KUNST CULTUUR Jarig Dance Valley moet alles overtreffen Gouden dagen in bruisend Kopenhagen Sidac, pionier in galerieland Bonnefanten zwijgzaam over diefstal Feyenoord met stip omhoog maandag 2 augustus 2004 R5 de Jong. Foto: GPD -tuur opent ;j!!,'al Venetië )UteDe Belgisch-Neder- ®n Confituur opent op /roSer een nieuw hoofd- sTia van het prestigieu- e a>tival van Venetië. e is de opvolger van de fn'i gelauwerde film Pau- ^sP5lette, die in 2001 de ^ra .rijs won op het Film- |~^nin Cannes. Deze tragi- t ko3ver een zwakbegaafd ^aP^e vrouw en haar zus binnen drie dagen ireremière aan bijna de tfOOCld verkocht. Net als I m Paulette vertelt ook ePei over ouderen. Tij eigen gouden huwe- um ontvlucht een ou- ',enet feestgedruis. Hij gevangen door zijn '^P^tmilie verstoten lesbi- ^rSn haar vriendin. Die ,i wordt gespeeld door c m ge Jasperina de Jong. *oe ote rollen in Confi- §len vertolkt door Rik ;n ^n, Viviane de Muynck II wu Mermans. rddiesel luistert ^emière op ltbS« - Vin Diesel en Valos zijn op 5 augus- ■ei? ^sterdam ter ere van de Üse filmpremière van Slides of Riddick. De ^^vindt plaats in Pathé ^oop van de science- ;n Vln is er een feest in de 8eRhet theater. In The ;s of Riddick draait het a8.s!)m de strijd van de ^egen het onheilige le- e Necromongers. Rid- datlt gevraagd om de zal' hloze Necromongers atusi uit te schakelen. ite< ■cgcaal Museum aiJt 'Petrus' In het Utrechtse Cen- ^eum is in projectka- umpark kopenhagen/gpd - Beeldende kunst, theater, muziek, film, li teratuur en architectuur. De Deense hoofdstad Kopenhagen trekt in september tijdens het festival Golden Days alles uit de kast om cultuurliefhebbers te behagen. Zelfs Idols komt aan bod. Tweehonderd evenementen en vijftig culturele instanties vor men de ruggengraat van het tweejaarlijkse Golden Days Fes tival, een spektakel dat Kopen hagen van vrijdag 3 tot en met zondag 26 september in de ban houdt. Niet alleen kunstken ners, maar ook toeristen vinden er iets van hun gading, want een groot deel van het pro gramma is laagdrempelig. De voorstellingen en exposities vinden niet alleen plaats in cul tuurtempels als de Koninklijke Schouwburg en het Deens Mu seum voor Decoratieve Kunst, maar ook in onder meer Pret park Tivoli en Kopenhagen Zoo. De zesde editie van dit cultuur historisch festival focust dit keer op het fin de siècle (1890- 1900), het tijdvak waarin kun stenaars als een magneet wer den aangetrokken tot het 'Parijs van het Noorden'. Kopenhagen was toen al een moderne stad met boulevards, elektriciteit en telefoon. De medaille had ook een keer zijde. Dokters en psychiaters kregen steeds meer patiënten met psychische kwaaltjes als gevolg van het leven in de grote stad. De snelheid, de mensen massa en het lawaai deden tal van inwoners in het ziekbed be landen. Maar Kopenhagen was ook hot, een bruisende stad waarin nieuwe ideeën en stromingen alle ruimte kregen. Terwijl vrouwen en arbeiders emanci peerden, kwamen jonge kun stenaars in opstand tegen de gevestigde orde en tegen de massaproductie. Unieke, hand gemaakte voorwerpen kregen de voorkeur. En wie mocht denken dat het fenomeen Idols iets van déze tijd is, heeft het mis. Een eeuw geleden deden doodgewone mensen ook reuze hun best om in de spotlights te staan, al was het maar als een- dagssterretje. Bewonderd wor den, daar ging het toen ook al om. Het festival legt een link van de idolen van toen naar de hypes van tegenwoordig. Zo worden op de foto-expositie Face to Face beroemde en anonieme Kopenhagers geportretteerd als idolen in spe, op zoek naar aan dacht. Een moderne lifestyle en gekleed gaan volgens de laatste mode was in de jaren negentig van de negentiende eeuw net zo belangrijk als nu. De portret foto's hangen voor een deel in de openlucht, op grote bill boards in het centrum van de stad. De straten vormen een prima podium voor een trip terug in de tijd. Het centrum van Ko penhagen laat zich namelijk makkelijk te voet verkennen. Gedurende het festival zijn er speciale stadswandelingen on der leiding van een gids. Tal van interessante gebouwen, die normaliter voor het publiek ge sloten zijn, openen dan de deu ren. Ook zijn er bustochten en ritjes met historische treintjes, tussen Kopenhagen en Klam- penborg. In de kunstenaarssociëteit Kunstforeningen is een grote expositie te zien over keramiek, design en binnenhuisarchitec tuur. Liefhebbers van avant- garde komen aan hun trekken in het Deens Museum voor De coratieve Kunst. Een ander mu seum stelt 25 Franse kunste naars uit de periode 1890 cen traal. Galerieën gaan voor de gelegenheid gehuld in de salon stijl uit die jaren. Het Stadsmu seum heeft in september een bijzondere collectie schietschij ven in huis. De daarop geschil derde afbeeldingen aangevuld met oude foto's geven een rea listisch beeld van Kopenhagen tijdens het fin de siècle. Hoog- Eendaags festival rekent op 40.000 bezoekers 'i 28 augustus tot en e f^Liari de tentoonstelling iCtrWvolle Petrus' Door aT6 ter Brugghen. De ex- Maiat het schilderij De v£>lle Petrus uit circa e^'de Utrechtse caravag- aaf1irick ter Brugghen cen- lot)tentoonstelling is de i een serie van zes klei- iet ties waarin steeds één ;S Hchilderijen uit de col- .™le schilderkunst van vaal Museum worden elk oayjer stelt Dplst samen =Op 21 en 22 augustus iet Natuurpark Lely- de vijfde maal het I ^stival Uitgast plaats. L%amma is samenge- r Han Reiziger. De gekozen hoofdthe- ziklarinet en Turkse le' Gassieke en niet-wes- rlioziek, jazz en beeldende ïde selen elkaar af op ver- idee podia. De klarinisten m. vloor, David Kweksil- st piest Zewald treden on- ïho op. Uit Turkije komt lit Inde kemenge-speler Elien en is er een optre- ooliaz-speler Cengiz ie 5 i H bios in ilin spaarnwoude/anp - De initia tiefnemers van Dance Valley hadden het een decennium gele den niet kunnen bedenken. Een dancefestival bij daglicht in re creatiegebied Spaarnwoude. Het leek in eerste instantie een bizar idee. Toch bleek de formule zo gek nog niet. In tien jaar tijd groeide Dance Valley uit van een 'incrowd' feestje voor 8ooo dancefanaten tot een internatio naal mega-evenement met tien duizenden bezoekers. Met nog geen week in het ver schiet, werken tientallen bou wers met man en macht om er voor te zorgen dat het festival- terrein er spie en span uitziet. Brian Bout, directeur van orga nisator UDC, kijkt peinzend toe vanaf de heuvel bij het hoofd podium waarvandaan hij een weids uitzicht over het hele ge bied heeft. „Dit moet dé editie worden, de allermooiste", mij mert hij. „Het is een mijlpaal, die bol staat van verrassingen. We zijn jarig en dan moet je trakteren." Maar liefst 50.000 feestgangers reizen op 7 augustus voor de jubileumeditie 'Decade of Dance' af naar het recreatiege bied bij Velsen. UDC had voor dit jaar eigenlijk een driedaags evenement in gedachten, maar door te weinig politiecapaciteit vielen deze plannen in het wa ter. Het aantal bezoekers ligt dit keer wel hoger dan vorig jaar, toen 40.000 kaarten beschik baar waren. De geschiedenis van Dance Valley gaat terug naar 1995. Het evenement komt voort uit 'un derground' feestjes, die bekend stonden onder de naam Evlo- love. Na de eerste editie kreeg het feest de bijnaam 'Wood stock of dance', door de diversi teit aan bezoekers en muziek stijlen en de relaxte 'love, peace and happiness' sfeer die het Directeur Brian Bout controleert het terrein waarop deze week Dance Valley nummer io zich zal afspelen. Foto: ANP ondanks de enorme groei wist te behouden. Volgens Bout heeft Dance Valley er mede voor gezorgd dat de dance let terlijk en figuurlijk het daglicht heeft kunnen verdragen. „Dance verdween uit de illega liteit en is nu in de maatschap pij geaccepteerd." In de loop der jaren bleef het niet alleen bij een eendaags fes tival in augustus. Zo vond in 1999 een winterreünie plaats op recreatiegebied Houtrak in Halfweg en al gauw groeide Dance Valley uit tot een inter nationaal fenomeen met feest jes op Malta, Ibiza, Barcelona, Valencia en Miami. „We ver wachten ons in de toekomst te vertigvoudigen in het buiten land. Maar we richten ons nu eerst op een paar landen, waar onder Spanje en de Oostblok landen, waar we dance binnen vijf zes jaar op de kaart willen zetten." De historie van Dance Valley bestaat niet alleen uit succes verhalen. Het drama van drie jaar geleden staat velen nog vers in het geheugen. Door pro blemen met het openbaar ver voer en hevige regenval, kon den de bezoekers niet naar huis en raakten velen onderkoeld. Op last van de gemeente schroefde de organisatie het aantal feestgangers terug van ruim 90.000 naar minder dan de helft daarvan. Bout be schouwt de editie van 2001 als een zwarte bladzijde. „Maar de aanhouder wint, we hebben het vertrouwen herwonnen." Vol gens hem geldt het draaiboek van Dance Valley nu voor veel gemeenten als leidraad voor grote evenementen. De organisatie heeft voor de ju bileumeditie maar liefst 170 ar tiesten geprogrammeerd, onder wie Carl Cox, die inmiddels tot het meubilair van het dance- evenement behoort, Dave Clar ke, Ferry Corsten, Marco V., Paul Oaicenfold, Miss Monica, Eric de Man, 100 Isis, Umek en Tom Harding. De dj's treden tussen 10.00 uur 's ochtends en 11.00 uur 's avonds op in vijf tien zogeheten 'dance-arena's en op drie openluchtpodia. In een tijd waarin festivals te maken hebben met dalende be zoekersaantallen, zoals Pink pop en Lowlands, doen dance- evenementen het nog goed. In de zomer kunnen liefhebbers van deze muziekstijl vrijwel ie der weekeinde ergens in Neder land terecht. Over de concurrerende evene menten maakt Bout zich niet zo druk. Hij verwacht dat de 10de editie zonder meer uitverkocht raakt. Het einde van Dance Valley is wat de directeur betreft nog lang niet in zicht. „We zijn vooruitstrevend en blijven nieuw talent en nieuwe stro mingen integreren. Bovendien zitten we op een unieke locatie met knusse valleien en de enige heuvels in de omgeving van Amsterdam. Je zit hier niet hut je mutje. En Dance Valley is voor iedereen, alle leeftijden en bevolkingsgroepen. UDC heeft ook de wens uit te breiden naar meerdere dagen nog niet naast zich neergelegd. „Volgend jaar proberen we het opnieuw. We willen dan twee dagen feest, een kleinere editie op vrijdag en een grote op za terdag, samen met een cam ping tot en met zondag." Dance Valley, de 10de editie - 7 augustus. Recreatiegbied Velsen tepunten op muziekgebied zijn uitvoeringen van Giuseppe Ver di's opera Othello en de door Carl Nielsen in 1897 gecompo neerde symfonie Hymnus Amorfs. Het festival heeft één manco: het is bijna onmogelijk om alle onderdelen uit het overvolle programma in de Deense hoofdstad af te lopen. Een tip voor de festivalganger: boek vooral geen midweek maar juist een weekeinde. Want alle hoog tepunten van het festival zijn in de vier weekeinden geprogram meerd. Golden Days Festival - 3 tot 26 september in Kopenhagen. In fo: www.goldendays.dk. De kaartverkoop begint op 9 au gustus via BILLETnet.dk. Maastricht - Een Duitse man is vorige week met twee kostbare kunstwerken het Bonnefanten- museum in Maastricht uitge wandeld. Kort daarop werd hij te voet met het vijftiende-eeuw- se schilderij en het zestiende- eeuws houten beeldje door twee agenten aangehouden. Museumdirecteur A. van Gre- venstein wil niet zeggen hoe de 58-jarige man de kunst wist te stelen en langs de beveiliging wist te komen. De man is in middels aan Duitsland uitgele verd. Het houten beeldje en het portret van een vrouw zijn een half miljoen euro waard, zo is bij de politie gemeld. Van Gre- venstein wil daar niets over zeg gen, evenmin wil hij zeggen om welke kunstwerken het gaat. Hilversum - Het liedje 'Feyen oord is het Toverwoord' van de Feyenoordselectie kwam dit weekeinde op de tweede plaats binnen in de zogenoemde Sin gle Top 100. Dat is een voor de detailhandel bestemde lijst om de populariteit van singles te meten. De selectie bracht het nummer woensdag voor duizenden sup porters ten gehore in de Kuip, waar die dag de traditionele open dag plaatshad. De fans konden het schijfje daar aan schaffen en dat deden ze mas saal. Alleen de zomerhit van dit sei zoen, 'Dragostea nin tei' van O- Zone, verkocht afgelopen week beter en staat dus op de eerste plaats. Een paar weken geleden nam Jovink, de zoon van Nor maal-zanger Bennie Jolink, de hitparade al even stormender hand als Feyenoord nu. 'We zitten hier niet voor het geld' ij cm - In het Museum otterdam zijn vanaf 10 :nd tot en met 29 augus- iVelte zien in de Ben en list ïinbios. Op het groot- aarucht filmscherm van irterorden onder meer lentfg Pool, Shouf Shouf ste/an God Los, Pirates of k gobean, Mystic River en ïiet^ertoond. rdamse gariet 1 Em - Op 5 september n h en de Rotterdamse Y^ellingen op de R'uit- dien programma voor het !r 4 culturele seizoen. Het Beeldende Kunst geeft i voorproefje op 4 sep- p De Nieuwe Binnen- de manifestatie Het 'stival met en Di-rect estc )or- Op het Arnhem Rijn- tei naast Idols-winnaar siede Nederlandse band >ecii zien zijn. Ook de is Vrs Slaat Door met ra- Iwin Evers als drum- it op 29 augustus op estijn op. door Herman Joustra leiden - Sidac, dat is een galerie aan de Hogewoerd die dit jaar zijn tienjarig jubileum viert. En de afkorting staat voor Stichting Informatieverstrekkend Dienst verlenend Actie Centrum. Da's zo op het eerste gezicht een wel heel aparte naam voor een gale rie. Maar wel een naam die vreemd genoeg de lading voor een behoorlijk deel dekt. Associ aties als alternatief en tegen draads die menigeen zal hebben bij het horen van de naam, zijn in de tien jaar dat de galerie be staat bijna altijd van toepassing geweest op het tentoongestelde. Voor een goed begrip van het ontstaan van de naam moeten we nog even terug naar het eind van de jaren zestig, begin jaren zeventig, toen actievoeren voor menigeen de normaalste zaak ter wereld was. Zo ook voor Piet Franzen. „Ik deed zo'n beetje overal aan mee. Ac tie voerde ik tegen van alles, als er maar sprake was van on recht. Kijk, ik had een hele gro te kist, met een raam erin en een deur. Wie actie wilde voe ren en gebruik wilde maken van die kist, die kon hem hu ren. Dat was dus het begin van Sidac. Met een landbouwtrek- kertje bracht ik dat ding naar de plek waar een of andere mani festatie was. Hoe ze die kist wil den gebruiken? Dat konden ze zelf bepalen. Hij had bijvoor beeld een stevige bovenkant. Daar kon een band op spelen." Om een lang verhaal kort te maken: de naam is gebleven en zijn filosofie ook. Samen met zijn partner, Coby van Roijen, drijft Franzen de galerie met het hart van een actievoerder. Al tien jaar lang dus. „Wij zijn een idealistische galerie, we zit ten hier niet om geld te verdie nen. Sidac was en is nog steeds een stichting. Als er geld wordt verdiend dan gaat dat naar ideële doelen. Hier aan de Ho gewoerd hebben we honderd twintig vierkante meter. Vijftig voor mijn eigen atelier en ze ventig voor de expositieruimte. Als we echt geld zouden willen verdienen zou ik de grootste ruimte natuurlijk gewoon als winkelruimte kunnen verhuren. Levert honderden euro's per maand op. Nu kost het ons in de regel geld." „Dat is jammer, maar meer ook niet. Wij zijn er voor de promo tie van kunstenaars. Met name kunstenaars uit de regio. Die kunnen hier lekker exposeren. Ik denk dat we in die tien jaar zo'n negentig procent van de Leidse kunstenaars hebben ge had. Vooral die regionale func tie vind ik zo leuk." En geregeld op een aparte, niet- alledaagse manier, geheel in de geest van de jaren zeventig. „Ik had bijvoorbeeld een aardige formule waarbij ik een Leidse kunstenaar uitnodigde om te exposeren. Hij mocht zelf ook een aantal gastkunstenaars uit nodigen. Helemaal zijn keuze en zijn verantwoordelijkheid. Zo was het voor mij ook elke keer weer een verrassing. Kijk, zoiets vind ik prima, ik ga uit van de eigen verantwoordelijk heid van elk individu." Samen met zijn partner, Coby van Roijen, drijft Franzen de galerie met het hart van een actievoerder. Foto: Henk Bouwman Verder waren er geregeld de zo genoemde weekendtentoon stellingen. Waarbij de galerie gewoonweg werd verhuurd aan een of meerdere kunstenaars. „Dan waren ze voor even hele maal eigen baas. Mochten ze zelf weten wat ze hier deden." En dan waren er nog de zomer- projecten. Die draaiden om een thema, zoals 'Tube Rood', waarbij kunstenaars een werk dienden te maken met slechts één tube rode verf. „Daar de den heel veel kunstenaars aan mee", zegt Van Roijen. „Die projecten werden goed ontvan gen. Net als al de tentoonstel lingen die we hier hebben ge had." Hoe dan ook, op die ma nier is Sidac altijd al in Leiden een beetje een vreemde eend in de bijt geweest, een pionier. En zoals het een pionier betaamt, blijft Franzen altijd zoeken naar iets oorspronkelijks. „Ik wil ei genlijk af van steeds maar weer die schilderijtjes aan de wand. Die hangen er dan een paar we ken en worden weer wegge haald. Dat kan spannender en leuker. Ik zou het aardig vinden als kunstenaars hier installaties zouden maken. „Of hun voorstudies hier zou den exposeren. Ik hou ontzet tend van voorstudies, van het voorproduct. Schetsen van hoe iets zou moeten worden. Daar in zit spontaniteit. Of het nou om een voorstudie voor een vliegtuig gaat, of voor een kof fiepot. We hebben het al eens gedaan, zouden het graag op grotere schaal willen, maar het kost het zoveel moeite om zo iets op poten te zetten." „Veel kunstenaars willen niet", verduidelijkt Van Roijen. „Die vinden voorstudies niet hun sterkste product." Heel anders is dat met de zogenoemde Mail Art, waar op dit moment een tentoonstelling van plaatsvindt in Sidac, in het kader van het tienjarig bestaan. Kunstenaars van over de hele wereld stuur den per brief een zelfgemaakt kunstwerkje aan de hand van het thema 'Living', variërend van tekstfragmenten, gedetail leerde tekeningen en envelop pen, tot kaarten, zelfgemaakte postzegels, stempels en objec ten. „Een unicum", zegt Fran zen. „In Nederland heb je niet veel van dit soort tentoonstel lingen." Dat is nou precies Sidac. 'Mall Art' duurt tot 15 augus tus. Openingstijden: vrijdag, zaterdag en zondag van 13.00 uur tot 17.00 uur. Sidac, Hoge woerd 77, Leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 13