Dromen uit de wereld van het onbewuste KUNST CULTUUR Tong en teen van gebroeders De Witt: het publiek smult ervan 'Hoe melancholischer, hoe beter' DJ Don Diablo wil ook seriei genomen worden als muzika Cirque Éloize twee weken in het Rotterdamse Nieuwe Luxor Reggd: Sundai verhui in 200 r woensdag 11 augustus- r tv lil1 Fay Wray eerder dit jaar tijdens een bezoek aan het Empire State Building. Foto: Reuters King Kong-meisje overleden new york - Fay Wray, de blon de actrice die de longen uit haar lijf gilde in de klassieker 'King Kong', is zondag op 96-ja- rige leeftijd in New York overle den. Wray speelde in ongeveer honderd films, maar bleef haar hele leven bekend als het liefje van King Kong. De reusachtige aap droeg haar in de originele versie uit 1933 in zijn grote hand mee naar de top van het Empire State Building, legde haar liefdevol op een rand en stortte toen naar beneden ter wijl hij de vliegtuigjes van zich afsloeg. De actrice begon haar carrière in 1928 in de stomme film 'The Wedding March' van Erich von Stroheim. Na King Kong speelde ze nog in tal van films, maar in 1993 zei Wray in I een interview dat zij zich nooit heeft kunnen ontworstelen aan t het imago van schreeuwend King Kong-meisje. Derde editie van Broekpop lisserbroek - In de Meerkoet in Lisserbroek wordt op 28 augus tus de derde editie van Broek pop gehouden. Er treden twee regionale bands op: de punk band Ask For Bob en Randy Sheep Ranch. De zaal gaat open om 20.30 uur. Het eerste optre den begint om 21.45 uur. Nachtsalon in Rijksmuseum amsterdam - De Amsterdamse musea hebben een nieuw eve nement bedacht om een jong en nieuw publiek enthousiast te maken voor de musea: de nachtsalon, een tweemaande lijks terugkerende avond, waar op informele wijze kennis kan worden gemaakt met het geva rieerde aanbod van Amster damse musea. De nachtsalon is een initiatief van de organisatie van de Museumnacht Amster dam, maar de salon is klein schaliger en exclusiever dan de Museumnacht en heeft elke keer bij een ander museum plaats. Het thema van deze eer ste editie is 'Zomerse Schoon heid' en is op donderdag 19 au gustus, van 19.00 tot 22.30 uur, in de Philipsvleugel van het Rijksmuseum tussen de Mees terwerken. Op het programma staat onder meer een optreden van het Nederlands Dans Thea ter II. door Danny Verbaan den haag - Met zijn martel werktuigen en de gruwelijke verhalen is de Gevangenpoort in Den Haag sowieso geen alle daags museum. Maar de mees te indruk zal het houten kistje maken dat er sinds vorige maand wordt geëxposeerd. Keurig onder elkaar liggen hier in de tong van raadspensionaris Johan de Witt en een grote teen van zijn broer Cornelis. De twee broers werden in 1672 door een uitzinnige menigte uit de Gevangenpoort gesleept en vlak bij de Hofvijver op bar baarse manier gelyncht. Hoe luguber ze ook zijn, iedereen wil de lichaamsdelen zien en zowel de Gevangenpoort als het Haags Historisch Museum (waar de 'Poort' onder valt) werkt er ruimhartig aan mee om die wens in vervulling te la ten gaan. Dat is opmerkelijk, omdat aan het eind van de negentiende eeuw een felle discussie woed de over de vraag of er niet met meer piëteit met de stoffelijke resten zou moeten worden om gesprongen. Dat debat viel uit in het nadeel van de sensatie zoeker. Cornelis de Witt genoot als op perrechter veel aanzien, maar verloor door zijn kritiek op de Oranjes nogal wat krediet bij een deel van de bevolking. Een valse beschuldiging dat hij een complot beraamde tegen prins Willem III leidde tot zijn gevan genneming. Hij werd opgeslo ten in een ruime kamer in de Gevangenpoort, waar zijn broer Johan hem op 20 augustus 1672 bezocht. Niet veel later stond de menigte op de beide licha men in te hakken. De tong en de teen werden als macabere trofeeën door ie mand mee naar huis genomen, zijn later gekocht door burge meester van Amsterdam Nico- laas Witsen en kwamen ten slotte bij een inwoner van Lei den terecht. Die schonk ze om streeks 1890 aan het Gemeente museum. 'Blijkbaar zijn ze op de een of andere wijze geprepa reerd', meldde de toenmalige directeur. 'Wellicht gepekeld, en in de zon gedroogd.' Het publiek sprak intussen over 'het wonderlid van Jan de Witt', wat tot een, overigens begrijpe lijk, misverstand leidde. Hoewel het woord lid is afgeleid van 'lit' of ledemaat, houden sommigen vol dat hiermee op het ge slachtsorgaan wordt gedoeld. Voor een teen heeft het muse umstuk inderdaad een ongewo ne lengte, zodat de vergissing voor de hand ligt. Toch is het volgens oude documenten echt een teen. Wie ergens in de twintigste eeuw heeft besloten de kritiek op het tentoonstellen van de lu gubere erfstukken terzijde te schuiven is niet duidelijk, maar de tong en de teen maken al weer lange tijd deel van de vas te tentoonstelling van het Haags Historisch Museum (HHM). Nu het museum tot eind februari is gesloten voor een renovatie, is het kije; lijk neergezet in de kaïar in Cornelis gevangen zi i past bij de sfeer van ditvvi bouw", aldus beheerdóe gemakers. Hij kent de van 110 jaar geleden, erop dat de lichaamsdj altijd bij het HHM koni h den bekeken. En het pij smult ervan, voegt hij „De mensen hebben afec eerst iets van: brrr, viejo maar werpen er uiteinde een blik op." ;il de (JJi n, nva isdon door Vincent Okker Rotterdam - Volgens eigen zeg gen is het geen demonstratie van talenten, maar een visuele performance waarin dromen, herinneringen en emotie worden gekoesterd. In 'Nomade - At Night the Sky is Endless', de der de productie van Cirque Éloize, tonen nomaden het binnenste van zichzelf. En zij doen dat op een manier waarop grenzen tus sen circus en theater vervagen. De komende twee weken staat de show in het nieuwe Luxor Theater in Rotterdam. De ondertitel 'At Night the Sky is Endless' klinkt erg roman tisch, zelfs poëtisch. Als de zon veilige beschutting heeft gevon den aan de andere kant van de aardbol is alles 'hier' mooier. Misschien een cliché, wellicht een uitspraak die je doet in een melancholieke bui. De theater voorstelling 'Nomade' ver beeldt een nacht waarin de no maden genieten van alle 'onge kende mogelijkheden' die één zo'n nacht biedt. De rondtrek kende personages vieren carna val. Primitief, maar vol feeste lijk- en wonderlijkheden. Hoe luidt de definitie van no made? 'Iemand die een zwer vend bestaan leidt zonder vaste woon- of verblijfplaats'. 'Einzel- gangers' die zonder bagage rei zen en buiten slapen. Ze dragen hun huis met zich mee, leggen enorme afstanden af en weten niet wat de dag van morgen brengt. Ook nu nog blijft hun mystieke bestaan intrigeren. In deze derde productie van het Canadese gezelschap Cirque Éloize zijn de nomaden op reis, maar vinden rust op één loca tie. Zij, een twintigtal acteurs, laten tijdens deze nacht hun gedachten de vrije loop en de len deze met elkaar: dromen die nog moeten uitkomen, mooie herinneringen die moge lijk niet meer terugkeren. Ge beurtenissen die in de wereld van het onderbewuste plaats hebben. De emoties uiten zich door middel van acrobatiek, zi- geunermuziek en dans. De voorstelling begint met een romantische scène. Terwijl de maan hoog staat heeft een ont moeting plaats tussen twee per sonen. De terugkeer van een verloren liefde? Het betekent in ieder geval de start van een lan ge nacht, waarin personen ide alen verwezenlijken. Passie en affectie vormen een belangrijk thema in 'Nomade'. Danny Pelchat, manager bij Cirque Éloize, legt uit dat de show een ode betreft aan alle artiesten, die vandaag de dag feitelijk moderne nomaden zijn. „Ze gaan de hele wereld over om hun talenten te delen, ze zijn bijna nooit thuis en ken nen geen sociaal leven. Zelfs mensen die niet zo veel reizen zijn nomaden, maar voor hen ligt het in emotioneel opzicht anders. Artiesten ontmoeten veel nieuwe mensen, maar ne men ook veel afscheid." „Ik ben zelf een nomade", zegt Pelchat die in het verleden ruim vijftien jaar werkzaam was voor Cirque du Spleil. „Het meren deel van het jaar ben ik van huis. En ik geloof niet dat ik een sober leven leid. Deze manier van leven bevalt mij prima. Ik kan van plek naar plek reizen, mensen ontmoeten. Het is een van de mooiste dingen op aar de." Cirque Éloize is opgericht in 1993 door zeven artiesten uit Montreal. Met de voorgaande shows 'Excentricus' (1997) en 'Cirque Orchestra' (1999) ver zorgde het Canadese circusge zelschap wereldwijd optredens in meer dan tweehonderd ste den. Door geen dieren en ou derwetse clowns te gebruiken maar daarvoor in de plaats live muziek en samenhangende acts, verbindt Cirque Éloize het circus met het theater zonder daarbij de ambachtelijke, tradi tionele principes uit het oog te verliezen. Sinds de start heeft het Noord-Amerikaanse bedrijf twee shows permanent 'draai ende' in Las Vegas en Florida en voorts meerdere producties op tournee. Hieronder valt ook de nieuwste (vierde) show 'Rain', die volgend jaar naar Nederland komt. Vele humoristische acts, clow nerie, acrobatiek op trapezes, klauteren in touwen en jongle ren met voorwerpen; het maakt allemaal deel uit van de dro men die de nomaden in hun 'nachtelijke avontuur' verwer kelijken. Abstracte scènes waar in personages van hun vrijheid genieten, zoals het balanceren op een koord of het zingen van zigeunerliederen. Voor het gesproken woord - in de vorm van dialoog - is verder weinig plaats in 'Nomade'. Non-verbale communicatie verhoogt niet alleen het ouder wetse, ambachtelijke theaterge- voel, maar eveneens de span ning tussen de personages. Fy sieke communicatie spreekt meer aan. „Woorden zijn te precies, dringen je te veel in een richting wat je denkt of voelt. 'Images' kunnen droef heid uitbeelden maar geven je de ruimte om er je eigen inter pretatie op los te laten." Het visuele aspect weegt zwaar in 'Nomade'. Zijn het niet de vele kostuums dan is het wel de ambiance van een donkere om geving of een door vele lichtef fecten kleurende heldere maan die één en ander aanwakkeren. „Het mooie is dat niets kant en-klaar wordt aangeleverd", zegt Pelchat. „Ieder bewegend beeld heeft emotie, heeft inten tie. Hoe je de handeling die je ziet interpreteert, is aan jou. Daarom kan ik ook niet vertel len wat dé idee van de show is. Er is er namelijk niet één ma^r net zo veel als je zelf wilt zien." Cirque Éloize met 'Nomade - At Night the Sky is Endless', t/m 22 augustus, 19.30 uur, nieuwe Luxor Theater, Rotter dam. Het visuele aspect weegt zwaar bij Cirque Éloize. Foto: EPA/Nabil Mounzer In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor pro fessionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en streekgenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen, schilderen of op andere wijze 'in de kunst' zijn. Vandaag: Ernst Kamphuis uit Leiden, over Mu sic for the Down Outs. Kunstenaar en muzikant Ernst Kamphuis laat in zijn Leidse woonkamer zijn nieuwste mu zikale kindje horen. Gevoelige, weemoedige, pianoklanken. Een lage, soms wat snauwerige zangstem. Slechts sporadisch wat drums en gitaarwerk. Inge togen muziek die op de een of andere manier doet denken aan rokerige kroegen en sterke drank. 'A long december' van The Counting Crows komt voorbij. „Goh, dit klinkt toch wel erg mooi", merkt hij zelf op. „Ik had het al een tijdje niet meer gehoord." Music for the Down Outs is de veelzeggende naam-van zijn nieuwe muzikale project Met pianist Peter Paauw nam hij tien covers op in de studio van Adriaan Walen. Het zijn inge togen bewerkingen van liedjes van onder anderen Bob Dylan, J.J. Cale, Nick Cave. Van alle opgenomen liedjes is Dylans klassieker 'All along the Watch- tower' wellicht het bekendst. De cd bevat ook een nummer geschreven door zijn voormali ge bandmaat Tim Mullens, frontman van Ivy Green. Willen Kamphuis en Paauw met de groepsnaam Music for the Down Outs alleen naar geestige types aantrekken? „Vrolijke mensen mogen na tuurlijk ook komen luisteren", grijnst Kamphuis. „Maar dan zijn ze in ieder geval gewaar schuwd. Onze naam zegt alvast wat voor muziek we maken." De twee muzikanten kennen elkaar al ruim 20 jaar. Kamp huis speelde bij de legendari sche punkers van Ivy Green, Paauw bij het Leidse La Peste. Daarna speelden ze tussen 1985 en 1996 in de rockband Lt. Ernesto. De muziek die ze nu maken klinkt heel anders dan die van hun vorige bands. „Ivy Green was dan ook niet mijn band", vertelt Kamphuis. „Ik speelde er alleen trompet. Ernst Kamphuis en pianist Peter Paauw vormen samen Music for the Down Outs. „Vrolijke mensen mogen ook luisteren." Foto: Mark Lamers Spelen bij Lt. Ernesto was erg leuk, maar dit vind ik eigenlijk veel mooier. Melancholische muziek is gewoon het mooiste om te horen en te maken. Hoe melancholischer, hoe beter. 'The Mercy Seat' van Nick Cave is mijn favoriet, dat is het aan grijpendste nummer op de cd." Sinds drie jaar verzorgen Kamphuis en Paauw samen optredens, bijvoorbeeld in de cafés De Twee Spieghels, De WW of De Burcht, waar ze hun cd eind mei presenteerden. „Ik zocht rustige nummers bij el kaar om zelf te zingen en Peter studeerde ze vervolgens in", vertelt hij. „Toen we genoeg nummers hadden, wilden we een cd maken. Vanaf de afgelo pen herfst hebben we 'm stukje bij beetje in de studio opgeno men, een avond per week." Kamphuis wil met Paauw re gelmatig op de bühne staan. „Ik zou makkelijk elk weekend kunnen spelen. Nu treden we slechts een keer in de zoveel üjd op. Misschien kunnen we een manager vinden die ons kan wegzetten. Iemand heb ben die zulke zaakjes voor ons regelt lijkt me prima." Het schijfje is alvast een be scheiden succes in Leidse krin gen. De eerste persing van tweehonderd stuks verkochten ze bij optredens en was in een mum van tijd uitverkocht. Een nieuwe persing is in de maak en er zijn plannen voor een volgende cd. „Ik heb alweer drie nieuwe nummers bij el kaar die we kunnen spelen", zegt Kamphuis. „Ook één ei gen compositie. Dat wil niet zeggen dat we nu alleen nog maar eigen nummers maken. Dat is zo moeilijk. Nu had ik toevallig een tekst en Peter een stukje muziek dat erbij paste. Covers spelen is ook prima, maar als iemand teksten heeft liggen, mag 'ie altijd naar me toe komen." Joris Rietbroek -i eindhoven/anp - Deid de editie van Reggad* dance heeft komend g einde voor de laatsfw plaats in de GennejF ken in Eindhoven. )t\ jaar verhuist het twejit reggaefestival naaide nieuw terrein aan d van de stad. Het eveikj traditioneel tijdens h de weekeinde van auj heeft ook dit jaar we* namen op het progC staan, onder wie !t Blondy the Solar Sfr Buju Banton en E Uhuru. Reggae Sundance isÜ£ loop der jaren uitga] tot een van de tooi'' vendste openluchtrei rivals in Europa. Hetf ment trok vorig ja; dan 15.000 bezoekers jaar duurde het festil het eerst ook twee Daarmee kwam eei lange wens van orj^ Panic Productions ui] Op zaterdag staan slotact van Alpha Bl( Zuid-Hollandse reg{ Poor Man Friend, R( Time, Warrior King, Roots en Beres H; op het podium. D grammering van zon staat uit optredens More Babylon, Earl 11 tleman The Far Ean Ini Kamoze IqulaL Banton en als afsluiti 9 Uhuru. Het reggaefestival, ongeveer 450 vriji meewerken, begint zit om 12.00 uur en zondag om 23.00 u 'J kaartje voor het helL einde kost in de A koop 40 euro en kaart 25 euro. BeJ] kunnen ook dit ja; vanaf vrijdagmidd; tentje neerzetten opk bijgelegen camping. door Gerrit van den Hoven Rotterdam - Op alle grote dancefestivals deze zomer draait Don Diablo. Afgelopen weekend op Dance Valley; Mys- teryland en Lowlands komen eraan en Don is ook een van de hoofdgasten van het Tilburgse dancefeest City Sounds en het Rotterdamse Decibel Outdoor. Achter het Nederlandse offen sief ligt een plan. Onlangs bracht Don Diablo zijn eerste cd/dvd 'TwoFaced' uit en die plaat wil hij onder de aandacht brengen. „Zo goed kennen ze me nog niet in Nederland." Bijna drie jaar heeft Don Schip per, beter bekend als Don Dia blo, aan 'TwoFaced' gewerkt, in samenwerking met veel ande ren. Het is een plaat geworden waar hij veel verschillende kan ten van zichzelf laat zien. Op 'TwoFaced' staan zeer uiteenlo pende dingen. Meedogenloze housetracks, maar ook experi mentele, schurende electro. Don Diablo werkte samen met zeer verschillende muzikanten, zoals de Zwolse rockgroep 16 Down en raggarapper General Levy. Het album is zo een staal kaart van dancestijlen gewor den. De eerste recensies van de plaat zijn waarschijnlijk daarom nog al gemengd. „Maar ik had de kritiek van een aantal recensen ten ook wel verwacht. Het is een album dat tijd vraagt. Je moet er echt voor gaan zitten, de dvd bekijken. Als je dat niet doet, dring je er niet in door. Het was makkelijker geweest een mix-album uit te brengen. Maar dat wil ik niet. Mijn doel is serieus te worden genomen Don Diablo. Foto: GPD als muzikant." Niets voor niets noemt hij een artiest als Moby als voorbeeld. Want net als Moby wil Don Diablo zich niet vastleggen op een bepaalde stijl. Zo bracht hij recent - als zanger - een single uit met het electro-gezelschap Divided ('The Music, The Peop le'). Daarnaast doet hij een aan tal programma's voor MTV, heeft hij een maandelijkse plek op Radio 3, runt hij een eigen platenlabel en maakte hij deel van de Ultimate DJ Boy Band die na één optreden overigens alweer uit elkaar spatte. Tussen de bedrijven door is Diablo ook nog eens aan het aid aan de School voor doi listiek in Zwolle („Ik I leen mijn scriptie nog ik Hoewel pas 24, heeft In heel leven achter zich) 1 gon met het maken «t pjes waar hij vervolgenj bij ging maken. Een diy gemaakte twelve inchia Engeland een echte cipi en Don werd gevraagd4 dent', vaste dj van dele Passion in Leicester. Mo uit volgden andere Enf i te clubs en viel ook cfe maken naar mondiale Hij draaide in Austral»] en Japan. 3 Ook als dj wil hij zich io leggen. Zijn sets kele zich door een grote Eij onvoorspelbaarheid, breakbeat en rock. delsmerk zijn eigenhui maakte remixen. „MaaS als 'Push it' van Saltjvi draai ik graag." jZi Risico's nemen en eeSe vinden, daar draait hel 1 kijkt naai- je publiek, hsc geren. Daarop bouw jh gens een set op." In| komst wil hij graag ietai; band gaan doen. Met irc speelt hij al op Myp maar hij wil meer. „W^n is maar een onderdeelll bestaan als muzikant."! Don Diablo draait 201 op Lowlands, 21 IA Mysteryland, 21 augu! Sounds Tilburg, 28 lt Decibel Outdoor Rde 28 augustus Supper Cfec se Amsterdam, 3 stO Melkweg Amsterdamid tember Zomerpop Hoei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 14