Veertig jaar op zoek naar een broer Saai mannetje dat toch weet te ontroeren Tweede Verhoef nóg spannender Wouter van Oorschot licht de tegels CO O m 7s m TOP-10 Bloedstollend mooie paardenfoto's Thriller om bij te nagelkluiven 1 thriller recensie Peter Kuijt 'Onder druk' door Esther Verhoef Uitgeverij Karakter. Prijs: €17,99. Het waren niet de minste recen senten die vorig jaar het thriller debuut van dierenfotograaf Es ther Verhoef, Onrust, bestempel den als 'veelbelovend' en 'een aanwinst voor de Nederlandse misdaadliteratuur'. Het boek werd terecht genomineerd voor de Gouden Strop, maar Verhoef (1968) overtuigde naar verluidt net niet genoeg juryleden om de nog jongere mede-debutant Elvin Post van de tienduizend euro prijs af te houden. Nu ligt Verhoefs tweede actie thriller, Onder druk, in de schap pen en de centrale vraag is: kan het nog spannender na Onrust7. Het antwoord is: ja! Verhoef is verre van een typische vrouwen schrijfster, ook de - helaas nog weinige - mannelijke lezers zullen ruimschoots aan hun trekken ko men. Er is volop beweging en ac tie: de Glocks, Beretta's, .357 Magnums en Heckler Kochs worden veelvuldig getrokken, doorgeladen en getest op hun vuurkracht. En met Sil Maier heeft Verhoef een lekker com plexe held gecreëerd die het ho pelijk nog veel thrillers lang uit houdt. Was het in Onrust hier en daar nog onduidelijk wat en wie de niets en niemand ontziende Mai er dreef in zijn strijd tegen crimi nelen, Onder druk laat daar geen misverstand over bestaan. Het zoontje van Maiers vriend Sven Nielsen wordt namelijk ontvoerd. Er zijn aanwijzingen dat het kind in Frankrijk wordt vastgehouden en Maier reist met dierenarts Nielsen af om te proberen zoon lief te bevrijden. Het spreekt van zelf dat dit niet zonder het nodige wapengekletter gepaard gaat. Maiers vriendin, fotografe Susan Staal, is in Nederland achterge bleven en daar wordt ze gecon fronteerd met een erfenis uit het verleden. Haar vader, kunstenaar Geran Staal, overlijdt en met zijn sterven worden oude wonden uit de tijd dat de Muur nog fier over eind stond, opengereten. Het voert te ver om hierover meer uit de doeken te doen, maar het te kent Verhoefs vakvrouwschap dat ze erin slaagt op een geraffineerde manier de diverse verhaallijnen naar een fraai open einde te voe ren. Met Onder druk maakt Esther Verhoef haar belofte meer dan waar. Zoals ook al in haar debuut is ze opnieuw sterk in de prikke lende en tot in details geresearch- te explosieve scènes. Het verhaal zit strakker in elkaar, de dialogen zijn beter en nodeloze uitweidin gen zijn achterwege gebleven. Het zou onterecht zijn als Verhoef haar tweede Strop-nominatie zou mislopen. Een zoektocht naar zijn te vroeg ge storven broer zou het worden. Maar als je vierhonderd bladzijden in 'Ver kleed als mens' van Wouter van Oor schot heb gelezen, denk je dat je toch vooral een autobiografie in handen hebt waarin de jongste zoon van de befaamde uitgever zijn leven vertelt met allerlei toeters en bellen daaraan. Totdatje de laatste twee bedrijven leest van dit klassieke drama. roman recensie Wim Vogel 'Verkleed als mens' door Wouter van Oorschot. Uitgeverij Van Oorschot. Prijs: €22,50. In nauwelijks dertig bladzijden vindt daar iets plaats wat de vierhonderd- vijftig daarvoor in een ander licht plaatst. Pas dan ook besef je de gren zeloze treurigheid en de tegelijkertijd inspirerende vitaliteit van dit zo heel bewust gecomponeerde egodocu ment, als ook de noodzaak van die uitweidingen én de noodzaak tot het schrijven ervan. GA van Oorschot, uitgever van fijne en mooie boeken in Amsterdam, zo wilde Geert van Oorschot gekend zijn. Dat hij uit een eerder huwelijk twee zonen had die hij vrijwel nooit zag, dat uit zijn huwelijk met Hillie, zijn tien jaar jongere vrouw, op nieuw twee zonen werden geboren van wie de oudste, Guido, deze da gen exact eenenveertig jaar geleden zelfmoord pleegde en dat zijn ver houding met Wouter, de jongste, problematisch was: wat gaan al die familiaire details ons aan? Het kan niet anders of ook Wouter van Oorschot moet zich dat hebben afgevraagd. Niet voor niets werkte hij ruim tien jaar aan zijn 'vertelling', zoals hij Verkleed als mens karakteri seert Ook dreigt het boek vooral de zoektocht te beschrijven niet zozeer naar zijn broer maar veel meer naar zijn eigen seksuele aard en zijn rui me ervaringen op dat gebied. Homo, hetero, of, nauwkeuriger omschre ven, eerder panseksueel? Een ma- nusje-van-alles dat het schuldeloze genot centraal stelt? En dat alles in die driftige jaren zes tig en zeventig in hartje Amsterdam met zijn popmuziek, zijn populaire drugs, zijn trips, zijn Damslapers, zijn krakers en zijn internationale bloemenkinderen. Wat dat betreft geeft de jonge Van Oorschot in elk geval een mooi, persoonlijk beeld van zijn generatie zonder daar jaren later over te moraliseren zoals van daag de dag maar al te vaak gebeurt. Een komen en gaan van interessante mensen was het op de Amsterdamse uitgeverij aan de Herengracht: Van het Reve, 'oom' Wim Hermans, Si mon Carmiggelt. Jacques de Kadt en Johan Polak hadden er hun eigen kamertje, 's Avonds altijd mensen en altijd drank en veel gerook en het ge schreeuw en getier van Geert die zich als Zeeuwse jongen wilde waar maken. Voor hem werd de uitgeverij zijn alles en mede daardoor groeide hij emotioneel eigenlijk nooit uit een echte vader. Dat is de aanklacht waar de vertelling van zijn jongste zoon op neer komt en als zodanig is zij aangrijpend en overtuigend. In de laatste twee bedrijven van deze genadeloze analyse van een gezin dat nooit een echt gezin is geweest, bereikt Wouter van Oorschot het on mogelijke. Zijn acht jaar oudere broer Guido komt in het vierde weer tot leven in een verhelderende en ontroerende Brief uit het Hierna maals, gevolgd door het laatste be drijf, Broers, waarvan de titel voor zich spreekt. 'Niettemin: je had niet aan mij voor bij mogen gaan, Hil en Geert hadden niet mogen zwijgen. Jullie erfenis maakte me stoerder dan goed voor me was. Maar eindelijk ben ik de niet-broer kwijt die ik niet missen kon, en met hem de grote broer die ikzelf werd uit wraak. Eindelijk ben ik de jongere broer geworden die ik altijd had moeten zijn.' Nu er dan, na zoveel jaren, toch een beeld van Guido is, nu kan de auteur hem ten tweede male laten sterven en zal hij alsnog kunnen rouwen om zijn dood. Sommige mensen hebben een heel verleden vóór zich. Ongetwijfeld zal van Verkleed als mens worden gezegd dat het node loos uitwaaiert, dat privé en familiai re details genadeloos vrijgegeven worden en je kunt je afvragen waar om Wouter van Oorschot ook zélf zo met de billen bloot gaat. Maar als je zijn debuut neerlegt, zie je waarvoor dat allemaal nodig was. Om ooit van Guido af te komen, moest het gezin geanalyseerd worden, moest met name Geert van Oorschot als vader worden neergezet, moest het Am sterdam van Guido en van Wouter worden getekend en moest vooral de stuurloze ontwikkelingsgang van de auteur zélf uitvoerig worden be schreven. Ik vind Verkleed als mens een bui tengewoon moedig document: over Amsterdam, over een uitgever, over een vader en een moeder maar voor al over twee broers die elkaar na veertig jaar eindelijk leren kennen. ZATERDAG 16 OKTOBER 2004 ER BIJ trie Carle, Zeepaard €2,50 Dan Brown, la Vinci code ïgh-Sijthoff, 18,95 Francine Oomen, overleef ik met/zonder lolkema Warendorf, 9 Gabriel Garcia Marquez, ein tijden van cholera enhoff, 10,00 Saskia Noort, tdub i, 18,95 'an Brown, ernini mysterie gh/Sijthoff, 19,95 iric Carle, iln die het te druk had ner, 5,00 Jessica Durlacher, icon pe Bij, 19,90 "Annie M.G. Schmidt sstendorp, t de dieren jjlo, 12,50 BReinildis van Ditzhuyzen, ►ort het eigenlijk? [ner, 17,90 KPNB/De Bestseller 60 ►arle schreef met Vader jard het prentenboekje ie van de Kinderboeken- Ook zijn andere werk fert daarvan. Marquez, M.G. keren terug met ferk. En Reinhildis legt I de etiquetteregels nog ïns een keer uit. Boeken over paardenrassen. Ze zijn niet meer te tellen. En belan den vaak in de uitverkoop bij tweedehands boekwinkels. Omdat ze allemaal hetzelfde zijn. Zo niet het nieuwste boek van de we reldberoemde natuurfotograaf Yann Arthus-Bertrand, die vooral bekendheid verwierf met zijn luchtfoto's van de aarde. Vijftien jaar werkte hij aan 'Paarden' (Lannoo, €45,00). Hij reisde talloze keren de wereld over met slechts één missie: de werkelijke aard van het paard op de gevoelige plaat vastleggen. Bij voorkeur vol op in beweging, eventueel met de eigenaren erbij. Dankzij de be geleidende teksten van auteur Jean-Louis Gouraud is het boek ook een informatief hoogstandje. Maar het gaat toch vooral om de bloedstollend mooie foto's. Het is bijna jammer dat ze in een boek zitten. Ook aan de muur zouden ze zeker niet misstaan. Foto uit besproken boek thriller recensie Amo Ruitenbeek 'Amethyst, Texas' door Steven Saylor Uitgeverij De Boekerij. Prijs: €16,50. In een gat in de Verenigde Staten verdwijnen binnen korte tijd drie meisjes. Rue Dunwitty, even terug in dat dorp, ontdekt het lijk van het als laatste vermiste slachtoffer in een put op het land van haar familie. Maar als de sheriff arriveert, is het li chaam verdwenen. Amethyst, Texas is de titel van deze ouderwets goede thriller. Schrijver is Steven Saylor. En daar hoort een verhaal bij. Saylor is be kend geworden door zijn Gordianus de Vinder-detectives, die zich afspe len in het Romeinse rijk. Niet be paald het type van wie je een span nend boek als Amethyst, Texas ver wacht. Des te verrassender is dit uitstapje. Je zou dan ook willen dat hij voorlo pig op dit spoor blijft, in plaats van weer de geschiedenis in te duiken. Dit is andere koek. Dit zijn de verha len die worden verfilmd en waarbij iedereen, jong en oud, man en vrouw, zijn nagels afkluift tot op het bot. Het scenario: De jonge, aantrekkelij ke Rue die in San Francisco woont en werkt komt op bezoek bij haar oma in Amethyst. Ze verneemt van de vermissing van Dawn Frady, maar schenkt er vooralsnog geen grote aandacht aan. Daarvoor eisen voormalige dorps- en klasgenoten en een knap ogende hulpsherrif ge naamd Juss Goodbody te veel aan dacht op. Goodbody komt uit het nabij gele gen Corpus Christi, waar hij betrok ken was bij het onderzoek naar een seriemoordenaar van, inderdaad, jonge meisjes die bovendien vrese lijk misbruikt en verminkt werden. De vermeende dader zit in de do dencel. Maar dat is de enige zeker heid die Rue heeft als het om de ver dwijningen in haar geboorteplaats gaat. Want welke rol speelt haar in Corpus Christi woonachtige vader met wie ze al lang geen contact meer heeft? Waar hangt haar broer Reg uit? Waarom verzwijgt haar collega Dylan Jeffries dat hij onlangs in Amethyst verbleef? De ontknoping mag er zijn, geloof me. sportboek recensie Ad Pertijs 'Erik Dekker, de biografie' door Manon Colson. Uitgeverij Houtekiet. Prijs: €16,95. Ergens in zijn biografie stelt Erik Dekker verwonderd vast dat mensen hem vertellen jankend voor de tele visie te hebben gezeten op het mo ment dat hij zijn eerste Tourrit won. Hij vindt zichzelf een redelijk saai le vend mannetje. Toch weet hij men sen te ontroeren. Afgelopen zondag nog. De manier waarop Dekker Pa rijs-Tours won, raakte velen. Door simpel, eerlijk, slim, gedurfd en hard te koersen. Zijn biografie lezen is al even boeiend. Schrijfster Manon Colson heeft aan de hand van vele gesprekken (niet alleen met de renner, maar ook met mensen die hem van nabij meema ken) het verhaal van zijn leven en carrière opgetekend. Het verhaal over het gezin Dekker (vader, moe der, vier kinderen, van wie Erik de jongste is) zet de toon van het boek. Een verpletterend eerlijke schets, waaruit blijkt dat Dekker ook in zijn boek de openheid zelve is. De renner stelde voor het uitkomen van het boek al dat er weinig schok kende onthullingen in zouden staan. Die heeft het boek ook niet nodig. Het is het verhaal geworden van een getalenteerde wielrenner, wiens in ternationale doorbraak lang op zich liet wachten. 'Zonder dalen geen pieken', vat Colson dat verhaal op het einde samen. Het verhaal draait ook grotendeels om de vraag waarom het zo lang duurde (tot 2000) eer Dekker zijn be lofte inloste. Sensationele antwoor den zijn niet terug te vinden in het boek. Wel ontstaat een beeld waar om het zo lang kón duren. Het be- klijvendst zijn de hoofdstukken over de tegenslagen in het leven van de coureur Dekker. De zwartste periode (zijn slepende knieblessure in 2003) heeft als titel hoofdstuk 13 meege kregen. Manon Colson is van 1976. Dat is te merken in het boek. Het verhaal van de eerste hoofdstukken heeft ze al leen van horen zeggen. Vaardig op geschreven, daar niet van, maar je merkt dat het boek aan kracht wint vanaf de periode (2000) dat ze de renner en mens Dekker zelf van na bij heeft meegemaakt. Vanaf 2002 speelden schrijfster en renner al met de gedachte een bio grafie te maken. Noodgedwongen, vanwege een reeks blessures, moes ten ze het idee steeds uitstellen. Het verhaal werd er alleen maar beter op. Eindelijk aan de top, kletterde hij weer naar beneden. Een aloude koerswet zegt dat je moet durven wachten. Afgaande op Parijs-Tours hebben de twee toch niet lang genoeg durven wachten. Afgelopen zondag schreef Dekker immers een hoofdstuk dat helemaal past in zijn biografie. Erik Dekker na het WK-tijdrijden in 1999. Hij werd achtste. Archieffoto: ANP/Ed Oudenaarden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 7