Kunstroute kent geen drempels KUNST CULTUUR Anastacia heeft alles weer onder controle Project Rem Koolhaas in China toch van start Het mooist zijn de dames samer Een onverwacht! mix van stijlen Meer publii naar theate minder 01 maandag 27 SEPTEMBER 2 Zomer in zijde. Foto EPA Zomer weer in aantocht milaan - De regen klettert te gen de ramen, de temperatuur zakt gestaag en het wordt steeds eerder donker - de hoog ste tijd zeg maar voor warme chocola. Maar voor sommige mensen op het noordelijk half rond is de winter al weer voor bij en klopt de zomer nadruk kelijk aan de deur. De mode ontwerpers in Parijs en Milaan draaien overuren om hun col lecties tijdig voor het voetlicht te krijgen. De Spaanse ontwerp ster Agatha de la Prada presen teerde in Milaan gisteren haar kunstig gefrabriceerde nieman- dalletjes en fleurige hoofddek sels van zijde. Lof voor Jennifer Tee Sao paulo - In de Braziliaanse metropool Sao Paulo heeft pre sident Luiz Lulo da Silva zater dagavond de internationale kunstbiënnale geopend. Meer dan tachtig kunstenaars uit vijf envijftig landen tonen hier hun werk. De Nederlandse inbreng wordt verzorgd door curator Stijn Huijts, directeur van Mu seum Het Domein in Sittard en de Amsterdamse kunstenares Jennifer Tee. De kunstmanifes tatie trok twee jaar geleden nog 600.000 bezoekers. Regiedebuut Geert de Jong den haag - De actrice Geert de Jong maakt dit seizoen haar de buut als regisseuse. Ze doet dat bij het Haagse gezelschap De Appel. De Jong regisseert 'Dans'. De personen ontglippen in 'Dans' even aan hun dage lijks bestaan. De première is 11 december. 'Dans' is geïnspi reerd op de Japanse film 'Shall we dance' van Masayuki Suo (1996). In februari komt er een remake met Richard Gere en Jennifer Lopez in de bioscopen. Fata Morgana in Den Bosch den bosch - Waarom reisden tientallen Nederlandse kunste naars tussen 1830 en 1930 naar het Oosten? In hoeverre draagt onze huidige visie op de islami tische wereld nog steeds de sporen van dat 'oriëntalisme'? Op die vragen probeert de ten toonstelling Fata Morgana in het Noordbrabants Museum in Den Bosch antwoord te geven. Tot en met 9 januari. Nasr dichter te Antwerpen Antwerpen - De Nederlander van Palestijnse origine Ramsey Nasr is benoemd tot stadsdich ter van Antwerpen. De 30-jarige Nasr krijgt de opdracht voor ge meentelijke publicaties min stens zes gedichten over de stad en het leven in Antwerpen te schrijven. Hij volgt auteur Tom Lanoye op. peking/gpd - De Nederlandse architect Rem Koolhaas moest enkele weken gele den nog vrezen voor zijn ontwerp voor het nieuwe complex van de Chinese staatstelevisie, CCTV. Op allerlei presti gieuze projecten die voor de Olympiade 2008 in Peking klaar moeten zijn, werd fors bezuinigd. Ook het CCTV-gebouw werd nog eens tegen het licht gehouden. Maar vorige week kreeg Koolhaas alsnog groen licht. Met de bouw van het 650 miljoen euro kostende complex begon nen in het Central Business District, aan de oostkant van de stad. Het hoofdge bouw met 56 etages zal 230 meter boven de grond uitsteken. In het midden van de wolkenkrabber komt een gat. Daar naast zal een tweede gebouw komen: het Televisie Cultuur Centrum. Hierin komen tentoonstellingsruimten, een theater en een bezoekerscentrum. Als het complex klaar is, beschikt CCTV over 515.000 vierkante meter kantoorruimte. Helemaal onomstreden is de opdracht voor Koolhaas en zijn architectenbureau OMA niet. In de architectenwereld en daarbuiten werd Koolhaas bekritiseerd omdat hij werk aanneemt van een 'dic tatoriaal bewind.' ,,In plaats van vrije meningsuiting en democratie is er pro paganda. Daar is CCTV voor bedoeld. En onze architecten helpen mee dat in stand te houden. Het is geen nobele on derneming," schreef journalist en schrij ver Ian Buruma in de Britse krant The Guardian, bovendien werkt Koolhaas door zijn ontwerp voor CCTV mee aan de totale verwoesting van het oude Pe king, aldus Buruma. Om de ruimte te creëren waar gebouwd kan worden, zijn honderden woningen afgebroken. Ook elders in het oosten van de stad worden traditionele, onhygi ënische woonwijken gesloopt om plaats te maken voor hoogbouw. Critici verge lijken de ambitieuze stadsvernieuwing door de Chinese regering met de mega lomane Roemeense dictator Ceausescu die half Boekarest platgooide voor zijn communistische stadsideaal. Dat Koolhaas meewerkt aan de plannen van Peking, plaatst hem volgens sommi ge van zijn critici op hetzelfde niveau als Hitiers favoriete architect Albert Speer die half Berlijn wilde omgooien om een nieuwe hoofdstad Gemiania te bouwen. Rem Koolhaas werpt die kritiek verre van zich. Hij verwacht dat China de ko mende jaren een stuk opener wordt. „Ik ben niet over één nacht ijs gegaan, hoor. Ik ben al sinds 1995 heel veel in China geweest en heb veel gekeken en geanaly seerd welke kant het daar opgaat," zei Koolhaas begin van dit jaar in een uit zending voor de VPRO. „Maar ik erken volledig dat het ook maar een inschat ting van mezelf is, ja. Ik geef toe dat het een moreel probleem is. En ik geef ook toe dat we ons best wel eens zouden kunnen vergissen. Dat zou ik buitenge woon rampzalig vinden. Ook van me zelf." 'Misschien vind ik dit wel het mooiste van allemaal' door Herman Joustra leiden - Da's nou het aardige van de Kunstroute in Leiden, die tocht langs al die ateliers van kunstenaars en galeries: er is geen drempel meer om binnen te stappen, de deuren staan let terlijk wagenwijd open en toe gangskaartjes zijn niet nodig. Meer dan 5000 mensen staan zich twee dagen lang overal in de stad te vergapen aan de ten toongestelde kunstwerken. In De Waag staat deze zondag middag, bij de tiende editie van het evenement, ook Maaike van Sambeek uit Leiden. Ze is zeker een kunstliefhebber, zegt ze. „Maar ik ben er niet echt heel bewust mee bezig, zoals zoveel mensen, denk ik. Eigenlijk te weinig naar mijn zin. Daarom is deze Kunstroute ook zo leuk. Er is ontzettend veel te zien. En al le ateliers en galeries liggen nog redelijk dicht bijelkaar ook." De Waag als beginpunt van de route, vindt ze ook voortreffelijk gekozen. Daar, in dat eeuwen oude gebouw, hangt en staat een bloemlezing - een samen vatting zeg maar - van wat de meer dan honderd deelnemen de kunstenaars hebben te bie den. Van keramiek en beeld houwwerk tot schilderijen en foto's. Ook Pien Pieters uit Leiden speurt de wanden af naar wer ken die haar aanspreken. En ook zij noemt zichzelf een kunstliefhebber. Zo kocht zij een paar jaar geleden een zeef druk van Teun Hoks. En recent schafte zij met haar man nog een kunstwerk aan van de Leid- se Janna Hopman. „Maar wat ik nou mooi of lelijk vind aan een kunstwerk, is heel moeilijk aan te geven." Desalniettemin waagt ze een poging. „Soms zijn het de kleu ren die mijn aandacht trekken, maar het kan ook de gebruikte techniek zijn." Ze wijst op een kastje, met daarin een fraai be werkte ring. „Zoiets trekt ook mijn aandacht. Zo'n kastje er omheen geeft het iets aparts. Soms is het ook de vorm van een kunstwerk, of de vorm van iets wat geschilderd is, wat ik mooi vind. Leuk is het ook, als je zelf iets uit een kunstwerk moet halen. Dat je eerst goed moet kijken en dat je er dan, in eens of langzamerhand, iets in ontdekt. Of dat een kunstwerk een bepaalde, prettige sfeer op roept." Intussen kijkt Van Sambeek naar grafisch werk van Rien van der Nat. Rijen van heel fijne De 10de editie van de Kunstroute trok meer dan 5000 belangstellenden. Dat is twintig procent meer dan vorig jaar. Foto: Mark Lamers pennenstreekjes, als rietkragen. „Heel mooi, heel subtiel. Net als dat." Ze wijst naar een pot loodtekening van Sylvia ten Kley, die dezelfde sfeer uit ademt. Ook hier hele fijne, dun: ne streepjes, als in een vleugel van een libelle. „Alleen is het zwart en wit, er zit geen kleur in. En daar hou ik juist wel van." Ze wandelt naar een grof geschilderde boom, met een grillige berg op de achtergrond. Van Ab Jongmans. Alles in blauw en zeegroen. „Dit dus. Dit vind ik mooi." „Ik zie hier heel veel leuke din gen", zegt Pieters. „Alleen is het af en toe jammer dat sommige kunstenaars andere grote kun stenaars een beetje proberen te imiteren. Met een Warhol-ach- tige foto bijvoorbeeld.Dat lijkt op het eerste gezicht wel aardig, maar uiteindelijk valt het dan toch tegen. En die geschilderde portretten hoeven ook niet voor mij. Een portret is toch eigenlijk precies wat het is: een portret, een gezicht. Verder niks." Dan staat Pien Pieters stil voor een foto van Fred Rohde. Itali aanse sfeer, gevangen in sepia. Een fotograaf die een groepsfo to maakt. Hij heeft duiven om zich heen. Tegen een decor van een prachtig gewelfde arcade. Het beeld is verweerd en vlek kerig. Alsof de foto beschadigd is geraakt. Pieters is even stil. „Mischien vind ik dit wel het mooiste van allemaal. Het roept voor mij de sfeer op van Italië." Ze kijkt in het boekje van de Kunstroute. „Dat kan ook klop pen. De foto is genomen in Ve netië." Pieters besluit daarom een kijk je te gaan nemen bij Fred Roh de zelf. Die na een kort puzzel tochtje blijkt te zitten in de ga lerie die hij samen met zijn partner MoUy Ackerman drijft aan de Nieuwe Rijn, Expansio nist Art Empire Gallery. Daar hangt de foto, in een kleinere uitvoering, temidden van nog drie andere. Vier fraaie beelden in sepia op een rij. „Die zou ik best willen hebben, eigenlijk dat hele rijtje wel", verzucht ze. Rohde geeft, na eerst over de andere kunstenaars te hebben verteld wier werk in de galerie hangt, tekst en uitleg over de foto. „Genomen met een klein ca meraatje met zo'n blaasbalg. In 1967. Een fotograaf die een fa miliefoto maakt. Mooi, die jon gen in de familie met die vet- kuif. Aan de andere kant zie je hoe een groepje toeristen staat te kijken. En dan de fotograaf, met dat hoedje, in het midden van de foto, op de voorgrond. Pas later drong het tot me door dat hij sprekend op mijn vader leek. Het is, vind ik zelf, één van mijn topfoto's. Die door toeval zo is geworden, dat zeg ik erbij. Er is iets gebeurd met de che- micalieën. Waarschijnlijk ook onder invloed van de warmte denk ik. Waardoor de foto nu heel vlekkerig is. Maar mis schien daarom wel nog mooi er." Dan blijkt nog eens hoe drem pelverlagend de Kunstroute is. Pieters informeert over de mo gelijkheid van aankoop. Niet van het hele rijtje, maar van die ene met die Italiaanse sfeer. Ze vindt de foto zo mooi, dat ze hem al bijna thuis in de huiska mer ziet hangen. Na wat heen-en-weer-gepraat, besluit ze toch maar een optie tot koop op de 'Italiaanse' prent te nemen. Beide partijen moe ten wel nog even goed over de voorwaarden nadenken. Maar wie weet komt het er toch nog van. muziek recensie Susanne Lammers Voorstelling: Duo d'Amour door Opera Trionfo. L'lle de Tulipatan van Jacques Offenbach en Die schone Galathée van Franz von Suppé. Bewerking en regie: David Prins. Arrangementen en muzikale leiding: Paul Prenen. Gezien: 25/9, Schouwburg, Leiden. Opera Trionfo, de springplank van jong operatalent, kiest niet voor geijkte producties. Trionfo kenmerkt zich door sobere uit voeringen met kleine middelen, en dat pakt de ene keer beter uit dan de andere, zelfs op één avond. Dit keer voeren ze je met twee komische eenakters naar het allereerste begin van de operette, eentje uit Parijs, van de 'uitvinder' van het gen re, Jacques Offenbach, en een tje uit Wenen, van Franz von Suppé. L'lle de Tulipatan van Offen bach blijkt vooral een curiosum op een onmogelijk verhaal over een bijna onmogelijke liefde. Het wordt memorabel door te nor Sebastiaan Brouwer, die een als meisje opgevoede jon gen speelt, maar wiens ware aard uit heel zijn wezen blijkt. Brouwer heeft een grote en bre de stem, en vooral het contrast tussen de door hem gezongen martialiteit en het lieve meisje dat hij moet voorstellen, amu seert. Het instrumentaal ensemble, bestaande uit piano, viool, cel lo, hoorn en klarinet, klinkt in de ouverture nog wat stijfjes, maar komt op dreef in het gees tige duet waarin Brouwer als meisje zijn bedeesde geliefde tracht te verleiden, die ook ver keerdelijk in travestie is opge voed. Maar veel meer dai paar aardige nummers, d door een flinterdunne vei lijn aan elkaar geplakt ziji L'lle de Tulipatan niet. Veel hechter doortimmer veel sprankelender muzii Die Schone Galathée uit Suppé geeft zijn eigen dr< het verhaal van de beeld) Pygmalion, die verliefd is door hem gemaakte beel van Venus gedaan krijgt een echte vrouw wordt. I Suppé blijkt zij een grilli getje, dat valt op zijn bed I en om het nog erger te in fietst er nog een karikatu ke Jood door de intrige, zijn zinnen op het beeld) heeft. Het orkestje laat er van aan geen twijfel over bes het gaat hier om charmei koketteren en dat spat er vanaf. De glansrollen zijn gelegd voor sopraan Mijl huis en mezzo Valerie Fi maar ook Simon Christie vieze man zorgt voor mo momenten. Mijke Sekhu waken - eigenlijk oor de - en razendsnelle metara van snoezig popje in ger neerde ijdeltuit die direc mannen gaat bespelen, grote klasse. In de vele ei turen verlustigt ze zich 0 gend, ze bloeit als het wi open door haar eigen stt lerie Friesen speelt een b renslimme bediende, en zich knap voor in "Wir G chen'. Maar het mooist zijn de samen. In het heerlijk di drellerige Trinklied, maa ik al in het verrukkelijk uitj nen verleidingsduet, als lijk alles, poezelige stem e, zalige melodieën en een >k slepend orkestje, op zijn!e blijkt. muziek recensie Ken Vos Concert: Man Bites Dog 'eats' Amsterdam Klezmer Band. Gezien: 25/9, Hot House, De Burcht, Leiden Achter deze intrigerende titel gaat een combinatie van twee bands schuil. Als eerste plaats van de toernee wordt de Burcht aangedaan, waar drie kleine podia, De X, Hot House en So ciëteit de Burcht, samen het nieuwe concertseizoen ingaan. De tienmansformatie bestaat uit het trio van Man Bites Dog en de zeven man van de Am sterdam Klezmer Band, beide bands die het niet zo nauw ne men met stijlhokjes. Zo zou je de muziek van MBD evenzeer tot de jazz als tot de avant-gar de rock kunnen rekenen. De AKB is ooit begonnen als een klassieke klezmerformatie, maar heeft steeds meer ele menten uit bijvoorbeeld de Bal- kan-zigeunermuziek en de jazz opgenomen. Al in het begin van het optre den wordt duidelijk dat de twee bands een eenheid vormen, en dat tegelijkertijd de muziekstij len alle kanten kunnen op schieten. De AKB (vier blazers, een bassist, een accordeonist en een zanger) en MBD rieten en drums) vullen moeiteloos aan, ook om meeste musici elkaar al li jazzcircuit kennen. Het concert begint met q wringend Bulgaars then rj, nog iets volksmuziekacl r' heeft, maar gaandeweg het repertoire van eigen steeds intrigerender en spelbaarder. Humoristrio( woordzang, Zuidoost-E j5 koperarrangementen, E J sche pop, blues en ook klezmer passeren de re\be Vooral het arrangement1® 'Balagué, het Ethopisch stuk van gitarist Damieija met zijn razendsnelle b c riffs en een mooie solo norsaxofonist Janfie va% maakt indruk. Ju Minstens even onderhoP^ maar uiteraard onverst^c door het Oekraïens vanlie Alec Kopyt, is het Tom achtig bluessfeerstuk 'BP° Pen' van Tobias Klein, fl afloop bleef onduidelijke ke hokjes de muziek vait< combinatie te stoppen ft wel het jazzaandeel onga feld het grootst is. Wat Tm muziek het publiek op <jH avond ook had verwachr volle tuinzaal was in ems enthousiast genoeg omlA toegiften af te dwingen jj; muziek recensie Louis du Moulin Anastacia 'Live At Last..' in Ahoy'. Bijgewoond: zaterdagavond. Herhaling: dinsdag 28 september (uitverkocht) Anastacia zou ook zonder borstkanker vast succesvol zijn gebleven, maar dan wel met een fletser imago en een vlakker repertoire. Haar recente wor- stel-en-kom-boven-ervaringen hebben de Amerikaanse super strot (31) zowel meer profiel ge geven bij het grote publiek (met name vrouwen) als een hele boel hartenkreten 'met ballen'. Van die ex£a diepgang maakt ze op het podium ook gretig ge bruik, bleek zaterdagavond bij de start van haar 'Live At Last- ...Tour' in het uitverkochte Ahoy'. De allereerste concertreis dus van Anastacia Lyn Newkirk na een albumverkoop van meer dan tien miljoen exemplaren in vier jaar en dan nog alleen door Europa. Want in eigen land lijkt men nog altijd geen raad met de kleine blondine uit Chicago te weten. Omdat haar stoere ge luid, waar ze zelf inmiddels het etiket 'sprock' (soul, pop, rock) op heeft geplakt, niet echt past in de gangbare hokjes en even eens omdat ze daar in feite al weer te oud is voor een belang rijk deel van de consumenten markt. Anastacia valt eigenlijk overal een beetje tussenin, wat ze tij dens haar zeven kwartier du rende krachttoer ook aan de lo pende band demonstreert. Haar show kent met veel vi- deogeweld, een 'trappendecor', vier dansers, drie koorzangeres sen en een vijfkoppige band, een soort standaardopzet. Door zich geregeld pikant uit te dos sen en sexy poses aan te nemen daagt Anastacia daarbij wel uit, maar ze komt nooit maar enigs zins in de buurt van de shock- grens, zoals Britney Spears, Christina Aguilera, Pink en niet te vergeten Madonna. De thea trale accenten, deels in de geest van Cirque du Soleil, dienen veelal ter overbrugging van de verkleedpartijtjes en het uithij- gen, ogen dan ook vaak als zo danig. Wel spektakel, maar de muziek plus de aanvullende boodschap pen moeten de overhand hou den, luidt Stacy's vertrekpunt. Daarbij doet ze geweldig haar best om er geen platte egotrip van te maken. Relatief veel etala geruimte is gegund aan haar se condanten, afgepast daarentegen zijn prijsnummers als 'Sick And Tired' en 'Not That Kind'. Niet daarmee wenst Anastacia zozeer haar punten te zetten, eerder met verrassende schimp scheuten als een brokje 'Sex Ma chine', een zangwedstrijdje voor twee mini-Anastacia's en een op roep in gebedsvorm om alle ge weld en ellende de wereld uit te helpen. Vocaal gaat ze aldoor opvallend gecontroleerd te werk: weinig schreeuwpartijen als een blanke Tina Turner, wel een mooi semi- akoestisch setje middenin de arena opgebouwd rond 'Who's Gonna Stop The Rain'. Haar aan dacht voor haar eigen geleden leed en het daaruit voortvloeien de Anastacia Fund voor borst kankeronderzoek blijft gedoseerd en komt daarom des te hartver- warmender te over. Ook dat is een kwestie van controle. amsterdam/anp - de1^ landse theaters trokkefy meer publiek, maar ho E ciële positie verslechi dus de Vereniging van burg- en Concertgebi ties. De VCSD telde joen bezoekers aan eel bij de organisatie podia. Bij de VCSD zijn 145[n aangesloten, ongevei kwart van de markt v< umkunst. Volgens d< ging groeide het aanta kers vorig jaar met 650 geleken met 2002. De theaters zagen hl menlijke omzet evenwel van 458 miljoen naar® joen euro. Volgens (|J was dat vooral te wijteio gere bijdragen van gems Het publiek kreeg op f1' 32.000 voorstellingen j( Dat was ongeveer 10q meer dan in 2002, aldra eniging. De VCSD maakt zidr over de effecten van dsi£ gingen door de gei Volgens de organisatr professionele P°dfa zelfs helemaal te verdv|e steden als Ede, Leeuwis Tilburg. [3 L3 Anastacia gunt ook haar 'secondanten' ruimte om te excelleren. Morgen treedt ze nogmaals in een uitverkocht Ahoy' op. Foto: ANP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 10