KUNST CULTUUR Niet de natuur zelf, maar de beleving ervan Amsterdam Sinfonietta: een wonder van schoonheid .!fw a a Allemaal theaters Sahara van Frans Lemmens in Naturalis JAN RIJSDAM Italiaans kwartet: express maar weinig evenwichti vrijdag 15 OKTOBER 2OO4 Shaffy en List. Foto: ANP/Rick Nederstigt Extra optredens Shaffy en List Amsterdam - Ramses Shaffy gaat nog drie keer extra optre den in het programma van Liesbeth List 'Van Shaffy tot PiafShaffy en List stonden dinsdag voor het eerst in zeven jaar weer samen op het podium in het Nieuwe de la Mar Thea ter in Amsterdam. De hereni ging werd enthousiast ontvan gen door het publiek, maar kaarten voor optredens van het duo waren er niet meer. De voorstelling in Amsterdam en later deze maand in Rotterdam waren al uitverkocht. Na over leg met List en Shaffy is beslo ten op 11 november een extra voorstelling te geven in het Ou de Luxor in Rotterdam en op 22 en 23 november nog een keer terug te komen in het Nieuwe de la Mar in Amsterdam. Dallas en Miami Vice in bioscoop den haag - Van de populaire tv- series uit de jaren tachtig Dallas en Miami Vice komen nieuwe versies in de bioscoop. De Dal las-film wordt geregisseerd door Robert Luketic, de maker van Legally Blonde. Het verhaal speelt zich af in de huidige tijd. De aartssluwe J.R. Ewing komt aan het hoofd te staan van een multinationale energiemaat schappij. Voor de hoofdrollen in Miami Vice zijn onderhande lingen gaande met Colin Farrell en Jamie Foxx die naast Tom Cruise speelt in Collateral. Weer popprijs Rijn en Wouden rijnwoude - Vier jongerencen tra in Rijnwoude en Zoeterwou- de organiseren net als vorig jaar de Popprijs Rijn en Wouden. De bandjescompetitie bestaat uit vier voorrondes en een fina le. Bands krijgen een half uur speeltijd en daarna wijst een jury elke voorronde een finalist aan. De voorrondes zijn in Pleyn 68 in Hazerswoude-Rijn- dijk (20 november), Utopia in Zoeterwoude-Dorp (18 decem ber), Stek in Hazerswoude- Dorp (15 januari) en Ridderhof in Koudekerk (19 februari). De finale is op 19 maart in Pleyn 68. Inschrijven kan via www.rij- nenwoudenpopprijs.nl. Programma Freek gewijd aan Bram Hilversum - Freek de Jonge wijdt een aflevering uit zijn the ater- en tv-reeks De Vergrijzing aan zijn recent overleden voor malige partner Bram Vermeu len. Volgens de VPRO wordt het programma uitgezonden op 12 december. Vermeulen richtte in 1968 met Freek de Jonge het ca baretduo Neerlands Hoop op, dat met harde teksten en liedjes het cabaret wakker schudde met maatschappelijk geënga- geèrde voorstellingen. In 1979 stopte De Jonge met Neerlands Hoop. Vermeulen was het daar niet mee eens. Zelfmoordaanslag in videoclip Prince los angeles - De Amerikaanse popzanger Prince zorgt voor deining met zijn nieuwe video clip, waarin de Nieuw-Zeeland- se actrice Keisha Castle-Hughes een zelfmoordenares speelt. De politiek beladen video van het nummer 'Cinnamon Girl' laat de actrice zien als halfbloed, die door klasgenoten wordt gepest om haar ras. Later in de vier minuten durende clip is te zien hoe zij zich opblaast in een vol le terminal van een luchthaven. De video komt volgende maand uit. Marco jaagt op record Stones Rotterdam - The Rolling Stones moeten oppassen. Met tien Kuipconcerten is de band nog altijd recordhouder, maar Mar co Borsato zal hen nog eens gaan onttronen! Die belofte deed de zanger,' met inmiddels negen optredens in de Kuip achter zijn naam, gisteren bij de onthulling van zijn portret in de spelerstunnel van het stadion. Borsato wil zich nog niet vast pinnen op data voor nieuwe concerten. Bang om zichzelf niet te kunnen overtreffen na zijn 'Kuipzesdaagse' van afgelo pen juni zegt Borsato niet te zijn, maar hij beseft dat het moeilijk is na het zien van de dubbeldvd/live cd 'Zien, Live in de Kuip 2004', die hij gisteren presenteerde en waarvan in de voorverkoop al meer dan 130.000 exemplaren zijn afge- muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Amsterdam Sinfonietta, concertmeester Candida Thompson, m.m.v. Lars Wouters van den Oudenweijer (klarinet). Gehoord: 14/10, Stadsgehoorzaal, Leiden. Een orkest als Amsterdam Sin fonietta kan het zich permitte ren om meteen bij het eerste optreden een programmawijzi ging aan te kondigen. Alsof een Divertimento van Bartók zich kan meten met Hartmanns Concerto Funèbre, denk je dan. Maar Sinfonietta kiest voor een werk dat eigenlijk niets te ma ken heeft met een stukje enter tainment. Bartók schreef dit Di vertimento in 1939 in opdracht van zijn Zwitserse maecenas Paul Sacher; het zou zijn zwa nenzang in Europa zijn. Melan cholie, angst, (oorlogs) dreiging en puur sarcasme wisselen el kaar ononderbroken af. Geen ander strijkorkest is in staat om zoveel kleurcontrasten te creëren, zoveel ruimte en licht, zoveel passie. De stam pende alten sleuren je meteen mee, terwijl de concertmeester Candida Thompson met haar achterban daar fel overheen zwiert. Soms ebt de muziek weg, om ruimte te maken voor opbloeiende, grillige lijnen in elkaar aftastende harmonieën. Of is er verwarring alom door alle strijkerssecties heen die plotseling samenbalt en als één gouden stem in een overdonde rend fortissimo doorzingt. Ook de gekte krijgt z'n plaats in swingende pizzicato's, die heel even de deuren van de Weense salon openzetten, maar direct weer dichtzoeven als een ge weldige felgekleurde draaitol. In Kammerkonzert (1935) van Karl Amadeus Hartmann speelt klarinettist Lars Wouters van den Oudenweijer een hoofdrol, sprookjesverteller bij uitne mendheid. Als je zo'n feeërieke wereld op kan roepen en je wordt omge ven door een groep fenomenale strijkers die elke sfeerverande ring meevoelt, kleur en beteke nis geeft dan móet dat wel een feest voor Lars Wouters zijn; in ieder geval een wonder van schoonheid voor de luisteraar. In de door de klarinet opgeroe pen ochtendstilte ruisen de vio len als een opstekende wind, waarboven de klarinet zich ijl en wendbaar loszingt. Gaande weg zinken klarinet en orkest de diepte in, steeds lager, steeds mysterieuzer totdat er nog één contrabas verdroomd overblijft. De klarinet bedwelmt je compleet in het middendeel in bezwerende zacht fluwelen lijnen, die als kameleons van kleur veranderen, omrankt door ragfijne violen die als Sire nen bijna onhoorbaar om de klarinet heen stromen, maar nooit de klank inpakken of af dekken. Steeds blijft de klarinet de exotische, vreemde eend in de bijt, individueel en kwets baar. Alle kleuren van de regen boog, overgangen tot in de kleinste nuance schildert Sinfo nietta betoverend, niet alleen in Bartók en Hartmann, ook in de veel bekendere Serenade in E van Dvorak. Het beeldschone verfijnde Moderato glanst van binnenuit, het Tempo di Valse heeft een transparante elegante drive, de Finale overweldigt. De hele Serenade is doortrokken van een voorname schoonheid in melodie, harmonie en orkes traal coloriet, tegelijkertijd is zij aards, vurig en vol verbeel dingskracht. Het eerste optreden in dit sei zoen van Amsterdam Sinfoniet ta 'in residence' imponeert en is puur chique. leiden - Foto's van de bekende reis- en natuurfotograaf Frans Lemmens zijn vanaf morgen te bewonderen in de tentoonstelling Sahara - Land beyond Imagination, in het Leidse museum Naturalis. Lemmens legde de Sahara vast als magisch paradijs, een wereld vol kleur. Zijn fo to's tonen afwisselend de karakteristieke bewoners en de ruige natuur van de Sahara. Een kleurrijke kameleon, op zoek naar schaduw. Prachtige duinen, gevormd door de wind. Beschilderde nomaden, opgemaakt voor een verleidingsdans. De Sahara als een magisch oord. Frans Lemmens (1953) is een van Europa's meest vooraanstaan de documentairefotografen. Bekend zijn de zwanen die hij fotografeerde voor de KLM. Zijn boek Visions of the Netherlands is een bestseller. Lemmens' werk is ook Milenko Divjak exposeert in Leidse galerie EAE door Herman Joustra leiden - Hij is geboren in Belgra do, woont al een jaar of twintig in België en wil graag zijn werk in Leiden exposeren. Heel graag zelfs, veel liever dan in welke an dere stad in Nederland. Kunste naar Milenko Divjak (schilder, beeldhouwer, graficus) vindt dat zijn werk in Leiden goed gedijt, tegen een rustige en historisch imposante achtergrond. Nu han gen zijn stukken en staan zijn beelden bij EAE aan de Nieuwe Rijn, tot eind deze maand. Al eerder was dat het geval iets verderop, bij galerie Van der Vlist. „Ik kan moeilijk uitleggen waarom ik hier graag exposeer. Maar ik weet wel dat de sfeer in deze stad me raakt. Bij Delft is dat net zo. Toen ik eenmaal was vertrokken uit Joegoslavië, zag ik dat er ook in andere landen veel moois te zien was. Overal. Maar dat bedoel ik niet als toe rist. Ik kijk niet als een toerist naar de buitenkant, ik doorleef wat ik zie, laat het op me inwer ken. Een paar jaar geleden was ik hier voor het eerst. Toen voelde ik dat het hier goed was, de sfeer beviel me." Divjak kreeg een mapje in zijn handen met adressen en tele foonnummers van Leidse gale ries, pakte de telefoon, sloeg aan het bellen en had succes. De galerie van EAE is met name gevuld met een serie grafieken met geabstraheerde landschap pen. Hij wijst op een zeefdruk, waarop nog net een stukje tffin een enorme oranje zon is te zien, als een geaderd herfst blad. De zon hangt boven een donker landschap met allemaal voren, alsof dat zojuist is omge ploegd. „Ik was een keer bij mijn broer in Zuid-Frankrijk. Hij had daar een steen gevon den met een interessante teke ning, met een prachtig lijnen spel. Die heb ik als basis ge bruikt. Ik heb er nog een paar elementen bijgedaan. Zo werk ik graag. Ik probeer niet de na tuur zelf weer te geven, niet te kopiëren. Waar het mij om gaat is de beleving van de natuur om te zetten naar beelden. Mijn be grip van de natuur." „Het is een interactie tussen wat ik zie en wat ik binnen heb opgeslagen aan ervaringen. Wij als kunstenaars, in deze tijd, boffen dat we zoveel kunnen zien. Van Van Gogh tot oude Griekse vazen. Dat dragen we mee, de ervaring van wat we hebben gezien. Tegelijkertijd beperkt ons dat ook, iets nieuws maken is moeilijk. De informatie die je krijgt en hebt opgeslagen beperkt die moge lijkheid. Het beste is zo eerlijk mogelijk, van binnenuit te schilderen. Een connectie te maken tussen je bewustzijn op dat moment en je gevoelens. Tussen het rationele en emotio nele." Geen eenvoudig verhaal. Zijn kunst kan dat veel beter duide lijk maken, zegt hij. Zijn beel den, schilderijen, mozaïeken en grafieken zeggen wat dat betreft veel meer. „Het is lastig uit te: tb „Milenko Di vjak: „Wij als kunste naars, in de ze tijd, bof fen dat we zoveel kun nen zien. Van Van Gogh tot ou de Griekse vazen." Foto: Henk Bouwman leggen, in woorden te vangen. Kunstenaars proberen iets te zeggen met wat ze doen. Wat ik te zeggen heb, is te zien in mijn werk. Als een kunstenaar pre cies onder woorden kan bren gen wat hij te zeggen heeft, als woorden genoeg zijn, waarom zou hij dan nog kunstwerken maken?" Het werk van Milenko Divjak is te zien tot en met 31 oktober, donder dag, vrijdag en zaterdag 14.00-17.00 uur, Expansionist Art Empire Gallery (EAE), Nieuwe Rijn 94 in Leiden. vaak te zien in tijdschriften, reisgidsen, advertenties en op boekomslagen, kalenders en ansichtkaarten. Tegelijk met de tentoonstelling Sahara - Land beyond Imagina tion verschijnt het gelijknamige boek dat ruim 300 foto's omvat. De tentoonstelling in Naturalis duurt tot en met 16 januari. Morgen in deze krant een uitgebreid artikel over het boek en de expositie. Foto: Frans Lemmens. Orkesten worden de nek om ge draaid, rijksmusea moeten flink bezuinigen, theatergroepen worden een kopje kleiner ge maakt. De kunstiuereld gaat er in 2005 minstens 59 miljoen eu ro op achteruit en zeker 6000 mensen zullen hun baan verlie zen, heeft onderzoeksbureau Be renschot becijferd. Staatssecretaris Medy van der Laan wordt er ogenschijnlijk niet warm of koud van. Ja, ze begrijpt dat de bezuinigingen 'heel naar' zijn. En: ze wist dat dit ging gebeu ren, dus als ze niet had willen bezuinigen had ze geen staats secretaris moe ten worden, verklaarde ze met een jarig gezicht. Maar Medy is nu eenmaal door Thom de Graaf omhoog ge schopt, dus helpt ze met hetzelfde fana tisme waarmee het schrikbe wind in Den Haag het pen sioenstelsel naar de filistij nen helpt en asielzoekers over de grens jaagt, net zo gemakkelijk een aantal theater- en muziek gezelschappen om zeep. Eerlijk gezegd had ik nooit gedacht dat ik nog zoveel plezier zou beleven aan het D66-smaldeel van dit kabinet, dat een paar jaar gele den nog te paars was voor woor den. Ondertussen in Leiden. Geen vuiltje aan de lucht, lijkt het wel. Stedelijk Museum De La kenhal mag eerst een vleugel opknappen en mettertijd uit breiden. Theatermaker Paul Koek, dankzij een stevige rijks subsidie in stads schoot gewor pen, mag zijn intrek nemen in het gerenoveerde Scheltema- complex. En de Leidse D66- wet houder van cultuur heeft nog eens uitgesproken dat er een tweede, kleinere zaal moet ko men bij de Stadsgehoorzaal. Toch lijkt het me raadzaam de cultuurwethouder goed in de gaten te houden. De ambitieuze uitbreidingsplannen voor De Lakenhal zijn immers al flink uitgekleed. In plaats van 4000 vierkante meter krijgt het stede lijk museum nog maar een uit breiding van 3000 vierkante meter. Toegegeven: die versobe ring was onvermijdelijk. Maar directeur Bolten van het muse um doet er goed aan niet te vroeg te juichen, want we weten inmiddels waartoe D66 alle maal in staat is. Dat theatermaker Paul Koek zich met zijn Veenfabriek in het Scheltemacomplex aan de Oude Singel mag vestigen is natuur lijk pure winst voor de stad. Maar Leiden kon er, na de 600.000 euro subsidie Raad voor Cultuur had worpen, dan ook met gelijkheid meer onderin dan ook: de vestiging stad van een muziek groep van de voormalige tiek leider van theatergroe landia betekent een impu het culturele klimaat. In de Leidse Cultuurnota de periode 2005-2008, de politiek evenwel ni keuzes om het theater (pi tiejklim verder vordert het macom structw een plaats ken ge, I* theaten Z i kers, (beeldei kunsteh Een culture maat daarna middelt m Schorn meer si te gein prograt mabudget om met meer te programmeren, eigen p ties mogelijk te maken vesteren in toekomstig piit Net als de Stadsgehoorza. de Leidse Schouwburg h aan een tiveede, kleinei wil het de concurrentiesl de regiogemeenten niet zen. Rondom Leiden schil theaterzalen immers alsi stoelen uit de grond. Nod. heeft met de Muze, dit u geopend, een fraai thea kregen met 345 plaatsen phen aan den Rijn is ea tercomplex in aanbouw grote zaal voor 800 men een kleine zaal voor 24lt alle mogelijke producties dak kunnen vinden. De Leidse Schouwburg vindt dus steeds meer i rentie van allemaal klein ters in de regio. En als I om grote producties m stad meer en meer in eent standspositie gedrukt, on Leidse Schouwburg vooi grote dans- of musicalj ties nu al te klein is. Hoe speelt Leiden in op anderende theaterlam Sturen we het publiek m den in de omgevingI we een kleine zaal? Zo onderhand is wel I klaar dat de Leidse Scha niet alleen een kleine z heeft, maar ook een grolt is het hoog tijd dat de\ verder kijkt, naar het ciiit leid voor de periode nal de nabije toekomst hee' niet alleen behoefte kleine zaal, maar vod een tweede, grotere schol muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Ouadro Aere Sereno: Laura Colucci (traverso), Raul Orellana (barokviool), Ludovico Takeshi Mlnasi (barokcello) en Simone Gulli (davecimbel). Gehoord: 13/10, de Waag, Leiden. De Stichting Oude Muziek en Theater heeft dit jaar haar con- certprijs uitgereikt aan het jon ge Italiaanse kwartet Quadro Aere Sereno, dat deelnam aan het Van Wassenaer Concours 2004. Daar viel het kwartet niet in de prijzen, maar het viel wel op. Dat heeft veel te maken met de presentatie. 'Aere', de adem, speelt een be langrijke rol in de visie van het jonge-hondenkwartet dat ver geet dat te veel adem leidt tot hyperventilatie. De groep moest woensdagavond, in ver band met de stakingen in het openbaar vervoer, al om half tien per trein uit Nederland ver trekken en dat betekende dat het hele concertprogramma moest worden gecomprimeerd tot minder dan één uur. Daar krijg je dan ook hyperventilatie van. Rust, ontspannen toonvor- ming, mooi evenwichtig geza menlijk coloriet, eenheid in de tent, daar konden we naar flui ten. Het hele optreden van Quadro Aere Sereno, met drie stukken van Telemann en één van Carl Philipp Emanuel Bach, vloog voorbij als een haastig ontwor pen pentekening. Snelle, ner veuze krasjes van de viool, on derstreept door forse, soms vet te halen, dan weer duniii kriebels van de cello en parelend pointillisme v klavecimbel en een gev kleurenpalet van de travi anderzijds. Kortom, een sief maar weinig evenwi Sturm und Drang-panet Vooral de cellist Ludovi keshi Minasi bezondigt: aan overdrijving. Bewus zijn eigen muzikaliteit, looft hij zich veel te gro heden die hij met volle cultiveert; zonder zichti kommeren om de molli dekte klank van zijn zus muze Laura Colucci op (houten) traverso of om® telende kracht van de kl bel. De enige die zich ef je kan meten in volume violist Raul Orellana. Zijl genspel leidt overigens n re malen tot onzuiverhel een slordige afwerking v snelle loopjes en korte fi Toch voel je de hele avo dit Italiaanse viertal ove van expressie en muzika maar daar nog geen sub: doseerde wegen voor kal den. De enige die onver baar haar eigen weg bep met fraaie consistenter zichten is Laura Colucc traverso. Als de barokce gevoel voor theater ent wat meer naar de achtei zou schuiven, de violist na nog wat meer aan ziji niek zou sleutelen, bij fraaier leert intoneren, ten puntgaaf kan afto zouden de swingende cimbel van Simone Gi verzorgde zachte fluittc tot hun recht komen, e mann en C.Ph.E. Bach

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 14