KUNST CULTUUR 'Er zijn mensen die mij wél vertrouwen' Oude Beeldenstorm voert naar nieuwe Extase Zakelijk directeur weg bij Boijmans Kurhaus overstelpt met reacties op herdenking Stones-concert Beeld Verkade gestolen bij galerie Zuid-Afrikaans museum hangt schilderijen achterstevoren donderdag s augustus 2004 R5 »r Foto: Reuters Man lirror - Acteur Flex jeelt Michael Jack- jvisiefilm Man in he Michael Jack- film, die 6 augus- Kj^jop de kabelzender ^*er het leven van ^jyjson, zijn vele 'ups l&yanaf zijn jonge ja- 'Reünie' voor aanwezigen op gedenkwaardig optreden in 1964 se prijs ''ees Nooteboom de Oostenrijkse *)or Europese Lite- n ontvangst geno- jtenrijkse bonds- ilfgang Schüssel le de prijs, waaraan is verbonden, in hüssel noemde de schrijver „een van cinerende schep- onlijkheden van de jftig jaar." Noote- ïg de prijs voor zijn Onder de eerdere n de Italiaanse iberto Eco en de clav Havel en Milan kenaar als dood Brusselse stripte- ?ois Craenhals is 178-jarige leeftijd 'raenhals is de ader van de stripse- Ridder' en 'De 4 k 'Pom en Teddy" i hand. Hij debu- sijn eerste stripver in 1950 in het toen eekblad Heroic Al- ui de pijlers van de Belgische strip. In de reeks Pom en wat ze was en be- ene Ridder in het uifje aan zijn groot- /an deze hoofse rid- jljschenen 25 al- icht films Spuiplein |gJDeze maand heb- vrijdagavonden, 6, augustus (bij slecht haaldatum op vrij- mber) filmavonden 2t Spuiplein in Den f de trappen van het ;ijn de volgende films len: 6 augustus, ~<ops van Josef Fares >13 augustus, 22.00 ig for Columbine 1 Moore (documen- igustus, 21.00 uur, Naa van F ar ah 'ood); 27 augustus, :s Triplettes de Bel- iylvain Chomet (ani- laans textiel eldmuseum - Wereldmuseum presenteert vanaf 4 Itot en met 31 okto- isitie 'Tulp-a-moda, textiel als inspiratie- ;t kader van een in- onderwijsproject 'ng van modeontwer- bayrak ontwierpen denten van de Ne- modeacademies 'bttomaanse textiel- ,ei5 tentoonstelling be- ;rtig kledingontwer- vevan modellen die de i dragen, textieldoe- eilpmotieven en een .aire die de studenten 1 Vis de totstandko- 1tiet project. vood stort p voetbal - Onder de titel Goal! naatschappij Icon nent drie speelfilms ial maken. De geza- osten daarvan bedra- 100 miljoen dollar, "tajaar wordt de eerste —opgenomen met als IDanny Cannon, die °Jer meer Judge Dredd now What You Did ner heeft gemaakt. De e f e acteur Diego Luna wioofdrol van Santiago _n jongen uit een bui- in Los Angeles die een fdwingt bij een Engel- In Goal! 2 komt Gar- eal Madrid uit in de lis League. In de derde de voetbalheld in het nse nationale team semt aan het WK van "Tiitsland. scheveningen - De herdenking van het roemruchte concert van de Rolling Stones, op 8 au gustus 1964 in het Kurhaus in Scheveningen, heeft geleid tot een stroom van reacties. Er is zondagmiddag slechts plaats voor achthonderd genodigden, terwijl een woordvoerster van het badhotel gisteren liet weten dat zeker 2500 mensen zich hebben gemeld bij de organisa toren van het evenement. Het Kurhaus Hotel blikt met een grote manifestatie terug op het legendarische, door rellen onderbroken concert van de Rolling Stones. Voor de beslo ten bijeenkomst willen de orga nisatoren mensen bij elkaar krijgen die veertig jaar geleden het optreden bijwoonden. Het Kurhaus werkt samen met Ra dio 2, de Haagsche Courant, in- temetuitgever Ilse Media en de Nederlandse fanclub van de Stones. Samen hebben ze de verhalen van de mensen die zich hebben gemeld gecontro leerd op betrouwbaarheid en een gastenlijst samengesteld. Personen die kunnen aantonen dat ze er in 1964 bij waren, krij gen een rode button met de tekst 'I was here in '64'. De herdenking krijgt vooral het karakter van een reünie. Behal ve met bezoekers van het legen darische concert probeert de organisatie ook in contact te komen met politieagenten die de bewuste zaterdagavond moesten ingrijpen omdat de naar schatting 1700 toeschou wers de zaal dreigde af te bre ken. Jos Brink, die de avond presenteerde, en Henk van der Meyden, die voor de televisie opnames maakten, zijn ook uit genodigd. Er zijn nog steeds geen aanwij zingen dat een lid van de Rol ling Stones aanwezig zal zijn. Wel hoopt de organisatie een speciale videoboodschap te ontvangen. Er zijn geen kaartjes te koop voor de herdenking. De Rolling Stones poseerden in 1964 nog gewillig voor de camera. Foto: GPD/Combi Press/Nederlands Fotomuseum kaapstad/anp - Een museum in het Zuid-Afrikaanse Kaap stad opent begin september een tentoonstelling van Hol landse meesters uit de 17de eeuw, waarbij alle schilderijen achterstevoren worden gehan gen. „We draaien ze om zodat je alleen hun achterkant kunt zien", aldus conservator An drew Lamprecht. Volgens hem heeft de bijzonde re expositie, met werken van onder meer Jan Steen en Frans Hals uit de wereldberoemde Michaelis Collectie, een tweele dig doel. Op conceptueel ge bied wil Lamprecht ontdekken wat er gebeurt „als je de ver wachtingen van bezoekers te leurstelt." Ook wil hij dat men sen nadenken over de nalaten schap van kunst in Zuid-Afrika. Verder zijn achterkanten van schilderijen eigenlijk heel mooi, aldus Lamprecht. Volgens hem laten de fraai vormgegeven om lijstingen de veranderlijkheid van de tijd goed zien. Op bord jes naast elk schilderij staat be schreven wat er op het doek valt te zien. De expositie is te bewonderen in het Town House Museum, het oude stadhuis uit de VOC- tijd, dat destijds voor de huis vesting van de collectie werd verbouwd naar het voorbeeld van het Mauritshuis in Den Haag. De Michaelis Collectie werd aan het begin van de twintigste eeuw bijeengebracht door de diamanthandelaar Max Mi chaelis. In 1914 schonk hij de verzameling aan de Zuid-Afri kaanse overheid met het doel haar openbaar toegankelijk te maken en zichzelf aan een adellijke titel te helpen. vervolg van voorpagina leiden - Het kost aanvankelijk moeite om de directeur van het Rijksmuseum van Oudheden, te traceren. Volgens museumme dewerkers is ze met vakantie. „Ik was elders aan het werk", zegt Renée Magendans, de direc teur die onder vuur ligt. Magendans wil wel het een en ander kwijt over de financiële positie van het museum, maar wil beslist niet reageren op de beschuldigingen uit de anonie me brief. „Van wie is die af komstig, hoeveel mensen zijn het?", stelt ze een retorische vraag. En geeft daarop het ant woord: „Je weet het niet. Er zijn mensen die wél vertrouwen hebben in de leiding", zegt ze afgemeten. „Binnen elke organisatie zijn er wel medewerkers te vinden die dat niet hebben. Het zij zo. Als je kritiek hebt zijn er andere wegen. Mijn deur staat altijd open. Vaak in elk geval. Er is een personeelsfunctionaris, een ondernemingsraad, een maan delijks vragenuurtje. Daar kun je ook met je vragen of met je zorgen terecht. Dat is de ko ninklijke weg." Dat er mensen zijn binnen het RMO die zich zorgen maken over de toekomst, kan Magen dans zich goed voorstellen. „De financiële situatie is zorgelijk. Dat is geen geheim. We hadden in 2003 te maken met tegenval lers. Het financiële verloop van de Syrië-expositie was anders dan de begroting en de resulta ten in algemene zin vielen te gen. Door de oorlog in Irak ble ven de objecten buiten onze schuld wekenlang op Schiphol staan. Dat kostte geld. We heb ben met de Raad van Toezicht gekozen voor de samenvoeging van de begroting van 2003 met die van 2004. We rekenden op extra inkomsten van de dit na jaar te openen tentoonstelling 'Traces of the Mummy'. Die is uitgesteld tot het voorjaar 2005 omdat een partner afhaakte en we de organisatie niet rond konden krijgen. Die inkomsten zijn er dus pas later. Als gevolg daarvan moesten we een paar bezuinigingsronden houden." De directeur verwacht deson danks aan het eind van het jaar op 'nul' te eindigen. „Ja. Maar er is nog een ander spoor dat het boekhoudkundig allemaal lastig maakt. Dat is trouwens bij veel musea zo. Daar staan wij niet alleen in. Er is, sinds de verzelfstandiging, veel veran derd. Er is een nieuwe structuur ontstaan, een nieuwe exploita tie met hogere lasten. Er is nog altijd geen objectief instrument gevonden door de minister om musea te vergelijken en aan de hand daarvan subsidie toe te kennen. Als de staatssecretaris straks op prinsjesdag het advies van de Raad van Cultuur over neemt krijgen we, zoals het er nu uitziet, minder geld. Dat be tekent dat we opnieuw naar de begroting moeten kijken." Minder geld betekent ook min der banen, vrezen de brief- Museumdirecteur Renée Magendans: „Mijn deur staat altijd open. Vaak in elk geval." Archieffoto: Taco van der Eb schrijvers. Denkt de museum directeur ook dat de werkgele genheid op de tocht staat? Kort: „Dat weet ik niet. Ik wil eerst weten hoeveel we daad werkelijk krijgen. Dan pas kun nen we zien of we de vaste functies kunnen handhaven. Ik ga niet zomaar iemand op straat zetten. We moeten posi tief nadenken hoe we met de organisatie bij het RMO verder moeten." Terug nog even naar de brief. Is ze geschrokken van wat er klaarblijkelijk bij een aantal personeelsleden op de werk vloer leeft „Nogmaals, ik ga daar niet op in. Er zijn andere wegen." 'Oscar voor 'Fahrenheit 9/11' bijna op de tocht' los angeles/anp/rtr - Het tonen van de documentaire 'Fahrenheit 9/11' van de Amerikaanse filmmaker Mi chael Moore op de Cubaanse televisie heeft de kritische rolprent over president Bush bijna gediskwalificeerd voor de Oscars. Volgens de regels van de Academy die de Os cars toekent, mag een docu mentaire de eerste negen maanden na verschijning in bioscopen niet op televisie of op internet te zien zijn. Is dat wel het geval dan kan het werk niet meedingen naar de belangrijkste filmprijzen. De distributiemaatschappij en van 'Fahrenheit 9/11' - Lions Gate Films, IFC Enter tainment en de Fellowship Adventure Group - hebben echter met succes beweerd dat de documentaire door Cuba illegaal is uitgezonden. „De film die illegaal werd vertoond op de Cubaanse staatstelevisie kwam van een niet geautoriseerde illegale kopie", zo stond te lezen in een communiqué. Een zegsman van de Acade my verklaarde dat de illegale vertoning van films op tele visie niet kan leiden tot dis kwalificatie voor een moge lijke Oscar. „Als iemand je film steelt en deze op televi sie uitzendt, gaan we je daar niet voor straffen", aldus John Pavlik. rotterdam/anp - Bij galerie Smelik en Stokking in Rotterdam is afgelopen weekeinde een beeld gestolen van beeldhouwer Kees Verkade. Het beeld Vissen maakt deel uit van de dierenriem die Verkade maakte en is 6000 euro waard. In 2001 werden uit de Haagse vestiging van Smelik en Stokking al twee sculpturen van de beeldhouwer ontvreemd. Die diefstal is nooit opgehelderd. Deze keer kozen de kunstdieven voor de Rotterdamse locatie, waar in verband met het 35-jarig bestaan van de galerie een ju bileumexpositie is. Volgens een woordvoerder van Smelik en Stok king moeten de daders zorgvuldig te werk zijn gegaan, omdat de galerie met camera's is be veiligd en de geëxposeerde sculpturen zijn vastgelijmd. Het gestolen beeld is met kracht van een houten sokkel gehaald. „Een merk waardig compliment, een vreemde manier van verering", zei de kunstenaar na de diefstal. Een sculptuur van Verkade is zonder officieel certificaat vrijwel onverkoopbaar. De galerie heeft aangifte gedaan van de roof, die plaats had toen de galerie open was. Mogelijk staan de daders op een videoband van de beveili gingscamera's, die bij de ingang hangen. Een paar weken geleden probeerde een bezoeker ook al een beeld van Verkade mee te nemen. rotterdam/anp - HugO Bon- gers vertrekt als zakelijk direc teur bij museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Het museum leent hem uit aan de gemeentelijke bestuursdienst. Het gemeentebestuur van de havenstad maakte gisteren be kend dat Bongers een nieuwe Dienst Kunst en Cultuur gaat helpen oprichten. De directeur kreeg kritiek na de miljoenenfraude die rond Pink steren vorig jaar werd ontdekt. Een administratief medewerker sluisde vrij eenvoudig 3,3 mil joen euro weg. Enige gemeen teraadsleden eisten daarop het vertrek van Bongers. Na de komst van Sjarel Ex als de nieuwe museumdirecteur per 1 juni kwam de functie van Bongers in het gedrang. Ex eiste zowel de zakelijke als artistieke leiding op. In zijn nieuwe baan krijgt Bongers assistentie van Ina Klaassen, adviseur van de gemeentelijke afdeling Culture le Zaken. IGaassen wordt overi gens per 1 oktober tijdelijk hoofd van deze afdeling, als op volger van Kees Weeda die alge meen secretaris wordt van de Raad voor Cultuur in Den Haag. In de nieuwe Dienst Kunst en Cultuur komen de subsidie- en beleidstaken samen die nu worden uitgevoerd door Cultu rele Zaken en de Rotterdamse Kunststichting. Bongers gaat ook enkele andere opdrachten in de kunstsector uitvoeren, waaronder het pro ject Kwaliteitszorg en de huis vesting van culturele instellin gen in cultureel centrum Las Palmas. Twee voorstellingen op strand van Noordwijk en in Leiderdorp 'Beeldenstorm', vorig jaar op het Noordwijkse strand, waar de toeschouwers op brancards werden vastgegespt. Archieffoto: Hielco Kuipers door Theo de With noordwijk/leiderdorp - Het theaterplatform Fields of Wonder speelt deze maand twee verschil lende voorstellingen op het strand van Noordwijk. De voorstelling Beeldenstorm gaat een week lang op herhaling. Daarna wordt vier avonden Extase, een nieuwe productie, gespeeld. Deze voorstelling verhuist vervolgens naar de Houtkamp in Leider dorp. Met Beeldenstorm had Geert van der Velden, re gisseur en initiatiefnemer van Fields of Wonder, vorig jaar succes op het Noordwijkse strand. De toeschouwers werden door een struise hoofdzus ter van de voet van de vuurtoren meegenomen naar het strand bij de Noordduinen. Daar ston den brancards klaar waarop alle bezoekers wer den vastgegespt. Vanuit die ongemakkelijke posi tie kregen zij tal van vervreemdende beelden en geluiden voorgeschoteld. Een afgeleide van dit project was in februari in de galerie van het LUMC in Leiden te zien. Door de medische omgeving kreeg het noodhospitaal met veldbedden een totaal andere betekenis. „Ik heb daar ontzettend veel reacties op gekregen", zegt Van der Velden. „Veel mensen waren teleurge steld dat ze de voorstelling op het strand niet hadden gezien." Omdat hij alle spullen nog in huis had, besloot Van der Velden een reprise te maken. „Het is geen herhaling. Er is een nieuw verhaal op de koptelefoon te horen, er zijn andere spe lers en de dansen zijn meer op jongeren gericht", somt de regisseur op. „De voorstelling is door ontwikkeld. Scherper en interessanter gemaakt." De voorstellingen van Beeldenstorm worden ge houden van dinsdag 10 tot en met zondag 15 au gustus, om 20.30 uur, bij de Noordwijkse vuurto ren. In de week ema, van donderdag 19 tot en met zondag 22 augustus, presenteert Fields of Won der op hetzelfde strand de nieuwe productie Ex tase. Van der Velden ziet het als een logisch ver volg op eerdere voorstellingen. Bij hem heeft al tijd het beeldende aspect van theater voorop ge staan. Hij laat de acteurs geen verhaal vertellen. „Ik probeer ze energie te laten doorgeven." „Uit Beeldenstorm heb ik een ritueel gehaald en dat verder ontwikkeld. Tegelijkertijd was hier vo rig jaar de Yorin Beach Party. Met behulp van muziek, dans en xtc probeerden jongoen daar in extase te komen. Ik zag opeens partÉellen met oude rituelen, waarin in feite hetzelfde gebeurt. In de voorstelling probeer ik de jongerencultuur te koppelen aan de klassieke cultuur." Het strand vindt Van der Velden een uitermate geschikte plek voor zijn voorstellingen. „Het heeft geen enkele drempel en tijdens de repeti ties lopen er mensen langs. Hun interesse wordt dan vaak al gewekt. Maar na een flink aantal voorstellingen in Noordwijk wil ik volgend jaar meer naar Leiden opschuiven. Mede daarom spelen we Extase op 27 en 28 augustus in Leider dorp als onderdeel van het Houtkamp Festival Zo'n beboste omgeving geeft de voorstelling een ander karakter dan de weidsheid van het strand." Beeldenstorm, 10 tot en met 15 augustus, 20.30 uur, vuurtoren, Noordwijk. Extase, 19 tot en met 22 augustus, 20.30 uur, vuurtoren, Noordwijk en 27 en 28 augustus, 20.30 uur, Houtkamp (tegenover Lokhorst).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 17