Cultuurnota: offers en extra's
KUNST CULTUUR
Het kraken van de Da Vinci Code
Van de prins geen kwaad
'We hebben een probleem,
een vrij ernstig probleem'
Volkenkunde moet
broekriem aanhalen
Garantiefonds
voor films
in de maak
woensdag 22 september 2004
R6
lorsato. Foto ANP
ato en Ali B
meréén
HM - Zanger Marco Bor-
rapper Ali B zijn vanuit
s op nummer 1 binnen
in de Top 40. Het
'Wat zou je doen'
zongen tijdens een con-
Marco Borsato in de
Rotterdam. Het liedje
kinderen in oorlogs-
Marco Borsato is am-
ur van hulporganisatie
ld. De 22.000 kaarten
concert dat Borsato
de festiviteiten rond
750 jaar geeft, waren
binnen een dag uitver-
voor dichter
Eerbrandy
De Maatschappij der
ïdse Letterkunde heeft
Kellendonk-prijs toe-
lan Piet Gerbrandy. De
nt Gerbrandy's respec-
veelzijdige productie
it daarbij onder andere
ybundel 'Een steeneik
tsen' en zijn drie dicht-
De prijs wordt eens in
bar uitgereikt en be-
een bedrag van 5000
»ver Hugo
t awick
Regisseur Jean van de
rkt aan een film die is
erd op het leven van
den filmer Hugo van
pe film, waarvan de
'Into Africa' luidt, ver
fhaal van een regis-
net veel bezieling in de
werkt aan een na-
Van Lawick werd we-
imd met zijn natuur-
taires Serengeti Sym-
1998. Van de Velde
Shpritsz, een
de jonge jaren van de
zanger Herman
'sluis eert
e Hartog
Op een sokkel,
e ligplaats van stoom
de Furie, wordt van-
aassluis een gedenk-
ïuld ter nagedachtenis
Hartog. Maassluis
ee jaar geleden over-
rijver wegens de his-
anden die de stad
de zeesleepvaart,
glDe Hartog veelvuldig
o.a Hollands Glorie,
dste roman.
door Henk Glimmerveen
parijs - Je ziet ze nog wel, toe
risten met een reisgids in de
hand die systematisch alle 'hot
spots' van Parijs afwerken.
Maar ze hebben concurrentie
gekregen van bezoekers die een
dikke pil met zich meezeulen:
de thriller 'De Da Vinei Code'
van de Amerikaanse auteur
Dan Brown. Tien miljoen
exemplaren zijn er wereldwijd
al van verkocht, waarvan een
half miljoen in Frankrijk.
Vanuit alle windstreken, maar
vooral uit de Verenigde Staten,
komen lezers naar Parijs om de
plekken te bekijken die Brown
in zijn boek beschreef. Een
groot deel van de avonturen
van hoofdpersoon Robert Lang
don speelt zich af in Parijs, in
hoofdzaak in het Louvre en in
de prachtige kerk Saint Sulpice
in St. Germain des Prés.
Vooral de zijzaal in de Denon-
vleugel waar Da Vinci's Mona
Lisa hangt moet het ontgelden.
Het was er altijd al druk maar
de afgelopen zomer brak alle
records. Voor het eerst in zijn
eerbiedwaardige geschiedenis
kreeg het Louvre bezoekers bin
nen zijn muren die maar in één
ding waren geïnteresseerd: „Is
dit de plek waar de curator
werd vermoord?"
In het meesterwerk van Da Vin
ei zijn ze niet geïnteresseerd.
Het gaat hen vooral om het
fraaie parket waarop de 76-jari-
ge hoofdconservator Jacques
Saunière lag uitgestrekt, in de
zelfde houding als op Da Vin
ci's beroemde tekening 'De
mens van Vïtruvius'.
Ellen McBreen, oprichtster van
Paris Muse die georganiseerde
bezoeken regelt, wist meteen:
„Dit zijn mensen die nooit van
hun leven naar het Louvre zou
den zijn gekomen als ze het
boek van Dan Brown niet had
den gelezen." Razendsnel voeg
de ze een speciale Da Vinei-
tour aan haar pakket toe onder
de naam 'Het kraken van de Da
Vinei Code'. McBreen heeft aan
Harvard kunstgeschiedenis ge
studeerd en aan de hand van
Browns bestseller heeft ze een
interessant verhaal te vertellen.
De deelnemers aan de honderd
rondleidingen per maand han
gen aan haar lippen. Maar Mc
Breen is niet de enige. Inmid
dels zijn er vier bureaus die Da
Vinei-bezoeken regelen. Ge
middelde prijs: 110 euro per
persoon. Dat is alleen voor een
bezoek aan het Louvre.
De directie van het Louvre heeft
lange tijd geprobeerd zich te
vrijwaren van gekte. „We ma
ken geen reclame voor een
boek", had een officiële woord
voerder een paar maanden ge
leden nog op arrogante toon la
ten weten. Maar het museum
ging snel overstag toen het aan
tal bezoekers spectaculair steeg
en rijke sponsors zich meldden.
Daar zaten niet de minsten bij:
de gefortuneerde club Ameri
can Friends of the Louvre en fi
nanciële giganten als Merill
Lynch, American Express en
J.P. Morgan Chase.
De fraaie kerk Saint Sulpice
daarentegen komt er financieel
bekaaid af. Hoewel het gebouw
in Saint Germain des Prés een
voorname rol speelt in het boek
van Brown vertaalt zich dat niet
in extra inkomsten. „We kun
nen het overigens best gebrui
ken", grinnikt pater Paul Rou-
manet. Een van de torens staat
al geruime tijd in de steigers
omdat ze dringend aan herstel
toe is. Saint Sulpice heeft maar
liefst 20.000 bezoekers meer ge
had dan vorig jaar. Maar nie
mand kwam kijken naar het
drieluik van Delacroix. Het eni
ge dat hen interesseerde was
waar de obelisk stond en waar
de toorts was waarmee Silas
een non had doodgeslagen.
Bij de Parijse VW is men ver
rukt over de opleving van het
Amerikaanse bezoek: „Politieke
tegenstellingen tussen Frankrijk
en de VS zorgden voor een
enorme daling van vooral het
aantal Amerikaanse bezoekers.
Maar één spannend boek lijkt
nu alles weer helemaal goed te
maken."
Bij de Saint Sulpice: waar is de toorts waarmee de non is doodgesla
gen. Foto: CPD
den haag/anp - Staatssecretaris
Van der Laan denkt dat een op
te richten garantiefonds de bes
te optie is om in de toekomst de
totstandkoming van Neder
landse films te realiseren. Dat
schreef zij gisteren in een brief
aan de Tweede kamer.
In de afgelopen jaren is er een
groot aantal (succesvolle) Ne
derlandse films gemaakt als ge
volg van een fiscale regeling, de
zogenoemde cv-regeling. Daar
wil de regering, zo is enige tijd
geleden al aangegeven, nu mee
stoppen. Omdat: „het geven
van structurele impulsen aan
een bedrijfstak niet strookt met
het uitgangspunt van econo
misch beleid. Dat stelt dat fi
nanciële steun, in welke vorm
dan ook, tijdelijk dient te zijn
en dat daarna een sector op ei
gen benen dient te kunnen
staan", aldus de staatssecretaris
van cultuur.
den haag/gpd - Nog geen twee
kilometer snelweg kun je aan
leggen voor de 19 miljoen euro
korting op de cultuurbegroting
in 2005. „De schade die de be
zuinigingen aanrichten staat in
geen verhouding tot het bedrag
dat ze opleveren", reageert be
langenorganisatie Kunsten '92
op de cultuurnota. „In verhou
ding tot andere miljarden-begro
tingen is het een druppel op een
gloeiende plaat."
De bezuinigingen vragen offers,
benadrukt staatssecretaris Me-
dy van der Laan (D66) in haar
cultuurnota 'Meer dan de som'
die gisteren werd gepresen
teerd. Voor het eerst wordt ge
sneden in het cultuurbudget.
Maar toch heeft de staatssecre
taris ook extra geld gevonden
voor 'prioriteiten'. Dat het crea
tief boekhouden is geweest, valt
met zoveel woorden te lezen.
Vijf miljoen bezuinigt Van der
Laan op uitgaven die buiten het
subsidiebudget van 392 miljoen
euro per jaar vallen. Van de res
terende 14 miljoen haalt ze 5,7
miljoen weg bij instellingen die
zich met ondersteunende taken
bezighouden (documentatie,
debat, belangenbehartiging).
Na een overgangsjaar mag er in
2006 zelfs nog maar één onder
steunende dienst per sector
overblijven.
Had ze het advies van de Raad
voor Cultuur op dit punt ge
volgd, stelt Van der Laan, dan
had dat haar maar 2,7 miljoen
euro opgeleverd. Maar door
harder in te grijpen, kan ze in
stellingen die cultuur produce
ren 'relatief ontzien'. Daarbij
werpt ze onder meer de kaas
schaaf in de strijd. De musea
moeten 2,5 procent inleveren.
De voorgestelde korting van 4,3
procent op orkesten en opera
gezelschappen wordt echter te
ruggebracht tot drie procent. Er
zouden anders 'onaanvaardba
re bedrijfsrisico's optreden.
Het overgrote deel van de sub
sidietoezeggingen, meldt de
staatssecretaris, is gebaseerd op
het advies van de Raad voor
Cultuur van april. Het totale
budget voor cultuur bedraagt
ruim 685 miljoen euro in 2005,
oplopend naar bijna 730 mil
joen euro in 2008. Van de 833
instellingen die subsidie aan
vroegen, kregen er 433 een po
sitieve uitspraak. Waar Van der
Laan van het advies afwijkt, is
dat vooral om bestuurlijke stok
paardjes te kunnen berijden. Zo
gaat er 3,2 miljoen euro meer
naar 'de regio'.
In meer dan honderd gevallen
wijkt de staatssecretaris af van
het raadsadvies: 49 instellingen
krijgen meer dan geadviseerd,
27 minder; 21 instellingen kre
gen een negatief advies maar
toch subsidie en 17 instellingen
kregen een positief advies maar
géén geld. „Niet eerder heeft
een Raad voor Cultuur zich zó
coöperatief opgesteld richting
het kabinet", aldus Kunsten
'92, „en niet eerder is een Raad
voor Cultuur zó gepasseerd."
Van der Laan propageert een
'sterke culturele infrastructuur'
en daarom krijgt een aantal re
gionale instellingen meer of als
nog subsidie (Terschellings Oe-
rol Festival, Theater Festival
Boulevard in Den Bosch, Ne
derlands Fotomuseum in Rot
terdam). „Voor alle inwoners
van Nederland moet een goed
Alle rijksmusea leveren in, maar Volkenkunde moet ook zijn achterstallige rekening zelf betalen.
Archieffoto: Mark Lamers
aanbod aan culturele voorzie
ningen gemakkelijk bereikbaar
zijn."
Ook voor 'interculturele' instel
lingen die een brug slaan tus
sen bijvoorbeeld het multicul
turele circuit en de gevestigde
orde, maakt Van der Laan meer
geld vrij (bijvoorbeeld voor Tro
penmuseum junior). Want al is
de diversiteit van het culturele
leven onmiskenbaar toegeno
men tijdens de vorige cultuur
notaperiode, stelt de staatsse
cretaris, er zijn teveel geschei
den circuits ontstaan. „Geen
isolatie, maar coöperatie. Niet
de preek voor eigen parochie,
maar dialoog."
Voor die extra gelden doet Van
der Laan alvast een greep uit
het totale cultuurbudget tot
2008. Ze waarschuwt dat deze
'noodzakelijke herschikkingen'
de kas vrijwel hebben uitgeput
en dat de komende jaren niets
extra's meer mogelijk is. Vol
gens Kunsten '92 blijven on
danks de afwijkingen van het
raadsadvies de belangrijkste
knelpunten onopgelost en zul
len instellingen, 'tot de conclu
sie komen dat zij niet meer in
het vlees kunnen snijden maar
tot op het bot geraken'.
Volgens de staatssecretaris ligt
een grondige evaluatie van het
subsidiestelsel in het verschiet,
want 'de cultuurnota lijkt on
derhand wel uit zijn krachten te
groeien'. „Mede door de bezui
nigingen is het cultuurbudget
voor de komende vier jaar vrij
wel geheel vastgelegd. En dat
betekent dat, mochten zich de
komende jaren interessante
ontwikkelingen voordoen, er
totaal geen gelegenheid is om
daar met een financiële impuls
op in te spelen. De dood in de
pot."
door Ad van Kaam
leiden - Directe consequenties
voor het personeel heeft het
niet, maar de bezuinigingen in
de sector cultuur treffen in Lei
den vooral het Rijksmuseum
voor Volkenkunde hard. „We
moeten krimpen", zegt direc
teur Steven Engelsman in een
reactie op de Miljoenennota.
Daarin staat dat de rijksmusea
op jaarbasis 2,5 procent moe
ten inleveren. Omdat Volken
kunde nog heeft af te rekenen
met een 'staartje' van de reno-
vatiekosten moet het museum
het in 2005 met 500.000 euro
minder doen.
„Op een begroting van 9,5 mil
joen, is dat een aanzienlijk be
drag", verzucht Engelsman.
„Een verrassing is het niet. We
hadden gehoopt dat de Staat
het nog openstaande bedrag
van 360.000 euro van de reno
vatie voor rekening zou nemen.
Nu dat niet zo is, zullen we de
organisatie opnieuw tegen het
licht moeten houden. Er zullen
posities vervallen."
Dat zal niet meteen leiden tot
ontslagen, zo haast de directeur
zich te zeggen. „We denken het
met natuurlijk verloop op te
lossen. Maar gevolgen op de
lange termijn heeft het zeker
wél. Je kunt niet met minder
mensen hetzelfde doen."
Om zich alvast in te dekken te
gen financiële tegenvallers en
om extra kosten uit de weg te
gaan, heeft Volkenkunde beslo
ten de tentoonstelling 'Kuifje
naar de Inca's' te verlengen tot
januari. „De expositie loopt pri
ma. Met de herfst- en de kerst
vakantie in het vooruitzicht
moeten we het jaar goed kun
nen afronden."
Ook het Rijksmuseum van
Oudheden moet in de periode
tot 2008 inleveren. Inplaats van
de gevraagde 6 mijoen krijgt het
museum 5.225.000 euro subsi
die. Wat de consequenties aan
het Rapenburg zullen zijn, is
nog niet bekend. Directeur Re
ne Magendans wil de uitkom
sten eerst intern bespreken en
aan de medewerkers communi
ceren, zo liet zij weten. Bij Mu
seum Boerhaave kon, op korte
termijn, evenmin een directie
lid reageren op de korting die
van hogerhand is opgelegd.
Conform het voorstel van de
Raad voor Cultuur krijgt Natu-
ralis 15.125.000 euro van de
staatssecretaris - ruim 1.7 mil
joen minder dan gevraagd.
Voorlichter Hans Dautzenberg:
„Hoewel het nog afwachten is
of de Tweede Kamer het met
het voorgestelde beleid eens is,
gaan we ervan uit dat er wordt
bezuinigd. Voor Naturalis is dit
zeer ingrijpend. Deze bezuini
ging, gevoegd bij een eerdere
interne ombuiging maakt dat
we kunnen spreken van meer
dere financiële klappen voor
het museum in relatief korte
tijd. We beraden ons hoe we
onze plannen kunnen realise
ren en wat precies de conse
quenties voor de organisatie
zijn."
De Veenfabriek van Paul Koek
kan aan de slag. De staatssecre
taris nam de aanbeveling van
de Raad voor Cultuur over
waardoor het muziektheater de
komende periode van vier jaar
kan rekenen op een subsidie
van 600.000 euro.
Leiden en de regio bestaat grote belangstelling
voor professionele en amateuristische
kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en
streekgenoten die musiceren, zingen, dansen,
toneelspelen, fotograferen, schilderen of op
idere wijze 'irr de kunst' zijn. Vandaag: schrijver
Frans van Duijn.
ilist bestreek hij al
lveld: de uit Noord -
nstige Frans van
j woont tegenwoor-
irlem - schreef voor
ederlandse kranten
riften. Voor zowel
iladen als voor het
ad Johan bijvoor-
ch was nog meer af-
van harte welkom: hij
h op het schrijven
tives, met inspecteur
e hoofdrol. Na twee
erzikman' en 'Engel'
ij aan een jeugdboek,
jeen literaire mees-
zegt hij over zijn
Het zijn vlot vertelde
jeschreven door een
mmalist."
i komt de derde de-
p Van Duijn uit en
nd jeugdboek is zo
jf. „Dat boek gaat
jamatie, een boeiend
p dat de fantasie
f'Een dansje bij de
is de titel van het pas
n jeugdboek, waarin
kroonprins Justus droomt van
een carrière als profvoetballer
en van het scoren van het ul
tieme doelpunt: een perfecte
kopbal in de bovenhoek.
Zijn moeder, de koele konin
gin, ziet dat absoluut niet zit
ten. Voetbal is volgens haar
maar een ordinaire volkssport.
Maar als Justus ziek van ver
driet wordt - voetbalkoorts,
constateert de dokter - schenkt
de vorstin haar zoon met frisse
tegenzin een paar voetbal
schoenen. Justus formeert snel
een voetbalelftal, FC Van Ver,
dat bestaat uit jongens en
meisjes uit het naburige asiel
zoekerscentrum. Helaas probe
ren tegenstanders roet in het
eten te gooien, met spannende
verwikkelingen als gevolg.
Van Duijn, vanaf zijn negende
voetballer in hart en nieren bij
clubs in Leiden en Noordwijk,
vond het geweldig om sport en
koningshuis samen te brengen.
Niet dat het verhaal zich con
creet in Nederland afspeelt,
want er is alleen sprake van
De journalist en schrijver Frans van Duijn heeft onlangs zijn eerste jeugdboek uitgebracht. „Mijn boe
ken zijn geen literaire meesterwerken." Foto: United Photos De Boer/Marco de Swart
'het Vaderland.' Toch zijn de
schoenen die Justus krijgt
feloranje, met rood-wit-blauwe
strepen erop. „Ik vind de posi
tie van de kroonprins interes
sant", zegt hij. „Zijn toekomsti
ge vak is bij zijn geboorte al
vastgelegd. Ik vroeg me af wat
er gebeurt als dat verandert.
Het getuigt van karakter dat
Justus zo doorzet om dat ande
re doel te bereiken."
Voor Van Duijn is het 'altijd
weer een mysterie hoe een ver
haal in je hoofd komt', maar
sommige onderdelen ervan
haalt hij uit de realiteit. De
meest herkenbare verwijzing in
het boek is voetballegende Jo
han Druif, die zijn eigen ma
nier van spreken en logica han
teert en die de kroonprins zijn
eerste trainingen geeft. De
mascotte van FC Van Ver, een
verroest harnas, heet 'Mascotte
Louis.' „Geïnspireerd door de
stijfste en harkerigste voetbal
ler in Nederland ooit, Louis
van Gaal", aldus de Noordwij-
ker.
Ook gebeurtenissen die Van
Duijn in werkelijkheid heeft
opgemerkt, haalden de tekst.
„Toen ik een keer voor een
voetbalverslag in de krant bij
de Koninklijke HFC was, viel
het me op dat er houten, goud
kleurig geverfde kroontjes wa
ren bevestigd op alle hoekvlag-
gen van het hoofdveld. Dat
bracht me op het idee voor het
verhaal. Ook schreef ik eens
over een club in Bloemendaal
met een spelerstekort. Om dat
aan te vullen ging de club naar
een asielzoekerscentrum."
Het boek leest door de vele
verwikkelingen als een trein.
Dat is wellicht mede te danken
aan het schrijfproces, dat vlot
verliep. „Soms zit je op een zo
genaamde perfect wave, zoals
surfers dat wel noemen", legt
hij uit. „Dan pen ik op een dag
zo drie, vier hoofdstukken
neer. Dat voelt geweldig, net
als het maken van een mooi
doelpunt. Maar als een boek
uiteindelijk af is, voel ik me
toch een beetje treurig. Het
zijn gemengde gevoelens. Je
bent blij dat het werk af is,
maar je neemt er ook afscheid
van."
Joris Rietbroek
den haag - De Cultuurnota en
de uitvloeiselen daarvan lever
den winnaars en verliezers op.
De belangrijkste instellingen
die WEL of NIET in de pot
mochten graaien.
WEL
Toneelgezelschap De Appel -
verloor zijn subsidie in de vori
ge cultuumotaronde, nu van 0
naar 300.000 euro; Artistiek lei
der Aus Greidanus: „Vier jaar
geleden heeft Rick van der
Ploeg ons de nek omgedraaid
op basis van ons beleid en nu
heeft deze Raad voor Cultuur
op basis van datzelfde beleid
gezegd dat het van belang is dat
De Appel terugkeert. Voor De
Appel is er vreugde, maar ei
genlijk kun je vandaag niet blij
zijn. Want het trieste is dat er
voor anderen weer een slach
ting gaat plaatsvinden."
Tropenmuseum junior - houdt
tegen het raadsadvies in zijn
subsidie van 173.000 euro als
'interculturele instelling'.
Hoofd van het museum Anne-
mies Broekgaarden: „Dit is een
enorme opsteker waar we niet
meer op hadden durven hopen.
In deze wereld waar ze elkaar
afslachten, is het zeer noodza
kelijk dat we kunnen doorgaan
met kinderen leren door voor
oordelen heen te kijken. We
krijgen 30.000 bezoekers per
jaar binnen. Na het negatieve
advies hebben we nationaal en
internationaal heel veel steun
betuigingen ontvangen. De
champagne gaat open."
Oerol Festival - van 178.151 eu
ro naar 328.250 euro; Leider
Joop Mulder: „De paniek rond
het festival in juni van 'We gaan
het niet redden' begint te ver
stommen. We hebben ook veel
steun gehad van de onderne
mers van Terschelling en de
provincie Friesland heeft haar
bijdrage verdrievoudigd. Naast
het ministerie heeft iedereen de
schouders eronder gezet en dat
is een groot compliment voor
het festival."
NIET
Het Rembrandthuis - van
219.497 euro naar 0 euro, tegen
het advies van de Raad voor
Cultuur in om het museum
190.000 euro toe te kennen. Di
recteur Ed de Heer: „Volgens
Van der Laan vervullen we met
onze educatieve projecten geen
voorbeeldfunctie. Maar ze heeft
met dat argument echt geen
poot om op te staan. We ont
vangen hier meer dan 200
scholen per jaar met in totaal
duizenden leerlingen. We kre
gen vier jaar geleden voor het
eerst subsidie van het Rijk in
het kader van het actieplan cul-
tuurbereik. De staatssecretaris
doet dan ook aan kapitaalver
nietiging."
Het Grachtenfestival - van
23.914 euro naar 0 euro; krijgt
nog wel 52.920 euro van de ge
meente Amsterdam. Directeur
Alma Netten: „Van der Laan
vindt ons het festival in navol
ging van de Raad voor Cultuur
een Amsterdamse aangelegen
heid. Dat is natuurlijk klets
koek, dat merken we alleen al
aan het aantal boekingen van
buiten de stad via internet.."
Dansgezelschap Raz - van
564.496 euro naar 0 euro, ter
wijl 700.000 euro wordt gereser
veerd voor een nader te vormen
dansvoorziening in het Zuiden.
Leider Hans Tuerlings: „Een
dansvoorziening, niemand
weet wat dat is. Naar het zich
laat aanzien wordt het een
complete soap hier in het Zui
den. Er is nu een commissie in
gesteld waar je ontzaglijke kant
tekeningen bij kunt zetten, er
zitten mensen in die zeer ge
kleurd staan tegenover Raz. Het
lijkt me allemaal een beetje
doorgestoken kaart en ik ben
bang dat ze een hele infrastruc
tuur om zeep gaan helpen.
Straks is dans in Brabant naar
de kloten geholpen."
Het Multatuligenootschap -
van 4815 euro naar 0 euro.
Conservator Jos van Water
schoot van het Multatuli Muse
um in Amsterdam: „We wisten
vier jaar geleden al dat het zou
stoppen, want we namen als
klein museum al een uitzonde
ringspositie in en er moest één
lijn worden getrokken. Geld
zoeken blijkt verdomd lastig,
we zijn zo klein dat we potenti
ële sponsors weinig meer te
bieden hebben dan de naam
Multatuli. Ze kunnerfliier geen
feestjes geven. Dus we hebben
een probleem, een vrij ernstig
probleem, mag ik wel zeggen.
Het Bijbels Museum - van
201.837 naar 0 euro. Directeur
Janrense Boonstra: „Dat stelt
me zeer teleur. In het kader van
Van der Laans beleid voor cul
turele diversiteit geeft ze wel
subsidie aan het Bijbels Open
luchtmuseum, maar wij krijgen
niets terwijl we dezelfde doel
stelling hebben. Van der Laan
voert geen consistent beleid en
we gaan de Tweede Kamer er
zeker van proberen te overtui
gen dat besluit terug te draai-