Volgend jaar wordt 'Tonke Dragt-jaar' KUNST CULTUUR Leiden volgens de kaart van Van Campen Het ontbreekt Orkaters Pianomeer aan kern X 'De Zevensprong' naar Schouwburg Leids Barok Ensemble knipoogt naar het echte drama Kinderboekenweek in Naturalis Grootste boekenbeurs ui Katwijk wordt voor „keer Poëzie aan Zee ]Acht dichters van lerende Dichterscol- pjk geven op 30 ok- Ide présence in Tri- et Hoornesplein: lema, Carolien van ian de Dreu, Peter irah Leschot, Mar ter Mey, Aleid Swie- Jiristiena Westra. van hen zal niet al- iten voordragen, ïiusiceren en zingen, fdt een gezamenlijke pen en Dicht', gepre- b is er een optreden bteres Jana Beranova, lar het evenement Ie. Poëzie aan Zee 19.30 uur. i Concert' terdam - Elvis is dood, maar g 27 april toch te k een concert in Otterdam. Tijdens de l in Concert' treedt lingsband van The et op de achtergrond e videobeelden van -ts concerten begin ja- i kaartverkoop begint zaterdag. Pluk is ipknaller - Van 'Pluk redt de eerste uitgave in van oude Margriet - n Annie M.G. et tekeningen van ndorp, zijn inmid- lan 100.000 exem- ocht. Dat betekent succes. In 2003 wist kinderboek, 'Harry e Orde van de Fe- K. Rowling, een ver teer dan 100.000 t te bereiken. Richie krijgt damse prijs - Zanger Lionel Ri le eerste World Artist de Economische Fa- iging Rotterdam Imerikaan neemt de persoonlijk in ont- tie krijgt de prijs met zijn gevoelsmu- sitieve invloed uit- e wereld." Het is de dat de prijs wordt Te faculteitsverefti- b al wel meermalen leader Award toe aan ine wereldleiders, on- Duitse bondskanse- rd Schroder. r akoestisch i1van Lennon I- Acoustic', een tun met nummers jmoorde ex-Beatle in, wordt 1 novem- cht. De cd bevat akoestische num- fen van de zestien |op het album zijn prder uitgebracht. kingi P"J* ella Haasse [- Koningin Beatrix ïsdag 17 november |t Paleis Noordeinde lag de Prijs der Neder- fteren uit aan Hella S. prijs wordt eens in ir, beurtelings door landse en het Belgi- phoofd, uitgereikt aan tvan oorspronkelijk erlands geschreven ferken. Hella Haasse is jende laureaat. Aan de p bedrag van 16.000 Pnd^n. amsterdam/anp - Volgend jaar wordt Tonke Dragt-jaar, althans zeker voor haar uitgeverij Leo pold. Dragt kreeg dinsdag de Griffel der Griffels voor haar boek 'De brief voor de koning'. Volgens een jury bestaande uit 'gewone' Griffel-winnaars, is haar boek het mooiste kinder boek van de afgelopen halve eeuw. Leopold had, op goed geluk, na de nominatie voor de prijs al de 24ste druk op de persen gelegd. Die is deze week, de vijftigste Kinderboekenweek, al verkrijg baar. In 2005 verschijnt er ech ter een „zeer speciale editie" van. Dragt wordt volgend jaar op 12 november 75 jaar. Dat is de voornaamste aanleiding voor het Dragt-jaar, de Griffel der Griffels komt daar nu bij. Haar boeken zullen in 2005 nog eens extra onder de aandacht worden gebracht, er komen af fiches en stickers, er komt een feest en er wordt ook nog iets gedaan met de musical naar haar boek 'De Zevensprong', die deze week in Den Haag in première ging. Deze musical is op 18 november (extra voorstel ling) en vrijdag 19 november te zien in de Leidse Schouwburg. In de musical spelen de in Lei den geboren Wilbert Gieske en de in Leiden woonachtige Men- no Bentveld een rol. Hoogtepunt in 2005 wordt de publicatie van een nieuw boek, 'Op weg naar de cel', het ver volg op 'Aan de andere kant van de deur'. Tweederde heeft ze al af. Wat het Dragt-jaar ver der precies gaat inhouden, moet nog met de schrijfster worden besproken. Dragt is er zelf niet echt de persoon naar om op de voorgrond te treden en ook haar leeftijd speelt een rol. Dragt, geboren in het voormali ge Nederlands-Indië, zat de Tweede Wereldoorlog met haar familie in een zogenoemd Jap penkamp. Zelf zegt ze hierover dat haar kampervaring als een snelkookpan gewerkt heeft voor haar fantasie. Het was voor haar een mogelijkheid om aan de werkelijkheid te ontsnap pen. Na ds oorlog, terug in Neder land, was Dragt werkzaam als tekenlerares. Haar leerlingen waren haar 'luisterend oor en schrijvend oog', aldus Leopold. In de klas groeiden de verhalen die ze thuis verwerkte uit tot jeugdromans. Het 'Metropole' op stelten na rigoureus voorstel hilversum/anp - Chef-dirigent Dick Bakker van het Metropole Orkest is verbijsterd over het voorstel van het Muziek Cen trum voor de Omroep (MCO) om de musici van zijn gezel schap voor 40 procent van hun taken te ontheffen. Waarne mend directeur Anton Kok heeft dit voorstel deze week voorgelegd, zei Bakker gisteren. Kok zegt dat het nog maar om een concept gaat, maar dat de Publieke Omroep heeft laten weten misschien op termijn het Metropole nog maar voor 60 procent te willen financieren. Het orkest zou dan voor 40 procent eigen middelen moe ten zien binnen te halen. Er zou vanuit de Publieke Omroep minder vraag zijn naar het or kest. „Maar dat laten we eerst nog verifiëren", aldus Kok. Het Metropole Orkest heeft vol gens eigen zeggen nog steeds „een overvolle agenda, we kun nen de aanvragen amper aan", aldus Bakker. Het Metropole is hét orkest voor de begeleiding van grote artiesten, diverse amusementsprogramma's, Ne derlandse speelfilms en wat al niet. Het is van alle markten thuis. De samenstelling met strijkers en houtblazers en ook twee secties voor jazz en pop is daar ook helemaal op gericht. Wordt er aan het orkest ge knaagd dan ontstaan er grote problemen, vreest de chef-diri gent. „Musici van wereldklasse zullen verdwijnen, de kwaliteit gaat omlaag en voor je het weet wordt er gezegd: dat is ook niet meer wat het geweest is." Als het MCO de plannen door zet, komen er acties, belooft Bakker. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: 'Leidens Ontzet' door het Leids Barok Ensemble, concertmeester Roelof Balk. m.m.v. Deirdre Dowling (altviool) en Nils Wiebolt (cello). Gehoord: 5/10, Lokhorstkerk, Leiden. 'In Abcoude en Broek in Water land, waar we dit concert op 2 en 3 oktober hebben gegeven, sloeg 'Leidens Ontzet' in als een bom; ze hadden er nog nóóit van gehoord, laat staan van een 3 oktoberfeest'. Typisch con certmeester Roelof Balk, die met zijn grappen meteen de goede toon scoort, die de rest van de avond aanwezig blijft. Leidens Ontzet is er wel een beetje met de haren bijgesleept. Een stuk van Hellendaal staat op het programma omdat hij in de 18de eeuw organist was van de Marekerk. 'Fechtschule' in G van Johann H. Schmelzer, om dat er ook in geschermutseld wordt en Boccherini omdat hij op oudere leeftijd naar Spanje afreisde. Kortom 't heeft alle maal geen barst met Leidens Ontzet te maken. Maar wat deert het? Niets! Want het Leids Barok Ensemble 'ont zet' zijn luisteraars elk jaar weer met strijdlustig, energiek en ui terst dynamisch vertoon. Zoals in Pieter Hellendaals Concerto grosso in g, dat inzet met een breed uitgesponnen krachtig Grave, dat verbleekt door het kleurrijk fugatische Allegro, waarin het thema zich haar scherp en vitaal steeds in een andere strijkerssectie uitleeft. Als een pijl uit dë strak gespan nen pees spuit het Presto als uit één instrument de Lokhorst- kerk in, vlijmscherp, goed ge mikt. En als toegiftje van Hel lendaal danst aan het eind van het stuk zich nog in mooie lan ge lijnen een elegant Menuetje los. Ignaz Holzbauer (1711-1783) introduceert in zijn Concerto is Es een altist en een cellist, meer als twee 'favoriti' van het orkest dan als twee volwaardige solis ten. Hun energieke spel wordt dan ook bijna volledig opgeno men in de heldere, levendige orkestklank. In het Andante krijgt cellist Nils Wiebolt even gelegenheid om zich te laten horen in fraai gearticuleerde 'taal', iets minder uitgesproken beantwoord door de altist Deir dre Dowling. In het kloeke me nuet grijpt Deirdre echter haar kans om even te excelleren, dwars door het pittige, optimis tische orkestspel heen. De clavecinist Theo Goedhart tikt in Florisz Schuyts 'O Leyda gratiosa' een stevige, parelende ondersteuning onder de 'zin gende' strijkers. Toch zou een zingende Goedhart (die ook bij na z'n mond niet kon houden) deze hymne nog éxtra hebben gekruid. En Don Quixote verslaat weer alles. Elke emotie die Telemann puur programmatisch in z'n Suite stopte, geeft het Leids Ba rok Ensemble de juiste expres sie en Schwung. Een geeuwen de strijkersklank in Don Quixo te's ontwaken, felle uithalen in de aanval op de windmolens, hilarische glijers in het jonassen van Sancho Pansa, de zweep erover in de galop van de muil ezel. Het Leids Barok Ensemble bruist, speelt met een knipoog naar het echte drama, zonder concessies te-doen aan muzika liteit en techniek. Slechts één musicus wordt node gemist, het raspaard Piet Versteeg (con trabassist). Zijn swingende, drijvende spel is nauwelijks ver vangbaar. leiden - Het begin van de vijftigste Kinderboekenweek, met als the ma muziek, is gistermiddag ook in Leiden en de regiogemeenten uit gebreid gevierd. Tot en met 16 oktober staan de boekhandels, biblio theken, scholen, muziekzalen en musea bol van de activiteiten. Mu seum Naturalis in Leiden opende gistermiddag een tentoonstelling gewijd aan de Engelse schrijver Eric Carle die 35 jaar geleden met zijn beroemde prentenboek The Very Hungry Caterpillar' op de proppen kwam. Gisteren werd de expositie 'Rupsje Nooitgenoeg', zoals de Nederlandse benaming luidt, op feestelijke wijze geopend door kin deren van De Morskring, de basisschool uit de buurt. Omdat muziek het centrale thema is van de Kinderboekenweek had cabaretier/pre sentator Ivo de Wijs een speciaal lied op rijm gezet dat tijdens de opening ten gehore werd gebracht. De tentoonstelling van prenten en collages duurt nog tot februari 2005. Foto: Henk Bouwman theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: Het pianomeer door Orkater. Idee en muziek: Vincent van Warmerdam. Tekst: Maria Barnas. Regie: Peter Blok Gezien in het LAKtheater op 6 oktober. Vanavond herhaling. Op het toneel ligt een lijk, maar Het pianomeer is geen detecti ve. Er is wel enig speurwerk no dig om erachter te komen wie wie is, maar na een tijdje blijkt dat de dames op het toneel drie minnaressen waren van Percy Bysshe Shelley (1792-1822), de dichter die veel te jong na een fatale boottocht aanspoelde op een Italiaans strand. De eerste, Harriet Westbrook, is dan zelf al zes jaar dood. Zij verdronk zich toen Shelley koos voor Mary Wollstonecraft, die twee jaar la ter Frankenstein schreef. Shel ley schaakte haar op haar ze ventiende en nam en passant haar stiefzusje Jane Clairmont ('Claire') mee naar het vaste land. Bij het pianospel van Har- riet kibbelen de twee vrouwen over de status van Shelley's ge liefde nummer een. De dichter was een voorstander van vrije liefde, maar in de praktijk zaten daar wat haken en ogen aan. Maria Barnas schreef de tekst van Het pianomeer. Zij won de C. Buddingh'prijs voor Twee zonnen: het beste poëziede buut van 2004. De (vaak gezon gen) dialoog van Mary en Claire is niet realistisch, hun teksten zweven ergens in het schemer gebied tussen gedachten en ge sprek. Ook Shelley en Harriet laten af en toe van zich horen. Barnas laat literatuur, leven en Shelley's passie voor natuur kunde handig door elkaar lo pen. Zo valt Shelley even samen met Victor Frankenstein uit Mary's beroemde boek die (bliksem) elektriciteit gebruikte om zijn monster tot leven te wekken, en met Prometheus die het vuur uit de hemel roof de; over die mythische held schreef Shelley een toneelstuk. Het pianomeer is meer een po ëtische beschouwing dan een theaterstuk met een duidelijke ontwikkeling of richting. Vin cent van Warmerdam compo neerde soms intrigerende, soms wat illustratief-kabbelende pia nomuziek waarin flarden ro mantiek, jazz, twintigste-eeuw- se wendingen en humor elkaar snel afwisselen. Marieke Snij ders speelt de muziek soepel en met overtuiging. Jammer, en atypisch voor Orkater, is de on zekere zang van Mo Marcus (Mary) en Jacqueline Boot (Claire). Ook in hun spel heb ben ze weinig eigens en dwin gends; het komt allemaal nogal pril en voorzichtig over. Michel Sluysmans zingt met meer overtuiging, maar hangt er als Shelley een beetje bij. Het ge volg is een voorstelling met weinig kern. door Ad van Kaam leiden - Waarom heeft Lissabon geen stadsmuren, op welke wijze is Venetië rondom het Grand Canal gedrapeerd en waarom lijkt de op bouw van St.Petersburg zo sterk op die van Amsterdam? Op deze en andere intrigrerende vragen krijg je antwoord op de expositie 'Ste den van Europa' die momenteel op twee plaatsen in de stad te zien is. Van alle kaarten en plattegronden die er hangen, is die van de stad Leiden uit 1879 trouwens met voorsprong de mooiste. Zoals de één postzegels verza melt en de ander antieke auto's, zo zijn John Steegh en Harrie Teunissen gek op oude land kaarten, atlassen en plattegron den van steden en streken van de hele wereld. Maar omdat de Europese Unie sinds mei 2004 is gebracht op 25 lidstaten, be perkt het tweetal zich op deze expositie tot kaarten van Euro pese steden. Veruit het grootste deel van de collectie is te zien in de hal van het Hoogheem raadschap, de rest hangt in de Centrale Bibliotheek aan de Nieuws traat. Bij de kaarten is steeds een kor te uitleg. Uit welke tijd dateert de kaart, bij wie of waar is de kaart gedrukt en verder wat korte wetenswaardigheden van de stad op dat moment. Neem Luxemburg. Of althans de kaart ervan uit 1730, en verschenen in Nürnberg. De hoofdstad van het groothertogdom is in die tijd één grote fortificatie. Lo gisch, want de stad lag op een snijpunt van rijken - Pruisen, Oostenrijk, Frankrijk en Hol land. De meeste vestingwerken op de kaart zijn aangelegd door de beroemde bouwmeester Vauban en duidelijk is dat je in die tijd niet zomaar om Luxem burg heen kon. Lissabon heeft op de kaart uit 1838 (Londen) juist helemaal geen muren. De overlast komt daar vooral van het water, want de stad ligt laag in het rivierdal van de Taag. Met datzelfde pro bleem van een teveel aan water worstelt de lagunestad Venetië. Op de kaart, eveneens gedrukt in Londen in 1838, staat het zo genaamde Ghetto Nuovo aan gegeven, de joodse wijk. Het was voor het eerst dat het woord getto in deze context werd gebruikt. St. Petersburg, zo laat een kaart uit 1990 zien, lijkt qua opbouw en uitleg ver rassend veel op Amsterdam. Tsaar Peter de Grote was dan ook een groot fan van de Hol landse bouwstijl en Petersburg ligt - net als Lissabon, Venetië en Amsterdam - aan en bijna in het water. In de bibliotheek hangt ook een frankfurt - Deze lezer werd gespot op de grootste boekenbeurs ter wereld die deze week werd geopend in Frankfurt. In zes enorme hallen proberen uitgevers uit 111 landen dui zenden nieuwe boeken aan de man te brengen. De organisatie verwacht zo'n kwart miljoen bezoekers op de beurs die tot en met zondag duurt. Foto: EPA prachtige kaart van Leiden, ge signeerd door H.A van Campen en gedateerd 1875. De familie Van Campen tekende tussen 1835 en 1899 vier plattegronden van de stad. Die zag er toen heel anders uit dan nu, al wa ren waterlopen als de Hooi gracht, Doezastraat, Korevaar- straat, Hooglandse Kerkgracht en Volmolengracht ook toen reeds gedempt. Vier kerkhoven op de wallen waren er nog, on der andere die voor on- en minvermogenden. En vooral veel fabrieken. Zoals de ijzerfa briek, de stoomzagerij, de grof smederij, de leerlooierij en ver schillende weverijen. Ze zijn al lemaal verdwenen. Ze bestaan nu alleen nog maar op kaart. 'Steden van Europa': de kaart van Amsterdam. Publiciteitsfoto Steden van Europa: expositie van bijzondere stadskaarten - t/m 1 november. Centrale Bi bliotheek, Nieuwstraat 4 Lei den (ma t/m vr 12-18 uur), hal Hoogheemraadschap, Archi- medesweg 1 Leiden (ma t/m vr 9-16.30 uur). Toegang gratis. er ook op tte doek (Productiebedrijf En- t met RTL Neder- pn Baantjer-speel- Jboekenreeks en de lie zijn de belevenis- Ipecteur De Cock in et dus ook op het [te zien. De financie- miet helemaal rond. Inakers nog in ge ilet filmfonds. Gezien |ieid en populariteit ir venvacht de pro- Ihet geld er wel fcmol wil komend ginnen met de op- i aan Zee odia als Baantjer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 19