KUNST CULTUUR Vlaamse meesters in zomers Leiden Schrijver wil Bush met vliegende cd's vermoorden m 'Madame Jeanette': een grote hit in Amsterdam R5 Plan voor centrum masterclass Kunst om te voelen Mojo stopt met jazz in Afrika Belgisch filmdebuut De Waal Expositie van Belgische Scholen in Galerie Van der Vlist Muziekrechten: Roll over Elvis vrijdag 30 juli 2oo4 i - i fan tutte' alzburg irg - De zangers Thomas a lit Engeland en Helen h uit de Verenigde Staten de rollen van Don Alfon- lespina in 'Cosi fan tutte' ozajrt tijdens het Salzburg il. Philippe Jordan is diri- h in deze opera die van- o e première beleeft. Het C irg Festival is een van de dste festivals ter wereld. j?[ ;eboortestad van Mozart n tot 31 augustus tal van ten, opera's en drama's nfrd voor :e filmmuziek l^DAM - Loek Dikker krijgt ïgustus, tijdens het film- in het Italiaanse Ravello, ,0 s voor de beste Europese h uziek 2003 voor zijn va track van de film 'Rosen- van Margarethe von De muziek van de film is Wft Radio Filharmonisch onder leiding van Jaap reden opgenomen. Loek reisde sinds 1970 als nponist en pianist met iterland Ensemble de ia over. Sinds 1981 compo- ïij muziek voor films van ^anderen Paul Verhoeven irde Man). i's Indië hternet - Alle Nederlands-Indi go's van het Prentenka- n Leiden zijn vanaf begin us op www.geheugen- viperland.nl te zien. De col- levat 4500 foto's die be- ig hebben op de voorma- onie in de negentiende l het begin van de twin- ;rfeuw, toen professionele jfen opnames van de '^uiteenlopende onder- gi maakten. De collectie jt Prentenkabinet is op dit 4 een van de oudste ver- igen van Nederland. amsterdjlm/anp - 'Madame Jeanette', de nieuwe film van regisseuse Paula van der O est, is een groot succes in de Am sterdamse bioscoop Het Ketel huis. De afgelopen week trok de Surinaamse romantische ko medie uitverkochte zalen. De film zal daarom nog zeker tot eind augustus in de bioscoop te zien zijn. Van der Oest meldde dat er ook aanbiedingen liggen om 'Madame Jeanette' de ko apeldoorn/gpd - Het complex van Radio Kootwijk bij Apel doorn is een ideale plek om een centrum voor muzikale master- classes in te richten. Directeur Arthur van Dijk van het Natio naal Jeugd Orkest (NJO) heeft daarvoor een plan gemaakt. Volgens Van Dijk bieden het hoofd- en de bijgebouwen van het voormalige zenderstation een uitstekende mogelijkheid voor zo'n centrum. „In de bij gebouwen kunnen hotelfacili teiten en repetitieruimten wor den ingericht. Het hoofdge bouw - de kathedraal- is een prachtige locatie voor concer ten", aldus Van Dijk. Op verzoek van de gemeente Apeldoorn heeft Van Dijk een plan gemaakt waarvan zowel jeugdig talent van de conserva toria als gevorderde amateur musici kunnen profiteren. „In de weekeinden en in de vakan ties kunnen er bijvoorbeeld jeugdorkesten repeteren. De jongeren kunnen dan in een hotel logeren dat in de bijge bouwen zou moeten worden gerealiseerd. Buiten de vakan tieperiode kunnen er dan mas- terclasses worden gegeven voor gevorderde amateurs. Ik denk daar daar niet alleen in Neder land, maar zeker ook in het bui tenland veel belangstelling voor is." Volgens Van Dijk is er zeker een markt voor masterclasses voor amateurs. „Je ziet dat er steeds meer belangstelling komt voor culturele reizen en culturele zo mervakanties. Daar zou dit ini tiatief prima in passen." mende weken in Den Haag en Rotterdam te vertonen. „Het Ketelhuis transformeert elke avond tot multicultipa- leis", glundert de filmmaakster. „Ik ben een aantal keer wezen kijken: ik heb nog nooit zoveel plezier beleefd aan de reacties die een film van mij teweeg brengt bij het publiek." In 'Madame Jeanette' - opge nomen in de Bijlmer - spelen Surinaamse acteurs. De film vertelt het liefdesverhaal van de Hindoestaanse Bibi en de Cre oolse Ted. Marktkoopman Ted hoopt door te breken met zijn band, maar gaat met een ver keerde manager in zee en be landt in de gevangenis. Bibi moet het dan zelf zien te rooien en besluit op de markt in de Bijlmer Surinaamse hapjes te verkopen. Dit loopt zo goed dat zij tot zijn grote ongenoegen succesvoller is geworden dan hij, als hij wordt vrijgelaten. Hoewel geen enkele Neder landse distributeur de film wil de aankopen, heeft 'Madame Jeanette' volgens Van der Oest „voor de Surinaamse gemeen schap dezelfde potentie als 'Shouf Shouf Habibi!' had voor de Marokkaanse. De Surinaam se Nederlanders hebben heel lang moeten wachten op een film als deze die zich speciaal op hen richt." Van der Oest, die vorig jaar werd genomineerd voor een Oscar voor haar romantische komedie 'Zus zo', wilde met de film eens een andere kant la athene - Een blinde vrouw laat haar handen glijden over een kopie van het beeld van Hermes, in het Touch Museum in Athene. Het museum, waar blinden kunst kunnen voelen, werd geopend in 1984. In 1999 werd het gesloten na een aardbeving en, na een renovatie, in maart jongstleden weer heropend. Het museum in Athene is een van de vijf musea in de wereld waar blinden kunst mogen aanraken. Foto: Reuters/John Kolesidis 1 concert >0115 dam - De Amerikaanse aroon5 geeft op 31 ok- extra concert in de ;en Music Hall in Am- Op 23 oktober is de ik al te zien in 013 in 3eg. Maroon5 heeft op dit nt een top 10 hitsingle iunis Love'. den haag/gpd - Aan de stapel boeken waarin stelling wordt geno men tegen de Amerikaanse president George W. Bush lijkt geen einde te komen. Medio augustus, een paar weken voor de Republi keinse Conventie, verschijnt de roman 'Checkpoint' van Nicholson Baker, waarin het plan geopperd om president Bush te doden. Uit gever Alfred A. Knopf verwacht dat het boek net zo'n succes zal worden als de omstreden anti-Bush documentaire 'Fahrenheit 9/11' van Michael Moore. De eerste oplage verschijnt in 100.000 exemplaren. In Bakers 115 pagina's tellende novelle praten twee voormalige high school-vrienden over wat zij vinden van de verderfelijke Ame rikaanse politiek. Ben en Jay huren een kamer in een hotel in Was hington, eten een zak bagels leeg en praten in een cassetterecor der. Jay zegt dat hij de president wil vermoorden. Hij noemt Bush een ongekozen, dronken olieboer, die het Witte Huis heeft ge kraakt. En zijn vice-president Cheney en defensieminister Rums feld zijn 'zombies'. Jay wil de president ombrengen met radiogra fisch bestuurbare vliegende zagen, een soort cd's, maar dan vlijm scherp. Ben probeert Jay het moordplan uit het hoofd te praten, maar raakt gaandeweg ook enthousiast. De Amerikaanse wet verbiedt het uiten van bedreigingen tegen de president. Maar over het algemeen zijn dit soort uitingen in fictie beschermd door het First Amendment, het eerste artikel uit de grondwet dat vrijheid van meningsuiting garandeert. „Ik heb 'Checkpoint' geschreven omdat veel mensen een soort machteloze woede voelden toen president Bush ons land in een oorlog met Irak stortte", verklaart Baker. „Ik wilde die woede van gen in een verhaal. Hoe reageer je op iets waarvan je zeker weet dat het absoluut verkeerd is? Hoe voorkom je dat zo'n besluit van de president je helemaal gek maakt?" De schrijver benadrukt dat zijn novelle een pleidooi is tegen geweld. Baker (1957) schreef eerder onorthodoxe verhalen. De bestseller Vox' bestaat geheel uit een erotische conversatie per telefoon. De Nederlandse uitgeverij Atlas publiceert op 10 augustus tegelijk met de oorspronkelijke Amerikaanse uitgave de vertaling van 'Check point'. ten zien van de Surinaamse ge meenschap. „Het enige beeld dat je in de media altijd ziet, is dat van de Bijlmer als buurt waar al het uitschot van de stad bij elkaar zit. Terwijl de Bijlmer zoveel prachtige, kleurrijke tra dities herbergt. Dat stukje Zuid- Amerika in Amsterdam kennen maar heel weinig mensen die er geen deel van uitmaken." De NPS zendt 'Madame Jeanet te' dit najaar op televisie uit. kaapstad/delft/anp - Concert organisator Mojo trekt zijn han den af van de Zuid-Afrikaanse editie van het North Sea Jazz Festival. De samenwerking met de Zuid-Afrikaanse partner is verbroken. Onder een andere naam gaat het jazzfestival in Kaapstad volgend jaar wel ge woon door. North Sea Jazz Festival Cape Town heeft vijf keer plaatsge had. Dit jaar kwamen nog 30.000 mensen naar het mu ziekevenement. De Nederland se editie van North Sea Jazz is volgend jaar voor de laatste keer in Den Haag. Het festival verhuist daama naar Rotter dam. Festivaldirecteur T. van den Hoek zegt dat het contract met het zusterfesrival is afgelopen, evenals de Nederlandse subsi die voor het evenement. Het festival blijft wel gebruik maken van het concept en Nederland se musici, legde hij uit. Mojo is van plan om in het bui tenland vergelijkbare jazzeven- ementen te gaan organiseren. Een eerdere poging om in Katar een editie van North Sea Jazz te houden, mislukte. amsterdam/anp - De Neder landse scenarist Simon de Waal maakt binnenkort zijn Belgi sche debuutfilm. Voor de Belgi sche producent MMG gaat hij het script schrijven van 'Naakte zielen', de filmbewerking van het boek van de Belgische thril lerschrijver Luc Deflo. Het is de eerste keer dat de Ne derlandse schrijver een scena rio schrijft voor een buitenland se filmproductie. 'Naakte zie len' vertelt over een seriemoor denaar die rondwaart in een kleine Belgische gemeenschap. Luc Deflo is de best verkopende thrillerauteur in Vlaanderen. 'De opnames van 'Naakte zie len' zijn eind 2005. OPINIE d van Kaam - Bart Wouters runt een ndel in Brasschaat, net grens met België. Daar, Ie rook van Antwerpen, it hij het jaar rond meesters uit de 19de en iste eeuw. Doorgaans [e Hollanders voor wie het istingtechnische redenen :ven is in de bosrijke en- ie in de verte wel wat :ft van Wassenaar. Nu, verandering, heeft Wou- rtig van zijn schilderijen :ransportbus geladen en rdwaarts mee getrok- h. fc komende drie weken zijn er, ken te zijn zien (en te Fh galerie Van der Vlist op arj'we Rijn in Leiden. G.Ê et Ie en waarom van die Ja%idige verhuizing gaat verandering nu eens Jaieteen over geld.Al ver- k er niet één, dan nog jer gewoon aardigheid in Jee vertegenwoordigers pi verschillende Belgische in onder de aandacht van °^derlandse publiek te pgin", zegt Wouters in sap- Wis. „Deze impressio- zijn namelijk, in vergelij- 1 ^let hun tijdgenoten uit 1 land, Frankrijk en Duits- amehjk onderbelicht ge- t. Maar hun werk is zeker ®"tnder van kwaliteit, zoals 1 wel ziet." ir™]zaak van de relatieve on- llheid van schilders als 1 Crehay (1845-1937), Le- Iderenne (1864-1921), teys (1815-1869) en Emi- ÏUgHet (1851-1910) wijt Gerard Crehay (1845 -1937) - Landschap. 78 x 100 cm, olieverf op doek. Publiciteitsfoto Wouters aan het culturele kli maat in België. „We hinken ten opzichte van de Fransen en de Hollanders wat achterop. De musea hier zijn heel traditio neel in hun aankopen en met het inrichten van hun exposi ties. Liever dertig werken van James Ensor in huis dan een breed scala. Liever tien succes volle exposities van hem dan een gevarieerd aanbod. De rest kreeg gewoon geen kans. Op die manier bleven de vertegen woordigers van de Antwerpse en Brusselse School en die van Tervuren en St. Martens in de schaduw. Of raakten helemaal in de vergetelheid. Waar ieder een de schilders van Barbizon kent. Of die van de Haagse School. Of hier in de omgeving, die van de Leidse." Dat heeft ook zijn voordelen, weet Wouters. „Inderdaad, de Vlamingen zijn nog te krijgen en ze zijn nog betaalbaar. Fran se impressionisten als Matisse, Renoir en Seurat zijn, als je ze al kunt vinden, volstrekt onbe taalbaar geworden. Haagse School idem dito. De prijzen van de kleine Vlaamse meesters liggen tussen de 2000 en 15.000 euro. Dat mag je toch redelijk noemen, niet? Zeker als je het afeet tegen de kwaliteit." Gaat het toch nog over geld. „Van ondergeschikt belang", zegt Willem van Scheijndel op zijn beurt. De Leidse kunst schilder is er mede verantwoor delijk voor dat Wouters met zijn schilderijen naar de Nieuwe Rijn is gekomen. „Ik exposeer met mijn werk wel eens bij hem in Brasschaat. Zo is het contact ontstaan. Het leek ons leuk om hier, waar altijd hedendaagse kunst hangt, nu eens iets totaal anders te laten zien. Tuurlijk weten we dat het zomer is en dat veel mensen op vakantie zijn. Maar onze vaste klandizie komt zeker kijken en er lopen genoeg toeristen en dagjesmen sen over de markt bij wie deze expositie de belangstelling zal opwekken. Kijk toch eens naar dit landschap. Prachtig toch. Dat licht, dat verstilde, dat mys terieuze, die boer daar. Pure poëzie. Je vraagt je af om hoe laat hij het heeft gemaakt.'' „Om zes uur", zegt Bart Wou ters droog. Ochtend in de Kempen'. Van Prosper de Wit." Vlaamse Meesters in Leiden - 1 t/m 22 augustus. Galerie Van der Vlist, Nieuwe Rijn 26 Lei den. Openingstijden: woe t/m za 10 - 17 uur, zo 13-17 uur. Het auteursrecht op de hit 'That's all right' van Elvis Pres ley vervalt op 1 januari 2005. In Europa geldt voor copyright op muziek 50 jaar. Daama is ieder een vrij die muziek te gebruiken zonder auteursrecht te betalen. Maar... is dat ook zo? Het auteursrecht op muziek is geldig tot 70 jaar na de dood van de langstlevende maker. Arthur 'Big Boy' Cmdup, de componist van 'That's all right', overleed in maart 1974, wat be tekent dat het auteursrecht op het liedje pas over 40 jaar ver loopt. Het gekke is echter dat het na burig recht, het eigendoms recht van de platenmaatschap pij op de opname en het eigen dom van de artiest op zijn uit voering wel na 50 jaar komt te vervallen. En wel 50 jaar na de eerste publikatie van een opna me. Voor het liedje 'That's all right' zal dus nog 40 jaar moe ten Worden betaald, maar de opname van Elvis kan als het auteursrecht betaald wordt zonder verdere toestemming van de familie Presley of de oorspronkelijke platenmaat schappij worden gebruikt. Sterker nog: de enige die voor het gebruik van de opname moet blijven betalen is waar schijnlijk diezelfde oorspronke lijke platenmaatschappij aange zien vrijwel alle maatschappij en artiesten eeuwigdurend en voor de hele wereld aan zich binden; dat geldt dan dus ook voor de royalty-verplichting. Het Disney-concem gaat daar overigens het verste in door het territorium niet op de wereld maar op het universum te be palen, maar dit terzijde. De vraag is of dit verschil tus sen auteurs- en naburig recht billijk is. Volgens de huidige re gels zou een artiest zijn naburi ge rechten immers nog tijdens zijn leven kunnen verliezen. (Artiesten als Britney Spears, Justin Timberlake, Jim, Jam ai, maar ook bijvoorbeeld Michael Jackson, Stevie Wonder en de nog levende Beatles hebben op een vrij jonge leeftijd hun eerste opnames gemaakt en zouden best 50 jaar na die opnamen nog in leven kunnen zijn.) Dat geldt niet alleen voor het recht van een artiest op een vergoe ding, maar ook voor zijn recht om op te treden tegen vermin kingen van zijn werk. Dat de duur van intellectuele eigendomsrechten beperkt is, is niet meer dan billijk. Er is geen enkele reden om geruime tijd na de dood van een kunstenaar en waarschijnlijk zelfs van zijn directe erven nog steeds beper kingen te stellen aan het ge bruik van zijn werk. Vanaf een bepaald moment moet elk werk dat van blijvend belang is ook letterlijk tot de algemene cul tuur behoren. Zeker in de hui dige informatiemaatschappij. Of je een artiest al tijdens zijn leven elke controle over zijn ei gen werk mag ontnemen is echter twijfelachtig. Er is dan ook veel voor te zeggen de Eu ropese wetgeving op dit punt aan te passen en diverse belan genorganisaties zijn aan ook al enige tijd bezig dat voor elkaar te krijgen. Voorlopig kunnen we ons ech ter opmaken voor een onver mijdelijke serie Elvis-remixen in de Top 40. Wellicht dat Elvis zich zal omdraaien in zijn graf, maar hij heeft het ten minste niet hoeven meemaken. Erwin Angad-Gaur Erwin Angad-Gaur is secretaris van de muzikantenvakbond Ntb, Kunst en Cultuurwetenschapper en zanger, componist/tekstschrijver van de band Radjinder.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 13