KUNST CULTUUR De Lakenhal ondergaat opknapbeurt 'Water te beïnvloeden door er tegen te praten' 1 Jeugd Symfonieorkest Rijnstreej gaat tien dagen op de Franse tot Bruce Springsteen zingt tegen Bus JOHN WAYNE Stedelijk Museum maakt zich op voor Rembrandtjaar in 2006 Organist Bi bijt zich val CochereJ zaterdag J AUGUSTUS John Wayne. Foto: Reuters John Wayne op postzegel ios angeles - De legendarische filmheld John Wayne is door de Amerikaanse posterijen geëerd met een afbeelding op een postzegel van 37 cent. De nieu we zegel in de serie met Holly wood legendes wordt in sep tember gepresenteerd op een speciale bijeenkomst in een theater in Hollywood. Boeken Büch ook geveild Amsterdam - De naar schatting 100.000 boeken en manuscrip ten uit de nalatenschap van Boudewijn Büch worden in an derhalf jaar tijd bij veilinghuis Bubb Kuyper in Haarlem onder de hamer gebracht. De verkoop van Büchs enorme collectie heeft op 22 september plaats bij Sotheby's in Amsterdam. De eerste boekenveiling heeft plaats van 23 tot en met 26 no vember met als thema reisboe ken, natuurhistorie en weten schap. De tweede met als the ma literatuur en bibliografieën is van 31 mei tot en met 3 juni 2005 en de derde veiling gaat over geschiedenis en muziek en is van 29 november tot en met 2 december 2005. 'The Wall' wordt musical new york - Na de liedjes van Abba en het muzikale erfgoed van de rockband Queen wordt nu ook van het repertoire van Pink Floyd een musical ge maakt. Het verhaal van het dubbelalbum 'The Wall' uit 1979, over de antiheld Pink die zich terugtrekt in een fantasie wereld, wordt in 2005 opge voerd op Broadway. Funkzanger Rick James overleden los angeles - De Amerikaanse zanger en liedjesschrijver Rick James is gisteren dood gevon den in zijn huis in Los Angeles. Dat heeft de nieuwszender CNN vernomen van een politie woordvoerder. Hij zou een na tuurlijke dood zijn gestorven. James was vooral bekend door zijn hit 'Super Freak'. Het al bum is karakteristiek voor de 'punk funk' die hij heeft ge schapen. Rick James was ook bekend om zijn drugsgebruik. Dat leidde er twee keer toe dat hij in de gevangenis terecht kwam, beide keren wegens mis handeling onder invloed. Hij werd 56 jaar. door Jan Rijsdam leiden - Stedelijk Museum De Lakenhal is vanaf dinsdag 17 au gustus gedeeltelijk gesloten voor het publiek in verband met een grondige renovatie van de zogeheten Papevleugel. De vleu gel uit de 20ste eeuw wordt van onder tot boven opgeknapt en zal tot december 2005 gesloten blijven. Het museum maakt zich zo op voor het Rembrandtjaar 2006 dat in Leiden groots ge vierd gaat worden. De ingrijpende opknapbeurt gaat zo'n 3,5 miljoen euro kos ten. Directeur J. Bolten van De Lakenhal, spreekt van een 'enorme operatie' die het mu seum te wachten staat. Collectie en depots worden ontruimd en de collectie moet deels tijdelijk worden opgesla gen in gecfimatiseerde depots buiten het museum en deels in tern in De Lakenhal. De vroeg 20ste-eeuwse kunst zal gedu rende de werkzaamheden niet voor het publiek te zien zijn. Ook de zaal die bekend staat als de 'Grote Pers' wordt tijdelijk gesloten. De Papevleugel, die nu wordt opgeknapt, ging in 1923 voor het eerst open voor het publiek. Het gebouw kwam destijds tot stand dankzij schenkingen van industriëlen, de gebroeders Pape. De tachtig jaar oude vleugel voldoet al geruime tijd niet meer aan de eisen van deze tijd. De licht- en klimaatbeheersing deugt niet en de museumzalen voldoen evenmin aan de voor schriften op het gebied van brandpreventie en veiligheid. De Papevleugel wordt straks van kelder tot zolder voorzien van nieuwe technische installa ties die licht en klimaat beheer sen en ook de depots worden aangepast aan de huidige eisen voor behoud en beheer. Het museum probeert de over last voor het publiek tot een mi nimum te beperken. De histori sche afdeling, op de bovenste verdieping, en de oude schilde rijenzalen op de begane grond, met de 16de- en 17de-eeuwse meesterwerken, blijven wel toe gankelijk. Ook zijn er steeds kleine wisseltentoonstellingen te zien. In de Papevleugel worden ge woonlijk ook tijdelijke exposi ties gehouden. Wanneer de ten toonstellingszalen gerenoveerd zijn zullen er als eerste de wer ken van Rembrandt en tijdge noten te zien zijn. Op 16 de cember 2005 worden de deuren van de vernieuwde Papevleugel namelijk feestelijk heropend voor de tentoonstelling 'Rem- brandts moeder'. Voor deze grote tentoonstelling komen schilderijen en etsen, allemaal betrekking hebbend op Rem- brandts moeder, uit alle delen van de wereld naar De Laken hal. De renovatie van de Papevleu gel is het voorlopige sluitstuk van een grondige opknapbeurt voor het museum, die al een aantal jaren terug in gang is ge zet. In de te renoveren tentoon stellingszalen zullen straks zo veel mogelijk de oorspronkelij ke delen in oude luister worden hersteld. De oude plafonds zul len tevoorschijn komen en de linoleumvloeren worden ver vangen door parketvloeren. Al les om, zoals het museum zegt, Rembrandts meesterwerken er, in 2006, in stijl te kunnen pre senteren. Het oorspronkelijke gebouw aan de Oude Singel, aangeduid als 'Laeckenhalle' werd ontwor pen door Arent van 's-Grave- sande en dateert van 1640. De bedoeling is dat dit gebouw di rect na het Rembrandtjaar, in 2007, wordt aangepakt. In die periode zal ook de uitbreiding van het stedelijk museum aan de orde komen. muziek recens| Lidy van der S| Concert: David Briggs, orgel 6/8, Nieuwe Kerk, Katwijk 1 gel: Leidse kunstenares Ludy Feyen bouwt met wilgentenen in Kinderdijk door Theo de With kinderdijk/leiden - Geksche rend wordt het wel de molen - boulevard genoemd. Het pad dat tussen de molens in Kinder- dijk loopt is dezer dagen verge ven van de toeristen. Ze foto graferen de molens en elkaar. Maar afgelopen week waren ook veertien kunstwerken in aanbouw een geliefd foto-ob ject. Dat de Leidse kunstenares Ludy Feyen daarbij het minst gefotografeerd is, heeft niets te maken met de kwaliteit van haar werk, maar met de afgele gen plek waar ze aan het werk is. Het lange molenpad af, een brug over, over het erf van een molen, door de brandnetels en dan is daar een dijkje waarop Ludy Feyen haar creatie vorm geeft. De fikse wandeling biedt wel de gelegenheid een blik te werpen op de andere werken in opbouw. Een schip van takken, een bovenmaatse wasbak van wilgentenen met onderin de onvermijdelijke stop, golven van riet, een sarcofaag die door de bodem uit te baggeren is ontstaan. Hoe uiteenlopend de kunstwerken ook van karakter zijn, wat ze met elkaar delen is dat ze allemaal gemaakt zijn van materiaal uit de polder. Het kunstenaarssymposium Art Below Sea Level is een initiatief van de kunstenaars Roel Teeu- wen en Henk van Bennekum. Zij vergaarden in de jaren ne gentig roem door Nederland te vertegenwoordigen op festivals waar kunstwerken uit sneeuw en ijs werden gemaakt. Zo raak ten ze verzeild in het wereldje van kunstenaars die met na tuurlijke materialen werken. En zo ontstond het idee in hun ei gen omgeving, de Alblasser- waard, ook eens zo'n evene ment te organiseren. Ludy Feyen is een van de veer tien, deels internationale, kun stenaars die geselecteerd zijn om in de schaduw van de mo lens van Kinderdijk een object te bouwen met producten van de polder. Zij koos voor wilgen tenen. „Een mooi materiaal", zegt ze, terwijl ze op het heetst van de dag even siësta houdt. „Een aantal vrijwilligers heeft de takken voor mij geschild. Daardoor zijn ze helderwit, ze ker nu de zon er zo genadeloos op schijnt." Op haar afgelegen dijk heeft de Leidse de afgelopen dagen ge bouwd aan een twintig meter lange constructie. Gisteroch tend is het nog altijd naamloze kunstwerk te water gelaten. Pas in de vaart komt het volledig tot zijn recht. Feyen heeft namelijk gebouwd aan waterkristallen. Door de weerspiegeling in het water wordt de zeshoekige vorm pas zichtbaar. „Ik kreeg een fotoboek onder ogen waar in een Japanse fotograaf verslag doet van een onderzoek naar de structuur van water. Door wa ter te bevriezen en een kristal uit te vergroten, wordt de vorm zichtbaar. Het blijkt echter dat de waterkristallen steeds een ander patroon aannemen." „Lourdeswater is anders van vorm dan gracht en water. Bo vendien bleken de kristallen op woorden te reageren. Door te gen het water te vloeken of juist liefkozend te praten, kun je dus de vorm beïnvloeden. Of dat louter een reactie op de ge luidsgolven is of dat water echt beïnvloedbaar is, is nog geen uitgemaakte zaak. Als je water echt kunt beïnvloeden, zou dat vergaande consequenties kun nen hebben. De wereld bestaat immers voor zeventig procent uit water en de mens zelfs voor negentig procent." Dat deze theorie niet elke toe schouwer in één blik duidelijk zal zijn, deert Ludy Feyen niet. De Leidse kunstenares Ludy Feyen in de weer met haar nog naamloze kunstwerk van wilgentenen. Foto: Guido Benschop „Er zijn al mensen geweest die er de ruggengraat van een dino saurus in zagen of indianènten- ten. Iedereen kan zijn eigen verbeelding erin kwijt. Het doet toch een soort appèl op de oer wereld." Het is niet voor het eerst dat ze aan een dergelijk landschapsproject meedoet. In 2001 was ze bijvoorbeeld deel nemer aan de kunstroute Reis genoten, die in het Groene Hart was uitgezet, en maakte ze met behulp van bamboe de cyclus van de maan zichtbaar op het water van de Oude Rijn ter hoogte van Bodegraven. De Leidse kunstenares, die haar atelier op de Volmolengracht heeft, is dit jaar ook vertegen woordigd op een zomerproject in Putten. „Ja, ik moet oppas sen dat ik niet een soort rond reizende circusartiest word. Er zijn hier kunstenaars aan het werk die van hot naar her trek ken. Daar heb ik geen zin in. Eerlijk gezegd raak ik ook een beetje uitgekeken op de door snee kunstroutes." Ze erkent dat ze wel de aandrang voelt om zelf eens het voortouw te nemen voor een kunstenaars symposium. „Rond een thema als spiritualiteit", filosofeert ze meteen verder. „En dan eens een keer in de winter. Bijvoor beeld in de omgeving van Zoe- terwoude, zodat mensen er op de schaats heen kunnen." Het kunstproject 'Art Below Sea Level' wordt vanmiddag om 15.30 uur geopend. De werken blijven tot en met 31 oktober te zien in Kinderdijk. Meer informatie: www.art- belowsealevel.nl. 'Hommage h Pierre C( eerbetoon aan wie? C( (1924-1984) was bij Ie1 aanbeden organist van; tre Dame in Parijs. Van musicus reconstrueerc' gelse organist David Bi durende elf jaar de de: genomen improvisatie chereau op het beroei vaillé-Coll orgel. Op h< den Heuvelorgel speelt! van hem onder andere 1 improvisaties, geïnspirt de Marseillaise, één vot grafenis van Charles de (1968) en een 'Messe pi Paix', voor het eerst uit in tegenwoordigheid v; dent Giscard d'Estaing. spontaniteit van het in ren op deze manier nal een gepasseerd station echter speelt zo vitaal achtig dat deze vinding muziek klinkt als nieuw en bewogenheid is er n in het enorm breed uit] nen volkslied, dat met 1 num aan registratie ov< rend de kerk in vuur en zet. Gevolgd door een v in mineur met de meloi het lage register, aanv: omfloerst maar gaandi pletterend als de beveli de afgestorvene zelve. Briggs heeft daarbij nai zwelwerk nodig om te ij ren. Ook de Mis voor di lijkt betekenisvol in zijl kleurigheid, zijn onverv wendingen en hoopvol swingende rondedansji gorgelen onder zijn wat vingers. De 'Cantem toto la Gloi werkelijk een lust voor I in sprankelende vederli over elkaar heen buitelt loopjes, bij de gratie vai maatvast, stevig fundan Hier zie je het zwelwerk toe opengaan, vooral 01 kleur te verdiepen. De uiterste grenzen van registratie verkent Brigg kolkende Symphonique Cochereau's 'Kunst van proviseren' met beestac klankclusters, werveleni lodieën, schurende akkt korte lichte slotnoten. B een geweldig muzikaal nisch jongleur die zich geeft, zich vastbijt in de van zijn idool. Zijn eigen Improvisatie tenslotte liegt er ook nie Boordevol aangename '1 vues' beginnend in de R sance met kleine dunne linck-achtige melodie tji aan alle kanten worden aapt of grappig worden speeld. Van stoere fugat barok, via een transpara siek en romig romantisc bereikt hij bnllant en eig nig het heden. DE ZEVENDE HEMEL Welke film zou iedereen gezien moeten hebben? Wat is het mooi ste boek ooit geschreven? Welke muziek weet telkens weer te ont roeren? Wat is het mooiste kunst werk aller tijden? Kortom: waar mee is Frederiek van der Vlist van de gelijknamige galerie in Leiden, in de zevende hemel? Beste boek? Gloed' van de Hongaarse schrijver Séndor Marai. Hij schreef het geloof ik in 1942, maar het is pas een paar jaar geleden voor het eerst in het Neder lands verschenen. Het gaat over twee oude mannen, die vroeger eikaars bes te vriend waren. Totdat de een gaat trouwen en de ander een verhouding krijgt met die vrouw. Ze zien elkaar een hele tijd niet meer. Maar na veer tig jaar, de vrouw is dan al een poos dood, hebben ze een afspraak, in een kasteel. Het boek gaat over de avond dat die twee weer bij elkaar zitten en praten. Het mooie van het verhaal is dat het duidelijk maakt, dat het wezen lijke van een relatie is dat je eikaars slechte kanten begrijpt en accepteert." Beste film? „Eentje die ik twee jaar geleden heb gezien, 'The Hours', met Meryl Streep, Nicole Kidman en Julianne Moore. De film speelt zich af in drie tijden, en vertelt het verhaal van drie verschillen de vrouwen. Virginia Woolf, die in En geland in de jaren twintig de roman Mrs Dalloway schrijft, een huisvrouw in Amerika in de jaren vijftig die deze roman leest, en een vrouw in deze tijd in Amerika met een vriend die de ro man aan het verfilmen is. Het is een beetje een zware, maar wel mooie film. Je ziet hoe in verschillende tijden maatschappelijke omstandigheden in vloed kunnen hebben op een leven, en hoe mensen toch altijd op zoek zijn naar het geluk. De muziek in de film, van Philip Glass, is trouwens ook prachtig." Beste cd? „'Secret Story' van Pat Metheny. De hele sfeer van de cd spreekt me aan, een beetje wereldmuziekachtig, met af en toe wat Afrikaanse zang. Heel rus tig, met af en toe ook wat pittige stuk ken. Als ik daar naar luister heb ik het gevoel in een andere wereld te zitten. Ik vind het ook typisch een luister-cd, niet een cd die je kunt opzetten voor een achtergrondmuziekje." Beste kunstwerk? „Dat vind ik de moeilijkste vraag. Ik zie natuurlijk zo ontzettend veel, alleen al in de eigen galerie. Maar goed, als ik moet kiezen kies ik voor het werk van Gustav Klimt. Vooral zijn portretten van vrouwen. Die heb ik altijd mooi gevonden. Twee jaar geleden was ik in Rome en raakte ik puur toevallig ver zeild in een museum waar net een ten toonstelling van zijn werk aan de gang was. Toen zag ik de schilderijen voor het eerst in het echt. Geweldig, nog veel mooier dan in een boek. Maar na tuurlijk geldt dat voor alle schilderij- tekst: Herman Joustra foto: Hielco kuipers Werk van Gustav Klimt. Foto: archief door Herman Joustra leiderdorp - Het Jeugd Symfo nieorkest Rijnstreek gaat op de Franse toer. Of, iets breder be keken, op de internationale toer. Maandagavond vertrekt het gezelschap vanuit Leiden naar Brive la Gaillarde in Frank rijk, waar het vanaf dinsdag tien dagen lang deelneemt aan de Orchestrades Universelles, een jaarlijks muziekevenement voor jonge musici. In de meeste ge vallen gaat het om symfonieor kesten, maar ook volksmuzi kanten en rock- en jazz-groe- pen uit de hele wereld zijn van de partij. Dit jaar komen er in totaal zo'n zevenhonderd jon geren. Het Jeugd Symfonieorkest Rijn streek stapt met 41 jongeren de bus in. Hoewel het festival nog moet beginnen, glundert bege leidster Aukje van Gorkom- Winsemius al. Ze heeft eerder grote, muzikale jeugdevene- menten meegemaakt en weet dus wat hen te wachten staat. „Ik ben een paar keer op een groot jeugdfestival in Oxford geweest. Dit soort evenemen ten is zo mooi. Ik weet zeker dat hun ogen op hun tachtigste nog zullen glinsteren als ze hier aan terugdenken." Uiteraard duurt dat nog even, een jaar of zestig, zeventig om precies te zijn. Want de leden van het orkest, gedirigeerd door Mark Tempelaars, zitten qua leeftijd 'in de middelbare- school-categorie'. „De jongeren worden enorm gestimuleerd door zo'n evenement. Dat merk je het jaar erop. Het is niet altijd even gemakkelijk om thuis elke dag je instrument te pakken en te studeren. Muziek maken is een zware hobby. Maar na zo'n evenement kunnen ze dat beter opbrengen." Het is ook niet zo, voegt pr- vrouw Angèle van Aarsbergen toe, dat de jongeren in Brive va kantie kunnen vieren. Want er moet veel gemusiceerd worden. Het Jeugd Symfonieorkest Rijn streek (een samenwerkingsver band van Muziekschool Leiden en omstreken, het Jeugd Sym fonieorkest Oegstgeest l streken en de Streek school Rijnakkoord Leii geeft twee podiumconci speelt ook, op versi plekken in de stad, in lucht. „Bovendien gei jongeren, dus van alle 01 op de slotdag samen ei eert. Wat ze dan spelen ze pas na aankomst. Dj gen ze pas de partituren reikt." „Dat samen spelen ai eind van het festival is w prachtig", zegt Van G Winsemius. „Al die natio ten, Chinezen, Fransen, Bulgaren, Algerijnen, maar op, allemaal bij el een podium van duizer kante meter. Dat gee groot gevoel van saai heid. Het is ook geen we er zijn geen prijzen te t Het gaat alleen om spelt een groot publiek. Vol kwamen er vijfduizend op af. Voor elke muzikar een ervaring om nooit te ten." new york/gpd - Bruce Spring steen heeft zich vijfentwintig jaar lang afzijdig gehouden van de politiek, maar nu vindt de rockster dat er te veel op het spel staat en roept hij zijn land genoten op om George W. Bush in november uit het Witte Huis te stemmen. Een dag nadat hij aankondigde samen met andere rockarties ten een tournee te zullen hou den door acht beslissende sta ten, gaf 'The Boss' uitleg in een fel artikel in The New York Ti mes. „Dit jaar staat er voor ve len van ons te veel op het spel om deze verkiezingen over te slaan", aldus Springsteen. Hij haalt scherp uit naar de 'onno dige oorlog in Irak' van Bush en diens record-begrotingstekor ten, bezuinigingen op sociale programma's en belastingverla gingen voor de rijkste Amerika nen. „Onze regering is te ver af gedwaald van de Ameri normen en waarden" Springsteen. De Vote for Change'-to vat in de eerste week va ber 34 optredens in 28 „Ons doel is om in no' de regering te veranderei der de artiesten die m aan de tournee zijn Jam lor, The Dixie Chicks, Pea R.E.M., John Mellencamf son Browne en Bonnie R<

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 24