De magie van een woestijn Het 'ultieme Sahara-boek' van Frans Lemmens ZATERDAI 16 OKTOB 2004 El B Het dorpje Kerzaz in de Saoura-vallei, in de Westelijke Zandzee in Algerije. Frans Lemmens maakte deze foto twee keer eerder, maar pas de derde keer vond hij het licht perfect en reed hij er honderden kilometers voor om. ||p - -.V ',V; 'v''- V Vv V:;-;;. -V-- i' T'Kt --i' 'C-K, 'i'n -t- In een meer bij Ouargla in Algerije worden de duinen van de Grote Oostelijke Zandzee weerspiegeld. Hoe aantrekkelijk het water ook lijkt, het is niet drinkbaar. Toeareg-vrouwen in Niger kammen eikaars haar. Hun (vaak zilveren) sieraden zijn belangrijk voor de Toearegs, omdat ze onder meer worden beschouwd als het familiekapitaal. Nomaden en kamelen zijn in de Saha ra onafscheidelijk. Mens en dier delen lief en leed. Hij fotografeerde de zwaan van de KLM, de hangmat van een sterk drankmerk en de blauw geklede Toeareg voor een reisorganisatie, 's- Cravelander Frans Lemmens (51) zit twintig jaar in het vak als reis- en natuurfotograaf. Een periode waarin hij het noordelijk deel van Afrika talloze keren heeft bezocht. De Sahara kent hij bij wijze van spreken als zijn broekzak. Lemmens heeft nu het ultieme fotoboek over deze fascinerende woestijn willen maken: Sahara - Land beyond Imagination. door Simone Stevens Een bezoek aan Frans Lem mens is een reis op zich. Een denkbeeldige dan. Er is te weinig tijd om alle verhalen en anek dotes te horen, alle dia's en foto's te zien. Terwijl een ferme oostenwind over 's-Graveland waait, gaat het in het souterrain van Lemmens' kan toor over zeldzaam geworden zout- karavanen, uitbundige theeceremo nies en het schilderachtige Wo- daabe-volk. Lemmens kwam er in de jaren tachtig mee in aanraking eerst als reisleider en later als con troleur van voedselhulp voor de Ver enigde Naties. Hij woonde er en leerde de bevolking en haar gebrui ken kennen. Fotografie als hobby groeide in 1986 uit tot een baan als documentairefo tograaf. Met de fascinerende Noord- Afrikaanse woestijn als specialiteit. „Voor Nederlandse begrippen was ik goed bekend in de Sahara." Het tweetalige boek over de Algerijnse Sahara moest zijn 'profileringspro ject' worden. „Ik moest me onder scheiden, niemand zit immers op je te wachten als je aan de slag wilt als professioneel fotograaf." Dat lukte: het boek kwam in 1990 op de markt en was binnen een jaar uitverkocht. In 1997 maakte Lemmens Visions of the Netherlands, hét boek om weg te geven in het buitenland. Ambassa des bestelden vele exemplaren. Lemmens heeft net van zijn uitgever te horen gekregen dat er een vijfde druk komt. In de hoek van zijn kantoor staat een rek vol ansichtkaarten. Lemmens blijkt ook de fotograaf achter de ty pisch Nederlandse serie ansichtkaar ten van Chroma Zone Images. Am sterdamse grachtenpanden, bloeien de tulpenvelden en trotse zwanen. Onderwerpen die soms letterlijk om de hoek liggen. Zoals één van de zwanen, die Lemmens staande in de vaart vlak bij zijn huis fotografeerde. De kaarten worden met honderd duizenden exemplaren per jaar ver kocht. Frans Lemmens Photography is in twintig jaar uitgegroeid tot een be drijf dat hij samen met zijn 43-jarige vriendin Marjolijn van Steeden runt. De twee leerden elkaar kennen, hoe kan het ook anders, op reis: in Boli via. Het was zeker niet hun laatste reis. Voor het Sahara-project, dat nu heeft geresulteerd in Sahara - Land beyond Imagination, reisden ze van af 2000 tien keer door de Sahara. Ze ven van de tien Saharalanden kent hij, met als grote favoriet Algerije. Daar voelt de fotograaf zich thuis. .Algerije heeft eigenlijk alles wat de Sahara te bieden heeft: alle soorten landschappen, dieren en volkeren." Het land staat niet bekend om zijn veiligheid. Een vooroordeel, vindt Lemmens. „Als je je aan de regels van de wet, de spelregels, houdt en niet zonder een plaatselijke gids van de hoofdroutes afwijkt, is het niet gevaarlijk. Ook moet je je goed infor meren. Onze reizen klinken mis schien wel avontuurlijk, maar daar doen we het niet voor, daar schrij ven we ook geen boeken over. Er zijn een paar bendes in dé Sahara actief, maar door de wilde verhalen daar over lijkt het alsof de hele Sahara ge vaarlijk is. Ik heb me nog nooit, maar dan ook nog nooit, niet op mijn gemak gevoeld in de woestijn. Ik ken ook niemand die met een lo kale reisorganisatie op pad is ge weest, wie iets is overkomen." Lem mens kan zich dan ook flink opwin den over het negatieve reisadvies dat Nederland als enige in West-Europa voor Algerije heeft uitgevaardigd. Tegenwoordig is het stel korter en minder vaak per jaar uithuizig. „Hoe meer succes je krijgt, hoe meer je beschikbaar moet zijn", zegt Lem mens. Dat betekent in de praktijk: vier keer per jaar ongeveer een maand weg. Niet dat hij zich be klaagt, het is een luxe probleem. Maar de tweehonderd foto's die hij per dag maakt, moeten ook worden verwerkt. „Een maand op stap, bete kent een maand uitzoeken, verwer ken, scannen en de hele reute- meteut." Op een plankje staan 39 verschillen de potjes met Saharazand. Afrika mag in zijn ogen dan wat landschap betreft het meest fotogeniek zijn, de Sahara spant de kroon. „Het is een mooie combinatie van landschap, natuur en mensen." Hoewel dat ook dichterbij huis is te vinden. Lem mens haalt zijn neus zeker niet op voor de schoonheid van zijn eigen land of dorp. „Er vliegt hier nu een ijsvogeltje langs! We hebben al een plankje gemaakt. Nu moet het alleen nog stoppen. Misschien volgend jaar." Sahara - Land beyond Imagination is een Engelstalige uitgave van Dutch Publishers en is te koop bij de boek handel voor 59,95 euro (ISBN 90 76214 07 7). Expositie Gelijktijdig met de uitgave van het foto boek Sahara - Land beyond Imagination start vandaag in het Nationaal Natuur historisch Museum Naturalis in Leiden een expositie met de Sahara-foto's van Frans Lemmens. Deze tentoonstelling is tot en met 16 januari te zien. Meer in formatie over het werk van Frans Lem mens is, evenals een preview van het fotoboek, te verkrijgen via www.franslemmens.com De uitgegraven zoutpannen in de oase worden elke dag met water gevuld. Het zout dat na* overblijft, wordt veelal verhandeld met kuddehouders in de Sahel. Een karakteristiek beeld van de Sahara, al zijn de meeste kamelenkaravanen lang niet meer zo groot als vroeger. „Als er skeletten van kamelen langs de route liggen, weetje dat je goed zit." In het juiste licht zorgen drie verdorde bomen voor een surrealistisch beeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 6