Geschiedenis swingt in Dillenb
GESPREK VAN DE DAG
Stormloop op de camino
Biertje per dag goed voor
gezondheid en liefdesleven
'Elke scholier moet musical over Willem van Oranje zien'
Onstilbare hebzucht
DAGELIJKS LEVEN
Een biertje per dag is goed voor de
gezondheid en het liefdesleven. Dat
beweert de voedingsdeskundige
Manfred Wenzel uit het Oostenrijkse
John Gielgud
In het algemeen worden
zeer goede imitators geen
zeer goede toneelacteurs
Graz in het Duitse mannenmagazine
Matador. „Mannen mogen minstens
een liter bier per dag drinken, vrou
wen ongeveer een halve liter", aldus
Wenzel. Net als professor Wenzel be
weerde de Duitse Federatie van Bier
brouwers al in 2002, dat het drinken
van bier de kans op een beroerte kan
verminderen.
Maar bierconsumptie heeft volgens
de voedingsdeskundige nog meer
voordelen. Zo meldt Wenzel dat bier
de lustgevoelens aanwakkert. Boven
dien krijgen een op de drie vrouwen
en een op de drie mannen door het
drinken van bier meer plezier in
seks. anp
"ËVEN &EN OpSTÊkEAJ IK Gtloop NIN&OD;
AAM*- 'K ^aL~ TE VRIÊNP HOUP6M *-
MENSELIJK
Miljoenen naar Santiago de Compostela
Barcelona - Nooit eerder was het zó druk op
de 'camino', het twaalf eeuwen oude pel
grimspad naar Santiago de Compostela, in
het uiterste noordwesten van Spanje. Zes
miljoen pelgrims, of toeristen volgens som
migen, geven dit jaar gehoor aan een traditie
die twintig jaar geleden nog dreigde uit te
sterven, maar anno 2004 lijkt te voorzien in
een levensbehoefte.
Daarom heeft de jury van de jaarlijkse 'Prins
van Asturië-prijs', genoemd naar en uitge
reikt door de Spaanse kroonprins Felipe, ge
meend dit jaar de onderscheiding te moeten
toekennen aan de camino als 'symbool voor
broederschap en de ruggengraat van het Eu
ropese bewustzijn'. In oktober wordt de prijs
met de bijbehorende 50.000 euro uitgereikt.
Maar aan wie, is nog niet duidelijk. De apos
tel Jacobus, om wie het allemaal is begonnen
en die volgens de legende begraven ligt in de
tombe onder de kathedraal in Santiago de
Compostela, zal voor deze gelegenheid niet
uit zijn graf opstaan.
De onderscheiding valt samen met het Jaco-
bus-jaar. Dat wordt telkens gevierd als de
feestdag van de apostel (25 juli) op een zon
dag valt. Kerkelijke en wereldlijke gezagsdra
gers werken dan eendrachtig samen om de
pelgrimstocht weer onder de nationale en in
ternationale aandacht te brengen. Hoewel de
intenties verschillen, is het resultaat hetzelf
de: de camino als toeristische trekpleister
geeft een flinke impuls aan het economisch
zwakke Galicië.
De bezoekers geven hun eigen invulling aan
de camino. Sommigen ervaren het als een
persoonlijke loutering. Voor anderen is het
vooral de stress van zich afschudden. De
sportievelingen lopen of fietsen hem uit
prestatiedrang.
Veel deelnemers maken de tocht om hun
werkzame leven af te sluiten. De camino als
religieuze boetedoening, als pelgrimage, zo
als het in de vroege Middeleeuwen was be
doeld, lijkt ver naar de achtergrond te zijn
verdwenen.
De jury van de Asturië-prijs ziet de camino
vooral als een symbool van de Europese een
heidsgedachte. Dat is niet nieuw, want Goe
the schreef al dat het lopen van de tocht de
mensen bewust maakt van de eenheid van
Europa. Ook sluit het aan bij de keuze van
Spanje een paar jaar geleden, om tijdens het
EU-voorzitterschap de Europese ministers
samen te laten komen in Santiago de Com
postela.
Henk van den Boom
De 34-jarige Italiaanse actrice Monica BELLUCCI heeft een dochtertje gekre
gen. Het is het eerste kind van de ster uit onder andere The Passion of The
Christ, She Hates Me, Enter The Matrix en Matrix Reloaded en haar man, de
Franse acteur Vincent Cassel (37). Het kindje, dat de Indiase naam Deva heeft
gekregen, is in de nacht van zaterdag op zondag geboren, meldde de Romeinse
krant La Republicagisteren.
Een 40-jarige man uit India heeft
nogal drastisch een eind gemaakt
aan het gezeur van zijn vrouw, dat
hem ergerde. Hij HAKTE HAAR
TONG AF met een betelnootkraker.
De man zei dat zij hem voortdurend
aan zijn hoofd zeurde over triviale
dingetjes en dat hij er niet meer te
gen kon. Tijdens zijn verhoor door
de politie gaf Enadul Muilick toe dat
hij ook kwaad was op zijn tien jaar
jongere vrouw Halina, omdat hij
haar verdacht van een buitenechte
lijke affaire. De vrouw ligt in kritieke
toestand in een ziekenhuis.
De 28-jarige Amerikaanse filmster
REESE WITHERSPOON, bekend
van de films Legally Blond en Sweet
Home Alabama, wil geen naaktscè
nes meer spelen. Ze zegt in een in
terview met het tijdschrift 'TV Mo
vie' altijd zenuwachtig te worden als
het in een film om seks draait. Bij
het maken van de boekverfilming
'Vanity Fair' is haar het blootgeven
van haar borsten niet goed bevallen.
„Daarom zal ik vanaf nu alleen nog
maar films maken waarin ik niet
schaars gekleed hoef rond te ren
nen." Foto: Reuters
Ernie Ball, maker van de gelijknami
ge beroemde GITAARSNAREN, is
op 74-jarige leeftijd overleden in
San Luis Obispo in de Amerikaanse
staat Californië. Dat heeft zijn fami
lie gemeld. Roland Sherwood 'Er
nie' Ball richtte in 1962 de Ernie
Ball Company op, nadat zijn eigen
gitaarsnaren het bestverkochte arti
kel waren geworden in de muziek
winkel van zijn ouders. Grote namen
als de Beach Boys, ERIC CLAPTON,
de Rolling Stones en Jimi Hendrix
gebruikten de Ernie Ball Slinky
Strings. De gitaarsnaren worden in
75 landen verkocht. Alleen al in de
VS zijn ze bij 5500 muziekwinkels
te koop.
Een elfjarige Chinese scholier heeft zijn bejaarde grootmoeder letterlijk de
SCHRIK VAN HAAR LEVEN bezorgd. Dat schreef de krant South China Morning
Post gisteren. De jongen had voor zijn oma een nagemaakt MENSENHOOFD van
plastic gekocht. Toen de vrouw het cadeau opende, kreeg ze van schrik een be
roerte. Zij overleed ter plaatse. De vrouw was een gepensioneerde lerares. Zij
kreeg het cadeau ter gelegenheid van de Chinese lerarendag. De kleinzoon had
al zijn zakgeld gespendeerd aan het lugubere geschenk.
De Duitse punkzangeres NINA HA
GEN heeft een eigen kledinglijn ge
lanceerd. De flamboyante artieste,
ooit getrouwd met wijlen Herman
Brood, presenteerde haar ontwerpen
in Keulen. Hagen kreeg hulp van
Sascha Lutzi, die medewerker was
van modekoning Karl Lagerf(i)eld.
Bij de EXTRAVAGANTE kleding do
mineert de kleur zwart. Boa's en ne-
ontutu's ontbreken niet in de collec
tie. Nina Hagen, die in 1955 in
Oost-Berlijn werd geboren, verliet
de DDR in 1976. Ze boekte in 1979
in Nederland een bescheiden hit
met Unbeschreiblich Weiblich.
Foto: Reuters
De pelgrimsroute naar het graf van Jacobus in de kathedraal van Santiago
tela heeft de Prins van Asturië-prijs gekregen. Wie die Spaanse Nobelprijs i
gaat nemen is nog niet bekend. Foto: EPA
Dames en heren, na een onderbreking van ongeveer
een jaar of dertig ben ik deze week opnieuw socialist
geworden. Mijn ouders heulden nogal met Joop Den
Uyl, die ik instinctief altijd een ontevreden, dwangma
tige man heb gevonden. Maar kameraden, ik ben te
rug. Voorwaarts en ten strijde tegen de renegaten die
ons thans regeren
Ja, ferme taal. Sorry. Zelf had ik ook niet gerekend op
deze late terugkeer naar de vader-en-moederkerk.
Komt door al dat privatiseren. Dit keer de WAO. Ik
hoopte dat Den Haag daar inmiddels genoeg van had
gekregen. Eerst eens afwachten hoe de power-mana-
?ers het gaan doen met bijvoorbeeld de elektriciteit en
ij de NS, want je weet het maar nooit.
Helaas, daarvoor is geen geduld, de uitverkoop is niet
meer te stuiten: ook de uitkeringssector, hartje over
heid lijkt me toch, is inmiddels openbaar jachtterrein.
Alle ministers in Nederland zijn er namelijk van over
tuigd dat managers slimmer en bekivamer zijn dan
ministers, omdat alle ambtenaren per definitie trager
en dommer zijn dan anderen. Uitsluitend mensen die
op ieder moment door een kapitalist met een dikke si
gaar ontslagen kunnen worden presteren iets, de rest
loopt er snurkend de kantjes van af. En als dat niet
waar was, zou het heus niet in zoveel moppenboekjes
staan. Daarom is privatiseren een nieuwe kerntaak
van de overheid, die nu ook als WAO-verstrekker kei
hard zal moeten concurreren met kapitalisten met
dikke sigaren. Zodat de WAO goedkoper wordt? Nou,
nee. Helaas. Het wordt juist voor iedereen duurder om
eventueel in aanmerking te komen voor een WAO'tje.
De premies gaan over de hele linie omhoog. Er heeft
zich namelijk een onverwacht probleem voorgedaan:
de overheid blijkt de WAO goedkoper te kunnen rege
len dan de kapitalisten met hun dikke sigaren. Kwalij
ke zaak: eerst allerlei nette ondernemers uitnodigen
om te komen concurreren, en dan zélfde goedkoopste
wezen.
Woedend waren ze, de kapitalisten met de dikke siga
ren. En terecht. Zij moesten van de overheid namelijk
éérst een spaarpotje aanleggen, als zekerheid voor hun
WAO-klanten. Zelf hoefde de overheid geen spaarpotje
voor WAO-tegenvallers te hebben. Die, inner aller be
lastingen, kan sowieso wel betalen, snapt u? Vandaar
dat ambtenaren het Nederlandse volk een goedkopere
WAO-uitkering dreigden te gaan aanbieden dan de
kapitalisten met hun dikke sigaren. Volstrekt oneer
lijk, wat u zegt! Daarom eisten de kapitalisten met
hun dikke sigaren dat de overheid haar versie van de
WAO duurder zou maken. Anders wilden ze voor straf
niet komen concurreren. En wat deed ons kabinet? Dat
gaf de kapitalisten met hun dikke sigaren hun zin.
Omhoog die premies. Harde noodzaak: pas bij een
normdal premieniveau wordt het runnen van een pri
vate WAO de moeite.
Ik denk niet dat onze nieuwe uitkering-exploitanten
ooit premies gaan verlagen: bedrijven willen bo
nussen en koerswinst, op nieuwe invaliden
dient winst gemaakt te worden.
Weet u, de laatste jaren begin ik mij te scha
men voor mijn land. Hoe moet ik nog ver
trouwen hebben in een overheid die haar
werk niet meer durft te doen? We worden
geregeerd door mensen schuw voor ver
antwoordelijkheid, knipmessend voor
de steeds grotere mond van onderne
mers en managers die hun on
stilbare hebzucht zonder enige
schaamte presenteren als Kei
hard Openbaar Belang. Ik stel
voor per ommegaande de rege
ring te privatiseren. We bieden
het hele zootje voor 2 miljard
plus alle Shell-aandelen te koop
aan aan koningin Beatrix, die
ons dan samen met Mabel, Friso
en Constantijn mag gaan regeren.
Het slot van Willem de Rijke in Dillenburg, dat het decor vormt van de musical over Willem van Oranje. Foto: GPD/Roland de Bruin
Zelden is 'vader des vaderlands'
Willem van Oranje zo overtuigend
tot leven gebracht en uitgebeeld
als in de musical die het afgelopen
weekeinde in zijn Duitse geboorte
plaats Dillenburg in première ging.
„Op deze manier is geschiedenis
niet saai. Dit zou elke scholier in
Nederland moeten zien", vindt Jan
Zaadhof, de Nederlandse consul-
generaal in Frankfurt.
Koningin Beatrix krijgt deze week
met de diplomatieke post het pro
gramma en de cd van de bijzon
dere musical 'Der Prinz aus Dil
lenburg' die over haar verre voor
vader is gemaakt. Dat verzekerde
consul-generaal Jan Zaadhof aan
burgemeester Michael Lotz van
'Nassau-stad' Dillenburg. Nog be
ter zou het zijn wanneer de diplo
maat een dvd stuurt naar het mi
nisterie van onderwijs. Zo span
nend, swingend en modem is de
vaderlandse geschiedenis nog niet
voor het voetlicht gebracht.
Dillenburg, waar Willem in 1533
werd geboren, heeft alles uit de
kast gehaald om met honderden
vrijwilligers een spektakelstuk
neer te zetten. Een koor van twee
honderd man en honderd spelers
op het geïmproviseerde toneel op
huwelijk van Willem met zijn
tweede vrouw Anna van Saksen.
Die is gewend op grote voet te le
ven en verzuurt naarmate Oranje
meer have en goed inzet (en ver
liest) in de strijd tegen de Span
jaarden. Na een buitenechtelijke
affaire met Jan Rubens, later de
vader van de beroemde schilder
Peter Paul Rubens, wordt ze ver
bannen.
Stof genoeg dus voor drama en
mooie melodieën. Die zijn er vol
op, al wil tekstschrijver Rolf Kren-
zer soms te veel vertellen. Dat is
dan niet met een lied te doen,
maar door Willem (Andreas Bal-
zer) of Anna
(Daniela Speek) zelf sprekend aan
het woord te laten wordt wel de
vaart enigszins uit de drie uur du
rende musical gehaald. Weliswaar
past het in de Duitse traditie van
het 'Singspiel', maar niet bij een
hedendaagse musical.
De kracht ligt trouwens ook niet
bij de solisten, maar bij het grote
koor. Het kan ook anders, zo
blijkt, wanneer twee geschied
schrijvers ('Die Chronisten') op de
bühne het verhaal zingend verder
helpen. Simon Müller en Jannik
Lehr vervullen die rol met verve
en ook nog eens (net als het koor)
zeer duidelijk verstaanbaar.
Componist Siegfried Fietz geldt
als bijzonder veelzijdig. Zijn ach
tergrond als schrijver van christe
lijke zangwerken klinkt door in de
muziek die soms een 'EO'-achtige
blijheid uitstraalt en gelijkenis
vertoont met successtukken als
'Les Misérables'. Willem van
Oranje wordt daarbij met pathos
als onbaatzuchtige held en redder
van de Nederlanden afgeschil
derd: 'de rijke prins die alles
opgaf, de prins zonder geld of
land'.
Wanneer Willem in 1584 in Delft
wordt doodgeschoten is er weinig
tijd voor treurnis. Voort gaat de
strijd, nu onder leiding van
Maurits. Als uiteindelijk de
vrijheidsstrijd zo goed als
gewonnen lijkt, wordt
dat gevierd met een
swingend Wilhelmus
van de hele cast en
veel vuurwerk, dat de
toren omtovert
Affiche van de musical, t
Illustratie: GPD }o
tot een sprookjesslot. ra
„Een avond om niet te
zegt eregast Zaadhof.
historie tot leven. Het i>c
te gek dat je in Duitslaijj]
zijn om de vaderlandse^
denis begrijpelijk en b(\n
gebeeld te zien. Dit moH(
Nederland worden venjj
dus de consul-generaa g,
c
Der Prinz aus Dillenburg]]
cal. Muziek: Siegfried Fi t
Rolf Krenzer, regie: Jura\
Freilichtbühne Schlossbfe
burg. Nog op 17 en 18 se
Zie voor nadere inform;
.dillenburg.de L
Hans Jacobs Ij
de Schlossberg. De Willemstoren,
het gedenkteken op de ruïne van
het stamslot van de Nassau's,
dient als veelzijdig decor. Rond de
romantische toren klinken kanon
schoten en wordt de door 'de
prins uit Dillenburg' aangevoerde
vrijheidsstrijd met veel vuur en
vuurwerk tot leven gebracht.
Dillenburg heeft een half jaar aan
de voorstelling gewerkt. „De hele
gemeenschap doet mee", zegt de
trotse burgemeester Lotz, die zelf
de rol van Willems zoon Maurits
speelt. De dansvereniging, het
muziekgezelschap, zeven koren,
de schermclub, het Willem van
Oranjegymnasium, maar ook kap
perszaken, kostuummakers, wa
penexperts en paarden hebben
hun aandeel in de musical, die
in scène is gezet door de Li-
touws-Duitse Jurate Minde.
Door het vrijwilligerswerk ble
ven de kosten beperkt: zo'n
20.000 euro.
De actie concentreert zich op
het verblijf van Willem van
Oranje op kasteel Dillenburg
in de beginjaren van de op
stand tegen de Spaanse ko
ning Filips II. In die tijd, rond
1568, wijkt de in Breda wo
nende prins om veiligheids
redenen uit naar zijn fami
lieslot, waar edelen uit de,
Nederlanden hem komen
vragen de strijd tegen het
Spaanse gezag te leiden.
Op de achtergrond
speelt het slechte