KUNST CULTUUR ül Een imposante verzameling sieraardewerk Vertalen is als het kappen van dood hom Nazomeren in Zeeland op de Westkappelse Zeedijk Theaterst op basis varjo asielprocedr' Blazers open$ de Uitmarkt g; Expositie objecten van de Noordwijkse porseleinfabriek De Kroon De voorlaatste editie. Foto: GPD Beachbop gaat door bloemendaal - De derde en laatste editie van Beachbop van dit jaar gaat gewoon door. Het festival op het strand van Bloe- mendaal dreigde te verdwijnen, omdat initiatiefnemer Wood stock '69 uit de organisatie wil de stappen. De eigenaar van het strandpaviljoen stelde dat Beachbop een doorsnee, com mercieel dansfeest is geworden, dat is ingehaald door de tijd geest. Woodstock '69 blijft deel nemen aan de organisatie van het strandfestival, dat op 29 au gustus de voorlopig laatste edi tie beleeft. Na afloop van het strandseizoen beraden de pa viljoenhouders zich opnieuw over de toekomst van het eve nement. Amelisweerd opent deuren utrecht - Landhuis Oud-Ame- lisweerd, gelegen aan de Krom me Rijn tussen Utrecht en Bun- nik, opent in de maand sep tember de deuren voor het pu bliek. Het Centraal Museum or ganiseert voor 4 tot en met 26 september rondleidingen waar in een blik in de mysterieuze geschiedenis van het statige landhuis wordt geworpen. Kopergravures uit Statenbijbel ter apei - Onder de titel 'Het evangelie verbeeld' exposeert Klooster Ter Apel tot en met 3 januari kopergravures uit een calvinistische Statenbijbel die de gebroeders Keur in Dor drecht drukten in 1682. Kloos ter Ter Apel is geopend van maandag tot en met zaterdag tussen 10.00 en 17.00 uur en zondag van 13.00 tot 17.00 uur. De Vikingen in Utrecht utrecht - Tijdens het Utrecht Uitfeest op 5 september brengt het blaasorkest voor wereldmu ziek Waarschuwing Voor De Scheepvaart een concert in het Centraal Museum in de Dom stad. Met het concert kondigt het blazersensemble de komst van de Vikingen naar het Cen traal Museum aan. Op 2 no vember begint daar de tentoon stelling Vikingen, die tot en met 9 april 2005 te zien is. Jubileum voor Ha-Schi-Ba den haag - In de Schilderswijk in Den Haag wordt 22 augustus voor de tiende keer het festival Ha-Schi-Ba gehouden, ofwel de Haagse Schilderswijk Bazar. Het festival heeft er dit jaar voor gekozen om op de twee hoofd podia een mix van culturen te organiseren. Zo is er hiphop te beluisteren, rap, soul, wereld muziek. Daarnaast is er een vrijmarkt en maakt de werkba- zar weer deel uit van de Ha- Schi-Ba. Seth Gaaikema bij zijn laatste publieke optreden in 1999. De cabaretier is weer helemaal terug. Foto: ANP/Roy Beusker ch Seth Gaaikema na drie jaar terug met soloprogram it amsterdam/gpd - Drie jaar heeft hij achter de geraniums gezeten. Maar Seth Gaaikema heeft zijn stem terug en treedt straks weer op met zijn solo programma 'De orkaan door staan'. Ook vertaalde hij 'Crazy for you', de nieuwe reismusical van Joop van den Ende en de eerste Gershwin-show die in Nederland wordt gespeeld. Positief, vitaal en nooit zoet. Dat is volgens Seth Gaaikema de stijl van de songs van 'Crazy for you', een muzikale komedie van de gebroeders George en Ira Gershwin over een theater in een Amerikaans stadje dat eind jaren twintig ten onder dreigt te gaan, maar dankzij de liefde wordt gered. Hij bereidde zich op de verta ling van de musical voor door het 'Gershwin songbook' van Ella Fitzgerald weer uitgebreid te beluisteren. „Dat had ik nog op drie lp's. Verder heb ik alle songteksten van Ira gelezen. Ik wilde graag zijn taal gaan voe len en van daaruit te werk gaan. Het was een hele uitdaging om die teksten van Ira te vertalen. Want wat hij toen in de jaren twintig schreef was zo nieuw, zo fris. Dat moet je ook in zo'n vertaling herkennen." Die teksten lijken simpel, maar volgens Gaaikema is er zo veel meer aan de hand. „Neem nou een song als 'Nice work if you can get it'. Die woorden slaan op de werkloosheid van die da- gen in Amerika. Dat kun je niet zo maar in onze tijd plaatsen, want de werkloosheid van nu is totaal anders. Het gaat erom dat elk woord iets doet. In eer ste instantie vertaal je altijd te letterlijk, maar als je dat terug leest merk je dat er woorden tussen zitten die werken als dood hout. Vertalen is dood houtkappen." Gaaikema vindt het boeiend om te zien hoe George Gersh win in zijn muziek rekening houdt met de teksten van zijn broer. „Als het nodig was paste hij zijn muziek en ritme aan bij die van de tekst. Daarom klinkt een melodie soms wat onregel matig, maar juist daarom zo heel verrassend en dus ook zo goed. Teksten en muziek van Cole Porter zijn veel meer ge cultiveerd. Gershwin is ruwer. Bij Bernstein hoor je weer meer emotie." Eind jaren negentig g zondheid van Gaaiken., uit. Hij kreeg een hartai 1 zijn stem liet hem in d „Drie jaar heb ik achte raniums gezeten. Maaijje een Belgische chirurg^® mijn stem weer ten% treed nu ook weer vier lit: per week op met 'De" doorstaan'. Ik geloof <f werk nu emotioneler is den. Moet je zien wal beurt als ik aan de zal wie er wel eens een ha», heeft gehad. Ik durf nufcy meer. Ach, ik heb mijn doodkist al gezien.rc De 65-jarige Gaaikema in weer zin in en droomt?' nieuwe grote vertaalklfi producers'. „Een musi Mel Brooks met veel hN' de geest van dit grapjj" op 4 mei een Duits» Dam die vraagt wat al iii sen daar doen. Zegt 0r sterdammer: 'We herder' Nederlandse slachtoffert^ Tweede Wereldoorlog, Duitser: 'Maar er zijn oh sers omgekomen'. Arf* die Amsterdammer: 'Jaf[ ren we morgen'." vte Bl0f Foto: GPD P"j .11 Vei den bosch/anp - een'®* theatervoorstelling opt met teksten uit bestaaf^ siers van asielaanvrag^ mee treedt 't Barre Muzieklab Brabant vaJL daag op tijdens heU Boulevard 2004 L De voorstelling, augustus in i' over de absurditeiten^ Nederlandse asielpn Het gaat over huidski e^£ kleur en de combinaia( van. De makers van de\er ling verwijzen naar het|jn de 'Heart of Darkness' seph Conrad, waarin Marlow een losgeslagt delsagent uit de jungle., koloniale Congo probe te halen. De reis voert lfer loniale hebzucht en Ofv naar de wortels van hetlen In de muziektheatervof13 'Heart of Darkness' reis de andere kant op.lan K. vlucht naar Nedeil°v vraagt asiel aan. Hij raar^ volledig verstrikt in dep, seerde jungle van delen cratie. Een absurdistisfl' cesgang aan de hand tactambtenaren, taaltej telijke onjuistheden, res en termijnen. Q| De acteur is Ingejan L Schenk. De teksten uiioi staande dossiers van L. vragen worden aangev' onder meer fragmeifop 'Heart of Darkness' vtie rad, verhalen van Kafk#sc bewerking van 'Polity Plato door Erik Bindeife. muziek wordt live uitgeju f-1 .2 amsterdam - CompOIKdi lijn Twaalfhoven ver#1! vrijdagavond 27 augu&y zijn werk Traffique, d?' uitgevoerd door 600 bh opmaat van de 27-ste lfie de opening van het seizoen in Amsterdam openingsprogramma, ie senteerd door Brigittfjs dorp, is live te zien opf. land 3. tal Het theaterfestival DeM ding brengt de dag en£r dan dertig toneelvoorsti^ Paradiso en andere pcDv den een vooruitblik op1 ne-dansvoorstellingen. !fss er weer een Schrijvers-^ met onder anderen ps Grimberg en Joost Zwag^ middelburg/anp - Het Zeeuws nazomeren begint maandag 30 augustus met de première van 'Sweetheart Come' op de West kappelse Zeedijk. Het is een nieuwe opera van de jonge Ne derlandse componiste Mariec- ke van der Linden. Ook hierin wordt het Zeeuwse landschap opnieuw verbonden met de verschillende programmaon derdelen van Zeeland Nazomer Festival (ZNF). Het evenement in Zeeland is in korte tijd uitgegroeid tot een van de grotere zomerfestivals met een opvallend eigen ge zicht. In zijn huidige opzet be staat het sinds 2001. De Raad voor Cultuur waardeerde het festival met een hoger subsidie bedrag (200.000 euro) dan an dere zomerfestivals als Boule vard in Den Bosch en Noorder zon in Groningen. Opvallend aan het ZNF, zo con stateerde ook de Raad voor Cu- luur, is de gekozen settings voor de verschillende optredens: het Zeeuwse landschap. Verder roemt de Raad het feit dat het ZNF ook zelf produceert, vaak met een Zeeuwse inslag. „Het Zeeuwse landschap en de daar aan verbonden thematiek is het artistieke uitganspunt van Zee land Nazomer Festival", stelt de organisatie dan ook met recht. Centraal staan de podiumkun sten theater, opera, muziekthe ater en dans. Het festival, dat tot 12 septem ber duurt, brengt opnieuw en kele voorstellingen op locatie. Naast de opera op de zeedijk is er het theaterduet 'De Eend Va riaties' van David Mamet. Twee oude mannen zitten in het zo geheten praethüüsje of klapko- ten - waarvan er vrijwel in alle Zeeuwse dorpen een staat - en praten over de zin van het be staan. Ze doen dat op verschil lende dagen in de havens van Arnemuiden, Paal en Bruinisse. Het oude protestante kerkje in het vestingstadje IJzendijke vormt het decor voor 'De Oran je Kasuaris'. Het is een histo risch geïnspireerd toneelstuk over Maurits van Oranje, in op dracht van ZNF geschreven door Nirav Christophe. De mu ziektheaterproductie 'Diep in het Bos' van Eric De Volder en Dick van der Harst wordt ge speeld in het Mysterieuze Poel- bos bij Goes. In co-productie zette ZNF Ban- da Azufaifo neer, een nieuwe fanfare opgericht door Het mu ziek Lod uit Gent en samenge steld uit professionele muzi kanten. De fanfare trekt tijdens het festival door Zeeland en geeft concerten op muziekkios- ken in dorpen en steden. Het hart van het festival is nog steeds de Abdijplein in Middel burg waar voor verschillende doelgroepen een programma is samengesteld. Grote namen die optreden zijn Blof met Femi Kuti, de Nigeriaanse muzikant met zijn funky Afrobeat. Die ook zijn band The Positive For ce meeneemt. Verder komen er groepen als Novastar en Hoo- verphonic en het Brussels Jazz Orchestra. De organisatie verwacht dat dit jaar ruim 30.000 mensen ko men nazomeren in Zeeland, vooral ook uit Vlaanderen om dat ZNF intensief samenwerkt met de Vlaamse podiumkun stenaars. Voor de toekomst streeft het festival naar een groeiend bezoekersaantal en wil de organisatie in ieder geval vier producties op locatie bren gen, waarvan een groot project. door Herman Joustra gouda - Vrij naar Dik Trom: het was een bijzonder mens en dat was-ie, Egbert Estié. Zoveel is wel duidelijk voor Loes de Jong, de initiatiefneemster van de ten toonstelling van 's mans werk in Museum Het Catharina Gasthuis in Gouda. 'Egbert Estié en Porce- leinfabriek de Kroon', heet de ex positie, een imposante verzame ling sieraardewerk, die in deze Noordwijkse fabriek aan de Gooweg is vervaardigd. „Ik ben mijn leven lang gebiologeerd ge weest door Egbert Estié. Hij heeft een kort maar zeer roerig leven geleid. En hij was absoluut een groot kunstenaar." Ter verduidelijking: „Hij is 44 jaar geworden, heeft de halve wereld rondgereisd, is twee keer getrouwd en gescheiden, heeft prachtig aardewerk ge maakt, heeft deelgenomen aan wereldtentoonstellingen en heeft prijzen gewonnen. Hij heeft fabrieken opgericht en is een paar keer failliet gegaan." Dat De Jong die informatie zo kan oplepelen, heeft zij te dan ken aan intensief speurwerk. Hij mag dan haar overgrootva der zijn, van haar familie kreeg ze nagenoeg niets te horen over deze man. „Egbert Estié is van mijn moeders kant, maar hij is door onze familie doodgezwe gen. Hij is gescheiden van mijn overgrootmoeder. Dat was toentertijd een grote schande, we praten wel over meer dan honderd jaar geleden. Ik heb nog geregeld geprobeerd wat meer over hem te horen. Van zijn zoons, mijn oudooms bij voorbeeld. Maar wat ik ook probeerde, ik kreeg geen res pons. Bijna alles wat ik weet heb ik uit archieven en officiële documenten." Al met al toch voldoende voor het op poten zetten van een ex positie, zeker omdat er nog vele exemplaren zijn te vinden van het plateelaardewerk dat in De Kroon werd vervaardigd. In Dick Bode en Antoine Verschu ren trof zij twee enthousiaste mensen die dat met haar eens waren. Samen richtten zij de tentoonstelling in Museum het Catharina Gasthuis in. Het ten toongestelde aardewerk is af- Slechts vier jaar stond Porceleinfabriek De Kroon in Noordwijk. Maar in die periode is er onder leiding van Egbert Estié fraai sieraardewerk gemaakt. Foto's: PR/Theo Haartsen komstig van particulieren en musea, zoals Museum Oud Noordwijk, dat een aantal stuk ken in bruikleen gaf. Op zich begrijpelijk, omdat in dat dorp natuurlijk De Kroon werd opgericht door Estié, in de voormalige conservenfabriek Anna. En die fabriek leidde net als haar oprichter een kort en tumultueus bestaan. Estié had grote plannen, maar de hon derd tot tweehonderd werklie den die er porselein hadden moeten vervaardigen hebben er nooit gewerkt. En porselein werd er ook niet vervaardigd. Dat neemt niet weg dat er toch in die korte periode prachtige voorwerpen zijn gemaakt, al was het alleen maar omdat vele daarvan op Jugendstil-achtige manier zijn versierd door Henri Breetvelt, die in die tijd zijn sporen al had verdiend met het beschilderen van aardewerk. Maar waarom De Kroon na vier jaar alweer ter ziele ging, weet De Jong niet. „Ik weet wel dat mijn overgrootvader in die tijd een persoonlijk faillissement heeft gekregen. Dat zou een rol gespeeld kunnen hebben. Maar het zou ook kunnen dat de fa briek niet genoeg rendement opleverde, met een product dat heel arbeidsintensief en bewer kelijk was. Het blijft gissen, het blijft speculeren. Voor de expo sitie op zich maakt dat niet echt wat uit. Want wat er in die jaren is gemaakt, is en blijft toch schitterend." De expositie 'Egbert Estié en Noordwijkse Porceleinfabriek De Kroon' is nog te zien tot en met 29 augustus in Museum Het Catharina Gasthuis, Ach ter de Kerk 14 in Gouda.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 14