Yellow Submarine als prentenboek II KUNST CULTUUR Een zilveren meesterverteller Carré biedt 340funderingspalen ter adoptie aan Aids-benefiet uit New York naar Nederland Ru de Groen: 'Er zal altijd over The Beatles worden gepraat' OVERVV//V;- LOVE IS ALL WW-regel^ kunstenaaij versoepeld^ Van den Bossc; is opvolger va» Casper Vogel Machtig dirigent vocht tot het laats dinsdag 31 augustus 2oo4 Kees van Kooten. Foto: ANP/Ed Oudenaarden Schrijvers naar ZuiderZinnen Antwerpen - Het literair festival ZuiderZinnen in Antwerpen heeft voor de komende editie veel Nederlandse schrijvers en dichters aangetrokken. Onder anderen Connie Palmen, Kees van Kooten en Arnon Grunberg staan 19 september op de 26 podia in de stad. Het literair festival heeft voor het vijfde jaar plaats. Nieuw is dit keer een stripdorp, met onder anderen Mare Sleen (tekenaar van Nero) ZuiderZinnen trok vorig jaar ongeveer 12.000 betalende be zoekers, waarmee het een van de grootste eendaagse literaire festivals is van de lage landen. Benefietfestivals in Leids O-bus leiden - In Q-bus worden twee benefietfestivals gehouden voor hetzelfde goede doel: Crossing Bridges, een stichting die zich inzet om jongeren van verschil lende nationaliteiten en achter gronden met elkaar samen te laten werken. Op 10 september vindt Sleutelrock plaats, een festival dat in het teken staat van metal. Xenomorph, Blo- .Torch, Inner Sanctum, Cartha go, Dessacrator, Constant Para noia en Causes of Puo geven dan acte de présence. Zaterdag 11 september staat in het teken van de hardcore, punk, noise en elektronische muziek, met bands als Malkovich, Gadget en Belch. Losse kaarten kosten 7,50 euro, voor beide avonden (aanvang 20.00 uur) is er een passe-partoiïl voor 12,50 euro, verkrijgbaar bij Plato en café Lazarus. Laura Branigan (47) overleden new york - De Amerikaanse popzangeres Laura Branigan, die wereldberoemd werd met de hit 'Gloria', is totaal onver wacht op 47-jarige leeftijd over leden. Amerikaanse media meldden dat zij in haar slaap is getroffen door een hersenbloe ding. Tot Branigans hits be hoorden ook 'Self Control', 'So litaire' en 'The Power Of Love' Twee jaar geleden speelde zij op Broadway in de musical 'Lo ve, Janis' over zangeres Janis Joplin de titelrol. 'Bodytalk': al 20.000 bezoekers scheveningen - De tentoonstel ling 'Bodytalk' is een van de bestlopende tentoonstellingen in het 10-jarig bestaan van Mu seum Beelden aan Zee in Sche veningen. Sinds de opening in mei hebben al ruim 20.000 mensen deze expositie met he dendaagse kunst bezocht. 'Bodytalk' is het eerste over zicht van nieuwe figuratieve beeldhouwkunst met werk van internationaal vermaarde Ne derlandse kunstenaars als Mark Manders, Joep van Lieshout en Tom Claassen. De tentoonstel ling is nog tot en met 26 sep tember te zien. leiden - De voorstelling 'A few good men... dancin" komt naar Nederland. De spectaculaire dansproductie, die sinds 1999 door de Verenigde Staten reist met als doel geld in te zamelen voor de bestrijding van aids, is vanaf 30 oktober in dertien plaatsen te zien. 'A few good men... dancin" is een project van choreograaf Jeff Amsden, die als danser samen werkte met onder meer Bette Milder en Paula;Abdul. Vijf jaar geleden nam hij het initiatief voor een eenmalige benefiet- voorstelling. De voorstelling was zo'n succes dat tot voorzet ting werd besloten. Sindsdien reist de productie in wisselende bezettingen maar met aanhou dend succes door de VS. De door vijftien mannen uitgevoer de show beleeft zijn Nederland se première op 30 oktober in de RAI in Amsterdam en is verder onder meer te zien in Den Haag (3/11), Leiden (24/11) enJRot- terdam (5/12). amsterdam/gpd - Theater Carré in Amsterdam biedt zijn 340 funderingspalen ter adoptie aan: vijftienduizend euro per stuk. In ruil daarvoor krijgt de mecenas een vermelding op een plaquette in de ontvangst hal van het theater. Op deze manier hoopt Carré de 3,8 mil joen euro terug te verdienen die onder de grond in de nieuwe palen is gaan zitten. Een enorm bedrag. Een enorme tegenvaller ook, want toen de renovatie begon, was nog niet bekend dat het gebouw uit 1887 er krakkemikkig bijstond. Vol gens directeur Hein Jens had de fundering nog tien jaar mee ge kund. „Maar je zou wel gek zijn als je die met zo'n grote renova tie niet mee zou nemen." De palen gingen er dus uit. Nu, twee maanden voordat het theater opengaat, ziet het er naar uit dat de totale restaura tiekosten op 27 miljoen euro uitkomen, bijna twee miljoen meer dan begroot, alweer dank zij de verrotte fundering. Zeven miljoen daarvan is gedekt, maar wat overblijft is twintig miljoen schuld die op de een of andere manier moet worden terugver diend. Dus bedenkt Jens inzamelplan- nen. Naast het aanbieden van adoptiepalen gaat Carré ook op ieder verkocht kaartje één euro heffen voor het restauratie fonds. Per jaar moet dat 350.000 tot 400.000 euro gaan opleveren. Een snelle, en opti mistische, berekening gaat uit van hooguit vier miljoen euro in tien jaar - nog lang niet ge noeg. En dan overweegt de ge meente Amsterdam ook nog de 1,3 miljoen subsidie die Carré jaarlijks krijgt, stop te zetten. Geen rooskleurig vooruitzicht, dat moet Jens erkennen. „Alle steun is nodig. En er moet heel hard aan gewerkt worden." Jens heeft nog een derde help- Carré-campagne in de steigers staan, maar daar wil hij nog niks over kwijt. En dan zijn er nog lopende steunacties. Zo konden Carré-sympathisanten al 'vriend van' worden. Met pri vileges als voorrang op reserve ringen en een jaarlijkse lunch met de directeur. De mate van bevoorrechting is afhankelijk van hoe goed je bevriend bent: een gewone vriend betaalt der tig euro per jaar, een zilveren vriend 150 euro, een gouden vriend 300 euro en een diaman ten vriend 450 euro. Simpelweg het kaartje duur maken, wat her en der ooki wel wordt geopperd, is geer optie, want zo zegt Jens: „Slechts een klein percenta van de entreeprijs gaat naai Carré. Wil het wat opleverei dan moet je een kaartje veel duur maken." Hoe dan ook, een hoop fina ele sores, maar het is het all maal waard, zegt Jens. Binn kort straalt het theater als v; ouds. En bovendien: „Carré staat zo goed op zijn poten, ze dame wankelt niet meer. door Theo Ploeg leiden - Of'Yellow Submarine' - ondertitel: De Gele Duikboot - veel door kinderen gelezen zal worden? Ru de Groen, eigenaar van Kids At Work in Leiden, heeft er zo z'n twijfels over. De teksten in het prentenboek zijn daar na melijk veel te ingewikkeld voor. Maar het risico dat met het uit brengen van het boek gepaard gaan, neemt hij voor lief. „Dit is zo leuk om te doen, zo'n boek moetje gewoon maken." Met twinkelende oogjes: „Dat moe ten we er toch maar instampen hè, die kennis over de Beatles." Een echte Beatles-fan dus die Ru de Groen. Alle platen van de Britse popgroep staan bij hem in de kast, maar vraag hem niet naar allerlei details over het le ven van de bandleden. Zo'n grote fan is hij nu ook weer niet. Eigenlijk is de zesenveer tig-jarige Amsterdammer te jong om de gloriedagen van The Beatles te hebben meege maakt. Aan het eind van de ja ren zestig zat hij immers nog op de kleuterschool. Niet dus. „Ik kan me nog goed herinne ren dat ik toen 'She Loves You' van mijn vader kreeg. Hij had twee singletjes achter zijn rug, één voor mijn broer en één voor mij. Dat was het begin, daardoor heb ik het dus bewust allemaal meegemaakt. Op de lagere school kocht ik al hun singles. Die ben ik inmiddels al lemaal kwijt. Een doodzonde. Later kocht ik alle albums. Toen ze in 1970 uit elkaar gingen was ik ontroostbaar. Nog steeds luister ik naar ze. Het is de meest invloedrijke popgroep ooit, je hoeft de muziek niet de mooiste te vinden die ooit ge maakt is, maar daar kun je niet omheen." Twee jaar voor het viertal er mee stopte, verscheen "Yellow Submarine'. De derde film van The Beatles gebaseerd op het gelijknamige nummer op het album 'Revolver'. Zelf er in meespelen deden ze niet. Ja, als animatiefiguren met de stem men van anderen. Wel schre ven ze er de muziek voor. Het idee om het verhaal in prentboekvorm uit te geven is vrij nieuw. Na het enorme suc ces van heruitgegeven materi aal van The Beatles op dvd - 'Anthology' in 1995 - ontsproot dat idee aan het brein van Ap ple, de organisatie die de rech ten van alle Beatlesmateriaal bezit. De Britse uitgeverij Wal ker Books kreeg de opdracht om de internationale licenties te verlenen. De Nederlandse kwam uiteindelijk terecht bij Kids At Work in Leiden waar De Groen eigenaar van is. De Groen: „Wij zijn niet echt een uitgeverij, we doen meer aan poppen en merchandise. Een boek geven we pas uit als het past. De grote kinderboekenuit geverijen hebben dit boek ge weigerd omdat het geen kinder boek is." Maar 'Yellow Subma rine' weigeren? Nee, daar heeft De Groen geen seconde over nagedacht. Sterker nog: hij wil de het boek het liefste zelf doen. Begin dit jaar kreeg hij de En gelse versie op zijn bureau en begon - bijgestaan door mede werkster Rachel Vermeulen - aan de vertaling. Dat bleek nog niet zo eenvoudig. De Groen: „De teksten zijn heel apart, af en toe zelfs ondoenlijk om zo maar te vertalen. Dan moet je er zelf iets van maken. Er ko men ook veel woordspelingen in voor en verwijzingen naar liedjes van The Beatles. Dat is lastig want je kunt in een kin derboek natuurlijk geen Engels laten staan." Regels waren er ook. Zo moest de titel van het boek wel En gelstalig blijven. De Groen maakte ook gebruik van de on langs verschenen dvd-versie van de animatie. Zo vertaalde hij 'Blue Meanies' uit de Engel se versie in blauwe ploerten, terwijl hij zelf een voorkeur had voor engerds. „Maar ja", zo re lativeert hij, „het boek en de dvd moeten natuurlijk wel overeenkomen. Stel een kind heeft ze allebei?" Aan de andere kant was de vrij heid enorm. Yellow Submari ne' is immers een abstract ver- De 'Yellow Submarine' van The Beatles zal zijn weg naar de kinderen moeten vinden via de ouders. Publiciteitsfoto haal met absurde teksten die zich volgens De Groen uitste kend lenen voor een vrijere ma nier van vertalen. De vreemdste dingen die je kunt bedenken passen vaak nog gewoon in de tekst. Maar lijken op de film? Nee, dat doet de kinderboek versie niet. Het kinderboek ver telt het verhaal van goed tegen slecht waarin het goede uitein delijk zegeviert. Wel ligt de vormgeving in het directe ver lengde van de animaties uit 1968. „Die is zeker niet geda teerd", stelt De Groen vast. Het boek zal zijn weg naar de kinderen moeten vinden via de ouders. De Groen heeft geen idee of dat gaat lukken. The Beatles, zo meent, zijn wel nog steeds enorm populair. La chend: „Misschien ben ik wel te oud geworden, maar er is geen enkele band die in korte tijd zo veel hele goede platen heeft ge maakt. Dat zie je nu helemaal niet meer. Er wordt al dertig jaar over The Beatles gepraat en dat zal altijd zo blijven." Yellow Submarine (De Gele Duikboot) verschijnt 6 sep tember bij Kids At Work. Op dezelfde datum verschijnt het boek wereldwijd in vijf landen. amsterdam/anp - KunStei moeten straks 26 van de 3! ken hebben gewerkt om een werkloosheidsuitkerii aanmerking te komen, heeft staatssecretaris Vai Laan bekendgemaakt. Ze het kabinet ten gunste v kunstenaars op één lijn gen voor deze versoepeling Werknemers moeten om een WW-uitkering in aan king te komen 39 van de 5 ken voordat zij werkloos} geworden hebben gewerkt}) der was dat 26 weken. Opj zogeheten referte-eis goldl uitzondering voor kunsten maar die dreigde te worde}) getrokken. t Nu is afgesproken dat j kunstenaars de eis geldt d; van de voorgaande period? 39 weken 26 weken md hebben gewerkt om een uitkering te kunnen krijger^ is nog wel een achteruitgat vergelijking met him oorsjj kelijke uitzonderingspo) Toen moesten ze zestien v? 39 weken hebben gewerkt.! de kunstenaars is weer een zondering gemaakt, omdi vaak werken aan kortlo» projecten en niet zo langj eengesloten aan de slag zijij utrecht - Jan van den Bo artistiek directeur en sim vertrek van Casper Vogel nemend directeur van de nisatie Oude Muziek, is m middellijke ingang ook meen directeur van deze nisatie geworden. De Orgi tie Oude Muziek, organ van het Festival Oude Mi maakte al eerder bekend d neke Lodders-Elfferich, malige CDA-senator, de ni voorzitter van het bestuu de Organisatie Oude M wordt. Scheidend vooi Hans van Beers blijft nogi bestuurslid. Hij wist vorig een faillissement ternai nood te voorkomen. Porgy Franssen speelt monoloog met één voet op de rem IN MEMORIAM theater recensie Joke Dieben-Frerichs Voorstelling: 'Novecento - pianist der oceanen', theatermonoloog naar het boek van Allessandro Baricco, door Porgy Franssen. Regie: Dirk Groeneveld. Gezien: 27/8, Nieuwe De La Mar Theater, Amsterdam. Daar nog te zien t/m 2 september: 7 t/m 11/9 Toneelschuur Haarlem, 4 t/m 6/n, LAKtheater, Leiden. Nee, natuurlijk niet. Een gelou terd acteur en regisseur als Por gy Franssen (1957) hoeft echt geen proeve van bekwaamheid meer af te leggen. Toch lijkt het alsof de Orkater-speler (Gou den Kalf voor de film 'Bij Nader Inzien', Mary Dresselhuys-prijs 1998, twee nominaties voor de hoogste toneelprijs, de Louis D'Or) die uitdaging bij de gele genheid van zijn zilveren ambtsjubileum wel zoekt. Franssen viert zijn mijlpaal met de theatermonoloog 'Novecen to' van de Italiaanse auteur Al lessandro Baricco. Dat betekent dat hij dik anderhalf uur lang in zijn dooie eentje op de planken staat. Bijna al die tijd weet hij de zaal volkomen in zijn ban' te houden. Niet met de expressie ve, imponerende, luidruchtige speelstijl die we zo goed van hem kennen, maar met ingeto gen, soms zelfs tastend spel - steeds als het ware met één voet op de rem. Porgy Franssen - bonkige bok- serskop, levendige mimiek, hoekig maar soepel bewegend lijf - speelt zijn monoloog op een vrijwel leeg podium. Achter hem een filmdoek waarop in el- Porgy Franssen, dik anderhalf uur in zijn dooie eentje op de planken, weet de zaal volkomen in zijn ban te houden. Foto: Ben van Duin kaar vervloeiende beelden wor den geprojecteerd: opzij een paspop waarover hij zorgvuldig zijn kameelharen jas en witte colbertje drapeert: continu murmelend op de achtergrond het 'geluidsdecor' van compo nist David Dramm waarin je scheepsmotoren, branding, een enkele krijsende meeuw en nu en dan een pittig stukkie jazz voorbij hoort komen. In deze minimale, gelukkig ge kozen setting speelt Franssen de rol van Tim Tooney, de scheepstrompettist van de luxe oceaanstomer Virginian, die van Europa naar Amerika vaart en weer terug. Tooney vertelt het ongelooflijke verhaal van Novecento - als pasgeboren ba- by-tje aan het begin van de vo rige nieuwe eeuw door zijn emigrantenouders op het schip achterlaten. Het vondelingetje wordt door een matroos ge adopteerd, en als zijn bescher mer acht jaar later sterft, ont popt Novecento zich als een ge niaal musicus, die vanachter zijn vleugel danst met de storm. Nooit zal hij het schip verlaten, al probeert hij het wel een keer. Verder dan een poging komt hij echter niet: de wereld daarbui ten is te onoverzichtelijk, zo biecht hij zijn vriend Tooney op, er zijn veel te veel keuzemo gelijkheden voor een man die genoeg heeft aan zijn klavier van 88 witte en zwarte toetsen. Baricco's tekst sprankelt en ver rast met zijn wisselende harten- klop: vertragend in lang uitge sponnen uitweidingen, versnel lend in onverwachte geestige wendingen. Porgy Franssen toont zich in alle eenvoud de ideale vertolker. Met zijn ietwat hese stem bespeelt hij van meet af aan zijn publiek. Dat zo ge boeid luistert dat het, genietend van deze zilveren meesterver teller, elk begrip van tijd ver liest. Mocht de jubilaris met deze voorstelling de verdieping van zijn veelzijdige talent hebben willen demonstreren, dan is hij daar volledig in geslaagd. Gevochten heeft Hans Vonk tot het laatste moment. Tegen zijn ziekte, die hem langzaam sloopte en die hem nu definitief heeft geveld. En voor zijn or kest, het Radio Symfonie Or kest, dat weg moest („Verbijste rend, verraad!"). Zo lang het nog kon bleef hij dirigeren. Zijn armen gingen op het laatst nog amper omhoog. Maar er kwam iemand die de bladzijden van de partituur voor hem omsloeg. De dood van een van de be langrijkste, meest hoogstaande dirigenten die ons land heeft voortgebracht, brengt herinne ringen naar boven aan iemand die in zijn auto heen en weer reed tussen Amsterdam en Dresden toen er nog een Muur was. In Dresden wachtte de Staatskapelle op hem, een van 's werelds beroemdste orkes ten. Als chefdirigent daar werd Vonk lachwekkend laag be taald. Maar hij wilde, ondanks alle problemen die het werken in de DDR - en het heen en weer reizen - met zich mee bracht, dat prachtige orkest di rigeren. Het waren de jaren waarin hij tegelijk het Residentie Orkest leidde. Die combinatie ging hem niet gemakkelijk af. Wan trouwen wat betreft zijn loyali teit jegens het Haagse ensemble heeft meegespeeld bij de lang zaam slechter wordende ver houdingen. Hij was trouwens de makkelijkste niet, kon bui tengewoon cynisch zijn. Maar ook zijn tegenstanders ontken den niet, dat hij prachtige uit voeringen tot stand heeft ge bracht. Mozart, Bruckner en Stravins ky, zij behoorden tot de com ponisten wier muziek bij Vonk Hans Vonk. Archieffoto: GPD Hans Vonk 1942-2004 telkens weer het beste naar bo ven brachten. Maar ook heden daagse Nederlandse componis ten profiteerden van zijn bui tengewoon ontwikkelde muzi kale gehoor en intelligentie. Van Peter Schat heeft hij diver se werken geïntroduceerd, waaronder de opera 'Symposi on' in de jaren waarin hij chef dirigent van de Nederlandse Opera was. Maar het instituut dat waarschijnlijk het meest harmonieus met hem heeft sa mengewerkt was het Radio Fil harmonisch Orkest, waaraan hij vele jaren verbonden was en dat hem op handen droeg. Ooit was Hans Vonk assistent dirigent van het Concertge bouworkest, een functie waarin hij samenwerkte met Bernard H ai tink. Toen Haitink vertrok dacht Vonk hem te kunnen op volgen. Het orkest wilde echter geen vertrouwd gezicht maar een andere koers en koos Ric- cardo Chailly. Dat was waar schijnlijk de grootste teleurstel ling uit Vonks carrière. Gel vond hij in die tijd nog een tistieke compensatie in Dr| den. En hoe groot was zijn omf toen hij op het podiui het Concertgebouworkest de Staatskapelle Dresden 1 Negende van Bruckner ko voeren. Nooit heeft die m in dat gebouw stralender klonken, nooit liep daar e rigent met meer voldoenii podium af. Jaren later keerde hij meti ander orkest terug in het certgebouw. het Saint Loi Symphony Orchestra, waa hij in zijn laatste actieve ja chef-dirigent was. Een pra ensemble, dat niet of naui lijks onderdeed voor de b( roemdste Amerikaanse orl ten, zo bleek. Hans Vonk 1 daar in Saint Louis de waa ring die hem in Nederlanc vond hij zelf, onvoldoend deel was gevallen. Hij was ster, gedroeg zich niet als ster, maar was toch vrij sn zijn wiek geschoten. Hij z; beetje gecompliceerd in e Zijn Amerikaanse jaren w geteld. Fysiek kon hij het i meer aan. Hij moest het 0 van Saint Louis vaarwel zi ging zich op Nederland cl centreren. Hij werd chef zowel het Nederlands Kal kest als het Radio Symfon kest. Maar al vrij snel weri delijk, dat de scherpte var geest die hem zo lang op 1 been had gehouden, het 1 moest afleggen tegen de lamming die hem stuurlo maakte, als een machtig s dat, van zijn ankers gesla) niet meer te redden valt. Aad van der Ven

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 18