Eind van Deep Da s pas waar voor uw geld bij KeukenConcurrent: KUNST 8c CULTUUR Purple nog niet in zicht Het virginaal: instrument voor langzame psalmen Kennismaking en nostalgie bij hartstochtelijke Pixies AEG atag whirip,;,,] BOSCH Itfiele Pelgrim (bauknecht ZANUSSI ié'ariston Omdat u op de centen bent... Amstelveen: Maalderij 19. Leiderdorp: Meubelplein 10. door Han Neijenhuis weert - Ian Gillan draait er niet om heen. Child In Time', de absolute klassieker van zijn band Deep Purple, zal hij nooit meer live zingen. Niet omdat hij het geen goed nummer meer vindt, oh nee. Hij heeft simpel weg moeite met de hoge uitha len in het nummer.Als het moet lukt het me nog wel, maar na één of twee optredens ben ik een week m'n stem kwijt", ver telt de zanger eerlijk. Geen 'Child In Time' dus, op het Bospopfestival in Weert, waar Deep Purple morgen avond de afsluitende act is. Voor de fans van de band zal dat geen verrassing zijn. Deep Purple heeft het uit 1970 stam mende nummer namelijk al ruim tien jaar niet meer live ge speeld. Gillan: „Toen we 'Child In Ti me' destijds opnamen was het voor mij al behoorlijk pittig. Het gaat vooral om die allerhoogste noten. Ik haal ze nog wel, maar dan heel kort, het kost me te veel kracht om ze zo lang aan te houden, zoals het hoort. Men sen om ons heen hebben ge suggereerd om het nummer in een lagere toonsoort te zetten. Maar dan verliest het al z'n kracht en integriteit. Daarvoor is het nummer veel te goed en mijn stem is me te dierbaar om 'm te vernielen." „Volgend jaar word ik zestig. Ik wil niet de laatste vijf of tien jaar van m'n carrière schreeu wen, ik wil zingen. En dat zin gen gaat de laatste paar jaar be ter dan ooit, vind ik zelf. Ik was vroeger eerlijk gezegd nooit zo gecharmeerd van m'n eigen stemgeluid, zeker niet in de middelste regionen. Als ik luis ter naar een oude song als 'Speed King' - dat is ook best een hoog nummer - dan schaam ik me er haast voor. vervolg van voorpagina londen/gpd Een virginaal, het klinkt bijna erotisch. Maar wat is het precies? Het virginaal werkt als een klavecimbel, maar is een stuk kleiner. Het heeft een kleine, rechthoekige kast met dunne houten wanden. De snaren worden aangeplukt door een pennetje dat in ver binding staat met de toets. Als de toets wordt ingedrukt, komt het pennetje volgens het aloude wipwap-systeem omhoog en plukt de snaar aan. Tegenwoordig beschouwen we het virginaal misschien als het ondergeschikte broertje van een klavecimbel. In de zestien de en zeventiende eeuw was dat zeker niet zo. Het snaarin strument was toen zeer popu lair en stond in vele woonka mers. De instrumenten werden in Vlaanderen, Italië en Enge land gebouwd. In Antwerpen, destijds het centrum van klave cimbelbouwers, vervaardigde men vooral virginalen en slechts bij uitzondering klave cimbels. Het instrument is op talrijke schilderijen terug te vin den, met name in 'huiska mertaferelen'. Enige virtuositeit is moeilijk te bereiken op dit instrument. De lage snaren kunnen niet met snelle herhalingen worden ge speeld en sluit versieringen van de noten uit. Bovendien wer den in de bastonen uit econo mische redenen de toetsen van enkele noten weggelaten: te we ten de cis, fis, dis en gis. Des tijds geen probleem. Het instru ment was eigenlijk alleen ge schikt voor langzame psalmen en andere rustige melodieën. In de achttiende en negentien de eeuw werd de populariteit van het virginaal verdrongen door het spinet. Deze werkt op dezelfde manier als een virgi naal. Maar terwijl het virginaal een rechthoekige kast is, heeft het spinet het uiterlijk van een kleine vleugel. muziek recensie Peter Bruyn Concert: The Pixies. Gezien: 6/7, Heineken Music Hall, Amsterdam Naarmate het concert vorder de, begonnen de fans steeds vaker te juichen als Pixies-bas- siste Kim Deal naar de micro foon liep. Gaat ze het nu dan zingen? Er moest tot het laat ste nummer van de toegift ge wacht worden, maar toen kwam het toch: 'Gigantic'. Al sinds jaar en dag de publieks favoriet van de groep. Zou dat zanger en bandleider Black Francis/Frank Black nog altijd zo steken als destijds, of heeft het verstrijken der jaren hem ook dat leren relativeren? The Pixies in de Heineken Music Hall. Twaalf jaar na het uiteengaan is het Amerikaanse kwartet weer bijeen voor een wereldtournee. Voor het geld, daarover laten ze geen twijfel bestaan. Maar ze doen het goed. Toen Nirvana's Kurt Co- bain zich destijds liet ontval len dat het Pbdes-album 'Sur fer Rosa' hem de oren had ge opend werd iedereen opeens nieuwsgierig naar de groep van Charles Thompson, alias Black Francis, alias Frank Black. Maar toen lagen The Pixies al zo'n beetje uit elkaar. Een eigen geluid verzin je niet als rockgroep; dat heb je. Oor spronkelijkheid wordt niet be dacht maar geboren. Dat geldt ook voor aanstekelijke pop liedjes met een ruw randje en veel dynamiek - kortom de Pixies-songs. En dat soort liedjes schreef de toenmalige antropologiestudent Francis uit Boston, terwijl hij diep in zijn hart eigenlijk een soort Ig- gy Pop wilde zijn. Hij kon in 1987 evenmin be vroeden dat juist de combina tie van hemzelf met de via een advertentie aangetrokken bas- siste Kim Deal het publiek zou aanspreken. Die populariteit van Deal is hem eigenlijk altijd een beetje een blok aan het been gebleven - hij was im mers de 'Koning van de Pixies' zoals Francis in talloze inter views benadrukte. Toch ging een solocarrière zonder haar hem in de tweede helft van de jaren negentig aanmerkelijk minder af. Hetzelfde gold trouwens voor Deal, die na aanvankelijk succes met haar eigen groep The Breeders al snel naar een bedenkelijk peil afzakte. Nu hebben ze elkaar echter weer in de oorspronkelijke be zetting gevonden. Inmiddels heel wat dikker (Deal), kaler (gitarist Joey Santiago en drummer David Lovering) of dikker én kaler (Black Francis) Maar de muziek staat nog al tijd overeind en klinkt even fns als eind jaren tachtig in Paradiso of in 1990 in Vreden- burg. In ruim een uur tijd jaagt de groep er twee dozijn songs door, vrijwel allemaal afkom stig van de debuut-EP 'Come on Pilgrim' en de twee eerste albums 'Surfer Rosa' en 'Doolittle' - Francis heeft re gelmatig zelf gezegd dat het daarna, vanaf 1990, allemaal wat minder werd. De Pixies-muziek werd op de beste momenten altijd geken merkt door hartstocht en die is er anno 2004 in Amsterdam nog steeds. In de bewust schreeuwerige zang van Black Francis en het schoolmeisjes stemmetje van Deal en in de wilde gitaarpartijen van Joey Santiago. De laatste zorgt sa men met drummer Lovering ook voor de finesse die het concert meer dan alleen maar een feest der herkenning ma ken. Natuurlijk worden songs als 'Monkey gone to Heaven', "Where is my Mind?', 'Bone Machine' en 'Here comes your Man' woordelijk meege zongen. Black Francis kan zich eindelijk de grote rockster voelen die hij vijftien jaar gele den al wilde zijn. En volko men terecht. Al zal niemand de mollige Pbdes-koning met Iggy Pop associëren. Vraag naar de voorwaarden in de showroom Ook gevestigd in: Alkmaar, Arnhem, Baarle-Nassau (elke zondag open), Barendrecht, Beuningen, Breda, Den Haag, Groningen, Hoorn, Kaatsheuvel (i.v.m. waterschade tijdelijk gesloten), Numansdorp, Oss, Roosendaal, Rotterdam, Schagen, Son, Wateringen, Woerden, Zaandam en Zwolle. Binnenkort ook in Utrecht, www.keukenconcurrent.nl Ybil gratis\ 0800-0233535 k voor adressen en Jk openingstijden (advertentie) Terwijl als ik het nu live zing, dan zit ik er heerlijk in. Maar met 'Child In Time' werkt dat helaas niet. Dus er zit maar één ding op, en dat is dat nummer te herinneren als één van die geweldige songs uit het verle den." Ian Gillan klinkt vriendelijk en oprecht. Geen opgeklopte praatjes of stoere verhalen, maar gewoon een eerlijk ver haal van een man die na 35 rock-'n-roll-jaren nog steeds lol heeft in optreden, nummers schrijven en albums maken. En interviews doen kennelijk ook niet vervelend vindt. Hij laat weten dat hij genoten heeft van het EK voetbal, maar van een verenigd Europa moet de zan ger helemaal niets hebben, zo blijkt als het recente Deep Pur- ple-album 'Bananes' ter sprake komt. Gillan, Roger Glover (bas) Ian Paice (drums), Steve Mor se (gitaar) en nieuwkomer Don Airey (toetsen) klinken opmer kelijk fris en energiek op deze Purple-plaat. Dat neemt echter niet weg dat de titel 'Bananas' bepaald niet rock-'n-roll klinkt. Gillan beaamt die opvatting en legt de achterliggende gedachte van de albumtitel uit. „Tijdens een tournee door Au stralië zagen we de foto van die Vietnamese man met die bak fiets vol bananen, die achterop de cd staat. Toen begon bij ons de discussie over globalisering, handel, verkoopprijzen, dat soort dingen. Daardoor raakte ik nog meer gefocust op mijn stokpaardje: de Europese Unie. De EU is namelijk mijn grote vijand. Ik word iedere dag ge confronteerd met die absurde Europese voorschriften en met die ongelooflijke bureaucratie." „Het is allemaal zo achterlijk en kleinzielig. Ik houd van Europa, van de Franse expressie, van de Hollandse tolerantie. Ik heb respect voor alle culturen, maar ieder land wordt langzamer- donderdag 8 JULI 2004 m I dan heb ik wel een week last van mijn stem." Foto: hand hetzelfde. Zelfs de lengte van een banaan is voorgeschre ven door Europa. Niet korter dan 14 centimeter, en niet lan ger dan 27 centimeter. Die lek kere, kleine banaantjes uit Bra zilië komen er niet in. Dat leidt er toe dat je genetisch gemani puleerde bananen krijgt. Het is één van die ongelooflijke Euro pese regels, waar ik enorm kwaad van kan worden." Gillans visie is trouwens niet die van Deep Purple als groep in het geheel„De andere jon gens hebben lol om mijn fana tisme", grijnst de zanger breed. „Maar ondanks een menings verschil op z'n tijd is de sfeer in de band meer dan geweldig", voegt Gillan daar aan toe. Dus het eind van Deep Purple is nog niet in zicht? „We heb ben inmiddels genoeg nieuwe ideeën om zeker nog drie al bums te vullen. Volgend jaar gaan we weer de studio in voor een nieuwe plaat." Ian Gillan: „Child in Time lukt nog wel, maar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 16