In no time een overtuigende Queen
'Ik schrijf over alles'
f
KUNST CULTUUR
Vruchtbare cultuurclashc
in dansfestival ulidans
Toneelbezf
in de lift
Jan Zekveldt
weg bij MCé
Spider-Man. Publiciteitsfoto
Spider-Man 2
groot kascucces
los angeles - De film 'Spider-
Man 2' met in de hoofdrol To-
bey Maguire is een groot kas
succes in de Verenigde Staten.
In de eerste zes dagen heeft de
film van de stripheld 180,1 mil
joen dollar opgebracht. De op
brengst in een nieuw record.
Het oude was in handen van
'The Matrix Reloaded'. Die film
sleepte vorig jaar in dezelfde
periode van vertoning 146,9
miljoen dollar binnen. 'Spider-
Man 2', van regisseur Sam Rai-
mi, is vanaf volgende week
dinsdag te zien in Alphen aan
den Rijn en een dag later ook in
Leiden.
Veel Nederlanders
naar 'SHREK 2'
Amsterdam - De animatiefilm
'SHREK 2' heeft sinds de pre
mière in Nederland op 1 juli
317.415 bezoekers getrokken.
De opbrengst na het weekend
was 1.311.377 euro. Dat zijn
volgens United International
Pictures 'de beste openingsre
sultaten voor een animatiefilm
ooit' in Nederland. Slechts zes
films zouden in de eerste dagen
van vertoning meer succes heb
ben geboekt. 'SHREK 2' is een
technisch-artistiek hoogstandje
met een sprookjeswereld als
basis.
Laatste bijdrage
Marlon Brando
den haag - De laatste bijdrage
die Marlon Brando geleverd
heeft aan de filmgeschiedenis
zal pas in 2006 de openbaar
heid bereiken. Op 17 juni, pre
cies twee weken voor zijn dood,
voltooide de acteur de dialoog-
opnamen voor de animatiefilm
'Big Bug Man'. Brando leende
zijn stem aan het personage
van de bejaarde mevrouw Sour,
eigenaresse van een snoepfa-
briek. De première van de film
is pas over twee jaar aangezien
er nog volop aan wordt gete
kend.
Film over
Sammy Davis
den haag - Denzei Washington
gaat een film regisseren over
het leven van Sammy Davis Jr.
Wie de rol van de in 1990 over
leden zanger-acteur zal spelen
is nog niet zeker, maar de twee
jaar geleden met een Oscar on
derscheiden Washington zal in
geen geval zelf in zijn eigen film
meespelen.
door Coos Versteeg
Amsterdam - Er is maar één
gastheer bij wie Madonna, Ste-
vie Wonder, Celine Dion en Emi
nem tegelijk op het podium ver
schijnen, en dat is Ennio. Sterker,
in de show van Ennio keren zelfs
Marilyn Monroe, Frank Sinatra
en Doris Day terug in de spot
lights. Het is dan ook een papie
ren droomwereld, waarin Ennio
leeft. Met niets meer dan een
schaar, papier, muziek en zich
zelf.
Zijn hele theatershow weegt 35
kilo en zit in een leren rugzak,
die als het enigszins lukt als
handbagage mee het vliegtuig
ingaat. Oude kranten en stuk
ken papier zitten er in die rug
zak. En wat beschilderd karton.
Maar bij Ennio Marchetto ver
andert dat op de podia van
Londen, Parijs, Berlijn,Tokio en
New York in een komische
droomwereld die wordt bevolkt
door Marilyn Monroe, Tina
Turner, Celine Dion, Edith Piaf,
Elvis Presley, Pavarotti, Maria
Callas en nog een tiental ande
ren.
Ennio Marchetto (43) uit Vene
tië is transformatieartiest en ei
genlijk laat het zich nauwelijks
beschrijven wat hij doet. Al
thans, geen enkele beschrijving
doet hem recht. Je moet hem
zelf zien. Niet op televisie, maar
live. En zelfs dan duurt het een
paar minuten voor tot je door
dringt wat er precies gebeurt.
Ennio danst namelijk met stuk
ken papier voor zijn lijf en play
backt met zijn rubber-soepele
mond en rollende ogen de uit
gebeelde artiesten op tophits
van weleer. Dat klinkt tamelijk
armzalig, maar een feit is dat
Ennio Marchetto momenteel zó
hot is, dat hij aan één stuk door
over de hele wereld reist. Tegen
gages waar andere artiesten
maanden voor werken, doet hij
in tachtig minuten zijn show.
En overal laat hij een laaiend
enthousiast en verbijsterd pu
bliek achter.
Op een besloten feest vorig jaar
in Den Haag was Ennio de
hoofdact. Nauwelijks iemand
van de 350 gasten had ooit van
de man gehoord en toen hij in
zijn zwarte maillot opkwam,
achter een papieren jurkje met
enorme borsten en kartonnen
blonde pruik om als Marilyn
Monroe 'I wanna be loved by
you' te gaan zingen, zag je het
verwende publiek even in el
kaar krimpen. „Zo kun je dus
ook je geld verdienen", klonk
het zachtjes. Maar eer de klok
twee minuten verder was, ver
stomde elke kritiek en zat ieder
een ademloos naar het podium
In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor
professionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur
volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen,
toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn.
Vandaag: schrijver Hans Beijer uit Leiden.
"Valse Bingo' is de titel van de
debuutroman van Hans Beijer.
Het verhaal van de Leidse
schrijver speelt zich af in ver
zorgingshuis De Nachtster,
waar het leven van de twee
hoofdpersonen wordt gevolgd
vanaf het moment waarop zij
de overstap maken, van zelf
standig wonen naar verzorgd
wonen. Ziedaar het verhaal in
een notendop, 'een verhaal
waarin de lach en de traan el
kaar voortduren afwisselen', zo
luidt de begeleidende tekst.
Hoe dan ook, de entourage van
een verzorgingshuis is nu niet
bepaald een voor de hand lig
gend decor voor een roman.
Voor een buitenstaander dan,
voor Beijer ligt dat heel anders.
„In 2000 ging mijn moeder
dood. Zo maar, pats-boem, van
de ene op de andere dag. Pa
was er slecht aan toe, we had
den als kinderen geen andere
keuze dan hem naar een ver
zorgingshuis te brengen. Fo-
rescate in Voorschoten, aan de
Rouboslaan."
„Het is ellendig hoor, om uit je
eigen huis te gaan en ergens
anders te gaan wonen. Dat heb
ik meteen gemerkt vanaf het
moment dat ik er kwam. Daar
hoor je de verhalen, je ziet het
verdriet. Maar je ziet ook de
kentering, de verandering, het
acceptatieproces van mijn va
der hebben we van nabij mee
gemaakt. Uiteindelijk voelde
hij er zich toch prettig. Terwijl
het een enorme verandering in
zijn leven is geweest. Het is
boeiend te zien hoe de mensen
daar met elkaar leven. Het is
eigenlijk een kleine kosmos, de
mensen uit het verzorgingshuis
komen bijna niet meer bui
ten."
Voor Beijer was het niet meer
dan normaal om over die erva
ringen te schrijven. „Ik schrijf
mijn hele leven al, al vanaf dat
ik een klein jochie was. Laatst
kwam ik nog weer wat oude
teksten van me tegen in een
paar schoolkranten. Ik ben dat
blijven doen. Ik schrijf over al
les wat ik zie of hoor. Iemand
zegt iets tegen een ander, in de
trein van Rotterdam naar
Haarlem. „Is dit de trein naar
Haarlem?" Niet een keer, maar
tien keer tijdens die rit. Dat is
dan een verhaal. Dan probeer
ik te bedenken waarom hij het
zo vaak vraagt. Of ik hoor ie
mand met z'n mobieltje bellen,
voor veel mensen een ergernis,
maar niet voor mij. Voor mij is
dat een hoogtepunt. Je hoort
iemand telefonisch ruzie ma
ken met z'n vrouw, omdat het
Hans Beijer: „Iemand die met z'n mobieltje belt is voor veel mensen een ergernis, maar niet voor mij."
Foto: Henk Bouwman
eten hem niet bevalt."
„Grofweg in 1997 ben ik op het
internet gaan schrijven. Prach
tig hoor, dat medium. Iedereen
kan zien, kan lezen wat je
schrijft. Je hebt geen drukker
nodig en geen uitgeverij. Mijn
ervaringen in het verzorging
huis heb ik ook op internet ge
zet. Veel kennissen lazen dat
en ik kreeg heel wat leuke reac
ties. Ja en sommigen zeiden:
daar zou je eens een boek van
moeten maken. Ik heb toen al
le losse verhalen in een geheel
gezet. Fictie, gebaseerd op
mijn ervaringen. Het is niet een
verhaal over mijn vader gewor
den. Het verhaal gaat over een
vrouw die naar het verzor
gingshuis gaat, haar kinderen
brengen haar weg. Ik wil laten
zien dat het leven niet op
houdt, dat mensen het daar
leuk kunnen hebben. Je hoort
vaak slechte verhalen over ver
zorgingshuizen, er wordt
droefgeestig naar gekeken. Ik
zei het al, mijn vader begon na
zijn initiële verdriet weer op te
leven."
Om een lang verhaal kort te
maken, een uitgever toonde
zich uiteindelijk zeer geïnteres
seerd en de vrucht van die in
teresse is Valse Bingo'. Wat
Beijer betreft blijft het daar niet
bij, hij zit vol plannen. „Ik heb
nog een boek geschreven. Over
een kantoor, ambtenaren aan
het werk. Nou ja, het is zo goed
als af. Dat boek vind ik zelf ont
zettend grappig. Dat gaat wel
voor een deel over mezelf, voor
een deel is het ook fictie. Ik ben
ook bezig met nog een ander
boek. Over iemand die een ver
borgen gebrek heeft dat nie
mand kent, waarvan niemand
op de hoogte is. Iedereen vindt
hem fantastisch, maar hij lijdt
er onder. Het lijkt me mooi om
dat ook uitgegeven te krijgen."
Valse Bingo kan worden be
steld via valsebingo@sylans-
.net. Prijs: 19,50 euro (plus
2,25 euro verzendkosten).
Herman Joustra
si
door Irene Start
Amsterdam - In de hedendaag
se dans is weinig meer puur.
Dat blijkt tijdens Julidans, het
internationale dansfestival dat
tot en met 17 juli wordt gehou
den in Amsterdam. Westerse
choreografen gebruiken break
dance in hun voorstellingen,
Afrikaanse dansmakers zoeken
het midden tussen rituele dans
vormen en moderne danstech-
nieken en hiphopgezelschap
pen stelen van het ballet.
Dat cultuurclashes tot vrucht
bare produkties kunnen leiden,
blijkt onder andere in 'Bache'
van de Vlaamse choreograaf
Koen Augustijnen. Het dans
stuk op liederen van Henry
Purcell, live gezongen door een
countertenor, komt ietwat
moeizaam op gang. Doeken en
een stellage vormen het decor
van een dansstuk waarin vier
mannelijke dansers zich van
hun meest kwetsbare kant to
nen. De typische mannenon-
deronsjes van schijngevechten
en milde pesterijen gaan over
in gevoelige scènes waarin de
mannen zich niet langer achter
hun kunstjes verschuilen.
In 'Bache' zetten de dansers
hun maskers af, zegt Augustij
nen. De dansmaker, lid van het
choreografenensemble Les Bal-
Iets C. de la B., wilde een voor
stelling maken over mannelijk
heid zonder te verzanden in cli-
ché's over machismo. Tegelijk
stelt hij het thema angst cen
traal: „Er is een conservatieve
reflex die de wereld in de greep
houdt, iedereen is bang. Ik wil
aan die angst niet toegeven."
De middelmatigheid ligt in de
ze voorstelling op de loer, maar
juist de grote inbreng van de
dansers - een hiphopper, een
acrobaat en een moderne dan
ser sterk in contactimprovisatie
Nieuw is
Cinedans
Julidans is hét festival voor
vindingrijke, eigentijdse
dans. Begonnen in 1991, is
het bedoeld voor toeristen
en de theaterbezoeker die
niet van een zomerstop
houdt. Het festival kent een
aantal kleinere festivals-in-
het-festival: jonge Europese
choreografen krijgen een
kans tijdens Aerodance, in
Urban Dance zijn alle voor
stellingen waarin straatdatis
een belangrijke rol spelen
gebundeld, aangevuld met
een breakwedstrijd.
Nieuw dit jaar is Cinedans,
een eendaags filrnfestivalle-
tje op zaterdag 10 juli in De
Balie. Doel is het laten zien
van interessante samenwer
kingsverbanden tussen cho
reografen en filmmakers.
Voor Cinedans zijn 25 films
geselecteerd uit 120 inzen
dingen vanuit de hele we
reld. Meer informatie: www-
.julidans.com en www.cine-
dans.nl
- zorgt ervoor dat dit dansstuk
naar een hoger plan wordt ge
tild. De acrobaat krijgt een doek
over zijn hoofd en wordt over
de grond gesleurd in een grim
mige scène, de hiphopper be
gint aan een stoere, schokkerige
solo alsof hij in het licht van
een stroboscoop staat. Zijn
stoerheid verbrokkelt, hij blijft
uiteindelijk alleen achter. De
combinatie van theaterdans,
dans van de straat en acroba
tiek vormen een mooi contrast
met de vele 'halleluja's' uit de
muziek van Purcell.
Waar Augustijnen hij
breakdance intoomt omt
nen gebruiken in zijn sj,
Mourad Merzouki van j
se dansgroep Compagij f
de hiphop meer voor c
spreken. Deze choreoj
laten zien dat hiphop,
stript van al te voorspek
wegingen, interessant jo
ater kan opleveren. De
ling 'Dix Versions',
twee jaar geleden hun lij
temationale doorbraai
kende, was een lichtvofcl
sie van allerlei dansvoii
Andalusisch-Arabische t
benadrukte dat het hiei
cultuuroverstijgend
ging. 'Met Dix Version
hop volwassen gewordl
te een Franse krant, r
nieuwe voorstelling '0
graphique' kunnen zi
maar zijn gegroeid. ar
Meer cultuur oversch'
dansvoorstellingen op^
komen uit Afrika en 2k
Azië. In dansstukken ifc
gal, Kenia en China gaf
tionele dans- en theatefii
een spannend huwelijk^
de moderne dans zo4t
het westen de boventop
Het levert een nieuwe b
op, plus de mogelijkheij
werpen aan de kaak t|r|
die in het dagelijks lejet
goed bespreekbaar zijitfa
Julidans probeert tijdfl
festival discussie uit tyj,
over grens overschrijdcfei
ter, met name over de^i
van hiphop, met eeijee
Dance Forum. Daarin
professionele theate^e
publiek en hopelijk <èn
hoppers in discussie ju.
het een goede ontwikfco
Het lijkt wat laat, zo'tn
want globalisering is iifos
jaren een feit.
woensdag 7 JULI 2OO4
1
amsterdam/anp - He/T
bezoeken aan gesubsidifl
neel is de afgelopen vijfje
minstens verdubbeld»
meldde de Vereniging
derlandse Theatergezjj
pen (VNT). 6
Het aantal voorstellÜ
sinds de periode 1985/f
stegen met 42 procent, L
tal bezoekers per uil
met 29 procent. In 2002|
1.4 miljoen bezoekers gL
leen al onder 69 procent
leden van de VNT. Da
de gezelschappen die ij
onderzoek hebben j
werkt. De feitelijke
moet dus nog veel hoig
Negentig procent van i
tergezelschappen is lidj
Vereniging. |f
Volgens directeur Jafy
komt de stijging door j|
mere aanbod, waarnjj
nieuwe doelgroepen z|C
geboord. Ook jonger^
meer en meer naar the^t
name straat- en locat%
trekken aan. Verder blij r
ook een stimulerende r<
is uitgegaan van het veijj
en bouwen van theateijv
da had een oude schq
met 80.000 bezoekers
het nieuwe Chassé H,
350.000 per jaar."
ii
den haag/gpd - Jan
heeft met onmiddellijke
zijn taken als artistiek (r
van het MuziekcentrunP
Omroep (MCO) neergelP
Zekveld is het oneens r
besluit van de Tweede
om het Radio SymfoniP
te laten fuseren met ht
Kamer Orkest. Zekveld r
voorkeur aan de door P
heid opgelegde bezuinir
6.5 miljoen euro te venP
ken door het Radio SP
Orkest op te heffen, f
volgens hem beter zijn"
plan van het MCO om r
snoeien en niets meerP
male staat te houden.
Zekveld kreeg al in ee(
stadium steun van Ber1
de algemeen directeuiP
middels is opgestapt, tc
de Raad voor Cultuur
van de twee orkesten
de. Zekveld is ook de
baas van Radio 4 en p
meur van de Zaterdagu
de concertserie van de
AVRO en de TROS. Mei1
van 12 juli zal Anton f
functie treden als interic
teur van het MCO. ]r
meer dan 12 jaar interr
ring heeft opgedaan in
meenten, onderwij sins1
en culturele instellinge
bij het MCO verantw"
voor het uitvoeren van z
ganisatie.
De papieren wereld van transformatiekunstenaar Ennio
Koningin Beatrix ontbreekt niet in het repertoire van Ennio. Publiciteitsfoto
te staren. Want Marilyn Mon
roe verandert moeiteloos in
Frank Sinatra of Whitney Hous
ton. Van het topje wordt iets
omgeklapt, de pruik draait hij
om en er staat weer een andere
beroemdheid. Zo transformeert
Lesley Gore met haar 'It's my
party and I cry if I want to'
moeiteloos in Dolly Parton, die
vervolgens met haar 'Joline'
overgaat in 'These boots are
made for walking' van Nancy
Sinatra. Het zijn vooral kleine
grappen die de show zo geraffi
neerd maken, want de fameuze
borsten van Dolly Parton wor
den in een simpele handbewe
ging de niet minder beroemde
knielaarzen van Nancy. En En
nio laat die laarzen nog heen en
weer schuiven ook.
Ennio Marchetto is iemand van
weinig woorden. Eigenlijk is hij
ronduit verlegen. „Alles is voor
mij begonnen in 1981, toen ik
iets wilde maken voor het car
naval in Venetië. Ik droomde
van Marilyn Monroe, zag me
zelf in haar." Diezelfde dag
knipte hij zijn eerste figuur. „Ik
ben altijd gefascineerd geweest
door het carnaval, door kos
tuums. Dat je iemand anders
kunt worden dan je bent. In
mijn kostuums word ik ineens
extrovert, een performer. Dat is
een heerlijk iets."
Zijn Marilyn Monroe oogstte
zoveel succes, dat Ennio op
feestjes van vrienden en familie
werd gevraagd zijn act te doen.
Lange tijd bleef het tot dit mini-
showtje beperkt. Pas jaren later
breidde hij zijn repertoire met
enkele andere types uit. Het
zou echter tot zijn ontmoeting
met de Nederlander Sosthen
Hennekam - een mode- en kos
tuumontwerper uit Brabant -
duren, eer Ennio een echte the
atershow in elkaar zette. De
ideeën van Ennio en de techni
sche bekwaamheden van
Sosthen sloten naadloos op el
kaar aan. „Papier is verrukkelijk
materiaal, Je kunt er alles mee",
zegt hij. „Je neemt wat papier
en Sosthen en ik geven het le
ven." Op toneel laat Ennio zien
hoe simpel het eigenlijk is. Hij
pakt een rol rood crêpepapier,
vouwt het rond zijn nek tot een
stola. Daarna zet hij een kar
tonnen zwarte pruik op zijn
hoofd en binnen no time is En
nio een werkelijk overtuigende
Liza Minelli.
De afgelopen drie jaar heeft En
nio's loopbaan een stormachti
ge ontwikkeling doorgemaakt.
De echte doorbraak kwam in
het najaar van 1993 op het be
kende theaterfestival in Edin
burgh. In enkele weken tijd cre-
eerden Ennio en Sosthen acht
tien nieuwe karakters, die ook
buiten Italië bekend waren. Zo
ontstond de Britse Queen Elisa
beth die begeleid door het
plechtstatige Britse volkslied,
verandert in een rockende
Freddie Mercury van Queen.
Tot op de dag van vandaag is
het een van de hoogtepunten in
de show. Op het moment dat
de vorstin haar kroon naar vo
ren klapt en een leren nichten
pet verschijnt, ze haar handtas
je weggooit en haar snor vast
plakt, is de hilariteit compleet.
In Edinburgh trad Ennio voor
een handvol toeschouwers op,
totdat Malcolm Hay van het
blad Time Out de show zag en
erover schreef. Vanaf dat mo
ment was Ennio de cult-hit van
het festival en volgde al spoedig
een zegetocht door Engeland
en brak hij door op West End.
„Nog steeds is het Engelse pu
bliek mijn grootste fan", zegt
hij. Maar buiten een show met
Elton John en een persoonlijke
uitnodiging voor een optreden
van prins Charles, mocht Ennio
zich inmiddels ook verheugen
in een privé-optreden voor de
Nederlandse koninklijke fami
lie. Koningin Beatrix ontbreekt
inmiddels dan ook niet in zijn
repertoire.
„Ik vraag me wel eens af hoe
lang ik hier nog mee door kan
gaan. Steeds zeggen we: 'Nog
twee jaar', maar dan plakken
we er weer twee jaar aan vast.
Het blijft heerlijk om in die ma
gische doos dat theater heet te
werken. Het gaat maar door. Al
les bij elkaar heb ik iets van 230
karakters. Van land tot land ver
schilt de inhoud van het pro
gramma.
In Japan hebben ze andere hel
den dan in Frankrijk. In een
show zitten zo'n vijftig tot hon
derd figuren. Ik pas het voort
durend aan. En sommige per
sonages verdwijnen op den
duur weer. Zo langzamerhand
kent bijvoorbeeld niemand
meer Grace Jones. Maar zijn
'Mona Lisa', op de wereldhit
"Venus' van Shocking Blue, zit
er altijd in. En uiteraard Mari
lyn Monroe. Daar begin ik elke
show mee. Want met haar is al
les begonnen."
Ennio: t/m 25 juli vrijwel da
gelijks (niet op maandag) op
in het Nieuwe de la Mar Thea
ter in Amsterdam. Aanvang
20.15 uur, op de zondagen om
15.00 uur. Voor meer informa
tie: www.stardusttheatre.com