KUNST CULTUUR Rembrandtfestival wordt een blijvertje Bedreigingen en kwetsende teksten in raps zijn niets nieuws Manifestatie rond Annie M.G. Schmic Producenten ruziën over 'Vet Hard!' Sharon Stone in Rolling Stone Strijkers Gilde verrasl met geraffineerd conce Expositie lijkwade Oranjes in Breda maandag 19 JULI 2004 Hans Bouwens (George Baker). Foto: Hans van Weel 'Una Paloma Blanca' weer hit Hilversum - In 1975 was het een wereldhit waarvan in totaal ongeveer 9 miljoen exemplaren werden verkocht, maar 'Una Paloma Blanca' van de Neder landse George Baker Selection gooit anno 2004 nog steeds ho ge ogen. In Australië dit keer, waar het nummer in een recla me van Toyota is te horen. De Australische belangstelling voor zanger Baker is zo groot dat platenmaatschappij EMI in dat land een Greatest Hits-album van de zanger gaat uitbrengen. EMI spreekt van een ware George Baker-hype 'down un der', die mede wordt aange wakkerd door het voortdurende succes van Quentin Tar an tino's film 'Reservoir Dogs'. Daarin is 'Little Green Bag' te horen, een andere grote Baker-hit Partituur van Offenbach terecht parus - In het operagebouw in Parijs is een handgeschreven partituur van de opera 'Les Contes d'Hoffman' van Jacques Offenbach gevonden. Experts hebben altijd aangenomen dat het enige exemplaar in 1887 in een brand verloren ging. Sinds dien is getracht aan de hand van fragmenten de partituur te reconstrueren. De partituur, met aantekeningen van Offen bach en anderen, werd terugge vonden tijdens het opruimen van de archieven van het ope ragebouw. 'Stille Nacht' in première vlissingen/scheveningen - Op zaterdag 11 september gaat tij dens het filmfestival Film by the Sea in Vlissingen de Nederland se speelfilm 'Stille Nacht' in première. De film is een psy chologische thriller met hoofd rollen voor Victoria Koblenko, Caro Lenssen, Liesbeth Kamer ling, Josefien Hendriks en Christel Oomen. Een tweede vertoning, ook in aanwezigheid van de acteurs en filmmakers, heeft plaats op dinsdag 14 sep tember in Scheveningen. Film by the Sea beleeft dit jaar zijn 6e editie met als rode draad de relatie tussen film en literatuur en een focus op de cinema van de tien nieuwe EU Lidstaten. Het festival vindt plaats van 10 tot en met 19 september in Ci ne City in Vlissingen en van 13 tot en met 17 september in het Pathé Theater in Scheveningen. Organisatoren blikken tevreden terug op driedaags evenement door Herman Joustra vervolg van voorpagina leiden - De eerste editie van het Rem brandfestival is geslaagd, vindt de orga nisatie van het driedaagse evenement in Leiden, dat afgelopen donderdag begon. Zij blikt ondanks een aantal schoon heidsfoutjes tevreden terug. „We heb ben dit als een test voor de komende af leveringen beschouwd", zegt Frank van Leeuwen van de VW Holland Rijnland, een van de drijvende krachten achter het festival. „En die test is geslaagd. Sterker nog, het festival heeft onze stoutste verwachtingen overtroffen. Qua belangstelling en qua reacties." Hoeveel belangstellenden het festival, dat op verschillende plaatsten in de Leidse binnenstad werd gehouden, amsterdam/anp - Filmpro ducenten Fu Works en Rot terdam Films hebben ruzie over de financiering van de Nederlandse actiekomedie Vet Hard!'. Volgens Fu Works bestaat er een over eenkomst voor coproductie. Rotterdam Films spreekt dat tegen. Fu Works heeft Rot terdam Films gesommeerd zijn financiële verplichtingen na te komen, anders stapt hij naar de rechter, heeft direc teur San Fu Maltha van Fu Works zaterdag laten weten. Directeur Dirk Rijneke van Rotterdam Films stelt zich op het standpunt dat er niet meer dan een oriënterend gesprek heeft plaatsgevon den. Het belangrijkste gevolg is ondertussen dat het Rot terdams Fonds voor de Film een al toegezegde bijdrage van 3,8 miljoen euro aan het budget dreigt in te trekken. Het fonds verleent alleen medewerking aan producties waaraan Rotterdamse copro ducenten deelnemen. In ruil voor de subsidie vonden meerdere filmopnames in de havenstad plaats en zijn veel van de crewleden Rotter dammer. Vet Hard!' is inmiddels toe aan de 29ste van veertig voorgenomen productieda- gen. De film gaat over twee criminele broers die een overval op een geldtransport beramen om hun stervende vader te redden. Jack Wou- terse en Kurt Rogiers spelen de broers. Vet Hard!' is van af februari 2005 in de biosco pen te zien. heeft getrokken is niet bekend. Maar het doel van de organisatie, het vergoten van de bekendheid van Leiden als ge boortestad van een van 's werelds be roemdste schilders, is zonder twijfel ver wezenlijkt, vindt Johan Volkers, die met name betrokken was bij de uitvoeringen van de zogenoemde wagenspelen. ,,Af en toe dacht ik bij mezelf: hoe is het mo gelijk? Want we hadden echt niet ver wacht dat we de eerste keer zoveel pu bliciteit zouden krijgen, zeker niet in de landelijke media. Maar we hebben in verschillende kranten gestaan en we zijn op televisie geweest. Bovendien hebben we vanuit het publiek veel positieve re acties gekregen." Vooral de wagenspelen, waarbij drie kluchten uit de tijd van Rembrandt wer den opgevoerd, de Rembrandtwande- ling door de stad en de levende Nacht wacht, die op verschillende plekken in het centrum gestalte werd gegeven door professionele acteurs, vielen in goede aarde bij het publiek. Het waterconcert van Marcus en de film over Rembrandt, die op een klein schermpje werd ver toond, kregen de minste bijval. Bovendien neemt de organisatie de kri tiek over de onvolledige informatievoor ziening ter harte. Zo stonden de begin- en eindtijden van de verschillende acti viteiten in de meeste gevallen nergens vermeld. Een aantal belangstellenden kreeg zo nul op het rekest, omdat de ac tiviteiten nog niet waren begonnen of al waren afgelopen. Ook was de plaats van handeling niet altijd even duidelijk. De VW en vrijwilligers in de binnenstad deelden folders uit aan passanten en new York - 'Basic Instinct'-actrice Sharon Stone siert met een aantal foto's het nieuwe nummer op van het Amerikaanse tijdschrift Rolling Stone Magazine. Stone is geïnterviewd door het magazine, onder meer over haar rol in de film 'Catwoman'. Hoewel de actrice zich op de set behoorlijk kattig zou hebben gedragen vertolkt ze niet de rol van Catwoman. Die is gegeven aan Halle Berry. Foto: Reuters/Tony Duran/Roliing Stone Magazine ook de speciaal hiervoor in het leven ge roepen stadsomroepers voorzagen voor bijgangers van informatie. Wie deze 'boodschappers' niet tegenkwam, moest echter gissen waar de festiviteiten plaatsvonden. .Achteraf was bewegwij zering misschien wel zo handig ge weest", vindt Volkers. De organisatie evalueert de eerste editie binnenkort. Zeker is al wel dat het Rem brandtfestival een vervolg krijgt. Volkers: „Het moet natuurlijk niet zo zijn dat het na 2006, het 400ste geboortejaar van Rembrandt, afgelopen is. De bedoeling is dat het festival de komende jaren wordt uitgebreid en wordt geprofessio naliseerd. Dat moet gewoon. Leiden heeft een van de bekendste Nederlan ders ter wereld binnen de stadsgrenzen gehad. Dat moet de stad uitbuiten." muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Nederlands Strijkers Gilde o.l.v. Bas Wiegers, m.m.v. Raaf Hekkema (saxofoon). Gehoord: 17/7, Lokhorstkerk, Leiden. 'Een landelijk muziekgezel schap dat jaarlijks een project strijkorkest samenstelt uit ge vorderde amateurs', zo introdu ceert zich het Nederlands Strij kers Gilde. Dat kan best een leuke avond worden met zo'n ad-hoc groep, denk je dan. Maar dat blijkt héél zacht uitge drukt, wanneer je dit gilde on der leiding van rasmusicus Bas Wiegers hoort spelen. Metter daad een goed gekozen naam; in de Gouden Eeuw kreeg je pas toegang tot een Gilde als je een volwaardig meesterstuk had af geleverd in je eigen stiel. Ook deze amateur-strijkers leveren na hard werken professioneel vakmanschap in een lang niet alledaags programma. Keer op keer worden we verrast tijdens dit geraffineerd opgebouwde concert. Direct al in de frank en vrij ge speelde Volksmelodieën' van Witold Lutoslawski. Klagelijk, of in pittige pizzicatolijntjes, in strakke harde samenklanken, in brede vlagen of in drammerig aangezette frasen. Ze verwijzen duidelijk naar Bartóks 'Micro- cosmos' en kinderliedjes. In de twee Nocturnes van Wil- bert Bulsink strijkt het NSG een prachtig homogeen en donker fluweel coloriet uit over nachte lijke taferelen. Vanuit een ver fijnd opgebouwde frase van re peterende noten ontwikkelt zich een tere melodie die steeds heller en hoger beweegt zonder spanning te verliezen. Even la ter vervagen scheurende disso nanten om op te lossen in niets. Een geweldig spelende Raa Hekkema steelt de show in 'Concert voor saxofoon en strijkorkest' van de Zweed Erik Larsson. Soepel, volm organisch is zijn speeltranl sax kleurt van nevelig wit ij lieflijke Adagio tot snerpen geel in het Allegro scherzai De beide cadenzen zijn vai weelderige, ademende sch heid. Eigenzinnig wervelt 2 sound, soms even als eens omhoog schietend, door d steeds pregnantere orkest) a Het aanvankelijk wiegend; gio stuwt als een zee bij op mende storm en eindigt al spinnende poes bij het haa vuur. Orkest en solist nade elkaar zeer dicht in spankr en intentie. Piazzolla's 'Fuga' swingt in heerlijke tegendraadse, lid ketsende ritmes, eerst bij d eerste violen, verderop in i e laagste regionen bij de groi strijkers. \Tak voor het slot spuiten de violen als een k harde waterstraal uit een h drukslang; heftig! Was Larsson een hoogtepi bij Lutoslawski's 'Musique nèbre' ligt tenslotte het zw tepunt. Aangevuurd door begeesterd dirigerende Wi wordt er indrukwekkend n en intens gemusiceerd. Tn sombere melodielijnen dit kaar mijden of pijn doen ken min of meer gezamenl een groef, die grotesk en h ringwekkend uitloopt op e rammende akkoorden. Boet geesten huilen, grafstenen schuiven over elkaar heen, maar al deze geluiden gaai voorbij, doven, verstillen één klagende cello op de p hopen overblijft, verweesd de Lokhorstkerk blijft het 1 heel lang doodstil. almere - De opening van het nieuwe bioscoopcomplex Uto polis in Almere wordt van 17 tot 20 november opgesierd met een culturele manifestatie rond Annie M.G. Schmidt. Het Annie Media Geniek Festival valt sa men met de première van de film 'Pluk van de Petteflet'. Daarnaast zullen ook de films 'Abeltje', 'Otje', 'Minoes' en 'Ja zuster, nee zuster' te zien zijn en historische afleveringen van de televisieseries 'Pleisterkade 17', 'Beppie', 'Otje' en 'Ibbeltje'. Festivalbezoekers kunnen ook hoorspelen zoals 'De Familie Doorsnee' beluisteren of een documentaire of interview be kijken. Het festival wordt geoi seerd door de Stichting 1 M.G. Schmidt Huis. Deze ting werkt aan een culture tractiepark in het toekou stadsdeel Almere-Poort d naam gaat dragen van i 1995 overleden schrijfster, in komt onder meer een manente expositie die is g aan haar leven en werk. V( gaande aan de realisatie va huis en beeldenpark 01 seert de stichting de kon jaren een aantal culturelf nifestaties in de stad, wa het Annie Media Geniek val de eerste is. Extreme hiphop: 'Het uiten van je mening is het allerhoogste goed' door Jeroen Veenstra Amsterdam - Het lijkt een nieuw fenomeen, bedreigingen in rapvorm. Nederlandse rap groepen trokken onlangs de aandacht met grievende teksten over de politici Ayaan Hirsi Ali en minister Verdonk en IND- medewerkers die met kamp beulen werden vergeleken, ook joden en homoseksuelen zijn onderwerp van zogenaamde haatraps. Hiphop is echter al tijd maatschappijkritisch ge weest, jongeren uit de Ameri kaanse achterstandswijken hebben altijd hun frustratie en onmacht in raps geuit. Zij ga ven hun barre omstandigheden met de muziek een positieve wending. Eerst nog in algemene termen en met een boodschap zoals 'The Message' en 'White Lines' van hiphoppioniers Grand Master Flash and The Furious Five begin jaren '80. Later werd de toon al harder en dreigen der, met 'Fuck The Police' van N.W.A. in 1988 als eerste be kend voorbeeld. De plaat 'Body Count' van de gelijknamige rapmetal-band onder aanvoe ring van Ice T werd in 1992 uit de handel genomen omdat er een nummer op stond met de titel 'Copkiller'. Later kwam de plaat toch weer uit maar zonder het gewraakte nummer. Ook Public Enemy en de rappers Professor Griff en Ice Cube wa ren begin jaren '90 tekstueel controversieel. Rapper Paris speelde toentertijd echt op de man en verklaarde in 1992 de toenmalige presi dent Bush dood. Zijn album 'Sleeping With The Enemy1 werd niet door zijn platenmaat schappij uitgebracht vanwege het nummer 'Bush Killa'. In dat nummer wordt met behulp van De groep die zich op dit moment het meest benadeeld voelt zijn de Marokkaanse jongeren. Dat bewezen 'Kutmarokkanen??!' van Raymzter (rechts) en Ali B (links) in het nummer 'Geweigerd.nl'. Foto's: Ton Kastermans geluidsfragmenten gesugge reerd dat president Bush wordt vermoord, en Paris geeft toe dat hij de dader is. Ook in Frankrijk kwam een rapgroep in de pro blemen vanwege hun teksten, 'NTM' (Wat staat voor Nigue ta Mère; Neuk je moeder) verweet in 1993 de Franse politie cor ruptie en machtsmisbruik. Met _als gevolg een boycot op de ra dio. De grootste rapper van dit mo ment, Eminem, is in 2000 ook beticht van kwetsende teksten over homo's. Door samen met Elton John op te treden pro beerde hij dit beeld recht te zet ten. Controverse is dus een vaststaand onderdeel van hip hop. Ook in Nederland. De Spookrijders kwamen met 'Klokkenluiders' al eens nega tief in het nieuws omdat ze rel len zouden hebben veroorzaakt op het Mercatorplein in Am sterdam, en zelfs geinponem Def Rhymz is wel eens van dis criminatie beschuldigd in zijn teksten. Nu is er grotere ophef over rap- teksten ontstaan. Relatief onbe kende rapgroepen als het Noord Nederlands Taaltech nisch Offensief (NNTTO) en DHC en de Sluipschutters heb ben voor beroering gezorgd, nadat via internet nummers van hun hand zijn gevonden met grievende teksten. Het NNTTO noemde de medewer kers van de Immigratie en Na turalisatiedienst (IND) kamp beulen, en ook minister Ver- donk komt er slecht vanaf. Ac tualiteitenprogramma NOVA vond op het web de 'Hirsi Ali Diss' van DHC (Den Haag Con nection) en confronteerde de politica met de tekst. Ze deed aangifte van bedreiging waarna drie leden van DHC werden op gepakt. Inmiddels zijn ze alle drie vrij. Het Centrum Informatie en Do cumentatie Israël (CIDI) deed aangifte tegen De Sluipschut ters omdat ze teksten als 'Alle joden moeten dood' en 'Fuck de homofielen' bezigden. Maar moeten de teksten eigen lijk wel zo serieus genomen worden? Er zijn altijd extreme denkbeelden geuit op muziek, uit de hoek van de neonazi's komen al heel lang discrimine rende teksten, die ook via bandjes en internet worden verspreid. In het gabbertijdperk werden de stevige beats ge bruikt om beledigende vocalen toe te voegen. Maar tot grote escalaties kwam het nooit. Tegenwoordig zijn hiphop en aanverwante stromingen veruit de meest populaire en toegan kelijke muziekstijl in Neder land. Niet zo vreemd dat ama teurs de makkelijk met de com puter te creëren beats en rijm teksten gebruiken om hun kri tiek te spuien. Door hun oner varenheid, zoals het geval is bij DHC, zijn de teksten nogal on beholpen. De Sluipschutters, van wie wordt vermoed dat ze uit Feyenoordsupporters be staan, lijken vooral te willen provoceren. Maar het al langer aan de weg timmerende NNT TO heeft al verklaard dat ze achter hun mening blijven staan, het gewraakte nummer 'IND' zal waarschijnlijk echter niet op hun te verschijnen al bum 'Rampzalig' komen. De hele maatschappij is hardgr en uitgesprokener geworden, mensen worden met naam en toenaam genoemd. En de kri tiek bestaat uit stevige bewoor dingen. De taal op straat ken merkt zich tegenwoordig im mers door zeer krachtige ter men, waar scheldwoorden een doodnormaal onderdeel van de stoepvocabulaire zijn gewor den. Niet zo vreemd dat jonge ren die met muziek bezig zijn, dit oppikken en gebruiken. Ze zijn gewend om zich zonder zich om de gevolgen te bekom meren uit te drukken. En de groep die zich op dit mo ment het meest benadeeld voelt zijn de Marokkaanse jon geren. Dat bewezen 'Kutmarok kanen??!' van Raymzter en Ali B in bijvoorbeeld het nummer 'Geweigerd.nl' al. En nu dus de 'Hirsi Ali Diss' van DHC. De reactie van politici duidt op de enorme kloof die er is tussen de politiek en de straat. Toen tien jaar geleden in de Verenig de Staten een controverse ont stond vanwege rapteksten werd daar in Nederland over gegnif feld, dat zou hier nooit kunnen gebeuren. Maar nu er soortge lijke Nederlandse teksten ver schijnen, staat Nederland op zijn achterste benen. Inmiddels komen de eerste steunbetuigingen, onder meer weer via internet waar beken dere rappers zoals Tim van VSOP uit Spijkenisse de vrijheid van meningsuiting berappen. En ook uit onverwachte hoek komt support, cabaretier Theo Maassen gaat eveneens een rapnummer uitbrengen. In 'Doodsbedreiging' vecht ook hij voor het recht van meningsui ting, want: „Het uiten van je mening, is het allerhoogste goed. Dat is juist iets wat haat ontlaadt, en niet wat woede voedt." breda/anp - De lijkwade een oudtante van Willem Oranje die bij opgraving de Grote Kerk van Breda gevonden, mag worden toongesteld. Het Konii Huis heeft daar bij hoge zondering toestemming gegeven. De wade is van augustus vier weken in de te Kerk te zien. Het gaat om nog toonbai len van de lijkwade van burga van Baden. Zij 1 van 1450 tot 1501 en wa trouwd met Engelbrecht Nassau, Heer van Breda 1 1504). De doeken zijn in gevonden bij de restai van het familiegraf vai Oranjes in de Grote Kerk, gens deskundigen een ui vondst. In het graf liggen Nassaus van voor de Refo tie begraven. In 1404 deed Graaf 1 brecht I van Nassau zijn de in de Nederlanden. Hij in 1403 gehuwd met Johi van Polanen uit Breda en daarmee toe tot de Holla adel. De graaf geldt als gi legger van de Nederla Nassau-dynastie. Breda viert dit najaar dal zes eeuwen Nassaustad is, exposities, lezingen, conc en andere culturele manif ties waarin de band tusse Nassaus en Breda cc staat. Prins Willem-Ale: opent op 29 september dl positie 'Pronk en Praal' ij Grote Kerk. Een hoogte! wordt ook de historische] tocht op 11 september, de intocht van Engelbri wordt nagespeeld. is, Ct I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 8