WEDGWOOD "We hebben allemaal klei door onze deren stromen' Rose Chintz al ruim een halve eeuw mateloos populair SPAARDERS ROSE CHINTZ EN PURE LEIDSCH DAGBLAD 'Ik was toe aan iets nieuws' 'Spaar voor mijn schoondochter' 'Het heeft iets romantisch' w rd Piers Wedgwood of Barlaston, heet hij voluit. Hij emt zichzelf 'de achtste Lord' in de generatie edgwood. „Geteld dan vanaf Lord Josiah edgwood (1730-1795), de grote oprichter", grijnst edgwood, die er in zijn hele voorkomen ook, voor s Nederlanders, als een echte Engelse Lord uitziet, vertoont zelfs een treffende gelijkenis met zijn orvader Josiah. Het is dat hij geen 18e eeuws kos- im en een pruik draagt, want anders zou je je echt ugwanen in de tijd. idgwood, een naam die wereldwijd bekendheid geniet en i bijzondere geschiedenis kent. De geschiedenis van de tenbakkersfamilie gaat zelfs verder terug dan Josiah, leert s Wedgwood ons. „De stamboom van mijn familie gaat jg tot de 15e eeuw. We komen van oorsprong uit het jrdwesten van Engeland, waar altijd strijd werd geleverd de Schotten. We kwamen in de Midlands terecht toen n voorvaderen op zoek gingen naar werk en daar werd grondslag gelegd voor de pottenbakkerij Deze streek, jffordshire, kent ook een rijke pottenbakkerstraditie. wereldberoemde faam van Wedgwood is echter te dan- aan één persoon: Josiah Wedgwood ofwel 'The father ^tnglish potters'. Het pottenbakken werd hem met de Wm [ëpèl ingegoten, want al tijdens zijn kinderjaren werkte de pottenbakkerij van zijn vader. „Door een ziekte kte hij echter gehandicapt, maar daar heeft hij positief jruik van gemaakt. Het stelde hem in staat te leren lezen, rzoek te doen en te experimenteren met productiepro- in en de verbetering ervan. figwood startte zijn eigen bedrijf in 1759 in Burslem. ir begon hij met de productie van hoogwaardig crème- irig aardewerk, creamware. „Dit is bekend geworden als - 'Queen's Ware' en dat is te danken aan koningin Charlotte die dit aardewerk zo mooi vond en Wedgwood in 1765 aanwees als hofleverancier. Queen's Ware werd daarop een daverend succes en wordt nog altijd gemaakt. In 1768 zette Josiah zijn succes voort met de ontwikkeling van 'black basalt', ongeglazuurd zwart aardewerk. „In de 18e eeuw werden vazen in een classicistische stijl erg populair en het black basalt was uitstekend materiaal om vazen en andere sierobjec- ten te maken in deze stijl. Op de zwarte ondergrond werden met lichte dessins motieven uit onder meer de Griekse mytholo gie aangebracht. De beroemdste uitvinding van Josiah is echter het eveneens ongeglazuurde aardewerk dat de naam 'Jasper' draagt. 'Jasperware' is tot op de dag van vandaag nog altijd verbonden met de naam Wedgwood en wordt nog steeds geproduceerd volgens de methode die Josiah indertijd ontwikkelde, vaak te herkennen aan de lichtblauwe ondergrond met decoratieve afbeeldingen in wit reliëf. „Het eerste product in Jasper was een kopie van een vaas uit de Romeinse tijd: de 'Portland-vaas', genoemd naar de hertogin van Portland die de vaas naar Josiah bracht om na te laten maken. Behalve een revolutionair op gebied van keramisch aardewerk was Josiah ook zeer vooruitstrevend in moderne productiepro cessen en -technieken. „De Britse staatsman Gladstone zei ooit: 'Als individu deed Josiah meer dan ieder ander om kunst en industrie samen te brengen'. Hij had het precies bij het rechte eind. Josiah heeft een belangrijke rol gespeeld in onze industrië le revolutie. En niet alleen door zijn technische uitvindingen. Zo liet hij huizen bouwen voor zijn werknemers en droeg hij actief bij aan de aanleg van het Trent and Mersey kanaal. De aanleg van het kanaal werkte in zijn eigen voordeel, want het gaf hem de mogelijkheid om het kwetsbare aardewerk te vervoeren. Zijn fabriek was ook de eerste fabriek in Engeland waar gebruik werd gemaakt van een stoommachine. Het succes van Wedgwood als merk schrijft Lord Wedgwood nog steeds toe aan zijn voorvader Josiah. „Het is de combinatie van techniek en ambachtschap die we vandaag de dag nog steeds toepassen. Wedgwood is geen 'fashion brand, maar een fashionable brand', dus geen modemerk maar stijlvol merk, en dat is geheel te danken aan het erfgoed dat Josiah ons heeft nagelaten. Alles wat we maken moet kwaliteit hebben en dat heeft het. Dat is de wijze waarop wij kunnen overleven. Het maakt niet uit wat we maken, of het nou een wit bord is of een Jasper-vaas. Natuurlijk is voor ons belangrijk wat de con sument wil, maar we houden wel vast aan onze traditie. We hebben een archief dat teruggaat tot 1759 en onze ontwer pers maken daar gebruik van. Wedgwood houdt vast aan zijn tradities, maar dat neemt niet weg dat er nog altijd gewerkt wordt aan verbeteringen van productieprocessen en -technieken. Zo is nog niet zo lang geleden een machine ontwikkeld en in gebruik geno men die zeer nauwkeurig oortjes aan kopjes zet. „Dat werd voordien nog altijd met de hand gedaan." Toch blijft handwerk nodig. De minuscule blaadjes die bij voorbeeld een Jasper-vaas sieren, worden stuk voor stuk met de hand aangebracht. Maar ook gouden randjes rond kopjes en borden, het inkleuren van motieven en zelfs het aanbren gen van 'stillevens', het is allemaal ambachtswerk dat nog altijd met de hand gebeurt. Miljoenen stukken Wedgwood gaan jaarlijks de wereld over en overal waar Lord Wedgwood komt, bezoekt hij zijn win kels. „Ook in Nederland. Dat is zelfs een van onze belangrijk ste exportlanden en daar zijn we ontzettend trots op. Vooral Edme is bijzonder populair in Nederland. Ook het koningshuis behoort tot afnemer van Wedgwood. Wat en waar het gekocht wordt, dat wordt niet verteld. Wedgwood noemt het een voorrecht om betrokken te zijn in de onderneming Wedgwood. „Wat mij dreef om hierin te gaan is niet alleen het product Wedgwood, maar ook alle mensen eromheen. De Wedgwood-familie is groter dan alleen mijn naaste familie, ledereen die bij ons werkt maakt deel uit van Wedgwood. We hebben allemaal klei door onze aderen stromen. Er zijn generaties families bij ons aan het werk, het Wedgwood-virus wordt van vader op zoon en van moeder op dochter doorgegeven. NANSKA VAN DE LAAR tte Bishop is senior designer voor Johnson Brothers, doch- to|aatschappij van Wedgwood, en producent van onder Hl Rose Chintz en Pure. Op het designcentrum van gwood in Stoke-on-Trent werkt zij samen met tal van ^Ire vormgevers dagelijks aan nieuwe ontwerpen. Er zitten ^Jrerpers voor onder meer Johnson Brothers, Wedgwood oalport. In het centrum liggen her en der prototypen van W serviesgoed verspreid, waarvan het ene kopje mis- n volgend jaar in de winkel te koop is en het andere in fvalbak verdwijnt. „We hebben een aantal vaste ontwer- jn dienst, maar Wedgwood trekt bijvoorbeeld ook mode- rerpers aan om een collectie te ontwerpen, zoals de Ise designer Jasper Conran", vertelt ze. -atie haalt Bishop uit alles om haar heen. „Ik ben altijd 1 met het zoeken naar nieuwe ideeën, dat stopt nooit. een woord kan al tot een nieuw ontwerp leiden. Het t ook een beetje van de klant af, want mijn team en ik 'erpen meer dan alleen de serviezen voor Johnson Iers. Denk aan warenhuizen met een eigen label of s. Ik loop ook constant rond met een schetsboek, mijn huis ligt er vol mee. Johnson Brothers ontwerpen Bishop en haar team, bui- nevenopdrachten, zo'n twee tot drie nieuwe patronen „Het ontwerpproces gaat razendsnel. Soms hebben naar een week de tijd om met een nieuw ontwerp te ;n. Dat lukt wel altijd, omdat je in je hoofd toch altijd doorgaat met ontwerpen." Het klassieke Rose Chintz werd in 1952 ontworpen en is nog altijd een gewild servies. „En vooral in Nederland is Rose Chintz altijd erg populair geweest, meer dan in Engeland. Ik werk op dit moment aan een nieuw ontwerp, geïnspireerd op het klassieke ontwerp, om de collectie Rose Chintz uit te brei den. Het wordt een wat meer moderne collectie, maar die zich wel goed met het traditionele servies laat combineren. Het is de bedoeling om de nieuwe collectie Rose begin vol gend jaar op de markt te brengen." In Engeland staat Johnson Brothers, in de volksmond Johnson Bros of JB, vooral bekend om klassiek en traditioneel servies goed. „Daarin zijn we ook altijd succesvol geweest, maar naast de traditionele ontwerpen richten we ons tegenwoordig ook op eigentijdse vormgeving om een jonger publiek te bereiken." Pure is daar een voorbeeld van. „We hebben dat servies eind jaren negentig ontworpen. Het is eenvoudig en tijdloos, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ook jonge mensen nu naar ons kijken. Op het ontwerp van Pure hebben we inmiddels ook voortgeborduurd. We hebben hetzelfde ontwerp gebruikt, maar ingevuld met drie tijdloze kleuren: zacht blauw (Cool Mist), lichtgroen (Soft Leaf) en lila (Satin Blush). Een ser vies dat voor alles bruikbaar is en met Pure gecombineerd kan worden. Het werd afgelopen voorjaar op de markt gebracht." NANSKA VAN DE LAAR -V» ik*.. z 'W -• - 1 Naam: Rinus Lagerberg Woonplaats: Leiden Spaart voor Pure Waarom deelnemer aan de serviesspaaractie7 „Ach, wat ik nu gebruik daar doe ik al 30 of 40 iaar mee. Ik was eigenlijk wel toe aan iets nieuws Moet u er veel moeite voor doen? „Nee, hoor. Gewoon die punten uitknippen. Dat is niet zo moeilijk." Waarom dit servies? „Ik vind het een heel mooi servies. Met een aparte uitstraling. Het heeft gewoon wat. De kleur spreekt mij ook wel aan. Een beetje wit-beige-ach- tig." Wat is er al bij elkaar gespaard? „Ik heb nu vier bordjes, vier schoteltjes, vier kopies, een suikerpot en een beker." Wat had u eerst voor een servies? „Iets met een randje Wanneer stopt u? „Als ik nog drie bekers en een thee pot heb." Vindt u dit een leuke actie van uw dagblad? ,Ja dus, anders zou ik niet meedoen. De krant zou vaker zulke acties moeten bedenken. Dan heb je als abonnee extra voordeel." (Marja van Spaandonk) Naam: J. de Bruijn Woonplaats: Voorhout Spaart voor Rose Chintz „Ik spaar voor mijn schoondochter, want zij houdt van mooie dingen en anders weet ik niet wat ik haar zou moeten geven", vertelt mevrouw De Bruijn. Voor ze met sparen begon, heeft ze wel eerst gevraagd waar de voorkeur van haar schoondochter naar uit ging. „Ze vond Rose Chintz het mooist en dat vind ik zelf ook. Er zullen vast veel mensen zijn die dat andere servies mooi er vinden, maar dit is het meest vrolijk. Dat komt die door die bloemetjes." Sparen doet ze niet alleen. „Ik krijg ook zegels van de buurvrouwen die niet sparen. Ik heb mijn schoondochter' voor haar verjaardag een suikerpotje en twee bekers cadeau gedaan en ik heb nu een theepotje voor haar besteld." Zelf heeft ze geen behoefte aan een nieuw servies. „Ik vind het leuk om voor mijn schoondochter te sparen. Mijn eigen servies is overigens ook een spaarservies. Ze zeiden toen dat die spaaractie eeuwig zou doorgaan, maar mooi niet. De fabriek ging namelijk over de kop. Via een vertegenwoordiger heb ik destijds nog wel dek schalen kunnen krijgen, zodat ik in ieder geval een eet servies compleet had. Ik hoop niet dat ze met deze actie zullen stoppen." (Nanska van de Laar) Naam: Willy van den Dop Woonplaats: Leiden Spaart voor: Rose Chintz Willy van den Dop vindt het altijd leuk als er acties of aanbiedingen in de krant staan. „Ja hoor en van mij mogen er nog wel meer acties komen. Ik haal vaak bon- j nen, bijvoorbeeld voor een rondvaart, uit de krant Bij deze actie leek het me leuk om een paar be|Mfs van Rose Chintz te hebben. Ik heb verder allemaW>oderne spullen en ik vind die bekers daarbij wel iets romantisch hebben. En het is mooi spul. Zelf heb ik een modern ser vies met een blauw en groen randje. Ik heb normaal nooit dingen met bloemen en kleuren. Of er nog meer Rose Chintz in huis komt, is nog maar de vraag. „Ik ben nog steeds aan het sparen en mis schien dat ik nog van die papschaaltjes ga bestellen. En anders is er vast wel iemand blij te maken met de pun ten." En als ze nou zelf een actie mocht bedenken? „Daar vraag je me wat Nou, een leuke wijnproeverij lijkt me wel leuk." (Nanska van de Laar) jC Jt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 29