KUNST CULTUUR 'We willen het orkest van Leiden zijn' 'Ik wil de mensen opzwepen' Montezuma's Revenge klinkt akelig artificieel Albert Verlinde wordt prijsvechter op musicalmarkt Prins Clausprijs 2004 voor Palestijnse dichter Amsterdam op kaart als 'capital of dance' Nederlandse vertaling songs Dylan R5 woensdag 13 OKTOBER 2OO4 den bosch/gpd - V&V Enter tainment, het theaterbedrijf van tv-persoonlijkheid Albert Ver linde, gaat zich de komende ja ren als prijsvechter op de musi- calmarkt begeven. De toe gangskaartjes voor familiemusi cals gaan maximaal dertig euro kosten. Daarmee wil het bedrijf dit kostbare theatergenre be taalbaar houden voor een zo groot mogelijke groep mensen. „We merken dit seizoen dat het tijden van economische crisis zijn", zegt Verlinde. „De abon nementenverkoop in de thea ters loopt terug. Dan moet je niet met hele hoge toegangs prijzen komen. Onze kracht is juist dat we voorstellingen ma ken waar veel mensen naar toe gaan. Dat willen we de komen de jaren overeind houden." Dertig euro voor een musi calkaartje is volgens Verlinde te doen. „We merken dat sponso ren makkelijker met ons in zee gaan wanneer we een familie musical produceren. Daardoor hoeven de kaartjes niet steeds duurder te worden." Volgend theaterseizoen brengt V&V Entertainment de van oor sprong Amerikaanse musical 'Annie' in een Nederlandstalige versie. Die gaat naar schatting 2,2 miljoen euro kosten. Voor dat project gaat het bedrijf sa menwerken met Princess En tertainment, het huishoudarti- kelenbedrijf van de zakenman Aad Ouborg. „Princess heeft onze Hameien-musical gespon sord. Voor komend seizoen wil de hij ook een familiemusical produceren. Je kunt dan beter de krachten bundelen. Boven dien is Princess een kapitaal krachtig en inventief bedrijf. We creëren zo een situatie die je ook op West End en Broadway tegenkomt." Voor 'Annie' geldt dat Princess Entertainment als een volwaar dige partner gaat meedraaien. „Maar wij dragen de eindver antwoordelijkheid", benadrukt Verlinde. Hij maakte gister avond bekend dat Loeki Knol en Michel Sorbach zijn aange trokken voor de twee volwassen hoofdrollen. Voor de productie zijn in totaal 130 kinderen nodig. Daarvoor worden 'de grootste kinder-au- dities ooit' gehouden. Verlinde ziet die met vertrouwen tege moet. „De nieuwe generatie kinderen is creatiever en mak kelijker om mee te werken dan eerdere generaties. Juist daar door wordt een voorstelling als 'Annie' voor ons mogelijk." jnOaïssa in 'Shouf shouf 'ubliciteitsfoto «regen voor 1 shouf' - De Nederlandse Ötikomedie 'Shouf shouf 6' doet het goed op bui- e filmfestivals. De film leur Albert ter Heërdt lopen weken be- |[door jury's in Georgië cko. Eerder al won de [publieksprijs op het Ktival in het Belgische Het Nederlands Film ïleverde 'Shouf shouf feciale juryprijs en de Inde Nederlandse Film- fop. De film is inmiddels Itaan veertig landen. Er erkt aan een tweede f een tv-serie. De hoofd orden weer gespeeld moun Oaïssa, Touriya [en Najib Amhali. ngin Beatrix ïnt Carré - Koningin Beatrix it maandag 15 novem- Amsterdam het konink- iter Carré. Het voorge- sin tien maanden tijd [gerenoveerd. Strijkorkest onder aanvoering van Candida Thompson naar Stadsgehoorzaal door Theo de With 3 5 jam terug bioscoop jke iag - In Hollywood wordt voorbereid op basis ■ha tv-serie'The A-Team'. 1983 en 1987 keken hele wereld miljoenen avonturen van de Viet- w leranen die het crimine- ig maakten terwijl ze zelf ie uit handen moesten y omdat ze werden ver- j an een vergrijp waaraan e? ite onschuldig waren. speelfilm zullen nieu- 1fdrolspelers nodig zijn, el is Mr T inmiddels uit- jd voor een gastrolletje. una Ie Ballet t in Bolsjoi dam - Het Nationale lanst op 19, 20 en 25 ok- eei ihet walhalla van het iet Bolsjoi Theater in i.De uitvoeringen heb- lats in het kader van het Pas Festival dat het Rus- g si lubliek kennis wil laten ing met neoklassiek en he- irlai gs balletrepertoire uit aan ten. leiden - Eerste viool speelt ze. Letterlijk en figuurlijk. Candida Thompson is eerste violiste in het strijkorkest Amsterdam Sin- fonietta. Ze is echter ook con certmeester en artistiek leider. Op uiterst charmante wijze heeft ze alle touwtjes in handen. Met 'haar' orkest werkt ze samen met Trijntje Oosterhuis, maar maakt ze ook louter klassieke programma's. Zo'n klassiek programma heeft ze morgenavond voor Leiden in petto. In de Stadsgehoorzaal wordt een programma gebracht met twee werken van Karl Ama- deus Hartmann en een serena de van Antonin Dvorak. Op de ze dinsdagmiddag wordt in het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam druk gerepeteerd om een vlekkeloos concert te kunnen laten horen in Leiden en Parijs. Dat zijn de enige twee steden waar Amsterdam Sinfo- nietta dit programma speelt. De 22 strijkers hebben een plek gevonden op de bovenverdie ping van de glazen aanbouw. Niet de meest ideale plek, maar alle andere ruimten in het Con certgebouw zijn bezet. Achter de ene deur klinkt pianospel en door de kier van een andere zien we een tenor staan zweten. Ook bij de strijkers begint de vermoeidheid toe te slaan. Het loopt tegen drieën en ze zijn al sinds tien uur vanochtend be zig. „Ik eis veel van ze", erkent Candida Thompson. „Dat reali seer ik me ook. Het is de manier waarop Amsterdam Sinfonietta werkt." Die werkwijze ging vorig jaar volledig op de schop. Het strijk orkest besloot na twee dirigen ten te hebben versleten voort aan zonder dirigent verder te gaan. Concertmeester Thomp son kreeg de leiding, maar blijft zelf nadrukkelijk meespelen in het orkest. „Zo nu en dan ma ken we gebruik van een gastdi- rigent. Bijvoorbeeld bij grote projecten of als een dirigent op een bepaald terrein heel goed is. Maar verder lukt het prima zonder. Ik leg een grote verant woordelijkheid bij de musici zelf." De van oorsprong Engelse vio liste heeft de orkestleden naar huis gestuurd en neemt in de artiestenfoyer even tijd om over haar orkest te vertellen. Niet te lang, want ze moet straks nog naar een school om te kijken of die geschikt is voor haar zoon tje. Want hoewel Thompson bij voorkeur in het Engels spreekt, heeft ze zich samen met haar Russische man - hij woonde hier al - in Nederland gesetteld. „Toen ik hier in 1995 kwam wo nen, heb ik gezocht naar een orkest dat bij me past en dat is Amsterdam Sinfonietta gewor den. De kracht van dit orkest is de kwaliteit van de strijkers. Er wordt op hoog niveau gemusi ceerd. Ik vind het ook een enor me uitdaging om de mogelijk heden van een strijkorkest te tonen." Dat betekent ook zo nu en dan de muzikale grenzen verkennen en verleggen. Drie jaar geleden begon het orkest met het geven van nieuwjaarsconcerten. Daarvoor wilde Sinfonietta een iets populairdere toon aan slaan. Er werd samenwerking gezocht met de Houdini's en zangeres Trijntje Oosterhuis. Songs van George Gershwin en Billie Holiday kregen een nieuw jasje en dat bleek enorm aan te slaan. Ze werden op het album 'Strange Fruit' vastgelegd en dat bezorgde Oosterhuis een con tract bij het befaamde jazzlabel Blue Note. De cd werd met pla tina bekroond. Over publieke belangstelling heeft het orkest überhaupt niet te klagen. De abonnementen verkoop in Amsterdam liep dit jaar beter dan ooit. „We krijgen steeds meer naamsbekendheid. Dat merken we ook in Leiden, waar we 'ensemble in residen ce' zijn. Tja, wat wil dat zeggen? We proberen een relatie op te bouw met een zaal en een pu bliek in een bepaalde stad. Met educatieve projecten betrekken we ook scholen uit de omge ving erbij." Behalve in Leiden is Amsterdam Sinfonietta ook 'en semble in residence' in Arnhem en Tilburg. „In Leiden loopt het het best, maar het kan altijd be ter. Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat we een beetje het Krachtige poëzie Mahmoud Darwish den haag/gpd - De Palestijnse dichter Mahmoud Darwish krijgt dit jaar de Prins Claus- prijs. De prijs van 100.000 euro wordt op 1 december in het ko ninklijk paleis in Amsterdam uitgereikt door de prinsen Con- stantijn en Friso. Darwish ont vangt de prijs voor zijn krachti ge en over de hele wereld be kende poëzie, die zijn leven als balling en zijn verlangen naar zijn vaderland verbeeldt. De Prins Clausprijs wordt sinds 1997 toegekend aan kunste naars, denkers en culturele or ganisaties in met name Afrika, Azië, Latijns-Amerika en de Ca riben. Het Fonds wil met de keuze voor Darwish aandacht besteden aan de positieve re sultaten van asiel en migratie. Mahmoud Darwish werd in 1942 geboren in Palestina. Bij de stichting van de staat Israël vluchtte het met zijn familie naar Libanon. Zijn eerste ge dicht publiceerde hij toen hij twaalf was, het ging over de reis van zijn familie van Palestina naar Libanon. Darwish keerde in 1960 terug naar Israël waar hij een tijd als journalist werkte. In 1970 moest hij zijn geboorte grond wederom verlaten. Hij leefde vervolgens 26 jaar in bal lingschap in diverse landen. De Palestijnse dichter schreef twintig boeken waarin hij zijn persoonlijke ervaringen in lang durige ballingschap in eenvou dige en krachtige taal ver woordt. Darwish wordt gezien als de 'dichter des vaderlands' van de Palestijnen, een eer die hij zelf eerder als last ervoer. Hij was ook een vooraanstaand lid van de PLO. In 1993 nam hij ontslag als lid van het uitvoe rend comité, uit protest tegen de Oslo-akkoorden. Hij vond dat die niet tot een rechtvaardi ge situatie voor de Palestijnen zouden leiden, omdat die hen geen recht op zelfbeschikking gaven en geen oplossing boden voor het vraagstuk van de Pa lestijnse vluchtelingen. Candida Thompson: „Niet voor niets hebben we onze laatste cd in de Stadsgehoorzaal van Leiden opge nomen." Publiciteitsfoto orkest van Leiden worden." „Leiden heeft ook een prachti ge zaal. Voor ons precies de juiste maat. De akoestiek is ver rukkelijk. Niet voor niets heb ben we daar onze laatste cd op genomen met werk van Tchai kovsky en Verdi.Morgen avond wordt 'Serenade in E, opus 22' van Dvorak gespeeld. Het is dit jaar honderd jaar ge leden dat deze componist over leed en daarom wordt een hommage aan hem gebracht. Maar eerst krijgt het publiek twee werken van de Duitse componist Hartmann voorge schoteld: 'Kammerkonzert' en 'Concerto Funebre'. In het eer ste soleert Lars Wouters van den Oudenweijer op klarinet. In het tweede stuk is een hoofdrol weggelegd voor de Franse meesterviolist Augustin Du- may. Amsterdam Sinfonietta, donderdag 14 oktober, 20.15 uur, Stadsgehoor zaal, Leiden. Er zijn nog kaarten be schikbaar. amsterdam/anp - De organisa toren van het Amsterdam Dance Event, dat plaatsheeft van 21 tot en met 23 oktober, hebben als doel met deze editie een van de spectaculairste mu ziekevenementen van Neder land neer te zetten. Meer dan driehonderd dj's en artiesten doen in drie dagen tijd de der tig deelnemende clubs en cafés aan. Daarmee zet het festival Amsterdam volgens de initia tiefnemers op de wereldkaart als 'capital of dance'. Danceliefhebbers kunnen op tredens zien van onder anderen Deep Dish, Black Strobe, Ellen Allien, Todd Terry, Joey Bel- tram en Armin van Buuren, lie- ten organisaties in de muziek- branche Conamus en Buma gisteren weten. Het evenement trekt meer dan 1300 experts uit de muziekindustrie, die over dag bijeenkomen in Felix Meri- tis. Daar kunnen labels, mu ziekuitgevers, artiestenmana gers, boekers van clubs, zalen en festivals en agenten terecht om te netwerken en komen pa nels bijeen. Ook vindt er voor de derde keer de Live Dance Music Conference plaats, een conferentie voor mensen die artiesten boeken of aanbieden voor festivals, clubavonden en concerten. Verder kunnen de 30.000 be zoekers twee films bekijken over dance en de dancecultuur en biedt Felix Meritis op zater dag plaats aan 'D3, Dutch DJ Day, een seminar voor begin nende dj's en producers over het maken van muziek en het verwezenlijken van een carrière in deze wereld. Ook worden 20 oktober in Cineac de Dutch DJ Awards uitgereikt. len en de regio bestaat grote belangstelling voor professio- n amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad sgenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fo- C "en of op andere wijze actief zijn. Vandaag: Gijs Schlag- it Leiden. ido dal lordes zangers en zange- lod dromen er van door te ijdi nen beroemd te worden. nmee aan talentenjach- ui caféwedstrijden tot en topgeklopte Idols. En ze iktfl bandjes en in eigen be tref pgenomen cd's naar de it a maatschappijen, in de iga r uitgepikt te worden. iui el van dat soort dromers rusfwel niet in Nederland? I, tienduizenden? heifrg is z ker, Gijs Schlag- behoort niet tot dat Hij houdt ontzettend «zingen, maar hij blijft svei :hter als een pasgeboren enk Ie moet als artiest ge- :hl reëel zijn. De kans datje bij reekt, de kans dat je er ijdo Komt is zo klein. Als je ,e verwachtingen hebt, al snel tegenvallen, kdoor, dan breek ik beek ik niet door, dan is "«er. Maar meer ook ga in elk geval niet de d lopen leuren. Muziek is een blijft een hobby voor me." Hij illustreert die instelling aan de hand van een voorbeeldje. „Ik heb wel eens contact met IJsbrand, van de band Paradi se. Die zegt elke keer: bel nou eens, we hebben teksten voor je liggen. Dan zeg ik steeds: ja, da s goed, zal ik doen. Maar het komt er nooit van. Ach, het houdt me gewoon niet zo be zig. De lol staat bij mij voorop. Dat zal ook altijd zo blijven. Ik hoef er ook niet van te leven. Ik heb overdag gewoon een baan, in een elektronicagroothan- del." Lol in muziek had hij als kind al, hoewel het zich aanvanke lijk beperkte tot alleen luiste ren. Totdat een neef hem vroeg een feestje op te vrolijken met het draaien van plaatjes. Schlagwein was toen een jaar of achttien. „Dat had ik nog nooit gedaan, draaien op een feestje. Maar ik dacht: laat ik het maar proberen, niet?" Van Gijs Schlagwein: „Nederlandstalig, Engelstalig, ik zing van alles. Van Tom Jones tot André Hazes." Foto: Mark Lamers het een kwam het ander. Voor een andere vriend, Marcel van Dam van MD Evenement Ser vice deed hij af en toe het ge luid. „Zo draaide ik op ver schillende drive-in shows. Op een gegeven moment vroeg hij of ik wilde helpen met het op bouwen van de spullen voor De Rijnsons. Die vierden hun vijftienjarig bestaan." Om een lang verhaal kort te maken: Schlagwein kwam in contact met het duo en na een tijdje was hij de vaste geluids man. „Dat was een jaar of elf geleden. Ik zong thuis wel eens. Dat wisten ze. Dus vroe gen ze of ik eens een liedje mee wilde zingen, bij een optreden. Dat werd van lieverlee steeds meer. Prachtig. En zij raadden me aan eens achter orkestban den aan te gaan. Zodat ik met die banden mee kon zingen. Dat heb ik gedaan en ik doe het nog steeds. Mijn repertoire zoek ik zelf uit. Nederlandsta lig, Engelstalig, ik zing van al les. Van Tom Jones tot André Hazes." Inmiddels verzorgt hij ook als zelfstandig artiest de nodige optredens. Vandaar ook zijn promotie-foto's met op de ach terkant gedrukt 'Gijs Schlag wein, zanger/entertainer'. „Ook entertainer, ja. Je moet je publiek kunnen vermaken. Met een praatje, een zottigheidje, een grapje. Als je alleen maar zingt, dan werkt dat niet. Daar krijg je geen sfeer mee in een zaal. Ik zet me altijd voor twee honderd procent in, ik wil de mensen opzwepen. Het is heerlijk als ze meedoen. En dansen ze eens een keertje minder dan ik zou willen, dan maak ik gewoon een feestje in mezelf." Herman Joustra muziek recensie Susanne Lammers Voorstelling: Pop Art door Montezuma's Revenge. Gehoord: 12/10, Schouwburg, Leiden. Het kan vriezen en het kan dooien, en het dooit in de tien de theatershow van Montezu ma's Revenge. Daar verandert noch de regie van Karei 'Mini' de Rooij, noch de choreografie van Hans Minnaert wat aan. Want de basis, de stemmen van de vijf heren, is wankel. Het eerste nummer, een iro nisch 'Beautiful', waarbij ze zich verkleed hebben als bede laars in Kruimeltje-uitdossing, oogt wel leuk, maar klinkt min der door de griezelige ielheid in de hoogte, die neigt naar onzui verheid. Dat probeert Montezu ma's Revenge vervolgens te ca moufleren door zware verster king en galm. En daar gaat de hele show onder gebukt. Mon tezuma's Revenge klinkt akelig artificieel, de arrangementen lijken bovendien vaak meer naar leadzang met ritmebox- begeleiding dan naar a cappel- la. De prettigste stem is die van Sanne de Waard, die met zijn hoogte variatie in het geluid brengt. Bas-bariton Hans Cassa is het minst op dreef. Zijn 'Time in a bottle' klinkt erg verkou den, maar de melancholieke sfeer van het nummer lijdt ook onder de wat gewilde goochel- act met de fles op het eind. Ter afleiding is er veel dans, die zo te horen veel adem neemt - en dus ook een beetje humor op het toneel. Die werkt echter niet verzachtend, maar ver sterkt het beeld van vijf ijdele en poserende mannen. Iets meer naturel was fijn geweest. Want ze kunnen het nog wel, zo blijkt voornamelijk na de pau ze. In 'Smooth' vervlechten hun stemmen zich als vanouds in knappe ritmes en fraaie lijnen, Dolly Partons '9 to 5' nadert prettig het barbershoppen met lekkere ritmische accenten, en 'Breakfast in America' met bij zondere, tegendraadse loopjes die het nummer kruiden, klinkt bepaald goed. Na de pauze lij ken de nummers ook minder op elkaar. De ballads en de dreunen worden afgewisseld met walsjes (zoals het welis waar vocaal niet helemaal, maar qua sfeer wel gelukte 'Ich bin von Kopf bis Fuss' door bas Paul Klooté) en vrolijke latin- nummers als 'Livin' la vida lo- ca'. amsterdam/anp - De Amster damse uitgeverij Nijgh Van Ditmar komt over een jaar met een vertaling in het Nederlands van alle liedteksten van Bob Dylan. Het wordt of één boek van 600 bladzijden of een kleine reeks van uitgaven. De vertalingen worden gemaakt door Erik Bindervoet eri Rob- bert-Jan Henkes, die ook Dy lans 'Kronieken' uit het Engels hebben omgezet. Nijgh Van Ditmar brengt het boek van de beroemde liedjesmaker/zanger deze week op de Nederlandse markt. Dylan, in 1941 geboren als Ro bert Allen Zimmerman en schepper van evergreens als 'Blowin' in the wind' en 'Like a rolling stone', draait alweer veertig jaar mee. 'Kronieken' is het eerste deel van zijn autobio grafie: er zullen nog twee delen verschijnen. Dylan, belangrijk cultureel icoon van de twintigste eeuw, heeft zich lang in zwijgen ge huld. De fans moesten het maar met zijn liedjes doen. 'Kronieken, deel I' is interessant voor de liefhebbers van de pop muziek èn de geïnteresseerden in de aloude protestcultuur van de jaren zestig. In 'Kronieken' verklapt Dylan dat hij eigenlijk niet op zijn vooruitgeschoven plek in de protestcultuur zat te wachten. Hij zag het dan ook als een op gedrongen rol en bepaald niet als een roeping. Hij werd er ei genlijk knotsgek van. Hij vond zijn vrouw en kinde ren het allerbelangrijkste van de wereld, wilde voor hen zorgen en nergens last mee krijgen. De pers maakte hem tot zijn onge noegen zo ongeveer tot het ge weten van zijn generatie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 17