Alarmbel rinkelt in Bibliotheca Thysiana Anouk droomt verder dan 'New York' KUNST CULTUUR E Geen vernieuwingsdrang, wel spektakel R7 ta maakt i inument Enschede Sharon tegen Jezus, de vredesterrorist 'Achter 't eten' prijswinnaar theaterfestival donderdag 9 september 2004 iek. Archieffoto ininatie voor Oliehoek - De in Stompwijk gebo- getogen regisseur Tim ek, bezig met zijn eerste m Vet Hard, is één van :nomineerden voor de TVM Award. Dit is een .Jgingsprijs voor jonge „Kers. In de jury zit onder }e acteur Antonie Kamer- e prijs wordt op 25 sep- tijdens het Nederlands jtival uitgereikt. istenaars r de grens - De Leidse kunstenaars Lopez en Barbara van Azijn door de Spaanse gSaia Bama uitgenodigd inwerk de komende tijd :hillende plaatsen in het ind te exposeren. Het |jke werk van het tweetal it najaar achtereenvol gen in Barcelona, t (Büchmesse), Miami jseum) en Sevilla. Het ■fet al eerder samen voor tlicht trad, woont de igvan de expositie op 13 »er in Barcelona ook bij. [ievrucht talen ik - De Passievrucht van lastra van Loon wordt j in Reykjavik in het IJs- jpresenteerd. Dat is dan vertaling van de ro- Jdus uitgeverij L.J. Veen. de uitgever is het boek ïeest vertaalde Neder- jman. De rechten zijn ;ls aan 33 landen ver- Thijssen t monument o dam - De schepper van Jongen, De gelukkige Het grijze kind krijgt op ds lang geruimde graf jnument. Kunstenaar kers gaat kinderboeken- ir, schoolmeester en so- leo Thijssen (1879- ereeuwigen op de Am- Vnse begraafplaats De Ooster in een monu- it'waarschijnlijk veel 'd 'Jvat. Het gedenkteken is dus iatief van de stichting met ssens nalatenschap be- len van Qiataven en - Waren de Bataven :n die gehuld in een be llet een knots rondlie- waren het beschaafde die zich verzetten te- iverheersing van de Ro- Aan de beeldvorming Bataven wijdt Museum khof in Nijmegen een istelling, die volgende iterdag begint. De expo- urt tot en met 9 januari. idam/gpd - Het ontwerp kdwenen huis tussen he- I aarde' van de Amster- J beeldend kunstenares s gisteren verkozen om chtoffers van de vuur- ap in Enschede te her- de artiestennaam van jarige Annemarie Du- et door haar ontworpen -#ent bestaat uit een in uitgevoerde afbeelding huis, van twaalf bij vijf- ~;Z\ meter, ingevuld met -•* rokussen en omringd J>men. Durand: „Het is ïning zoals een kind die ten. Het is een archety- iedereen meteen her- n de stenen zullen mo il 'e namen van de 23 ::ffers van de ramp wor- "pndstraald. 'lek waar de ontplofte gplaats stond, leen nog de funderin- het gebouw te zien. Die volgens het Comité lent Vuurwerkramp on- l worden van het monu- h mei volgend jaar is het (vijf jaar geleden dat de ich voltrok. theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: Het beloofde land, of Sharon, Jezus en wij van Ab Gietelink door Nomade. Met Ab Gietelink, Munda de la Marre, Paul Donkers e.a. Gezien op 8/9 op de Burcht, Leiden. Herhalingen tot en met zaterdagavond, aanvang 21.00 uur. Voor de opening van het thea terseizoen is niemand minder dan Jezus zelfvan stal gehaald. Schrijver en regisseur Ab Giete link laat het leven van de Messi as spelen in onze tijd, tijdens de Israëlisch-Palestijnse oorlog. Jozef is een Palestijn, Maria de zus van Ariël Sharon, het Israë lische leger valt Jeruzalem bin nen, Jezus stelt zijn leven in het teken van geweldloosheid. Conflicten en tegenstellingen te over kortom. Maria, Jezus en een groep gelijkgestemden ma ken een vredesmars langs de muur/het hek van Sharon met als eindbestemming de olijf berg. Onderweg verandert Jezus water in wijn op de bruiloft in Kana, geneest hij hopeloze pa tiënten en blaast hij Lazarus nieuw leven in. Die was echter net de martelaarsdood gestor ven en zat helemaal niet op re animatie te wachten. Zo zijn er meer luchtige zij sprongetjes bij een bloedserieu ze boodschap. Sharon is de starre, wantrouwende, wrede bestrijder van alles wat hij ter rorist noemt: alle Palestijnen, Filistijnen, Samaritanen, paci fisten zijn even kwalijk in zijn ogen. Het is onbegrijpelijk waarom Maria met hem blijft omgaan nadat hij Jozef in de gevangenis heeft laten doodmartelen. Uiteindelijk treedt hij op als Judas en laat hij Jezus arresteren en kruisigen. Sharon deugt niet. Daar wil ik het best mee eens zijn, maar Ab Gietelink stelt het in dit "poli tiek controversiële theater" al te simpel voor. De rol van Arafat komt niet aan de orde. Sharons vijand is de vrede, in de per soon van een zachtaardige wonderdokter. In zijn verblinde rancune, en in de naam van Auschwitz, slachtoffert hij zelfs familieleden. Wie niet voor hem is, is tegen hem. Toch is het niet onaangenaam toeven bij de opening van het seizoen, dankzij de ster van de show: de locatie. De Burcht speelde de rol van het beloofde land met verve. Als de voorstel ling iets duidelijk maakt, dan is het dat Leiden de kwaliteiten van dit unieke monument meer en beter moet benutten. Zonder vernieuwend te zijn zet Madonna met Re-invention wel een spetterende show neer. Foto: ANP/Robert Vos Madonna Re-invention tour, gisteravond in Gelredome Arnhem. 'Ovenvisjes een mild probleem waar we wel vanaf moeten' door Rob Chevallier arnhem - Geen woord over Esther, ook niet van Madonna zelf, tijdens het twee uur du rende optreden in Gelredome. De nieuwe identiteit van de 46-jarige moeder lijkt al weer vergeten. Toch heet de tour Re-inven tion. Wil Madonna zichzelf wel opnieuw uitvinden? Een beetje. Maar 're-invention' blijkt vooral een muzikale herhalingsoefe ning. Een revue-achtige show met veel ou de hits. Met de ster zelf als dansend, zin gend en kostuumwisselend middelpunt. Maar dat was in 1990, bij Madonna's vorige bezoek aan Nederland ook al te zien. Meer van hetzelfde dus. Toch redt Madonna zich juist dankzij haar show. Met voor bijna elk nummer een spectaculaire combinatie van choreografie, lichteffecten en bewegende podiumdelen. En, actueel verpakt, Madonna's persoonlij ke drie-eenheid religie, politiek en seks. Pi kant is het eerste nummer 'Vogue'. Met Madonna, liggend op een verhoogd podi um, benen wijd in de lucht. Madonna heeft niet zo veel te zeggen van avond: 'Hello Arnhem, are you ready?' Haar actuele flirt met de religieuze Kab- balabeweging blijft onbesproken. Die rela tie is niet meer zo innig, maar zit nog wel verwerkt in de show. 'Kabbalists do it bet ter', vertelt een van Madonna's T-shirts. En in 'Lament' uit de film 'Evita', zit Madonna op een elektrische stoel, met Hebreeuwse woorden op de schermen achter haar. Een knipoog naar een oorlogszuchtig Ame rika zit in de choreografie van 'American li fe'. Dat begint als de film 'Apocalypse Now', met donderende helicopters, beel den uit Irak op de videoschermen en Ma donna in armylook en tijgersluipgang over het podium. Hetzelfde statement keert te rug in John Lennons 'Imagine'. „Dit num mer is al vijfendertig jaar oud, maar luister eens hoe actueel het nog is". Wat gezocht. Verrassender is Madonna als rockende gi- tariste in een sterke bewerking van 'Bur ning up'. Gedurfd is de keuze voor 'Hanky Panky' uit de film 'Dick Trac/ en de James Bond-song 'Die another day". Ook 'like a prayer' klinkt lekker in een nieuw arrange ment. Het nummer is onderdeel van een ingetogen akoestische set, waarbij Madon na's heldere en krachtige stem kan schitte ren. Het publiek mag meezingen en de band krijgt veel ruimte. Dan zijn de rustpauzes voorbij en volgt de overdonderende finale. Gekleed in Schotse kilts denderen de dansers het podium op. Een verwijzing naar Madonna's echtgenoot Guy Ritchie. Meteen danst het publiek mee. De fans, die binnen een kwartier hun dure kaartjes kochten, leven zich uit. En Madonna geniet zichtbaar. „Het is veel te lang geleden dat ik Nederland was. Sorry, dat was niet mijn bedoeling." 'Crazy for you' draagt Madonna op aan het publiek. Aan het einde van de show verschijnt de tekst 'Re-invent yourself op het scherm. De boodschap is duidelijk. Wij moeten het zelf uitzoeken en mogen onszelf opnieuw gaan uitvinden. Madonna heeft niet zo'n vernieuwingsdrang meer. Ze biedt perfect entertainment en blijft daarmee de vak vrouw en topact die ze al jaren is. door Wilfred Simons leiden -'Bibliotheca Thysiana in quarantaine!' Deze verontrus tende mededeling verscheen on langs op de site van de Leidse Universiteitsbibliotheek. De his torische bibliotheek met zijn unieke boeken is besmet met ovenvisjes. Deze tien millimeter lange zilverkleurige insecten hebben lange voelsprieten, drie staarten en komen in nagenoeg alle Nederlandse toiletten en badkamers voor. De conservatoren van de UB Leiden sloegen direct alarm. Boeken uit de Thysiana kunnen alleen in de Dousakamer van de bibliotheek geraadpleegd worden. Zij vreesden dat de ovenvisjes anders met de boe ken naar hun eigen adres zou den meereizen en daarmee hun eigen bibliotheek besmetten. De UB wilde niet één boek uit de Thysiana meer ontvangen. „Als het gaat om boeken die in Leiden uitsluitend in de Biblio theca Thysiana aanwezig zijn, dan kunt u helaas niet worden geholpen en dient u naar een exemplaar elders in of buiten Nederland om te zien. Op deze regel kunnen geen uitzonderin gen worden gemaakt", maakte bibliothecaris P. Gerretsen op de site bekend. Wekelijks krijgt de UB gemiddeld vijf tot tien aanvragen voor een boek uit de Thysiana. Inmiddels is de ergste paniek rondom de ovenvisjes geweken. Curator Paul Hofüjzer van de historische bibliotheek uit 1655 heeft afgesproken dat aange vraagde boeken worden geïn specteerd, geborsteld en gestof zuigd voordat ze naar de Uni versiteitsbibliotheek gaan. On gedierte en eitjes worden zo verwijderd. „Als de UB het toch nog niet vertrouwt, kan die ac tie eventueel worden her haald", zegt Hofüjzer. De eerste ovenvisjes werden twee jaar geleden in de Biblio theca Thysiana ontdekt. De schrik was groot, want aanvan kelijk vreesden de curatoren dat zij de zeldzame boeken zouden aanvreten. De Nederlandse Vereniging van Ongediertebe- strijdingsbedrijven waarschuwt daar ook voor: boeken, behang en dunne zijden kleding is ge liefd voedsel, mits zij suiker- Zangeres schrijft liedjes in Rotterdams havenhotel door Sandra Put den haag - Het bleef lange tijd stil rond zangeres Anouk. Toch heeft ze niet niks zitten doen. Met haar zwangere buik verbleef ze geruime tijd in Hotel New York in Rotterdam. Niet om het rustig aan te doen, maar om tot een nieuw album te komen. Ho tel New York verschijnt begin ok tober. Een tipje van de sluier licht ze alvast op met een mini- tournee. Ontspannen zit ze aan de ande re kant van de tafel in Restau rant Hotel New York in Rotter dam. „Het is tpch prachtig hier", zegt ze vragend met haar zware Haagse accent. „Logisch toch, dat ik hier mijn nieuwe al bum heb geschreven? Ik had een kamer, joh. Zo mooi, met een eeuwenoud tapijt. Er hing precies de juiste vibe." Anouk bleef door de komst van haar tweede kind lange tijd weg van het muzikale front - haar laatste studioalbum verscheen in 2002 - en dat heeft volgens haar nu wel weer lang genoeg geduurd. „Mijn kinderen zijn mijn leven, maar dat is muziek maken ook." In oktober komt Hotel New York uit. Om tot nieuw werk te komen logeerde ze de afgelo pen periode met haar goede vriend en vaste muziekschrijver Bart van Veen geregeld in het Rotterdamse hotel. „Toen we begonnen had ik geen idee van wat ik wilde. Ik had zoiets van 'ik kijk wel wat het wordt'." Wel had Anouk dit keer, net als bij haar debuutalbum Together Alone (1997), het idee dat het vooral gevarieerd moest klin ken. „Together Alone kende bij voorbeeld ook blues, dat miste ik bij mijn laatste twee albums. Graduated Fool was vooral ste vig." Enthousiast vertelt ze dat Hotel New York veel verschillende stijlen bevat. „Het is meer pop rock geworden", probeert ze uit te leggen. „Er staat van alles op. Ballads, reggae, een soort ska, een shuffle." Reggae en Anouk, weer zo'n onverwachte combi natie? „In principe zou ik dat inderdaad nooit hebben ge daan", geeft ze toe. Haar man Remon Stotijn is rapper (Anoy- mous Mis) bij de hiphop- en reggaeband Postmen. „Het zou te opvallend zijn, hè", zegt ze lachend, „maar ja, in dit geval klonk het zo te gek. Ik voelde het nummer en zodra je het voelt dan moet het erop." Het reggae-nummer 'Heaven knows' schreef ze met Remon, net als 'Jeruzalem'. „Het was zo gek. Ik kan dus helemaal niet thuis schrijven, maar deze nummers ontstonden bij ons in de woonkamer. Benjahmin zat te schreeuwen, Elijah hing op mijn buik en het gebeurde. We zaten een beetje te jammen. Remon had een beat en ik be gon te zingen wat me op dat moment te binnen schoot." Met Heaven Knows wijst Anouk op de ellende in de wereld en dat mensen dat wel zien,maar er niets aan doen. „Het is niet belerend bedoeld, maar ik pro beer te zeggen dat we iets moe ten doen. Steekje handen uit! Doe wat! Want er blijft niets on opgemerkt." Anouk hoopt een bijdrage aan een betere wereld te leveren met haar muziek en door haar kinderen goed op te voeden. „Ik wil dat ze zich netjes gedra gen, geen spullen zomaar op straat gooien en geen grote bek hebben." Dat laatste moet moeilijk zijn met zo'n moeder als voorbeeld? „Tja, ik kan nog steeds wel mijn scheur open trekken als dat moet. Ik zie daar ook niks verkeerd in. Ik leer mijn kinderen dat ze wel res pect moeten hebben, maar ja, tegelijkertijd wil ik ook dat ze 'power' hebben, een soort vechtlust." Die vechtlust zal bij haarzelf nooit verdwijnen. Zo gaat ze bijvoorbeeld nog steeds voor een carrière die verder gaat dan de Benelux-grenzen, want 'toe ren door die landen is leuk, maar je bent binnen een paar weken weer thuis natuurlijk'. „Ik kan nog wel een paar jaar zo doorgaan, maar daar word ik niet blijer van. Weet je wat echt mijn droom is? Met een tour bus heel de wereld over gaan, met mijn band, kinderen mee, een privé-leraar..." Voorlopig wil ze zich echter al leen richten op Nederland. Dat doet ze de komende tijd met haar mini-toumee met Post men in het voorprogramma. „Tja, een betere band had ik me niet kunnen wensen. Het lijkt me zo leuk, want de men sen die normaal gesproken naar Postmen komen, hebben niets met Anouk en andersom. Dus dat zal een heel gemengd publiek worden." Na de tour en de release van haar album in Nederland is het de bedoeling dat begin 2005 'Hotel New York' internationaal wordt uitgebracht. „En dan is het maar afwachten hoe hard je platenmaatschappij voor je wil werken. Mijn vorige plaat is bij voorbeeld ook uitgebracht in Europa, maar hij is absoluut niet genoeg gepromoot. Daar door is de plaatverkoop niet goed gegaan en word je ook niet geboekt voor een tourtje. Het is frustrerend je album in het niets te zien verdwijnen. Ik hoop niet dat het met Hotel New York gebeurt." Het heft in eigen handen ne men, wat je zou verwachten bij Anouk, kan ze niet. „Je zit vast aan een contract, hè. Hierna nog één album en dan ben ik er vanaf. Niet dat ik mag klagen natuurlijk, maar ik ben nu wel erg afhankelijk van andere mensen. Dat is klote. Het enige wat ik kan doen is hard werken en hopen dat je platenmaat schappij in je gelooft en geld in je wil pompen. Wat dat betreft zie ik het allemaal wel. Als ik Duitsland en Frankrijk zou kunnen pakken, dan ben ik al heel happy. Amerika zou hele maal goed zijn. In principe heb je daar maar één hit nodig. Kun je zo de tourbus in." Anouk verbleef om tot nieuw werk te komen de afgelopen periode in het Rotterdamse hotel New York. Foto: GPD houdend zijn. In de praktijk is echter van schade niets geble ken, zegt Hofüjzer. Een ongedierte-expert van het Instituut Collectie Nederland heeft de bibliotheek vorige week bezocht. Zij stelde vast dat er meer dieren zijn dan twee jaar geleden, waarschijn lijk als gevolg van de warme, natte zomer. Zij adviseerde een grondige schoonmaakactie, om leer-, lijm- en papierstof van de boekenplanken te verwijderen. Verder komt er apparatuur die de luchtvochtigheid verlaagt en wordt er 'gemalen baksteen' ge strooid, zoals Hofüjzer het noemt. „Daaraan zitten micro scopisch kleine scherpe randjes die de waslaag doorsnijden die de ovenvisjes op hun vel heb ben. Het is niet schadelijk en niet giftig, je kunt het nader hand gewoon opvegen. Hofüjzer wil een jaar afwachten of de ovenvisjes met deze maat regelen 'gaandeweg verdwij nen'. Pas als effecten uitblijven, overweegt hij zwaardere bestrij dingsmiddelen. Alles wijst er op dat we met een mild pro bleem te maken hebben, maar we willen wél van ze af." leiden - De erejury van het The aterfestival 2004 heeft de Grote Theaterfestival Prijs toegekend aan 'Achter 't eten', een voor stelling van de Vlaamse gezel schappen Toneelgroep Cere- monia, Het muziek Lod en The ater Zuidpool. De uitreiking van de prijs van 10.000 euro had woensdag plaats in De Brakke Grond in Amsterdam aan het slot van de 18de en mogelijk laatste editie van het Neder lands /Vlaams Theaterfestival. Na negatieve subsidie-adviezen van de Raad voor Cultuur en de Amsterdamse Kunstraad zal het Theaterfestival in zijn huidige vorm vermoedelijk verdwijnen. Volgens deze adviezen trok het festival te weinig publiek om voortzetting van de subsidie te rechtvaardigen. De directeuren van de Rotterdamse en Amster damse schouwburg en het Hol land Festival hebben inmiddels meegedeeld dat er overleg wordt gevoerd over een nieuwe versie van het festival. Volgens de erejmy (met als le den VARA-voorzitter Vera Keur, Frank de Jonge van IdtV en Volkskrant-recensent Ronald Ockhuijsen) laat de winnende voorstelling zien 'wat theater 'vermag'. „Door juist het realis me te ontvluchten, is het moge lijk de werkelijkheid in zijn naaktheid te betrappen. Een onderwerp als incest, waarbij clichés al snel om de hoek kij ken, blijkt dan de drijfveer te kunnen zijn van een ontroe rend en fascinerend schouw spel", aldus het juryrapport. Curator Martin Sofcouten selec teerde voor het Theaterfestival uit het afgelopen seizoen acht voorstellingen uit Vlaanderen en Nederland die voor de prijs in aanmerking konden komen. Hij prees 'Achter 't eten' als een 'intelligente smartlap waarin twee actrices met groteske mid delen van hun volkse persona ges heldinnen maken'. De voor stelling gaat over een moeder en dochter ie samen onder meer een incestueuze vader hebben te verwerken, de doch ter belandt tenslotte in een gek kenhuis waar ze een dochter baart.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 19