Libelle al zeventig jaar zonder botox MEDIA Diva op de divan Bachelor houdt kaken op elkaar Overgewicht kind is aan te pakken Willem Wilmink was altijd ba Wim Zomer zet GTST-dagboek op intern^ Duivesteijn boeit tv-kijker niet Nederlandse docu op al-Jazeera Tijdschrift presenteert vandaag gezellige glossy den haag - Het onderzoek van de commissie-Duivesteijn naar de aanleg van hogesnelheidslijn en Betuweroute kan de tv-kij kers niet boeien. De gemiddel de kijkdichtheid is na ruim twee weken van openbare hoorzit tingen 0,4 procent. Daarmee haalt dit onderzoek het niet bij de parlementaire enquête naar de bouwfraude twee jaar gele den, die goed was voor een ge middelde kijkdichtheid van 0,7 procent. De kijkcijfers van de hoorzittingen, die overdag plaatsvinden, blijven ver achter bij die van het achtuurjournaal dat doorgaans zo'n 10 procent scoort. Amsterdam - De Arabische tele visiezender al-Jazeera zendt vandaag de Nederlandse docu mentaire 2000 Terrorists uit. In de Arabische landen herdenken miljoenen mensen vandaag het bloedbad van 1982 in de Pales tijnse vluchtelingenkampen Sa- bra en Shatila. De documentai re volgt een groep overlevenden van de slachting, die twintig jaar later in België een proces aanspanden tegen onder meer de Israëlische premier Ariel Sharon voor zijn aandeel in de wreedheden. 2000 Terrorists ging in mei in première in De Balie in Amsterdam. De film van regisseurs Hanro Smitsman en Peter Speetjens wordt deze week ook vertoond op het Bei rut Filmfestival. ag 16septemi De o zo draaglijke lichtheid van het bestaan van Paris Hilton hoofddorp/anp - „We doen het al zeventig jaar zonder botox, en toch zijn we al 70 jaar jong." Li- belle viert dit jaar het zeventig jarig bestaan en is daarmee vol gens eigen zeggen al decennia lang een goede vriendin voor miljoenen mensen, vrouwen én mannen. In het kader van dit ju bileum wordt vandaag in de Kunsthal in Rotterdam een spe ciale Libelle gepresenteerd. De kracht van Libelle is volgens hoofdredacteur Franska Stuy dat het blad altijd met zijn tijd is meegegaan. „We zijn continu vernieuwend, maar de kern van het blad blijft altijd: wat is er echt belangrijk in het leven." Dat vooruitstrevende bleek uit meerdere hoogtepunten in de geschiedenis van het vrouwen blad. Libelle plaatst in 1968 een groot artikel over de anticon ceptiepil en Nederlandse vrou wen gaan als eersten in Europa massaal aan de pil. Twee jaar later krijgen Dolle Mina's twaalf pagina's ruimte voor hun ver halen. In 1997 begon Libelle een eigen evenement: de Libel le Zomerweek, ieder jaar een groot succes. Uiteraard merkt het tijdschrift ook de recessie in Nederland en de daarbij horende terugloop in abonnees. Stuy: „Mensen bin den zich niet zo snel meer. Met name de jongere generatie gaat eerst 'zappen' tussen diverse tijdschriften." Maar dat gaat volgens de hoofdredacteur toch vervelen. „Als er belangrijke keuzes worden gemaakt, zoals trouwen en kinderen, hoort de Libelle daarbij. Uiteindelijk ko men ze weer bij ons terecht." Het blad heeft momenteel on geveer 3,2 miljoen lezers, waar van 800.000 mannelijke. Stuy noemt haar blad „een rustpunt, maar ook wel een tikje rebels". Om dat rebelse tot uitdrukking te laten komen, presenteert het tijdschrift vandaag een Glossy Libelle, drie keer zo dik als nor maal en op dikker, glanzend papier. Hiermee wil de hoofdredacteur laten zien dat een glossy ook gezellig kan zijn. Het hoeven niet alleen maar mooie plaatjes te zijn met artikelen die veel te duur zijn. In onze glossy staan echte verhalen over echte vrou wen. 'Glossy' is slechts een bui tenkant, het gaat om de in houd." Sterke vrouwen De eerste exemplaren worden vandaag uitgereikt aan Femke Halsema, Mariette Opstelten- Dutilh en Hind. „Dat zijn alle drie sterke vrouwen die weten wat ze willen en daar druk mee bezig zijn", aldus Stuy. De abonnees ontvangen de glan zende Libelle in het weekend in de bus. Aan de glossy is weken keihard gewerkt, volgens de hoofdre dacteur. „Het normale werk moest ook worden gedaan, dus het waren vooral avonden en weekenden waarin we met de glossy bezig waren." Het tijd schrift kan uitkijken naar nog een jubileum, volgend jaar be staat de Libelle-strip Jan, Jans en de Kinderen namelijk 35 jaar. door Charlotte van Cenderen Rotterdam - „Goeiemiddag Al- bert," roept Peter-Paul Hollink (34) door zijn mobieltje. Het is Albert Verlinde, die voor een showrubriek op Radio Noord zee even met de Rotterdamse bachelor wil praten. Met een si garetje in zijn hand loopt hij naar een kamertje in zijn smaakvol ingerichte makelaars kantoor om de showbizzkenner te woord te staan. .Albert wilde weten of ik inder daad iets heb met Inge de Bruijn", vertelt hij later. „Maar ze is echt gewoon een vriendin van me. Ik ontmoette haar een paar jaar geleden toen ze een appartement wilde kopen. Ben ik net zo'n type als haar vorige vriend Jacco Verhaeren? Nee toch?" Sinds vorige week is Peter-Paul elke maandag en zondag te zien in het Yorin- televisieprogram ma De Bachelor, waarvoor hij in mei en juni in Zuid-Afrika een keuze mocht maken uit 25 mooie Nederlandse dames. Zijn telefoon staat sinds de eerste uitzending niet meer stil.Ach, ik laat het maar een beetje over me heen komen. „Ik vind het niet negatief en niet positief." De vorige bachelor, Roderick Hilhorst, die vanwege een roe rig seks- en drugsverleden nog al spraakmakend was, kwam hij een paar maanden geleden toe vallig tegen op een feestje. „Ik zei dat hij wel blij moest zijn dat ik het van hem overnam. Daar moest hij wel om lachen. Zelf heb ik trouwens helemaal geen roerig verleden, hoor!" Op de belangrijkste vraag, of hij nog steeds vrijgezel is, mag hij van RTL Nederland absoluut geen antwoord geven. Dus we ten we voorlopig niet of zijn net gekochte appartement in het Rotterdamse Scheepvaartkwar- Peter Paul Hollink is de nieuwe Bachelor. Foto: GPD/Jaap Rozema tier voor één of twee personen is. Hij laat alleen los dat een van de Rotterdamse dames "erg ver is gekomen". Hoe voelde het nou om als man een keuze te mogen maken uit 25 dames? „Ja, dat was wel overweldigend", zegt Peter- Paul. „Het was ook erg cool om in mijn stoere zwarte pak uit de limo te stappen en al die vrou wen voor het eerst te zien staan in hun mooiste avondkleding." Dat hij 24 vrouwen de bons moest geven, vond hij wel on natuurlijk. „Op een normale stapavond heb je toch niet de keuze uit vijfentwintig vrouwen van wie je er meteen tien weg stuurt?" En dan te bedenken dat hij zich helemaal niet zelf had aange meld voor De Bachelor. Op een avond zat hij met wat vrienden te eten in het Rotterdamse res taurant Rosso, toen een meisje op hem afkwam en vroeg of hij misschien vrijgezel was. „Ik dacht: wat krijgen we nou?" Ach, waarom niet, dacht hij uit eindelijk, toen hij hoorde dat ze iemand zochten voor het pro gramma. „Ik vond het wel avontuurlijk." Verder moet je het programma vooral met een korrel zout ne men, benadrukt hij.Al die tijd realiseerde ik me wel dat ik met een bedacht spel bezig was." Over de afgewezen vrouwen maakt hij zich ook geen zorgen. „Zij wisten toch dat het maar een spelletje was?" Laatst kwam hij tijdens het uit gaan een meisje tegen dat hij in de eerste ronde meteen naar huis had gestuurd. „Hoe heb je dat nou kunnen doen, man, vroeg ze. Toen zei ik maar dat er die eerste dag nogal veel op me af kwam, dus dat ik mis schien wel de verkeerde beslis sing had genomen..." De Rotterdammer is al een paar maanden terug uit Zuid-Afrika, maar raakt er nog niet over uit gepraat. Kaapstad en Johannes burg heeft hij gezien, op safari zat hij tussen de wilde beesten. „Geweldig was dat. Als ze dit programma hadden opgeno men op de Veluwe, dan had ik misschien niet meegewerkt", lacht hij. „Ja, misschien heb ik wel alleen meegedaan omdat het in Zuid-Afrika werd opge nomen!" Een bekende Nederlander hoeft hij niet perse te worden. Hij ontmoette er een paar bij de presentatie van de nieuwe RTL- programma's en dat vindt hij genoeg. Zo sprak hij ook even Patty Brard, die riep:Als het niks wordt met die meiden, dan wil Ik wel met je trouwen!" Pe ter-Paul: „Ik heb daar maar niet op gereageerd." Uitnodiging voor een telefonisch interview met Paris Hilton. Klinkt leuk, want de societyprinses, erf gename van het Hilton Hotel imperium, is inmiddels wereld beroemd dankzij de hilarische realityserie The Simple Life over haar verblijf op het Amerikaanse platteland. Maar de partygirl noemt zich nu een zakenvrouw, over wie nog veel vooroordelen bestaan. „Ik ben de minst ver waande persoon die ik ken." door Bemice Breure Hilversum - Paris Hilton (23) hangt aan de andere kant van de lijn, en het is vrijdagavond tien uur. Tenminste, in Neder land. Een Finse collega heeft de klok al elf uur horen slaan, voor de journalisten uit Canada is dit om vier uur 's middags een laatste klus voor het weekeinde terwijl de Australische deelne mers aan deze 'conference call' waarschijnlijk in pyjama's zijn aangeschoven. Voor hen is het immers zaterdagochtend, zeven uur. En hoe zit het met Paris zelf? Haar horloge geeft, uiter aard, het meest comfortabele tijdstip van de twintig bellers aan: in woonplaats Los Angeles is het één uur 's middags. Toch ligt de diva op de divan. Het is heel laat geworden in de studio waar ze werkt aan haar eerste album, vertelt ze met een slaperig kleine-meisjesstemme tje. Sinds de realityshow.The Simple Life drie jaar geleden in de Verenigde Staten werd ver toond, is ze 'hot'. Kijkers smul den van de onnozele avonturen die Hilton en haar iets minder uitgesproken vriendin Nicole Richie, de geadopteerde doch ter van zanger Lionel, beleefden tijdens hun verblijf bij een boe renfamilie in Arkansas. De so cietyprinses, een andere bena ming is lastig te vinden, ver schijnt sindsdien veelvuldig op catwalks, in films en heeft een eigen sieradenlijn. Sekstapes van haar en een ex-vriendje be landden op internet. Haar cd staat gepland voor begin vol gend jaar, deze maand ver schijnt haar boek Confessions. Ondertussen domineert de blondine, die shirts draagt met teksten als 'Your boyfriend wants me' en onlangs haar rela tie verbrak met voormalig Back street Boy Nick Carter, het nieuws in de glamourbladen. Het interview, waarin een ge spreksleidster de beschikbare zestig minuten keurig verdeelt over de deelnemers, levert een haast verbijsterende inkijkje op de o zo draaglijke lichtheid in het bestaan van Paris Hilton. Een Britse journalist wil 'vooral graag' weten hoe het haar hond Paris Hilton, societyprinses en erfgename van het Hilton Hotel-impe rium: „Ik ben de minst verwaande persoon die ik ken." Foto: GPD/Sam Jones/FOX Tinkerbell vergaat. „Ze is weer thuis!" Daar is hij ook blij om, zegt de verslaggever. Maar waar was ze nou? „Over haar ver dwijning gaan de raarste ge ruchten, daarom zal ik nog één keer vertellen wat er precies is gebeurd. Mijn zus had de deur van mijn huis opengelaten ter wijl ik op pad was voor een fo tosessie en toen is ze ervan door gegaan. Een vrouw die verderop woont, heeft haar ge vonden." Een Deense verslaggeefster vraagt zich af hoe het beeld van Paris als 'partygirl' is ontstaan. „Die tijden zijn nu voorbij. Ik werk elke dag, en ben dan vaak te moe om te feesten. Ik was hooguit vroeger een 'partygirl'. Maar zeg me, welke jongere zou, vooropgesteld dat hij of zij de gelegenheid kreeg naar zulke feesten te gaan, thuisblijven?" Kopenhagen geeft haar daarin 'helemaal gelijk'. Wat is Paris dan wel? „Nu ben ik onderne mer, zakenvrouw. Ik acteer, ik zing, ik doe alles wat ik wil." Een pittigere vraag volgt vanuit Toronto, Canada. Wanneer trekt iemand eigenlijk teveel aandacht naar zich toe? „Ik ben een carrièrepe'rsoon, en ik ben okay. Ik werk heel hard en ik fo cus me op alles. Sommige men sen zijn in staat een heleboel tegelijk te doen, en anderen niet. Ik behoor tot de groep die dat wel kan, Er wordt snel over geschakeld naar een veiliger onderwerp, het soort 1 dat we op haar album verwachten. „Het won prock, een soort kruisi Blondie en Pink." Zevi 'heel erg bedankt' vooi woord. Hilton: „Uh-Ht Een wakkere journalisi stralië vraagt zich af: 1 vinden mensen jou zo sant?' „Ik weet het eet Veel mensen zien me soort popicoon, ik woi vergeleken met Marily roe. Misschien is het 0 een goed aura heb, ee persoon ben of blond. Op een vraag uit Nedi (The Simple Life is vai september te zien bij zegt Hilton dat ze zon gene op de serie terug ik met vrienden de dvi gillen we het uit. Het i zo grappig. Ik schaam y gens voor. Ik heb met het lachen gemaakt ei ik blij om. En natuurü J de Wal-Mart (de groo permarktketen van de j wel. Ik deed puur voo alsof ik er nog nooit v j, hoord." Finland vraagt zich af ,r ooit betreurt dat ze hi c zen voor een leven in lights? Hilton - die na wachting een erfenis miljoen dollar staat te - is resoluut. „Nee, dii leuk vind. Ik doe dit li op kantoor zitten." Vi formeert de wereldpe haar andere huisdien favoriete film en well n gen onontbeerlijk ziji 1 feest. Voor het laatste Je rondje waagt de Brits 0L list het een roddel teiW Is het waar dat Paris 1l( maakte met haar vrie vies van haar psychol 'v ze vaart nu eenmaal I cl deze vrouw. „Ik hebl meteen gebeld toenl weg was. Dat doe ik i tijd als er een problei vrouw is geweldig, ei i c tijd gelijk." Een Ned< J) omroepblad is benie n haar reactie wanneer1 snob wordt genoemi haar overkwam in Ai y. „Het is duidelijk dati C dat zegt, helemadl nis* waar hij het over heej^ ben juist de minst veioi persoon die ik ken." S straliër informeert te jjj naar de vooroordelen Hilton in haar boek> nen. Wat is het groot stand? „Dat ik een v« meid ben die helem. 15 uitvoert. Ik werk juist IC dan al mijn vrienden Na exact een uur is viewsessie over. De leidster: „Paris, je bet1 jer. Onwijs bedankt' fü tti Hilversum - Omdat zijn fans hem naar eigen zeggen nog steeds weten te vinden en de soap Goede Tijden Slechte Tij den nog altijd bijzonder popu lair is, gaat de acteur Wim Zo mer het dagboek dat hij tijdens zijn GTST-periode bijhield pu bliceren op internet. Hij doet dat via zijn website www.wim-zomer.nl. Zomer speelde voorheen bijna tien jaar lang de rol van Daniël in de soap. „Ik denk dat het voor de fans interessant is om eens ach teraf in de keuken te kijken", zegt Zomer. „Het eerste deel staat deze week op mijn site, daarna elke vrijdag een aantal pagina's. Gezien de omvang zal het wel een aantal maanden duren voordat alles gelezen kan worden." Echt heel boeiend zijn de eerste ontboezemingen over het verloop op de set in 1993 overigens niet. Zomer duidt zijn mede-acteurs enigs- zins mysterieus aan voorletters, houdt de hoogte van zijn en stipt af en toe tussen collega's uit Zomer houdt zich ren vooral bezig me satie van zijn eigei cus in Apeldoorn. x enschede - Herman Finkers zag zijn goede zagen hem plots nooit meer. Hilversum - Een op de acht Ne derlandse kinderen is anno 2004 te dik. Het aantal kinderen met ernstig overgewicht is de afgelopen 25 jaar verdubbeld. En onlangs bleek nog uit Fries onderzoek dat het tempo waar in kinderen te dik worden al leen maar toeneemt. Ligt het aan de kinderen of aan de ou ders? En doen we er wat aan? Het EO-praatprogramma 'Na de Diagnose' is vanavond ge heel gewijd aan het probleem van te dikke kinderen.Als ik in de spiegel kijk moet ik letterlijk kotsen", citeert de tiener Krista voor de camera uit haar dag boek. Ze walgde van zichzelf vanwege haar overgewicht. Naast haar in de studio zit Niels, die op 12-jarige leeftijd 112 kilo woog. „Het pesten be gon in groep acht", vertelt hij. „Dat was gewoon hartstikke erg." Behalve dat dikke kinderen op latere leeftijd allerlei gezond heidsklachten ontwikkelen, is het jonge leven ook vaak geen pretje, jnaken de twee duidelijk. Ze zijn een makkelijke prooi voor pestende leeftijdsgenoten en veelal hebben kinderen met overgewicht last van een min derwaardigheidscomplex. Met Krista en Niels gaat het inmid dels beter. Niels is dertig kilo kwijt en Krista is op weg naar een beter gewicht. 'Na de Diagnose' beperkt zich niet tot de 'zielige verhalen', Het leven van dikke kinderen is geen pretje. Foto: GPD/EO maar gaat ook op zoek naar de oplossing. Oorzaak en oplos sing liggen bij de ouders, blijkt al snel. De titel van het pro- gramma - Mijn kind is te dik, doe ik er wat aan? - laat dat nog in het midden. Sterker, het is maar de vraag óf behandeling van overgewicht wel nodig is. Die vraag wordt snel met een 'ja' beantwoord. Er zijn eigen lijk geen argumenten te beden ken om het aanpakken van overgewicht bij kinderen te ne geren. Aan de hand van drie succes verhalen, laten de programma makers vervolgens zien dat er ook oplossingen zijn. Daarbij plaatsen de program mamakers zowel de kinderen als de ouders in de rol van 'slachtoffer'. Niet alleen het kind heeft hulp nodig, ook de ouders. En de sleutel voor suc ces ligt toch vooral bij de ou ders. Uiteindelijk blijkt dat doordat ze hun kind helpen, ze ook zichzelf een dienst bewij zen. In 'Na de Diagnose' beschrijven drie moeders en een vader hun machteloosheid toen ze in kor te tijd hun zoon of dochter zwaar zagen worden. Bij twee bracht hulp van buitenaf de op lossing. De moeder van Krista stuurde haar dochter naar het Victory Camp, een zomerkamp voor Nederlandse en Belgische tieners met overgewicht. Twee weken kamp bleek Krista's wondermiddel. Ze ontmoette lotgenoten aan wie ze haar pro blemen kwijt kon, haar zelf beeld verbeterde en de kilo's vlogen eraf. De ouders van Niels lieten hem opnemen in kliniek Heideheuvel, waar hij samen met leeftijdsgenoten een afvalprogramma volgde. Moeder Jannie kwam er zelf uit. Ze stelde een actieplan samen: kocht een pony en een trampo line voor haar dochter zodat ze meer ging bewegen en sprak met haar af elke avond samen te gaan fietsen. En ze kookt minder vet. Haar dochter blijft anoniem, ze komt alleen onher kenbaar in beeld. Het gaat in middels een stuk beter met haar. Kim Hartman Na de Diagnose, EO, Nederland 1 om 22.00 uur. enschede - Herman Finkers zag zijn goede vriend Willem Wilmink na diens overlijden in zijn kist liggen. Hij herkende hem nau welijks. „Ik zag hem voor het eerst zonder angsten en neuroses. Hij was rustig en Wil lem was nooit rustig." Finkers doet deze uitspraak in de schitte rende documentaire die regisseur Dirk Jan Roeleven maakte over Wilmink, getiteld Dichter in de Javastraat. De NPS zendt de documentaire morgen uit, op de dag dat in het Letterkundig Museum in Den Haag een grote tentoonstelling over Wilminks leven en werk wordt geopend. Bovendien ver schijnt bij die tentoonstelling een schrijver sprentenboek onder de titel Ik droomde dat ik wakker was. Met de uitgave van twee kloeke delen gedichten en liedjes vólgende maand mag je stellen dat Willem Wilmink (1936-2003) is opgenomen en bijgezet in het pantheon van grote Nederlandse schrij vers. Uit al deze activiteiten spreekt groot respect voor de dichter die hij was, de dich ter die geen grote woorden nodig had. Die, zoals Aart Staartjes zegt in de documentai re „de meest triviale zaken in heel dagelijk se taal kon opschrijven en het literatuur liet worden". De documentaire van Roeleven begint in de Javastraat in Enschede, waar burge meester Mans een plaquette onthult aan Wilminks laatste woning, Javastraat 43. Waarna het leven van de dichter chronolo gisch wordt belicht. Met een aantal opval lende constanten. Vooral de angst. Angst die zijn leven heeft gekenmerkt. Joost Prin sen, die de documentaire werkelijk draagt, merkt op: „Hij was bang voor alles." Zijn angst stamde uit de oorlog. De vliegtuigen die over kwamen. Een geluid dat ook in de schuilkelder goed te horen was. Prinsen: „Hij was bang in die kelder in Enschede, bang in de oorlog. Eigenlijk heeft hij zich- De vorig jaar overleden Willem Wilmink in de NPS-documentarie van regisseur Dirk Jan Roeleven. Foto: GPD/George Nusmeijer zelf weer terugbegraven in Enschede op het eind van zijn leven." Aan de Javastraat was Wilmink gelukkig, maar zijn vrienden en collega's die in de documentaire aan het woord komen, spre ken ook bittere woorden. Aart Staartjes, Joost Prinsen, Hans Dorrestijn - mensen waarmee hij jaren had samengewerkt en voor wie hij onvergetelijke liederen als 'Fre- kie', kreten als 'Deze vuist op deze vuist' en duizenden andere teksten had geschreven, zagen hem plots nooit meer. 'Een onneembare vesting', zo 0 d Staaltjes het huis aan de Javasttf™ Dorrestijn: „Ik heb hem nooit n Ruim tien jaar niet. Ik heb daartne gehad en ik ben er pissig over had eigenlijk gewild dat hij op de deur stond." Staartjes verhaalt hoe schrijnen 15 vond dat Wilmink niet kwam o[ het afscheid en de begrafenis \i Bannink, die ontelbare teksten ter op muziek had gezet. „Zijntfek en toeverlaat. Niet bij zijn begn Dan denk je, tsja." Maar de bewondering overheeij oi meest aangrijpende moment a)3f Prinsen. Gezeten achter zijn bu telt Prinsen voor de vuist weg d ei denis van het gedicht over Ben goochelaar die door de nazi's ii in Sobibor werd vergast. Prinse Wilmink uitgedaagd een gedicl ven over de joodse illusionist M' man alias professor Ben Ali Lib T hoorde niets. Waarop hij het ze iv en die poging naar Wilmink stu 1j kerende post kwam diens versi sen draagt dit voor. Maar inhoi v keus en ritme van het vers zijnP O gend dat Prinsens stem breekt tranen bevangen de laatste regpp zien uit te spreken. Roelevens mera zoomt slechts zeer wei hand voor zijn ogen weet Pr„..n| nog uit te brengen: Van die 1 penveltelevisie. Theo Hakkert Willem Wilmink - Dichter in vrijdag Het uur van de wolf, uur. Nederland 3. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 10