Metro houdt exclusiviteit op stations MEDIA 'Artiesten vonden Los Vast geweldig' s MTV gaat tot het kookpunt Pulse gluurt niet naar binnen Gokken en bluffen als tv-sport Christelijk radiostation in oprichting Sterren zoals ze zijn Paul de Leeuw weer toe aan grote show Concurrent Spits verliest zaak HDC648 donderdag 1 juli 2oo4 BINNENKIJKEN Bib ONTWERPER ÖMË twee weken 84 pagina's glamorn party's premtes royalty fashion HET GEHEIM VAK01 DOLCE G ABB/ i hilversum/gpd - Paul de Leeuw is in februari 2005 weer te zien met een grote amusementshow op Nederland 3. „Het wordt een programma in de stijl van de Schreeuw van de Leeuw, Laat de Leeuw en Herberg de Leeuw, maar wel in een hele nieuwe vorm", zegt de pro grammamaker. De Vara en De Leeuw zijn nog in gesprek over de details van de nieuwe reeks. De Leeuw zegt weer toe te zijn aan een show zoals hij die maakte in zijn gloriedagen. Na zijn mislukte overstap naar de NCRV in 2002 besloot hij „met alle zekerheden af te rekenen en volledig opnieuw te begin nen". Het resultaat was Papaul, de reeks waarmee hij vorig na jaar terugkeerde bij de Vara. Be gin juni mocht De Leeuw voor Papaul de Nipkowschijf in ont vangst nemen. „Na het NCRV- debacle heb ik mezelf serieus de vraag gesteld of mijn houd baarheidsdatum niet was ver streken", aldus De Leeuw. Vanaf komende zaterdag is De Leeuw wekelijks te zien met Wie schuift er aan?, een Neder landse versie van de succesvolle Britse reeks Guess who's co ming to dinner? Het program ma, waarin een hoofdgast vijf tafelgasten - dood of levend maakt niet uit; ze verschijnen 'virtueel' aan de dis - mag uit nodigen, is afgelopen week op genomen voor publiek. De Leeuw ontvangt in de eerste aflevering ruimtevaarder André Kuipers, daarna volgen onder anderen Jeroen Pauw, Gordon, Tineke Schouten en Connie Palmen. Deze zomer worden in totaal negen afleveringen uitge zonden van Wie schuift er aan? Komend najaar is De Leeuw ook weer terug met Papaul. rotterdam/gpd - Het gratis och tendblad Metro houdt het al leenrecht op verspreiding in de NS-stations. Concurrent Spits moet buiten de deuren blijven met zijn kranten. Dat heeft de rechtbank in Rotterdam besloten in een door Spits aangespannen en verloren geding. Spits probeerde via het geding een einde te maken aan de 'on eerlijke concurrentie' door Me tro. Metro mag volgens een vijf jaar geleden gesloten overeen komst met NS Stations als enige kranten op het grondgebied van de spoorstations versprei den. Spits vindt dat een on rechtmatige beperking van de vrije marktwerking. De rechtbank is het daar niet mee eens. Voor Spits, een dochter van het Telegraaf-con cern, blijven voldoende moge lijkheden over om de gratis kranten aan de man of vrouw te brengen, bij voorbeeld door ze uit te delen op de stationsplei nen en bij de ingangen. Daar naast wijst de rechtbank op de sterke positie die Spits ondanks de zogenaamde handicap heeft weten op te bouwen. Kennelijk is de exclusieve overeenkomst voor Metro geen beletsel ge weest veel lezers te bereiken, meent de rechtbank. De twee gratis kranten op ta bloidformaat kwamen in 1999 op de markt. Metro, een uitgave van het gelijknamige Zweeds concern dat over de hele wereld gratis kranten verspreidt, kon digde zijn komst als eerste aan en wist zo de overeenkomst met NS stations in de wacht te slepen. De Telegraaf reageerde vrijwel meteen met het op de markt brengen van Spits, vooral ook om de lucratieve adverten tiemarkt niet deels kwijt te ra ken aan een concurrent. Toen de gratis ochtendkranten een groot succes bleken, begon de Nederlandse uitgever ook in de middag met het weggeven van een tabloid, News.NL. Zo wilde De Telegraaf eventuele concurrentie - er werd gespro ken over een gratis avondblad van uitgever PCM - voor zijn. De concurrentie bleef echter uit, en de middagkrant bleek een schip van bijleg, zodat News.NL al snel werd gestaakt. Metro en Spits horen beide tot de grootste kranten van Neder land. Hun oplages zweven vijf jaar na introductie rond de 400.000 exemplaren, waarmee ze bijvoorbeeld groter zijn dat het Algemeen Dagblad, de Volkskrant en NRC Handels blad. De gratis tabloids berei ken ook groepen die vrijwel geen andere kranten lezen, zo als jongeren en allochtonen. door onze correspondent Ans Bouwmans Washington - Hollywood-ster Ben Affleck speelt Texas Hold' Em. Professionele pokerspelers bestaan ervan. En Amerikaanse tv-zenders hebben deze uit Texas stammende pokervariant ontdekt als kijksport bij uitstek. De World Poker Tour is uitge groeid tot de populairste serie op Travel Channel, aldus woordvoerder James Ashurst. Uitzendingen vol gokkende, biedende en bluffende po kerspelers in casino's zijn bezig aan een opmars in de VS. Er kijken meer dan een miljoen mensen naar de wekelijkse uit zending over de internationale pokertoernee, zegt Ashurst. „Uitzendingen over toeristische goklokaties haalden hoge kijk cijfers. We dachten dat poker een populaire kijksport kon worden, en die gok had suc ces." Inmiddels zijn er vier Amerikaanse zenders die po kerwedstrijden uitzenden, en het kaartspel in één moeite door een respectabeler imago hebben bezorgd. De opmars van het kaartspel op de Amerikaanse beeldbuis is tot stand gekomen dankzij de 're volutionaire' vinding van Steve Lipfcomb, baas van de World Poker Tour. Hij bedacht datje er spannende tv van kunt ma ken, als je met een kleine cam corder de kaarthanden op neemt, zegt Ashurst. De clou is dat je als Idjker meer weet dan de speler. Dus je weet wie er bluft en wie de beste hand heeft. Bovendien gaat het om heel veel geld: tot honderddui zenden dollars. Het enige nadeel is dat de sport niet rechtstreeks kan worden uitgezonden, omdat het tijd kost om het gokken visueel aantrekkelijk te maken, en vals spelen uit te sluiten. En dus zitten elke week miljoe nen mensen aan de buis ge kluisterd te kijken naar wed strijden die al maanden, soms zelfs al meer dan een jaar gele den zijn gespeeld. „Je moet het zien als een combinatie van reality-tv en sport", zegt As hurst. De World Poker Tour is niet de enige pokercompetitie op de Amerikaanse tv. Sportkanaal ESPN zendt de in de pokerwe reld hoog aangeschreven World Series - dat dit jaar 2576 deelne mers telde - uit en heeft on langs een contract gesloten voor nog een pokertoernooi: de US Poker Championship. Bij Fox Sport hebben ze 'Late Night Poker', bij Bravo 'Celebri ty Poker Showdown', en ook bij trendsetter Travel Channel worden speciale pokerevene menten georganiseerd ter aan vulling op de Poker Tour. Voor de liefhebbers is er in de VS el ke dag wel ergens poker op de kabel-tv. Alhoewel poker zijn wortels heeft in Europa, wordt het alge meen gezien als een oer-Ameri- kaans spel. Het dook in de ne gentiende eeuw op in de rivier boten op de Mississippi en ruk te op naar de saloons in het "Wilde Westen'. De World Poker Tour is inmiddels uitgegroeid tot vijftien toernooien, met een totaal prijzengeld van zo'n 35 miljoen dollar. Het 'wereldkam pioenschap' aan het einde van de tournee wordt in april ge houden en heeft een pot van ongeveer acht miljoen dollar. Hilversum - Nederland krijgt mogelijk een christelijk radio station met 24 uur per dag christelijke pop, rock en praise- muziek. Willem van Loenen, Chris Wolsing en Alex Mons hebben vergaande plannen voor het opzetten van een com merciële, christelijke radiozen der-De zender Bright FM wil ui terlijk volgend jaar de lucht in. Dan zullen er elke dag christe lijke artiesten als Michael W. Smith, Rebekka St. James, Third Day en DC Talk op de radio te horen zijn. De voorbereidingen zijn in voll- ge gang. De initiatiefnemers overleggen met platenmaat schappijen, christelijke instel lingen, bedrijven, de Mediaraad en programmaraden om Bright FM mogelijk te maken. Uit een eerste peiling onder de doelgroep blijkt dat er veel be hoefte is aan zo'n nieuw radio station. De bedenkers van Bright FM putten hoop uit de grote bezoekersaantallen van christelijke bijeenkomsten, zo als de Pinksterontmoeting (40.000 christenen), Flevofesti val (10.000 jongeren), EO-Jon- gerendag (35.000 jongeren) en de EO-Familiedag (30.000 be zoekers). „We willen christenen bemoedigen met goede ir ziek. Als je nu de radio aan vind je nagenoeg nergens g( tu de hedendaagse christeli -0 muziek. Wij bieden straks e echt alternatief', stellen de i tiatiefnemers in een perslM richt. Zover is het echter n.O niet. Vooralsnog zijn de orga satoren bezig met het verzan 'g len van steunbetuigingen via internetsite ww.bjight.fm. Los Vast keert eenmalig terug. Mét presentator Jan Rietman. De legendarische NCRV-muziek- show uit de jaren tachtig staat op 16 oktober in de Ahoy* in Rot terdam. Rietman legt uit waar om. door Hans Walraven niimegen - Gefeliciteerd! „Dank je. Het is erg leuk om dit weer te gaan doen. Je moet na gaan dat we indertijd drie maal De Kuip hebben uitverkocht." Was het jouw idee? „Ja en nee. Ik was laatst bij een feest ter ere van het zoveel-jarig bestaan van De Kuip en daar zei men: dat zou je nog eens moeten doen. Een week later begonnen mensen van Ahoy1 ook al: zou het niet eens leuk zijn om hier... En nog steeds hoor ik van veel artiesten dat ze het toen zo gezellig vonden. Het hing dus een beetje in de lucht." Kun je het nog? „Ik denk het wel. Er is geen ver schil tussen het toeren met een band, wat ik nu doe, en Los Vast. Waar het mij om gaat is het gevoel van toen combine ren met de know how van nu. Nu kunnen we technisch zoveel meer doen, maar de sfeer moet wel hetzelfde zijn." Wil je ook een nieuwe generatie bereiken, jongeren die 'Los Vast' helemaal niet kennen? „Zeker. We hebben ook arties ten van nu. Xander de Buisonjé bijvoorbeeld, die past perfect in het plaatje." Kun je verder al namen noe men? „We willen graag iedereen die Hoeveel ergernis kunnen wij verdragen? Hoeveel ergernis kunnen wij ver dragen? Veel, zo blijkt uit het MTV-programma Boiling Points, een interessant psychologisch experiment. De verklaring van een deskundige: We laten met ons sollen, maar zo is nu een maal onze aard. Amsterdam - Een man met een klunzige doch goeiige uitstra ling sjouwt met een ladder over een iets te smal trottoir. Hij blokkeert het voetpad over de hele breedte. Vriendelijk excu seert hij zich en voetje voor voetje doet hij een stap opzij. De andere gebruikers van het voetpad proberen hem te pas seren, maar dat valt nog niet mee. De spanwijdte van zijn ladder is te groot en zodra ze een stapje naar links doen, doet hij dat ook. Hij put zich uit in verontschuldigingen voor zijn onhandigheid maar als ze ver volgens een stap naar rechts doen volgt hij wederom. De verborgen camera regi streert hoe lang doorsnee-Ame rikanen bereid zijn dergelijke plagerijen over hun kant te la ten gaan. Met recht noemt Boi ling points zich 'the most an noying show on television', maar aanvankelijk geven de personen die het mikpunt zijn van de verborgen camera geen sjoege. Met zijn ladder zorgt de stunte lige goedzak voor veel opont houd, maar het duurt verdomd lang voordat de voetgangers die hem tegemoet komen hem de wind van voren geven. Pas na meer dan een minuut, soms zelfs twee minuten, is er een grens bereikt en maakt hun ge duld plaats voor irritatie. Ze mopperen, schelden, duwen en wringen zicherjangfc Het kan even duren voordat onze tolerantiegrens is bereikt, In Bolling Points van MTV testen pestkoppen de grenzen van onze tolerantie. Foto: GPD/MTV weet ontwikkelingspsycholoog Steven Pont. Dat vereist immers dat we voor onszelf opkomen en dat doen we van nature nu eenmaal niet graag. „In dat ge val treden we buiten de groep en daar zij wij mensen niet erg goed in. Het verhoogt onze overlevingskansen als sociaal dier bepaald niet." Systeemkrachten Het zijn elementaire groepsdy- namische processen, zegt Pont. Hij schreef een boek over gek makend gedrag van collega's. Ook was hij als gedragsdeskun dige betrokken bij het program ma Big Brother. „Of je nu acht apen of acht mensen in een huis stopt of acht captains of industry in een Raad van Be stuur, de systeemkrachten zijn precies dezelfde." „Mensen kunnen beter iets ten onrechte over hun kant laten gaan, dan al te voorbarig om zich heen gaan slaan," zegt hij. „De angst om een rare snuiter te worden gevonden is groot en terecht." MTV zet het argeloze slachtof fer voor het blok. „Er zijn dan nog maar twee uitwegen: vluchten of vechten," zegt Pont. Velen zullen die confron tatie uit de weg gaan, maar dat levert geen leuke filmpjes op. „MTV zoekt natuurlijk de vech ters en niet de vluchters." Maar aan de confrontatie gaat volgens hem altijd een vast pa troon van gedragingen vooraf. „Je zult zien: Eerst treedt de twijfel in. Van nature zijn men sen conservatief. We willen graag dat de wereld logisch in elkaar steekt. Dus lachen we wat, beginnen te zweten, krab ben ons eens aan het hoofd." Ook zoeken we steun bij ande ren. „Vinden zij het niet gek? Is mijn irritatie terecht? We willen onze kwaadheid legitimeren." Tot slot wisselen we nog een laatste blik van verstandhou ding met de persoon die ons het bloed onder de nagels van daan haalt, zo beschrijft Pont. Pas dan, in allerlaatste instan tie, grijpen we in en duiken on der de ladder door of duwen onze kwelgeest met ladder en al opzij. ~Bartvan Zoelen Boiling points, MTV, vanavond 19.00 uur. groot gemaakt is in Los Vast te rug op het podium. Henk West broek, Billy Preston, noem maar op. Met Frank Boeijen zijn we nog aan het praten. En Ome Joop is natuurlijk ook van de partij." Wat was het geheim van de show? „Dat alles live was. Daarbij na men we het publiek absoluut serieus. Zonder publiek geen Los Vast. Het klinkt misschien raar, maar het was een natio naal gebeuren. De eerste uit zending was in Spakenburg met tweehonderd man. De week er na zaten we in Goes en werd er al een deur uitgelopen. Ik dacht: doe even normaal, we zijn de Beatles niet." Waarom is het in 1990 gestopt? „Vanwege financiële perikelen. Het was in die tijd onmogelijk om wat met sponsors te doen. En de NCRV ging andere priori teiten stellen." Past de terugkeer van Los Vast in de huidige 'retro-trend'? „Misschien wel. Maar het was natuurlijk ook een geweldige tijd. Er is een hang naar het en tertainment van toen, overal hoor je de oude nummers." L Blijft het bij dit ene concert?Oj kunnen we nog meer verwach ten? „Laten we dit eerst maar eens Q| doen. En de avond erna ga ik 'n, alweer met André van Duin hgoc theater in. Maar stel dat de be -0j langstelling groot is, dan is er nog wel ruimte voor een twee nt de concert." Iwr )s 3! n. Nieuw glamourblad belt netjes bij de mensen aan S door Monique Brandt Amsterdam - Lange tafels vol soapies en andere Bekende Nederlanders die zich in acrobatische bochten wringen om binnen het bereik van die enkele aanwezige SBS- camera te komen. Een imposant veelgan- genmenu van sterrenkoks Jonnie Boer en Ron Blauw. Champagne, rosé en de onver mijdelijke rode loper, die schril afsteekt te gen de somberheid van de locatie: een voormalig fabrieksgebouw in het Amster damse havengebied. Uitgeverij Sanoma heeft bij de lancering van het nieuwe glamourblad Pulse niet op een dubbeltje gekeken. Het tweewekelijkse tijdschrift ligt vanaf vandaag in de winkels in een oplage van maar liefst 750.000 exem plaren. Het eerste nummer is gratis, daarna zullen de lezeressen uit de doelgroep - vrouwen tussen de 25 en 45 jaar - 2.85 euro moeten neerleggen voor het blad dat dui delijk geïnspireerd is op buitenlandse gla- mourglossy's als het Spaanse Hola en de Britse evenknie Hello. Sportende Engelse prinsen, acteur Kyle Maclachlan, uitbla zend op zijn terras in de Hollywood Hills, het zwart-wit-grijze interieur van juwelen- ontwerper Rodrigo Otazu, de modehistorie van prinses Maxima en de prille liefde tus sen modelletje Touriya Haoud - 'De ideale schoondochter. Ze heeft humor, werkt hard, is intelligent én is betoverend mooi'- en Martijn Lusink, zoon van pakkengigant Oger Lusink: volgens uitgever Sanoma zat de wereld met smart op dit alles te wach ten. De kersverse hoofdredacteur Michael Kroonbergs, voorheen Veronica Magazine: „Pulse onderscheidt zich echt van de ande ren in dit segment. Wij zijn géén roddel blad, wij gluren niet naar binnen, we kijken naar binnen en bellen eerst nog aan ook. Bij ons vertellen de sterren hun eigen ver haal, laten zien hoe ze leven. Dit hadden we nog niet in Nederland. Om Pulse nog wat extra schwung te geven werd Reinout Oerlemans, maker en producent van het gelijknamige showbiz-programma op RTL 4, aangezocht om het blad te ondersteu nen. Kroonbergs: „Die merknaam wordt daardoor meteen sterk geladen. Dat pro gramma is 25, 30 keer per jaar op de buis, dat'is voor ons ook weer heel mooi." Hoe de samenwerking er concreet uit gaat zien weten beide partijen trouwens nog niet, Pulse werd zo snel uit de grond ge stampt dat er nog geen tijd is geweest om de zakelijke details door te nemen. Oerle mans: „Ik vind het leuk om in dit blad te rug te zien wat ik met het programma ook wil: positieve verhalen over de sterren, la ten zien wat hun drive is en natuurlijk: bij hen binnen kijken. We dachten tijdens het maken van dit programma heel vaak: 'kon den we maar meer met deze informatie doen'. Dit blad geeft ons die kans." Kroonbergs bracht de afgelopen maanden Jan Rietman: „Er is een hang naar entertainment van toen, overal hoor je oude nummers." Foto: GPD het nadrukkelijk niet de bedoeling dat Pu se een geschreven versie van het tv-pro gramma wordt. „Het moet wel iets toevoi gen, we blijven een blad." In het volgende nummer zullen Antonie Kamerling en Isa Hoes kond doen van hu 0 liefde voor hun zoon, in het derde numrriQ komen Sylvie Meis en Rafaël van der Vaai nu nog in Portugal, aan het woord. Krooi bergs: „Ik kijk nu met een dubbel gevoel naar het EK. Als ze in de finale komen vin ik het geweldig, maar als ze donderdag te rugkeren hebben we weer extra tijd om d reportage voor te bereiden." De omslag van de eerste Pulse. Foto: PR in het diepste geheim door op een zolder kamer in Amsterdam: de komst van Pulse moest tot het laatste moment geheim blij ven. De concurrentie in de tijdschriften markt is groot, iedereen houdt elkaar in de gaten. „Voor je het weet is de concurrent je voor. We hebben dit in twee maanden vol bracht. Ik vind het zelf eerlijk gezegd verba zingwekkend dat het niet is uitgelekt. We hebben natuurlijk mensen weggeplukt bij andere Sanoma-bladen. Die mensen mochten niemand vertellen wat ze gingen doen, dat veroorzaakte wel een rare sfeer binnen het bedrijf." Volgens Kroonbergs is PULSE-STYLIST MAIK DE BOER ONTMOET ZUN MAXIMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 10