Boek Maarte] 't Hart wordt Duitse tv-filn KUNST CULTUUR Expositie familie Bottema in galerie De Witte Duif Rembrandt van Rijn vond molens al horizonvervuilende objectem Nieuwe opzet Theater Festival Boulevard Olympiërs ZDF verfilmt 'De Zonnewijzer' 1 Nederlands Instituut Ron viert jubileum met Eschet Kunstenaars werken in 'Art Below Sea Level' in Kinderdijk met materialen uit de polder DINSDAG 3 AUGUSTUS 2OO4 Foto: EPA/Bernd Weissvrod Woody Allen als musicus berlun - De Amerikaanse regis seur en acteur Woody Allen ontpopt zich nu ook als musi cus. Allen is op tournee in Eu ropa met de New Orleans Jazz Band. Deze week speelt de band, met Allen op klarinet, in een aantal Duitse steden, waar onder Berlijn, en later nog in Monaco en Spanje. Expositie 'Kunst Internationaal' leiden - 'Kunst Internationaal' is de naam van de expositie die vandaag om 18.00 uur wordt geopend in de Hooglandse kerk in Leiden. Er hangen schilderij en van Olga Romanova, Isa Zib- irre, Rafael Ruben, Marianna Eulderink en Stefano Grassi. Actrice Laura Betti overleden rome - De Italiaanse actrice Laura Betti is in de nacht van vrijdag op zaterdag overleden in een ziekenhuis in Rome. Zij is 70 jaar geworden. De in 1934 in Bologna geboren Betti begon haar carrière als cabaretzange res. Zij werd ontdekt door de beroemde filmregisseur Federi- co Fellini, die haar in 1960 een rol aanbood in 'La Dolce Vita'. Maar zij werd de steractrice van een andere grote Italiaanse re gisseur: Pier Paolo Pasolini. Hij gaf haar de hoofdrol in 'Teore- ma' (1968), die haar een aantal onderscheidingen opleverde. Later speelde zij in nog meer films van Pasolini. Betti speelde in totaal in meer dan 75 films. Hundertwasser zorgt voor record Rotterdam - In het dertienjarig bestaan van de Kunsthal in Rot terdam is het in de maand juli nog nooit zo druk geweest als dit jaar. Het slechte weer speel de zeker een rol, maar met na me de tentoonstelling Hundert wasser, Fantastische architec tuur trok tot nu toe veel men sen: 12.589 bezoekers, een ver drievoudiging ten opzichte van vorig jaar. De Hundertwasser- tentoonstelling is tevens erg po pulair bij kinderen, die na een bezoek aan de tentoonstelling zelf aan de slag kunnen met de doe-activitieit 'versier je eigen raam'. Elke dag maken tiental len kinderen dankbaar gebruik van de knutseltafels in de het auditorium van de Kunsthal. Muziekfestival vol verrassingen Amsterdam - In Paradiso in Amsterdam wordt donderdag 9 september The Night of the Unexpected gehouden, een muziekfestival in de nacht. Het evenement zit vol muzikale ver rassingen die de gasten door stijlen en genres voeren; van experimentele techno tot ge componeerde muziek. katwijk - Galerie De Witte Duif in Katwijk exposeert vanaf zaterdag werk van de familie Bottema: van Tjeerd Bottema, zijn vrouw Corne lia van Amstel, hun kinderen Jo hanna en Hillegonda en van broer Tjerk. Tjeerd Bottema werd in 1884 in het Friese Langezwaag geboren en woonde van 1919 tot aan zijn dood, in 1978, in Katwijk. Eerst woonde hij aan de Zuid-Boulevard in huize 'De Teerling', en later aan den bosch/gpd - Theater Festi val Boulevard in Den Bosch wil uitgroeien tot een toonaange vend internationaal evenement. Vernieuwing is het parool, met virtuele metrolijnen en een stad vol bouwkranen. De romantiek van het tentjestheater gaat nog niet overboord, maar Geert Overdam draait er niet om heen: het roer moet de komen de jaren drastisch om. De uiter ste houdbaarheidsdatum van de huidige opzet kwam volgens de vorig jaar aangetreden festi valdirecteur in zicht. „Nu wor den we vergeleken met festivals als Oerol, straks met Avignon." De omslag waardoor Boulevard zich moet kunnen meten met de Franse topper of het festival van Edinburgh, wordt niet in één jaar gemaakt. Overdam trekt er vier jaar voor uit. De twintigste editie, van 6 tot en met 15 augustus, heeft gedeel telijk al een nieuwe opzet. De afgelopen maanden heeft de Boulevard-organisatie samen met Tarra Architectuur en Ste denbouw een nieuw concept ontwikkeld waarbij Den Bosch een 'virtueel metrostelsel' krijgt. Het verhaal dat achter de meta morfose schuilgaat, begon met het metrostelsel van Parijs. „Als metafoor voor het reizen voor de stad", legt stedenbouwkun dige Jeroen van de Ven van Tar ra uit. Het Bossche historische stadsdecor maakt ruimte voor een modern virtueel metronet werk dat alle speellocaties met elkaar verbindt. Met de Parade, het kloppend hart van Boule vard, als Centraal Station. „Je volgt als het ware een metro- stelsel. Doordat we bepaalde beelden, foto's of doeken in het straatbeeld gaan brengen, krijg je het gevoel dat je een metro station in- of uitloopt of dat je 'ondergronds' op reis bent." Den Bosch wordt verder 'omge toverd' met hoge hijskranen die verspreid staan over de stad en meerdere functies hebben. „Je creëert niet alleen een nieuwe skyline, maar het geeft ook de indruk van een stad waar volop gewerkt wordt aan nieuwe me trolijnen", zegt Van de Ven. Uiteindelijk moet er tien dagen lang een 'Boulevardstad' ont staan binnen de werkelijke stad, waar de festivalgangers kunnen kiezen uit een mix van zo'n zeventig verschillende pro ducties op gebied van (straat) theater, dans, muziek, beelden de kunst en film. Niet alleen de vorm, verzekert festivaldirecteur Overdam, maar zeker ook de inhoud wordt anders. Veel meer dan voorheen zoeken theaterma kers overdag de confrontatie met het publiek op. „We halen meer kwalitatief goede theater- acts naar de stad die op straat gratis voorstellingen geven." de Noord-Bouvelard in huize Voor Anker'. Tjeerd Bottema is vooral bekend geworden met zijn kleuret sen. In galerie De Witte Duif zijn er vijftien te zien, waaronder die van een tijgerkop en Vuurtoren van Katwijk'. Ook zijn er kleurtekenin- gen te zien, illustraties die hij maakte voor jeugdboeken en schoolboekjes, een vijftal school platen en olieverven. Van zijn vrouw Cornelia van Am- stel hangt een pasteltekening in de galerie. Het verhaal gaat dat zij van haar man moest stoppen met het maken van de tekeningen omdat zij hem op dat gebied had over vleugeld. Ook de dochters van het echtpaar waren zeer kunstzinnig. Van Johanna (1918-1874) zijn acht portrettekeningen te zien, waaron der Vrouw met blauwe baret' en 'Liggend naakt', en een tiental penseeltekeningen met studies van honden, vogels en paarden. Johanna ontwierp en vervaardigde ook keramiek waarvan eveneens enkele stuks in De Witte Duif wor den getoond. Van haar zuster Hil legonda Bottema (1913-1942) zijn litho's, een aquarel en tekeningen te zien, waaronder enkele mooie naakten. Het werk van Tjerk Bottema is heel anders dan dat van zijn broer. Hij is beïnvloed door de Bergense School, maar verder moeilijk bij een categorie schilders onder te brengen. In de Witte Duif hangen olieverven, pastels en andere wer ken van zijn hand. De verkooptentoonstelling in De Witte Duif, aan de Havenstraat 15 in Katwijk aan Zee, wordt gehou den op de zaterdagen 7, 14, 21 en 28 augustus, van 11.00 tot 13.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur. Tijgerkop' van de hand van Tjeerd Bottema. Publiciteitsfoto Groningen - De Groningse fotograaf Ewoud Broeksma heeft voor een kalender en een expositie tal van Nederlandse mannelijke top sporters, onder wie veel olympiërs, naakt gefotografeerd. Onder hen zijn judoka Mark Huizinga, hockeyer Marten Eikelboom, baanwiel- I flensburg/anp/dpa - De Duitse publieke televisiezender ZDF ver filmt een roman van Maarten 't Hart. De opnames voor de verfil ming van 'De Zonnewijzer' vin den plaats in de Noord-Duitse steden Flensburg en Hamburg. Het is de eerste keer dat een boek van 't Hart in Duitsland wordt verfilmd. Het was hoofdrolspeelster Ma- riele Millowitsch zelf die met het idee voor de verfilming kwam. Nadat de populaire Duitse actrice het boek had ge lezen, raakte ze direct enthousi ast. Het kostte volgens haar nog wel wat moeite om de War- mondse schrijver te overtuigen de rechten voor de verfilming te verkopen. renner Theo Bos en, op de foto hierboven, atleet Gregory Sedoc. De foto's van de zestien sporters zijn vanaf morgen tot eind augustus in Groningen te zien in fotogalerie Lichtzone. Foto: ANP/Ewoud Broekema I 1 De roman uit 2002 was eer volg op 'De Kroongetuige'.' lowitsch speelt in de 'krir medie' de hoofdpersoon L< Kuyper, die nadat haar vriendin Roos aan een zd steek overlijdt, in haar j kruipt. Ze doet dat omdat1 1 heeft beloofd voor de katti zorgen. Het is de vierde roman e Maarten 't Hart die wordt filmd. Regisseur Ate de verfilmde in 1981 'Een v°r regenwulpen' en in 1989 b°^ de Zweed Jon Lindstromoi Kroongetuige' naar het 'hl doek. Producent Rob Houtl*: op dit moment bezig meiva verfilming van 't Harts rcair 'Het woeden der gehelede reld'. g rnr aangevuld met topstukke^ andere periodes, die uit N(E land worden overgevlogen^ Het Nederlands Instituut i^ei me is een service- voor wetenschappelijk ot0, zoek en studie. Het ondersEin onder meer Nederlandsele£ denten die zich willen va^ pen in bijvoorbeeld de ges*rc denis van Rome. Het NIR P's een grote bibliotheek enj^ denten en onderzoekers j- nen tijdens hun verblijf in ó.i in het instituut logeren. Zef®' derlandse universiteiten^ twee ministeries besturer£e NIR, 0i Naast de Escher-tentoor ling kent de jubleumviering andere culturele activite'o; zoals het project 'La Diva Bu rosa' over de rol van de vi|® in de Italiaanse theaterw^^j en de wisselwerking tiigi emotie en expressiviteit inn j en muziek. Verder is er de!3!; toonstelling 'Wonderland' r'a het experimentele in heft.- dendaagse Nederlands déai beeldende kunst, fotog6^ mode-ontwerp, architectuieri grafische vormgeving. I-C De Escher-presentatie plaats in Palazzo Caffarelli)a£ van de onderkomens van dis geheten Kapitolijnse mp Het werk blijft tot half janui zien. 1 lc 0'. rome/anp - De tot nu toe groot ste overzichtstentoonstelling rond de Nederlandse kunste naar M.C. Escher wordt later dit jaar gehouden in Italië. Het is een van de activiteiten waar mee het Nederlands Instituut in Rome (NIR) zijn honderdjarig bestaan viert. De tentoonstelling, die ruim honderd werken bevat, gaat op 21 oktober open in het Capitool in de Italiaanse hoofdstad. Ko ningin Beatrix verricht mogelijk de opening. Volgens samensteller Bert Tref fers zijn er in Italië al verschil lende kleine exposities rond Es cher geweest. Nog niet eerder zijn zoveel werken van de kun stenaar, die in Italië een cultsta- tus bezit, bijeengebracht. „En dat nog wel in het Capitool. We zijn erg blij dat de tentoonstel ling in zo'n belangrijk gebouw plaatsvindt", aldus de kunsthis toricus. Maurits Comelis Escher (1898- 1972) is een van 's werelds be roemdste grafici. Hij woonde en werkte in de jaren '20 en '30 in Italië. De kunstenaar maakte vele reizen door het land en legde vast wat hij zag in litho's en schetsen. Volgens Treffers gaat de tentoonstelling, 'Nell 'occhio di Escher' (gezien door het oog van Escher) veel van zijn Italiaanse periode bevatten, door Peter Ouwerkerk kinderdijk - Wilgentenen, mod der, riet en klei; water, grassen, es en populier - Drs. P. zou er een prachtlied over kunnen schrij ven. De natuur geeft, de mens beleeft. Maar in het polderland van de Alblasserwaard, langs de Molenkade van Kinderdijk, tus sen de 19 wereldvermaarde windmolens - daar zijn de wil gentenen en het riet de inspire rende bestanddelen voor veer tien beeldend kunstenaars, die het gebied deze week een extra dimensie zullen geven. Gistermorgen begonnen veer tien 'locatie-artiesten' uit acht landen aan hun opdracht een kunstwerk te scheppen uit de natuurlijke materialen van de Hollandse polder. Een van hen is de Leidse kunstenares Ludy Feijen. Zaterdag moeten de werken klaar zijn. De noemer is: 'Art Below Sea Level', kunst op het drooggemalen land. Een van de deelnemende kunste Enkele van de molens in Kinderdijk, hier met de wieken in de rouwstand. Veertien beeldend kunstenaars geven het gebied deze week een extra dimensie. Foto: ANP/Rob Kamminga naars nam de titel zo letterlijk, dat hij een duikerpak wilde meenemen naar Kinderdijk. De molens doen niet langer dienst om de waterhuishouding op peil te houden; moderne ge malen hebben die taak overge nomen. Maar molens behoren wel tot het culturele erfgoed van Nederland. En al komen er jaarlijks 300.000 toeristen naar de wieken wuiven - er mag best wat meer specifieke aandacht zijn. Ook voor de vraag: wat doen we eigenlijk met dit ge bied, hoe geven we het een plaats in de toekomst? Het ant woord is kunst. „De manifesta tie dient een meerledig doel", zegt Roel Teeuwen, met Henk van Bennekum bestuurslid van de organiserende stichting. „Kunstenaars uit verschillende culturen komen een week lang samen en communiceren met elkaar vanuit dezelfde op dracht. Drie maanden lang kan het publiek naar het resultaat komen kijken. En door dit te doen, krijgt het gebied vanzelf weer meer aandacht van autori teiten en plannenmakers", zegt Teeuwen. Er waren veertig aanmeldingen voor dit voor Nederland unieke project. Veertien kunstenaars werden geselecteerd, die zich afgelopen donderdag verzamel den. Vrijdag leefden ze zich in op de mogelijkheden. Ze kozen een locatie langs de Molenkade, dienden een plan in, bepaalden het materiaal en installeerden zich in het gebouw op de hoek, het leegstaande partycentrum Windkracht 4. „Bij het Rode Kruis hebben we veertien bedden gehuurd. De catering is verzorgd, de kunste naars kunnen direct na het ont bijt naar hun werk. Lopend of met de fiets", zegt Teeuwen. Het riet is geleverd door een plaatselijke rietboer, de wilgen tenen zijn 'geïmporteerd' uit Nieuw-Lekkerland, het overige materiaal is rechtstreeks aan de natuur onttrokken. Voor sommige deelnemers is het Molengebied een openba ring. Zeker voor de buitenlan ders. Teeuwen: „In landen als Chili en Argentinië worden wel vaker locatie-symposia gehou den, maar nooit met dit soort materiaal. Wat weet een Chi leen nu van de buigzaamheid van wilgentenen? Niets. Dus het verrast hem." Maar ook voor menige Neder lander blijkt 'Kinderdijk' vreemd. Zoals voor de Rotter damse kunstenaar Jan Sparre- boom, opgegroeid 'aan de over kant' in Slikkerveer, maar nooit eerder bij de molens geweest. „En dan verbaast het gebied je wel. Ik dacht eerlijk gezegd dat het veel grootser zou zijn. Het is ook wel weids, zo met die luch ten, maar het is eigenlijk maar één pad, met aan weerskanten dan die molens. Die dichtbij maar onaanraakbaar zijn." „Klopt", zegt Teeuwen, „het is eigenlijk maar primitief klein." Het heeft Sparreboom kunnen inspireren tot een soort opstan digheid: „Onbegrijpelijk hoe ze hier al die toeristen maar blij ven in- en uitladen! Er is welge teld één molen waar je in mag, er staat één lullig souvenirswin keltje... Daar moest ik dus iets mee." Hij besloot een omgekeerde, af gezaagde wilg neer te zetten in het landschap, en daar iets heel intiems mee te doen. Hij kocht een speculaasplankje van 9 eu ro in de shop, zaagde een gleuf in de dode bast, en bracht het plankje erop aan. Zaterdagmid dag vier uur, nog voor de offici ële aftrap. Nu al klaar? „Nou, nog niet helemaal. Er kan nog wat groen tussen, wat takken. Ik heb ook nog de tijd. Maar toen ik er zaterdag mj/Vi begon, heb ik al honderder|j: vragen gehad van JapanneiLg Duitsers en Amerikanen. W ik mee bezig was? Het leidt communicatie." Maar het &c meest geïmponeerd is menj^ toch door de molens. Spanjdt boom, beslist: „Ja, maar je t - het nooit van de natuur." Daarom - molens zijn vooral, veertien (tien mannen, vier vrouwen) geen verboden ul beelding, maar het moet nii eerste link zijn die de deelnt* mers met het gebied legge natuur staat voorop, de m zijn het decor. „Rembrandt van Rijn vond lens toch ook al horizonve lende objecten?" zegt Teeu „Maar ze hebben natuurlij een magische uitstraling, horen terecht tot het cult erfgoed. Maar de kunstena moeten zich door het hele bied laten inspireren." 'Art Below Sea Level', Bee de kunstprojecten met m alen uit de polder. Van 7 gustus tot 31 oktober. Te zichtigen aan de Molendi Kinderdijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 14