KUNST CULTUUR Ter stall wil de wereld veranderen 'CBK Alphen geen bruisend middelpunt van de stad' 'Het theaterpubli laat zich bedriegt Poëzie met een showelement CIDI pleegt 'sluipende censuui COC eist verbod op corn Buju Banton in De Mek Nieuwe Bond op Nederlands FilmfestjJ woensdag 15 septembei Remco Campert. Foto: ANP/Marcel Hemelrijk Remco Campert onwel na feest Amsterdam - Schrijver/dichter Remco Campert is maandag avond na afloop van de viering van zijn 75ste verjaardag in De Kleine Komedie onwel gewor den. Even na half twaalf zakte de schrijver plotseling in elkaar. Met natte doeken en hartmas sage deden omstanders pogin gen hem bij bewustzijn te bren gen. Een ambulance was snel ter plaatse. Campert kon, on dersteund, op eigen kracht De Kleine Komedie verlaten. Kort na middernacht werd hij met een ziekenauto afgevoerd naar het ziekenhuis waar hij ter ob servatie moest blijven. „Naar omstandigheden gaat het goed," liet het hoofd van de pr- afdeling van Camperts uitgeve rij De Bezige Bij gisteren weten. De schrijver/dichter moest nog een aantal onderzoeken onder gaan. De artsen hopen erachter te komen wat er is gebeurd. Nijntje-musical naar buitenland Rotterdam - 'Nijntje de musi cal' gaat naar het buitenland. De voorstelling, gebaseerd op de verhalen van Dick Bruna, maakt volgend jaar haar op wachting in de Verenigde Sta ten, Canada en Kroatië. De Ne derlandse cast gaat waarschijn lijk in september volgend jaar in het Engels honderd optre dens geven in Noord-Amerika en Canada. Nieuw festival rond Rembrandt leiden - Het Rembrandt-festival zoals dat afgelopen juli in het centrum van Leiden is gehou den, komt volgend jaar terug. „Grootser, met veel meer 17de- eeuwse karakters en veel meer schilders op straat", zo beloof de centrummanager en organi sator Robert Strijk gisteren op een bijeenkomst in het stadhuis waar de door kinderen geschil derde 'Nachtwacht' werd ont huld. Wethouder Geertsema zag het festival als een opmaat voor het Rembrandt-jaar in 2006. Hij rekent op een zwaan kleef aan effect. „Iedereen die nog een mooi idee heeft voor het Rembrandt-jaar kan dat tot 20 september bij de gemeente indienen." Het kleurige drieluik krijgt van hem voorlopig een mooi plaatsje in het stadhuis. door Fred van Rooij alphen aan den rijn - Hoewel het Centrum Beeldende Kunst (CBK) in Alphen aan den Rijn het in vergelij king met andere gemeenten niet slecht doet, zijn B en W er niet tevre den over. Het vervult volgens wet houder Van Wersch geen brugfunctie tussen de Alphenaren en de kunst. Het CBK is niet het bruisende hart van de kunst dat het in de ogen van het college moet zijn. Dat blijkt ook uit een gisteren gepre senteerd evaluatierapport. Het bu reau DSP voerde het onderzoek in opdracht van de gemeente uit. De ge- meenteraad heeft vorige maand afge sproken deze evaluatie af te wachten voor zich uit te spreken over bezuini gen. Volgens het bureau is niet aan toonbaar dat het CBK het middel punt is geworden voor kunst en pu bliek. In totaal trok de stadsgalerie in 2002 zesduizend bezoekers. Niet genoeg, volgens Van Wersch. Sommige be zoekers komen meerdere keren, zo dat het werkelijke aantal lager is. Of dit ligt aan de gepresenteerde kunst is onduidelijk. Kunst is een kwestie van smaak. Misschien moet er toeganke lijkere kunst komen die meer bezoe kers trekt. De band tussen de burger en het CBK moet wat de wethouder betreft sterker worden. In vergelijking met andere steden doet het CBK in Alphen het overigens goed. In het gebouw aan de Castellum- straat zitten drie organisaties: de stadsgalerie, de STAA en de kunstuit leen. Vanwege de financiële situatie bij de gemeente wil Alphen 130.000 euro bezuinigingen op de stadsgale rie. Die bezuiniging is door de ge meenteraad uitgesteld in afwachting van dit rapport. De andere organisa ties blijven overigens buiten schot. Indien de bezuinigingen doorgaan betekent dat voor de galerie dat ze haar inkomsten ergens anders van daan moet halen. Commercieel wor den dus. Maar welk bedrijf wil daar geld insteken, vraagt Frans Struben, voorzitter van het CBK, zich af. Hij leest de evaluatie duidelijk anders dan het college. „We hebben het niet slecht gedaan gezien de omstandig heden." Struben doelt hiermee op de slechte bereikbaarheid van het ge bouw. „We zitten al jaren in een bouwput." Dit wordt in het rapport ook onderkend, net als de vele activi teiten die de stadsgalerie ontplooit. Bureau DSP beveelt zelfs aan het aantal activiteiten terug te en de energie te bundelen in projecten. Struben is op zich niet ont over de evaluatie. „We koi langzaam uit de startfase. Als centrum gebied ontdaan bouwputten en kranen is het pas echt goed zichtbaar en t( lijk. Dit rapport willen we g( om ons te verbeteren." Bin volgt er nog een kwalitatieve van het kunstaanbod. Pas dj beeld echt compleet. Over vie den laat het college gemeenteraad weten wat 1 plan is met het CBK. Film over softdrugsdealer en homoseksuele tandarts is Nederlandse Oscar-inzending door Robbert Blokland amsterdam/anp - Na tien jaar in de marge films te hebben ge maakt, lijkt 2004 dan toch einde lijk een doorbraakte brengen voor de Amsterdamse regisseur Eddy Terstall. Zijn zevende film 'Simon' is niet alleen volgende week de openingsfilm van het Nederlands Filmfestival, maar bovendien de Nederlandse Os car-inzending van dit jaar. Het verhaal over de vriend schap tussen een joviale Am sterdamse softdrugsdealer en een introverte homoseksuele tandarts is de eerste van drie lofzangen op de Nederlandse samenleving die de filmmaker voor ogen heeft. „10 Septem- ber-denken", noemt Terstall zijn optimistische visie op de tolerante Nederlandse samen leving. „Het wordt tegenwoor dig raar gevonden om zo posi tief tegen de wereld aan te kij ken. Maar ik vind oprecht dat we in Nederland de mooiste maatschappij hebben gecre- eerd die ik me kan voorstellen." Een maatschappij waarin soft drugs, homohuwelijk en eutha nasie, zware thema's die in Si mon op humoristische wijze worden bewierookt, legaal zijn. „Wel een samenleving die zwaar onder druk staat", nuan ceert Terstall. „De wat traditio nelere buitenwereld kan ons maar moeilijk ongemoeid laten, omdat men daar moeite heeft met onze liberale normen en waarden. Er zijn bijvoorbeeld talloze religieuze fundamenta listen die ons bekritiseren. Dat hebben we hier eigenlijk eeu wen niet meer gekend." Het Sodom en Gomorra-imago van Nederland irriteert de 40- jarige regisseur. „Ik wilde met Simon laten zien dat onze pro gressieve levenswijze ook be schaafde kanten kent. Sterker nog: dat dat onze eerste identi teit is. Films tonen Nederland altijd maar als één groot red- lightdistrict. Ik wil de wereld to nen die ik ken, waar ik ben op gegroeid. Een wereld zonder dogma's en vooroordelen." Eddy Terstall: „Ik vind oprecht dat we in Nederland de mooiste maatschappij hebben gecreëerd die ik me kan voorstellen." Foto: ANP/Rick Nederstigt amsterdam/anp - Het Neder landse theaterpubliek neemt vaak genoegen met minder dan waar het recht op heeft. Het laat artiesten wegkomen met trucs. Dat valt te lezen in het boek 'De kunst van het bedrie gen' van Ruut Weissman, regis seur en artistiek leider van de toneelschool en de kleinkunst academie in Amsterdam. Weissman: „Driekwart van alle cabaretiers doet tot op vandaag 'de truc' van Freek de Jonge na. Ze imiteren zijn timing. Bij De Jonge heeft die timing te maken met inhoud, concentratie en stijl, bij collega's met het (ge leende) effect." „Bij iedere nieuwe Joop van den Ende-musical wordt een blik nieuwe zangers openge trokken. Ze onderscheiden zich nauwelijks van de zangers uit vorige producties", klaagt Weissman. „Ze zijn volstrekt in wisselbaar. Ze doen de truc na van hun voorgangers, en die deden op hun beurt weer de truc van hun voorgangers na, en niemand weet nog waar het allemaal begonnen is." Zonder aanleg kan een artiest weliswaar helemaal niets be ginnen, maar die aanleg moet volgens Weissman 'met liefde en geduld gevoed en be schermd' worden. Dat kan bij voorbeeld op een toneelschool, ook al zullen er genieën blijven 'als Piaf, die zelfs tot wasdom kunnen komen op vaalt'. Altijd zullen er kunsten die het vak in de prakt maar de tijden zijn vi waarschuwt Weissma toonaangevende arties der opleiding zijn groi den in de jaren zestig f tig. De sobere jaren va deropbouw na de Tvvf reldoorlog waren voorl onontgonnen gebied hen open. Zij die h hadden, hebben toenl gegrepen. Maar het g schil met nu is dat zij kregen om zich artistie wikkelen eil te profes ren in een tijd die n druk stond van de con Mensen als Herman 1 en Freek de Jonge wo iswaar opgevolgd doo naars van allure, zo Maassen. „Maar met onder die top heeft gei het over het algemee gesteld." Toch stromi len vol. Weissman kan klaren waarom het soms met zo weinig genoegen neemt en 0 der nog hoog aansla dien. „Het publiek laa driegen door minder het recht op heeft. ernstiger is, is dat d tiers, zangers en pro niet zelden slappe leu kopen voor een te hog Die behoefte om een positieve boodschap te prediken heeft de voormalige student politicolo gie altijd al gehad. „Ik kom uit een sociaal-democratisch nest waar ik geleerd heb dat je er als mens naar moet streven de we reld een stukje beter achter te laten dan je hem hebt aange troffen." Als de filmmaker één jongen die Simon ziet helpt met zijn coming out, of één christen doet inzien dat euthanasie een goed recht is, is zijn opzet in principe al geslaagd. „Al zou ik liever 741 mensen helpen, waarvan 93 in India en 21 in Botswana. Daar valt toch meer te verbeteren dan in Neder land." Het winnen van een Oscar zou de regisseur wellicht kunnen helpen in zijn nobele queeste, al denkt hij niet dat Simon een kans maakt op het felbegeerde beeldje. „De film is voor Ameri kanen vast veel te liberaal. Hoe wel de Nederlanders en de Vla mingen wel goed zijn in lobby en: het afgelopen decennium zat er elke twee jaar wel een Ne derlandstalige film bij de beste vijf." Bovendien is Hollywood erg pro-gay, wat Simon wel eens ten goede zou kunnen komen. „Ik wilde vooral een normaal beeld van homo's neerzetten. In films zie je te vaak van die stigma's en karikaturen: niet el ke homo is meteen zo'n campy witte-wijnnicht." Terstall voelt zich thuis in de homoscene. „Het zijn warme, leuke, creatie ve mensen, die voor een be langrijk deel de cultuur bepalen Egbert Jan Weeber in Bollywood-avontuur Acteur Egbert Jan Weeber gaat de hoofdrol spelen in 'Bolly wood Love', een film over zijn ervaringen in India. Weeber verbleef drie jaar geleden een paar maanden in India en fi gureerde daar onder meer in een zogenaamde Bollywood- fïlm. De film wordt geen letter lijke vertelling van Weebers avonturen in India, maar een romantisch verhaal geïnspi reerd op zijn ervaringen. In de film vertolkt Weeber een figu rant die verliefd wordt op de hoofdrolspeelster van de Bol- in een samenleving. Het zou me niet verbazen als Holly wood ook vindt dat het in deze tijd van Bush geën kwaad kan dat eens goed te benadrukken." Simon van Eddy Terstall opent op woensdag 22 september het Nederlands Filmfestival in Utrecht. De film is vanaf 30 september te zien in twintig bioscopen. lywoodfilm. Eddy Terstall en Marcel Hensema zijn nog be zig met het schrijven van het script. Hensema gaat de regie voeren en maakt met Bolly wood Love zijn speelfilmde buut De film gaat vermoede lijk voorjaar 2006 in première. amsterdam/gpd - De homobe langenvereniging COC eist een verbod van het optreden van zanger Buju Banton, volgende week maandag in De Melkweg in Amsterdam. De Jamaicaanse artiest werd vorige -maand van de Uitmarkt geweerd wegens de homovijandige tekst van het nummer 'Boom Bye Bye', waar in Banton (31) zingt over het vermoorden van homo's. Het COC vindt dat het concert in De Melkweg eveneens moet worden geschrapt. „Banton gaat er in zijn teksten prat-op dat hij homoseksuele mannen en lesbische vrouwen schieten", zegt woo Henk van Pelt. „Dat 1 meer te maken met vi meningsuiting." Directeur Cor Schlöss Melkweg heeft begrij standpunten van maar vindt dat het van Buju Banton gaan. Volgens Schlö Banton inmiddels af nomen van de tekst 1 de tegenstanders juis sprek moeten aangi lijkt mij zinvoller dai bieden van een optrei In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en streekgenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen, schilderen of op andere wijze 'in de kunst' zijn. Vandaag: dichters Han Ruijgrok en Jaap Montagne, betrokken bij Café Favoriet in het LAKtheater in Leiden. Wegens succes geprolongeerd: Café Favoriet, een keer per maand op dinsdagavond in de foyer van het LAKtheater. Vol gens de initiators het ideale podium voor beginnend en ge vorderd talent, vooral op het gebied van poëzie en muziek. Laagdrempelig, verrassend en kleinschalig, en daardoor sfeer vol. De organisatie ziet ook de komst van andersoortig talent zitten. „Wat ons betreft zijn goochelaars, buiksprekers en tapdansers ook welkom", zegt Ruijgrok, dichter en één van de motoren achter Café Favoriet, en ook 'Kunst in de Kerk' in de Waalse kerk. De eerste Favorie teditie van "dit seizoen is op dinsdag 28 september. Dich ters Jaap Montagne, Karei van den Berg en Maaike van Steenis treden op, en de band Koloki. De allereerste avonden, in 2000, waren bedoeld voor 'een praatje bij een plaatje,' een ver haal bij iemands favoriete stuk muziek. Dit onderdeel van Ca fé Favoriet is nooit zo aange slagen. Toen in 2002 steeds meer dichters hun werk kwa men voordragen, ging het café goed lopen. De foyer zit sinds dien vol liefhebbers en de pro grammering verloopt vlekke loos. „Het aantal aanmeldingen is groter dan het aantal mogelijk heden om op te treden", zegt Ruijgrok. „Begrijpelijk, want de kansen voor onbekende dich ters om elders van zich te laten horen zijn niet groot. Voor poëzie zijn er maar weinig po dia in Leiden. Naast Café Favo riet zijn er nog vier poëzie- avonden per jaar van het Leids Dichtersgilde, in cultureel cen trum de X. Maar daar blijft het bij." Een van de Leidse dichters die het Café Favoriet-podium al eens beklommen heeft en op 28 september weer voordraagt, is Jaap Montagne. Hij is eraan Organisator Han Ruijgrok (links) en dichter Jaap Montagne: „Wat ons betreft zijn goochelaars, buik sprekers en tapdansers ook welkom." Foto: Hielco Kuipers gewend om in de schijnwer pers te staan, al weet hij don dersgoed hoe moeilijk het is om je gedichten voor publiek voor te dragen. Niveau is vol gens hem niet het belangrijkste tijdens Café Favoriet. „Het is al knap als mensen er durven te staan met hun eigen gedich ten." Tijdens de eerste editie van dit seizoen kan het publiek 'vuur werk' van hem verwachten. „Mijn gedichten zijn soms maatschappelijk betrokken, of ze gaan over mijn jeugd, de breimachine van mijn moeder of helemaal nergens over. Ik dicht beeldend, over voor ie dereen herkenbare zaken. Maar ik heb ook een gedicht geschreven over hoe lekker het is om een gedicht te schrij ven." Café Favoriet krijgt er dit sei zoen een zusje bij in de vorm van het Slampoetry, een na- jaarstoemooi, georganiseerd door Ruijgrok, Montagne en collega-dichter F.gon Snelders, eveneens in het LAK-theater. De voorrondes houden ze op 12 oktober, 2 november en 9 november, de finale is op 30 november. „Het is een soort wedstrijd, voor zover je van poëzie een wedstrijd kunt ma ken", aldus Montagne. „Je moet in drie minuten in een razend tempo je poëzie voor dragen. Het is vechten om de gunst van het publiek, dat uit eindelijk door middel van ap plaus en gejoel bepaalt welke dichter wint. Poëzie met een showelement, dat hopelijk de populariteit van het genre kan vergroten." Aanmelden voor Café Favoriet of een voorronde van het Slampoetry-toernooi is moge lijk: han.ruijgrok@planet.nl. Café Favoriet wordt gehouden in het LAK-theater, Cleverin- gaplaats 1 in Leiden, op 28 september, 26 oktober, 30 no vember, 25 januari, 22 febru ari, 22 maart, 26 april en 24 mei, vanaf 20.30 uur. De toe gang is gratis. Joris Rietbroek Theatermaker verbolgen over 'achterbakse brievenac door Robbert Minkhorst leiden - Schrijver en hoofdrol speler Ab Gietelink van de thea tervoorstelling Het Beloofde Land is verbolgen over de 'sa botageactie' van het Centrum voor Informatie en Documen tatie Israël. CIDI beschuldigde Gietelink van antisemitisme en deed in een brief een beroep op het geweten van de fondsen die Gietelink steunen. De theaterproducent laat van daag via het ANP een verklaring verspreiden. De beschuldiging van CIDI vindt Gietelink 'lach wekkend'. „Het woord antise mitisme wordt te pas en te on pas gebruikt. Ik ben nog niet eens zo boos dat het CIDI mijn stuk aanklaagt. Het zou alleen eerlijker zijn wanneer het cen trum mijn stuk openlijk aan klaagt en roept dat het verwer pelijk is en niet vertoond mag worden. In plaats daarvan pro beert CIDI stiekem de stoppen uit mijn productie te trekken door mijn subsidieverstrekkers aan te schrijven. Ik vind dat achterbaks. Ik noem dat slui pende censuur." Mocht een fonds immers op basis van het protest zijn steun intrekken, loopt Gietelink het risico dat zijn voorstelling niet meer opgevoerd kan worden. Daarmee lijkt nu het Fonds voor de Podiumkunsten zijn vingers te branden. Die wees het subsidieverzoek van Giete- links bureau Theater Nomade af, omdat Het Beloofde Land 'te eenzijdig het Israëlisch-Pales- tijnse conflict belichtte'. Op po litieke gronden dus, en dat mag een overheidsfonds niet, zegt Gietelink, die bezwaar maakte. „Dit zijn Sovjetmethoden." Mondeling heeft hij nu zijn ge lijk gehaald, verklaart hij. CIDI vindt de wijze waarop Gie telink de kruisiging van Jezus uitbeeldt - de dramatische slotact van zijn politieke mani fest tegen de 'staatsterreur van Sharon tegen de Palestijnen', misplaatst, achterhaald en ge baseerd op vooroordelen. Jo den hebben geen sch dood van Jezus, stf Het centrum nam de sche wijze' waarop wrede onderdruldci neergezet, voor lief. „Dat ik antisemitisch goed predik, slaat nergens op. Jezus is Romeinen gekruisigd spraak van de Joo priesters. Dat bedenk staat het in de Bijbel. 11 wat anders dan het J beschuldigen, of dat i len dat het een erfs 2000 jaar heeft. Bove volkeren hebben hi lichters aan het kruis Daarbij: de Romeini voorvaderen van de en in hun land staatec trum van het kathoL Italianen hebben toe erfschuld?" Ik zie mijzelf als een de staat Israël, verkl link verder. „Dat ve tot kritiek op het m die staat zich misdrai 8 utrecht/anp - De Schotse ac teur Dougray Scott, die Pierce Brosnan opvolgt als James Bond-vertolker, is volgende week te zien op het Nederlands Filmfestival in Utrecht. Hij speelt een van de hoofdrollen in 'Things to do before you're thirty', de Engelse remake van de Nederlandse film 'All Stars'. Op het festival draaien alle bui tenlandse remakes die gemaakt zijn van de succesvolle Neder landse productie. De 38-jarige Scott speelt in Things to do be fore you're thirty de rol van Cass, de hartenbreker van het team. De opzet van het verhaal, dat vertelt over de belevenissen van een groep eind-twintigers in een voetbalteam, is hetzelfde gebleven als in de Nederlandse film. Behalve een Engelse versie zijn op het festival ook de Spaanse en de Belgische All Stars te zien. Een Duitse serie is in de maak, over de Franse All Stars wordt onderhandeld. Thing fore you're thirty ga ber in première in De film is in Nederlai 31 nog alleen op het zien. Scott gaat de rol vfce agent 007 voor de vertolken in de n( n( 21ste officiële Boni k remake en een pap/j meegerekend). De moet november 2öjtisi mière gaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 16