Leidsch iÈk Dagblad I KUNST CULTUUR Bush zaagt aan tulband van Bin Laden Zeldzame oorkondes Schilderen met boerenbloed uit de vijftiende eeuw Ég) Joost Kleine Gagoeland - Leiderdorp Witte rook RSO blijft uil Publiek kan het dak op Dave Zoetemelk werd voor de tweede keer rondewinnaar van het spel EK Coach 2004. Dat wordt vanavond een belletje naar Frank rijk, waar zijn beroemde Oom Joop woont. 'Die werd zes keer tweede in de Tour de France en ik ben nu al twee keer eerste', lacht neefje Dave. Een ander aanmerkelijk verschil is de aanvalsdrift van Dave. Joop Zoetemelk sprak regelmatig de inmiddels legen darische Woorden 'Parijs is nog ver' als hem werd gevraagd waar om hij op de flanken van een steile Col niet had gedemarreerd. Hoewel Zoetemelk wel de Tour won, wereldkampioen werd en tot op hoge leeftijd op de tweewieler tot imponerende daden kwam. Geen kwaad woord daarom over de in Frankwijk wonende Joop Zoetemelk. Dave gaat voor zijn eigen kansen. Gelijk heeft hij met namen als Milan Baros en Angelos Charisteas in zijn elftal. Een Griek en een Tsjechische spits die bij zijn club de zaterdagmiddag op de reservebank doorbrengt. Dat is pas selecteren. Dave Zoete melk: „Ik heb me goed geïnformeerd via een paar voetbalsites. Zo wist ik van Milan Baros dat hij in de laatste vijf wedstrijden van Tsjechië voor het EK vier keer had gescoord. Ik vind het daarom niet zo verrassend dat hij nu de topscorerslijst aanvoert. En ik heb een beetje gegokt. Ik wist dat ik nooit zou winnen als ik met slechts voor de hand liggende namen op de proppen zou komen. Of Nederland de finale haalt? Ik gok op een 1-0 overwinning voor Oranje.". Het zijn daarom de ware gokkers die met Griekenland, Tsjechië, Nederland en Portugal lijken te worden beloond voor hun aanvals drift. Dat wordt in elk geval puntjes sprokkelen. Met name de coaches die twee Tsjechen plus Nederlanders en Portugezen in hun selectie hebben opgenomen maken de grootste kans op een vlieg ticket. Hoewel Griekenland zijn naam en faam als reuzendoder wellicht tot zondagavond half elf hoog kan houden. Eén Griek in het elftal kan in dat geval beslissend zijn. Vrijdag weten de ruim 12.000 deelnemers aan ons spel EK Coach 2004 meer. Net als de overige vijftien miljoen voetbalkenners die momenteel ons land blij ken te bevolken. Dave Zoetemelk Zoetemelk - Rijpwetering Stejopi De Hussies - Rijnsburg Roosje Victurus te saluto - Voorhout m J.Mulder Leiderdorp - Leiderdorp Q Slowboy De twaalfde vrouw Haarlem O Cock Mastercocks - Oud-Ade 0 Topsjop de outsiders - Voorhout Jacqueline Goudhaantjes - Noordwijk Donker Horanje - Leiden REIZEN AIR - PORTUGAi woensdag 30 juni 2004 Gouden Pet Foto: Dick Hogewoning Meer deelnemers aan Gouden Pet leiden - Het Gouden Pet Festi val telt meer deelnemers dan ooit. Aan het Leidse concours voor straatmuzikanten doen zondag 45 verschillende acts mee, ongeveer twee keer zo veel als aan de vorige editie. Alle deelnemers spelen vanaf half elf op een aantal plekken in de Leidse binnenstad. De jury kiest daaruit zes finalisten, die aan het eind van de middag op het Stadhuisplein optreden. Pu bliek en jury bepalen uiteinde lijk welke act zich winnaar mag noemen van het festival, dat voor de achttiende keer wordt gehouden. Dichterscollectief op Strandplein katwijk - Het Dichterscollec tief Katwijk staat zondag 11 juli op het Strandplein, tegenover de vuurtoren in Katwijk. De groep treedt op in het kader van Zomercarrousel. De dich ters die voordragen zijn Peter Kralt, Carolien van Alphen, Margriet van der Mey, Lilian de Dreu, Elvira Leschot, Aleid Swierenga, Hanneke Adema, Christiena Westra, Egon Snel- ders, Bart de Haas, Han Ruijg- rok en Herman de Tollenaere. Het collectief begint om 13.00 uur. Rondwandeling in oud Noordwijk noordwijk - Het Genootschap Oud-Noordwijk houdt in de maanden juli en augustus een rondwandeling door het histo rische deel van Noordwijk-Bin- nen. Dat gebeurt op de dinsda gen in combinatie met een be zoek aan de monumentale Ou de of St. Jeroenskerk. De rond wandeling, onder leiding van een gids, begint om 10.30 uur vanaf het raadhuis aan de Voor straat. De kosten bedragen 3,50 euro. Aanmelding vooraf is ge wenst: 071-3617884 (museum oud-Noordwijk) of 3619321 (VW Noordwijk). In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: Monique Verboom uit Alphen aan den Rijn. Haar geboorteplek was een boerderij aan de Westkanaal- weg in Ter Aar. Monique Ver boom heeft die afkomst nooit verloochend. Hoewel ze nu in het 'stadse' Alphen woont, heeft ze een huis met uitzicht op de polder weten te be machtigen. Ook op de schilde rijen die ze maakt en momen teel exposeert in gebouw Rijnstaete is te zien dat het boerenbloed nog altijd krie belt. Twee grote, kleurrijke doeken van een haan en een koppel kippen vallen meteen op bij het betreden van de tentoon stellingsruimte, waar de stich ting Kunst bij Koster elke twee maanden een andere exposi tie organiseert. Het zijn blik vangers van jewelste. „Ik had meteen de eerste dag al een koper voor beide schilderij en", zegt de schilderes. „Een meneer De Haan. Ja, echt waar. Het ene doek wilde ik helemaal niet verkopen. Dat Monique Verboom: „Kippen zijn lekker beweeglijk." Foto: Henk Bouwman hangt bij mij thuis in de woonkamer. Ik vrees dat ik daarover een ernstig gesprek met mijn man moet voeren." Ze exposeert samen met Petra van der Made. Die laat zich vooral inspireren door de bos rijke omgeving van Doetin- chem, waar ze vandaan komt. Bij Verboom zijn juist gras land, lucht, horizon en dieren de sleutelwoorden. Met name voor kippen en koeien koes tert zij een voorliefde. „Kip pen zijn lekker beweeglijk, al tijd vinnig op zoek naar eten. Terwijl een haan juist weer heel parmantig zijn kleuren pracht kan tonen. Daar kan ik uren naar kijken." Omdat ze naast een zuivel- boerderij woont, hoeft ze maar een blik uit het raam te werpen om inspiratie op te doen. „Ik kijk anders naar een koe dan iemand die in de stad geboren is." Ze wijst naar een schilderij met koeien die naast elkaar in een rij staan opge steld. „Iedereen van het plat teland weet dat koeien graag zo staan. Ze zijn enerzijds nieuwsgierig, maar bewaren aan de andere kant graag af stand." Het is niet zo dat de Alphense zich alleen maar op boerderij dieren stort. Ook haar bloe mentuin is een voortdurende bron van inspiratie. „Vorige zomer had ik wel vijftig zon nebloemen in mijn tuin. Die moest ik gewoon schilderen." Op de tentoonstelling heeft ze twee geschilderde zonnebloe men naast elkaar hangen, de ene realistisch geschilderd, de ander abstract. Toont dit de spagaat waarin ze zich be vindt? Realistisch schilderen om het publiek te bekoren of verder op het pad van de ab stractie? „Ik hoef niet van de kunst te leven. Daarom kan ik mijn ei gen weg volgen. Ik ben ooit heel realistisch begonnen. Zo als iedereen, denk ik. Pas later ben ik met grotere vlakken gaan werken. Je mag het ab straheren noemen, maar mijn onderwerp moet absoluut herkenbaar blijven. Het klinkt zo dramatisch om het mijn zoektocht te noemen. Zo zit ik niet in elkaar. Ik hou er niet van om verheven over kunst te doen. Het is ook dat Petra het initiatief heeft genomen, anders had ik hier nooit geëx poseerd." Expositie 'Colourful Life' van Monique Verboom en Petra van der Made, t/m 2 septem ber, gebouw Rijnstaete, Prins Bernhardlaan 10, Alphen aan den Rijn. Open: ma t/m vr 9.00-17.00 uur. Theo de With Van Abbemuseum legt nadruk op tekeningen van McCarthy eindhoven - De suppoosten hebben het er druk mee. In een grote zaal van het Van Abbemu seum in Eindhoven is de enorme set opgebouwd van de perfor mance 'Piccadilly Circus' van Paul McCarthy, zoals die vorig jaar in Londen werd uitgevoerd. Het is een grote set. Bureaus, tafels en stoelen staan hoog opgetast. Hoofdpersonen zijn de koppen van Bush, de Engelse koningin en Osama Bin Laden. Op de wan den in het museum worden de met acht camera's vastgelegde video's van de performance ge projecteerd. Het publiek staat tussen de attributen, maar het is verboden op de vloerbedekking en zwartwit tegels te lopen die gebruikt werden bij de perfor mance en die met verf zijn be smeurd. Voortdurend moet een suppoost een bezoeker waar schuwen. 'Piccadilly Circus' is het meest spectaculaire onderdeel van de tentoonstelling van Paul Mc Carthy (Salt Lake City, 1945) in het Van Abbe. Maar waar Mc Carthy met zijn performance precies heen wil, blijft onduide lijk. De personages maken hoge gil lende geluiden, kliederen en kladderen een eind weg. Bush zaagt de tulband weg van Bin Laden - een tulband die overi gens de vorm heeft van het Guggenheim museum in New York - en zet vervolgens het broodmes in zijn eigen kop. De Queen is in de weer met fallus achtige instrumenten die ze in haar schaamstreek heen en weer beweegt. Typisch McCar thy dus, provocerend, (seksu eel) gewelddadig, smerig en wanordelijk. In al zijn enormi teit overtuigt de performan ce/installatie wel. Hoewel McCarthy installaties, sculpturen, tekeningen en vi deo's maakt, is hij in wezen een performancekunstenaar. En performancekunstenaars wor den in de kunstwereld niet he lemaal serieus genomen. Hun werk is te vluchtig, hun ideeën te direct. Wellicht is dat ook de reden dat McCarthy (1945) pas op latere leeftijd doorbrak. Niet toevallig op het moment dat hij zijn performances ging vastleg gen met verschillende camera's en ze geëxposeerd werden in museumzalen in het decor waar ze waren opgenomen. Het is jammer dat het Van Abbe zo weinig installaties op de kop heeft weten te tikken. Naast 'Piccadilly Circus' is er nog wel 'Tokyo Santa (1996-2004)', waar McCarthy mompelend en klie derend als een schilderende kerstman in de weer is. Maar dat is een performance zonder al te veel actie en inspiratie. Het Van Abbe heeft de nadruk willen leggen op de tekeningen van Paul McCarthy. Volgens cu rator Eva Meijer-Hermann ge ven zijn tekeningen inzicht in zijn manier van werken. Hon derden tekeningen van McCar thy worden gepresenteerd. Dat kan dan wel zo zijn, de vraag is toch of de liefhebbers van Mc Carthy zitten te wachten op de schetsen-Want de tekeningen zijn voor McCarthy losse inval len die soms leiden tot de in stallaties. Drie vitrines vol met volgekladderde placemats ('Sushi Drawings 1993-2003') is gewoon te veel van het goede en verstoort de balans in de ex positie. Brain Box Dream Box' doet vooral verlangen naar een goed overzicht in Nederland van al het videowerk. McCarthy's kracht ligt in de video's en de installaties waar de ketchup druipt en rondspuit. Zoals het spraakmakende 'Bossy Burger' (1991, waarin een nonchalante kok op een waanzinnige manier in de weer is met ketchup, cho coladesaus en mayonaise en een kooksessie uitloopt op een geweldsorgie zonder weerga. McCarthy is wel een moderne Jeroen Bosch genoemd, omdat hij de moderne mens confron teert met de demonen van de consumptiemaatschappij. Mc Carthy is de man die wellustig prikt en boort in de mythes die ons een gevoel van veiligheid en geborgenheid moeten ge ven. Hilarisch en verontrustend is zijn incestueuze Heidi-per- formance waar hij met collega en oud-leerling Mike Kelley zijn eigen interpretatie geeft aan de Heidi-mythe. Een ook Popeye en Pinocchio kregen een Mc Carthy-interpretatie met een hoofdrol voor seks en geweld. Seks en geweld zijn wel in rui me mate aanwezig in de teke ningen, maar de kwaliteit van denhaag - Bij het Haagse Ven- dueHuis der Notarissen worden vrijdag veertien oorkondes ge veild die dateren uit de vijftien de eeuw. Volgens Jelle Pijpers van het veilinghuis gaat het om vrij zeldzame tijdsdocumenten, die op een bijzondere manier zijn opgedoken. De perkamenten documenten komen uit een eeuwenoude kast die een Rotterdamse anti quair onlangs in Brussel uit de inboedel van een oud adellijk geslacht kocht. „Bij navraag'in de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag blijkt het te gaan om akten die allemaal zijn terug te voeren naar het gasthuis (zie kenhuis) van Sint Truiden in België, zo'n dertig kilometer ten westen van Maastricht, gaat over landoverdracht er verkoop van panden, maar is er een testament bij van Odilie van den Kerkhove, di 1441 op haar ziekbed 'bij v bewustzijn' haar bezittingen haar dood schenkt aan kerk." Er zit ook een oorkonde bij een rijk iemand die tegen bi 'f ling regelde dat hij na zijn 01 lijden dagelijks in de mis worden herdacht in de steeds in het centrum gele ,p St. Gangulfuskerk. „Omdat g om een eeuwigdurend conti ging zou die man daar nu 1 steeds in de mis moeten 1 den genoemd. Wellicht aai om dat te controleren." den haag/anp - De onduidelijk heid over de toekomst van het Radio Symfonie Orkest (RSO) blijft vooralsnog bestaan. Staatssecretaris Van der Laan (Cultuur en Media) zegde de Tweede Kamer vorige week ui terlijk maandag 28 juni een brief toe over de toekomst van het Muziekcentrum van de Omroep waarvan het RSO deel uitmaakt. Haar lijkt opheffing van het RSO de minst slechte oplossing om tot de in haar ogen broodnodige bezuiniging op cultuur te komen. De Kamer voelde het mi voor een fusie tussen het en het Radio Kamer Orkest, oud voorstel van Publieke roep. De staatssecretaris w daar dan wel in meegaan, voorwaarde dat de bezuinig van 6,5 miljoen gehaald worden en er ook voldoe draagvlak voor is. Dat is maal niet direct te verwachj zo blijkt uit het 'tussenberij aan de Kamer. Het woord is®® weer aan het parlement. Piccadilly Circus van Paul McCarthy zoals te zien in het Van Abbemuseum museum die tekeningen rechtvaardigt geen tentoonstelling op deze schaal. Het Van Abbemuseum laat een grote kans liggen. apeldoorn/anp - Koningin Mary, echtgenote van stadhouder-j ning Willem III, keek in de zeventiende eeuw graag uit over h bezittingen rondom het door hen gebouwde Paleis Het Lo Apeldoorn. Wie hetzelfde uitzicht ook eens wil bewonderen, deze zomer op woensdagen in juli en augustus op het dak van paleis klimmen. Koningin Mary had op het dak een paviljoen, waar zij graa hofdames ging zitten om uitkijkende over de tuinen van het thee te drinken, aldus een woordvoerster van Het Loo. Het paviljoen boven de zolder is bewaard, gebleven en de zijn de afgelopen decennia in de originele staat hersteld, het paviljoen is ook het patroon van de berceaux, de gangen in de tuin, goed te zien. De beklimming van het begrepen in de toegangsprijs voor Het Loo. Expositie 'Brain Box Dream' van Paul McCarthy in Van Ab bemuseum Eindhoven t/m 24 oktober in Eindhoven. Foto: Van Abbe- (advertentie)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 16