'Leg de Bijbel op de krant van vandaai REGIO Mogelijkheden voor boerenwandelpaden in Haarlemmermee Katwijk NAVRAAG Bij de benzinepompen van Total en Texaco moet binnenkort niet alleen voor benzine, maar ook voor lucht worden betaald. Het y gaat waarschijnlijk 50 Lucht moet wat mij cent kosten om de ban- 7 jj.. 5 den van een auto weer betreft gratis blijven op spanning te brengen. Wat vindt directeur W. DE WILDT van MultiEnergy-onderdeel van de Motorhuisgroep en exploitant van 17 Shell-benzinestations in West-Nederland, van deze (luchtige) kwestie? Wat gaan we nu krijgen? Moet de consument ook al gaan be talen voorgebakken lucht? „Gebakken lucht is het natuurlijk niet. Ook tegenover deze dienst die aan de klanten wordt aangeboden, staan kosten. Er moet een apparaat voor worden aangeschaft, er draait een com pressor, er wordt stroom verbruikt, kortom: het kost altijd geld." Maar de benzine is nog nooit zo duur geweest. Is het dan niet raar om ook het laatste beetje lucht uit de consument te per sen? „Een wakkere consument begrijpt echt wel dat wij als exploitant van benzinepompen nau welijks invloed kunnen uitoefenen op de benzine prijs. Als die omhoog vliegt, heeft dat te maken met de kosten van een vat olie op de wereldmarkt of met accijnsverhogingen van de overheid. Wij zijn in feite alleen maar een doorgeefluik." Gaan uw Shell-pompen dan ook geld vragen voor het oppompen van auto banden? „Nee. Voor ons is dit een sl~~. dat gratis blijven. Ik heb er ook geen moeite mee als mensen al leen langs de pomp rijden om hun banden op te pompen. Ik heb natuurlijk liever dat ze ook hun tank meteen volgooien, maar een goede bandenspanning heeft ook te maken met vei ligheid. Misschien heeft iemand net getankt en komt hij vervol gens tot de conclusie dat hij met een te zachte band rijdt. Dan moet hij gewoon bij ons terechtkunnen. Gratis." Wat is het volgende dat we kunnen verivachten? Dat er ook moet worden betaald voor de spons en het emmertje water als je aan de pomp zelf je ruiten schoonnmakt? „Waar er kosten worden gemaakt - zoals ik net al beschreef voor de apparatuur om banden op te pompen - kun je ook kos ten doorberekenen. In het geval van het emmertje water is dat marginaal, dus verwacht ik niet dat dat gebeurt. Maar in het verleden is bijvoorbeeld wel sprake geweest van vergoedingen voor pinbetalingen bij de pomp. Dat is ook een behoorlijke kos tenpost. Maar uiteindelijk is daar toen niet voor gekozen." De mededingingsautoriteit NMA heeft benzinemaatschappijen nog wel eens acliter de broek gezeten vanwege onderlinge prijsafspraken. Heeft u een belletje geluid van Total of Texaco over de prijs van lucht? „Geen idee of er met Shell contact is opgenomen. Maar ik ben niet gebeld." Tekst: Dick van der Plas Foto: Archief Leidsch Dagblad UIT DE ARCHIEVEN ANNO 1954, Maandag 5 Juli LEIDEN - Zaterdagmiddag brachten wij een bezoek aan de jubileren de speeltuinvereniging „Oosterkwartier", waar deze middag ruim hon derd kinderen het jubileum vierden van deze vereniging. Dit geschied de op de fleurige wijze, die wij hier gewend zijn, en wel met een bloe mencorso voor groepen en individuele deelnemers, waarbij ook werd gelet op een aardig bloemen-arrangement. De jury had geen gemakke lijke taak, en de jongens en meisjes hebben lang moeten staan - keu rig op een rij opgesteld - voordat de jury tevreden was en met de punt- nenlijsten het clubhuis opzocht. „Werkmans Wilskracht" en „Kunst en Genoegen" marcheerden daarna al spoedig fier het terein op. ANNO 1979, woensdag 4 juli OEGSTGEEST- De Haagse Viviane van den Houten, die de komende weken als Rozenkoningin door het land zal reizen om het binnen landse toerisme naar Den Haag te stimuleren, was gistermiddag op visite in Oegstgeest. Hier overhandigde zij bloemen aan de bezoe kers van de wekelijkse markt aan de lange Voort. Foto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worde n veertien dager 8406 t.n.v. UDC Media b.v., Postbus 2,1800 AA Alkmaar, onder vermelding; van Leidsch Dagblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. COLOFON door Wim Koevoet Haarlemmermeer - Voorzitter Jan Ham van de Agrarische Natuurvereniging Haarlemmer meer ziet mogelijkheden voor boerenwandel- paden rondom de Olmenhorst en nabij Bui tenkaag en in andere gebieden in de polder. Hij zou graag een proefproject beginnen van drie jaar. Daarvoor heeft hij zo'n 100.000 euro nodig. De gemeente Haarlemmermeer is voor alsnog niet van plan 'gestructureerde subsidie stromen' op gang te brengen, heeft wethouder A. van Dijk (WD) hem laten weten, die voor het overige 'positief is over boerenwandelpa- den. Daarmee zijn de boerenwandelpaden niet van de baan, zégt Ham. Hij wil agrariërs overtuigen van de mogelijkheden die zijn ideeën in zich bergen, want het is de voorzitter duidelijk ge worden dat het initiatief bij de sector zelfvan- daan moet komen. „Ook al is de vergoeding voor het zogenaamde recreatief medegebruik van agrarische gronden niet kostendekkend, de boeren kunnen er toch wat mee verdienen. Stel: ze willen boerderij-ijs verkopen. Dan kan het interessant zijn om een wandelpad langs je boerderij te hebben lopen." Volgens Ham gebeurt het nog niet vaak dat een akkerbouwer zijn perceel openstelt voor wandelaars. Hij voorziet aanloopproblemen en begeleiding van een 'betrouwbare partner' is dan van groot belang. Zijn Agrarische Na tuurvereniging Haarlemmermeer kan die rol vervullen, denkt Ham. Door het inzaaien van bloemrijke akkerran den, denkt hij agrariërs over de streep te kun nen trekken. Hij beschikt over een legertje van 40 'actieve leden' dat die klus met liefde klaart. Maar er is meer nodig om een agrariër zo ver AANGENAAM te krijgen dat hij wandelaars toelaat. Han stuurt aan op een basisvergoeding voor li bruik van de grond. „Voor de aanleg van boerenwandelpad wordt grond uit de pr< tie gehaald. Dat moet toch op een of and manier worden gecompenseerd." Maar ifBI geen zicht is op subsidie van de gemeent t, hoopt Ham de boeren ervan te overtuigetf f de paden ook wat kunnen opleveren: ,,D nadering wil ik verder uitwerken, in samt spraak met de leden. Wanneer er wandel mogelijk zijn, durf ik niet te zeggen, maaijse die paden er komen, staat voor mij vast.' bi Ti Leidsch Dagblad Directie: B.M. Essenberg E-mall: directie.hdcuz@hdc.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Adriaan Brandenburg E-mail: redactie.ld@hdc.nl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden. Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 356 325 Familieberichten fax 023-515° 567 ADVERTENTIEVERKOOP Advertenties m.b.t.-. Auto's: 072-6813661 Onroerend goed: 023-5 '50 543 Personeel: 075-6813677 Overige detailhandel: 071-5 356 300 Reclamebureaus kunnen contact opnemen met 075-6813636 LEZERSSERVICE 0800 -1711 (gratis) Mobiel: 072 - 5196800 ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €20,20 (alleen aut. ine.) p/kw €56,70 p/j €216,90 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. Voor zaterdagabonnementen geldt €0,60 per zaterdag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 0800-1711 (gratis). Mobiel: 072 - 5196800. ma t/m vr: 07.30-17.00 uur; za: 08.00-13.00 uur (als op zaterdag voor 12.00 uur wordt gebeld, wordt de krant dezelfde dag nabezorgd. Wie tussen 12.00 en 13.00 uur belt, ontvangt de krant op maandag.) AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV cq. de betreffende auteur. HDC Media BV, 2004 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij eep CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Media BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbieding en te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat laten weten aan HDC Media BV, Afdeling Lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar. Als je vanuit Leiden naar het strand wilt, is Katwijk de meest voor de hand liggende optie en dan na tuurlijk meer bepaald Katwijk aan Zee. De ge meente Katwijk bestaat immers uit twee dorpen, het al in 1224 vermelde Cativijk dat apud Renum 'bij de Rijn' ligt en het in 1398 voor het eerst ge noemde Catwyc op ter Zee, dat nu Katwijk aan Zee heet. Waarschijnlijk is Katwijk ergens tussen het jaar 1000 en het jaar 1200 ontstaan op de plaats van het huidige Katwijk aan den Rijn. Na verloop van tijd ging een deel van de voornamelijk uit vis sers bestaande bevolking van deze plaats echter dichter bij zee wonen. Dat was natuurlijk een stuk handiger als je met de visvangst je geld moest zien te verdienen, maar het bracht uiter aard ook de nodige risi co's met zich mee. Zo dicht aan zee had je im mers een grotere kans op overstroming dan meer landinwaarts. Het voor deel van het wonen aan zee was voor velen ken nelijk echter toch groter dan het nadeel ervan. Omdat men deze ver plaatsing naar de kust niet echt als een verhui zing naar een andere plaats zag, werd de nieu we nederzetting aan zee ook Katwijk genoemd, maar omdat de beide Katwijken best een stukje Uit elkaar lagen, werd er onderscheid gemaakt tussen Katwijk aan Zee en Katwijk aan den Rijn. De oorspronkelijke bete kenis van de plaatsnaam Katwijk is niet zo gemak kelijk te achterhalen. Het tweede deel wijk valt nog wel mee. Dat is namelijk afkomstig uit het Latijnse woord vicus 'nederzet ting'. Het eerste deel is een stuk lastiger te ver klaren. Het zou een oude mannenvoornaam Kat of Kate kunnen zijn, maar omdat zulke namen in plaatsnamen meestal in verbogen vorm voorko men, zouden we dan eer der Katswijk, Katenwijk of Kattenwijk verwach ten. De plaatsnamen Ka- tendrecht (bij Rotterdam) en Kattendijke (bij Goes in Zeeland) kunnen mis schien wel uit zo'n voor naam verklaard worden. Ook de dierennaam kat ligt als verklaring van de naam Katwijk niet zo voor de hand. Omdat men dit woord in de middeleeuwen nog als cat te schreef, zouden we dan namelijk - in elk ge val bij de oudste vormen - eerder Cattewijc of Cat- tenwijc dan Catwijc moe ten vinden. De Brabantse plaatsen Kattenberg (bij Oirschot) en Kattenbosch (bij Reusel) zijn mogelijk wel voorbeelden van plaatsnamen met de die rennaam kat. Een woord dat in ver band met Katwijks lange geschiedenis als vissers plaats goed lijkt te pas sen, is kat 'vissersboot'. Er is echter een belang rijk bezwaar tegen deze verklaring. Het woord kat is hier namelijk een ver korting van katschip, dat pas vanaf de tweede helft van de zeventiende eeuw in Nederland voorkomt. Dit woord is dus meer dan vijfhonderd jaar jon ger dan de oudste ver melding van de plaats naam Katwijk en het is daarom zeer onwaar schijnlijk dat het in de plaatsnaam Katwijk voorkomt. Wel kan het voorkomen in de Noord- Hollandse plaatsnaam Katham (bij Volendam) die pas in de negentien de eeuw voor het eerst wordt genoemd. Voor het woord katte 'met aarde opgehoogd terrein, opgehoogde weg' geldt hetzelfde bezwaar als voor de dierennaam kat. Ook hier zouden de oudste vormen van de bijbehorende plaats naam Cattewijc of Cat- tenwijc hebben moeten zijn. Bovendien komen we ook dit woord pas lang na de dertiende eeuw voor het eerst te gen. Ten slotte is er nog een woord fcarmet als bete kenis 'slecht, onvrucht baar', dat bijvoorbeeld ook voorkomt in katte- klei 'slechte klei, klei waarop je niets kunt ver bouwen'. Katwijk zou dan 'nederzetting met slechte, onvruchtbare grond' betekenen. Nu weet ik niet precies hoe het met de kwaliteit van de grond in Kativijk ge steld is, maar ook als die niet zo geweldig zou zijn, kun je je afvragen of men dat in de naam van de plaats uit heeft willen dragen. De verklaring van plaatsnaam KatwijÜ 0 dus een probleem, van de verklaringen! in de loop van de tij bedacht, lijkt erg wil schijnlijk, maar wat?2 dan wel moet zijn, ipn niet duidelijk. MaaijT schien is het ook ni| erg dat niet overal pasklare oplossing is. Er moet toch ooi. overblijven om oveijn denken terwijl je lel"" op het Katwijkse si ligt. Reacties en tips voonf) rubriek kunt u sturé& naar de redactie vaw krant, Postbus 54, 2$^ AB Leiden, onder ver ding van de rubriekPA naam 'Aangenaam' mailen naar de au kan ook: schoon- heim@inl.nl Tanneke Schoonhei 14 SER BOVEN' Wat stelt geloof nog voor deze eeuw? Voor de een is religie een leidraad in het leven, voor de ander volstaat een geloof aan iets. In 'Hierboven' zeven vragen aan een hedendaags gelovige. Deze week pastoor Schlatmann (74). Meer dan twintig jaar lang preekte hij in de Meerburgkerk in Zoeterwoude, nu is hij al negen jaar met pensioen maar preekt nog iedere zondag. Afgelopen zaterdag leidde Schlatmann bijvoorbeeld een kampmis voor de Leidse scouting Sint Jozef. door Marieke de Kok Heeft u het geloof van huis uit mee „Ik ben opgegroeid in een katholiek gezin, maar het accent lag op het helpen van andere mensen. Ik weet nog heel goed, het is nu 68 jaar gele den, dat ik op een dag thuiskwam uit school en dat ik mijn vader erwten soep zag uitdelen aan de armen. Dat had je toen nog. Ik vond het heel op merkelijk dat mijn vader dit deed, want in het huishouden stak hij nooit een poot uit. Ik vertelde dit verrukt aan mijn moeder. Maar zij zei tegen mij dat ik mij moest inhou den, want het was voor die mensen heel erg om om een pannetje soep te vragen. Het is me altijd bijgebleven en het speelt nog steeds een belang rijke rol in mijn leven: dat je moet luisteren naar mensen, in plaats van meteen te vertellen wat jij ervan vindt. Een week voor mijn inwijding als pastoor kreeg ik een brief van mijn moeder waar dit in stond." Wat is uw mooiste bijbelverhaal? „In het oude testament staat een droom van Salomo, zoon van David, beschreven. Hij droomt dat hij een wens mag doen en hij wenst dat hij een hart krijgt dat weet te luisteren. Prachtig vind ik het, want je kan pas echt iemand helpen als je goed naar die persoon geluisterd hebt. Als je bij de supermarkt bijvoorbeeld een be delaar ontmoet, kun je beter eerst oprecht geïnteresseerd met hem in gesprek gaan, voordat je kritiek geeft. Als je eerst goed naar hem Pastoor M. Schlatmann: „Een wonder is iets dat plaatsheeft in mensen, iets dat ze verbaasd doet staan." Foto: Dick Hogewoning hebt geluisterd, zal hij eerder van je aannemen datje meer respect hebt voor mensen die werken voor hun geld - door bijvoorbeeld een instru ment te bespelen - dan voor mensen die alleen maar hun hand ophou den." Gelooft u in wonderen? „Een wonder is iets dat mensen ver wondert. Vroeger verwonderde de bliksem mensen, nu niet meer. Een wonder is iets dat plaats heeft in mensen, iets dat ze verbaasd doet staan. Wonderen beginnen altijd met iets heel kleins, iets heel onbe nulligs. Toen Jezus vierduizend mensen te eten gaf, begon dat won der met een klein jongetje dat zijn broden wel wilde delen met de me nigte. Doordat hij over zijn muur van egoïsme heenstapte, volgden andere mensen zijn voorbeeld en begonnen ook uit te delen. Zo werd iets kleins, onwaarschijnlijk groot. En zo is het nog steeds. Ik geloof niet dat door een wonder Afrika verlost kan worden van de hongersnood. Ik' denk wel dat onbegrijpelijk optimis tische mensen op een vierkante me ter grond beginnen met landbouw en zo een kettingreactie kunnen ver oorzaken." Gelooft u in de bijbel van kaft fn kaft? „Ik weet niet of alles wat in de?a staat ook daadwerkelijk heeft f gehad. Ik heb daar de kennis if voor in huis. Ik moet zeggen d' het ook niet echt interessant vi om dat te weten. Wat ik wel re? boeiend vind, is wat die bijbelf len voor uitwerking hebben g Jezus luisterde naar de mensel zag ze als een serieuze partner? moet de bijbel vertalen naar df1 mensen van nu. De bijbel moer1 de krant van vandaag liggen. 7\s kunnen bijbelverhalen inspeleP het leven van de mensen, nu. I?J bel weet niet van locomotieven digitale camera's." rj1 idi Gelooft u in engelen? n „Engel betekent boodschappej' vertellen niet alleen maar het P nieuws, maar ze vertellen iets.jf je wat mee kan. Ik geloof in enj van mensen die je met een on| wachte opmerking kunnen hel uit de narigheid te komen. Tor. een keer een beetje in de puref' sprak ik een oud dametje die 2 een preek van mij haar echt u' put had geholpen. Het hielp r op dat moment in te zien dat if nog niet zo stom is wat ik met F leven gedaan heb Hoe verklaart u het leed in de als er een goede God is? „Net zoals er engelen van mei zijn, zijn er ook duivels van me Dit zijn mensen die mij ontzei tegenvallen en mij negatief vei sen. Ze hebben zichzelf kenni niet in de hand. Een deel van leed is te verklaren omdat mei elkaar dit aandoen. Dit vind moeilijk, want er is sprake vanl schuldige partij. Het is dan zo makkelijk om te zeggen dat wij nooit zouden doen. Maar ook! die met plezier Joodse kindere gaskamer induwden, waren g( jongens. Een ander deel van wordt veroorzaakt door aardbi gen en dergelijke. Ik weet er van, maar ik weet wel dat een nooit Gods wil is geweest. Je iets negatiefs in je leven omzet iets moois. Een jongen die ik verloor zijn moeder. Daardoor! hij nu mooi werk in de ouderej Maar je kan niet zeggen dat zij moeder om Godsiwil stierf, zoi dat goede werk zou doen. Dat zin." Wat missen niet-gelovigen? „Ik probeer als pastoor 'op ver?' te helpen'. Dat houdt twee d in. Ten eerste vertel ik verhaleif( bedoel niet alleen maar bijbelvP len, maar ook de eigen ervaj de herkenning uit de bijbelverfj Ik probeer mensen ook houvas geven. Zo kunnen mensen wee?* der. Mensen hebben het nodigt deel uit te melken van een gen schap, het bij elkaar horen. Dal sen niet-gelovigen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 8