KUNST CULTUUR
3Ik wil een Robert de Niro of een Al Pacino worder
sprinters
Delft koestert zich in kamermuzie
Chinese superster Jackie Chan reist de wereld rond in 80 dagen
0906-9688
www.angel-escort.nl
Holland
België
KRAS
Zuid Spanje
KRAS
Alleen christelijke Maleisiërs mogen naar 'The Passie»
maandag 2 augustus 20^
door Pieter van Lierop
los angeles - 'Reis Om De Wereld In
80 Dagen', de populaire roman van
Jules Verne, heeft al eens een succes
rijke verfilming gekregen in 1956. Da
vid Niven speelde toen de rol van Phi-
leas Fogg, de Britse gentleman die
zich anno 1872 in een bizar avontuur
stort nadat hij in zijn Londense heren
club was verleid tot een onbezonnen
weddenschap. Het verhaal is opnieuw
verfilmd met onder anderen de Chine
se actiespecialist Jackie Chan die er
buitengewoon trots op is eindelijk
eens te hebben kunnen meewerken
aan een familiefilm van het zuiverste
water.
Iedereen die het verhaal kent van de
film, zal zich afvragen hoe daarin
Jackie Chan verdwaald kan zijn ge
raakt. De meest populaire acteur van
Azië was zelf ook nogal verbaasd
toen hij tijdens de opnamen van
'Shanghai Knights' ineens dat tele
foontje kreeg. „Mijn agent begon
met de mededeling: 'Iemand wil een
nieuwe versie maken van Around
The World In 80 Days'. Ik liet hem
niet eens uitpraten en zei meteen:
'Prachtig! Doen we!' Maar ik dacht
ook onmiddellijk: 'Hoe moet ik het
in hemelsnaam aanpakken om Phi-
leas Fogg neer te zetten, want dat
personage is Britser dan Brits, zeker
zoals David Niven hem in 1956 had
ingevuld.' Vervolgens bleek dat men
mij ook niet nodig had voor Phileas
Fogg, maar voor Passsepartout, zijn
bediende. 'Maar die is evenmin Chi
nees', wierp ik tegen. Waarna het
antwoord kwam: 'Als de rol je bevalt,
passen ze het script aan en maken ze
van Passepartout een Chinees. Het
enige punt is: Wil je de rol?' Nou, die
wilde ik dolgraag. Ongeacht het
script en ongeacht wie er verder nog
zouden meedoen. Dat zei ik."
Jackie had als kind de beroemde eer
dere versie van 'Around The World'
verschrikkelijk leuk gevonden, maar
hij betwijfelt of die vandaag de dag
nog steeds dezelfde waardering ten
deel zou vallen als toen. „De tijden
zijn veranderd. In elk geval was het
zeker niet onze bedoeling dat we die
oude film zouden kopiëren. We wil
den er iets nieuws van maken. En al
licht zou er ruimte zijn voor mij om
ook mijn eigen ding te doen met wat
acrobatiek en een paar spectaculaire
actiescènes."
Een paar van de acrobatische
vechtscènes die we Jackie Chan nu
zien uitvoeren zijn herhalingen van
nummers die hij eerder ten beste gaf
in Chinese kung fu-klassiekers als
'Drunken Master', geeft de acteur
volmondig toe. „Regisseur Frank Co-
raci vroeg daar speciaal om. Ik voel
de er aanvankelijk weinig voor om
mezelf te herhalen, maar Frank
wierp tegen dat die vroegere Chinese
films nooit zijn gezien door het pu
bliek dat nu met 'Around The World'
bereikt zou worden. En hij meende
d<
rug naar die Aziatische formul
Maar het is tegelijkertijd andetl
je ziet in 'The Matrix' en 'Kill I_
voornamelijk tot stand gebrac®
speciale effecten en 'computeL
graphics'. Dat kun je niet vergn
met de kung fu-films van vroe^
de actiefilms zoals ik ze nog st^,
maak. Daarvoor heb je échte at]
nodig en dienen de vechttechr j,
wérkelijk beheerst te worden, T
maak ik zelf voor bepaalde spG*
ook wel eens gebruik van drad^
dan later onzichtbaar worden^
maakt. Intussen vind ik het ko^
dat Aziatische regisseurs stape^€
blijken op de westerse cultuu^ j
zich er ook daar laten inspirer>er
terwijl tegelijkertijd Hollywoor^
eens zijn best doet om zich in p
Aziatische cultuur te verdiepei c
Zegeningen ei
En wat vindt hij van cineasten^
Ang Lee en Zhang Yimou die 2Jg
putaties verwierven met diepz^
kunstfilms maar ineens martij
films zijn gaan maken? Het du v
heeft Jackie Chan werkelijk in gf
warring gebracht, geeft hij toe^
paar jaar geleden sprak ik Ang|e
New York en liet hem weten dafl
een serieus drama met hem w'u
doen. Maar hij zei: 'Nee, ik ga
ching Tiger' maken en dat is e»
tiefilm'. Waarop ik antwoorddM
'Dan heb je me heleméal nodL.
reageerde met: 'Nee, Jackie, hf
wil jij niet meespelen, want bi^
rollen zijn vrouwen.' Later het,a
met Zhang Yimou gesproken tgt
hem gezegd dat ik wilde speley,
een serieuze film en dat ik hoc^
dat hij me een script zou sture^
Maar ineens ging ook Zhang a^
films maken, eerst 'Hero' en v^
gens 'House Of Flying Daggen g
Hem vind ik helemaal een fan,s
tisch regisseur. Ik wacht nog s5r
op een script van Zhang, al vie^
jaar." e
De acteur begint te vrezen dat|t
wellicht nooit van komen zal,
nl
Jackie Chan in de film 'Around The World In 80 Days': „Hoe lang kun je actiehelden blijven spelen." Foto: GPD
dat het ging om kunststukjes die zo
bijzonder waren geweest dat ze best
nog eens herhaald mochten worden.
Voor die argumenten ben ik bezwe
ken."
Maar eigenlijk staat zoiets haaks op
wat hij ambieert: „Ik wil telkens met
iets nieuws komen. En dit karakter
van Passepartout is in hoofdzaak
toch weer behoorlijk afwijkend van
wat men eerder van mij heeft gezien,
zoals ook mijn rollen in 'Rush Hour',
'The Tuxedo' en 'Shanghai Knights'
telkens iets nieuws hadden te bie
den. Ik wil me ontplooien in veelzij
digheid. Want hoe lang kun je actie
helden blijven spelen", vraagt zich
Chan af, eerder dit jaar vijftig gewor
den.
„Ik wil me kunnen ontwikkelen tot
een serieus acteur. Ik wil een Robert
de Niro worden, een Dustin Hoff
man of Al Pacino. Ik wil rollen spe
len van de ene keer iemand die
deugt en de andere keer iemand die
helemaal niet deugt of homoseksu
eel is. Dat is acteren. Maar niemand
in Hollywood denkt aan mij voor
een film als 'Kramer vs Kramer'. In
Azië ligt het anders. Daar bereid ik
me met mijn eigen filmmaatschappij
JCE voor op een realistische politie
film, een zeer pittig drama. In Azië
kan ik doen wat ik wil, maar in Ame
rika ben ik nog steeds een nieuwe
ling. Alle scripts die Hollywood aan
biedt betreffen actiefilms. En dan
wordt er te veel geld geboden om
mij te laten zeggen: 'Zoek maar een
ander.' Dus je hoort me niet klagen,
niet echt."
Schwarzenegger
Een lange stoet grote beroemdheden
speelde piepkleine rolletjes in 'De
Reis Om De Wereld' van 1956: Frank
Sinatra, Peter Lorre, Fernandel,
Buster Keaton, Marlène Dietrich.
Met de nieuwe film is net zoiets ge
probeerd. Zo komen we naast Steve
Coogan als Phileafc Fogg en Jackie
Chan als Passepartout vervolgens
sterren tegen als Jim Broadbent,
Owen Wilson, John Cleese en Kathy
Bates. Maar het meest verrassend is
Arnold Schwarzenegger als decaden
te Turkse sultan. Het betrof het laat
ste filmoptreden van de mannetjes
putter voor hij gouverneur zou wor
den van Californië. Dat Amie tot een
dergelijk kolderiek gastoptreden be
reid was, heeft Jackie Chan niet ver
baasd.
„Want ik kende hem al van feestjes.
En we zijn bovendien partners in
Planet Hollywood. Arnold is heel an
ders dan de grimmige krachtpatser
die je in zijn films ziet. Hij heeft veel
gevoel voor humor. Bij het opnemen
van die scène in het Turks bad, heb
ben we ontzettend veel gein ge
schopt. Van de andere kant kan Ar-
nie ook ontzettend rustig en be
dachtzaam zijn. Wanneer hij moet
wachten tussen de opnamen door,
zit hij meestal te schaken met zijn
persoonlijke assistent Communice
ren met hem vind ik moeilijk. Met
dat vreemde accent van hem versta
ik niet wat hij zegt en hij kan even
min een touw vastknopen aan dat
Engels van mij."
Wat vindt Jackie Chan als actiespeci
alist van al die recente Amerikaanse
films als 'The Matrix', 'Kill Bill' en
'The Last Samurai' die rechtstreeks
zijn geïnspireerd door Aziatische
martial arts films'? „Het is een
merkwaardig fenomeen. Er is een
nieuwe generatie van Amerikaanse
regisseurs opgestaan die als tieners
verzot waren op Chinese en Japanse
vechtfilms. Omdat het steeds moei
lijker wordt om in Amerika met iets
nieuws te komen, grijpen ze nu te-
rieuze filmdrama en die statu sj
een Chinese Al Pacino. Echt e<
ramp zou hij dat niet eens vim
want Jackie Chan telt zijn zeg^
gen. ,f
„Ik beschouw mezelf toch al a"
gelukkigste man van heel Azië j,
leen fk heb het gepresteerd onel
tig jaar aan de top te blijven. S,
een ster werd, is er een hele ge^
tie van nieuwe acteurs en actr^
beroemd geworden en ook we t(
weggezakt in vergetelheid. Maia
kie Chan is er nog altijd. En vo^
is het ook allemaal niet zo bek.
1Jd«
meer. Als ik nu een film maak^
het voor de lol. Het is een hobte
worden." e
„Het moment dat ik stop met
films is sowieso niet ver weg ncj
Als regisseur en producent kai|e
evenwel nog een eeuwigheid vaj
uit. Ik ben van plan nog heel k
de business te blijven."
'Around The World In 80 Day^
in Nederlandse première op ]-,
gustus.
(advertenties)
Tel. 072-519 68 68, fax 072-519 68 69
Sprinters,
Postbus 2, 1800 AA Alkmaar
www.sprintersonline.nl
sprinters@hdc.nl
Horeca-
personeel
gevraagd
Coast cocktailclub in
Noordwijk, De Grent 24 zoekt
TOILETJUFFROUW
voor 4 dagen per week.
Voor info: 06-46 13 46 10
Rijscholen
Verkeersschool
Tempo:
Starterspakket €215,-
Autorijiessen 30,-
Motorrijles 35,-
Ook aanhanger-, vracht en
busles. Leiden tel: 071-
5122046, Den Haag tel:
070-3469391, Zoetermeer
tel: 079-3212132. Kijk ook op:
www.rijtempo.nl
Divers personeel gevraagd
Word RIJ-INSTRUCTEUR/RIJSCHOOLHOUDER MA/
in Nieuwegein of Best. Enorm tekort aan rij-instructeurs.
Opleidingen starten in sept, in Nieuwegein en in okt. in Best.
Examens in Nieuwegein en Best.
Financiering en subsidiemogelijkheden al vanaf 49,- p.m.
Bel nu Rij-instrukteursopleiding Nieuwegein tel. 030 - 6042514
of Best tel. 0499 - 477540 voor gratis studiegids of kijk
op www.tele-educatie.com
Zaken en transacties
Te koop gevraagd:
WINKELVOORRADEN en restanten in alle branches w.o.
huish. art., speelgoed, schoenen, luxe art., gereedschap enz.
D. Kooistra Dokkum BV, Fortufhweg 17-19, 9101PE DOKKUM
Tel.: 0519 - 22 00 88, mobiel 06 - 542 211 99,
faxnr. 0519 - 29.77.97 Email: info@kooistra.com.
Onroerend goed gevraagd
Gerenommeerde beleggingsmaatschappij vraagt te koop:
Verhuurde woningen, winkel- en bedrijfsruimtes.
Snelle afwikkeling, zonder voorbehouden.
Metterwoon Vastgoed B.V.
Tel. 070 - 354.43.00, fax 070 - 354.46.14
Internet: www.mettenvoon.nl
Cursussen en opleidingen
Betaalbare MAKELAARDIJ o.g?
www.ipd-opleidingen.nl 030 - 2447730.
Woonruimte
gevraagd
Texelse studente zoekt
kamer/app. in Leiden.
Tel. 0222-316987.
Als particulier uw
SPRINTER opgeven?
Stuur de Sprinterbon op!
Verhuizingen en
inboedels
ERKEND Verhuisbedrijf
Jan van Duuren B.V.
Telefoon: 071 - 522 59 99.
Tevens pianotransport
Internet:
www.janvanduuren.nl
Erotieklijnen
Live! Dames door heel Nederland!
Bel dames thuis
Escortservice
Alsof er een engeltje
Tel. 020-6322452. Dames gevraagd v.a. 18 jaar.
Woonruimte
aangeboden
T h. div. KAMERS v.a. €225,-.
APP. v.a. €510,- bv. in de
Pres. Steinstr., Rijnstr. €600,-
incl., Haarlemmerweg €650,-
excl. Tev. nog enkel app. in
hogere prijsklasse. Inl. Buro
Hogeland 071 - 513.46.54,
www.burohogeland.nl
Wilt u ook opvallen?
Plaats een SPRINTER
met LOGO/FOTO.
Contactclubs
RIJNDIJK 59 Hazerswoude
Sex, relax en massage.
Vrij entree: ma t/m vr
van 11.00-24.00 u. Tel. 071-
3412579. www.rijndijk59.com
Erotiek
De ORGINELE blauwe erec
tiepil 100 mg v.a. €2,25, 28 st.
€95.-, 60 st. €150,-De snel
ste en de beste, incl. bez.
06-2758073706-12440511
Vakantie en
recreatie
6-daagse cruise
met de
MS Abel Tasman
Met o.a. Willemstad, Gent
en Antwerpen,
o.b.v. halfpension.
vanaf slechts 299
Vertrek: 16-21-26-31/8
Bestel de gratis
reisbeschrijving
HZ 95.063
073-5 999 999
www.kras.nl
Stervakanties
Kanaalkade 28 in
Alkmaar
8-/15-daagse
fly-drive
Verblijf in Playa Chica Beach
Club Estepona
Incl. ontbijt
vanaf slechts 349
Vertrek augustus t/m oktober
Bestel de gratis
reisbeschrijving
HZ 94.713
073-5 999 999
www.kras.nl
Stervakanties
Kanaalkade 28 in
Alkmaar
door Aad van der Ven
delft - Een Japanner is niet
meer weg te slaan. Een groepje
Engelsen heeft al lang geleden
vijf concerten en een hotelka
mer gereserveerd. Ook kamer-
muziekliefhebbers uit andere
landen weten Delft te vinden.
Isabelle van Keulen heeft vol
doening van haar werk. Acht
jaar geleden werd op haar initi
atief en onder haar leiding het
eerste Delft Chamber Music
Festival gehouden. Mede dank
zij de uitzending van telkens
een aantal concerten door de
European Broadcasting Union
(EBU) naar diverse landen heeft
dit jaarlijkse evenement een
plaats verworven temidden van
andere leidende kamermuziek
festivals in Europa.
De formule is bekend en suc
cesvol: een bekend musicus
lokt collega's naar een aantrek
kelijke, liefst kleinschalige,
schilderachtige locatie, met wie
hij of zij in een onconventione
le sfeer na een meestal korte
voorbereidingstijd concerten
geeft. Honoraria spelen nauwe
lijks een rol. De musici doen
het voor hun plezier. Sommi
gen hebben zelf ook een festi
valletje van een vergelijkbaar
karakter in Oostenrijk, Noorwe
gen, Hongarije of waar dan ook.
Dus daar zien ze elkaar weer.
Het publiek voelt zich, als het
goed is, deel van een grote fa
milie. Ook in Delft is dat het ge
val. Het thema behelst dit jaar
'de duivelskunstenaar' - hetzij
Mephisto, hetzij Paganini - in
combinatie met muziek en tek
sten, die met de dood te maken
hebben, of althans met de laat
ste levensfase van een compo
nist. Het publiek heeft zich er
niet door laten afschrikken. Het
luisterde in het afgelopen week
einde in Het Prinsenhof naar de
duistere, kale Sonate voor altvi
ool en piano van Sjostakovitsj
(Rachel Roberts en Ronald
Brautigam) en liet zich meetro
nen naar de donkere gewelven
van Moesorgski's liederencycli
'Zonder zon' en 'Liederen en
dansen van de dood' (Robert
Holl).
Er staat de muziekliefhebber in
Het Prinsenhof tot en met ko
mende zondag nog veel meer
kommer en kwel, sinisters en
macabers te wachten. Toch kan
het ook bij de duivel thuis soms
vrolijk toegaan, zoals in de door
Jean Dubé meesterlijk gespeel
de 'Mephisto-wals' nr. 1 van
Liszt, met veel bizarre bokken
sprongen. En voor iedere violist
mag het instuderen van Pagani-
ni's 'Caprices' - dit jaar een ro
de draad door het programma -
dan een ware hel zijn, als die
stukken goed worden gespeeld,
valt er in elk geval voor de luis
teraar veel plezier aan te bele
ven. Vooral bij Liza Ferschtman
was dat het geval. Dat het mo
menteel moeilijk is in ons land
een tweede violist(e) van haar
kaliber te vinden demonstreer
de zij nog eens in het 'Gran
Duo concertant' van Liszt. Liza
Ferschtman heeft de techniek
en het temperament om zulke
muziek de glans van het grote,
romantische virtuozendom te
geven.
Robert Holl heeft andere pijlen
op zijn boog. In liederen van
Moesorgki, attent begeleid door
Midori Ordner, drukte hij met
zijn krachtige manier van zin
gen de luisteraars soms plat te
gen de muur. Holl is iemand
die zich altijd voor honderd
procent geeft, zodanig zelfs dat
zijn interpretaties in hun emo
tionaliteit nogal extreem zijn.
Zijn vocale expansie is van een
Wagneriaanse kracht.
Af en toe mag tijdens zo'n festi
val een musicus zijn hobby uit
leven. Zo speelde Ronald Brau
tigam een buitengewoon taai,
romantisch polyfoon werk van
de Schotse componist Ronald
Stevenson (1928) dat hij bin
nenkort op cd zet. Het zij zo.
Isabelle van Keulen is heel ac
tief, zonder dat zij zich in dit
festival op de voorgrond
plaatst. In het afgelopen week-
r 1
if
einde concentreerde zfid
vooral op haar 'tweede' Q;
ment, de altviool (Berliozit
vinsky). In de komende se
speelt zij op viool ondee
Paganini en Beethoven, vli
andere musici die het ple
nog te goed heeft beho o
violiste Baiba Skride uit In<
(eerste prijs Koningin Eüjei
Concours 2001), de Pooha;
niste Ewa Kupiec en de 5
se trompettist Hakan H
berger. Er wordt ook ge^|j
door Miranda van Kralin
Christianne Stotijn. De U||
ger Marijn Simons is 'c<
componist', terwijl hij cw
violist meewerkt. ot
Het thema voor volgend tc
nog niet vastgesteld. Wel te
wel zeker dat de violist ril
Kremer terugkeert naaruc
Ook het Belcea Kwartero
van de meest opvallentfg
sembles van de laatste/a
komt weer. Op de vaak gi>b
vraag of het festival nietje
zou moeten worden -
concerten, meer locaties^
terclasses? - reageert I?"
van Keulen nog steeds m
zend. Intimiteit en direc
trokkenheid van het fju
staan voorop. Zij ziet in h-e
tenland voorbeelden véel
mermuziekfestivals, dien
hun succes ten onder dc
te gaan. g
den haag/gpd - Mel Gibson's film The
Passion Of The Christ zal in Maleisië ge
zien mogen worden door bioscoopgan-
gers van alle leeftijden, maar op de strikte
voorwaarde dat ze christen zijn. Het Ame
rikaans vakblad Variety meldt dat er voor
de film niet mag worden geadverteerd en
dat de toegangskaartjes zullen uitsluitend
verkocht mogen worden via parochieker
ken.
Het blad citeert een woordvoerder van de
Filmkeuring in Kuala Lumpur met de uit
spraak: „The Passion Of Christ is een diep
religieuze film. Wij leven in een multiraci-
aal land en we dienen gevoeligheid te de
monstieren ten opzichte van andere reli-
M
gies, speciaal de islam."
Het 25 miljoen tellende Maleisië beste
voor 9 procent uit christenen en voor-
procent uit moslims. Dat waar ook tei r
reld een nationale keuringscommisiec
film toelaat voor uitsluitend een specè z
deel van de bevolking, heeft volgens Vrs
ty geen precedent. Iw
it
;s