KUNST 8f CULTUUR Jonge ridders bestormen de Burcht '(Ver)beeld op padin Voorschoten Mariavespers rijk aan contra; Anti-Moorefilms in première Heropening Diligentia Sculptuurprijs naar Hongaren Zoencolleges in Amsterdam Rubens als trekpleister Protest tegen The Scorpions Theater voor iedereen Van Hove' regisseert» in New Yd Theatrale zoektocht van buitenissige figuren Kinderen staan centraal op de Open Monumentendagen Fin wint Gaudeam Michael Moore. Foto: AP los angeles - De anti-Bushfilm 'Fahrenheit 9/11' van docu mentairemaker Michael Moore heeft in de Verenigde Staten ge leid tot de komst van films die Moore en zijn werk aanvallen of ridiculiseren. De eerste twee van dit soort anti-Moorefilms, 'Michael Moore Hates America' en 'Michael and Me', gaan in première op een filmfestival in de 'thuisstaat' van president Bush, Texas. Tijdens het festival zullen in totaal 21 conservatieve en vaderlandslievende films te zien zijn. den haag - Koningin Beatrix heeft gistermiddag in Den Haag het verbouwde theater Diligen tia aan het Voorhout heropend. De opening werd eerder uitge steld naar aanleiding van het overlijden van prinses Juliana. Diligentia is een van de oudste theaters van ons land. De ge meente spendeerde 9 miljoen euro aan de renovatie. De oude stoelen werden geschonken aan het Stadstheater van Para maribo. Paul van Vliet presen teerde een speciaal showpro gramma. den haag - Het Hongaarse kun stenaarsduo Balint Havas en Andrés Galik, dat bekend staat onder de naam Little Warsaw, is met zijn beeld Deserted Me morial winnaar geworden van de Den Haag Sculptuur Orange Award. De openluchttentoon stelling op het Voorhout en langs de Hofvijver, stond dit jaar in het teken van de uitbrei ding van de Europese Unie. Amsterdam - In het kader van het project 'Liefde in de stad' vindt in het Amsterdamse De Balie op 10 oktober De Opening van het Zoenseizoen plaats. Naast het volgen van zoencolle ges, het versturen van liefdes- sms-gedichten en het luisteren naar liefdesmuziek zijn ook de ontwerpen voor het 'promoten van zoenen op straat* te zien. Antwerpen - De schilder Pieter Paul Rubens heeft ruim 350 jaar na zijn dood 600.000 mensen getrokken naar Antwerpen. Daar waren tot afgelopen week einde speciale tentoonstellin gen in het kader van Rubens jaar 2004. Topper was de Onze- Lieve-Vrouwekathedraal, waar 230.000 mensen keken naar de bijbelse taferelen. De Vlaamse schilder is overigens vooral be kend geworden om rijn afbeel dingen van mollige vrouwen. kuala lumpur - Maleisië laat een gepland concert van de Duitse rockband The Scorpions vanavond doorgaan, ondanks protesten uit streng islamiti sche hoek. De jongerenafdeling van de Parti Islam had gevraagd het concert te verbieden, omdat het 'immoreel' zou rijn. Minis ter Rais Yatim zag geen reden voor een verbod. „Ons land be staat uit vele rassen; daar moe ten we rekening mee houden." Door Pieter van Uerop venetie - Mike Leigh heeft zaterdagavond in het Teatro La Fenice voor rijn film Vera Drake' de Gouden Leeuw uitgereikt gekre gen van het 61ste Filmfestival van Venetië. Tegelijkertijd won titelrolvertolkster Imelda Staunton de Coppa Volpi voor de beste ac trice. De Britse regisseur volbracht hiermee een huzarenstukje dat hij ook acht jaar ge leden presteerde op het festival van Can nes. Toen wisfchij de Gouden Palm te win nen voor 'Secret Lies' en was het zijn hoofdrolspeelster Brenda Blethyn die de prijs opstreek voor de beste actrice. In 1993 had Leigh rijn film 'Naked' in Can nes ook al dubbel bekroond zien worden. Toen voor de beste regie en voor David Thewliss als beste acteur. Vera Drake' is een in 1950 gesitueerd realistisch drama over een vrouw die louter uit sociale com passie illegaal abortussen uitvoert. Ook de Spaanse film 'Mar Adentro' viel dubbel in de prijzen. Het door Alejandro Amenébar geregisseerde drama over een verlamde man die voor de rechter rijn recht bevecht om euthanasie te laten ple gen werd onderscheiden met de Zilveren Leeuw oftewel de Speciale Grote Jury-Prijs. De hoofdrolspeler van die film, Javier Bar- dem, won tevens de Coppa Volpi voor de beste acteur. Deze eer was Bardem ook vier jaar geleden ten deel gevallen voor rijn hoofdrol in 'Before Night Falls' van Julian Schnabel. De jury waarin onder meer de filmmakers John Boorman, Spike Lee, Dusan Maka- vejev, Mimmo Calopresti en Wolfgang Becker ritting hadden, schonk de Zilveren Leeuw voor beste regie aan de Koreaan Kim-Ki-duk, maker van 'Bin-Jip' die tevens winnaar werd van prijs van de internatio nale organisatie van filmcritici. Curieus is dat deze wonderlijke film over een drie hoeksverhouding in Seoul pas op de val reep aan de competitie was toegevoegd toen het festival al bijna voorbij was. Begin dit jaar won de zeer productieve Kim Ki- duk óp het Festival van Berlijn ook al de Prijs voor de beste regie, toen voor 'Samari tan Girl'. De Japanse animatie-film 'Howl's Moving Castle' werd in Venetië bekroond met de Osella voor de technisch meest interessan te filmprestatie. De Marcello Mastroianni Award voor een beloftevolle jonge acteur of actrice moest worden gedeeld door Marco Luisi en Tomasso Ramenghi voor hun spel in het door Guido Chiesa geregisseerde 'La- vorare Con Lentezza, Radio Alice'. Als beste debuutfilm werd het buiten competitie ver toonde 'Le Grand Voyage' bekroond van Is- mael Ferroukhi. Over de 61ste Mostra Internazionale d'Arte Cinematografica zelf kankerden geconclu deerd dat de nieuwe directeur Marco Mid ler er ondanks aanvankelijke problemen het beste festival van heeft gemaakt in een lange reeks van jaren. muziek recensie Susanne Lammers Concert: Mariavespers van Claudio Monteverdi door Currende en het Ensemble Oltremontano o.l.v. Erik van Nevel. Solisten: Nuria Rial, Katherine Fuge, Peter Harvey e.a. Gehoord: 12/9, Pieterskerk, Leiden. Erik van Nevel, die dit jaar de traditie van de Mariavespers in de Pieterskerk voortzet, bena dert deze muziek open. Hij laat zich niet hinderen door de my thes rond het werk, maar gunt de zijns inziens 'eigenwijze' Monteverdi zoveel mogelijk ruimte en dat leidt tot bijzonder expressieve muziek. Rijk aan contrasten, emotievol en pas in tweede instantie gericht op wel luidendheid. De betekenis van de tekst staat voorop, daarna komt de klankschoonheid. Dat kan hij zich zonder meer permitteren, gezien het niveau van rijn gezelschap Currende en het Ensemble Oltremonta no. De dertien instrumentalis ten spelen formidabel, elke noot klinkt hemels, elke nuance is niet alleen hoor- maar ook voelbaar, ritmisch is het een feest. Zij maken de muziek prikkelend en afwisselend, zij pakken je vast om je niet meer los te laten. Het zestien leden tellende koor volgt bewonderenswaardig di rect en alert, mqt een prachtige rol voor de rond en vol klinken de sopranen, een wat minder gepronceerd aanwezige alt-sec tie en voorbeeldige mannen stemmen. In het beste geval leidt dat tot wondermooie mu ziek, die door de eigenzinnige aanpak onvergetelijk wi als de psalm Laetatus Si telkens wisselende ensi prachtige tempi en een pend ritme, aangegevei de violone. De tenoren zijn knapp* gers, die precies weten doen, maar ze moeten baar voor werken. Julia gers voordracht is zeer dacht, maar rijn stemt wendbaar om te overti als blijkt uit het Nigra S waarin vooral theorbei ba de schoonheid vleuj ven, maar de zanger on iets te veel nadruk de n vondsten van Monteve pert. In het Duo Serapl samenzang met de wal der stem van James Gil lijkt zijn krachtige aan; meer op z'n plaats. Hei Coelum, waarin Podge echo-effecten voor zijn ning neemt en Gilchris langende vragen naarl zingt, tekent zich voor doordachtheid en dus vervoering uit. De twee sopranen Kat) Fuge en vooral Nuria in staat zeggingskracht) schoonheid volledig te| versmelten, getuige hes schone Pulchra es, een; duet, dat al het andere loos overtreft. Nuria Re zo gemakkelijk dat zei} krachten aan de verleij wijden; haar versiering ken volkomen natuurlij toonvorming is subliee rine Fuge voegt zich al vanzelfsprekend in die van speelsheid en tede zingen van vluchten, n hoort de geliefden ven spelen. amsterdam/new yoC Ivo van Hove regiss| moment Ibsens 'Hectf bij de Theatre Worlt toonaangevend 'off| theater in Manhattan lage. In het verleden deed daar al Tenessee streetcar named Detf in bed' van Susan (J 'More Stately Man% Eugene O'Neill. Vooril ste productie ontving! de 'Obie-Award' vo< Broadway* regie. Ier' is in New York tef met 24 oktober. Ivo van Hove regissej zoen ook een huw bij Toneelgroep A 'Theater is niets voort die slogan prikkelden^ Schouwburg en het U de Leidenaar die nieti lijks naar voorstelling! Wie nieuwsgierig waia kon terecht op de ope' deze twee culturele iiE jaarlijks beleggen voo" bezoekers - die alvasl[2 proefje krijgen van wfa staande is - maar votte lijk voor de twijfelaar^ dachten dat die drem, was. Het was gisteren, vanel uur, in elk geval lekké de Oude Vest en op <h gaplaats waar de bez&t kijkje achter de scherf of kon genieten van die van de dansgroeprt of van de Bifi's (Schoia Voor de jeugd was erf boog. Foto: Henk Bouwman' door Wijnand Zeilstra amsterdam/anp - l componist Sampo H heeft de Gaudeamus gewonnen. Hij ontvii derscheiding gistermi het slot van de Intei Gaudeamus Muziek i Amsterdam. Haapamaki kreeg de 'Signature' dat werd i in de Beurs van Berla sterdam door het Rai Orkest onder leiding 1 ne Siebens. De prijs l een geldbedrag van in de vorm van een voor het schrijven nieuwe compositie, i worden uitgevoerd ii' deamus Muriekweek De jury gaf verder ee meldingen aan Adri voor rijn compositie nies' en aan Anthoi voor 'Twitch'. De jui 439 inzendingen van siten uit 42 landen. voorschoten - De bus! roept één van de spelers. Dat bete kent in dit geval dat de toe schouwers arriveren. En een ie der neemt rijn pose in. Plaats van handeling is de vijver bij de Richard Wagnerlaan in Voor schoten. Het is één van de op tredens in het kader van het theaterevenement '(Ver)beeld op pad', waarbij op diverse lo caties in Voorschoten theater en beeldende kunst worden ge combineerd. De tocht begint officieel bij de Dorpskerk in het centrum. Daar daalt iemand - kaartjes en con fetti strooiend - naar beneden. Misschien is de hoogte van de torenspits voor een ervaren al pinist niets bijzonders. Door de stormachtige wind lijkt het ech ter toch een waagstuk Uit de kerk verschijnt een 'kastjesda me': haar opvallend gewaad wordt gecompleteerd met een bouwwerk van kastjes. Vooral kinderen mogen af en toe een kastje openmaken en een kaart je er uit nemen. In haar kielzog verschijnen twaalf figuren in zwarte cape, die het publiek op de theatrale zoektocht voor zullen gaan. Dwars door de tentoonstelling van de oldtimers lopen we ach ter de zwarte stoet aan, op weg naar de eerstvolgende speel plek. Op de bouwplaats achter het "Wapen van Voorschoten' volgt een muzikaal optreden waarbij de wind speelt met het geluid. De bedoeling is duide lijk: buitenissig uitgedoste figu ren zijn in een opvallende om geving geplaatst. Veel rubber is in de overwe gend zwarte kostuums ver- De vijver aan de Richard Wagnerlaan vormt een prachtig decor voor een Wagneriaans schouwspel. Centrale figuur is de zingende dame op een drijvende troon. Foto: Mark Lamers werkt. Het is goed merkbaar dat hier een performance kunste naar (Lichel van den Ende) en een theatermaker (Amanda Wolzak) hebben samengewerkt. De spelers zijn door hun aan kleding levende beeldwerken die afhankelijk van de omge ving in theatraal verband met elkaar worden gebracht. Daar bij heeft men gekozen voor uit eenlopende locaties, van Boschgeest (bij de 'Graszode' in de Karei Doormanlaan) tot park Adegeest. Het gaat om het kijken, de lied teksten zijn veelal onverstaan baar en in wezen bijzaak. Zo blijkt de vijver aan de Richard Wagnerlaan een prachtig decor te vormen voor een zelfs als Wagneriaans te karakteriseren schouwspel. Centrale figuur daarin is een zingende dame op een drijvende troon die door twee kikvorsmannen wordt voortgeduwd. Eén van de figuranten aan de waterkant is een man met een mantel die uit louter rubberen fietsbanden bestaat. Hij is ook degene die moet letten op de komst van de historische NZH- bus met de toeschouwers. Voordat die er allemaal rijn, moet hij nog snel even in zijn mantel worden geholpen, want al die fietsbanden bij elkaar zorgen voor een vele kilo's zwa re last. door Theo de With leiden Het is een komen en gaan van ridders en jonkvrou wen bij de Burcht in Leiden. Het thema van de jaarlijkse Open Monumentendagen, 'verdedi ging en verzet', heeft veel kinde ren er afgelopen weekeinde toe aangezet zich in passende kledij te steken. Hoogtepunt voor deze ridders is de bestorming van de Burcht in een poging gravin Ada te bevrijden. Leiden heeft in het kader van de Open Monumentendagen de poorten geopend van 25 be zienswaardigheden. Daaronder bevinden zich klassiekers als de Hooglandse Kerk, de Pieters kerk en het stadhuis. Muurto ren Oostenrijk aan de Jan van Houtkade is voor het eerst opengesteld. En terecht, want het is een van de weinige verde digingswerken die Leiden nog rijk is. Maar eerlijk gezegd is er in die andere monumenten meer te zien. Het zwaartepunt ligt in Leiden op de Burcht, hét verdedigings werk bij uitstek van de stad. Voor kinderen is er op het talud een circuit van spelletjes uitge zet. Ze kunnen bijvoorbeeld met pijl en boog op stadswa pens schieten. De meeste juni orridders, soms gehuld in een oud gordijn van hun moeder, schieten er in hun enthousias me over heen. Gelukkig heeft de pijl geen scherpe punt, maar slechts een rubberen dopje. An ders zouden er echt ridders rijn gesneuveld. Het gaat er ook heftig aan toe bij de veldslag die wordt gele verd bij de bestorming van de Burcht. Elk half uur wordt dit gevecht, waar kinderen zich voor kunnen inschrijven, her haald. Ridder Joost van jeugd theater Fez verdeelt de deelne- Monumenten weer in trek De monumentendagen op zaterdag en zondag hebben 850.000 bezoekers getrok ken. Dat rijn er evenveel als vorig jaar, zo liet de Stichting Open Monumentendag gis teren weten. Dit jaar deden 355 gemeenten mee aan het evenement. De Open Monumentendag 2004 had als 'ondertitel' het aloude krijgslied 'Merck toch hoe sterck' en stond in het teken van verdediging. Er was veel aandacht voor ves tingsteden, linies, stellingen, forten, kazematten en kana len. Verder kwamen kaste len, burchten en borgen, to rens, poorten, kruithuizen en kazernegebouwen aan bod. terskerk. Ook daar ontwikkelt zich al snel een rij van mensen die wachten tot er weer een verplichte bouwhelm beschik baar komt. Minder spectaculair, maar min stens zo in trek is het pand aan het Rapenburg 39. Tot voor kort was hier een bank gevestigd. Het woonhuis uit 1630 wordt gerestaureerd en verbouwd tot drie appartementen. Bezoekers verdringen zich op de trap om het gebouw te bezichtigen tot op de zolderverdieping, waar onder de balken een badkamer wordt gerealiseerd. Ook nemen ze de kans waar om gebukt de keldertrap af te dalen om onder het pand het water te zien van de overkluisde voormalige Roomgracht. En iedereen venti leert zijn eigen ideeën over hoe men zo'n stadsappartement zou inrichten. Want wie wil er niet aan het Rapenburg wonen? mers in twee teams: de aanval lers en de verdedigers. Het laat ste team verschanst zich op de Burcht met gravin Ada. De aan vallers staan beneden op het gras en moeten proberen bin nen te komen. De teams wor den onder meer bewapend met sokken die gevuld zijn met houtsnippers. Die kun je een heel eind weg slingeren. Als de strijd onbeslist blijft, verzint ridder Joost snode plannen en wordt de toegangspoort met een stormram ingebeukt. Ook voorafgaand aan de Open Monumentendagen is dit keer vooral aan kinderen gedacht. In een aantal Zuid-Hollandse ste den werd aan leerlingen van groep 7 en 8 gevraagd een nieuw stadswapen voor hun ge meente te bedenken. In de Hooglandse Kerk worden alle Leidse inzendingen tentoonge steld en maakt juryvoorzitter Rens Heruer de winnaar be kend: Lucianne van Oosten van de St.Josephschool. Zij heeft een wapen ontworpen waarop ze in vier velden aandacht vraagt voor de musea, het wa ter, de monumenten en de uit eenlopende culturen in de stad. Dat laatste heeft ze gedaan door een kerk, een moskee en een jodenster te tekenen. Onder haar wapen heeft Lu cianne van Oosten de spreuk 'Liever Leiden' geplaatst. „Ik had verschillende spreuken be dacht", vertelt ze na afloop van de prijsuitreiking. „Uiteindelijk heb ik mijn familie erover laten stemmen welke het moest wor den." Veel waardering is er ook voor het ontwerp van Jacob de Nobel (van 't Klankbord) die als tweede eindigde. In zijn wapen heeft de befaamde Leidse 'R' een centrale plek toebedeeld gekregen. Later op de zaterdagmiddag wordt in Gouda bekendge- Jonge ridders bestormen op Monumentendag de oude Burcht van Leiden. Foto: Henk Bouwman maakt welk van de winnende wapens tot uiteindelijke win naar van de provincie Zuid- Holland wordt gekozen. Leiden moet het dan afleggen tegen Zoetermeer. „Het ontwerp van Lucianne gooide hoge ogen, maar was ris echt stadswapen net iets minder bruikbaar dan dat van Steffin van Belden uit Zoetermeer", zegt Linde Gispen van de provincie Zuid-Holland. De meeste Leidenaars rijn dan al over de stad uitgezworven op zoek naar gebouwen waar de vlag van Open Monumenten dagen wappert. Populair rijn de monumenten waar het publiek letterlijk de hoogte in kan. De rondleidingen door de kap van de Hooglandse Kerk zijn bin nen mum van tijd volgeboekt. Een alternatief is het beklim men van de steigers bij de Pie-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 10