Tantra-training verzoent liefde en se] REGIO Het geheim van een goede buikschuif Alleen de scheidsrechter kan spreekkoor stoppen steeds weer wie Sassenheim en Teylingen MAANDAG 13 SEPTEMBER 20Qi NAVRAAG Spreekkoren in voetbalstadions blijven de gemoederen bezighouden. Gistermiddag bedierf verbale agressie in het stadion van ADO Den Haag het plezier 1 1 7 y gen. Hamvraag is moet ingrijpen als spreekkoren ontaarden. Navraag bij WIJNAND RIJSDAM, consul en oud-scheidsrechter uit Leiden. Hebt u de spreekkoren met eigen oren gehoord? „Nee, al was ik wel in de buurt. Ik liep rond bij Tonegido in Voor burg. Op televisie zijn de teksten mij eerlijk gezegd ontgaan. Pas toen Ajax-trai- ner Ronald Koe man er schande van sprak, werd het mij duide lijk." Dus het viel al lemaal wel mee in het Zuider park? „Dat zeg ik niet. Als Ajax speelt, gaan de spreek koren al gauw over joden. Meestal komen er vreselijke ziektes bij. Dan had Rafael van der Vaart ook nog een ander kapsel en werd zijn vriendin Silvie Meis erbij gehaald. Als spreekkoren ontaarden, weet ik maar één oplossing: eerst waarschuwen en daarna onherroepelijk kappen met die handel. Wie niet horen wil, moet maar voelen. Meestal gaat het om een kleine groep en maakt de één de ander gek." Waarom ging de wedstrijd ondanks de kwetsende teksten toch door? „Ik begrijp dat de KNVB er anders over denkt dan ik. Volgens de bobo's van de bond moeten de autoriteiten maar ingrijpen als het uit de hand loopt. Nou vraag ik je. Wie zijn die autoriteiten dan? Wil je de politie er weer bijhalen? In een voetbalstadion kan maar één autoriteit ingrijpen en dat is de scheidsrechter, maar die be doelde de KNVB dus niet." Wat verwacht u van de tactiek om spreekkoren te overstemmen door harde muziek af te spelen in het stadion? „Daar had ik nog riiet eerder van gehoord, maar ik vind harde mu ziek in het betaalde voetbal belachelijk. Zo draai je de zaak om en neem je de oorzaak van het verbale geweld niet weg. Bovendien, wie weet wat harde muziek weer losmaakt bij de toeschouwers." Heft u, als u op de tribune zit, wel eens een spreekkoor aan? .Alsjeblieft niet. Ik heb niets met koren, want ik kan helemaal niet zingen. Alleen als ik onder de douche sta jodel ik." foto: Henk Bouwman tekst: Tim Brouwer de Koning UIT DE ARCHIEVEN ANNO 1954, Maandag 13 September LEIDEN - Zelfs de meest hooggestemde verwachtingen voor de be langstelling voor het zogeheten 'Mastklimmen', waarin de bekende N.C.R.V.-man Johan Bodegraven uitblinkt, werden Zaterdagavond overtroffen op de Leidato: Stadszaal en balcons waren stampvol, toen Bodegraven en de juryleden zich voor en rond de microfoon opstelden. Bodegraven, ad rem als steeds, had zijn vragen en zijn praatje klaar en iedereen keek begerig naar de prachtige hammen die, hoog in de lucht, aan het topje van de mast bungelden. Hammen, die ten deel zouden vallen aan de man of vrouw, die op vijf vragen een juist ant woord kon geven. Men kent dit spel van vraag en antwoord genoeg zaam uit de radio. Het duizendkoppige publiek volgde de verrichtingen van Bodegraven en zijn slachtoffers geconcentreerd. Er waren er die al direct afvielen, er waren er ook die een heel eind omhoog kwamen, maar ook, die weer teruggestoten werden in de donkere poelen der on zekerheid... IER boven' „Seksualiteit is niet iets watje in je vrije tijd doet of parttime. Het is een levenswijze." Met dit uitdagende sta tement presenteert Wilma de Jong uit Leiden haar bureau Reversal Trainin gen. De Jong verzorgt trainingen, ge ïnspireerd door tantra. Dat is een oos terse spirituele stroming, die via sek sualiteit 'verlichting' probeert te be reiken. Seks als middel om evenwicht te vin den. Dat maakt nieuwsgierig en een beetje lacherig, maar vooral ook af werend. Aan mijn lijf geen polonai se, zo'n reactie. Daarom houdt het Leidse Reversal Trainingen komende zaterdag een open dag, met work shops om kennis te maken met het trainingsaanbod en de trainers. Ook Wilma de Jong ging voor deze therapie niet over één nacht ijs: „Het onderwerp riep weerstanden bij me op", zegt ze met gevoel voor under statement. De Jong, voorheen tekst schrijver en medewerker pr en com municatie, noemt zichzelf een wounded healer. „Ik heb een knauw gehad, seksualiteit was een scha duwkant in mijn bestaan. Maar on der andere door de tantra-trainingen heb ik geleerd het rookgordijn dat ik rond seksualiteit en mijn seksuele verwondingen had opgetrokken, weg te nemen door mezelf bewust vragen te stellen." Bijna opgewekt verklaart De Jong dat de 'verlichte' mens zowel het goede als het kwade volledig heeft doorge maakt. Om evenwicht te kunnen be reiken, zul je beide kanten moeten leren kennen, om dan natuurlijk vooral te kunnen afrekenen met het kwaad. „Uiteindelijk moeten we het kwaad in de wereld leren herkennen als afweer van pijn. Elk oordeel, over anderen of over onszelf, wijst uitein delijk op alweer van pijnlijke situa ties waar we als kind niet mee kon den omgaan. Verlichting' is voor mij een toestand waarin we geen af weermechanismen meer gebruiken en volledig open kunnen rijn." Deze vorm van acceptatie van het slechte geeft de tobber moed: er kan aan gewerkt worden. De naam Re versal Trainingen verwijst naar om kering en ommekeer, maar ook naar de herroeping van een vonnis: nie mand heeft levenslang. Reversal Trainingen leren je geen nieuwe standjes en technieken, daarvoor kun je je bij de NVSH ver voegen. Reversal Trainingen gaan meer over het therapeutische van seksualiteit. De invloed van seksuali teit op je leven, en - vanzelfsprekend - de invloed van je leven op je seksu aliteit. De trainingen dragen mooie namen: 'Over Liefde Enzo', 'Bemin je Zinnen' en 'De Vagina Dialoog'. Vooral de laatste - alleen voor vrou wen - spreekt tot de verbeelding. De naam refereert aan De Vagina Mo nologen van Eve Ensler, en zo begint de Dialoog ook: Als je vagina kon praten, wat zou ze dan zegg De gedachte achter deze tra om uit te vinden wat je doei je nu werkelijk zou willen. V vrouwen staan seksualiteit! los van elkaar, ze hebben ee sing gemaakt tussen hart er Vaak ligt daar een opvoedin boes aan ten grondslag of ei ving waarin seksualiteit liefi onveilig is. Door die splitsir beer je jezelf buiten schot ti kun je of durf je geen keuze ken. Hoe riet zo'n driedaagse tra nu uit? Wilma de Jong prob met een paar voorbeelden t te maken. De eerste dag is g aan het verkennen van het j van je hart en je vagina, om re door - in koppels van t\vi paalde vragen steeds maar stellen. In die sessies blijkt 1 haal van de vagina vaak eer rijk deel van de levensgescb te bevatten. De tweede dag is bestemd) ontdekken van grenzen, scl woede en vooral ook de wil voor zijn simpele, maar om oefeningen bedacht. Twee worden tegenover elkaar gi moeten, zonder woorden i oogcontact, naar elkaar tot Wie trekt wanneer de grens durft een stapje terug te do ander met haar 'nee' te coi - met het risico dat de andi kwetst voelt? En wie zet jui naar de ander toe? Met het de ander de toenadering a Een andere oefening besta onder tijdsdruk vijftig keer van de zinnen: 'Als ik neet en 'Als ik ja zeg, dan...'. En vaak buitengewoon inzichl was het maar om de groott angst te bepalen, zoals bij die 'Als ik nee zeg, ga ik do schreef. De derde dag komt het do dan laat je vagina en hart 1 sprek aangaan, met de wil van die dialoog. De oefenii gebruik van Gestalt-achtigi tjes, die hart en vagina syn ren. De hoop is dat die twe te op één lijn uitkomen. Di niet erg sexy, dat klinkt eet verig. De Jong: „Toch is he ter dan je denkt, te meer d delijk je bevindingen ratios moeten duiden, jezelf ems ogenschouw zult moeten i werkelijk resultaat te boeki De open dag van Reversal is zaterdag in Studio Le Pe Herenstraat 9, Leiden. De i duren van 11.30 tot 18.00i uur: Workshop 'Over Liefdt 14.00 uur: Workshop 'De l Dialoog'; 16.00 uur: Works min je Zinnen'. Informatie melding: Wilma de Jong, 0 5722344 of www. reversal! .nl Suzanne Lammers ANNO 1979, donderdag 13 september SASSENHEIM - Het verkeer in de Hoofdstraat in Sassenheim zat van morgen volkomen vast. De plaatselijke ondernemers reden met twee paardewagens tergend langzaam door deze verkeersader van het dorp, uit protest tegen de gevaarlijke verkeerssituatie voor het win kelende publiek. Foto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (afdruk van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 8406 t.n.v. HDC Media b.v., Postbus 2,1800 AA Alkmaar, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. COLOFON Leidsch Dagblad Directie: B.M. Essen berg E-mail: directie.hdcuz@hdc.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Adriaan Brandenburg E-mail: redactie.ld@hdc.nl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 356 325 Familieberichten fax 023-5150 567 ADVERTENTIEVERKOOP Advertenties m.b.t.: Auto's: 072-6813661 Onroerend goed: 023-515° 543 Personeel: 075-6813677 Overige detailhandel: 071-5 356 300 Reclamebureaus kunnen contact opnemen met 075-6813636 LEZERSSERVICE 0800 -1711 (gratis) Mobiel: 072 - 5196800 ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €20,20 (alleen aut. ine) p/kw €56.70 p/j €216,90 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. Voor zaterdagabonnementen geldt €0,60 per zaterdag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging. 0800-1711 (gratis). Mobiel: 072 - 5196800 ma t/m vr: 07.30-17.00 uur; za: 08.00-13.00 uur (als op zaterdag voor 12.00 uur wordt gebeld, wordt de krant dezelfde dag nabezorgd. Wie tussen 12.00 en 13.00 uur belt, ontvangt de krant op maandag.) AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV cq. de betreffende auteur HDC Media BV. 2004 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Media BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbieding en te geven, zowel door onszelf als door derden Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat laten weten aan HDC Media BV, Afdeling Lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar. Wilma de Jong (rechts) demonstreert wat er zoal kan gebeuren tijdens haar trainingen die zijn geïnspireerd door tantra, een oosterse spirituele stroming die via seksualiteit 'verlichting' probeert te bereiken. Foto: Hans Smit Remy Kok pakt de tuin slang vast en spuit de buikschuifbaan nog eens extra vol water. Michael Weijers van voetbalvereni ging Concordia neemt een lange aanloop. Als hij het opblaasbare gevaarte na dert, maakt hij een fikse snoekduik en glijdt hele maal tot het einde. Tien tallen toeschouwers doen een pasje naar achteren om niet nat te worden. „Je buik naar voren en laag er op springen. Dat is het ge heim van een goede schui ver", verklapt hij. Het buikschuiven was let terlijk en figuurlijk één van de meest spetterende on derdelen van de traditio nele zeskamp op de Hille- gomse najaarsfeesten, die afgelopen weekeinde rijn begonnen. Vier sportver enigingen uit het dorp streden zaterdagmiddag op de speelweide naast zwembad De Vosse om de wisselbeker. De deelne mers verzamelden punten bij het ringsteken, touw trekken, skilopen, de bran cardrace, het buikschuiven en de stormbaan. Het weer was, in tegenstelling tot andere jaren, schitte rend. De spanning was tot het laatste onderdeel, de ver schrikkelijke stormbaan, te snijden. Titelverdediger Badmintonclub Hillegom en Concordia leken de beste papieren te hebben. De andere twee teams, basketbalvereniging Hille gom '85 en Aarts Sport, grepen hun kans om de jo ker in te zetten. Hillegom' 85 wist rijn manche tegen favoriet Aarts Sport verrassend te winnen. De tijd 4.45 was uiteindelijk genoeg voor de eerste plaats. Concor dia (dames 1 en heren 4), dat derde werd bij het slot- onderdeel, ging uiteinde lijk met de wisselbeker naar huis. Badmintonclub Hillegom eindigde tweede. Aarts Sport werd derde. Eerder op de dag vond in de Hoftuin voor het raad huis een steprace plaats. Maar liefst 42 kinderen in de leeftijd van 13 tot en met 15 jaar deden hieraan mee. Wie zijn manche ver loor, kreeg een troostprijs: een kaartje voor de kermis. De favorietenrol leek te rijn weggelegd voor de 14- jarige Zakia Bouziza, vorig jaar nog vierde. Ook nu kwam ze heel ver; ze schopte het zelfs tot in de finale. Uiteindelijk moest ze hier haar meerdere er kennen in Cars van Mul- lem uit Beinsdorp.Zakia Bouziza eindigde tweede. Lizzy Koopman werd der de. Ron de Joode AANGENAAM Er zijn in de omgeving van Leiden aardig wat plaatsen aan te wijzen die meer dan duizend jaar oud rijn. Zo worden in een tiende-eeuwse tekst over Holland onder andere de plaatsnamen Leiden, Oegstgeest, Voor schoten en Warmond ge noemd. Verder worden in dezelfde tekst ook nog de plaatsen Hostsagnem 'Oost-Sassenheim' en UUestsagnem West-Sas- senheim' vermeld. Ongeveer een eeuw later vinden we op een lijst met kerken die onder de abdij van Echternach val len, de naam terug als Sasheim en Saxheim. Aan de spelling heim kunnen we zien dat het hier om de verduitste va riant van de plaatsnaam gaat, want in het Hol lands heette deze plaats ook toen al, net als nu nog in de lokale uit spraak, Sassem of Sassen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit teksten uit de dertien de eeuw, waarin sprake is van Sasnem en Zassenem De huidige naam Sassen heim komt voor het eerst voor in 1677. Om de een of andere, ons onbeken de reden schrijft de dorpssecretaris in dat jaar in een van zijn stuk ken de plaatsnaam op deze manier, waarbij hij de samengetrokken vorm Sasnem dus niet heeft te ruggebracht tot een Hol landse vorm als Sassen- heem of Sassenhem, maar gekozen heeft voor de bij de oostelijke dia lecten en het Duits aan sluitende spelling Sassen heim. Kennelijk is dit wel een spelling die indruk maakt en prestige heeft, want vanaf die tijd wordt de vorm Sassenheim in officiële stukken steeds vaker gebruikt. In 1734 wordt in een boek zelfs opgemerkt dat de plaats Sassenheim heet, maar dat deze naam wordt verkort en verbasterd tot Sassem. Over de betekenis van het tweede deel van de naam Sassenheim is geen discussie. Iedereen is het erover eens dat het hier om het woord heem, heim gaat dat 'woon plaats' betekent. Met be trekking tot het eerste deel van de naam is er echter wel verschil van mening. Volgens sommi gen is hier namelijk spra ke van een mannennaam en moeten we Sassen heim analyseren als 'woonplaats van Saxo', terwijl het volgens ande ren de naam van een volk betreft en de beteke nis 'woonplaats van (de) Saksen' is. Op basis van de plaatsnaam zelf kun nen we niet bepalen welk van beide mogelijkheden het waarschijnlijkst is. Wel is het zo dat bij zeer veel namen op heem, heim het eerste deel een mannennaam blijkt te rijn, zodat het heel goed mogelijk is dat dat dus ook bij Sassenheim het geval is. Samen met Voorhout en Warmond zal Sassenheim vanaf 1 januari 2006 de nieuwe gemeente Teylin gen gaan vormen. Nu mag dat een nieuwe ge meente zijn, maar dan toch wel een gemeente met een historische naam. In de hiervoor al genoemde tiende-eeuw se tekst waarin diverse plaatsnamen uit de om geving voorkomen, staat namelijk ook de vermel ding in Taglingi. Hier mee wordt het nu onder de gemeente Voorhout vallende gebied Teylin gen bedoeld, waarvan de tegenwoordige ruïne de kern vormde. In de elfde of twaalfde eeuw krijgt een aan de graven van Holland verwante familie dit gebied in leen en deze familie gaat zich vervol gens Van Teylingen noe men. Nadat in 1282 de laatste mannelijke telg van deze familie is ge storven, valt het leen te rug aan de de Hollandse graaf, die het vervolgens opnieuw in leen uitgeeft. Kennelijk is Teylingen een prestigieus leen, want als heer Simon van Bentheim het goed in 1339 in leen krijgt, besluit hij zelfs zijn naam te ver anderen en noemt hij zich voortaan Van Tey lingen. Zoals uit de oudste ver meldingen blijkt, is de naam Teylingen ontstaan uit een oudere vorm Tag lingi, die we kunnen uit eenrafelen in een Oudne- Tanneke Scha1 derlands woi een achtervoi Dit Oudnedei la, dat 'staart' is bij ons al ei uit de taal vei maar komt in nog steeds vorm tail. Oi gen op het eii smalle strook geestgrond lig bied dat verdea sige en lager g |i veengrond besai het voor de haw veronderstel plaats zijn n; ken heeft aan| ging, als het puntje van Reacties en tipft rubriek naar: B naamPostbm AB Leiden. E-M de auteur kam schoon heimtè Steprace in Hillegom. Patrick Pronk op de wip. Thomas van Maris k lijk bijbenen. Foto: United Photos De Boer/Poppe de Boer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 8