KUNST CULTUUR Simon Garfunkel op tournee: Wie is Mrs. Robinson Henk van der Meyden doet bij Vermeer inspiratie op voor musical Rembrandt Niets dan gezelligheid bij cartoonrockabilly s 'Het gaat zoals een kip die scharrelt: achteruit' fl Oorlogskunst terug naar familieleden vrudag 16 JULI 2004 jnse kom: 3,9 miljoen euro. 'epa cordbedrag meinse kom in - Een glazen kom uit de 3 ran de Romeinen heeft isdagavond voor de derde rt een recordbedrag opge- it. Een telefonische bieder thet kunstvoorwerp op 5 eiling in Londen voor 2,6 miljoen pond (3,9 mil- dieuro). De kom, die is ver met een verfijnd raster, >rt uit de derde eeuw en is dien intact gebleven. Een verzamelaar kocht hem nc. 79 voor 520.000 pond, toen j, ecord voor een antiek gla- Dorwerp. Zeven jaar later ie kom voor 2,1 miljoen in andere handen over. nnddans loordwijk IMG - De tweede editie tranddans langs de kust van 1 tot en met 4 sep- j'n er plaats op vijf locaties de Nederlandse kust, inder Noordwijk. De 3[ se Iris van Peppen heeft ieuwe choreografie ge- tvoor vijf danseressen uit ië, Israël, Duitsland, e en Nederland. De voor- igen duren 20 minuten. 5e emière staat gepland voor jstus bij strandpaviljoen rartel op het Zuiderstrand len Haag. inero maakt iie-film door Hans Visser Amsterdam - „Prachtig en spectacu lair", zegt Henk van der Meyden. „Liefdevol gemaakt. Echt heel goed." Het mag duidelijk zijn, de theaterpro ducent en circusdirecteur is een en al bewondering voor de opera 'Writing to Vermeer' van Louis Andriessen en Peter Greenaway. Deze week was deze voorstelling van De Nederlandse Opera te zien in het Amsterdamse Muziektheater. Samen met zijn vrouw Monica Strotmann, ontwerper Jan Aamtzen en zijn zuster en choreograaf Stanley Burleson kwam hij daar kijken om te vast te stellen hoe regisseur Saskia Boddeke inderdaad op een artistiek en tech nisch adembenemende wijze de ze ventiende eeuw van schilder Johan nes Vermeer op het toneel verbeeldt. Want over twee jaar wil Van der Mey den zelf in het koninklijk theater Car ré zijn musical over Vermeers tijdge noot en collega Rembrandt brengen. Dus moet ook daar de Gouden Eeuw tot leven komen. „Ik heb met open mond naar de vormgeving zitten kijken. Bk vind dit werkelijk vernieuwend en inspire rend. Als je ziet hoe film, toneel, bal let en opera hier bij elkaar komen mag je werkelijk spreken van totaal theater. Echt, ik ben vol bewonde ring. Maar je moet oppassen dat je niet verdrinkt in pure schoonheid en effecten. Dit is één grote videoclip, maar dan wel in positieve zin. Je zit steeds te kijken met een gevoel van: wat komt er nu weer? Wel vind ik dat deze opera te weinig over mensen gaat. Je begint niet echt van iemand te houden. Bij 'Rembrandt' staan vooral de personages centraal, meer emotie. Maar dat is dan ook musical, volkstheater." Louis Andriessen, componist van Writing to Vermeer', citeert hier en daar de muziek van Jan Pieterszoon Sweelinck. En ook Van der Meyden is van plan in de musicalmuziek van zijn 'Rembrandt' de componisten van de zeventiende eeuw duidelijk te la ten doorklinken. Andriessen bewijst met zijn bepaald niet volkse muziek dat zoiets heel goed kan: „Prachtig zoals je hier Sweelinck terughoort. Maar ik dacht ook even de muziek van Lully te herkennen. Die zit ook in de film 'Le Roi Danse'. Die man schreef toen in wezen al filmmuziek." Toch zat Van der Meyden ook met enigszins gemengde gevoelens te kij ken: ,,Als theaterproducent vind ik het erg jammer dat deze voorstelling maar zes keer is gespeeld. Zo veel kosten voor zo weinig avonden. Goed, in 1999 is er ook al een serie gespeeld. Maar deze week is dat toch nog maar zo'n 10.000 bezoekers. Writing to Vermeer' had daarom ze ker twee maanden in het Muziekthe ater moeten staan. Zeker in een tijd waarin het economisch allemaal wat minder gaat. Mijn hart bloedt als ik dan bedenk dat de gemeente Amster dam nu een miljoen subsidie bij een echt volkstheater als Carré wil wegha len." 'Rembrandt' beleeft zijn première op 15 juli 2006. Het is dan vier eeuwen geleden dat de schilder in Leiden werd geboren. De voorstelling wordt voorbereid en ingespeeld in de nieu we schouwburg Het Park in Hoom. Intussen is zijn 'Rembrandt' al een eind gevorderd. Van der Meyden: „In grove lijnen is de basis klaar, maar we hebben nog een lange weg te gaan." mg - Twintig jaar na 'Day ie Dead' gaat George Ro de legendarische specia- griezelfilms, komende _een nieuwe zombie-film ^fnen met 'Land Of The als titel. De 64-jarige ci- werkt tevens aan de voor- lingen voor een horror- al die 'Diamond Dead' ten. Romero maakte met door liefhebbers van inre hoog gewaardeerde de-films als 'Night Of The Dead' (1968), 'Dawn Of 1' (1978) en 'Day Of 1' (1985). De eerste reeg al eens een remake 10. Een remake van 'Dawn e Dead' werd een paar y den geleden uitgebracht dde zelfs het hoofdpro- Bt na van het Festival van li5- Ook voor de Leidse Waag heeft de tijd duidelijk even stilgestaan. Foto: GPD vervolg van voorpagina leiden - Ook bij het Gerecht en rondom de Pieterskerk hangt de sfeer van ver vervlogen tijden. Middeleeuws geklede lieden lopen er in het rond. Tot en met een ar me, in jute gehulde vrouw aan toe. Maar ook daar blin ken af en toe horloges en brilleglazen. En het schoeisel, op een incidentele klomp na, is zo nu en dan een tik keltje te modem. Sommige dingen zijn echter van alle tijden. Zoals vreemdgaan, drankzucht en hoerenloperij. Drie ver schillende kluchten worden er opgevoerd, bij het Ge recht, bij de Pieterskerk en voor de Hooglandsekerk. Kluchten uit de zeventiende eeuw, de eeuw van Rem brandt. En alledrie hebben ze vreemdgaan, drankzucht of hoerenloperij als thema. Het is zoals een der toneel speelster verzucht, terwijl zij over haar man klaagt: „Ik weet wel hoe het zit. Hij geeft veel te veel geld uit aan drank en hoeren." Maar voordat alle vrouwen elkaar nu aanstoten en zeg gen dat alle mannen hetzelfde zijn, nog even dit: ook vrouwen maken en maakten zich natuurlijk aan derge lijke praktijken schuldig. Het is zoals een der toneel spelers verzucht, terwijl hij over zijn echtgenote heeft. „Mijn vrouw hangt de beest uit en bedriegt haar man." En het wordt van kwaad tot erger. „Het gaat zoals een kip die scharrelt: achteruit." Dat gebeurde in de tijd van Rembrandt en dat gebeurt nu. En dat levert zo nu en dan in Leiden schilderachti ge taferelen op. muziek recensie Peter Bruyn Concert The Stray Cats. Gezien: 14/7, Paradiso, Amsterdam. Het is een van die merkwaardi ge succesverhalen in de ge schiedenis van de moderne muziek: het verhaal van new wave rocker Brian Setzer die er naast zijn 'echte' band er eind jaren zeventig ook nog een rockabilly-hobbygroepje op na houdt. Als het met die 'echte' band niks wordt en de hobby- groep aan populariteit wint zonder echt door te breken, be sluiten de drie het eens in het altijd zeer trendgevoelige Lon den te proberen. Het allereerste plaatje, 'Runaway Boys' dat The Stray Cats in 1980 samen met producer en rock-'n-roll speci alist Dave Edmunds maken, wordt een geweldig succes. On getwijfeld speelt het dan nieu we fenomeen MTV een belang rijke rol, want The Stray Cats zijn natuurlijk erg 'clip-geniek'. Na de Britse doorbraak volgt hel Europese continent en een jaar later Amerika. De drie wor den miljonair. De glamour stijgt ze naar de bol. De groep gaat uit elkaar. Soloprojecten lopen op niks - of minder - uit Eind jaren tachtig volgt de te ver wachten reünie. Weer tournees en platen - maar nu wat minder succesvol. Nogmaals gaat de band uit elkaar. En dan - in de jaren negentig - is het alleen Setzer die succes heeft met zijn zeventienkoppige bigband The Brian Setzer Orchestra. Maar hoe succesvol ook, een bigband op de been houden kost han denvol geld. En een concert met het oude trio betekent dan gewoon 'geld verdienen'. Commerciële motieven of niet, de drie Amerikanen maakten zich er woensdag bij het eerste van twee uitverkochte Paradi- so-concerten zeker niet met een jantje-van-leiden vanaL Goed beschouwd was de groep zowel muzikaal als uiterlijk al tijd al een karikatuur van de rockabilly - en dan 'karikatuur' in de betekenis van uitvergro ten van de details en clichés. Bijna vijfentwintig jaar na de hoogtijdagen mogen de kuiven dan niet meer zo fier staan, ver der is er weinig veranderd. De broodmagere Slim Jim Phantom bespeelt nog immer stoïcijns en staand zijn mini male drumkit. De al even strak spelende Lee Rocker sleept nog immer z'n contrabas over het halve podium en tilt het ding soms horizontaal alsof het een gitaar is. En Brian Setzer toont z'n klasse door drommels goed z'n eigen beperkingen te ken nen: ieder nummer perst hij er in feite weer precies dezelfde gitaarsolo uit. Nu de drie man nen halverwege de veertig zijn begint het cartooneske echter nog meer de overhand te krij gen dan het al deed. Bij The Stray Cats gaat het anno 2004 puur om de gezelligheid. Natuurlijk was het een litanie van hits. Met halverwege twee ballads waarbij Setzer z'n solo's gewoon wat langzamer speelde. In de toegiften ging Elvis nog even op het voetstuk, waarna de mannen afsloten met hun ook alweer twintig jaar oude laatste echte hitje: '(She's) Sexy and Seventeen'. Laten we ho pen dat Setzer daarmee op z'n dochter doelde; anders wordt het toch wat bedenkelijk. den haag/anp - Staatssecretaris Van der Laan (Cultuur) geeft uit de rijkscollectie vier kunstwer ken terug aan familie van de oorspronkelijke eigenaren. Die eigenaren raakten de werken in de Tweede Wereldoorlog kwijt Op advies van de zogenoemde Restitutiecommissie, die zich bezighoudt met claims op in de oorlog op drift geraakte kunst werken, zijn de werken nu weer aan de familie toegewezen, maakte de commissie gisteren bekend. Het gaat om drie landschappen van de 19e-eeuwse Nederland se schilders B.C. Koekkoek, A. Schelfhout en P.G. van Os en een tekening van tijdgenoot Jo zef Israels. De drie schilderijen zijn bij de familie van de oor spronkelijke eigenaar onderge bracht, maar die familie claim de vier schilderijen. De com missie is echter van oordeel dat de claim op één schilderij on voldoende hard te maken is. Aanleiding voor de claim vormt een vanuit concentratiekamp Westerbork verstuurde brief kaart. Op die kaart uit de eige naar de wens om een aantal schilderijen te schenken aan zijn niet-erkende zoon, die op groeide in een pleeggezin. De schilderijen waren na de arres tatie van de eigenaar, een jood se kunstverzamelaar en verzets man uit Amsterdan^n 1942 op onbekende manier tót zijn wo ning verdwenen. Het schilderij dat niet aan de familie is toegewezen betreft het werk 'Italiaans bergland schap bij avond' van een ano nieme kunstenaar. Volgens de commissie zijn er onvoldoende aanwijzingen om dat werk te identificeren als het op de brief kaart genoemde verloren schil derij 'Italiaanse bergen'. De tekening Visser te paard' van Jozef Israels had de oor spronkelijke joodse eigenaar in 1939, voor zijn vertrek naar Amerika, laten opslaan in Am sterdam. Tijdens de bezetting namen de nazi's de collectie in beslag en na de oorlog beland de het werk in de rijkscollectie. Een kleinzoon kwam de teke ning vorig jaar op het spoor. N JÉ eter Bruyn 50 kdam - Ruim twintig jaar n< 1 vorige reünie en vijfen- 1lf jaar na de opnamen van atste en meest succesvolle 1'Bridge over troubled Wa- lfS men Simon Garfunkel i T naar ons land. Woensdag treden ze op in de Amster- irena. )Sl 1967. De Amerikaanse re- irMike Nichols, die had lord' met zijn filmdebuut s afraid of Virginia Woolf? Elizabeth Taylor en Ri- Burton, trekt het plan |Ze :en nieuw project. De film ;tP he Graduate' heten, een ïtikoze tragikomedie over aar ige collegeboy Ben - ge- nIdoor de dan nog onbe- p Dustin Hoffman - die Ui fd wordt op de aanmerke- 1, n dere Mrs. Robinson. r m die om studentikoze ve k vroeg, vond Nichols. En A ;en maakten in het Ame- in halverwege de jaren u'zulke studentikoze mu- s het folkpopduo Simon 1 iinkel, die met 'The lof Silence' al een num- eiü -hit achter de kiezen had- eh cht enthousiast was met ij, 5 Simon niet. Maar ach, m Is was een gerespecteerd en 'n slechter hoefden ze er tn te worden. Zeker om- v it om reeds bestaande ileek te gaan. Dus zong eetal 'The Sound of Silen- geens opnieuw in voor ore Den maakten ze een imi 'ge - 'remix' zouden we 2004 zeggen - van een van idere nummers, 'Scar- B( gh Fair'. eb ik eigenlijk nog iets 1 s nodig", zei de regis- Bc b wil het verhaal althans. <oC Garfunkel zou vervol- in|,] egen Simon gezegd heb- W Maar Paul, jij hebt toch e onafgemaakte song oosevelt'? Als we dat nu "ogen als 'Mrs Robinson'? 10 t dan een refreintje was os' gniet. Dus werd besloten ,p plek van de coupletten 2d pig gewoon met 'doo do- l.S >-doo' op te vullen. Het - En zo goed, dat Nichols niet eens op meer tekst wacht te. Het kwam zó in de film. De coupletten volgden pas in de versie die het duo later op hun album 'Bookends' zetten. Die 'Mrs Robinson' werd voor jaar 1968 de tweede Amerikaan se nummer 1-hit van Simon Garfunkel. En een nouveauté, want het zou de eerste Ameri kaanse hit geweest zijn waarin het woord 'Jezus' voorkwam: 'And here's to you, Mrs. Robin son. Jesus loves you more than you will know. Wo, wo, wo.' Hun liedjes - of eigenlijk die van Paul Simon - zijn nog dage lijks op de radio te horen, maar als 'popmuzikanten' zijn ze ei genlijk nooit helemaal voor vol aangezien door de generatie die opgroeide met Dylan, Hendrix en The Stones. Eigenlijk heb ben Simon Garfunkel altijd een beetje een 'dooie dienders'- imago gehouden. Goed, Gar funkel mag dan een of twee keer door een politieagent zijn aangehouden omdat hij een jointje rookte en Simon trouw de, een jaar of twaalf geleden alweer, met zangeres Edie Bric- kell die half zo oud was als hij zelf. Maar daar ligt verder ook geen mens van wakker. Esqui- re-joumalist Robert Christgau noemde de muziek van het duo al 'rock-'n-roll voor mensen die niet van rock-'n-roll houden'. Studentikoos waren ze, Simon and Garfunkel. Gesjeesde stu denten, eigenlijk. De eerste had z'n kandidaats Engelse litera tuur gehaald en dacht erover om rechten te gaan studeren. De ander, meer een 'wiskunde knobbel', koos voor architec tuur omdat architecten er altijd zo interessant uitzagen: cordu roy broeken, shawltjes en ze rookten pijp. Paul Simon heeft nooit nagelaten zijn boekenkast in zijn liedjes te spiegelen. Het leverde hem soms het verwijt op een typische 'pseudo-intel lectueel zijn. Toch doet die kri tiek afbreuk aan het unieke en vooral hermetische oeuvre dat Simon tussen 1964 en 1970 bij elkaar schreef en dat dankzij de combinatie van de stemmen van Simon Garfunkel een miljoenenpubliek bereikte. Het centrale thema van de overgrote meerderheid van zijn songs uit de jaren zestig was de Simon Garfunkel: vijfendertig jaar na de opnamen van hun laatste en succesvolste album 'Bridge over troubled Water* treden ze op in de Amsterdam Arena. Foto: GPD/Sony eenzaamheid van het individu in de Amerikaanse samenle ving. En vooral het onvermogen tot communicatie. De allereer ste nummer 1-hit van de groep, 'The Sound of Silence', gaat er al over. 'People talking without speaking, people hearing wit hout listening'. En op die ande re vroege hit, 'I am a Rock' is het al niet anders: 'Ik heb geen vrienden nodig, die bezorgen mij alleen maar pijn', zingt het duo. Soms vereenzaamt de hoofdpersoon in een lied zo, dat hij - altijd een hij! - besluit de hand aan zichzelf te slaan. In 'Richard Cory' bijvoorbeeld. De rijkste man van de stad - grootindustrieel, playboy en weldoener - wordt door de ar beiders uit zijn fabriek benijd. Zelfs nadat Cory zichzelf een kogel door het hoofd heeft ge jaagd koesteren ze nog steeds de wens om in zijn schoenen te staan. Simon ontleende het thema en zelfs hele fragmenten van het lied regelrecht aan het gedicht 'Richard Cory' van de Amerikaan E A Robinson uit 1897, die zich weer door een krantenbericht had laten inspi reren. Nog meer eenzaamheid in 'The dangling Conversation', de sin gle die volgde op 'I am a Rock'. Eenzaamheid en gebrek aan communicatie binnen een op drogende relatie ditmaal. Si mon had grote verwachtingen van het nummer, misschien wel de meest ambitieuze song die hij tot op dat moment, zo mer 1966, had geschreven. Tot zijn teleurstelling haalde het nummer slechts de vijfentwin tigste plaats in Amerika en had daarbuiten nog minder succes. Critici vonden regels als 'And you read your Emily Dickinson and I my Robert Frost' ronduit 'snobberig'. Met dichters dwe pen in een popsong, dat was 'not done'. Ook de definitieve versie van 'Mrs Robinson' die voorjaar 1968 verschijnt is in feite een lied over de eenzaamheid van het individu in het 'upper-mid- dleclass' America. De affectie die de middelbare Mrs Robin son en de adolescent Ben voor elkaar voelen. En niemand die dat mag weten. Toch raakt de - naast de Jezus-referentie - meest opvallende regel van het lied een ander thema: "Where have you gone, Joe DiMaggio? A nation turns it's lonely eyes to you.' Het romantische verlan gen naar een Amerika dat er niet meer is. Naar de jaren vijf tig, toen de mogelijkheden nog onbegrensd leken - de tijd voor de Vietnam-Oorlog, het Var kensbaai-incident en de moor den op JFK en Martin Luther King. Hetzelfde Amerika dat Si mon bezingt in '(They've all co me to look for) America'. DiMaggio is natuurlijk de be faamde baseballer die nog een tijdlang met Marilyn Monroe getrouwd was. Er is onder Simon Garfunko- logen vaak gespeculeerd of de slotregel uit het nummer 'Bles sed' inderdaad verwijst naar de slotzin uit Voltaires roman 'Candide'. Er zijn talloze dis cussies gevoerd over de vraag of Simon zich voor 'The Boxer' heeft laten inspireren door het leven van Bob Dylan - wat hij overigens zelf ontkent. Maar als een paal boven water staat dat het laatste en meest succesvolle studioalbum dat het duo maak te - en dat met veel hangen en wurgen voltooid werd - 'Bridge over troubled Water', meer dan ooit Simon Garfunkel zelf tot onderwerp had. Het succes van 'Mrs Robinson' had ertoe geleid dat Mike Nichols in 1969 Art Garfunkel vroeg voor een rol in zijn volgende fUm, 'Catch 22'. Garfunkel nam de uitdaging aan - hij wilde ook wel eens meer dan de 'stem' van Simon zijn. Paul bleef achter in New York om nieuw repertoire te schrijven. De filmopnamen in Mexico namen echter vele maanden meer in beslag dan voorzien. Ondertussen begint Simon zich behoorlijk eenzaam te voelen, zoals hij beschrijft in The only living Boy in New York'. Ook 'So long, Frank Lloyd Wright', hoewel aan de oppervlakte een eerbetoon aan de vermaarde Amerikaanse ar chitect. schreef Paul voor Art, de 'would be architect'. Let vooral op de regel 'All of the nights we'd harmonize till dawn'. Over de tijd dat er nog niet het geringste barstje was gekomen in de verhouding tus sen Simon en GarfunkeL Tijdens de moeizame opnamen van 'Bridge' beginnen de irrita ties binnen het altijd zo harmo nieuze duo de kop op te steken. Vaak gaat het om futiliteiten; soms om meer essentiële za ken. Zo had Paul voor 'Bridge over troubled Water' een poli tieke song geschreven, 'Cuba si Nixon no', die Art weigerde te zingen. Garfunkel stelde vervol gens voor om een Bach-koraal te bewerken - ze hadden zoiets zes jaar eerder al gedaan met de zestiende eeuwse hymne 'Be- nedictus'. Daar voelde Simon op zijn beurt niets voor. Dus werd besloten om het bij elf songs te laten. Precies vijfendertig jaar na de opnamen voor 'Bridge over troubled Water' doen Simon Garfunkel weer een wereldtour nee. Niet de eerste sinds de 'split' van 1970. Misschien zelfs niet eens de laatste. Beiden zijn inmiddels zestigers. Aanzienlijk ouder dan Mrs Robinson in The Graduate' en het studenti koze reeds lang voorbij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 15