'Buurman dwong me tot schilderen'
'Een groove met seks en een hoge grr-factor'
fKI ÜJ jpyi IT ILTT Jï HJP R[
Oud-politici hekelen bezuiniging cultuurbegroting
Unieke Mendelsso
bekroont jubileum
Klacht tege
Pathé wege
'machtspos
vrijdag 17 SEPTEMBER 2(
Usher. Foto: AP/Jim Cooper
Nominaties voor
Music Awards
los angeles - R&B-zanger Us
her is genomineerd in vier cate
gorieën voor de 32e editie van
de de American Music Awards.
Drievoudige nominaties waren
weggelegd voor het hip-hopduo
OutKast, dat begin dit jaar al
een Grammy Award won, en
het aanstormend talent binnen
de rap-wereld Kayne West. Jes
sica Simpson, Prince, Norah Jo
nes, Alicia Keys en Sheryl Crow
zijn allemaal twee keer genomi
neerd. De prijsuitreiking is op
14 november in Los Angeles.
Rembrandt
keek niet recht
boston - Rembrandt loenste en
dat is hem waarschijnlijk goed
uitgekomen. Dat is de mening
van wetenschappers van de
medische faculteit van de Har
vard Universiteit in de Verenig
de Staten. Ze hebben zoveel
mogelijk zelfportretten bekeken
en daaruit opgemaakt dat de
meester niet geheel recht uit de
ogen keek. Dit zou hem juist
hebben geholpen bij het verta
len van driedimensionale beel
den in tweedimensionale schil
derijen, aldus de neurobiologe
Margaret Livingstone.
Johnny Ramone
thuis overleden
los angeles - Johnny Ramone,
de leadgitarist van de Ameri
kaanse punkband The Ramo-
nes, is woensdag in zijn huis in
Los Angeles overleden aan de
gevolgen van prostaatkanker.
Ramone, wiens echte naam
John Cummings was, werd 55
jaar. De grootste hit die The Ra-
mones in Nederland scoorden,
was 'Rock 'n Roll High School'.
In 2002 overleed bassist Dee
Dee Ramone aan een overdosis
verdovende middelen. Hij werd
49 jaar. In 2001 stierf de zanger
van de groep, Joey Ramone (49)
ook aan kanker.
Musical over
John Lennon
los angeles - In de zomer van
2005 is de musical 'Lennon',
over het leven van de gelijkna
mige Beatle, te zien op Broad
way. Het is dan bijna 25 jaar ge
leden dat een gestoorde fan
Lennon vermoordde. De musi
cal bevat onder meer nummers
van Lennon die hij maakte na
zijn Beatle-tijd, zoals 'Imagine',
'Instant Karma' en 'Give Peace
a Chance'. Op Broadway zijn
vanaf december ook musicals
over de Beach Boys en Elvis
Presley te zien.
Hans Klok
naar China
Amsterdam - Illusionist Hans~
Klok gaat op tournee door Azië.
Op 1 oktober is de première in
Shanghai voor 8000 personen,
daarna volgen in twee maan
den tijd nog zestig shows door
Zuid-China. In totaal worden er
240.000 toeschouwers ver
wacht. De 'History of Magie
Show" is min of meer dezelfde
als eerder in Europa te zien
was, maar dan groter. Na twee
maanden China gaat de show
nog misschien naar Korea. Ver
der lopen er opties om met
shows naar Australië, Dubai en
de Verenigde Staten te gaan.
Edison voor
George Duke
Rotterdam - De oeuvre-Edison
voor de jazz is dit jaar voor jazz-
en fusionveteraan George Du
ke. Toetsenist George Duke is al
circa veertig jaar in de muziek
actief. Hij begon zijn carrière
samen met Al Jarreau in de Half
Note Club in San Francisco. In
middels heeft hij meer dan 25
albums op zijn naam staan, so
lo-of met bassist en vriend
Stanley Clarke. Duke krijgt zijn
prijs 22 november uitgereikt in
Rotterdam.
Concert R.E.M.
in Ahoy'
rotterdam - De Amerikaanse
band R.E.M. geeft op 3 februari
een concert in Ahoy' in Rotter
dam. Vorig jaar gaven Michael
Stipe, Peter Buck en Mike Mills
nog twee optredens in Neder
land. Hun Europese tournee
van begin volgend jaar staat in
het teken van het volgende
maand verschijnende album
'Around The Sun', maar ook de
klassiekers zullen in de set niet
ontbreken. De voorverkoop be
gint zaterdag.
den haag/gpd - De voorgestel
de bezuiniging op de cultuur
begroting 'gaat leiden tot of
minder uitvoeringen of kleinere
bezettingen'. „Het publiek
krijgt minder waar voor zijn
geld, de kunstenaars minder
banen en er zal een zeer demo
tiverende werking vanuit
gaan."
Dat hebben vooraanstaande
ex-politici, onder wie oud-pre-
mier Wim Kok en voormalig
D66-leider Hans van Mierlo en
kopstukken uit het bedrijfsle
ven, deze zomer in een brand
brief aan minister-president
Jan-Peter Balkenende geschre
ven. Ze menen dat de negen
tien miljoen euro aan bezuini
gingen, die vermoedelijk op de
cultuurbegroting zullen worden
uitgevoerd, schade zullen toe
brengen aan 'de kwaliteit van
het vaderlandse kunstleven'.
In de brief staat voorts onder
meer: „Wij hopen dat wij u er
niet van hoeven te overtuigen
dat ook wij doordrongen zijn
van de noodzaak te bezuinigen,
ook als daarvoor harde ingre
pen moeten worden gedaan,
die pijn doen. Maar wij vragen
ons sterk af of het van wijsheid
getuigt juist op dit moment de
kwaliteit van het culturele leven
zo te verminderen."
Volgens de briefschrijvers, on
der wie de topmannen van
ABN Amro en ING, Rijkman
Groenink en Alexander Rin-
nooy Kan en SER-voorzitter
Herman Wijffels, is de bezuini
ging van negentien miljoen 'op
het beperkte budget van de
kunst' een enorme inbreuk, ter
wijl ditzelfde bedrag op de an
dere miljardenbegrotingen 'een
druppel zou zijn op de gloeien
de plaat'. Ze vragen zich af of
deze bezuiniging 'nog wel
maatschappelijk gewenst en ef-
Amerikaanse kunstenares blikt terug op twaalf jaar in Langeraar
door Theo de With
ter aar - De liefde bracht haar in Ne
derland. De Amerikaanse kunstenares
Jeanne Johns kwam in 1977 in een klein
onderkomen aan de Langeraarse Plas
sen te wonen. Ze moest Nederlands le
ren, maar als ze op haar kamer zat
dwaalde haar blik naar buiten. Het uit
zicht op de polder, het water en het
dorp was onweerstaanbaar en dus zat
ze vaker achter haar ezel dan achter
haar studieboeken.
Het is inmiddels meer dan 25 jaar later
en het huwelijk is gestrand. Jeanne
Johns bewoont met haar huidige part
ner, waterleliekweker Herman den
Beer, een huis aan de Nieuwkoopse
Plassen. Want de liefde voor Neder
land is gebleven. Ze schildert nog altijd
met graagte het Hollandse landschap
in heldere kleuren. Het werk dat ze
maakte in haar twaalf Langeraarse ja
ren had ze na haar vertrek uit het dorp
veilig opgeborgen op zolder. Het is aan
haar partner te danken dat het nu te
voorschijn is gekomen en wordt ge
toond op twee exposities die morgen
in Ter Aar worden geopend. Boven
dien zijn de schilderijen uit die perio
de gebundeld in een boek.
„Tijdens een rondreis door Europa
had ik in Amsterdam grafisch ontwer
per Hylke van der Harst leren ken
nen", vertelt Johns. In de Verenigde
Staten had ze al een huwelijk achter de
rug en twee kinderen gekregen. Ze
koos ervoor huis en haard te verlaten
en naar Nederland te verhuizen. „Hyl
ke had tot zijn scheiding in Nieuw
koop gewoond en was nogal ver
knocht aan de Rijn- en Veenstreek.
Een bevriend echtpaar had in Langer
aar het voormalige hotel Gravenplas
gekocht en bood ons een deel van het
pand aan. Daar zijn wij ingetrokken."
Ze herinnert zich die periode als de
dag van gisteren. „Ik was gewend aan
het heuvelachtige Amerika en hier kon
ik eindeloos in de verte kijken. Het
licht was anders, minder hard. Ik zag
overal om me heen kleur. Het was een
openbaring. Ik verkeerde in een con
stante staat van opwinding. Ik kon
geen twee stappen zetten of ik moest
weer schilderen." Naast het land
schap, de stapelwolken en de kerk in
de verte schildert ze ook ontelbare ke
ren haar markante buurman Jan Sloot
weg, 'die ze stiekem vanachter haar
raam bespioneert.
Slootweg woonde met zijn ongetrouw-
Tegenwoordig zet Jeanne Johns vaak waterlelies op het doek, in het water van de Nieuwkoopse Plassen gekweekt door haar hui'
dige levenspartner.Foto: Rien Bloemberg
de zus Jet op het perceel naast het
voormalige hotel. Ze leefden strikt ge
scheiden en spraken nooit met elkaar.
Allebei verhuurden ze roeibootjes aan
vissers. „Ik was gefascineerd door die
man. Eigenlijk moest ik met mijn neus
in de boeken zitten, maar ik werd
voortdurend afgeleid door Jan Sloot
weg die op zijn land liep te scharrelen.
Hij kon soms een kwartier lang in één
houding blijven staan. Hij had spierwit
haar, droeg meestal een pet, bretels en
gele klompen. Ik weet zeker dat Vin
cent van Gogh hem ook zou hebben
geschilderd."
Hij is een van de redenen dat de Lan
geraarse schilderijen zo lang verbor
gen bleven voor de buitenwereld. „Jan
Slootweg is in 1999 overleden en ik
wilde niet nog tijdens zijn leven met
dit werk naar buiten treden. Ik voelde
toch wel gêne dat ik hem stiekem heb
geschilderd." Met ander werk maakte
Jeanne Johns gaandeweg wel naam. Ze
werd bekend met haar portretten en
impressionistische weergave van wa
terlelies, waarvoor ze niet ver van huis
hoeft. Ook gaf ze les bij ondef meer 't
Reghthuys in Nieuwkoop en Expressie
70 (nu Parkexpressie) in Alphen aan
lootweg woonde met zijn ongetrouw- Hij kon soms een kwartier lang in één wilde met nog tijdens zijn leven met 70 (nu Parkexpressie) m Alphen aan in N(
Triggerfinger, volgende week in LVC, wil ook Nederland veroveren
Door Jeanne Johns gemaakte por
tretten zijn met ingang van vandaag
te zien in het Alphense stadhuis. Zij
portretteerde bewoners van het
Groene Dorp, een van de wijken die
in het kader van de stedelijke ver
nieuwing extra aandacht krijgen.
Collega-kunstenaars als Chris No
bels en Marianne Meester waagden
zich aan portretten van mensen uit
andere wijken. Verder geeft Jeanne
Johns op 23 en 25 september work
shops 'schilderen in de natuur'. Bij
goed weer gebeurt dat in haar eigen
tuin in Noorden en bij slechter weer
op Hoeve Rijlaarsdam in Nieuw
koop, waar belangstellenden zich
ook kunnen aanmelden.
den Rijn. Sinds een aantal jaren is ze
gestopt met het lesgeven om zich vol
ledig op haar eigen werk te concentre
ren.
.Achteraf bezien waren mijn jaren in
Langeraar een uiterst vruchtbare pe
riode", zegt ze nu. „In Amerika had ik
nauwelijks tijd om te schilderen. Er
moest brood op de plank. Bovendien
had ik geen Jan Slootweg naast me
wonen, die me een enorme visuele
prikkel gaf en me bijna tot schilderen
dwong. En niet alleen hij, maar het he
le dorp: de kerk, de polder, het water
en 's winters het ijs." Ze beseft dat dit
achteraf praten is. In die tijd had ze
het vaak moeilijk met haar situatie.
Het huwelijk strandt dan ook als ze
Herman den Beer leert kennen en in
hem een grote steun en toeverlaat
vindt. „Ik had die aanmoediging heel
erg nodig, want die had ik tot dan toe
nauwelijks gekregen. Hij maakte lijsten
voor mijn werk en richtte exposities in.
Hij maakte het mogelijk dat ik door
kon gaan."
Om het hoofdstuk Langeraar definitief
af te sluiten, heeft ze besloten al het
werk van zolder te halen en op twee
plekken in Ter Aar tentoon te stellen:
in galerie De Brugspin en de openbare
bibliotheek. Omdat de schilderijen te
koop zijn en daarna dus nooit meer als
eenheid te bekijken zijn, is er ook een
boek gemaakt. Daarin is een groot
aantal van de schilderijen gebundeld
en doet Jeanne Johns haar verhaal. Het
eerste exemplaar is zaterdag voor bur
gemeester Stolker-Nanninga.
'Jeanne Johns, twaalf jaar in Langeraar', t/m
13 okt, galerie De Brugspin, Lindeplein 2a,
Ter Aar en t/m 10 nov, bibliotheek De Aarle
zer, Beukenpad 1, Ter Aar. Het boek kost 25
euro en is verschenen bij uitgeverij Bert Post
in Noorden.
fectief is'.
De brief is een initiatie!
Mierlo, die als toelichl
dat het 'in een tijd i
gaande commercial
terreur van kijkcijfers
grootste belang is de
waarden te bescherme
Een woordvoerder va
nende heeft inmidde
dat de premier 'de ge
de risico's serieus neei
arnhem/gpd - De
zorginstelling de Ht
Groep heeft bij de Ne
Mededingings-autoritf
aanklacht ingediend
thé Cinema's omdat
film 'Cool!' niet wil
Volgens de zorginstelli
Pathé, Nederlands gro
scoopexploitant, misl
haar machtspositie.
De film van regisseur
Gogh, die deze week ii
re ging, werd in opdi
de Hoenderloo Groep
De zorginstelling nam
van de productiekoi
haar rekening. Gevrei
dat de film door toe
Pathé zal floppen.
De bioscoopexploitan
der weten niets voor
van de film te voelen i
ze niet zou voldoei
kwaliteitsnormen.
Nieukerke van de H
Groep noemt dat vre
dat 'Cool!' als een van
ge Nederlanse films
teerd voor het prestij
ronto Filmfestival.
'Cool!' brengt het levt
aantal probleemjon
beeld. De Hoenderl
zegt met de film aan
gelijk mensen te wi
zien dat het de moeit
om in de jeugdzorg l
ren. „Die doelstellin
grote steden niet of
te bereiken nu Pathé
film te vertonen.d
Conservatori
in financiële
den haag/gpd - Ond
centen van het Konii
servatorium in Den
grote onnist ontstaat
zuinigingsmaatregele
directie wil doorvoert
greep in de lesrooste »i
een forse daling vatio
mens. Het personeel p
'overvallen' en denlti'
maatregel 'in strijd
wet'. Dat staat in
brief die enkele doc to
hun collega's hebbei n
In de brief wordt st s
tiek geuit op de hil
van Frans de Ruiter )i
van het Koninklijk C ij
rium.
k
door Rob Broere
leiden - Dat we in Nederland
nog nooit van Triggerfinger ge
hoord hebben, is niet zo raar.
De band bestaat weliswaar al
bijna zeven jaar, maar pakt de
zaken weloverwogen aan. Rus
tig opbouwen, is het devies van
zanger-gitarist en oprichter Ru
ben Block. „En als we op een
dag een miljoen platen verko
pen, zien we wel verder." In
middels heeft het powerrock-
trio het Belgische clubcircuit al
drie keer doorkruist en is er een
debuutalbum. Dus moet Ne
derland er maar eens aan gelo
ven. Volgende week is de band
te zien in Leiden (LVC).
Block (33) zat vroeger in de psy-
chobilly-surfband Sin Alley en
het aan Garbage verwante An-
gelico en heeft tegenwoordig
een nieuw project, Drunken
Maria, dat The Stooges pro
beert te kruisen met Johnny
Cash. Bassist Paul van Bruyste-
gem, die onder anderen met de
Amerikaanse zangeres BJ Scott
speelde, heeft volgens hem een
c.v. als sessiemuzikant om de
vingers bij af te likken. En
drummer Mario Goossens
maakte deel uit van de eigen
zinnige Belgenpopbands Mon-
za en Noordkaap en drumt bij
Hooverphonic en het Engelse
The Keytones.
De heren hebben sterk uiteen
lopende muzikale achtergron
den, zoveel is duidelijk. Maar
als ze samen spelen, gebeurt er
iets speciaals. „Dan is er een
vonk, en ontstaat er smerige
rockmuziek met een sterke
seksdrive. Een groove waar seks
in zit. En een hoge grr-factor."
Hij gromt, ter illustratie.
Een paar weken geleden ver
scheen Triggerfingers debuutal
bum. Ze produceerden hem
De leden van Triggerfinger: „Fijne plaatjes maken en spelen. Dat is de essentie. Bloed, zweet, tranen en plezier." Publiciteitsfoto: CPD
zelf. Want dat heeft zo zijn
voordelen. „We hoefden alleen
rekening te houden met ons
zelf. Als wij met onze knuistjes
in de lucht stonden te springen,
was het goed." De basis van de
nummers speelden ze samen
in, vervolgt de Antwerpenaar.
Live, want dat geeft de beste
bodem. En de bodem, daar
draait het om in de rockmuziek.
„Er is een tijd geweest dat
bands experimenteerden met
veel sublaag en tophoog in hun
geluid. Maar het gaat juist om
de middentonen. Die korrel in
de gitaren, terwijl op hetzelfde
moment iemand als een gek op
de drums klopt."
Block is blij dat ze de juiste
technici vonden om de songs af
te mixen en te masteren. Jo
Francken, die ook met Admiral
Freebee en JanezDetd. werkte,
begreep bijvoorbeeld precies
waar ze naar toe wilden. Ze
hoefden het alleen maar voor te
neuriën. Of te grommen. En Raf
Roesems, die de mastering
deed, was blij dat hij helemaal
los mocht gaan. Hij is verant
woordelijk voor het grote, ruige
overall geluid. „Daar hebben
we gelidc mee gehad. Te weinig
bands beseffen hoe belangrijk
het masteren is."
Dat Triggerfinger op de debuut-
cd zowel doet denken aan Led
Zeppelin en Black Sabbath als
aan Monster Magnet, Sound
garden en Queens of the Stone
Age, neemt hij ter kennisgeving
aan. „Wat wil je, met gasten die
een platencollectie hebben die
gaat van Johnny Cash tot AC-
/DC en Beastie Boys?" Maar dat
Triggerfingers roots in de jaren
zeventig liggen, wil hij wel toe
geven. En dat Triggerfinger
daarmee minder hip is dan de
meeste Belgische bands van het
moment, ook wel. „Daarom
heeft het in België ook wel even
geduurd voordat de radio ons
oppikte. We zijn niet zo'n hip
bandje dat mikt op een hype."
Maar je kunt uiteindelijk beter
aan een solide carrière werken
dan op een kortstondige trein
springen, vindt hij. „De muziek
maken die je graag maakt. Fijne
plaatjes maken en spelen. Dat
is de essentie. Bloed, zweet, tra
nen en plezier. En laat het dan
maar stillekes groeien."
Wat optredens in eigen land
betreft zijn ze al behoorlijk ver
wend, vindt Block. Werchter,
Pukkelpop, de Gentse Feesten,
Marktrock, het kon dit jaar niet
op. Maar omdat ze het Belgi
sche clubcircuit inmiddels al
drie keer hebben gehad, is het
nu tijd voor een volgende stap.
„Je moet overplay vermijden.
We moeten het nu maar eens in
Nederland proberen."
Triggerfinger 24 september LVC,
Breestraat 66, Leiden.
muziek recensie
Maarten Baanders
Concert: jubileum dirigent Piet Kiel jr,
CO.V. 'Con Amore' en Randstedelijk
Begeleidings Orkest Gezien: 16/9
Pieterskerk, Leiden.
Mozarts 'Krönungsmesse' en
Mendelssohns 2e symfonie
'Lobgesang' - een betere keuze
als kroon op het 25-jarig diri
gentschap van Piet Kiel jr bij
'Con Amore' is nauwelijks
denkbaar. Het werd dan ook
een feestelijk en indrukwek
kend concert in de Pieterskerk.
De 'Krönungsmesse' klonk
ooit bij de kroningsplechtighe
den van de keizers Leopold II
en Franz II. Het is een bijzon
der werk, omdat lichtheid en
plechtige kalmte erin verenigd
zijn. Hier toont Kiel veel gevoel
voor. Op de duidelijk gearticu
leerde begeleiding van het or
kest laat het koor vooral de
plechtigheid en de sierlijke lij
nen duidelijk uitkomen. De
solisten Ellen Schuring (so
praan), Joke de Vin (alt), Lud-
wig van Gijsegem (tenor) en
Palle Fuhr Jörgensen (bariton)
vormen met hun zeer verschil
lende stemkarakters een won
derbaarlijke eenheid. Helaas
worden vooral het 'Credo' en
het 'Sanctus' wat braaf uitge
voerd. De muziek zou meer
vuur mogen hebben. Spaarde
de dirigent de krachten voor
het andere werk? De uitvoe
ring van 'Lobgesang' werd een
magistrale gebeurtenis!
Het is vreemd dat deze prach
tige muziek van Mendelssohn
zo zelden integraal wordt uit
gevoerd. De combinatie van
üi
een inleidende symfi
negen vocale stukkei e]
roerend, doortrokker
speelse ernst die zo t
is voor Mendelssohn
vormt ondanks zijn I j
sterke eenheid, doon
thema's van het sym je
begin doorwerken in
stukken.
Het Randstedelijk Be Jj'
Örkest geeft een ste\^s
misch spannende uit ye
van de eerste drie de e(
roept daarna in het0(
ligioso' met zijn wan
kersklank veel ontrol
Dan zet het koor in
fuga, stralend, energi
rompelend. Telkens
veerkrachtige, soms
slepende kracht op vt
het koor de diverse d
zingt.
Prachtig is de spanni I
de volle koorklank ei
solisten, met hun zoi
genuanceerde vertol
De tenor Ludwig van
ontwikkelt een beslis
bijna alarmerend ovi
hij zingt over de stril
de dood, om even la
fluisterend de sfeer
duisternis op te roep
praan Ellen Schurinj
sterkst de heldere, 0
sche stijl van Mendi
Het valt op hoe schi
combineert met de
sche altstem van Jol
Als zij samen het we
'Ich harrete des Her
is dat een moment 1
lemaal stil van wore
Piet Kiel zweept me
van Mendelssohn h
een indrukwekkend
op. Hij houdt van d(
ziek. Dat is zichtbaa
baar en hij heeft de;
onmiskenbaar op al
renden weten over