'Een cirkel bouwen is heel rustgevend' ;is, Nieuw tenue voor reddingsbrigade navraag uit de archieven ier boven" aangenaam Noordwijk colofon lijk is het volop zomer in de Lage Landen en prompt gaat het af. De media in België waarschuwen sporters om vanwege het ozongehalte /ie toch wil sporten, kan tussen 00 1 x en 20.00 uur zt best gaan zwemmen geen grote in spanningen te hten. Hoe onverstandig is het om op zomerdagen te sporten? p^ag bij Leiderdorper HENK VAN DRIEL, atletiektrainer, conditie- 1 rir bij hockeyvereniging Alecto en sportmasseur in opleiding. >us '^ving bij onze zuiderbu- omer overdreven, zo'n waar door Saskia Buitelaar Wie deze dagen in de Katwijkse branding hulp nodig heeft, hoeft niet lang het strand af te speuren. De medewerkers van de Katwijkse Reddings Brigade (KRB) dragen sinds kort allemaal hetzelfde opval lende T-shirt: rood met gele opdruk. Heel herkenbaar en een leuk ge zicht, vindt KRB-woordvoerder Wim ik vind dat je niet ge- )ekunt waarschuwen voor eevaren van sporten in de ^?In Nederland moet je Heer moeite doen om *eriformatie te komen. Dat ~erijvoorbeeld met behulp 31 ëletekst." can een sporter in de =r overkomen? van ozon en smog zorgt ispanning in de hitte zoveel vochtverlies, dat iet meer valt te compen- Ook gaat de hartslag omhoog om het lichaam koel te hou- Drinken is van het allergrootste belang. De weegschaal is een hulpmiddel. Als het lichaamsgewicht na de inspanning een f meer is afgenomen, kun je al in de problemen komen. Dan e al een liter vocht kwijtgeraakt." esteek, warmtestuwing, oververhitting, heeft u ooit iets der- Jtfs aan den lijve ondervonden? gelukkig niet. Ik tref extra maatregelen, want kaalhoofdigen ik moeten zeker een pet opzetten. Bovendien ben ik niet zo'n ^rloper. Met dit weer ga ik liever fietsen." kunnen fanatieke sporters op het heetst van de dag uitrich- B nig. Het beste is om te wachten tot het koeler is. Wie toch wat zwegen, kan het best gaan zwemmen." u de conditietraining voor hockeyers aan als het zo heet is? r-iet tijdstip van de training heb ik geen invloed. Wel las ik ex- ?Üstpauzes in en pas ik de intensiteit van de oefeningen aan." u medelijden met de deelnemers aan de Olympische Spe- ~'<2 straks in Athene topprestaties moeten leveren in de hitte? voordeel voor de sporters en de organisatie is dat zij het pro- 1 zien aankomen. Zo begint de marathon al extreem vroeg op g. Atleet Kamiel Maase ziet desondanks af van die afstand, it een marathon in de hitte zijn carrière en zelfs zijn gezond- ican schaden." Kroon. Dat het rood een beetje vloekt bij de oranje reddingsboten is jammer. Maar de keuze voor deze kleur is logisch, aangezien de lande lijke reddingsbrigade een kledinglijn heeft ontwikkeld in het rood. De Katwijkse shirts zijn niet officieel. „Want daar hangt een fors prijs kaartje aan. Wij hebben ze via spon soring gekregen." De Noordwijkse Reddingsbrigade overweegt over drie of vier jaar over te stappen op het officiële rood kleurige tenue. Tot die tijd dragen ze de witte shirts met opdruk af, die juist twee jaar geleden zijn aange schaft. Voor de komende mooie strandda- gen waarschuwt de KRB badgasten voor de kleine gemotoriseerde mo torbootjes die momenteel populair zijn. De bootjes worden vaak be stuurd door een groepje jeugdige bestuurders die soms roekeloos tus sen de zwemmers door varen of vlak voor de kant voor anker liggen. Kroon: „De strandpolitie ziet er te genwoordig streng op toe dat ze buiten het zwemgebied blijven. Maar we kunnen niet verhinderen dat ze daar toch komen." Oppassen dus, luidt het advies. Tim Brouwer de Koning archieffoto: Henk Bouwman Ineke Vogel met een kistje schelpen bij haar cirkel in wording. „Of het een vorm van meditatie is? Rustgevend is het wel. Ik vind het prettig om te doen. Het maakt me leeg. Ik verlies elk gevoel voor tijd." Foto: Hielco Kuipers Ineke Vogel over het belang van rituelen Boeddhistische monniken doen het ook: zandkorrel voor zandkorrel leg gen ze een metersgrote 'mandala' op de vloer. Als de spirituele cirkel na we ken af is, vernietigen de makers het werk weer. In de Hooglandse Kerk speelde zich afgelopen week iets ver gelijkbaars af. Omstanders blijven op eerbiedige afstand. „Ik heb weinig tijd om te pfaten", meldt een streng bord langs de zijlijn. Daarachter is Ineke Vogel in stille concentratie bezig met zand, schelpen en dennenappels. De cirkel die zich op een reusachtig papier vormt, is doortrokken van lijnen en patronen. Zoals de vernietiging van de rituele cirkel bij Tibetaanse monniken deel is van de ceremonie, zo haalde Vogel zaterdag ook de bezem door haar ei gen werk. „Dat is deel van het ma ken. Het voelt anders als je weet dat het weer wordt vernietigd. Intenser." "Wat betekent het?' is de meest voor komende vraag van omstanders die de concentratie van de cirkellegger durven te doorbreken. „Ik ben geen boeddhist, en dit is geen mandala", zegt Vogel al meteen. „Een omstan der dacht dat het betekende dat de wereld één is. Maar wat daar ligt, heeft voor mij geen betekenis. Tege lijkertijd ontroert het me terwijl het groeit. De cirkels maken ook veel in druk op omstanders. Iemand zei: wat gek dat het niet symmetrisch is. Een ander kreeg het gevoel dat het een landschap was. Sommigen ver geten de tijd en kijken dan verbaasd op hun horloge. Anderen hebben er niks mee en lopen er straal voorbij." Is het cirkel bouwen dan een vorm van meditatie? „Rustgevend is het wel. Ik vind het prettig om te doen. Het maakt me leeg. Nou je het zo vraagt: waar denk ik eigenlijk aan zo'n hele dag? Aan weinig, geloof ik. Ik verlies elk gevoel voor tijd." Het bouwen van de cirkel is mis schien het best te omschrijven als een modern ritueel. Iets waar de ontkerkelijkte Westerling blijkbaar naar snakt: Vogel probeert dan ook een eigen praktijk op te zetten waar bij ze - raison van veertig euro per uur - klanten helpt een modem ritu eel te ontwerpen voor geboorte, dood, huwelijk of zelfs scheiding. Kunnen we dan niets meer zelf? „Dat valt wel mee. Maar veel ritue len zijn weggevallen in de afgelopen honderd jaar. Daardoor krijg je een vervlakking. Het verbaast me hoe blij mensen ermee zijn als ze een bijzon der moment weer kunnen markeren. Ik kwam laatst iemand tegen wiens vader vijf jaar geleden was overleden en alsnog een ritueel wilde doen. Want ze zei: het blijft aan me trek ken, ik heb het niet meer, ik word er zo moe van. Door iets intenser te vieren met een ritueel sta je stil bij een verandering in je leven, en daar na is het klaar. Steeds minder men sen dopen hun kind in de kerk, maar willen toch uiting geven aan de bij zondere gebeurtenis." Ook een scheiding - waar traditio neel geen rituele vorm voor bestaat - kan door een eigentijdse rituelenma- ker worden gemarkeerd. Met z'n tweeën of alleen. „Belangrijk is wel dat er getuigen bij zijn. Een vrouw die ging scheiden, had vriendinnen uitgenodigd. In hun bijzijn stapte ze uit een oude cirkel in een nieuwe om de overgang te markeren. Het moet een moment zijn waar je naar toe leeft en het gekke is: zelfs bij een scheidingsritueel is het iets prach tigs. Het geeft een intens gevoel. Je telt de dagen af en als het zover is, gaat het om meer dan alleen het uit/ spreken van woorden. Ook belang rijk: eten en drinken achteraf. Dat i». belangrijk om aan te geven dat het leven weer verder gaat." Silvan Schoonhoven Ie bereiken op 071-5146491 De oudste vermelding van de plaats die tegen woordig Noordwijk heet, dateert uit het jaar 889. In een Latijnse oorkonde uit dat jaar wordt onder andere gesproken over een bos en een stuk land in locis Nordcha et Os- prehtashem nominatis 'in de plaatsen die Noordga en Osprechtes- hem genoemd worden'. Welke plaats er met Os- prechteshem wordt be doeld, weten we niet, maar dat Noordga de plaats is die tegenwoor dig Noordwijk heet, daarover is iedereen het eens. Andere oude spel lingen voor dezelfde plaats zijn onder andere Northa, Nortga en North- go. Uit deze en andere ver meldingen blijkt dat Noordwijk oorspronke lijk dus een andere naam had dan tegenwoordig, namelijk Nortga of Nort- go. Het eerste deel van deze naam bestaat uit het Oudnederlandse woord nort 'noord-, noordelijk gelegen' en waarschijnlijk bedoelde men daarmee 'ten noor den van de Rijn gelegen'. Het laatste deel ga, go be tekent 'woongebied' en komt bijvoorbeeld ook voor in de benaming Het Gooi voor de streek ten noorden van Hilversum, in Friese plaatsnamen als Abbega, Wolvega en Sint- Nicolaasga en in Gro ningse streeknamen als Fivelingo en Hunsingo. De plaatsnaam Nortga of Nortgo betekende dus waarschijnlijk 'ten noor den van de Rijn gelegen woongebied'. Hoe is dit Nortga of Nort go nu tot Noordwijk ge worden? Tegen het einde van de twaalfde eeuw zien we in verschillende teksten dat in het tweede deel van de naam -ga of - go veranderd is in -ge of - ke en dat er vervolgens een -e- of een -i- tussen het eerste en het tweede deel van de naam ver schijnt. Nortga, Nortgo wordt dus eerste Nortge, Nortke en daarna Nortege Norteke. In de loop van de dertiende eeuw vin den we de vormen Nort ga en Nortgo alleen nog maar in het Latijn, in Ne derlandse teksten wordt de naam onder meer ge schreven als Noortghe, Nortke, Norteke en Norti- ke. In deze vormen kon de laatste -evervolgens helemaal wegvallen en zo ontstonden vormen als Noortich, Nortich en Nor tic. Een paar keer vinden we in die tijd ook vormen als Nordeke, Nordicke, Nort- dijc en Nortdike. Dit zijn vormen die zijn ontstaan door herinterpretatie. De plaatsnaam was namelijk in de loop van de tijd zo veranderd dat men niet meer precies wist uit wel ke delen hij nu eigenlijk bestond en sommige mensen dachten dus dat het tweede deel van de plaatsnaam die werd uit gesproken als Nortek het woord dijc 'dijk' was en dat schreven ze ook op. Misschien kwam dat ook wel doordat er in Zee land een plaats was die echt Noorddijk heette en die ook vaak vermeld werd in de teksten uit die tijd. Dat het uiteindelijk niet Noorddijk maar Noord wijk is geworden, is ook een geval van herinter pretatie. Omdat de naam van buurgemeente Kat wijk in het plaatselijke dialect werd (en wordt) uitgesproken als Kattek, dacht men dat bij Nortek wel iets soortgelijks aan de hand zou zijn. Men paste dus de schrijfwijze van de plaatsnaam aan aan de naam Katwijk en zo ontstonden vormen als Noertwijck en Noirtwijck, waarin de - oe- en de -oi- gebruikelij ke spellingen zijn voor de -00-. Dit begon geleide lijk in de tweede helft van de vijftiende eeuw, maar nam in de loop van de tijd meer en meer toe, totdat er halverwege de zestiende eeuw bijna al leen nog maar vormen met -wijck gevonden worden. Opvallend is trouwens dat de naam van het naburige Noord- wijkerhout dan nog jaren lang als Noirtigherhout wordt geschreven, terwijl voor Noordwijk de spel ling met - wijck allang is ingeburgerd; pas rond 1670 komen we voor het eerst de vorm Noortwijc- kerhout tegen. Vanaf het einde van de zestiende eeuw werd de plaatsnaam dus meestal als Noortivijck geschre ven, hoewel we een en kele keer nog oude spel lingen als Noirtich en Noortich tegenkomen. In de achttiende eeuw kreeg de naam van de gemeen te uiteindelijk de vorm die hij ook nu nog heeft: Noordwijk. Wat beteke nis betreft, verschilt de naam Noordwijk overi gens niet zoveel van de oorspronkelijke naam Nortga of Nortgo. Het woord wijk is namelijk ontleend aan het Latijnse woord vicus dat 'woon plaats, buurt' betekent. Hoe de naam van hun woonplaats officieel ook geschreven mag worden, de echte Noordwijkers spreken hem nog altijd hetzelfde uit als hun voorouders in de twaalf de en dertiende eeuw, namelijk als Noortek. Reacties en tips voor deze rubriek kunt u sturen naar de redactie van deze krant. Postbus 54, 2300 AB Leiden, onder vermel ding van de rubrieks naam 'Aangenaam'. E- mailen naar de auteur kan ook: schoon- heim@inl.nl Tanneke Schoonheim 1979, donderdag 2 augustus )cVrGEEST - Spanning bij de brandspuitwedstrijden tijdens het ;c*rfestijn dat de SJJO gisteren organiseerde in Oegstgeest. Hoe- t0Snder leiding van een ervaren spuitgast zijn deze kinderen toch ieVat beduusd bij zoveel watergeweld. 1 c archief Leidsch Dagblad ïei ;r o's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na Vising 2,50 (afdruk van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer >6 t.n,v. HDC Media b.v., Postbus 2,1800 AA Alkmaar, onder vermelding van «5ch Dagblad, ANNO d.d(datum van plaatsing) of door contante betaling aan ieballe van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Lelden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. Leidsch Dagblad Directie: B.M Essenberg d< E-mail: directie.hdcuz@hdc.nl ;k h ^Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, d Adriaan Brandenburg rd E-mail: redactie.ld@hdc.nl m KANTOOR reltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 jt]res: Postbus 54,2300 AB Leiden, lie fax 071-5 356 415 tntie fax 071-5 356 325 iberichten fax 023-5 '5° 567 j^TENTl EVERKOOP 0 jenties m.b.t.: s 072-6813661 rend goed: 023-5150 543 lefeel: 075-6813677 il()e detailhandel: 071-5 356 300 epebumaus kunnen contact opnemen e/75-68i 3636 f170 (gratis) I 072 - 5196800 dflEMENTEN litbetallng (acceptgiro) 2o,20 (alleen aut. ine) 156,70 p/j €216,90 lees die ons een machtiging verstrekken «automatisch afschrijven van het jementsgeld ontvangen €0,50 korting taling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. Voor zaterdagabonnementen geldt €0,60 per zaterdag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 0800-1711 (gratis). Mobiel: 072 - 5196800. ma t/m vr: 07.30-17.00 uur; za: 08.00-13.00 uur (als op zaterdag voor 12.00 uur wordt gebeld, wordt de krant dezelfde dag nabezorgd. Wie tussen 12.00 en 13.00 uur belt, ontvangt de krant op maandag.) AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV cq. de betreffende auteur. HDC Media BV, 2004 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Media BV Is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbieding en te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat laten weten aan HDC Media BV, Afdeling Lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar. I) 1954, Maandag 2 Augustus ERDAM/LEIDEN - Zaterdag en Zondag werden de nationale ioenschappen op de Bosbaan in Amsterdam verroeid, waarbij te- werd beslist wie Nederland zullen vertegenwoordigen bij de a.s. jese kampioenschappen, eveneens te houden op de Bosbaan. De •ioenschappen kenden maar liefst drie glorieuze Leidse overwin- n. Voor de eerste Leidse overwinning zorgde Njord in een goed bij YS zittende vier met stuurman. Zowel Zaterdag als Zondag finish- met een bootlengte voorsprong als eerste. Bij de dames zorgde iet uit Leiden voor het tweede kampioenschap in het nummer Da- ubbel vier. Met de tijd van 3.40.5 waren zij 3 seconden sneller Villem III die tweede aankwam. Na de overwinning in Kopenha- an verleden jaar is de Oude Vier van „die Leythe" bij elkaar en in ng gebleven. Dat zij aan haar internationaal formaat weinig inge- heeft, is wel bewezen uit het feit, dat zij dit seizoen op alle wed en ongeslagen is gebleven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 11