KUNST CULTUUR Gezelligheid van toen kent geen tijd Wat heeft het een met het ander van doen7 Brennan wat gewild en weinig origineel R6 Seks, drugs, God muziek zaterdag l6 oktober 2004 irChris Rock. Foto: Reuters iat rc k presenteert argala igü 1 R nceles - De Amerikaanse ek en acteur Chris Rock nteert op 27 februari het cse Oscargala in Los An- De 39-jarige Rock volgt Irystal op die de presenta- de Oscars al achtmaal voor zijn rekening nam. jarnominaties worden 25 j bekendgemaakt. d voor Cultuur deelt extraatje \o - De Raad voor Cul- ïdt dat de vrijgekomen Ijoen euro voor de kunst- tuursector deels besteed yorden aan instellingen Raad eerder positief be maal' waarvoor toen eld was. Het gaat om een van 3 miljoen euro. Dat i een nieuw advies van ld aan staatssecretaris ïrLaan voor Cultuur. Ver- oet de eenmalige korting gesubsidieerde instellin- erdwijnen. Dit kost 3,1 :n. Daarnaast wil de Raad 2,5 miljoen gaat naar de ckeling van de artistieke ton het overige geld moe elangrijke knelpunten' bij dersteunende instellingen n opgelost. De Tweede besloot onlangs dat de nigingen op kunst en cul- 19 miljoen) met 10 mil- unlaag moesten. I Amro partner delijk Museum rdam - ABN Amro wordt nende vijf jaar partner ;t Stedelijk Museum in rdam. Om de start van de ivverking te vieren is het ijk Museum CS dit week- gratis geopend en wor- icuur gratis rondleidin- igeven. Het partnerschap staan uit een samenwer- raarbij bank en museum ïenlijke marketingacties nemen rondom diverse nstellingen. Verder zal mro 'exclusieve ontvang- n het museum gaan orga- nvoor zijn relaties. lor moet werk Cogh afstaan iceles - De vier erfgena- an een joods slachtoffer iet e nazi's eisen dat filmster )0I )eth Taylor hun een schil- 0c ran Van Gogh afstaat. Zij at adat de 72-jarige Taylor [te reten dat de nazi's het M werk hadden geroofd, VI tij het in 1963 voor yne 10 dollar op een veiling Het schilderij dateert uit 2t een jaar voor de dood van derlandse schilder, en >ti de zenuwinrichting en de van Saint-Rémy weer. door Ad van Kaam leiden/zoeterwoude - Als de bladeren gaan vallen, het kwik daalt en de avonden lengen, wordt de hang naar nostalgie groter. Hoogste tijd voor een lekker feest met een portie gou we ouwe muziek. De liefhebber wordt als november nadert op zijn wenken bediend. Is het niet in de Stadsgehoorzaal bij Pro pop dan is het wel in De Een denkooi in Zoeterwoude. Van Andy Tielman tot The Clarks en van The Shoes tot Tony Maca roni - gezelligheid van toen kent geen tijd. Ze erkennen het grif, Jos Boere en Henny Wiggers, ouderwetse gezelligheid en het ons-kent - ons-gevoel is waar het allemaal om draait bij hun feesten voor de oudere jongere. Wiggers van Propop is al toe aan de dertien de aflevering en nooit kostte het hem moeite om de Stadsge- Propop en Eendenkooi terug naar de jaren zestig hoorzaal vol te krijgen met overwegend veertigers en vijfti gers. Boere viert dit jaar in De Eendenkooi het tienjarig jubile um van zijn partijtje en de ruim 800 kaarten daar zijn steevast binnen twee weken uitver kocht. „Ik heb de posters nog in mijn auto liggen", zegt hij la chend. „Geen tijd gehad om ze op te hangen. Maar als er nog 40 kaarten te koop zijn, is het veel." Ondanks het feit dat de evene menten een week na elkaar plaatsvinden, ontkennen de twee dat er sprake is van con currentie. Dat is één keer an ders geweest. Onafhankelijk van elkaar - en ook per ongeluk - hadden ze toen dezelfde da tum in het najaar geprikt. Dat leverde over en weer irritatie op, vooral van de kant van Pro pop dat de oudste en dus de eerste rechten claimde. De ru zie werd evenwel in de kiem ge smoord en sindsdien is er over leg. Sterker nog, ze komen te genwoordig bij elkaar over de vloer. De overeenkomsten tussen de twee evenementen liggen zoals gezegd hoog opgestapeld. Het draait om de gezelligheid en het socialiseren in de wandelgan gen is minstens zo belangrijk als de muziek in de zaal. De programmering is wisselend, maar beide hebben een huis band: in De Eendenkooi The Clarks, in de Stadsgehoorzaal The Shoes. De doelgroep is ou der dan veertig, de entree is re delijk en narigheid en overma tig drugs- of drankgebruik zijn te verwaarlozen factoren. Ver schil met vroeger is wel dat er tegenwoordig professionele be veiliging aan de deur staat. „Maar dat zijn de voorschriften, daar kan je niet onderuit", zegt Boere. Kleine differentiaties zijn er ook. Propop is een echt Leids feestje waar je vrijwel altijd de zelfde gezichten ziet. Het mid denstandsgehalte is er hoog. In Zoeterwoude komen meer mensen van buiten. Boere: „Ik heb elk jaar een groep die uit 's Hertogenbosch komt. Ze heb ben het van horen-zeggen en zijn al zes jaar niet meer weg te slaan. Ze nemen een hotelletje en blijven lekker een nachtje over. Er komen mensen uit Til burg, uit Gilze en veel uit Lei den. Ik doe het, omdat ik gek ben op organiseren en dingen regelen. Het is gewoon hartstik ke leuk. En ik blijf het doen zo lang het leuk is." Henny Wiggers bekijkt het van jaar tot jaar. Hij heeft een keer overgeslagen, is een keer uitge weken naar de Trianon en hij was de rompslomp van het or ganiseren een keer zo zat dat hij dreigde het bijltje er bij neer te gooien. „Door de gezondheids perikelen van Hennie Kwik moest ik het dit jaar alleen doen. Dat is me wat te veel. Ik zoek nu naar een oplossing. Maar Leiden zonder Propop kan niet", stelt hij nuchter vast. „Zoals De Eendenkooi niet zonder zijn gouwe ouwen kan", sluit los Boere zich daar bij aan. Dé klapper dit jaar op Propop is Andy Tielman. De Indo-rocker bouwde een grote naam op in Nederland en Duitsland en neemt in november een nieuwe Rudi Fuchs onderweg met Karei Appel in Brussel door Rob Schoonen brussel - Er zijn kunsthistorici die bijna letterlijk over hun nek gaan bij een tentoonstelling als 'Karei Appel - onderweg'. Want wat bezielt de curator om een werk van Rubens te hangen naast een Tuymans, tegenover een Mondriaan en een wat ou dere Appel? Wat samensteller Rudi Fuchs bezielt is oprechte liefde voor de kunst - niet meer en niet minder. En dat hij daarbij onor thodoxe werkwijzen hanteert, siert hem. Want het is een ze gen om eens niet te hoeven ver zuipen in een kunsthistorisch perfect te verantwoorden en daardoor dikwijls muisgrijze presentatie. Nederland is voorzitter van de Europese Unie en pakt daarom in diverse landen uit met cultu rele activiteiten. Ook in België. Het Paleis voor Schone Kunsten heeft Fuchs gevraagd een rond reis langs de kunst der Lage Landen te maken, aan de hand van het werk van Karei Appel. En een rondreis is het gewor den, met de oud-directeur van het Stedelijk Museum Amster dam als reisleider. Bijna driehonderd kunstwerken heeft hij uit alle hoeken van de wereld laten komen om zijn rondreis vorm te geven. Daarbij schroomt hij niet om in bepaal de zalen een salonopstelling te presenteren, om in de volgende ruimte juist soberheid te be trachten. En ofschoon zijn vriend Appel de boventoon voert, heeft Fuchs zijn opdracht zeer serieus genomen. De meer bekende namen uit de kunstge schiedenis van de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden pas seren de revue. Rubens, Van Dijck, Rembrandt, Permeke, Ensor, Van Gogh, Brusselmans, Mondriaan en Tuymans; ze zijn met minimaal één en vaker met meerdere doeken aanwezig. Een tentoonstelling met zoveel verschillende werken kan vrij eenvoudig uitmonden in een hopeloze kakofonie aan beel den en opvattingen, waar zelfs een liefhebber gillend-gek van wordt. Fuchs is echter geze gend met een feilloos gevoel voor het inrichten van een ten toonstelling. „Het uitgangspunt van deze tentoonstelling is een zodanige mise-en-scène te or ganiseren dat zich vergelijkin gen opdringen. Door Rubens te vergelijken met Tuymans en Appel komen we intieme de tails op het spoor die ons an ders wellicht zouden ontgaan", aldus Fuchs. Die vergelijkingen gaan soms heel ver. Het is één ding om een zeegezicht van Ensor naast 'De rode wolk' van Mondriaan te hangen, maar het is toch van een andere orde om 'De marte ling van de heilige Petrus' van Van Dyck te zien naast 'The Ca- rabao', een van de meest recen te werken van Appel, en dat dan weer tegenover 'De drie kruisen', grafisch werk van Rembrandt. „Elke beschouwer kijkt op zijn eigen manier", maant Fuchs de al te hongerige kijker. Waai' hij op doelt is dat iedereen zijn eigen verhaal kan vertellen, zelf dwarsverbanden kan aanbrengen. Fuchs heeft het bij het genoemde voorbeeld over de droefheid van de drie werken en het gegeven dat die - naar beneden toe - steeds don kerder worden. Zo heeft elke zaal wel zijn eigen verhaal. De ruimte bijvoorbeeld waarin twee enorme doeken van Appel tegenover elkaar hangen. Het ene toont dansen de figuren, het andere een landschap. Dat laatste laat zich prachtig vergelijken met een doek uit 1940 van Brusselmans, waarop een soort van verge zicht te zien is. De picturale kwaliteiten van dat werk laat zich dan weer mooi plaatsen naast een redelijk ingetogen landschap van Van Gogh. En dat werk hangt weer tegenover een heel sobere, maar juist daardoor magistrale Raveel uit 1962 met prachtig diep groen en helder blauw. En laat nu het doek daarnaast van Van Ander - lecht ook al dat fraaie blauw hebben- Details, maar wel elementen die nu opvallen, omdat de wer- Een rondreis langs de kunst der Lage Landen, aan de hand van het werk van Ka- rel Appel. De kunstenaar kwam zelf ook een kijkje nemen in Brussel. Foto: WFA/Frank van Rossum ken zo zijn gesitueerd dat ze wel op móeten vallen. In de ene zaal lukt dat wat beter dan in de andere, maar altijd is er die spanning: wat heeft het een met het ander van doen? En dét bewerkstelligen, is een kwaliteit die niet veel tentoonstellings makers gegeven is. 'Karei Appel - onderweg', di t/m zo 10-18 uur, do tot 21 uur, t/m 16 januari 2005. Pa leis voor Schone Kunsten, Ra- vensteinstraat 23, Brussel. muziek recensie Susanne Lammers Concert-, Moya Brennan: Two Horizons. Gehoord: 15/10, Stadsgehoorzaal, Leiden. Moya Brennan, op sommige cd's gespeld als Maire Bren nan, wellicht beter bekend als de zangeres van de Ierse groep Clannad, maakt muziek die breed aanspreekt. Liedjes die op een verre wiekslag aan komen zweven, allengs meer vorm krijgen en dan op een prettige middle of the road- manier de voetjes op de grond zetten. Moya en haar zevenkoppige band sluiten voor een goed deels uitverkochte Stadsge hoorzaal een kleine tour af ter promotie van haar nieuwste cd, dus naast de oude beken den uit het Clannad-tijdperk en naast 'Tell me now what you see' van de recente Disneyfilm King Arthur, laat ze ons kennis maken met het concept van Two Horizons. Dat draait om haar heront dekking van de harp. De plek waar het voor haar allemaal gebeurde was een verhoging in het heuvellandschap in de buurt van Dublin, een bijna heilige plaats in de Ierse ge schiedenis, met een groots panorama. Vroeg in de och tend zag ze de zon opkomen, terwijl de volle maan nog scheen, en dat schouwspel gaf haar de inspiratie voor 'Two Horizons'. Hoewel het allemaal onge twijfeld erg oprecht is, klinkt de mystiek vaak toch wat ge wild en weinig origineel. De liedjes worden vaak in het zelfde jasje gehesen, de struc tuur is voorspelbaar. Zo wordt ook een op zichzelf aardige landschapsbeschrij ving niet veel meer dan aan gename wegdroommuziek. Een nummer als 'Sailing Away" met zijn vastberaden ritme, springt er dan ook echt uit. Moya Brennans stem klinkt wat versluierd, een vriendelijk en geruststellend geluid, dat in de hoogte echter niet meer helemaal lekker ligt. Dat lost ze soms op met een heleboel meiismen, en verder doet de versterking er alles aan om de dunheid te maskeren. Dat gaat wel ten koste van de ba lans. De violiste van haar ove rigens voortreffelijke band horen we pas goed na de pau ze, en ook de harp kómt dan pas tot zijn recht. Na de pauze lijkt ook het tem po wat fikser. Het folky 'Against the Wind' begint wel iswaar met vage synthesizer klanken, maar de kordate combinatie van harp en drum neemt al snel het roer over, en met de drie 'tunes', instru mentale nummers, wordt de muziek zo vurig, dat de sna ren er letterlijk van knappen. DE ZEVENDE HEMEL Welke film zou iedereen gezien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit geschreven? Welke muziek weet telkens weer te ontroeren? Wat is het mooiste kunstwerk aller tijden? Kortom: waarmee is Hub van Wersch, wet houder cultuur in Alphen aan den Rijn, in de zevende hemel? Beste boek? „Van het boek 'A suitable boy' van Vikram Seth ben ik bijzon der gecharmeerd. Het is een verrukkelijk boek over de speurtocht van een familie naar de juiste bruidegom. Het speelt in India, een land waar ik als India-deskundige drie jaar heb gewoond. Het hele panorama van het land zie ik in die 1350 pagina's aan me voorbij trekken. Meeslepend en indringend wordt het kas tensysteem beschreven, maar ook de moderne geschiedenis van India. Ik lees een boek één keer. Behalve 'Max Havelaar' van Multatuli heb ik eigenlijk nooit een boek herlezen." Beste cd? „Mag het ook een lp zijn? Ik heb een plaat van Bismillah Khan, een groot bespeler van de shehnai, waar ik helemaal stil van word. Voor de shehnai bestaat geen Nederlands woord. Het is een blaasinstru ment uit India met een meta len mondstuk. De shehnai heeft een ongelooflijk eigen klankkleur die niet te omschrij ven valt. Bisniillah Khan 'ver woordt' in zijn muziek de landschappelijke indrukken van India. Als ik mijn ogen sluit, zie ik mezelf weer lopen tussen de vrouwen met krui ken op hun hoofd. Ik draai de plaat een paar keer per jaar. Al les wat echt mooi is, moet je niet kapot draaien, lezen of be kijken." Beste film? „Nee, geen Bollywood. De kwaliteit van de films die daar gemaakt worden, is soms nog slechter dan die uit Hol lywood. Een extreem indringende en knappe film vind ik 'Festen' van Thomas Vinterberg. Het thema incest is van alle tijden. Het wordt in de ze film op gebalanceer de en overtuigende wij ze in beeld gebracht. Het verhaal speelt zich af op een soort familie reünie. Ik kom ook uit een grote familie, dus ik ken de sfeer en het ge voel van dat soort bijeenkom sten. Ik heb de film gezien in het Parkfilmhuis, hier in Al phen, en later nog eens op tv." Beste kunstwerk? „De schilderijen van Olav Cle- ofas van Overbeek. Hij maakt echt waanzinnig mooie stille vens. Nederland telt veel schil ders die in dit genre excelleren, maar hij is de ongekroonde ko ning. Eigenlijk zijn het heel simpele stillevens. Een paar glazen, een fles en een kom metje op een tafelblad, dat is alles. Maar zo uitmuntend ge schilderd, zo transparant, zo spannend. Ik maakte eerst kennis met de schilder, een in zichzelf gekeerd man, en pas later met zijn werk. Hij expo seert veel in galerie Lieve He mel in Amsterdam. Doodzon de dat hij niet zo heel bekend is, maar misschien is dat ook zijn redding. Beroemdheid kan een sta-in-de-weg zijn bij de verdere ontwikkeling als kun stenaar." tekst: Theo de With foto: Henk Bouwman cd op. Toni Macaroni en ZZ De Maskers zijn bekende na men in het circuit en zoals ge bruikelijk sluiten The Shoes de avond af. In De Eendenkooi geeft Mike Peterson de aftrap waarna de Swinging Soul Ma chine de tent op stelten zet. Er is een Tribute to The Blues Bro thers en The Clarks ronden de boel af, mét een zeer speciale gast. Propop - zaterdag 23 oktober, Stadsgehoorzaal. Aanvang 20.15 uur. Kaarten (15 euro) bij Filemon Sigaren Bevrij dingsplein, Hennes Rits Lei den/Leiderdorp en bij Stads gehoorzaal. Eendenkooi - za terdag 30 oktober, aanvang 20.30 uur. Kaarten (18,50 eu ro) bij Filemon en café Does- brag. theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: De tweede stem van Het volksoperahuis. Tekst: Jef Hofmeister en Kees Scholten. Composities: Jef Hofmeister. Regie: Rogier Schippers. Gezien op 15 oktober in het LAKtheater, Leiden. Vanavond herhaling. Op 20 november in het Parktheater, Alphen aan den Rijn. „Iedere overeenkomst met het leven van GERT EN HERMIEN berust op louter toeval", roept de flyer. Weet dus dat de na men louter toevallig zijn geko zen, net zoals hun vak van smartlappenduo en hun hob belige reis over de losse tegels van het levenspad, in de vorm van foute managers, dubieuze dominees, geldnood, morele schandalen enzovoort. Elk ver haal van sex drugs God muziek is tenslotte een fijn en dankbaar onderwerp voor een theatervoorstelling. De tweede stem is uiteraard die van Greet. In de auto, op weg van een optreden in Brasschaat naar een schnabbel in Zweve- zele, Peutie of wie zal het weten waar, barst de bom die zij al zo lang met zich meedraagt. Ze wil niet langer een tweede stem zijn, ze wil zich niet moeten voordoen als iemand die ze niet is, en als Herman zich na een overduidelijk Teken nog niet tot de Heer bekeert, stapt ze uit. Magic Dick, voor al uw kinder feestjes, pikt haar op, neemt haar mee naar een karaokebar van een oud-voetballer, haalt haar over mee te doen aan het zangfestival van St.-Jezus in 't Kruis, maar voor het zover is krijgt zij een ongeluk, raakt in een coma, Herman hoort ervan, zoekt zijn toevlucht tot de won derbaarlijke genezeres Miran da, heeft helaas geen geld, zo dat het wonder uitblijft, maar zingt uiteindelijk toch, met zijn Greet apathisch in een rolstoel. Het Volksoperahuis zoekt graag de romantisch-smoezelige kant van arm België; in hun vorige voorstelling De zesdaagse van St.-Jezus in 't Kruis ging het ook al over sport, bedrog, jaloezie en volksvermaak, want je moet je liedjes toch ergens aan op hangen. En de liedjes van Jef Hofmeister zijn heel leuk: link gemaakte levensliederen met net die twist die ze boven de al te gemakkelijke camp uittillen. De liedjes van Gert en Hermien klinken dan ook niet, hun the ma's des te meer. Muziektheater voor de kleinere zalen heeft het niet makkelijk in Nederland. De gebroeders Flint moeten hèt doen zonder over heidssteun en zelfs Orkater werd bijna opgeheven, al heeft die onbegrijpelijke dwaling ge lukkig nooit haar beslag gekre gen. Ook het Volksoperahuis is in subsidieland niet met open armen ontvangen. Aan De twee de stem kun je zien dat een beetje meer aandacht(en dat kost geld) al snel eertBuidelijk betere voorstelling kan opleve ren. Iemand met kennis van za ken zou zonder veel moeite het rammelende verhaal met het abrupte einde kunnen stroom lijnen en veelbelovende lijntjes verder kunnen uitwerken. Dan nog een beetje meer tijd voor zang en spel en de leuke voor stelling zou een echte hit kun nen worden. De kwaliteit is in potentie aanwezig, maar komt er nu onvoldoende uit. Een sterke aanvulling was de Uithuildisco na afloop in het LAKcafé, waar dj Carl Wunder- lich echte plaatjes draaide. Dat was weer genieten van Middel landse Zee souvenir van mijn dromen, Vanavond om kwart over zes ben ik vrij, Patsy. Zwar te Dino die wou Nina die met Rocco was verloofd en ander onvervreemdbaar Nederlands cultureel erfgoed.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 27