KUNST CULTUUR Lekkere vorm van bloem spreekt iedereen aan Schilderijen asielzoekers tonen diepe gevoelens Alan Parsons zoekt aansluiting bij jong publiek Het Thalia Ensemble intiem, maar spectaculair 'Wolperdir is compac klankverha Mark Retera winnaar van Stripschappi vrijdag 1 OKTOBER 2004 Tentoonstelling 'Tulp, beeldmerk van Turkije en Nederland' in museum Lisse Birgit. Foto: ANP/Rick Nederstigt Kinderen kiezen prijswinnaars amsterdam - Kinderzender Nickelodeon presenteert eind oktober een prijzenshow waar bij kinderen de winnaars bepa len. De Kids Choice Awards is al langer bekend in de Verenigde Staten, maar is zaterdag 23 ok tober voor de eerste maal in Nederland. Zangeres Do en Erik van der Hoff presenteren de avond in de Pepsi Stage in Am sterdam. Voordat de show be gint, zijn er optredens van on der anderen Jim, Maud, Lange Frans en Baas B, Birgit, de Su- gababes en Freestylers. De grootste eer die een artiest kan ontvangen, is een bak met slijm over zijn hoofd. Verder zijn er prijzen voor onder meer de fa voriete film- en tv-helden en voor de bekende Nederlander die de beste boer kan laten. 500 Kunstenaars op Kunst-in-Ahoy' Rotterdam - Professionele kun stenaars uit Europa exposeren en verkopen dit weekeinde hun werk op de kunstbeurs Kunst- in-Ahoy' in Rotterdam. Deze kunstbeurs heeft een andere in valshoek dan bijvoorbeeld de kunstRai te Amsterdam of de kunstbeurzen in Den Haag, Maastricht of Den Bosch. Op deze beurzen exposeren gale riehouders het werk van kun stenaars. Maar op Kunst-in- Ahoy' exposeren en verkopen naast galerieën zo'n 500 profes sionele internationale kunste naars hun eigen werk. Kunst- in-Ahoy' wordt gehouden vanaf vandaag tot en met zondag 3 oktober in complex Ahoy'. Documentaires breken records amsterdam - De documentai- res 'Fahrenheit 9/11' en 'Etre et Avoir' hebben allebei 200.000 bezoekers getrokken. Het is voor het eerst in dertig jaar dat documentaires in Nederland zoveel publiek trekken. Tot nu toe was de best bezochte docu mentaire in Nederland de film over André Hazes, 'Zij Gelooft in Mij' uit 1999. Deze trok 150.000 bezoekers. Dirigent Wallberg overleden essen - De Duitse dirigent Heinz Wallberg is woensdag op 81-jarige leeftijd in zijn woon plaats Essen overleden. Wall berg is een van de bekendste Duitse dirigenten. Hij begon als trompettist en violist, maar richtte zich vanaf 1954 op het dirigeren. Hij dirigeerde in 35 landen en had de muzikale lei ding bij zeker honderd gram mofoonplaten en in meer dan honderd televisieproducties. door Maarten van Wijk lisse - Een symbool van de vergan kelijkheid van het leven. Een sym bool van de maagdelijkheid. Een symbool voor het weduwschap. Een symbool van smart en verdriet. Een symbool voor de liefde. De bezoeker komt ze allemaal tegen op de ten toonstelling 'Tulp, beeldmerk van Turkije en Nederland'. Hoe zit het nou met die symboliek? „Ach, symboliek, ik denk dat de tulp een lekkere vorm is om af te beelden", zegt Cees Noordermeer van museum De Zwarte Tulp in Lisse, waar de tentoonstelling nog tot februari te zien is. Zij omvat een fraaie collectie Nederlandse en Turkse kunst, van 17de-eeuwse Nederlandse wandtegels tot mo derne Turkse bankbiljetten. Alle kunstwerken getuigen van de bij zondere positie die de bloem in beide landen inneemt, en natuur lijk van zijn fraaie vorm. De tulp komt oorspronkelijk uit de bergen van de Kaukasus, maar is in de 16de eeuw via Turkije (het toenmalige Ottomaanse Rijk) in Nederland terechtgekomen. In beide landen was de bloem ge liefd. In Constantinopel plantte de sultan de tulpen in siertuinen. De bloei van de bloemen was de aan leiding voor grote, decadente tul penfeesten. In Nederland rezen in de 17de eeuw de prijzen voor de gekweekte bollen de pan uit tij dens de 'tulpomanie'. De aller duurste bol kostte 10.000 gulden, een bedrag waarvoor iemand des tijds ook twee grachtenpanden kon verwerven. In de kunst duikt de tulp overal op. De oudste voorbeelden op de tentoonstelling zijn 16de-eeuwse Turkse tegels uit Iznik, indertijd een belangrijk keramiekcentrum. Ernaast liggen Nederlandse tegels van een eeuw later. In deze tegels zijn de tulpen voller van vorm ge worden. De Turkse tegels toonden nog bloemen met drie losstaande puntige bladeren, in de Neder landse tegels zijn de bladeren meer over elkaar geschoven en zijn de bloemen boller. Dit weer spiegelt de populairste rassen uit die tijd: tulpen waren sterk aan mode onderhevig. Terwijl in Nederland de tulp zijn bloeitijd beleeft, is het Ottomaan se Rijk in oorlog, waardoor er geen geld overschiet voor tulpen. In de 18de eeuw ontstaat een tweede bloeiperiode voor de tulpen in Turkije. De sultan importeert zijn tulpen dan echter uit Nederland. Ook de tegelbakkers in Turkije la ten zich vanaf dat moment door de Hollandse tulpenafbeeldingen beïnvloeden. De geschiedenis van de wederzijdse beïnvloeding is mooi te volgen op de tentoonstel ling in het Lissese. In de 19de eeuw kijken Europese kunstenaars weer naar het Oosten, maar door de romantische bril van duizend-en-een-nacht. Twee van de meest aansprekende werken op de tentoonstelling behoren tot dit oriëntalisme. Zo is er een sprook jesachtige, ingekleurde gravure van de Fransman Jean Grandville, met een afbeelding van een Turkse sultana. Haar tulband, haar jurk, haar gezicht, alles is in de vorm van een tulp gegoten. Een ander voorbeeld is een grote, fel azuur- kleurige vaas van de Nederlander Leon Senf, werkzaam bij de Porce- leyne Fles in Delft. Bovenop het deksel staat een schattig kameel- tje. In dezelfde periode spreekt de vorm van de tulp ook de kunste naars van de Art Nouveau aan. Deze kunststroming hield van vrije expressie en organische vormen. Op de tentoonstelling is een zwie rig bord te vinden van de plateel bakkerij Zuid-Holland, en een se rie studies met tulpen van de Ne derlandse kunstenaar Carel Lion Cachet, die uiteindelijk uitmonden in een gestileerde hoofdletter W. Die gebruikte Lion Cachet later op een herdenkingsbord voor de kro ning van koningin Wilhelmina. De tentoonstelling laat verder ce remoniële gewaden uit Turkije zien, naast foto's van grafstenen, glas in lood, bankbiljetten, platen hoezen met Hollandse hits of klas sieke muziek en vanitas-stillevens. Overal is de tulp inzetbaar. Zozeer zelfs, dat deze bloem het in landen zo verschillend als Turkije en Ne derland tot nationaal symbool kon schoppen. De lekkere vorm van de tulp is werkelijk universeel. Tulp, beeldmerk van Turkije en Neder land'. Te zien tot en met 13 februari, Museum De Zwarte Tulp, Grachtweg 2a, Lisse. Een voorstelling van een Turkse sultana op een eeuwse gravure van de Fransman Jean Grandvil les aan haar doet aan een tulp denken. Foto: Hielco Kuipers Expositie van bewoners Nieuweroord in gemeentehuis Oegstgeest door Bernadette van der Goes leiden - De hal en aangrenzende gangen in het gemeentehuis van Oegstgeest zien er in deze herfstmaanden wat exotisch uit. Aan de wanden hangen grote schilderijen die de bewoners van asielzoekerscentrum Nieuwer oord het afgelopen jaar maak ten. Kunstenares Fawzia Yousif El Mamoun, asielzoekster afkom stig uit Soedan, en de Leidse kunstenares Fieke Weiiers zijn de initiatiefnemers. „De men sen hebben veel meer schilde rijen gemaakt, zeker een stuk of honderd", zegt Weiiers. „En er komen er steeds meer bij, want ons project loopt nog door. Wat hier hangt is een selectie van zo'n vijfentwintig panelen. We hebben gekozen voor het werk van mensen die echt iets te ver tellen hebben. Over hun land van herkomst, hun leven, hun dromen." Yousif El Mamoun: „Vaak zit er voor asielzoekers niets anders op dan wachten. Je mag niet werken en na de middelbare school mag je geen onderwijs meer volgen. Daarom besloten we te gaan schilderen. Dat bleek een succes. Wekelijks ko men nu tientallen mensen naar het atelier. Ze vinden het erg leuk. Terwijl ze bezig zijn den ken ze even ergens anders aan." Aanvankelijk was de schilder cursus alleen bedoeld voor vol wassenen, maar al snel namen die ook hun kinderen mee. Uit de tentoongestelde werken blijkt dat de deelnemers het schilderen vaak als uitlaatklep gebruiken voor hun trauma's. muziek recensie Lidy van der Spek Concert Thalia Ensemble: Marjan Kuiper (sopraan), Ine Sinnige-Worm (klarinet) en Joke van Haeringen (piano). Gehoord: 30/9, Kapelzaal K&O, Leiden. De lunchconcerten in de Kapel zaal zijn weer als vanouds ge start; met een kleine wijziging in de opstelling, in het voordeel van de luisteraar. De brandweer, heeft het licht op groen gezet voor een broodnodige uitbrei ding. De twintig extra stoelen zijn dan meer dan welkom. Het seizoen wordt geopend met een intiem maar spectaculair optreden. De leden van het Thalia Ensemble doen nauwe lijks voor elkaar onder; dis er al iemand op de achtergrond treedt, dan is dat de pianist Jo ke van Haeringen. Haar spel is correct, integer, maar wezenlijk iets toevoegen aan het geheel doet zij het minst. Niettemin brengen Marjan Kuiper (so praan), Ine Sinnige Odarinet) en Van Haeringen een feestelijke try-out van hun nieuwe pro gramma. Engelse songs van Macfarren, Bernstein en Gor don Jacob, gelardeerd met twee Italianen, Cherubini en Doni zetti; voorwaar geen sinecure. In de eerste songs van Macfar ren valt vooral de klarinettist Sinnige op. Haar spel zit verras send strak in het uniform, rit misch puntgaaf en toch swin gend en wendbaar. In het Ave Maria van Cherubini cultiveert Kuiper een kleurrijke uitbundigheid. Het is puur bel canto vyat ze zingt. Zeer ver zorgd, uitstekend articulerend, jubelt zij Maria de hemel in. De liedjes van Bernstein gaan niet zozeer omhoog dan wel recht streeks de luisteraar tegemoet. Geestige miniaturen uit de bundel'I hate music', waarin de titelsong wel het hoogtepunt vormt. Volmaakt geëxalteerd, hoog uithalend laat Kuiper ho ren hoe zij over muziek denkt, om haar stem vervolgens geraf fineerd versluierend in te dam men in een teder 'but I like to sing, but thét's not music'. De vogeltjes kwelen schalks door de houten schacht van Sinne- ge's klarinet in Jacobs 'of all the birds that I do know'. Het hou ten blaasinstrument dat even later striemt langs de stem van Kuiper heen in een verscheu rend 'Flow, my tears' dat inge togen begint, snijdend escaleert en wanhopig leeg eindigt in 'despair'. Er is ook plaats gemaakt voor een Sonatina van Joseph Horo witz voor klarinet en piano. Een stuk met twee zeer contrastrijke delen. Een lento in prachtig uit gesponnen vocale en instru mentale lijnen die elkaar schoorvoetend omarmen. Het con brio daarentegen barst van ritmische expressiviteit in een heftig syncopisch ritme, waarin de klarinettist zich wellustig wentelt en voorbeeldig, maar weer net iets te keurig, door Van Haeringen van repliek wordt gediend. Dankzij kunstenaressen Fawzia Yousif El Mamoun en Fieke Weiiers zien de hal en aangrenzende vertrekken van het gemeentehuis van Oegstgeest er deze herfstmaanden wat exotisch uit. Foto: Dick Hogewoning Zo wil een jongen van elf jaar met zijn schilderij zijn moeder troosten, die zonder man en kinderen is achtergebleven in Afghanistan. Wij zien een vrouw gekleed in een Burka die grote tranen huilt. Naast haar heeft het jongetje zichzelf afge beeld. Zij voeren een gesprek met elkaar. Daarom heeft hij teksten toegevoegd. 'Waar is mijn man geblijfen', vraagt de moeder. 'Niet zorgen, mama lief, antwoordt de zoon. Bij elk schilderij is een bordje gehangen met de naam en her komst van de maker, en infor matie over wat is afgebeeld. Hoewel het vaak om zware on derwerpen als mishandeling, oorlog en gevangenschap gaat, zijn er ook schilderijen die de mooiere kant van het leven als onderwerp hebben. Een aantal asielzoekers heeft met veel toe wijding het landschap in hun land van herkomst afgebeeld. Een jongetje schilderde een vrolijke picknick met dansende en musicerende mensen. Een meisje uit Rwanda beeldde twee prachtig, in traditionele gewaden gekdede vrouwen af. „Sommige mensen hebben echt talent", zegt Weiiers, ter wijl zij wijst op het landschap dat een jongen uit Armenië heeft geschilderd. „Kijk eens hoe goed hij die lucht heeft ge daan. Dat terwijl hij hiervoor nog nooit een penseel had vast gehouden. Sommige mensen vertellen ons als ze de eerste keer komen dat ze twee linker handen hebben. Ik weiger dat te geloven. Als je een boterham kunt smeren dan kun je ook schilderen. 'Pak maar gauw verf en een palet', zeg ik dan." Weiiers kreeg zelfs een spasti sche man die niet kan praten aan het schilderen. Van hem hangt een abstract werk in de tentoonstelling. „Ze mogen van ons schilderen wat ze willen", voegt Yousif El Mamoun toe. „Wanneer ze eenmaal bezig zijn zie je vaak hun diepste ge voelens naar buiten komen." Ze wijst op het schilderij dat een man uit Syrië maakte. Een stormachtige zee met een boot je op de hoge golven. De titel is 'De zware reis'. „Je ziet heel goed wat hij probeert te zeggen. Het stelt de reis voor die hij moest maken om hier te ko men. Misschien begrijp ik dat zo goed omdat ik dat zelf ook heb meegemaakt. Hij heeft er echt zijn gevoel in gelegd. Ik vind dat mooi. Het maakt mij blij dat ik mensen blij kan ma ken met schilderen." Expositie: 'Ons contact', schilderijen van asielzoekers. Te zien: t/m 26/11, ma, di, do, vr 8.30-17 uur, wo 8.30-20 uur, Gemeentehuis Oegstgeest, Rhijngeesterstraatweg 13, Oegst geest. Multi-instrumentalist op nieuw album op dance-toer door Han Neijenhuis Amsterdam - Alan Parsons wor stelt met een dilemma. Als ar tiest die zijn grote successen vierde in de jaren zeventig en tachtig, wordt hem snel het eti ketje 'classic rock' opgeplakt. Terwijl de tegenwoordig in Santa Barbara, California woonachtige Brit juist met zijn tijd is meege gaan. Sommige songs op zijn nieuwste album A Valid Path zouden in danceclubs zelfs niet misstaan. „Maar ja, daar vinden ze Alan Parsons te oud, of ken nen ze me niet", zegt de persoon in kwestie. Niet dat Parsons in de dance clubs zou willen optreden. Ster ker nog, hij komt er nooit. Daar vindt de multi-instrumentalist, die eind dit jaar 56 wordt, zich te oud voor. „Maar ik ben wel erg geïnteresseerd in elektroni sche muziek. Ik volg de dance- scene zeker. Er gebeuren inte ressante dingen. Dan heb ik het niet over hiphop of drum'n bass. Dat boeit me wat minder. Met name de sfeer van trance spreekt me aan. Ik zou het leuk vinden als mijn nieuwe num mers in danceclubs gedraaid zouden worden", aldus Parsons aan de vooravond van een Eu ropese toernee, waarin hij on der de noemer The Alan Parsons Live Project ook Ne- Alan Parsons: „Ik hoop dat mensen ook openstaan voor mijn nieuwe songs, zodat ik een brug kan slaan tussen heden en verleden." Publiciteitsfoto: GPD derland aandoet. Parsons' zoon Jeremy vervult een belangrijke rol op A Valid Path. Op het album staan naast een aantal gloednieuwe songs namelijk ook remixen van en kele oude songs van het toen malige Alan Parsons Project, die tot 1993 werd gevormd door Parsons en zijn toenmalige compagnon Eric Woolfson. Je remy Parsons heeft oudjes als MammaGamma en Dream Wit hin a Dream flink opgepoetst en voorzien van een modern dance-jasje. En ook de nieuwe nummers op het album hebben een sterk elektronisch karakter. Parsons: „Het is niet de eerste keer dat ik met Jeremy samen werk. In het verleden heeft hij ook al gitaar gespeeld op één van mijn platen. Maar deze keer is zijn bijdrage totaal an ders. Jeremy is een computer expert en erg bezig met elektro nische muziek. Hij wilde die oude songs graag eens onder handen nemen en ik ben blij met het resultaat. Ik probeer me tegenwoordig te profileren als artiest die elektronische mu ziek maakt. Dit album is een stap in de goede richting." Veel fans van de oude Alan Parsons Project kunnen die ommezwaai wat minder waar deren, weet Parsons. „Ik heb nu eenmaal een 'classic rock'-ach- tergrond. En van daaruit is het moeilijk een nieuw publiek aan te boren of oude fans mee te krijgen. Bovendien merk ik dat het moeilijk is om nieuwe songs op de radio te krijgen." Overigens is Parsons allerminst van plan om zijn oude publiek teleur te stellen tijdens de ko mende optredens. Live speelt de muzikant met een 'ouder wetse' band en naast wat nieuw werk komen ook de oude hits als The Turn of a Friendly Card, Eye In The Sky en Don't Answer Me voorbij. „Natuurlijk", zegt Parsons. „Ik speel die songs graag en boven dien wil het publiek dat vooral horen, daar ben ik me van be wust. Maar toch hoop ik dat de mensen ook openstaan voor mijn nieuwe songs, zodat ik een brug kan slaan tussen heden en verleden. De elektronica is live minder prominent aanwezig dan op de plaat. We spelen de dance-achtige stukken met de band, met echte drums en bas." Naast succesvol muzikant heeft Alan Parsons ook als producer bepaald niet slecht geboerd. Hij produceerde platen van onder meer Paul McCartney, Al Ste wart en The Hollies en was als technicus betrokken bij Pink Floyds klassieker Dark Side of the Moon. Ook was hij aanwe zig bij de opnamen van Abbey Road en Let It Be van The Beat les. „Toen zorgde ik vooral voor de koffie en de thee", zo relativeert Parsons zijn bijdragen aan die Beatle-platen. „Ik kwam net kij ken, had toevallig een baantje in de Abbey Road Studio's. Maar het was natuurlijk fantas tisch om daar bij te zijn. Het heeft me wel op weg gehol pen." The Alan Parsons Live Project: 3/10 en 4/10 Podium Hardenberg, 5/10 013 Tilburg. theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Wolperding' doo Wetten van Kepler. Spel: Wiebe Laetitia van Krieken, Arwen Linnt Herman van de Wijdeven en G| Zeilstra. Regie: Wim Berings. Gt 29/9, LAKtheater, Leiden. Daar r zien: vanavond en morgenavond Alkeburcht, Roelofarendsvee De inspiratiebron is duidef wanneer je in de aankondi leest: een snikhete dag en zwoele nacht in Leenham, denkbeeldig Brabants dor] verwijst bijna rechtstreeks. 'Under Milk Wood' van Dy Thomas. Ook hier een schïj baar alledaags dorp, ook h vorm van een hoorspel en< tisch taalgebruik. 'Under li wood' is al vaak voor opvq in een theater bewerkt. Zot 'Wolperding' dat wordt gen senteerd als een live uitgeij, hoorspel. Er wordt dan ook niet gea^ teerd. De meeste spelers ki zelfs niet eens van hun pla Zij zitten achter hun instrii ment, waarmee zij zorgen j een muzikale begeleiding i voor een voortdurend hoo. klankspel. Regelmatig geve" - al dan niet zingend - een vulling op wat de verteller* voren brengt. Dat gebeurt terst gedisciplineerd. Je ki^j merken dat de voorstelling langere tijd wordt gespeelt Op een knappe manier roe verteller samen met zijn vi|| collega's de onwerkelijke s op, die boven het denkbea dorpje hangt. Daarbij spit&t verhaal zich toe op een blq rijke typering van enkele fije duele bewoners. Het Brabfi gezelschap maakt hierbij ife eens gebruik van het eigen lect. Waarschijnlijk gaat dae door voor Leidse oren wel'd van de betekenis van dit st>t verloren. Onoverkomelijk in echter niet, want zang, mija geluiden en tekst zijn sma% en consistent met elkaar vfci ven en staan hoofdzakelijk^ dienst van een compact kl| verhaal. En dat klankverha}] moet je eerder als een ged dan als een theatertekst toin alphen aan den rijn/gi Mark Retera, maker van dêS Dirkjan, is de winnaar vj Stripschapprijs 2004. Het jaar de dertigste keer dj Stripschapprijs, de bel. ste prijs voor het beeldi in Nederland, wordt uitg^z' Dat gebeurt tijdens de Si gen op zaterdag 23 en zc 24 oktober in Alphen aa# Rijn. F De net veertiger Mark RetF volgens stripkenners 'de kroonde koning van de[° domme, melige humor. strip Dirkjan bestempelt de grappigste strip van de^ Landen. De strip Dirkjan gaat ov< ongelooflijke kluns, een van de eerste orde. Retera 1 daarbij soms de grenzen het fatsoen en gaat daar F) overheen. Momenteel van Dirkjan acht album; schenen en wordt de strip' publiceerd in de Veronif en in een aantal kranten. itl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 16