KUNST CULTUUR 'Het is moeilijk om in de blues te overleven' Het Laatste Avondmaal Mélis trekt luisteraars het verhaal in Brad Pitt: les van Rem Koolhaas «naties oprijzen id am - De Vereniging van vburg- en Concertge- irecties (VSCD) heeft de ineerden bekendge- voor de eigen dansprij- >t gaat om Jens van Dae- zijn rol in 'Spring' van Company), lija Louwen aar rol in 'Sister Fury' ipino Ballet) en Keyna yoor haar rol in 'Move- an de Dansgroep Kriszti- ei Tiatel. Er zijn ook vier k oducties genomineerd: a lier' (de Meekers), 'First ri (Bruno Listopad/Korzo •I ties), 'Four for Nothing' tl io Ballet) en '00.00' (Na- Ballet) De winnaars van jl jen (bronzen zwanen) 't!op 1 oktober aanstaan- H et Limburgse Maastricht te lgemaakt. )pje P"jst hlc aan d dam - De in Amsterdam ia gde boekenuitgever Tho- oi ip heeft voor zover be- ei ls eerste een promofilm- in jn produceren dat een a ïoet aanprijzen. Het een zogenoemde trai- over 'De Zeepfabriek', gduutroman van Manon 11 ïburg die in september ir ijnt. De trailer wordt als el npje vertoond op een it< speelfilm-dvd's die in het 1, zullen verschijnen. Op te nier denkt de uitgever t otentiële kopers te berei- ïa n langs de gebruikelijke n(n. 'De Zeepfabriek' gaat wereld van de soap. zaterdag 10 juli 2oo4 Jezus en zijn discipelen zijn vervangen door twaalf mannen in uniform, militairen in opleiding van de opleiding Hogere Staf Vorming van de Koninklijke Luchtmacht. Publiciteitsfoto door Herman Joustra leiderdorp - Het is de zoveelste versie van 'Het Laatste Avondmaal'. Alleen heeft dit drieluik geen enkele religieu ze lading en zijn Jezus en zijn disci pelen vervangen door mannen in uniform. Militairen in opleiding, van de opleiding Hogere Staf Vorming van de Koninklijke Luchtmacht, op het doek gezet door de Leiderdorpse kunstenares Marga Klumper. „Een hele klus, ik ben er al met al zo'n twee-en-een-halve maand mee bezig geweest." Logisch ook, vindt ze achteraf. „Want de geportretteerden hadden het alle maal zo druk, dat ze geen tijd hadden om samen te exposeren. Meestal wa ren er twee aanwezig om geschilderd te worden. Maar het kan natuurlijk ook anders. Ik heb in totaal denk ik zo'n driehonderd foto's van ze ge maakt, daarmee ben ik gaan compo neren. En ik heb met stand-ins de op stelling uitgeprobeerd." Klumper kreeg de opdracht omdat men bij de Koninklijke Luchtmacht op de hoogte was van haar schilders activiteiten. „Hij heeft het niet zelf geregeld hoor, maar mijn man werkt bij de luchtmacht. Zo zijn ze bij mij gekomen met de opdracht. Ik dacht eerst jeetjemina, vijfman is tot nu het meest wat ik geschilderd heb. Maar ik heb het toch gedaan. We zijn gaan brainstormen wat het voor een soort schilderij zou moeten worden. Uit eindelijk is daar 'Het Laatste Avond maal' uitgekomen, omdat ze alle twaalf de afleiding afrondden." En het drieluik is prima gelukt, zegt ze. „Je wilt toch dat het een span nend doek wordt, waaruit ook een bepaalde symboliek naar voren komt, van het afscheid. Ik ben wel blij dat ik ze niet steeds alle twaalf bij elkaar heb gehad. Het zijn allemaal mannen die zijn uitverkoren om heel hoge po sities binnen de luchtmacht te gaan bekleden, toekomstige generaals of zo. Het zijn dus ook allemaal mannen met een behoorlijk ego." Wat niet wegneemt dat het op zich stuk voor stuk aardige kerels zijn. ,Ach, welja. We hebben laatst nog een keertje met z'n allen gegeten, met de echtgenotes erbij. Dat was tevens een afronding. Van hun opleiding en van mijn werk. Het was met recht dus eigenlijk ook ons laatste avondmaal." Het drieluik van Marga Klumper is gisteren officieel gepresenteerd tij dens de brevettering van de twaalf in het Instituut voor Defensie leergan gen in Rijswijk. Wet Wet r bijeen teji - De Schotse popfor- Vet Wet Wet, met zanger fellow, heeft na een af- geid van zeven jaar beslo- 1 ïr op te gaan treden. De lp rad voor het laatst op in 1 ging twee jaar later uit ia geruchten over de he- 1 irslaving van Pellow. De y Dorafgaand aan de breuk hevig dat de leden el- jf jaar niet spraken. In 0 ber komt de vierkoppige ie met een nieuwe single een album met hun 01 e succesnummers. )C-straat elbourne irne - De Australische elbourne heeft een straat md naar de hardrockfor- (C/DC. De voormalige #i ation Lane heet voort- ,1DC Lane. De Australi- ind nam niet ver van de- d( it ooit een clip op voor »n nmer 'It's A Long Way Top'. Naar de in 1973 jfchte groep is reeds een h traat vernoemd in de ;e hoofdstad Madrid. Nieuwe Engelse sensatie lan Siegal morgen op Werfpop ert Paul er in Utrecht j'n t - Paul Weller speelt 25 r in Muziekcentrum Vre- sj( rg in Utrecht. De voor- te zanger van The Jam en aj yle Council treedt op met h, in koperblazers. In sep- komt zijn nieuwe cd uit, 150', die vol staat met ers van andere artiesten. door Harry de Jong leiden - De Engelse zanger/gita rist lan Siegal, die morgen op Werfpop staat, geldt op dit mo ment als de nieuwe sensatie in de wereld van de blues. Zijn meest recente album 'Standing In The Morning' is in ons land bijna met gejuich ontvangen en wie Siegal op een podium aan het werk heeft gezien, moet toe geven dat de rauwe en onopge smukte manier waarop hij de Chicago-blues interpreteert, be paald opmerkelijk is. Je zou dus zeggen dat de 33-ja- rige Londenaar ook in zijn thuisland op handen wordt ge dragen, maar niets is minder waar. „Sterker nog, mijn laatste plaat is niet eens in Engeland uitgebracht", zucht Siegal. „De Engelse maatschappijen zijn bang dat ze er toch niets van verkopen. Als ik mijn platen wil slijten, moet ik dat tijdens mijn optredens doen. Ja, als je blues speelt, is het moeilijk om in En geland te overleven." Vandaar dat de muzikant zijn blik op de rest van Europa ves tigt en daar probeert zoveel mogelijk optredens in de wacht te slepen. „Ik kan de platen maatschappijen wel de schuld geven door te zeggen dat ze zich alleen maar op 12-jarigen richten, maar er zijn meer din gen aan de hand die nu niet be paald in mijn voordeel wer ken", weet Siegal. „Clubs krij gen het steeds moeilijker om mensen binnen te krijgen. En als gevolg daarvan gaan ze dus minder programmeren. En zo is er sprake van een neerwaartse spiraal. Die op een gegeven ogenblik iedereen en alles met zich meesleurt." Siegal prakkiseert er echter niet over bij de pakken neer te gaan zitten en is van plan alles op al les te zetten om zijn solocarriè re tot een succes te maken. Tot voor kort toerde hij als zanger- gitarist van de Lee Sankey Group door Europa. Maar nu de zanger in steeds meer lan den wordt geafficheerd als 'de nieuwe hoop van de blues' is Siegal niet van plan om nog langer in de schaduw van ie mand anders te werken. Want dat staat zijn ontwikkeling al leen maar in de weg. lan Siegal is oorspronkelijk af komstig uit de buurt van Ports mouth, een havenstad in het zuiden van Engeland. Op zijn zestiende zong hij al in de band van zijn oom en op zijn acht tiende 'bekeerde' hij zich tot de blues na het horen van de le gende Muddy Waters. „Maar ik zocht het niet meteen in de muziekwereld, want ik kon ook aardig schilderen en besloot in eerste instantie naar de kunst academie te gaan", vertelt Siegal. „Maar uiteindelijk kon ik schilderen en muziek maken niet meer combineren met de muziek en koos ik toch voor de gitaar." Zijn eerste schreden op het mu zikale pad zette Siegal als straatmuzikant. „Nadat ik van school was gegaan besloot ik lan Siegal: „Ik kon ook aardig schilderen, maar uiteindelijk zijn schilderen en muziek maken niet te combineren en koos ik toch voor de gi taar." Publiciteitsfoto een tijd door Europa te trekken. Onderweg bleef ik zes maanden in Berlijn hangen, waar ik op de hoeken van de straat liedjes speelde van groepen als de Beatles en de Stones. En ik moet zeggen dat ik niet slecht verdiende. Ik bleef zo lang in Berlijn omdat ik het zo'n gewel dige stad vond. De muur was net neergehaald en er was van alles te beleven." Uiteindelijk ging Siegal toch te rug naar Engeland en trok in bij een vriend in Nottingham. „Er was op dat moment een heel actieve bluesscène in die stad en ik zat al snel in een band waarmee ik zes avonden per week optrad. Ik had mezelf de blues geleerd door naar platen te luisteren van B.B. King en Muddy Waters." Om zijn hori zon te verbreden verhuisde Siegal vervolgens naar Londen, waar hij onder andere deel uit ging maken van The Lee Sankey Group. De zanger/gitarist bleef ondertussen aan de weg tim meren met zijn eigen groep en ook werd hij gitarist in de band van Otis Redding Junior. „Dat was een complete big band die uit louter Amerikanen bestond en met die jongens heb ik een hele tournee door de Verenigde Staten gemaakt. Daar bewaar ik niet alleen mooie herinneringen aan, want in Georgia ging het er behoor lijk ruig aan toe. Ik zat op een gegeven ogenblik in een hotel in Macon waar het wemelde van crackverslaafden, hoeren, pooiers en andere losers. Als ik 's nachts ging slapen, barrica deerde ik mijn deur met een paar stoelen, zo onveilig voelde ik me. Als we moesten optre den, schrok ik me soms een on geluk van al die gewelddadige figuren in de zaal. Al met al was ik blij dat die tournee daar was afgelopen." Eenmaal terug in Engeland bleef Siegal optreden met The Lee Sankey Group, maar de laatste tijd heeft hij het zo druk gekregen met zijn eigen Siegal Band dat hij besloten heeft niet langer op twee gedachten te blijven hinken. Voortaan houdt hij zich uitsluitend en alleen nog met zijn eigen muziek be zig te houden. „Want al zit het me dan in Engeland niet mee, ik ben vast van plan alles eruit te halen wat er in zit", zegt Siegal optimistisch. lan Siegal speelt morgen op het festival Werfpop in de Leidse Hout - van 19.00 - 19.50 uur - op podium 1. DE ZEVENDE HEMEL Welke film zou iedereen gezien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit geschreven? Welke muziek weet telkens weer te ontroeren? Wat is het mooiste kunstwerk aller tijden? Kortom: waarmee is de Leidse architect Wim Hofman in de zevende he mel? Beste film De film die in mijn leven de meeste indruk op me heeft gemaakt in zonder enige twij fel 'Apocalypse Now' van Francis Ford Coppola. Ik zag die film voor het eerst in New York. Ik heb er een uur voor in de rij gestaan. De zaal zat helemaal vol met Vietnam - veteranen en er was een heel agressieve sfeer. Maar in tijd van een paar minuten werd het doodstil, en bleef het stil. Dat is mij altijd bijgebleven. En de film zelf is natuurlijk ook indrukwekkend. Elke keer als ik de eerste beelden zie, die helikopters hoor, krijg ik weer de koude rillingen over m'n lijf. Beste boek Dat is het Handboek Bouw kunde van Vitruvius. Het is 2000 jaar geleden geschreven, maar nog steeds actueel. Ie dereen die gaat bouwen zou dit boek moeten lezen: archi tecten, opdrachtgevers, aan nemers. Het gaat over de meest elementaire zaken van de bouwkunst. Over verhou dingen, hoe je een bestek moet maken, kleuren kiezen. En het is net of het vandaag geschreven is. Romans lees ik eigenlijk niet. Beste cd 'The Aldenburgh recital' van de pianist Murray Perahia. Het behoort tot de mooiste pianoconcerten die ik ken en geeft mij altijd zo'n geweldige rust. Als ik moe en gespan nen thuis kom zet ik die cd op en voel ik me binnen een kwartier een ander mens. Ik hou niet van drukke muziek, als ik thuis naar muziek luis ter is een van de belangrijkste voorwaarden dat het mij rust geeft. Beste kunstwerk Dat zijn de werken van schil der Mark Rothko. Vooral om het prachtige kleurgebruik, dat ik heel erg Hollands vind. Net als de Hollandse luchten van Ruysdael. Als ik het werk van Rothko zie denk ik ook- altijd aan Holland. Helaas zijn er in Nederland niet veel werk van Rothko in de collectie, werken van hem te bewonde ren. Alleen het Stedelijk Mu- Jan Rijsdam seum in Amsterdam heeft foto: Dick Hogewoning ïi*»ri Mm De mens van Vitruvius uit het schetsboek van Leonardo da Vinei, vernoemd naar de architect Vitruvius. Foto: Archief muziek recensie Lidy van der Spek Concerfc Pascale Mélis, Van den Heuvel orgel. Gehoord: 9/7, Nieuwe Kerk, Katwijk aan Zee Forse werken met respectieve lijk vijf en zeven delen speelt Pascale Mélis op het Van den Heuvel-orgel, maar het zijn er dan ook maar twee. Een 'pro grammatische' Zesde Symfonie (1930) van Louis Vieme, geïn spireerd door de mediterrane zee, bezwangerd van zon, wind en golven. En een Symfonische Suite van Naji Hakim (1955-) Te Bien-Aimé (de beminde)', ze ven dansen op flarden uit het Hooglied, een weergaloos mooie ode op de liefde tussen twee mensenkinderen. Mélis' spel is transparant en ze ker, zonder agitatie maar be paald niet saai of kleurloos. Met een messcherpe heldere regi stratie introduceert zij het hoofdthema in Vieme's zesde even later in het Lento een tweede thema. En meteen valt de kleurwisseling op, van schit terend licht tot gedekte, omfloerste tinten, waarin de zoele warmte zindert, toch ein digend in schreeuwende don kerheid. De sfeer in het Air is, met het neuzige trompetje ver fijnd en traag meegaand. Driemaal manifesteert zich het hoofdthema, aanvankelijk lang zaam opdoemend en voortkab belend, dan als een enigszins plechtig gezang, vervolgens in afnemende kleuren en langza me frasen. Het Scherzo barst van kracht en humor door een geestige tegendraadse ritmiek gelardeerd met jazzy accenten, grappige sprongen en 'aange naam gestoorde' harmonieën. Het zwelwerk gebruikt Mélis in het vaag mystieke Adagio sub tiel gedoseerd, waardoor de lange, steeds donkerder melo dielijn haar spanning behoudt; totdat ze via zacht schurende dissonanten doodloopt. De Fi nale betovert Mélis tot een spectaculaire ziedende zee. Het Hooglied, het Lied der lie deren, waarschijnlijk geschre ven door een groep (poëtische) hovelingen rondom koning Sa lomo is jaar op jaar in de Ad ventstijd bezongen. 'Notre joie en notre allégresse' danst en springt over de Katwijkse kerk banken, trekt onder Mélis' han den het genot de kerk in, beel dend en kleurrijk als een uitbot tende vruchténboom. Veel war mer en intiemer, vol verwach ting speelt zij Viens, mon Bien- Aimé' waarin van verre de vo gels zacht kwinkeleren. Met ficht aangezet zwelwerk wordt de ochtendbries haast voelbaar. De registratie is ijl en licht en geeft een exotisch tintje aan het zilverdunne lijnenspel. De laat ste twee delen getui|fen van de magische kracht van de liefde én van een glansrijk uithou dingsvermogen, springend over de bergen, huppelend over de heuvelen. Mélis trekt je in dit verhaal! rotterdam/gpd - Hoewel hij zijn wereldwijde be kendheid te danken heeft aan het witte doek, ziet de Amerikaanse acteur Brad Pitt voor zichzelf vooral een toekomst weggelegd als architect. Omdat hij een opleiding in die richting ontbeert, laat Pitt zich graag inspireren door mensen uit het vak. Bijvoorbeeld door Rem Koolhaas, die hem deze week in zijn Rotterdamse kantoor ont ving. Pitt werd eerder al op een lezing van Koolhaas in Amerika gespot. Naar verluidt is de vermaarde architect uit Rotterdam een van zijn grote voor beelden. In Koolhaas' Office voor Metropolitan Architecture (OMA) werd Brad Pitt door de meester zelf bijgepraat over diens laatste projec ten. Daarbij ging veel aandacht uit naar Kool haas' grootste ontwerp ooit: het Chinese televi siestation TVCC, een spectaculair gebouw van 230 meter hoog dat ten behoeve van de Olympi sche Spelen van 2008 in Peking moet verrijzen. Volgende week wordt in Los Angeles de tweede winkel geopend die Koolhaas ontwierp voor het luxe kledingmerk Prada. Daar zal de Airierikaan- se filmster zich ook laten zien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 25