Holland Symfonia: de strijkhand als tong KUNST CULTUUR lain Clark zingt graag over 'Supalekkesexy' vrouwen Volkenkunde mag hoofd sectie onderzoek ontslaan Kunstwerken verzameld in Beeldig Voorschoten Esmé Lammers verfilmt 'Een Zomerzotheid' Boek brengt kunst onder de aandacht door Joris Rietbroek voorschoten - In Voorschoten staan voldoende kunstwerken in de openlucht om een be scheiden museum in te richten. Helaas hebben de meeste in woners van het dorp hier geen idee van. Om hier verandering in te brengen heeft de Vereni ging tot behoud van Oud, Groen en Leefbaar Voorschoten een 'beeldenboek' uitgebracht, getiteld 'Beeldig Voorschoten.' Het boek moet de aanwezige kunst meer onder de aandacht van de Voorschotenaren bren gen. Het boekje is verschenen in een oplage van 500 stuks en is vanaf vandaag voor 15 euro te koop bij het gemeentehuis en boek handel De Kier. In Beeldig Voorschoten staan foto's van de 41 kunstwerken die het dorp rijk is, voorzien van de nodige uitleg over de kunstenaars en de bedoeling van de werken. Gisteren presenteerde voorzit ter Quick van de vereniging het boekje officieel in het gemeen tehuis. „Dit boek is natuurlijk slechts een momentopname", zei hij. „Hopelijk staat er in een volgende uitgave een hoop nieuwe kunst, uit de nieuwe, nog te bouwen woonwijken bij voorbeeld." Het boek is verschenen in het kader van een nieuw onder houdsplan dat de gemeente heeft opgesteld. Voor dit plan maakte de gemeente een inven tarisatie van alle kunstwerken door middel van een fotorepor tage. Hierdoor kwam de vereni ging op het idee om uit de ver zamelde foto's een boek samen te stellen. Het is de bedoeling dat door dit onderhoudsplan alle kunstwerken in de gemeen te systematisch worden opge knapt. „In het verleden zat hier geen vaste gedachte achter, nu wel", aldus wethouder Cara- bain. Als voorbeeld onthulde de wet houder 'Het gesprek' van kun stenares Anne Hulleman op nieuw. Dit beeld staat pal naast het gemeentehuis en is als eer ste van alle kunstwerken gron dig schoongemaakt. 'Het ge sprek' was bewust gekozen voor een nieuwe onthulling, omdat het gemeentebestuur het beeld als symbool ziet voor de interactie tussen de gemeen te en haar burgers, ook als het over kunst en cultuur gaat. Het boekje moet helpen zulke ge sprekken te stimuleren. Overigens maakt het boekwerk deel uit van een hele redte acti viteiten die de openbare kunst in Voorschoten moeten promo ten, met als hoogtepunt een manifestatie van beeldende kunst tijdens het Weekend van Voorschoten. Op zondagmid dag 12 september bevolken di verse theatermakers, dichters en levende sculpturen het cen trum van het dorp. Enkele kunstwerken uit het boek wor den hier uiteraard bij betrokken door middel van een twee uur durende theaterTOute. Twee oldtimerbussen zorgen vanaf 12.00 uur voor het vervoer van de bezoekers. Burgemeester Verver is maar wat blij met al die aandacht voor de kunst in haar gemeente. „Tot nu toe vie len de beelden niet allemaal even goed op." door Theo de With leiden - Het Rijksmuseum voor Volkenkunde mag W. Fermont, hoofd van de sectie onderzoek, ontslaan. Dat heeft het kanton gerecht in Leiden gisteren be paald. De rechter ziet door de ernstig verstoorde persoonlijke verhoudingen tussen Fermont en directeur S. Engelsman geen mogelijkheid om hem terug te laten keren in het museum. De ontslagdatum is bepaald op 10 september. „Deze uitspraak ligt in de lijn der verwachting", reageert Fer mont. „De rechter had dit twee weken geleden bij de behande ling van de zaak al laten door schemeren." Fermont heeft geen mogelijkheid om tegen de uitspraak beroep aan te teke nen. Het steekt Fermont dat de rech ter deze kwestie als een ar beidsconflict heeft opgevat. „Er is natuurlijk veel meer aan de hand in het museum, maar dat is buiten beschouwing gelaten. Het zegt genoeg dat alle conser vatoren zich in dit conflict ach ter mij hebben geschaard en het vertrouwen in de directie hebben opgezegd." Het conflict komt er, kort samengevat, op neer dat de conservatoren de directie verwijten te veel aan de kassa te willen scoren met po- pulaire tentoonstellingen. Zij vinden dat te weinig wordt ge daan met de eigen collectie. „Dat bewijst al dat het geen persoonlijk conflict is. Ik ben gewoon de volgende in de reeks conflicten die de directie de af gelopen tien jaar heeft gehad. Er is al veel geld uitgegeven aan bemiddeling en ontslagvergoe dingen. Volkenkunde is geen rijk museum. Dit gaat dus ten koste van andere activiteiten. Daar is gemeenschapsgeld niet voor bedoeld", aldus Fermont. Hij wijst erop dat hij nu welis waar ontslagen is, maar dat de directie en de conservatoren zich nog altijd in een patstelling bevinden. „De Raad van Toe zicht heeft zich tot nu toe steeds afzijdig gehouden, maar die zal nu toch een keer moeten ingrijpen. Het ministerie van onderwijs, cultuur en weten schappen zou zich ook zorgen moeten maken. Maar goed, voor mij sluiten de deuren. Ik zal daar geen rol meer in spe len." amsterdam/anp Regisseuse Esmé Lammers gaat het boek 'Een zomerzotheid' van schrijf ster Cissy van Marxveldt verfil men. Het is de eerste keer dat er een bioscoopfilm van het boek uit 1927 wordt gemaakt. 'Een zomerzotheid' verhaalt over een groep tienermeisjes, die in de jaren twintig op va kantie gaat en allerlei liefdespe rikelen beleeft. Het decor van het verhaal is echter verplaatst: waar het boek zich op de Velu- we afspeelde, gaan de meisjes in de film naar Toscane. De op names van de romantische ko medie moeten medio 2005 plaatsvinden in Italië. Actrices zijn nog niet bekend. Het scenario van de film wordt geschreven door Barbara Jur- gens, die eerder onder meer werkte aan de voor een Oscar genomineerde film 'De Twee ling'. Jurgens werkte al samen met regisseuse Lammers aan de sociale actiekomedie 'Amazo nes', die verhaalt over vier bij standsmoeders die besluiten samen een bank te beroven. 'Amazones' beleeft half decem ber zijn première. Lammers maakte verder onder meer de internationaal bekroonde film 'Lang leve de Koningin'. Het boek 'Een zomerzotheid' was een mijlpaal in de Neder landse literatuur: het was het eerste boek waarvan meer dan 100.000 exemplaren werden verkocht. De Friese Cissy van Marxveldt (1893-1947) wilde in eerste instantie journaliste wor den. Daarvoor bleek ze echter niet geschikt, omdat ze regel matig haar verhalen aandikte. Meer succes had Van Marxveldt met de immens populaire boe ken die ze schreef nadat ze naar Amsterdam was verhuisd: al voor de Tweede Wereldoorlog waren van haar boeken meer dan één miljoen exemplaren verkocht. Haar meeste boeken zijn zeer luchtig en levendig en vertellen over frivole jonge meisjes. Tot haar bekendste personages be horen Joop ter Heul, over wie in totaal vijf boeken verschenen, en het spontane weesmeisje Marijke, aan wie de schrijfster een trilogie wijdde. De toon van haar werk versomberde echter aanzienlijk nadat de schrijfster in 1929 werd getroffen door een beroerte die haar rechterhand verlamde. el ken Herman od gestolen Re !(|foort - Acht schilderijen rman Brood zijn in de van dinsdag op woens- stolen uit een galerie in foort. De doeken hebben zamenlijke waarde van euro. Bij de inbraak ver- iss ook een portret van gemaakt door Michael rmans. o Maassen ïow Freek •rij viIrdam - Theo Maassen teespelen in een afleve- in Freek de Jonges nieu we atershow 'De Vergrij en 9 tot en met 13 no- :r spelen ze in het Com- theater in Amsterdam 'De Sterfscène', met ds oude acteur en Theo G i soufflerende zoon. Dat )ope de VPRO, die deze Z< elling op zondag 14 no- n8 r via Nederland 3 uit- NP AON' in c voor Oscar JpjlDAM 'SIMON', de e film van Eddy Terstall, èderlandse inzending e Oscars volgend jaar. De op 22 september ook de ïgsfilm van het 24e Ne- nd ds Film Festival. De uit- JC' van de Oscars heeft op uari plaats in Holly- De aparte benadering van dirigent Roy Goodman, zondag op Rapenburgfestival door Herman Joustra and ra Put rdam - Aan de andere E in de oceaan speelde 'J.a lark voor 'geïnteresseer- ^Itenbonzen. Na driejaar d beloften besloot hij zijn toch maarte beperken Ierland. Het resultaat is lerlandstalig debuutal- armee hij een positief wil afgeven. M.l i, 3ll meerdere keren op zijn telefoon gebeld. In ne- de tien gevallen werd :hangen cn belden ze na minuten weer terug: :ht dé Alain Clark aan hadden?' het merendeel van Ne- iged de naam Alain Clark geöal nog niet kent, heeft jarige zanger duidelijk al lige fans. Het komt alle- attJoor zijn eerste single t sparmee hij nog niet zo Weden enige bekendheid en!rf. Vooral de TMF-kijkers ïn einmiddels wie hij is. In an!t van zijn tweede single Dne' - die nu in de win- en die al langere tijd op tegen betaling te baden was - noemt de r zijn mobiele telefoon- lulijer. Sinds die tijd rinkelt ope ïbieltje regelmatig. en )rt ze even slikken, dan - ze op, bellen ze weer je n zeggen sorry. Niemand m Iht dat het mijn echte er isvertelt Alain Clark Bo d. Het is ook niet zijn nobiele nummer, zo ,Ik heb een extra tele- rs 'iet het nummer dat ik in ine' noem, erbij geno- e v)h jazeker, soms neem ik t is ook de bedoeling dat jte: rs$tt mensen straks prijzen kunnen winnen als het ze lukt om mij aan de lijn te krijgen. Ik vind het grappig, want ik heb al heel leuke gesprekken gehad. Ja, het zijn wel voornamelijk meiden die bellen." Alain Clark zit ontspannen op de bank van platenmaatschap pij Sony. Bij dat label heeft hij naar eigen zeggen een 'mooie deal' kunnen sluiten. „Einde lijk", verzucht hij. Alain Clark is namelijk al langere tijd bezig in de muziekwereld. Als jonge knul zong hij mee met zijn va der die in diverse soulformaties zat. Op zijn negentiende vertrok hij richting Amerika om daar zijn geluk te beproeven. Met zijn gitaar zat hij aan de andere kant van de oceaan voor diverse platenbonzen. „Die wel degelijk hun interesse uitten", blikt Alain Clark terug op een periode die uiteindelijk zo'n drie jaar duurde. „Er werden al lerlei plannetjes ontwikkeld. Het was altijd heel tastbaar. Er was echt iets gaande waardoor ik het gevoel had van 'morgen zou wel eens de dag kunnen zijn dat er een deal komt'. Ik had echt het idee dat het ging lukken, anders had ik daar geen dag langer gezeten natuurlijk." Uiteindelijk bleek een carrière in Amerika een droom te blij ven en dat deed Alain Clark be sluiten terug te keren naar zijn geboorteland waar Sony Neder land altijd al had aangeven in teresse in hem te hebben. „Nee, Amerika was misschien wel een frustrerende ervaring, maar ik heb het nooit als frustrerend willen zien. Je wint ook niks met frustratie. Ik heb natuurlijk wel even moeten slikken, maar je kunt beter naar de opties kij ken die je nog hebt. En ik-heb het geluk dat ik mijn plezier ook mijn muziek de mensen ook een goed gevoel geven. Ik vind dat je als artiest een bepaalde verantwoordelijkheid hebt. Mensen gaan kijken naar wat jij doet en luisteren naar wat jij zegt. Ik vind dat je bij jezelf goed moet nadenken waar je mee bezig bent en wat je naar buiten brengt. Ik wil mensen inspireren die ook positief inge steld te zijn." Datzelfde 'goede gevoel' pro beerde Alain Clark al over te brengen door nummers te schrijven voor onder anderen Gordon en Romeo ('100% Ver liefd') en Jamai. Voor het de buutalbum van 'Idols'-winnaar Boris Titualer produceerde hij een aantal liedjes. Maar nu is het dus tijd voor de muziek van Alain Clark zelf: vrolijke, posi tieve, Nederlandstalige soul, pop en funk met hier en daar een vleugje r&b. Hij kan moei lijk aangeven waarom hij voor Nederlandstalig heeft gekozen. „Het heeft te maken met een bepaald gevoel dat ik op dat moment had. Ik vond dat ik moest kiezen voor mijn eigen taal, terwijl ik Engelstalig eigen lijk wat betreft het tekstschrij ven als mijn basis zie." De Nederlandstalige teksten op zijn eerste album zijn opvallend simpel en bestaan zoals in zijn tweede single 'Ringtone' uit rijmwoorden als 'wijsje' en 'meisje' en 'wel' en 'bel' -. Alain Clark reageert positief op de kritiek dat hij niet al te moeilij ke teksten heeft geschreven. „Ik ga ook niet verkondigen dat het heel goede teksten zijn. Ik wil me op basis van dit album ook zeker niet profileren als een ge niale tekstschrijver. De filosofie achter dit album is dat ik de teksten juist heel bewust simpel en direct wilden houden." %Ali B. Publiciteitsfoto "irprogramma lent voor Ali B 9 idam - De Nederlandsta- i pper Ali B staat 1 septem- het voorprogramma van ncert van 50 Cent en G- in Rotterdam Ahoy'. Ali B '6' ie in korte tijd een naam a t zijn combinatie van jp-comedy en hiphop, ieuwe single 'Ik ben je ;n, aat momenteel op de zes- i ats in de Top 40. Ia' fiësto sluit chpop af en daal - DJ Tiësto ver- ;omende zondag op het jeAendaalse strand de af- ike g van de derde en laatste pop van dit seizoen. Hij van 21.00 tot 23.00 uur 00 indpaviljoen Blooming- amsterdam - Roy Goodman is bekaf. Zijn eerste dagen als diri gent van Holland Symfonia - hij trad afgelopen maandag offici eel aan - zijn loodzwaar geweest. Maar ook al ligt de Engelsman, sinds kort in Haarlem woonach tig, zo ongeveer op apengapen, het enthousiasme spat nog steeds van hem af. „Omdat ik mijn vak fantastisch vind, omdat het goed gaat met het orkest." „Vooraf was ik wel een beetje bezorgd", geeft hij toe. „Over de chemie tussen de orkestle den, de onderlinge acceptatie. Holland Symfonia is natuurlijk een samensmelting van twee orkesten: het Noord-Hollands Philharmonisch en het Ballet orkest. Dan moet je als dirigent ook een beetje psycholoog zijn. Het is mijn taak iedereen trots te maken." „Daar heb ik zo mijn eigen be nadering voor. Ik heb een hele duidelijke mening over hoe muziek uit de achttiende en ne gentiende eeuw moet klinken. Die kun je, ook zonder de origi nele instrumenten uit die tijd, naar onze huidige tijd overhe velen. Elke tijd heeft zijn eigen kleuren qua geluid. Een orkest moet geen museum zijn, moet niet alles op dezelfde manier spelen. Vergelijk het met pop muziek. Een coverband hoort de Beatles als de Beatles te spe len en Elvis als Elvis. Niet als Sting. Musici moeten zich be wust zijn van het verleden, van de tijd waaruit een stuk stamt. Vervolgens gaat het erom die muziek levend te maken, be grijpelijk te maken voor het pu bliek van nu." „Kenmerkend voor de muziek uit de negentiende eeuw bij voorbeeld is een gelimiteerd ge bruik van vibrato's. Maar op het conservatorium leren musici juist dat de linkerhand van een violist het belangrijkst is. Daar mee moeten ze de toon maken, wordt gezegd. Alleen was het in de negentiende eeuw anders om, was de strijkhand belang rijker. Je moet de strijkhand zien als een tong die klinkers op een bepaalde manier vormt, het dialect bepaalt. Een violist kan Roy Goodman: Je moet als dirigent ook een beetje psycholoog zijn. Het is mijn taak iedereen trots te maken op het orkest." Foto: United Photos De Boer/Michel Schnater ook met expressie spelen zon der vibrato." „Dat is de theorie. Het gaat er om die theorie te vertalen naar de praktijk. Het Rapenburgcon cert komt wat dat betreft na tuurlijk heel vroeg. Maar toch is er al iets van een verandering merkbaar, de muzikanten pra ten veel over die nieuwe bena dering. Dat wil ik ook." „Op het Rapenburg spelen we ook iets van Benjamin Britten. Vraagt een violist: mag ik vibre ren in Britten? Ja, natuurlijk, hij is een componist uit een nieu were tijd! Maar ik voelde me wel even een soort gevangenis bewaarder. De musici moeten natuurlijk niet in een keurslijf zitten. Het uiteindelijke proces zal ook jaren duren. Het is een lange ontdekkingsreis, of liever een hér ontdekkingsreis. Dat zal niet gemakkelijk zijn, want mu sici zijn net als andere mensen: veel van hen houden niet van verandering." „Ik begeleid ze daarbij, zo zie ik het. Ik wil dat ze zich bewust zijn van wat ze doen. Van wat de bedoeling is van een stuk. Want een componist wil er iets mee zeggen. Dus de musici moeten zijn verhaal vertellen, liefst in een interessant dialect. Dat probeer ik uit te leggen." „Ze denken vast dat ik gek ben, want ik geef soms een woord aan een bepaalde frase. We spelen zondag bijvoorbeeld een stuk van Handel. Daar zit een frase in, gebaseerd op één noot. Die noot wordt vaak herhaald. Dan is er ineens een stukje met vier totaal verschillende noten. Ik voel dan: I don't think so. Of: We don't think so. Voor mij is dat wat het is. Die emotie zit in die paar noten. Het is een ant woord. Handel moet ergens aan gedacht hebben toen hij dit schreef. Zo interpreteer ik het." „Ik hoop dat het publiek het hoort, die vier noten. Ook al in terpreteert iedereen het vervol gens op zijn eigen manier. Dat geeft niet. Waar het om gaat is dat elke kunstvorm moet com municeren, iets moet zeggen, het geeft niet wat. Muziek ma ken en niets zeggen, spelen op de automatische piloot, dat kan niet." Een deel van de strijkersgroep van Holland Symfonia speelt zondag op het Rapenburgcon cert, aanvang 14.00 uur. Op het programma staan werken van Dvorak, Britten en Han del. Het komende seizoen ver zorgt het voltallige orkest de serie Meesterwerken in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Alain Clark: „Ik wil met mijn muziek de mensen een goed gevoel geven." Foto: GPD/Sony Music kan halen uit het in een studio zitten en een liedje schrijven." De manier waarop Alain Clark over zijn Amerika-ervaring praat geeft het positieve karak ter van de Haarlemmer weer. Datzelfde positieve en zonnige komt ook terug op zijn debuut album 'Alain Clark', dat 20 sep tember verschijnt. Zo zingt hij voornamelijk over de liefde, over vrouwen die 'Supalekkes exy' zijn, over zoenen en kus sen en over dat je nooit de moed op moet geven. „Ik ben inderdaad een nogal positief ingesteld iemand. Dat heb ik altijd al gehad. Ik wil met

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 13