In no time een overtuigende Queen 'Ik schrijf over alles' f KUNST CULTUUR Vruchtbare cultuurclashc in dansfestival ulidans Toneelbezf in de lift Jan Zekveldt weg bij MCé Spider-Man. Publiciteitsfoto Spider-Man 2 groot kascucces los angeles - De film 'Spider- Man 2' met in de hoofdrol To- bey Maguire is een groot kas succes in de Verenigde Staten. In de eerste zes dagen heeft de film van de stripheld 180,1 mil joen dollar opgebracht. De op brengst in een nieuw record. Het oude was in handen van 'The Matrix Reloaded'. Die film sleepte vorig jaar in dezelfde periode van vertoning 146,9 miljoen dollar binnen. 'Spider- Man 2', van regisseur Sam Rai- mi, is vanaf volgende week dinsdag te zien in Alphen aan den Rijn en een dag later ook in Leiden. Veel Nederlanders naar 'SHREK 2' Amsterdam - De animatiefilm 'SHREK 2' heeft sinds de pre mière in Nederland op 1 juli 317.415 bezoekers getrokken. De opbrengst na het weekend was 1.311.377 euro. Dat zijn volgens United International Pictures 'de beste openingsre sultaten voor een animatiefilm ooit' in Nederland. Slechts zes films zouden in de eerste dagen van vertoning meer succes heb ben geboekt. 'SHREK 2' is een technisch-artistiek hoogstandje met een sprookjeswereld als basis. Laatste bijdrage Marlon Brando den haag - De laatste bijdrage die Marlon Brando geleverd heeft aan de filmgeschiedenis zal pas in 2006 de openbaar heid bereiken. Op 17 juni, pre cies twee weken voor zijn dood, voltooide de acteur de dialoog- opnamen voor de animatiefilm 'Big Bug Man'. Brando leende zijn stem aan het personage van de bejaarde mevrouw Sour, eigenaresse van een snoepfa- briek. De première van de film is pas over twee jaar aangezien er nog volop aan wordt gete kend. Film over Sammy Davis den haag - Denzei Washington gaat een film regisseren over het leven van Sammy Davis Jr. Wie de rol van de in 1990 over leden zanger-acteur zal spelen is nog niet zeker, maar de twee jaar geleden met een Oscar on derscheiden Washington zal in geen geval zelf in zijn eigen film meespelen. door Coos Versteeg Amsterdam - Er is maar één gastheer bij wie Madonna, Ste- vie Wonder, Celine Dion en Emi nem tegelijk op het podium ver schijnen, en dat is Ennio. Sterker, in de show van Ennio keren zelfs Marilyn Monroe, Frank Sinatra en Doris Day terug in de spot lights. Het is dan ook een papie ren droomwereld, waarin Ennio leeft. Met niets meer dan een schaar, papier, muziek en zich zelf. Zijn hele theatershow weegt 35 kilo en zit in een leren rugzak, die als het enigszins lukt als handbagage mee het vliegtuig ingaat. Oude kranten en stuk ken papier zitten er in die rug zak. En wat beschilderd karton. Maar bij Ennio Marchetto ver andert dat op de podia van Londen, Parijs, Berlijn,Tokio en New York in een komische droomwereld die wordt bevolkt door Marilyn Monroe, Tina Turner, Celine Dion, Edith Piaf, Elvis Presley, Pavarotti, Maria Callas en nog een tiental ande ren. Ennio Marchetto (43) uit Vene tië is transformatieartiest en ei genlijk laat het zich nauwelijks beschrijven wat hij doet. Al thans, geen enkele beschrijving doet hem recht. Je moet hem zelf zien. Niet op televisie, maar live. En zelfs dan duurt het een paar minuten voor tot je door dringt wat er precies gebeurt. Ennio danst namelijk met stuk ken papier voor zijn lijf en play backt met zijn rubber-soepele mond en rollende ogen de uit gebeelde artiesten op tophits van weleer. Dat klinkt tamelijk armzalig, maar een feit is dat Ennio Marchetto momenteel zó hot is, dat hij aan één stuk door over de hele wereld reist. Tegen gages waar andere artiesten maanden voor werken, doet hij in tachtig minuten zijn show. En overal laat hij een laaiend enthousiast en verbijsterd pu bliek achter. Op een besloten feest vorig jaar in Den Haag was Ennio de hoofdact. Nauwelijks iemand van de 350 gasten had ooit van de man gehoord en toen hij in zijn zwarte maillot opkwam, achter een papieren jurkje met enorme borsten en kartonnen blonde pruik om als Marilyn Monroe 'I wanna be loved by you' te gaan zingen, zag je het verwende publiek even in el kaar krimpen. „Zo kun je dus ook je geld verdienen", klonk het zachtjes. Maar eer de klok twee minuten verder was, ver stomde elke kritiek en zat ieder een ademloos naar het podium In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: schrijver Hans Beijer uit Leiden. "Valse Bingo' is de titel van de debuutroman van Hans Beijer. Het verhaal van de Leidse schrijver speelt zich af in ver zorgingshuis De Nachtster, waar het leven van de twee hoofdpersonen wordt gevolgd vanaf het moment waarop zij de overstap maken, van zelf standig wonen naar verzorgd wonen. Ziedaar het verhaal in een notendop, 'een verhaal waarin de lach en de traan el kaar voortduren afwisselen', zo luidt de begeleidende tekst. Hoe dan ook, de entourage van een verzorgingshuis is nu niet bepaald een voor de hand lig gend decor voor een roman. Voor een buitenstaander dan, voor Beijer ligt dat heel anders. „In 2000 ging mijn moeder dood. Zo maar, pats-boem, van de ene op de andere dag. Pa was er slecht aan toe, we had den als kinderen geen andere keuze dan hem naar een ver zorgingshuis te brengen. Fo- rescate in Voorschoten, aan de Rouboslaan." „Het is ellendig hoor, om uit je eigen huis te gaan en ergens anders te gaan wonen. Dat heb ik meteen gemerkt vanaf het moment dat ik er kwam. Daar hoor je de verhalen, je ziet het verdriet. Maar je ziet ook de kentering, de verandering, het acceptatieproces van mijn va der hebben we van nabij mee gemaakt. Uiteindelijk voelde hij er zich toch prettig. Terwijl het een enorme verandering in zijn leven is geweest. Het is boeiend te zien hoe de mensen daar met elkaar leven. Het is eigenlijk een kleine kosmos, de mensen uit het verzorgingshuis komen bijna niet meer bui ten." Voor Beijer was het niet meer dan normaal om over die erva ringen te schrijven. „Ik schrijf mijn hele leven al, al vanaf dat ik een klein jochie was. Laatst kwam ik nog weer wat oude teksten van me tegen in een paar schoolkranten. Ik ben dat blijven doen. Ik schrijf over al les wat ik zie of hoor. Iemand zegt iets tegen een ander, in de trein van Rotterdam naar Haarlem. „Is dit de trein naar Haarlem?" Niet een keer, maar tien keer tijdens die rit. Dat is dan een verhaal. Dan probeer ik te bedenken waarom hij het zo vaak vraagt. Of ik hoor ie mand met z'n mobieltje bellen, voor veel mensen een ergernis, maar niet voor mij. Voor mij is dat een hoogtepunt. Je hoort iemand telefonisch ruzie ma ken met z'n vrouw, omdat het Hans Beijer: „Iemand die met z'n mobieltje belt is voor veel mensen een ergernis, maar niet voor mij." Foto: Henk Bouwman eten hem niet bevalt." „Grofweg in 1997 ben ik op het internet gaan schrijven. Prach tig hoor, dat medium. Iedereen kan zien, kan lezen wat je schrijft. Je hebt geen drukker nodig en geen uitgeverij. Mijn ervaringen in het verzorging huis heb ik ook op internet ge zet. Veel kennissen lazen dat en ik kreeg heel wat leuke reac ties. Ja en sommigen zeiden: daar zou je eens een boek van moeten maken. Ik heb toen al le losse verhalen in een geheel gezet. Fictie, gebaseerd op mijn ervaringen. Het is niet een verhaal over mijn vader gewor den. Het verhaal gaat over een vrouw die naar het verzor gingshuis gaat, haar kinderen brengen haar weg. Ik wil laten zien dat het leven niet op houdt, dat mensen het daar leuk kunnen hebben. Je hoort vaak slechte verhalen over ver zorgingshuizen, er wordt droefgeestig naar gekeken. Ik zei het al, mijn vader begon na zijn initiële verdriet weer op te leven." Om een lang verhaal kort te maken, een uitgever toonde zich uiteindelijk zeer geïnteres seerd en de vrucht van die in teresse is Valse Bingo'. Wat Beijer betreft blijft het daar niet bij, hij zit vol plannen. „Ik heb nog een boek geschreven. Over een kantoor, ambtenaren aan het werk. Nou ja, het is zo goed als af. Dat boek vind ik zelf ont zettend grappig. Dat gaat wel voor een deel over mezelf, voor een deel is het ook fictie. Ik ben ook bezig met nog een ander boek. Over iemand die een ver borgen gebrek heeft dat nie mand kent, waarvan niemand op de hoogte is. Iedereen vindt hem fantastisch, maar hij lijdt er onder. Het lijkt me mooi om dat ook uitgegeven te krijgen." Valse Bingo kan worden be steld via valsebingo@sylans- .net. Prijs: 19,50 euro (plus 2,25 euro verzendkosten). Herman Joustra si door Irene Start Amsterdam - In de hedendaag se dans is weinig meer puur. Dat blijkt tijdens Julidans, het internationale dansfestival dat tot en met 17 juli wordt gehou den in Amsterdam. Westerse choreografen gebruiken break dance in hun voorstellingen, Afrikaanse dansmakers zoeken het midden tussen rituele dans vormen en moderne danstech- nieken en hiphopgezelschap pen stelen van het ballet. Dat cultuurclashes tot vrucht bare produkties kunnen leiden, blijkt onder andere in 'Bache' van de Vlaamse choreograaf Koen Augustijnen. Het dans stuk op liederen van Henry Purcell, live gezongen door een countertenor, komt ietwat moeizaam op gang. Doeken en een stellage vormen het decor van een dansstuk waarin vier mannelijke dansers zich van hun meest kwetsbare kant to nen. De typische mannenon- deronsjes van schijngevechten en milde pesterijen gaan over in gevoelige scènes waarin de mannen zich niet langer achter hun kunstjes verschuilen. In 'Bache' zetten de dansers hun maskers af, zegt Augustij nen. De dansmaker, lid van het choreografenensemble Les Bal- Iets C. de la B., wilde een voor stelling maken over mannelijk heid zonder te verzanden in cli- ché's over machismo. Tegelijk stelt hij het thema angst cen traal: „Er is een conservatieve reflex die de wereld in de greep houdt, iedereen is bang. Ik wil aan die angst niet toegeven." De middelmatigheid ligt in de ze voorstelling op de loer, maar juist de grote inbreng van de dansers - een hiphopper, een acrobaat en een moderne dan ser sterk in contactimprovisatie Nieuw is Cinedans Julidans is hét festival voor vindingrijke, eigentijdse dans. Begonnen in 1991, is het bedoeld voor toeristen en de theaterbezoeker die niet van een zomerstop houdt. Het festival kent een aantal kleinere festivals-in- het-festival: jonge Europese choreografen krijgen een kans tijdens Aerodance, in Urban Dance zijn alle voor stellingen waarin straatdatis een belangrijke rol spelen gebundeld, aangevuld met een breakwedstrijd. Nieuw dit jaar is Cinedans, een eendaags filrnfestivalle- tje op zaterdag 10 juli in De Balie. Doel is het laten zien van interessante samenwer kingsverbanden tussen cho reografen en filmmakers. Voor Cinedans zijn 25 films geselecteerd uit 120 inzen dingen vanuit de hele we reld. Meer informatie: www- .julidans.com en www.cine- dans.nl - zorgt ervoor dat dit dansstuk naar een hoger plan wordt ge tild. De acrobaat krijgt een doek over zijn hoofd en wordt over de grond gesleurd in een grim mige scène, de hiphopper be gint aan een stoere, schokkerige solo alsof hij in het licht van een stroboscoop staat. Zijn stoerheid verbrokkelt, hij blijft uiteindelijk alleen achter. De combinatie van theaterdans, dans van de straat en acroba tiek vormen een mooi contrast met de vele 'halleluja's' uit de muziek van Purcell. Waar Augustijnen hij breakdance intoomt omt nen gebruiken in zijn sj, Mourad Merzouki van j se dansgroep Compagij f de hiphop meer voor c spreken. Deze choreoj laten zien dat hiphop, stript van al te voorspek wegingen, interessant jo ater kan opleveren. De ling 'Dix Versions', twee jaar geleden hun lij temationale doorbraai kende, was een lichtvofcl sie van allerlei dansvoii Andalusisch-Arabische t benadrukte dat het hiei cultuuroverstijgend ging. 'Met Dix Version hop volwassen gewordl te een Franse krant, r nieuwe voorstelling '0 graphique' kunnen zi maar zijn gegroeid. ar Meer cultuur oversch' dansvoorstellingen op^ komen uit Afrika en 2k Azië. In dansstukken ifc gal, Kenia en China gaf tionele dans- en theatefii een spannend huwelijk^ de moderne dans zo4t het westen de boventop Het levert een nieuwe b op, plus de mogelijkheij werpen aan de kaak t|r| die in het dagelijks lejet goed bespreekbaar zijitfa Julidans probeert tijdfl festival discussie uit tyj, over grens overschrijdcfei ter, met name over de^i van hiphop, met eeijee Dance Forum. Daarin professionele theate^e publiek en hopelijk <èn hoppers in discussie ju. het een goede ontwikfco Het lijkt wat laat, zo'tn want globalisering is iifos jaren een feit. woensdag 7 JULI 2OO4 1 amsterdam/anp - He/T bezoeken aan gesubsidifl neel is de afgelopen vijfje minstens verdubbeld» meldde de Vereniging derlandse Theatergezjj pen (VNT). 6 Het aantal voorstellÜ sinds de periode 1985/f stegen met 42 procent, L tal bezoekers per uil met 29 procent. In 2002| 1.4 miljoen bezoekers gL leen al onder 69 procent leden van de VNT. Da de gezelschappen die ij onderzoek hebben j werkt. De feitelijke moet dus nog veel hoig Negentig procent van i tergezelschappen is lidj Vereniging. |f Volgens directeur Jafy komt de stijging door j| mere aanbod, waarnjj nieuwe doelgroepen z|C geboord. Ook jonger^ meer en meer naar the^t name straat- en locat% trekken aan. Verder blij r ook een stimulerende r< is uitgegaan van het veijj en bouwen van theateijv da had een oude schq met 80.000 bezoekers het nieuwe Chassé H, 350.000 per jaar." ii den haag/gpd - Jan heeft met onmiddellijke zijn taken als artistiek (r van het MuziekcentrunP Omroep (MCO) neergelP Zekveld is het oneens r besluit van de Tweede om het Radio SymfoniP te laten fuseren met ht Kamer Orkest. Zekveld r voorkeur aan de door P heid opgelegde bezuinir 6.5 miljoen euro te venP ken door het Radio SP Orkest op te heffen, f volgens hem beter zijn" plan van het MCO om r snoeien en niets meerP male staat te houden. Zekveld kreeg al in ee( stadium steun van Ber1 de algemeen directeuiP middels is opgestapt, tc de Raad voor Cultuur van de twee orkesten de. Zekveld is ook de baas van Radio 4 en p meur van de Zaterdagu de concertserie van de AVRO en de TROS. Mei1 van 12 juli zal Anton f functie treden als interic teur van het MCO. ]r meer dan 12 jaar interr ring heeft opgedaan in meenten, onderwij sins1 en culturele instellinge bij het MCO verantw" voor het uitvoeren van z ganisatie. De papieren wereld van transformatiekunstenaar Ennio Koningin Beatrix ontbreekt niet in het repertoire van Ennio. Publiciteitsfoto te staren. Want Marilyn Mon roe verandert moeiteloos in Frank Sinatra of Whitney Hous ton. Van het topje wordt iets omgeklapt, de pruik draait hij om en er staat weer een andere beroemdheid. Zo transformeert Lesley Gore met haar 'It's my party and I cry if I want to' moeiteloos in Dolly Parton, die vervolgens met haar 'Joline' overgaat in 'These boots are made for walking' van Nancy Sinatra. Het zijn vooral kleine grappen die de show zo geraffi neerd maken, want de fameuze borsten van Dolly Parton wor den in een simpele handbewe ging de niet minder beroemde knielaarzen van Nancy. En En nio laat die laarzen nog heen en weer schuiven ook. Ennio Marchetto is iemand van weinig woorden. Eigenlijk is hij ronduit verlegen. „Alles is voor mij begonnen in 1981, toen ik iets wilde maken voor het car naval in Venetië. Ik droomde van Marilyn Monroe, zag me zelf in haar." Diezelfde dag knipte hij zijn eerste figuur. „Ik ben altijd gefascineerd geweest door het carnaval, door kos tuums. Dat je iemand anders kunt worden dan je bent. In mijn kostuums word ik ineens extrovert, een performer. Dat is een heerlijk iets." Zijn Marilyn Monroe oogstte zoveel succes, dat Ennio op feestjes van vrienden en familie werd gevraagd zijn act te doen. Lange tijd bleef het tot dit mini- showtje beperkt. Pas jaren later breidde hij zijn repertoire met enkele andere types uit. Het zou echter tot zijn ontmoeting met de Nederlander Sosthen Hennekam - een mode- en kos tuumontwerper uit Brabant - duren, eer Ennio een echte the atershow in elkaar zette. De ideeën van Ennio en de techni sche bekwaamheden van Sosthen sloten naadloos op el kaar aan. „Papier is verrukkelijk materiaal, Je kunt er alles mee", zegt hij. „Je neemt wat papier en Sosthen en ik geven het le ven." Op toneel laat Ennio zien hoe simpel het eigenlijk is. Hij pakt een rol rood crêpepapier, vouwt het rond zijn nek tot een stola. Daarna zet hij een kar tonnen zwarte pruik op zijn hoofd en binnen no time is En nio een werkelijk overtuigende Liza Minelli. De afgelopen drie jaar heeft En nio's loopbaan een stormachti ge ontwikkeling doorgemaakt. De echte doorbraak kwam in het najaar van 1993 op het be kende theaterfestival in Edin burgh. In enkele weken tijd cre- eerden Ennio en Sosthen acht tien nieuwe karakters, die ook buiten Italië bekend waren. Zo ontstond de Britse Queen Elisa beth die begeleid door het plechtstatige Britse volkslied, verandert in een rockende Freddie Mercury van Queen. Tot op de dag van vandaag is het een van de hoogtepunten in de show. Op het moment dat de vorstin haar kroon naar vo ren klapt en een leren nichten pet verschijnt, ze haar handtas je weggooit en haar snor vast plakt, is de hilariteit compleet. In Edinburgh trad Ennio voor een handvol toeschouwers op, totdat Malcolm Hay van het blad Time Out de show zag en erover schreef. Vanaf dat mo ment was Ennio de cult-hit van het festival en volgde al spoedig een zegetocht door Engeland en brak hij door op West End. „Nog steeds is het Engelse pu bliek mijn grootste fan", zegt hij. Maar buiten een show met Elton John en een persoonlijke uitnodiging voor een optreden van prins Charles, mocht Ennio zich inmiddels ook verheugen in een privé-optreden voor de Nederlandse koninklijke fami lie. Koningin Beatrix ontbreekt inmiddels dan ook niet in zijn repertoire. „Ik vraag me wel eens af hoe lang ik hier nog mee door kan gaan. Steeds zeggen we: 'Nog twee jaar', maar dan plakken we er weer twee jaar aan vast. Het blijft heerlijk om in die ma gische doos dat theater heet te werken. Het gaat maar door. Al les bij elkaar heb ik iets van 230 karakters. Van land tot land ver schilt de inhoud van het pro gramma. In Japan hebben ze andere hel den dan in Frankrijk. In een show zitten zo'n vijftig tot hon derd figuren. Ik pas het voort durend aan. En sommige per sonages verdwijnen op den duur weer. Zo langzamerhand kent bijvoorbeeld niemand meer Grace Jones. Maar zijn 'Mona Lisa', op de wereldhit "Venus' van Shocking Blue, zit er altijd in. En uiteraard Mari lyn Monroe. Daar begin ik elke show mee. Want met haar is al les begonnen." Ennio: t/m 25 juli vrijwel da gelijks (niet op maandag) op in het Nieuwe de la Mar Thea ter in Amsterdam. Aanvang 20.15 uur, op de zondagen om 15.00 uur. Voor meer informa tie: www.stardusttheatre.com

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 16