KUNST CULTUUR De ranke gazelle van het witte doek Leidsch Dagblad Lenette van Dongen nog te veel een kopie van Simone Öeinsma Audrey Hepburn retrospectief in Den Haag en Amsterdam Appel schrijft geschenkboek TUNTUm Golden Tulip Virenque bestormt cols in plaats van de Bastille donderdag 15 juli 2004 1 Willeke Alberti. Foto: Ton Kastermans Radio 2-prijs voor Willeke Alberti Hilversum - Zangeres Willeke Alberti krijgt de Radio 2 Zend- tijdprijs 2005. De prijs van Ra dio 2 en Conamus gaat jaarlijks naar een artiest die van blijven- de^tekenis is voor de Neder landse radio. De prijsuitreikers willen Willeke Alberti juist in 2005 eren omdat zij dan 60 jaar wordt. Het eerbetoon heeft op 28 maart plaats in theater Car ré, waar zij door collega-arties ten wordt toegezongen onder begeleiding van het Metropole Orkest. Ook ontvangt ze dan een bronzen beeld. Eerdere winnaars van de Zendtijdprijs waren onder anderen Rob de Nijs, Boudewijn de Groot en Frank Boeijen. Vanaf november speelt Alberti in de musical 'Hello Dolly' met Jos Brink en Jam ai. Soundtrack van Pet Shop Boys Berlijn - De Pet Shop Boys heb ben een nieuwe soundtrack voor de klassieke Russische film 'Pantserkruiser Potemkin' van Sergej Eisenstein gemaakt. Neil Tennant en Chris Lowe spelen de muziek maandag voor het eerst in Berlijn. De eerste open bare uitvoering, met het symfo nieorkest van Dresden, is op 12 september op Trafalgar Square in Londen. De stomme film van Eisenstein uit 1925 gaat over een opstand van de matrozen op het oorlogsschip voor de kust van de Zwarte Zee. Deze opstand werd het begin van de revolutie van 1905 in het tsaris tische Rusland. De film wordt beschouwd als één van de beste uit de filmgeschiedenis. Eerder maakte de beroemde Russische componist Dmitri Sjostakovitsj muziek voor de film. amsterdani/anp - De Neder landse misdaadauteur René Appel gaat het geschenkboek voor de Maand van het Span nende Boek 2005 schrijven. Dat heeft de Stichting Collectieve Propaganda van het Neder landse Boek (CPNB) bekend ge maakt. Appelschrijft spannende kin derboeken en thrillers. Dit voorjaar verscheen 'Misbruik wordt gestraft'. Voor de boeken 'De derde persoon' en 'Zinloos geweld' won hij in 1991 en 2001 de Gouden Strop, de prijs voor de beste Nederlandstalige mis daadroman. Het geschenkboek wordt tij dens de zeventiende editie van de Maand van het Spannende Boek, in juni 2005, cadeau ge daan bij aankoop van tenmin ste 12,50 euro aan Nederlands talige boeken. Het thema van de maand is 'Misdaad in huise lijke kring'. door Bert Jansma den haag - In 1993 overleed ze aan kanker: Audrey Hepburn, de ranke, half-Nederlandse gazelle die wereldberoemd werd als filmsteren stijlicoon. In Den Haag en Amsterdam wordt een retrospectief van haar films ge draaid en zijn exposities met fo to's, herinneringen en trivia. Mariene Dietrich schijnt het ooit zo gezegd te hebben: „Een vrouw ziet er óf met, óf zonder kleren goed uit, maar nooit met beide." Van een hoop filmster ren weten we inmiddels of dat waar is. Niet van Audrey Hep- bum. Van haar weten we alleen dat ze mét kleding de perfectie zelve was. Een icoon van stijl. Ze werd het handelsmerk van couturier Hu- bert de Givenchy. Haar witte bloezen, Capri-broeken, turtle- neck sweaters, Hermes-sjaal tjes, espadrilles waren de spreekwoordelijke aankleding van een vrouw en actrice die op niemand anders in de filmwe reld leek. Audrey Hepburn was een hoofdstuk apart. De ranke ga zelle van het witte doek, de ele gantie van een ballerina, de on schuld van Bambi, met dat fra giele hertenkopje dat gevoelens van volmaaktheid oproept. Terwijl Audrey Hepburn zelf haar leven lang haar imperfec tie benadrukte. Ze vond zichzelf maar niks. Mager als een lat, grote oren, te grote neusgaten, onregelmatige tanden. Bizar, dat ze onlangs door een keur van kenners werd gekozen tot de 'mooiste vrouw aller tijden'. Ze zou er zelf smakelijk om hebben gelachen. Want die lichte zelfspot was er altijd. Wanneer ze in haar her inneringen aan regisseur Stan ley Donen ('Charade') vertelt hoe ze zo onder de indruk was van tegenspeler Cary Grant - ook al een perfect geklede gen- tieman - dat ze bij hun allereer ste etentje van de zenuwen een fles rode wijn omgooit. Over zijn smetteloze pak. Grant zond haar de volgende dag een potje kaviaar met een kaartje waarop stond dat ze zich maar geen zorgen om dat kostuum moest maken. In de film belandde als reactie op het incident wél een scène waarin ze een dot room ijs op Grant laat vallen. 'Charade' is een van de films in het retrospectief dat het Haags Filmhuis van Audrey Hepburn brengt. Veertien films met daar aan gekoppeld een tentoonstel ling met foto's, affiches, knip sels en Hepbum-trivia. Van haar bezoeken aan Nederland, aan de Grebbeberg, aan Am- hem waar ze tijdens de oorlog opgroeide. De modeshows die ze, later, als ster, liep voor Ger- zon in Amsterdam en Den Haag en in de Haagse Dieren tuin. Alles om geld bijeen te brengen voor de Bond van Mili taire Oorlogsslachtoffers. Van haar bezoek aan Toon Her mans in de Haagse Scala. Of een uitgave van het personeels- blaadje van Amstel bier, waarin de perfectie van die drank wordt vergeleken met de alles slaande schoonheid van Audrey. Het blad is een van de vele her inneringen aan Audrey Hep- bum uit de collectie van Leen- dert de Jong, sinds jaar en dag programmeur en gezichtsbepa- ler van het Haags Filmhuis. „Het idee voor een Audrey Hepbum-retrospectief kwam van het Filmmuseum Amster dam", vertelt hij. „Maar daar zeiden ze: Audrey hoort eigen lijk bij jou, dus wil jij meeden ken?" De Jongs binding met Hepburn is een bijzondere en stamt uit de tijd dat hij voor het Filmhuis de manifestatie 'Film Fas hion' organiseerde. Over film en de wisselwerking en invloed ervan met en op de mode. 'Bonnie Clyde' en de 'run' op de modieuze baretten zoals Faye Dunaway ze droeg. Het T- shfrt en de spijkerbroek en de film 'The wild one' waarin Mar lon Brando ze populair maakte. Daarbij kón de combinatie Audrey Hepburn en Hubert de Givenchy niet ontbreken. De actrice mocht voor haar rol in Billy Wilders 'Sabrina' naast de door Edith Head ontworpen Hollywood-kostuums, aanvul lende, meer Europese kleding kiezen. Ze stapte bij Givenchy in Parijs binnen, die opgewon den uit zijn kantoor kwam, om dat hij dacht dat de grote en door hem bewonderde Katheri- ne Hepburn er stond. Nee, een toen nog niet zo wereldbe roemd actricetje dat niet eens familie was, Audrey heette en er uitzag 'als een gondelier'. Het mondde uit in een samenwer king en vriendschap die tot haar dood in 1993 zou duren. De Givenchy kleedde haar op het doek en privé. Ontwierp een parfum voor haar die ze zo lekker vond dat ze gekscherend zei dat-ie eigenlijk verboden moest worden om daar ande ren gebruikt te worden. De naam werd dan ook Interdit. De Jongs plan was destijds zo wel de kostuums van De Given chy als Audrey Hepburn naar Den Haag te krijgen. Hij had toen nog nauwelijks internatio nale ervaring en verstuurde ge woon een aantal briefjes. De Jongs verhaal - ook opgetekend in Barry Paris' biografie van Hepburn - is bijna komisch simpel. „Ik kreeg een telefoon tje van een meneer die Neder lands sprak en zei dat Audrey wilde, maai' dat dan nog wel nader overleg moest plaats vin den. Ik was zo verbouwereerd dat ik eerst op kantoor heb ge roepen: 'Ze kóóómt' en me daarna bedacht dat ik helemaal niet wist wie die meneer eigen lijk was. Een Nederlandse agent van haar?" De Jong waagde er nog een te lefoontje aan, verontschuldigde zich dat hij door een combina tie van onervarenheid en en thousiasme vergeten was te wagen wie wie was. De Jong: „Het bleek Robert Wolders, de Nederlandse partner van Audrey Hepburn. Wolders moest er om lachen. 'Ik hok al jarenlang met haar samen', grapte hij." Wolders was als jongen naar Amerika gegaan om te stude ren, een zoon van een piloot die samen met Martin Schroder de basis legde voor Martin Air. Hij zag er goed uit, kreeg aan biedingen om te gaan acteren en een contract bij Universal Studio's. 'Een jonge Richard Burton', zei zijn persagent. Hij speelde kleine rolletjes in enke le films, waarvan de bekendste de oorlogsfilm 'Tobroek' werd. Maar de film zelf was het toch niet voor Wolders. Actrices wél. Hij trouwde met onder anderen de oudere actrice Merle Oberon die hij overleefde, en werd later partner van Audrey Hepburn, toen gescheiden van de Itali aanse psychiater Dotti. Filmhuis-programmeur De Jong: „We hebben onze plan nen uitgewerkt, eerst in een lange briefwisseling waarbij het leuke was dat Audrey nog in de oude spelling schreef. Ik wensch met sch. Als iemand die lang in een coma gelegen heeft en in een veranderde wereld Audrey Hepburn, hier in een scène uit 'My Fair Lady' uit 1964. Foto: GPD/Filmmuseum ontwaakt. Ze heeft haar Neder lands hier voor de oorlog op school geleerd, ze sprak het perfect trouwens. 'Nu moeten we ook maar eens kennisma ken', schreef ze. Dus belandde ik in Parijs bij een privé-mode- show van De Givenchy voor Madame de Rotschild waar Audrey Hepburn bij was. Ik mocht naast haar zitten." De komst van Audrey Hepburn naar Den Haag in 1988 werd een eclatant succes. Zo'n suc ces, dat Leendert de Jong met zijn partner werd uitgenodigd vier dagen bij Hepburn en Ro» bert Wolders te logeren in hun huis in het Zwitserse Tolche- naz.Alle clichés over haar zijn waar", vertelt Dé Jong,. „Ze was heel precies, maar elegant, wel levend en ongelooflijk vriende lijk. Absoluut geen sterallures." Logisch dat De Jong zich mede inzette voor dit Hepbum-retro spectief dat ook in het Amster damse Filmmuseum te zien zal zijn. Daar vergezeld door een expositie van materiaal dat door Hepburn-fans is aange dragen. Audrey Hepburn heeft het imago van keurigheid, van de actrice voor alle gezindtes, van de foto's voor de jonge- meisjeskamers van destijds, van nooit uit de kleren. Zelfs haar twee scheidingen (van acteur Mel Ferrer en de Italiaan Dotti), schrijft haar biograaf Parris, lie pen uit in een 'orgie van welle vendheid'. Maar ze was méér. Audrey Hepburn bracht Europa naar Amerika. Ze was anders dan de Amerikaanse idolen van het Hollywood van die dagen, de Mamie van Dorens, de Jane Russells, de Marilyn Monroe's. Ze was een combinatie van on schuld en intellect, van verfijn de stijl en de zuiverheid van puur-natuur. De eigenzinnige 'gamine' met het korte kopje of de paardenstaart die moeite loos heen en weer kon pende len tussen de noblesse van de haute couture en het cafége- sprek van zwartgetruide Parijse existentialisten. Het was de Franse schrijfster Colette die haar eigenlijk ont dekte. Ze zag Audrey Hepburn in een Frans-Engelse B-film, uitgebracht als 'Monte Carlo Baby' en 'Nous irons Monte Carlo'. 'Dit is mijn Gigi', moet ze hebben uitgeroepen en door haar kwam de jonge Audrey in de Broadway-versie in de hoofdrol van Colette's toneel stuk. Ze was geboren in Brussel als Audrey Kathleen Hepburn-Rus- ton, dochter van een Engelse bankier en de Nederlandse ba ronesse Ella van Heemstra. Ze ging eerst in Engeland op school, na de scheiding van haar ouders woonde ze met haar moeder in Arnhem waar ze de hongerwinter meemaak te, ondervoed en ziek, al zijn er ook vage verhalen dat ze voor het verzet met briefjes in haar schoenen Engelse parachutis ten van informatie voorzag. Ze ging naar een balletschool in Londen, kwam in een filmpje terecht van Charles Hugenot van der Linden, 'Nederlands in zeven lessen', waarin ze een KLM-stewardess speelde (de pi loot erin was vliegenier-schrij ver en latere echtgenoot van Mary Dresselhuys, A.Viruly), haar filmdebuut waarvoor ze een gage van vijftig gulden kreeg en dat ook in het Hep bum-retrospectief te zien is. Na 'Gigi' kwam de film die haar in één keer een idool maakte, 'Roman holiday', het omge keerde Assepoester-verhaal van een prinses Anne die het hof ontvlucht en als doodgewoon meisje op de scooter stapt bij Gregory Peck. In één keer was ze een ster, een nieuw soort ster. Bereikbaar voor al die ge wone meisjes die zich eindelijk konden herkennen in een film ster. Bereikbare glamour, dicht bij-huis. „Mijn carrière is een compleet mysterie voor me", zei ze zelf, „ik heb nooit ge dacht dat ik actrice zou wor den, dat ik in films terecht komen, ik heb nooit kunni denken dat alles zou lopen2 als het gegaan is". Vanaf 'Roman holiday' w dat stijlicoon. 'Sabrina' vai ly Wilder ('God kuste haar 1 de wang en dóar was ze', v het intellectuele muisje ui 'Funny face' dat in Parijs en ster wordt onder leiding va Fred Astaire. Ze zingt (zelf) 'How long has this been go on' en haar moeder Ella sp een rolletje als bazin van ei Frans café in die film. Dan ly Golightly, de New Yorksi playgirl die een vakantie va het leven maakt, vederlicht wijs en naïef tegelijk, in 'Bn fast at Tiffany's. De fraaie! sha in 'Oorlog en vrede' en za Doolittle in 'My fair lady dan wel met Cockney-acce sprak, maar van wie je kon moeden dat ze alléng wistl je met mes en vork moeste „Het is eigenlijk iets gewel digs", zei ze toen ze voor h filmcarrière geëerd werd in New Yorks Lmcoln Center, deze 'skinny broad' nog een verkoopbaar product 1 worden." Programmeur Leendert de haalt met een lichte grijns 1 foto uit zijn collectie waari 'dunne grietje' staat naast 1 ningin Juliana en haar dod Beatrix en Irene. Adel en fil del. Maar wat een contrast Driemaal Hollands welvare stevige enkels vanonder de ge galajurken en dat vederl figuurtje dat met haar films zachte kus op de wang van wereld drukte. Audrey Hepburn- retrospe tief. Filmhuis, Den Haag.) tien van haar films (t/m 25 li) en een expositie (t/m 11 gustus). Zie ook: www.film huisdenhaag.nl Audrey H epburn - re trospt tief. Filmmuseum Amsten (t/m 31 augustus) Deelnemende lezers hebben 15 wielrenners geselecteerd en scoren punten als hun rem in een etappe bij de eerste tien finishen. Kijk voor uw score op www.leidschdagblad tourdekans of bel op werkdagen tussen 14.00 en 16.00 uur naar 072 51 96 800. A5JL ÜM Zï DAGKLASSEMEHT Hfit ALGEMEEN KLASSEMENT 1 Maarten Kleverlaan 38 V; 1 Arma van den Hoek 348 2 Eric Moorman 35 2 Youri Pont 343 3 Frank van Haastregt 35 3 E. van Steijn 341 4 Boudi van der Klauw 34 4 Sander van Sprang 340 5 Dirk Jansen 34 5 Louisa Plug-Vrolijk 340 6 Marcel van der Lubbe 32 6 Pieter Kuijt 338 7 Martijn van Rijn 32 7 Julia Vesseur 336 8 Sjoerd van Steijn 32 8 Stef Zwitser 336 9 Ad den Elzen 32 9 Bert Bouwmeester 335 10 Jan Wolf 32 10 Frank van Leeuwen 334 11 Ton Arroyo 32 11 Jore Aantjes 332 12 Anita Bink 32 12 Wouter Verzijl 332 13 Ton van Zijp 32 13 Gert Jan Ravensbergen 332 14 Mikel Schouten 32 14 Ronald Crama 331 15 Robert Stijger 32 15 Sjaan Jelierse 331 16 Ad Geerlings 32 16 Lia de Jong-Zwetsloot 331 17 Max Wisselink 32 17 Sjaak Koot 330 18 Debby Verboom 32 18 Henk van der Geest 330 19 Rob Varkevisser 32 19 Annita Klein 330 20 Robin Akerboom 32 20 Alex Duivenvoorde 330 50 Margot Versteegen 27 50 Bianca Bouwmeester 320 100 Berry van Heyningen 25 100 Riet Onderwater 298 200 R. van Vliet 24 200 Peter Tibboel 271 300 Robbert Oomens 20 300 Leonard Neuteboom 249 400 Rick Smits 17 400 Anne van Duyvenbode 235 500 Rie Molenaar 16 500 Daj de Mooy 223 1000 Stef van der Zalm 13 1000 Jan Regeer 155 1500 Theo Straathof 0 1500 Petra de Jong 5 theater recensie Martin Hermens Voorstelling: Mamma Mia! Gezien: Beatrix Theater, Utrecht. In een ver verleden stond Le nette van Dongen al eens in een musical. Daarna maakte ze car rière als cabaretière. En niet zo'n beetje ook. Met vijf succes volle solo-voorstellingen op zak mag ze zich onbetwist tot de top van de vaderlandse klein- kunst-sector rekenen. Terwijl ze de komende tijd haar meest re cente show Vedette' vrolijk doorspeelt, staat ze tussendoor opnieuw met enige regelmaat in een musical. Een hele grote wel te verstaan: 'Mamma Mia!' in het Utrechtse Beatrix Thea ter. Van Dongen is er de vaste ver vangster van Simone Kleinsma, die normaal gesproken de hoofdrol van Donna speelt. Daarin schuilt meteen de moei lijkste taak voor Van Dongen: hoe neem je de plaats in van een doorgewinterde musical vedette, die met haar rol in de ze vrolijke en alom bejubelde productie het zoveelste pareltje aan haar kroon heeft toege voegd? Aan uitstraling ligt het niet: Le nette van Dongen is van nature een podiumpersoonlijkheid. Ze komt op en je kunt je ogen niet van haar afhouden. Dat heb je ook nodig voor dit soort grote, lastig in te vullen rollen. Maar waar Van Dongen gewend is om alleen te staan op dat grote podium om haar publiek te ver maken, moet ze nu die zee van ruimte delen met een grote groep anderen. Met voor haar als extra handicap dat de hu mor dit keer bij anderen ligt; zij vormt de kem van het dramati sche verhaallijntje. In 'Mamma Mia!' springt de ca baretière op een rijdende trein. Ze moet een enorme inhaalslag leveren om op eenzelfde hoog niveau, die deze show inmid dels heeft, mee te kunnen draaien. Ze mist de wekenlange voorbereidingen van de origi nele club spelers. Daarnaast speelt ze in feite te weinig om een eerlijke kans te krijgen de rol in rap tempo naar haar hand te zetten. Toch staat ze daar sinds vrij dagavond in haar eigen 'Mam ma Mia!' en levert ze een verre van beroerde prestatie. Maar Van Dongen is nog te veel een kopie van wat Simone Kleinsma met deze rol doet. Ze speelt te nadrukkelijk haar toneelkarak ter, terwijl ze het eigenlijk zou moeten zijn. Je ziet aan Van Dongen dat ze moet ploeteren om het tempo bij te houden en om de juiste handelingen op het juiste moment te doen. Toch laat de cabaretière tussen alle bedrijven door overtuigend zien dat ze voldoende potentie in huis heeft om deze rol op termijn helemaal eigen te ma ken. Stuur Kleinsma een paar weken op vakantie en laat Van Dongen avond aan avond haar rol ontwikkelen. Dan zal het publiek met Donna enthousiast verzuchten: 'Kijk nou eens wat er is aangespoeld!' UITSLAG 10- ETAPPE www.janjanssen.nl HOMETRAINERS 10 Richard Virenque Andreas Klöden Erik Zabel Francisco Mancebo Thomas Voeckler Lance Armstrong Georg Totschnig Kim Kirchen Michele Scarponi Pietro Caucchioli IïïVTënI Maarten Kleverlaan, dagwinnaar van de tiende etappe, heeft zich onder andere bij het samen stellen van zijn ploeg laten leiden door een Franse internetsite. Thomas Voeckler, drager van de gele trui, werd daar bijvoorbeeld aange stipt als een aanstormend talent. Voeckler staat in de ploeg van Maarten Kleverlaan. En dat legt de medewerker van een verpakkingsbedrijf geen windeieren. „Ik doe ook met een paar andere spelletjes mee. Bij één zo'n spel is het belangrijk dat je de gele truidrager goed voor spelt. Ik heb daar Voeckler ingevuld. Dat gaat dus naar wens." De overwinning in het dagklassement had Maarten Kleverlaan onder andere te danken aan Erik Zabel, Francisco Mancebo, Iban Mayo en Lance Armstrong. Hij heeft duidelijk voor een brede basis gekozen. „Dat is inderdaad het geval. Ik heb sprinters, klassementrijders en klimmers in mijn team. Ik gok op een dag succes. Dat is nu gelukt. Mede dankzij Virenque, die nu eenmaal in de Tour de France altijd wel een etappe wint. Wie de Tour gaat winnen? Ik weet bijna zeker dat het Armstrong wordt. Of er moeten in de bergen hele gekke dingen gebeuren." Richard Virenque en de Franse nationale feest dag. Ze lijken onlosmakelijk met elkaar verbon den. De herdenking van de Franse Revolutie maakt in Virenque ongekende krachten los. In plaats van de Bastille te bestormen ging Virenque tijdens deze eerste echte bergetappe de flanken van de cols te lijf. Na ruim dertig kilometer liet Virenque zijn achtersteven aan het peloton zien. Alleen Axel Merckx kon hem in eerste instantie bijbenen. Ruim vijftig kilometer later bedroeg de voorsprong van Virenque al 7 minuten. Voor de Belg Merckx was het allemaal te veel van het goede. Hij kon Virenque niet volgen. Die had tenslotte op de eindstreep ruim vijf minuten over van zijn voorsprong. Ruim voldoende om voor alle camera's zijn verhaal t doen en op zijn gemak de Bolletjestrui over zijn schouders te trekken

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 18