Ranzigheid kent geen grenzen GESPREK VAN DE DAG w l Mozart jaagt hangjongeren op de vlucht Nederland nog niet rijp voor spermadonorshow 'Het was alsof mijn arm en rug in brand stonden' ge DONDERDAG 29 JULI 2OO4 Een rood puntje op de zijkant van zijn linkerhand, verschroeide haren op zijn onderarm en een rode streep op zijn rug. Dat is de enige zichtbare lichamelijke schade die Peter Kokkelink (34) uit Oldenzaal heeft overgehouden aan bliksemin slag op zaterdag 17 juli, toen na een warme dag noodweer over het land trok. „Net toen ik ergens in het boeren- achterland van Rijssen rondreed, kwam die bui er aan. Op een zand pad heb ik de motor onder een Doom gezet. Ik weet wel dat zoiets niet verstandig is, maar ja, met die Boris Vian Er zijn twee manieren om nergens meer zin in te hebben-, hebben wat men wilde of ontmoedigd zijn omdat men het nog niet heeft plotselinge regen en die harde wind..." Kokkelink zat op zijn hurken naast zijn motor, toen vlakbij de bliksem insloeg. „Het ging zo snel", vertelt hij. „Je ziet een lichtflits, en je voelt de stroom door je lichaam gaan. Het was alsof mijn arm en mijn rug in brand stonden." Waarschijnlijk is de bliksem inge slagen op een vlakbij gelegen spoorlijn. De stroom heeft via de grond de standaard van zijn motor bereikt. Via de tank, waar sindsdien een deukje in zit, moet de stroom naar zijn linkerhand zijn 'overge sprongen'. Kokkelink: „Ik lag op de grond en kon niks bewegen, alleen mijn rechterarm een beetje." Na een mi nuut of vijf kwam er weer wat kracht in zijn benen en kon hij overeind komen. Uiteindelijk is hij met zijn pijnlijke lijf naar de dichtstbijzijnde woning gestrom peld. Korte tijd later kwam de am bulance, die hem naar het zieken huis in Almelo bracht. „Het is ge lukkig goed afgelopen", zegt hij. GPD DAGELIJKS LEVEN "VOWEND JAAR WlUK MET DE VWKANTÏE- HIER. WEER. NAAK TOB-- DÉAiU E?e VAT W£ £WW NOG 0 eU~2-±)M MENSELIJK Zoals al werd gevreesd is presentator HARMEN ROELAND (52) het gezichtsver mogen aan zijn linkeroog kwijt geraakt als gevolg van STRAATGEWELD. Een drie uur durende operatie op dinsdag heeft geen positief resultaat gehad. Roe land werd op 17 juli op de pont over het IJ aangevallen dooreen „verwarde man" die hem met de achterkant van een zaklantaarn in het oog sloeg. Roe land, die werkt als communicatieadviseur en af en toe bij de TROS presentatie werk verricht, vraagt zich nu af hoe het beschadigde oog zich gaat gedragen. „Nu is het geen gezicht, dus ik hoop dat het oog in cosmetisch opzicht herstelt. Dan hoeft het ook geen beletsel voor mijn werk te zijn. Maar het is mogelijk dat ik de controle over het oog verlies, waardoor een zogenoemd 'dansend oog' ont staat. Dan is een ingreep noodzakelijk. Het kan ook dat ik een ondraaglijke pijn aan het oog krijg en dan moet alles eruit." Roelands belager is aangehouden en zijn voorarrest is onlangs met dertig dagen verlengd. TV-KLUSJESMAN Nico Zwinkels probeert via verschillende juridische procedu res aan te tonen dat hij niet schuldig is aan SEKSUELE INTIMIDATIES tegen een vroegere styliste van het RTL4-programma Eigen Huis Tuin. Eerder kon digde hij een kort geding aan tegen het weekblad Privé, dat de verhalen in de wereld bracht. Nu wil hij in een tweede procedure de betrokken styliste horen, evenals RTL-topman F. van Westerloo en diegenen die bij SBS besloten om de overstap van Nico naar dit tv-concern te blokkeren vanwege zijn 'losse handjes'. Als de verhoren bewijs opleveren overweegt Nico Zwinkels verdere civiele proce dures. Een rechtbank in Los Angeles heeft dinsdag COURTNEY LOVE veroor deeld tot een gedwongen OPNAME van anderhalf jaar in een ONTWEN NINGSKLINIEK om zo van haar drugsverslaving af te komen. De 40-jarige zangeres moest voor de rechter verschijnen wegens drugs gebruik. De rechter legde de wedu we van Nirvana-zanger Kurt Cobain een drank- en drugsverbod op. Love mag de genotsmiddelen alleen nog maar nuttigen als ze toestemming krijgt van een arts. Ook moet zij re gelmatig haar bloed laten testen op drugs. Foto Reuters De Ierse acteur PIERCE BROSNAN (51) wil niet meer als JAMES BOND voor de camera staan. In een inter view met het Amerikaanse tijd schrift 'Entertainment Weekly' zei Brosnan dat Bond „achter mij ligt". Van 1995 tot 2002 maakte Brosnan vier Bondfilms. In april had Brosnan nog gezegd dat hij graag nog eens de Britse geheim agent wilde spe len. „Ze weten waar ze me kunnen vinden als zij mij voor de volgende film willen hebben", zei hij toen. Maar kennelijk heeft dat tot niets geleid. Foto: AP Over de rooie Kenmerkend voor de categorie ranzige televisie was Over de Rooie van SBS 6, vanaf 1996 te zien. Presentatoren Wendy van Dijk en Matthias Scholten maak ten ook een letterlijk goedkoop programma: er was niet meer no dig dan een cameraploeg in een winkelstraat. Voorbijgangers wer den beloond met duizend gulden als ze de meest smakeloze op drachten volbrachten. Dus knip ten volslagen vreemden eikaars teennagels, zoenden blote billen of verknipten de bh's van passe rende vrouwen terwijl de cameia meekeek onder de truitjes. De ho ge kijkcijfers ten spijt werd Over de Rooie na een jaar stopgezet: de formule was 'uitgeput'. Er kwam een even platte opvolger: Een rug te ver. Seks voor de Buch Elke Nederlander met een bizarre seksuele fantasie werd in Seks voor de Buch, vanaf 1997 bij Vero nica, met open armen ontvangen door Menno Buch. De voormalige 06-lijn exploitant gaf ruim baan aan vrouwen die nieuwsgierig wa ren hoeveel mannen ze aan kon den tijdens een seksmarathon, mannen die dolgraag het bed wil den delen met bejaarde vrouwen, een kijker die droomde van een vluggertje in een tuincentrum en een stel dat droomde van een wil de vrijpartij op een tafel in een drukbezet restaurant, en een man die fantaseerde dat zijn 'grote pie mel' zou worden gebakken in de Croma. Het leverde Buch ladin gen kritiek op, vooral door de veelbesproken uitzending van een zwakbegaafde man die zich een dag lang door een als moeder ver klede prostituee liet behandelen als baby. De reactie van Buch op al die aanmerkingen: „Ordinair? Airmailes sparen, dat is pas ordi nair." Big Brother Wat kritieken betreft werd waar schijnlijk nog het felst ingezet op dit omstreden bunkerproject van John de Mol in 1999. Het plan om negen mensen in afzondering in een huis in Almere te zetten en drie maanden te laten volgen door camera's'werd als a-moreel en onethisch bestempeld. Al lang voor de eerste uitzending op Veronica maakte Jan en Alleman zich druk over Big Brother. Het geestelijk welzijn van de hoofdpersonen werd ondergeschikt ge maakt aan kijkcijfers en markt aandelen, doceerden veel kran ten. Mensen zouden tot in wc en douche gefilmd worden, er zou sprake zijn van 'wurgcontracten', huisartsen en politici in Almere maakten zich kwaad, psychologen vreesden ook de druk waaronder de thuisblijvende familieleden van de deelnemers zouden ko men te staan. Zelfs de dierenbe scherming protesteerde, na ge ruchten dat de deelnemers met Big Brother. Archieffoto: GPD/Rob Keeris een Ruud, Willem, Karin en de andere bewoners. „We hebben bewezen dat het leven van gewone men sen, inclusief de momenten van saaiheid, intrigerende televisie oplevert", constateerde De Mol tevreden na afloop. Hij vond dat de makers integer te werk waren gegaan. „Kijk, het was een koud kunstje geweest om negen mensen tegen elkaar op te zetten en hen met seks over de keu kentafel te laten rollebol len, maar dat hebben we niet gedaan." Big Brother werd de grote internatio nale doorbraak van En- demol. Coby en Stefan: Ja, ik wil een miljonair (maar niet voor lang). Archieffoto: Ton Kastermans kerst een kalkoen zouden moeten slachten en dat een zwangere kat achter de hand zou worden ge houden voor als het programma saai werd. Dagblad Trouw kopte zelfs 'Psycholoog acht zelfdoding niet uitgesloten'. Maar kijkers én adverteerders bleken dol op Bart, Ja, ik wil miljonair Met afgunst en afschuw, maar massaal, keek Neder land in 2000 naar het pro gramma Ja, ik wil een miljo nair, op RTL4. Trouwen met een volslagen onbekende van wie je alleen maar weet dat hij een vette bankreke ning heeft, dat doe je toch niet. In Amerika had het programma al als bijnaam America's funniest prosti tutes gekregen, en in Ne derland Assepoester 2000. Bijna vijftig vrou wen meldden zich aan voor de 'sla venmarkt' zoals het programma met presentator Carlo Boszhard werd afgeschilderd. Uiteindelijk zagen 2,5 miljoen kijkers hoe uit de drie bruiden in vol ornaat bun- geejump-miljonair Stefan Kerk- hofs voor Coby Bos koos. Overi gens hield het sprookje niet lang stand. Er rezen twijfels bij de rijk dom van de Belgische bruidegom die bovendien een voorkeur voor mannen bleek te hebben. Colum nist Luuk Koelman deed bij de politie aangifte van het 'schijnhu welijk'. 'Gezien het nationale ka rakter van de kwestie' verzocht hij de minister van justitie 'de vol gende personen/organisaties strafrechtelijk te vervolgen: bruid Coby, bruidegom Stefan, tussen persoon de heer C. Boszhard en RTL /De Holland Media groep wegens het aanzetten tot het ple gen van een strafbaar feit'. I want your baby De gedachte achter een sperma donorshow, zoals die van Ende- mol International, is niet nieuw. Al in 2001 werd in Aalsmeer nage dacht over een show voor alleen staande moeders die een sperma donor mogen uitzoeken. Naar verluidt was dit een ideetje van ex-dj Eddy Keur. Vrouwen van rond de veertig die dol graag een baby wil den, zouden voor de camera een keuze moeten maken uit enkele mannen die bereid waren hun zaad cif te staan. Als gevolg van alle op hef, de Tweede Ka mer besprak de kwestie en een 'geschrokken' Joop van den Ende keurde de formule publiekelijk af, verdween het plan in de beruchte la. Je eigen begrafenis Presentator Rolf Wouters deelde begin 2003 met trots in een inter view mee dat hij bij de Avro nog een mooi idee voor een televisie programma had ingeleverd: Je Ei gen Begrafenis. Hij dacht daar mee het 'allerlaatste taboe' op de beeldbuis te kunnen doorbreken. In het programma zou iemand gefingeerd dood worden ver klaard, om vervolgens te kijken hoe de deelnemers aan dit 'dood- programma' zouden reageren op het sterfgeval. Voor de duidelijk heid: zij zouden niet in de veron derstelling verkeren dat de hoofd persoon daadwerkelijk zijn laatste adem had uitgeblazen. De Avro was niet blij met de heid waarmee Wouters over programmavoorstel had ger De omroep deelde zuinigjes 'zich niet veel te kunnen voc len van een combinatie van amusementsshow en de dot Van Je Eigen Begrafenis en c gens ook van Wouters zelf is dien nog maar weinig vemoii^ Make me beautiful 2003 was het jaar van de cosily sche operaties op televisie. Ink^ programma Make me beautimV( op Net 5 waren voor het eerstf aj derlanders te zien die een mij|W( goed gelukt of uitgezakt lichaLv deel op kosteqet de zender liet^ t verfraaien. Dr^ C( duizend landg,ri, ten meldden 2^[c aan voor de og te knapbeurt vaijBr( weken die nau lettend met de_ mera werd ge-J© volgd. Dergelijj programma's I keren sluimerig gevoelens van onvrede aan, sU den allerlei medici. Veel vroi%n maar ook mannen zullen op £e] idee komen dat zij nu eindelik v ook eens wat aan hun uiterlijk moeten laten doen. In een in|ge zonden brief in de Volkskrant den enkelen van hen dat er g^g kopere manieren zijn om ie- tt0 mands zelfrespect en zelfvert^ c wen op te krikken. Zij stelden^» der meer een cursus Teren acjuti teren van onvolkomenheden'^ voor. Maar ja, daar blijft natujtw geen hond voor thuis. Inmidij js zijn programma's als Make r%h Beautiful al lang ingehaald do extremere varianten. Op MT\_ want a famous Face te zien gf" weest: deelnemers kregen dof middel van plastisch chirurgii uiterlijk van hun idool aangewj ten. |g, Bernice Breure 99 int tin ENDEMOL ENTERTAINMENT Klassieke muziek nieuw wapen in strijd tegen overlast Chopin en Mozart wekken romantische ge voelens op bij mantelbavianen. Een boer laat zijn varkens symfonieën horen om ze beter te laten slapen. Winkelcentra in het Utrechtse IJsselstein en Nieuwegein den ken nóg een voordeel ontdekt te hebben van klassieke muziek: hangjongeren weten niet hoe snel ze weg moeten komen. Mu ziek kan gedrag beïnvloeden. Maar soms werkt het averechts. „De opbouw, ritmestructuur en toonsoor ten van muziek kunnen inderdaad gedrag en stemming beïnvloeden," legt muziek- therapeute Gea van Straaten uit. „Maar je kunt niet zeggen dat een muziekstuk van Mozart mensen altijd socialer maakt. Dat is per individu verschillend." De muziektherapeute weet dat in sommige winkels klassieke muziek wordt gedraaid om klanten op hun gemak te stellen en hen langer binnen te houden om meer te laten kopen. „Maar als je de muziek niet mooi vindt en je kunt het niet afzetten, word je daar juist agressief van." Hangjongeren in winkelcentra bleken over duidelijk een hekel te hebben aan de klas sieke tonen die daar te horen waren. Zij be sloten ergens anders heen te gaan. Toch is die aanpak niet overal even succesvol. In IJsselstein loste de doelgroep het door klas sieke muziek ontstane probleem op geheel eigen wijze op: ze molden de speakers. De middenstanders geven zich echter niet zomaar gewonnen. „We merkten dat door de klassieke muziek de overlast minder werd," vertelt een IJsselsteinse winkelier. „Ik denk dat we de speakers gaan repare ren en gewoon doorgaan met dit project." Doorgaans wordt in winkels en winkelcen tra muziek juist gebruikt om klanten een 'prettige winkelervaring' te geven en zeker niet om ze weg te jagen. .Achtergrondmu ziek moet de doelgroep een winkel in trek ken," zegt Synco van Keulen. Hij werkt bij een bedrijf dat winkels voorziet van achter grondmuziek. „Iedereen noemt het 'mu- zak', maar die term klopt niet meer. Dat omvat alleen instrumentale liftmuziek en wij gebruiken ook top-40-nummers." Achtergrondmuziek is volgens Van Keulen vaak gericht op een brede doelgroep: van 2-jarige kinderen tot bejaarden. Het is be langrijk datje met de muziek niemand kwetst of irriteert: dus geen nummers met een bepaalde boodschap of schuttingtaai. Ook de klassieke nummers worden met zorg gekozen. „Het mag niet te zwaar zijn. Geen Mahler bijvoorbeeld, maar wel Ber- dien Stenberg." Van Keulen legt uit dat zijn bedrijf samen met de klant een 'doelgroepprognose' maakt: „Wij vragen ons af welke muziek de doelgroep van de winkel wil horen." De rlii eg ve: formule van de winkel en de muziek n|i j ten voor een goed samenhangend gehf zorgen. Dan voelt de klant zich thuis en is de 1f' groter dat hij wat koopt. „In een wink&« Blokker kun je bijvoorbeeld geen heavf metal draaien." ERI Een verzoek van McDonald's illustreer volgens Van Keulen het beste hoe mu^sj gedrag beïnvloedt: „Een grote groep 1%C jongeren zorgde iedere avond voor ov^e bij een McDonald'sfiliaal. De jongerei^e kochten alleen een cola en hingen de avond een beetje rond. Om ze weg te gen, zijn we daar klassieke muziek gaalg,- draaien. Toen kwamen ze niet meer teys Maar als we Rhythm Blues waren ga,sjj draaien, hadden ze er elke avond een i p je gehad." he Karin van de Wiel De kans dat de zogeheten 'spermadonor shows' waarmee Endemol International de markt op gaat binnenkort ook in Nederland zijn te zien, is niet bijster groot. Zowel RTL Nederland als SBS Broadcasting laten we ten geen interesse te hebben voor de pro gramma's. In Sperm Race, dat waarschijnlijk in Duits land op televisie komt, wordt gezocht naar de man met de beste kwaliteit zaad van het land. Het programma-idee Make me a Mum (Maak mij moeder), dat inmiddels is aan geboden aan enkele zenders in Groot-Brit- tannië en Amerika, strijden mannen om een bizarre hoofdprijs: het mogen bezwan geren van een aantal vrouwen. RTL acht Nederland nog niet rijp voor der gelijke programma's, al erkent de woord voerder dat dit binnen twee, drie jaar weer kan omslaan. „Maar vooralsnog zien we het niet zitten." Ook SBS is niet zo hap aldus een zegsvrouw. „Het gaat ons er zozeer om dat er in zo'n programma gi zen worden overschreden, we vinden formule gewoon niet interessant geno« Al erkent ook zij:',, Maar niets is verant lijker dan de mediawereld." e I en in Ier dw 'In. Endemol International baart opzien met plannen voor programma's waarin mannen strijden om de titel 'de beste kwaliteit sperma van het land' of als hoofdprijs het bezwan geren van een aantal vrouwen kun nen winnen. 'Gekker moet het niet worden', klinkt het direct. Een over zicht van controversiële tv-formu- les die deze 'spermashows' voor gingen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 2