Acteren voelt bijna als een vakantie Linda de Mol i de Mol haalt haar SSZSSEST iivatie vooral Uit de voelt al aankomen gst om te verliezen zal toespitsen. Zij is i i ZATERDAG 2 OKTOBER 2004 Linda de Mol en Joan Collins bij de première van de film Ellis in Glamourland in Utrecht. Foto: ANP woordelijkheidsgevoel over me heen glijden om dat te laten renderen." Dat heeft ze met televisie ook. „Er zijn mensen die prachtige programma's maken zonder naar de kijkcijfers te kijken, die denken: kan mij het schelen, ik vind het zelf leuk. Maar ik heb toch de pest in als er maar een paar honderdduizend mensen hebben geke ken. Al die moeite, al dat geld, dat kan toch niet de be doeling zijn." Zij brengt extra marktwaarde mee, natuurlijk helpt dat. En de BN'ers die de party's in de film bevolken. Estelle Gullit die op een charity-gala dreigt Ellis 'effe door de hele saai te trekke' als Ruud iets te geïnteresseerd is in de onbekende blondine. „Eigenlijk zouden Patricia Paay en Adam Curry meedoen, maar die belden de avond tevo ren om de een of andere rare reden af. Dus zaten we met een dik probleem. Maar Estelle, die al op het gala zou zijn, zei: 'Ik bel Ruud wel even, die doet het wel'." Hét zijn toch mensen met wie ze bevriend is. Monique van de Ven gaat niet naar iedere première, maar wel naar de hare. „Ja, dat doe je voor elkaar. En het scheelt alle maal." Zulke charity's, had ze een ongelovige regisseur uitgelegd, ja schat, die bestaan dus echt. Daar worden duizenden euro's neer geteld voor een bijrol in GTST en grand desserts genuttigd met beelden van het doel op de achtergrond. „'Oh, is het Afrika vanavond? Ik dacht dat het leukemie was.' Het klinkt wal gelijk, maar als het zes ton oplevert: who cares? Alleen ga ik er niet meer naartoe, ik maak liever gewoon geld over." Ze gaat ook bijna nooit naar pre mières. „Je moet er een heel ding van maken. Je moet naar de kapper want anders wordt je haar afge zeken in de bladen, je moet een nieuwe jurk kopen want an ders word je gena de loos gepakt. Ik word daar heel onzeker van." Maar dan wordt zij weer gefotografeerd op de eerste de beste dag na de reis dat ze de kinderen naar school brengt. Met een enorme jetlag. Toen de wekker ging dacht ze: jezus, het is nog middernacht. Dus had ze snel iets buitengewoon onflatteus aangetrokken, de spullen van de kinderen bij elkaar gegraaid. „De zwemtas, waar is de zwemtas? Ik moest er helemaal inkomen. Stap ik het schoolplein op en ik hoor klikklikklikklikklikklik. Staat er een fotograaf met zó'n lens. En ik dacht: niet nu, niet nu! Ik ben net wakker en ik ben net terug van een reis van vier maanden." Ja, dat vindt ze toch vervelend, dat ze er dan zo lullig bijloopt. Haar 'drive' - het moeten de genen zijn. „Want mijn broer heeft het ook. En een stukje opvoeding. We zijn heel erg opgevoed van: kan niet schelen wat je doet, als je het maar goed doet." Het is, misschien ook meer dan de wil om te winnen, de angst om te verliezen die haar zo motiveert. „Want als je een flop hebt, kun je het sha ken. En dan was dit dus mijn laatste filmavontuur." Ze heeft zelf een paar lichte flops gehad op televisie, en het gezeik dat dat oplevert. Als je een programma maakt en het scoort niet, weet de hele wereld waaraan het ligt en is je volgende idee ineens ook niet leuk genoeg. Maar heb je een hit, dan is het: 'Zeg het maar, wat wil je doen?' „Zolang jij nou maai" zorgt dat de dingen die je doet sco ren, dat is wat ik blijkbaar ervaren heb de afgelopen twintig jaar, ben je van al het gezeik af." Op school was ze heel populair vanuit de angst om ge pest te worden. „Dat is misschien hetzelfde." Als kind zag ze er niet uit, onooglijk was ze. Ze is heel lang ziek geweest, had chronische blaasontsteking en heeft haar hele jeugd penicilline moeten slikken. Haar melkgebit raakte aangetast, haar haar groeide slecht, ze was grauw en mager. „Mensen dachten heel vaak dat ik een jonge tje was, een klein mager jongetje. En op het moment dat je op school komt, is je grootste angst dat je gepest wordt. Dus was ik verbaal sterk, ik had altijd het hoogste woord. Ik maskeerde mijn onzekerheid met blablaba. Wat me goed van pas komt in mijn huidige beroep." Maar op haar zestiende was ze toch nog leuk opge droogd. „Dat deed mijn zelfvertrouwen heel veel goed." Toch is, soms, die onzekerheid er nog. Als de zaal vol collega's zit. En toen ze in Duitsland een jaar niet op tv was geweest en weer voor het eerst 'op' moest. Ze was van zender gewisseld, van RTL naar Satl gegaan en daar met veel bombarie binnen gehaald. „Ik was bijna onpas selijk van ellende. Terwijl ik daar toch jaren program ma's heb gedaan, het ene na het andere, en fluitend de bühne opkwam en weer afging." Al heeft ze er nog steeds een naam, Duitsland is een beetje geweest. Vindt ze zelf dan. „Ik ben er twee, drie jaar lang heel hot geweest. Alles lukte, ik haalde hele ho ge kijkcijfers." Maar toen kwam er zo n periode dat ze daar heel erg bezig waren met Big Brother en Idols en niet zo goed wisten wat ze met haar aan moesten. Er werd eigenlijk niet zo aardig met haar omgegaan. Dat is Geboren op 8 juli 1964 in Hilversum; partner van Sander Vahle, kinderen Julian (7) en Noa (4); zus van televisieproducent John de Mol. Studeert rechten; begint haar televisiecarrière in 1985 bij Sky Channel. Presenteert vanaf 1987 bij de TROS o.a. kinderprogramma Billy Hot Dog, De Leukste Thuis, Love Letters, Home Run, Miljoenenjacht. Wordt in 1994 uitgeroepen tot populairste televisievrouw van Nederland en wint twee TROS TV- sterren; speelt sinds 1999 Nicky Spoor in de detectiveserie Spangen. Presenteert in Duitsland vanaf 1992 o.a. Traumhochzeit, Kollegen Kollegen, Kinder für Kinder, Soundmixshow, Hausfieber, Einer Gegen 100, Der MilionenDeal. Ontvangt vier Duitse televisie prijzen, waaronder de Gouden Leeuw en de Gouden Camera. 23 september 2003 lancering van maandblad Linda. Magazine. 24 september 2004 première speelfilm Ellis in Glamourland op Nederlands Film Festival, regie Pieter Kramer. Linda als Ellis in de film Ellis in Glamourland. Foto: GPD een van de redenen dat ze er geen enkel probleem had om voor een andere zender te gaan werken. „In Duits land voel ik ten opzichte van niemand ook maar enkele loyaliteit. En ik zit zo niet in elkaar. Ik voel me daar heel erg een eenling. En ik wil ergens bij horen. Bij een club je. Je kunt je blad ook in Duitsland uitbrengen, zeggen ze. En dan denk ik: ik weet niet, laat maar." Nou staat ze als presentator in zekere zin altijd alleen. Presenteren is één grote monoloog, alles hangt aan haar. Het geraamte van een programma heeft ze helemaal in haar hoofd. De loopjes, van je staat daar en dan leg je dat spel uit en dan tien stappen naar voren en dan ver welkom je de eerste kandidaat en die man is 48 en die komt uit Bussum en die is tandarts. „Ik heb godzijdank een goed geheugen. Maar het is gewoon stampen. Huis werk. En als ik het dan ook nog in het Duits moet doen-is het driedubbel werk omdat ik het dan echt allemaal moet uitschrijven. De taal blijft altijd een obstakel." Acteren is veel ontspannener. En dus leuker. Soms hoort ze collega's zeggen dat ze 'voor morgen nog wel vier hele pagina's moeten leren'. Wel vier hele pagina's! Dan denkt zij: die hóef ik niet eens te leren. Want er zit een logica in. Iemand vraagt: 'Waar was je gisteren' en dan geef jij daar antwoord op. .Acteren voelt bijna als vakan tie. Je krijgt te horen: 'Dit moet je aan en zo zit je haar en hier is je tekst en maak er wat leuks van.' Er zijn mis schien mensen die dat professioneler aanpakken, die zich inleven en zich verschrikkelijk zitten te concentre ren - maar dat is niet mijn werkwijze. Al wordt dat mis schien anders als ik ooit een zwaar aan de drank geraak te, verloederde vrouw zou moeten spelen." IB d j Ze was al TROS tv-ster. Kijkcijferkoningin ('Ouoten Oueen') in Duitsland. Ze had al een blad. Nu is Linda de Mol (40) bijstandsmoeder op jacht naar een miljonair in Ellis In Glamourland. „Het is natuurlijk redelijk pretentieus. Gaan ze proberen een Nederlandse Four Weddings And A Funeral te maken. Who do you think you are?" door Marjolijn de Cocq Geklooi op de vierkante meter vond ze het. Met een camper in een maand tijd de oostkust van Australië af. „Maar na zestien dagen hield ik het niet meer uit in dat ding." Vier maanden was Linda de Mol met haar gezin op reis. Even vrijaf van televisie, tijdschrift en speelfilm. Van Tanzania naar Mauritius, van Bangkok naar Bali - en toen die camper in Australië. „Sander zei op een gegeven moment: 'Het is eigenlijk verschrikkelijk, maar we hebben thuis een kast die groter is dan waarin we nu al zestien dagen wonen'. Dan merk je toch dat je verpest bent." Dat gedoe ook met die openbare douches en toiletten. En de was. Stond ze in zo'n washok en ontdekte: oh, er moet een muntje in. Dus zij naar de winkel om muntjes te halen, had bij terugkeer iemand anders die wasmachi ne ingepikt. „Dan denk je: ja, dit soort dingen ben ik he lemaal niet gewend. Terwijl dat voor andere mensen vol komen normaal is. Maar ik ben dat erg kwijt. Wij hebben nu besloten dat wij niet meer van het kamperen zijn. Al vonden de kinderen het té leuk. Die zien helemaal niet dat er allemaal haren in zo'n doucheputje liggen." Nog zo'n klein voorbeeld van hoe je toch heel makkelijk went aan luxe. Ze roept altijd keihard: auto's interesse ren me niet. Dat is écht zo. Ze heeft een hele dure auto, gewoon, omdat het kan. Als die er morgen uit moest, zou ze er geen traan om laten. Maar toen ging ze Ellis In Glamourland draaien en moest ze de eerste dag op de set wegrijden in een Suzuki Alto. Had ze 'm eindelijk aan de praat, gilde ze: 'Die remmen doen het helemaal niet, joh, die remmen doen het niet!' Neus tegen de voorruit, en maar trappen. Die remmen doen het prima, had een technicus later tegen haai" gezegd, maar ik denk dat jij een ietsje ander remsysteem gewend bent. En dan speelt zij, iemand die het zo goed heeft, een bij standsmoeder. Na de kijkcijfers en de glossy ook nog een speelfilm. Ze heeft er 1 1 1 scoop gaat. Want ze dat daar waar kritiek die rare vrouw die zo nodig een film wilde maken. Die met het idee is geko men, die de boel zelfs een beetje heeft meegefinancierd. En die ook nog eens in de eerste de beste film waarin ze speelt in elke scène te zien is. „Het is natuurlijk redelijk pretentieus. Gaan ze proberen een Nederlandse Four Weddings And A Funeral te maken. Who do you think you are? Dan zou je kunnen denken: 'Nou slijp ik mijn potlood en zal ik jou eens even hebben'." Bang dat ze haar hand overspeelt, nou, behóórlijk. Ze begint vaak aan iets met de gedachte: spannend, leuk. Pas daarna slaat de angst toe. Bij het blad had ze eerst haar twijfels. Ik doe het niet, had ze gezegd, ik geloof er niet in, het is m'n vak niet. „Het klonk ook belachelijk, wie koopt er nou 'de Linda'? Het heeft iets mutsigs, ik zag het helemaal niet zitten. Totdat er een dummy werd gemaakt en het helemaal niet mutsig bleek." Maar een film maken was iets wat ze altijd al wilde. En nu ze de kans had, liet ze die niet vooraf verpesten door allerlei angsten en zorgen. „Ik ben er gewoon vol in gegaan." Op reis had ze het van zich af kunnen zetten. Er niet aan gedacht, er niet over gepraat. We moeten het, zeiden Sander en zij hooguit tegen elkaar, als de kinderen naar bed zijn toch eens even hebben over het laatste seizoen Love Letters. Om dat nog even iets nieuws mee te geven. „Gingen we lekker scrabbelen." Totaal geen inspiratie had ze - maar dan ook helemaal niet. Maar nu is ze bezig zich ge voelsmatig in te dekken, om dat ze wéét dat ze zich die kri tiek aantrekt. „Je zou het ook kunnen omdraaien. Waar schijnlijk is dit nou eens een film die geld gaat opleveren. Die nou eens niet het Neder lands Film Fonds het vel over de oren trekt en na drie dagen uit de roulatie wordt ge- 5 haald." Zo'n film is niet haar persoonlijke speeltuin, het is niet: ik doe waar ik zin in heb en verder in teresseert het me geen zak. „Dat ding kost twee miljoen euro, misschien wel meer, en dan voel ik een soort verant-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 3