KUNST CULTUUR The Sweet kan nog wel even mee Fiddle race: wedloop voor vioolbouwers Bij Wispelwey wordt Sjostakovitsj een fuifnummer R5 'Amsterdam slaat door in bezuinigen' dinsdag 13 juli 2004 to: EPA brandot Finland roNUNNA Het jaarlijkse erafestival in het Finse Sa- jnlinna kent een traditie die juggaat tot het jaar 1912. Het jddeleeuwse kasteel Olavin- fungeert daarbij als pas decor voor bijvoorbeeld roering van dit jaar - Puc- 1'sTurandot. De Amerikaan - ipraan Cynthia Makris ver- daarin de hoofdrol. Het nival duurt nog tot en met 7 gustus. leter Brattinga rerleden jtwijk - Grafisch ontwerper fter Brattinga is afgelopen iek op 73-jarige leeftijd in zijn jonplaats Kootwijk. Als ont- Irper verwierf hij bekendheid ;t zijn ontwerpen voor ten- Instellingen in museum Kröl- JMüller en met affiches, cata- Lj en boeken. Ook ontwierp [diverse postzegels voor de T. Hij vervulde tal van fiinc- kin organisaties van grafi- ■e ontwerpers. Verder orga- T leerde hij bedrijfstentoonstel- gVen voor Steendrukkerij De Co in zijn geboorte- Hilvereum. /kranen iDen Bosch |i bosch - Tien bouwkranen ;ersen tijdens het Theater- Boulevard het stads- «Jvan Den Bosch. Van 6 tot 115 augustus staan er ]n zeventig verschillende aucties op het programma let gebied van theater, dans, Idende kunst, en nieuwe Jüa. Enkele voorbeelden: de Irstelling Braakland naar het Ik Disgrace van J.M. Coetzee; ■muzikaal huldeblijk aan js Claus, een saxofonist en Icomponist; jazz en wereld- pek van onder anderen Lei- bar Michiel Borstlap, Ra ra Valle en Izaline Callister. na Boogie {het GEM ihaag De laagstgelegen Ivan GEM, het museum actuele kunst in Den komt ervoor blank te maar dan krijgt die zaal iwel een geheel eigen kleur klank. Het idee is van instal- ïkunstenaar Zeger Reyers. i der liet hij ruimtes begroei- met schimmels of padde- den. De titel Agua Boogie l| zijn laatste, natte, installatie rijst naar de Victory Boogie ogie in het aanpalende Ge- eiyemuseum. De installatie izien van 28 augustus tot en 17 november. amsterdam/gpd - Het is in En geland al een traditie, maar in Nederland nog iets heel nieuws: de Fiddle Race, ofwel een wedstrijd vioolbouwen. Het idee wordt hier geïntroduceerd door Chaim Achttienribbe en Bas Maas, die dit fenomeen leerden kennen tijdens hun studie aan de Newark School of Violin Making. En zodoende wordt van 27 tot en met 29 au gustus de eerste Amsterdamse Fiddle Race gehouden. Beiden hebben sinds kort een atelier in Amsterdam waar ze violen bouwen en repareren. Leuk beroep, maar,Er mocht in Nederland wel eens wat meer gebeuren rond het vi oolbouwen", zegt Chaim Acht tienribbe. „In Engeland hadden we zo'n wedstrijd in de dagen voor kerst aan de Newark School of Violin Making. In vierentwintig uur werd daar door een paar teams een viool gebouwd. Het ging daarbij niet om welk team het eerste klaar was, maar om welke vioolbou wers het instrument met de mooiste klank maakten." En zo gaan ze straks ook in Am sterdam aan de slag. Er zijn ge noeg aanmeldingen uit binnen- en buitenland voor het vormen van vier teams van vier viool bouwers. De samenstelling van de teams wordt door loting be paald. Die gaan verdeeld over drie dagen aan de slag. Want 's nachts wordt er gerust. Dat al les duidt op een revolutionair snelle manier van bouwen. Ter wijl een viool toch geldt als een instrument dat alleen dankzij veel liefde en aandacht tot iets bijzonders kan uitgroeien. Maar dat blijkt volgens Acht tienribbe wel mee te vallen. „Ook in fabrieken wordt snel gebouwd en toch produceren die behoorlijke violen. Het bij zondere, het eigen karakter, van een viool zit vaak in het lakwerk en dat is een kwestie van de persoonlijkheid van de bouwer. Maar dat lakken, daar komen we in de race niet aan toe. Dat zou echt veel te lang duren. De violen die door de jury aan het slot van de wedstrijd worden beoordeeld zijn dus nog 'wit'." De wedstrijd is uiteraard te vol gen voor het publiek. In de werkplaats van Achttienribbe en Maas aan de Govert Flinck- straat is drie dagen van tien tot zeven te zien hoe de teams te werk gaan. Instrumenten die de diverse bouwers al eerder zelf hebben gemaakt worden daar geëxposeerd. Op zondagavond, na de wedstrijd, worden de vio len bespeeld tijdens een con cert. „Dat gebeurt in De Bad- cuyp, een concertzaaltje in de Eerste Sweelinckstraat. De vio len die echt goed zijn worden daarna beschikbaar gesteld aan het Nationaal Instrumenten Fonds. De ervaring leert dat zo'n race goede violen ople vert." door Han Neijenhuis bathmen - De sfeer backstage bij de Bekefeesten in manege 't Ruiterkamp in Bathmen is op de ze classic roek-avond ietwat ge spannen. The Sweet speelt voor Uriah Heep en laatstgenoemde hardrockers hebben hun verster kers al op het podium staan en tevens een groot Uriah Heep-lo go opgehangen. De glamrockers van The Sweet moeten het doen met minder ruimte en een geïm proviseerde geluidstest. Het lijkt zodoende alsof de band voorpro gramma is. Dat zint gitarist Andy Scott allerminst. „Ik speel al meer dan dertig jaar, maar zo heb ik het zelden meegemaakt", moppert hij te gen z'n tourmanager. Deze kan bitter weinig meer aan de situa tie veranderen en probeert de gitarist ervan te overtuigen dat het allemaal wel losloopt. „Suc ces met je interview", probeert hij vervolgens de verslaggever een hart onder de riem te ste ken. Want ook daar lijkt Scott ineens niet al te veel trek meer in te hebben. Eenmaal plaatsgenomen in de kleedkamer ontdooit de gitarist echter langzaam maar zeker. Jazeker, de 55-jarige Scott heeft nog steeds lol in het spelen, dat is ook de enige reden dat hij dat na al die jaren nog doet. Daar kunnen akkefietjes als die van vanavond niets aan veranderen. En ook het feit dat Scott nog het enige originele bandlid is van de roemruchte glamrockband uit de jaren zeventig, doet daar niets aan af. Tegenwoordig be staat The Sweet naast Andy Scott uit Steve Grant (gitaar/keyboards), Bruce Bis- land (drums) en nieuwkomer Tony O'Hara (zang/bas). Scott: „Deze Sweet-bezetting is alweer twaalf jaar bij elkaar, dus we zijn aardig aan elkaar ge wend. Alleen Tony is er sinds vorig jaar bij. Ik heb z'n voor ganger Jeff Brown helaas moe ten ontslaan. Jammer, maar Jeff was de laatste tijd niet meer zo gemotiveerd, merkte ik. En ik wil alleen werken met mensen die zich voor honderd procent inzetten. We willen vooruit." Dat laatste is opmerkelijk voor een band die zich toch vooral in het Golden Oldies-circuit be geeft en van wie de oude fans toch vooral de krakers als 'Block Buster', 'Ballroom Blitz' en 'Fox on the Run' willen ho ren. Van dat laatste is Andy Scott zich terdege bewust. „Natuurlijk komen de mensen vooral voor die nummers. Geen probleem, we spelen ze graag. Maar dat betekent niet dat we niet meer creatief bezig willen zijn. Een paar jaar geleden heb ben we het album 'Sweetlife' uitgebracht, met enkel nieuwe stuïdcen. En Steve en ik zijn nu weer druk aan het schrijven aan nieuw materiaal. Ik denk dat we volgend jaar weer gaan opne men. Voorlopig zitten Steve en ik in de studio met Suzi Quatro om met haar nieuwe nummers op te nemen." Scott kijkt vooral met tevreden heid terug op The Sweet en de enorme, wereldwijde successen die de band in de jaren zeventig scoorde. In Europa stond de Britse band in ieder land aan de top, maar ook in Amerika scoorde The Sweet enkele dikke hits en werd er regelmatig ge toerd. Het prille begin van de band, met bubblegum-hits als 'Funny Funny' en 'Co-Co' wordt door Scott echter als een soort valse start beschouwd. Vanaf kraker 'Block Buster' be gon het echte werk en deed de tevens overmatige make-up z'n intrede. „Dat begon als grap, maar is langzaam z'n eigen leven gaan leiden en een tijdlang deel van ons image geweest", zegt Scott, die het meest trots is op het feit dat The Sweet later ook met zelfgeschreven stukken als 'Fox on the Run' en Scott's 'Love is like Oxygen' internationale hits scoorde en enkele uitstekende hardrockalbums maakte. De make-up werd toen afgezwo ren. „In het begin werden we nooit helemaal serieus genomen als band. Daar zal die make-up ook aan bijgedragen hebben. Maar uiteindelijk hebben we met die laatste hits en vooral met onze albums bewezen dat we ge woon een goede rockband zijn. The Sweet bestond uit vier unieke muzikanten en persoon lijkheden." Met twee van die muzikanten, zanger Brian Connolly en drummer Mick Tucker, heeft Andy Scott in de loop der tijd veel te stellen gehad. Connolly werd in 1979 door Scott, Tucker en bassist Steve Priest uit de band gezet wegens overmatig drankgebruik. Met Mick Tucker gebeurde zo'n tien jaar later exact hetzelfde, kort nadat hij en Scott met een drietal andere muzikanten The Sweet nieuw leven in hadden geblazen. In middels zijn Connolly en Tuc ker beide overleden, respectie velijk aan een hartkwaal en leu kemie. De relatie tussen de vier originele bandleden was de laatste jaren wel weer goed. Scott: „We zijn begonnen als vrienden, we hebben samen veel meegemaakt en gelukkig hadden Steve Priest en ik met zowel Brian als Mick weer goed contact de laatste jaren. Hun dood heeft veel indruk op óns gemaakt. We hebben twee goe de vrienden verloren." Oud-bassist Priest woont al heel lang in Los Angeles. Scott spreekt hem nog regelmatig. Ook zijn er wel eens plannen geweest om weer samen te gaan spelen. „Maar dat is in praktische zin erg lastig", aldus de gitarist. En dus doet Andy Scott het te genwoordig met drie andere bandleden. Qua bezetting heeft de huidige Sweet dus niet zo gek veel meer met de band van weleer te maken. Muzikaal zet het viertal echter nog steeds een puike hardrockshow neer, zo blijkt in Bathmen. Opvallend is dat de band geen greatest hits-show speelt. Uiteraard ko men eerdergenoemde hits voorbij, maar The Sweet speelt ook een aantal onbekendere al bum-stukken als 'Set me free' en 'Cockroach' en het pakken de 'Everything' van het recente 'Sweetlife'. Maar vooral de oude krakers hebben de tand des tijds beslist doorstaan. Wat dat betreft kan The Sweet nog wel Het fonds speelt een grote rol in de Nederlandse muziek. Menig groot talent dat zelf geen goed instrument kan betalen, heeft er een van die organisatie te leen. Het fonds manifesteert zich op 22 augustus tijdens het Grach tenfestival in gebouw Felix Me- ritis. Daniel Rowland, ooit re gelmatig te gast tijdens Holland Music Sessions, bespeelt dan om twaalf uur zeven verschil lende violen. In elk geval één van die instrumenten wordt aangekocht door het Nationaal Instrumenten Fonds. Het pu bliek in de zaal heeft een stem in het kapittel. Amsterdam - Amsterdam is doorgeslagen in zijn bezuini gingsdrift. Dat vindt Charlotte Riem Vis, cultuurwoordvoerder van de PvdA in de gemeente raad. Zij wil de vorig jaar afge sproken korting van 4,4 miljoen euro op het kunstbudget met bijna de helft terugbrengen. „Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald", zegt Riem Vis, die vorig jaar zelf instemde met de bezuinigingen. Recente berekeningen leren dat de Am sterdamse cultuur de komende jaren hard wordt getroffen. Niet alleen de gemeente, ook het rijk voert kortingen door, die voor een groot deel de hoofdstad treffen. Bij elkaar gaat het om zeventien miljoen euro per jaar. Riem Vis: „Er ontstaat onher stelbare schade aan de sector, die tot gevolg zal hebben dat Amsterdam jaarlijks zestig mil joen euro misloopt. Een gezon de economie is gebaat bij een goed cultureel klimaat." Het raadslid wil ook een plan presenteren om een door de Kunstraad voorgestelde korting van 1,8 miljoen euro op het Amsterdamse Fonds voor de Kunst ongedaan te maken. Die organisatie verdeelt nu namens de gemeente jaarlijks ongeveer zeven miljoen euro voor inci dentele kunstprojecten. Als cul tuurwethouder Hannah Belliot (PvdA) afstand doet van haar 'eigen potjes' voor investerin gen in de kunst, kan dat budget fors groeien. Riem Vis: „Belliot heeft geld ge reserveerd voor projecten als 'diversiteit meer tonen', 'be houd van erfgoed' en 'verster king van de internationale posi tie van Amsterdam'. Allemaal uitstekende initiatieven. Alleen moet dat geld niet worden ver deeld door haar eigen ambte naren, maar door een auto noom fonds." Riem Vis heeft zich de afgelo pen week geërgerd aan de ma nier waarop in de politiek ge sproken wordt over kunst. „Bij de behandeling in de gemeen teraad van de Voorjaarsnota vochten de WD-wethouders Frits Huffnagel en Mark van der Horst openlijk om de titel 'grootste cultuurbarbaar van het stadsbestuur'," zegt Riem Vis. „Het was gênant. Alsof de kunst in Amsterdam niets waard is." tsting Prijs ideeld wijk - Fred Fritschy en Ro- pOphuis uit Amsterdam Jben dit jaar de Jeanne Oos- Éprijs voor figuratieve schil- 6unst gewonnen. Fritschy pit onderscheiden voor zijn pellen en Ophuis voor zijn llverfschilderijen. De prijzen laan uit 5000 euro, een |izen plaquette en een ejpo- in Museum De Wieger in Ime. De prijsuitreiking is in Tmber tijdens de opening de tentoonstelling. Schilde- en grafica Jeanne Oosting 18-1994) stelde de jaarlijkse pin 1970 in. uwfeest inenhavens haag - De binnenhavens in nHaag staan op 30 en 31 juli iet teken van hun 100-jarig I taan. In het Laakhavenge- 'meren op vrijdagochtend I orische bedrijfsvaai tuigen I en op zaterdag vindt de of- opening plaats in het ha- (ebied voor de Cruqiuska- in de Laakhaven zijn verder 'tweehonderd schepen van 'mine Vloot te zien en er ]en activiteiten als exposi- en demonstraties plaats. ndelijke •I (hievendag nun - Iedereen kan op be- n' bij een archief in de buurt li' e eerste landelijke Archie- 11 '•ag op 30 oktober. Zeventig ikf "even openen die dag de en. De Archievendag is de 1 f ^ng van de Week van de -hiedenis. Pieter Wispelwey geldt als één van de grote sterren van de serie Zomerconcerten. De cellist sluit ook af. Foto: GPD door Hans Visser Amsterdam - „Dit is een heerlijke dag", zegt Pieter Wispelwey. Een glimlach van zelfspot tekent zijn gelaat, als de cellist Lijn 5 door Amsterdam ziet rijden, met daarop onwaarschijnlijk groot een foto van zichzelf in actie. Want zo presenteert het Amster damse Concertgebouw hem als de ultieme artiest van de Robeco Zomerconcerten. Ook dit jaar steunt deze populaire zomer- serie vooral op de combinatie van Neder lands talent en wereldsterren in voor ieder een smakelijke muziek. En Wispelwey is zowel het een als het ander. Een rijk aanbod met grote Nederlanders als Charlotte Margiono, Lawrence Renes, Qui- rine Viersen, Frans Brüggen, Jaap van Zwe den en Jan Willem de Vriend, naast buiten landers van het kaliber Vladimir Ash- kenazy, Pinchas Zuckerman, Magdalena Kozena, Ivn Fischer, Heinz Holliger en nog zo veel meer. Wispelwey zal de zomerserie in het Con certgebouw op 31 augustus afsluiten. Dan speelt hij met het Kamerorkest van Basel onder Paul McCreesh het eerste cellocon cert van Sjostakovitsj. En ook dat zal geen muziek zijn waarvan het zomerpubliek hoeft te schrikken. „Natuurlijk heeft het die typische Sjostakovitsj-agressie, maar het is vooral een absoluut 'fuifnummer'." En daartussen speelt hij alle werken van Beethoven voor cello en piano en de cel losuites van Bach. Alles bij elkaar een klein minifestival dat hij omschrijft als een 'pitti ge mijlpaal'. Die twee avonden beginnen al om zes uur, opdat het publiek op tijd naar huis kan. „Na een dik uur wordt er wat ge geten en om kwart over acht gaat we weer verder." Hoe voelt hij zich na zo'n avond? „Dat gaat wel, zeker met zo'n buffet tus sendoor." Maar de cellosuites van Bach hoeven dan ook geen probleem meer te zijn. Hij heeft deze reeksen van geniaal geschreven dan sen uit de barok al zo'n 100 tot 120 keer ge speeld, tien tot twintig concerten per jaar. In het Bach-jaar 2000 zelfs vijftig. Hij deed dat tot in Australië, Amerika en Korea aan toe. En vorige week nog op het festival van Aix- en - Provence. „In de openlucht. Bij de eerste drie suites ging dat uitstekend, maar aan de laatste drie begon ik rond negen uur. Precies de tijd waarop de zwaluwen daar met een enorm kabaal de lucht in gaan. Ik heb toen gevraagd of ik de laatste drie een paar da gen later opnieuw mocht spelen. Dat was om elf uur en dat was prachtig. Zo vaak diezelfde zes suites van Bach, maar het verveelt hem geen moment. „Want ik eis van mezelf dat de stilte van het publiek in de zaal me inspireert. En overal is die anders, waardoor de muziek ook steeds weer een andere wending neemt. Pas als die wisselwerking stopt, gaat mijn carrière achteruit. Het verklaart wellicht dat hij de suites deze zomer graag nog een derde keer op cd zou zetten en dan ook nog op drie verschillen de locaties, opdat het verschil hoorbaar wordt. Toch dateert de tweede opname pas van 1998, gemaakt in het kerkje van Valkk oog. „Omdat het daar zo stil was." Maar buiten loeiden de koeien, floten de vogels en ronkten de tractoren. „In Argentinië speelde ik de suites in het Teatro Colón van Buenos Aires, een zaal met 3500 stoelen. Ik moest daar een pers conferentie geven voor een groep zeer ge distingeerde heren in driedelig - wat zeg ik - vijfdelig kostuum. Stuk voor stuk stelden ze hoogst academische vragen. Ik was stomverbaasd. Tot bleek dat het vijfender tig jaar geleden was dat daar iemand alle zes de suites had uitgevoerd. Uiteindelijk werd ik daar nog artiest van het jaar." „De zesde suite speelde ik toen op een pic colocello. Een fel, maar ook breekbaar ge luid. Er zit in die suite ook een allemande. Maar Bach heeft die dans zo geschreven dat het is alsof hij bijna stilstaat, het lijkt wel een gebed. Sommige noten bleken toen zo mooi in te zaal te blijven hangen, dat ik me die nog precies kan herinneren." Zeker zo boeiend vindt hij de vijf sonates voor cello en piano van Beethoven, met daarbij zijn reeksen van variaties op drie thema's. „Beethoven, de eerste Duitse gi gant uit de negentiende eeuw. Toen hij de eerste twee schreef was hij nog niet doof. Hij was nog jong en zijn muziek bruisend en optimistisch. Maar ook hoor je jeugdig liefdesverdriet." „De derde sonate ontstond toen hij doof begon te worden. Daar hoor je de omme keer. Hij klinkt opstandig en zoekt naar an dere harmonieën. Maar de laatste twee schreef Beethoven toen hij al dfibf was. Die muziek is dan heel eigenaardig en grof, maar ook met een verborgen elegantie. En dan mooie langzame delen en die fuga uit de vijfde sonate: zo gruwelijk en feestelijk tegelijk." Wispelwey wordt daarin begeleid door De- jan Lazic. „Een voormalig wonderkind. Op zijn dertiende maakte hij al een cd, waarop hij de solo's speelde in het klarinetconcert van Mozart en in een pianoconcert. Hij zou toen ook op tournee gaan langs grote inter nationale zalen, maar toen in Joegoslavië de oorlog uitbrak ging dat niet door. Hij dacht ook nog dat hij componist was. Maar ik heb hem aangeraden zich te concentre ren op de piano. Het is echt geweldig om met hem te spelen." Robeco Zomerconcerten - Amsterdams Concertgebouw, t/m 31 augustus. Pieter Wispelwey: Beethoven, 18 augustus; Bach, 22 augustus; Sjostakovitsj, 31 augustus. Website: www.robecozomerconcerten.nl en www.concertgebouw.nl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 15