepeil hoger gelegen. Nu wer den degelijke porties 'gouwe ouwen' (weer Lee Towers, Henk Westbroek, Anita Meijer) afgewisseld met sprongen terug in de tijd, die soms erg gefor ceerd bleken (Erik 'Toontje La ger' Mesie, Alides 'Time Ban dits' Hidding). Het muzikale niveau werd vlak voor de gezamenlijke finale 'Hey Jude' nog wel even opge krikt door de beloofde homma- Ome Joop en Jan Riet man weer bij elkaar tijdens het Los Vast Ahoy Spektakel. Foto: ANP/Guido Ben schop ge aan André Hazes. Door Guus Meeuwis en Xander de Buison- jé werd weliswaar slechts voort geborduurd op het eerbetoon in de Arena, maar beide zan gers legden wel hun ziel en za ligheid in hun vertolkingen. dactie, fotografen en drukkers zijn er op te zien). Bovendien was Kamerlingh Onnes een echte Leidenaar en niet de eer ste de beste. Wij hebben nog niet zo lang geleden een ten toonstelling van zijn werk ge had." Bolten houdt nog wel een paar slagen om de arm. „Ten eerste is het een enorm ding. Bijna 4 bij 5 meter. Daar moet je ruim te voor hebben. Maar als de uit breiding met het Scheltema- complex doorgaat, zou het daar mooi uitkomen. Verder verkeert het in deplorabele staat en is het de vraag wat de restauratie kost. En dan moeten we nog een geldschieter vinden en overeenstemming bereiken over de prijs." muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Nationaal Philharmonisch Orkest en Koor van Moldavië o.l.v. Alexandru Lascae. Gehoord: 16/10, Stadsgehoorzaal, Leiden. Carl Orffs beeldende stijl in zijn 'Carmina Burana' heeft vooral te maken met pregnante, steeds wisselende ritmiek, scherpe, heilige harmonieën en dynami sche contrasten. Van al deze voorgeschotelde ingrediënten wordt ruimschoots gebruikge maakt bij het Nationaal Phil harmonisch Orkest en Koor van Moldavië. Een groot koor dat in steeds wisselende bezetting voorbeeldig zingt, en een enorm orkest inclusief celesta, piano en een scala aan slag werkinstrumenten dat zowel intiem, lieflijk als flamboyant, weerbarstig kan uitpakken. Vaste dirigent/violist Alexandru Lascae weet koor en orkest zo te kneden en te mixen dat een optimaal spectaculaire Carmi na de Stadsgehoorzaal in vuur en vlam zet. Als marmeren mu ren staat het openings- en slot koor aan beide kanten van dit breed uitgesponnen verhaal. En in die muren zijn doorschijnen de plekken te ontdekken van fluisterende, vileine woorden met een heleboel 'essen' in 'Sors, immanis, et inanis, status malus' over lotsbeschikking en Godsverschrikking. Vlinderlicht weerWinkt het 'Pri mo vere' (Lente), waarin de vrouwenstemmen vliesdun en zijdezacht omhoog waaien. Als wiegende bloesemslingers zweeft het 'Floret silva nobilis' (in het bloeiende bos) door de zaal. Orkest en koor mengen zich in sensuele harmonie in 'de wereld vol zaligheden'. Ook de mannen zijn dynamisch heel wat mans: enorme fortissi mo's 'Swaz hie gat umbe...' (wie daar zo danst) worden moeite loos afgewisseld met transpa rante staccato hiphopzinnetjes. Opwindend in galop beuken de mannen in op de 'heerlijk mooie meisjes', of wensen 'van de maagd een vrouw te maken'. In de laatste bijna koraalachtige hymne 'Blanziflor et Helena' trilt de Stadsgehoorzaal op z'n grondvesten, zó immens groots is de koorklank, omgeven door een geweldig orkest met fabel achtig intens scherp koper bo ven het buitengemeen veel kleurig coloriet van slagwerk en strijkers. Lascae sleept koor en orkest onvermoeibaar mee langs Fortuna's wegen, op de Zuidenwind naar koele liefdes bronnen en wulpse drinkgela gen. De drie solisten, de beel dende bariton als beschonken student, de tenor in de 'zingen de gebraden zwaan' en de ijle sopraan in het zoet smeltende liefdesliedje 'alles zal ik doen wat de liefde mij gebiedt' stelen de show. De drie ouvertures voor de pau ze, waarin het orkest zich voluit kon in- en uitleven, diende uit stekend als programmavulling, en op z'n minst als taartje (Las cae suggereerde als koekje) bij de koffie. theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Stuk!' van en door christengemeente Live!. Tekst en regie: Marius van Duijn. Muziek: Peter en Wietske Elshout Gezien: 16/10, Tripodia, Katwijk. Daar nog te zien: 22 en 23/10. Buiten kijf staat dat aan 'Stuk!' vol overgave is gewerkt. Dat zie je aan de inzet waarmee de groep in een veelheid aan thea tervormen de boodschap pro beert over te brengen. Het is een Katwijkse theaterproductie over een generatiekloof. Vader en moeder houden vast aan de strenge regels van het geloof, hun drie kinderen hebben daar veel of weinig moeite mee. Het conflict is zelfs zo zeer uit de hand gelopen dat dochter Mir jam het huis moest verlaten. De theaterproductie laat zien dat er een weg terug is, als we derzijds respect en een gesprek mogelijk blijken te zijn. De lot gevallen van Mirjam komen na melijk via via terecht in een werkstuk voor school, zodat haar zus Maria bij de opeenvol gende gebeurtenissen betrok ken raakt. Die zus gaat de dis cussie aan die - zo wordt me nigmaal onderstreept - al veel eerder gevoerd had moeten worden. De verloren dochter mag uiteindelijk terugkeren. De parabel is meer dan duidelijk. En op dat punt zit ook de zwak ke kant van het verhaal. Er wordt ontzettend veel uitge legd. De lerares die het werk stuk moet beoordelen, komt uitvoerig aan het woord. Daar naast krijgen we het volledige interview te zien waarin Mirjam haar kant van de zaak belicht. Ze doet dat overigens pratend, zingend en zelfs dansend. En dat levert waardevolle scènes op. Toch komt het echte conflict onvoldoende tot uitdrukking. Dat bijvoorbeeld de vaderfiguur niet ten tonele verschijnt, is in dit verband veelzeggend. 'Stuk!' vertelt te veel en toont te wei nig. Waarom wordt uitsluitend 'over' en niet 'met' die vader gesproken? Aan hem wordt im mers in alle verhalen over het conflict een doorslaggevende rol toegedicht. Het is echter al leen de moeder die in afge zwakte vorm stelling neemt en tot inzicht komt. Onbeant woord blijft de vraag, hoe vader op de terugkeer van zijn - spijt betuigende - dochter reageert. Jammer dus dat men zo na drukkelijk voor het vertellen kiest. Daar staat wel ter com pensatie tegenover dat men dat doet met een veelheid aan mid delen: van dans en live muziek tot drama en filmbeelden. Op dat punt zou de voorstelling nog heel wat aan zeggings kracht kunnen winnen als men het speltempo flink weet op te schroeven. muziek recensie Aad van der Ven Concert: 'De wereld van Tsjaikovski' door het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Valeri Gergjev. Gezien: 16/10, De Doelen, Rotterdam. 'De wereld van Tsjaikovski' is de titel van het dit jaar door de Russische dirigent Valeri Gerg jev geleide festival, dat tot en met aanstaande zaterdag in de Doelen wordt gehouden. Er werken ongeveer vierhonderd musici uit tien landen aan mee. Behalve van Tsjaikovski zelf wordt ook muziek uitgevoerd van componisten uit zijn omge ving. Het zijn de symfonieën van Tsjaikovski die centraal staan. Met uitzondering van de Eerste en de 'Manfred-symfonie' wor den ze allemaal gespeeld. Gerg jev wilde graag beginnen met de Vierde, het werk waarmee hij in 1987 in Rotterdam debu teerde. Bezield was zijn inter pretatie ook toen al, maar de manier waarop hij met een or kest omgaat is aanzienlijk vrijer en zelfverzekerder geworden. Zeker in Tsjaikovski, een com ponist die Gergjev volop de mogelijkheid geeft zich op zijn gevoel te laten meedrijven, hierbij gretig gevolgd door de musici van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, die voor hem door het vuur gaan. Maar Gergjev zou Gergjev niet zijn als alles precies volgens plan zou verlopen. Zeker de uit voering van de Vierde symfonie bevatte veel verrassingen, niet alleen voor de luisteraars maar wellicht ook voor het orkest. Maar dat heeft inmiddels wel geleerd alert te reageren op een plotselinge versnelling of ver traging. En het weet wat de Russische dirigent bedoelt wan neer hij op mysterieuze wijze met zijn linkerhand wappert naar de eerste violen of broeie rig kijkt naar de koperblazers. Gelijkheid van het samenspel lijkt daarbij niet altijd prioriteit te hebben. Iedereen doet zijn best en als het lukt is iedereen blij, maar gaat het een keer mis, dan tilt men daar niet zo zwaar aan. Bij deze dirigent geven an dere dingen kennelijk de door slag. Zoals zaterdagavond de bezielde klank van de strijkers in het grote liefdesthema van 'Romeo en Julia'. Of het spitse, beweeglijke spel van de hout blazers in het Vioolconcert, met Nikolaj Znaider in de zeer sen sitief (eerste deel), maar waar nodig (finale) ook zeer briljant uitgevoerde solopartij. De Tsjaikovski in de lezing van Gergjev is er een van extremen. De neiging om opwinding te creëren door er steeds maar weer een schepje bovenop te gooien, totdat een fase van maximale uitzinnigheid is be reikt, leidt tot pakkende effec ten. Maar er ontstaat zo een eenzijdige uiterlijkheid waar mee Tsjaikovski niet altijd een dienst wordt bewezen. Laten we dit toch vooral niet 'typisch Russisch' noemen. Het waren niet de geringste Russische diri genten, bij wie we in deze mu ziek behalve een heftig gevoels leven ook kwaliteiten als trots en aristocratie konden horen, zoals Mravinsky, Kondrashin en Svetlanov. En onder de jonge ren Pletnev. Bij Gergjev verkeert Tsjaikovski in een voortdurende en ver gaande staat van opwinding en smart. Wie dat wil mee beleven kan in de komende dagen zijn hart ophalen. Ook de radio is er een paar keer bij. Donderdag avond wordt het optreden van het eveneens door Gergjev ge leide Orkest van het Marijinski Theater uitgezonden (Vierde symfonie van Tanejev en Vijfde van Tsjaikovski). Zaterdag avond is eveneens via Radio 4 het slotconcert te horen. Dan treden de orkesten uit Sint-Pe- tersburg en Rotterdam samen op in onder meer Tsjaikovski's 'Pathétique'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 11