KUNST CULTUUR Bloederig drama op Katwijkse strand 'Hoe smerig kan een opera zijn?' Impressionisten zijn niet meer gewild op Pp Clarks met mystery guest Doorsnee van Nesperennub Utrecht krijgt grootste bioscoop Museumwoning in Amsterdam Zeldzaam werk van Stravinsky Losse verkoop Schouwburg 'MacBeth on the Beach' trekt eerste avond honderden kijkers Meer shot dan music bij Minerv Spaans dram; wordt verfilm vrijdag 2 juli 2004 •&m m leiden - De legendarische Clarks treden vanavond op in Leiden. Om half tien staan zij bij Engelse Pub North End op de hoek van Rapenburg en Noordeinde geprogrammeerd. Tijdens hun optreden krijgen zij bezoek van een 'mystery guest', die uit Haagse popkrin gen afkomstig is. Het voorpro gramma begint al om zeven uur vanavond. londen/new York - Impressionisti- sche schilderkunst die jarenlang astro nomische bedragen opbracht op kunstveilingen, is uit de mode. Musea en kunstliefhebbers lijken zich te con centreren op werk uit het begin van de 20ste eeuw en moderne kunst. Deze conclusie trekt de krant The New York Times na een bezoek aan de grote vei ling van impressionistische, moderne en contemporaine kunst bij veiling huis Sotheby's in Londen, die vorige week werd afgesloten. 'Klassieke' impressionisten als Renoir en Monet werden niet verkocht of gin gen van de hand voor prijzen die aan zienlijk lager waren dan de bedragen die de schilderijen in het laatste de cennium van de 20ste eeuw opbrach ten. Zo werd één van de twee Renoirs die een broer van de sultan van Brunei aanbood, niet verkocht en wisselde het andere schilderij, 'Badende jonge vrouw', voor 4 miljoen dollar van eige naar. In 1997 bracht hetzelfde werk op een veiling van Christie's in New York nog 11,5 miljoen dollar op. Ook een schilderij met paarden van Degas uit 1871-1872 ging met een verlies van ruim 2 miljoen dollar van de hand. Daarentegen was er wel veel belang stelling voor schilders als Egon Schiele en Francis Bacon. De tekening Min naars van Schiele bracht 3,5 miljoen dollar op, het hoogste bedrag ooit voor een tekening op papier. Ook schilderij en van Picasso en Modigliani stegen in prijs. Er zouden verscheidene redenen zijn voor de verschuiving van de voorkeur van de kopers. Het publiek zou minder bereid zijn bedragen van 10 miljoen en hoger te betalen voor 'pastelkleurige stillevens', aldus The New York Times. Daarnaast zou het aanbod van im pressionisten 'van museumkwaliteit' inmiddels sterk zijn afgenomen en wordt er nu steeds meer werk van mindere allure aangeboden. Edward Dolman, hoofd van veiling huis Christie's in Londen die de veran dering in aankoopgedrag eveneens heeft opgemerkt, wijst op een ver schuiving van de herkomst van kopers. Waren volgens Dolman het laatste deccenium vooral Duitsers, Italianen en Zuid-Amerikanen actief in de kunstaankopen, nu zou het vooral veel 'nieuw geld' zijn uit Rusland, China en India. londen - In het British Muse um is gisteren een expositie van start gegaan waarbij de bezoe ker middels een 3D film letter lijk een inkijkje krijgt in de mummie van Nesperennub. Het museum gebruikte hier voor ultramoderne computer en scantechnieken. De kist van het 3000 jaar geleden gemum mificeerde lichaam bleef daar voor gesloten. De film laat zien hoe het proces zich voltrok en welke speciale objecten er in de windsels zijn opgesloten. utrecht - De grootste bioscoop van Nederland komt in Utrecht en krijgt achttien zalen. Van daag presenteert de Wolff Cine ma Groep een ontwerpstudie voor het complex, dat komt te staan op het Jaarbeursterrein. Met de bouw krijgt Utrecht de grootste bioscoop van Neder land, en de eerste die volgens Europese normen de benaming megabioscoop verdient. Daar zijn minimaal zestien zalen voor nodig. Wolff is van plan twee bestaande bioscopen in Utrecht te sluiten als de nieuw bouw klaar is. Amsterdam - In het volkswo ningbouwcomplex Het Schip in de Amsterdamse Spaamdam- merbuurt is deze week de mu seumwoning Amsterdamse School geopend. Het driehoeki ge woonblok in de vorm van een schip van architect Michel de Klerk, dat ook een postkan toor, een school en een vereni gingsgebouw bevat, geldt als het hoogtepunt van de Amster damse School-stroming. Deze architectuurstroming, die tot bloei kwam tussen de twee we reldoorlogen toen veel arbei ders naar Amsterdam trokken, kenmerkt zich door de decora tieve versiering van de gevels en accenten bij deuren, portieken en doorgangen. De wereldbond van architecten benoemde het complex Het Schip vorig jaar tot één van de duizend belang rijkste bouwwerken ter wereld. Amsterdam - Een zelden uitge voerd werk van Igor Stravinsky is op donderdag te horen in het Concertgebouw in Amsterdam: Perséphone voor spreekstem, tenor, gemengd koor, kinder koor en orkest. De tenorpartij wordt vertolkt door de Ameri kaan Stuart Neill. Neill heeft de zelfde partij eerder gezongen met het San Francisco Sympho ny Orchestra tijdens een cd-op- name. Deze cd werd beloond met drie Grammy'sStravinsky schreef Perséphone in 1933/1934, tijdens zijn neoclas sicistisch stijlperiode. leiden - De losse kaartverkoop voor de Leidse Schouwburg be gint maandag 12 juli, via www- .leidseschouwburg.nl. Kaarten voor het theaterseizoen 2004- 2005 kunnen worden gekocht met een creditcard. De kassa van de schouwburg aan de Ou de Vest is gesloten tot en met 5 september. Na die datum is het weer mogelijk telefonisch te re serveren. Terwijl de zon in de zee zakt, wordt MacBeth op het Katwijkse strand door steeds meer geesten gekweld. Foto: Dick Hogewoning door Theo de With katwuk - Om tien over tien zakt de zon in de zee. In het Katwijk se zand zijn dan al de nodige do den gevallen. De eerste toe schouwers pakken hun klap stoeltje op en keren huiswaarts. Het wordt hen te veel. Shakespe are kijkt ook niet op een dode meer of minder. Het bloeit vloeit rijkelijk. Toch zitten de meeste kijkers de volledige anderhalf uur uit. Drie dagen achter elkaar wordt op het Strandplein in Katwijk Shakespeare's koningsdrama 'MacBeth' gespeeld. Voor deze gelegenheid door initiatiefne mer en regisseur Peter Minnee omgedoopt tot 'MacBeth on the Beach'Ruim voor aan vangstijd zijn alle neergezette stoelen bezet. De slimmeriken hebben een eigen klapstoel meegenomen. De minder for tuinlijken zoeken een plek op muurtjes, bankjes en het dak van de opslagruimten die het Strandplein begrenzen. Een be woner van de Boulevard ziet het allemaal glimlachend aan. „Veel plezier bij Shakespeare", zegt hij. Gaat hij zelf niet kijken? „Ja, naar het voetbal zo meteen. Shakespeare kan tot morgen wachten." Als de voorstelling begint met een jongetje dat als een little drummerboy uit gelijknamige kerstliedje vanaf het strand komt gesjokt, wordt er achter het decor nog volop gekite- surfd. De ogen van de honder den toeschouwers zwaaien ech ter naar links als drie heksen op een duintop verschijnen. Zij lei den het verhaal in door Mac Beth, de Schotse generaal die na een gewonnen veldslag te rugkeert, te voorspellen dat hij koning van Schotland wordt. MacBeth wordt tot grote hilari teit van het publiek met een le- gerjeep op de speelvloer afgele verd. Egbert Balsma speelt een krachtige MacBeth. Hij stampt met zijn gelaarsde voeten daad krachtig door het zand. De kij kende Katwijkers zijn niet met een geboeid door het verhaal. Ze zijn het eerste kwartier bezig elkaar te vertellen wie wie is. Daarbij worden niet alleen de acteurs besproken, maar ook de leden van de Harmonie Katwijk die pontificaal op het toneel zit ten om de scènes te ondersteu nen met een vrolijk of juist een onheilspellend muziekje. Toch krijgt het verhaal van de op macht beluste MacBeth uit eindelijk bijna iedereen in zijn greep. Aangezet door zijn valse vrouw (prachtig vertolkt door Marga van Ravels), die het voorspelde lot een handje wil helpen, besluit de generaal de koning te vermoorden. De be schuldigende ogen richten zich in eerste instantie op de zoon van de koning. Hij roept dan ook in wanhoop uit: „Kom, we gaan naar Engeland." Een van de toeschouwers reageert ad rem: „Da's een eind zwem men." Door het vertrek van de ko ningszoon wordt MacBeth in derdaad koning. Het geluk is kortstondig, want de kersverse koning beseft dat hij geen zoon heeft en dat de kroon mettertijd dus naar de kinderen van Ban- quo, zijn metgezel in de veld slag, zal gaan. Daarom geeft hij twee huurmoordenaars met een duistere zonnebril op hun neus opdracht Banquo om te brengen. Banquo's zoon weet echter te ontkomen. En zo wordt MacBeth weer met een nieuwe angst opgezadeld. Sa men met zijn vrouw is hij te rechtgekomen in een neer waartse spiraal van angst, ge weld en slapeloze nachten. Er is voor de twee regerende ti rannen uiteindelijk maar één uitweg: de dood. Het loopt in middels tegen half elf en de kou krijgt steeds meer mensen in zijn greep. Alleen één man in het publiek lijkt zich niets aan te trekken van de wind en de dalende temperatuur. Hij leest in een opengeslagen boek on verstoorbaar mee in de tekst van Shakespeare en registreert wat Peter Minnee naar zijn hand heeft gezet. Dat is veel. In elk geval is het de theatermaker gelukt honderden Katwijkers voor een koningsdrama in plaats van voor een voetbal drama te laten kiezen. 'MacBeth on the Beach' is van daag (21.00 uur) en morgen 15.00 uur) nog te zien op het Strandplein in Katwijk. De Boegeroep in Berlijn bij uitvoering van Mozarts 'Entfiihrung aus der Serail' berlijn/gpd - Een half uur duurt het voordat de eerste boe's en bah's door de zaal vlie gen. "Viespeuken', roept een man vanaf het balkon van de Komische Oper aan de Berlijn- se Behrenstrasse. Elders staan geschokte toeschouwers op en verlaten de zaal. Het is ook niet niks wat het pu bliek hier voorgeschoteld krijgt. Mozarts opera 'Entfiihrung aus der Serail' mondt, in de regie van de omstreden Catalaan Calixto Bieito, uit in een orgie van seks en geweld. Plaats van handeling is een eigentijds bor deel, waar heel wat wordt afge- neukt, gepijnigd, verkracht en zelfs gemoord. Mannen en vrouwen rennen naakt over het podium of hijsen zich in een sm- of zusterseks-pak. Bloed spat tegen de ramen van de gla zen kooien, waarin de prostitu ees hun klanten afwerken. Aan het eind - nadat alle hoeren zijn afgeslacht - brengt ook de treu rende Konstanze, die het groot ste deel van de voorstelling in een kooi doorbrengt, zich om. De controversiële enscenering van Bieito heeft in de Duitse media tot opgewonden discus sies geleid. 'Hoe smerig kan een opera zijn?', voeg boulevard blad Bild zich af. Mozarts achttiende-eeuwse, populaire opera wordt meestal opgevoerd als een bruisende komedie, waarin relaties tussen mensen centraal staan. De lo catie is, in Mozarts origineel, een mythisch Turks paleis. Bieito, die in zijn werk de rauw heid van de moderne samenle ving wil onderzoeken, koos voor het bordeel als een plek waar de mens zich in al zijn naaktheid, hulpeloosheid en perversiteit laat zien. Eerdere producties van de Catalaan rie pen zoveel weerzin op, dat bui ten het theater pamfletten wer den uitgedeeld waarin werd op geroepen hem te doden. Zover gaat het beschaafde Duit se publiek niet. Maar Matthias Kleiner (66), adviseur bij spon sor DaimlerChrysler verliet bij de première walgend de zaal. Hij kon niet langer aanzien hoe een hoer werd opengesneden, waarna de dader triomfantelijk één van haar bloederige tepels aan het publiek toont. Kleiner adviseerde daarop zijn chefs om de jaarlijkse subsidie van twintigduizend euro aan de Ko mische Oper stop te zetten. Bieito zegt met zijn enscenering de vrouwensekshandel te willen bekritiseren. Mozarts stuk zou in werkelijkheid veel duisterder zijn dan algemeen wordt aan genomen, vol met verwijzingen naar onderdrukking, macht en seks. Maar de Amerikaan Bruce Chadwick (62), toeschouwer en zelf betrokken bij operafestivals in de Verenigde Staten, is niet onder de inclruk. „Ik beschouw mijzelf als een Mozart-kenner en vind dit een verkrachting van de muziek en van Mozarts intenties. Het is niet eens shoc kerend, eerder vermoeiend. Volgens mij heeft die Spanjaard zelf problemen met geweld en seks, en die projecteert hij nu in Mozart." Chadwick verwoordt daarmee de meest gehoorde kritiek. De masturbatie- en piasscènes, de martelingen en gesimuleerde paringsscènes zijn te duidelijk bedoeld om te shockeren en blijven daardoor te zeer de fas cinatie van één man. Tussen al le naakte bedrijvigheid zijn de zangprestaties overigens van hoog niveau, zoals een verwoed operafan uit Hannover beaamt. „Ik heb mijn ogen dichtgedaan en naar de muziek en de zang geluisterd", bekent de bejaarde dame. „Heel mooi." Het verhaal draait om de ge welddadige pooier Bassa Selim, die samen met zijn handlanger Osmin Konstanze en andere vrouwen in zijn macht heeft. Hij is verliefd op Konstanze. Bassa Selim wordt belaagd door Konstanze's minnaar Belmon- te, die de vrouw wil bevrijden en daarbij hulp krijgt van de ge tatoeëerde bordeelmedewerker Pedrillo. Er ontspint zich een machtsstrijd, waarin uiteinde lijk de 'machtigen' het loodje leggen. Als vervolgens Belmon- te, die aanvankelijk de romanti sche onschuld lijkt, zich even eens ontpopt als gevoelloze pooier, schiet Konstanze zich zelf dood. „En nu de regisseur", schreeuwde een toeschouwer tijdens de première, nadat Bel- monte schietend had huisge houden in het bordeel. Bruce Chadwick, die zegt in New York het een en ander gewend te zijn, begrijpt zoveel opwinding nou ook weer niet. „De opera is niet gelukt, maar al met al is dat gedoe tamelijk provinciaal. Ber lijn profileert zich graag als stad van de avant-garde. Maar dit is gewoon hopeloos ouderwets." Nog te zien tot januari 2005 - Komische Oper Berlin theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'The Wild Party" v, Andrew Lippa door Sociëteit Minerva. Regie en bewerking: Fit de Lima. Gezien: 1/7, schouwbu Leiden. Aldaar nog te zien tot e met 6 /7. Bij een lustrum hoort een feestje. Dus is men bij gel<1 genheid van het achtende tigste lustrum van sociëte Minerva op zoek gegaan naar een hierbij passende musical. 'The wild party1 lijkt geknipt voor het doel,1' juist omdat de titel veel be looft. Eigenlijk meer show/ dan musical. P Dat feestje komt er dan oq vrij snel zelfs al staat een f grootschalige cast een vlof te show weg te geven. j- In dat opzicht is de keuze P voor deze off-Broadway- f musical uit 2000 zonder f meer terecht. Toch zijn er ook nadelen. Musicals die|| zo bruisend inzetten, eindj gen meestal in mineur. En| zo'n anticlimax is ook dit maal onvermijdelijk. Met i' beide hoofdpersonen looi het namelijk niet goed af, I waardoor deze repertoire-f keuze uiteindelijk toch mi| der vanzelfsprekend is. f' Misschien hadden de be werkers zich nog wat min der van de inhoud moeter aantrekken. Het verha geven in deze musical is n melijk flutteriger dan ooit.1 Bij twee samenwonende g liefden is de passie enigs zins gedoofd; de vrouw poogt dat met een Wild Pa I ty te verhelpen. Dat lukt, maar het feestje loopt uit c hand. Dat gegeven doet er dus niet of nauwelijks toe, het biedt aanleiding voor show, zang en dans. En daar gaat het per slot van rekening om. Op dat punt pakken de Mi1 nerva-leden in vele gevalle uitbundig uit. Het geheel begint een beetje stroef, maar als het orkest in het nummer "Vuur en vlam' eenmaal in de latin sound op dreef raakt, gaat de sho lopen. En met ongeveer ze ventig mensen voor en acl ter de schermen kun je op 1 zulke momenten veel bere ken. Hoofdrolvertolkster Nienk Bruin heeft de flair om me regelmaat het middelpunt van dat alles te zijn. Haar grote concurrente Ike Schouten forceert in haar enthousiasme een enkele keer haar stem. Dat is be slist niet nodig, want ook z1 beschikt over een krachtigf podiumaanwezigheid. Maar deze beide dames staan lang niet altijd in het middelpunt. Vele anderen krijgen in deze aaneensch; keling van losse scènes hui eigen glorievolle minuten. Dan ontstaat het feestje, een enkele keer zelfs een wild feestje in lingerie, waa het het jubilerende Minerv om te doen is. Aan enthousiasme in elk geval geen gebrek. Mozarts' opera 'Entfiihrung aus der Serail' mondt uit in een orgie van seks en geweld. Foto: GPD Amsterdam - Over het wan drama in Zuid-Spanje wa; eind mei drie Nederlar wandelaars omkwamen, ki een film. Tijdens de bek! ming van de Mulhacen in Zi Spanje werd een groep tot ten overvallen door slecht w De Spaanse justitie heeft gids van het gezelschap weg ernstige nalatigheid in staat beschuldiging gesteld. Het succesvolle boek Het vijn van schrijver Max wordt verfilmd. Producent I Voorthuysen heeft de rech gekocht van het boek dat 1 haalt over de zware periode Pam doorstond tijdens zijn validatie na een ernstige f senbloeding. Het scenario wordt geschre door Gert Beukenkamp. De gie ligt in handen van Pil Kramer, die eerder onder m verantwoordelijk was voor musical Ja zuster, nee zustei de VPRO-series Hertenkamp Dertig minuten. De VPRO ook coproducent van de film Voor de hoofrol is produc Voorthuysen in gesprek met teur Jeroen Willems. De bed ling is dat de opnames van film medio 2005 plaatsvind Van Het Ravijn, dat twee ma den geleden uitkwam, zijn meer dan 20.000 exempla verkocht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 16