KUNST CULTUUR
Roffels, slagen en klappen op papier
Megaverhuizing Rijksmuseum nadert zijn einde
Top-dj's op eersti
betaalde Beachpt
Schilderijen van hout
Kröller-Müller verwerft Branci
Tintelfris concert LBE subtiel tot in det<»
Blazers openen Uitmar
Het schilderij 'Gar^on a la Veste
Bleu' van Amedeo Modigliani.
Foto: Reuters
Veiling brengt
91,5 miljoen op
londen - De veiling van onge
veer zestig meesterwerken bij
Sotheby's in Londen heeft bij
elkaar 61 miljoen pond (91,5
miljoen euro) opgeleverd. Het
schilderij 'Gar^on a la Veste
Bleu' (1918) van de Italiaan
Amedeo Modigliani bereikte
het hoogste bedrag dat ooit
voor een werk op een veiling
voor moderne en impressionis
tische kunst is betaald: 6,1 mil
joen pond (ruim 9 miljoen eu
ro). Een van de andere hoogte
punten van de avond was
'Deux Crabes' van Vincent van
Gogh. Dit meesterwerk bracht
ruim 5,1 miljoen pond (bijna 8
miljoen euro) op.
Van Buuren draait
in Central Park
leiderdorp - De Leiderdorpse
diskjockey Armin van Buuren
draait deze zomer in Central
Park in New York. De 27-jarige
Van Buuren staat op 12 augus
tus onder de noemer 'Armin
Only", zes uur achter de draai
tafels in het immense stads
park. Die mogelijkheid be
schouwt hij als een 'waanzinni
ge eer' aangezien vergunningen
voor een optreden in Central
Park zelden worden afgegeven.
Artiesten die Van Buuren op die
plek voorgingen, zijn Simon
Garfunkel en U2. Van Buuren
die de derde plaats op de we
reldranglijst van dj's bezet,
krijgt weer een drukke zomer.
Behalve een eigen tent op
Dance Valley heeft Van Buuren
dit jaar ook een vaste avond op
het eiland Ibiza. Elke dinsdag
draait hij daar in club Amnesia.
Juliana in
Hotels van Oranje
noordwijk - In de Hotels van
Oranje is tot en met zondag een
tentoonstelling te zien van
schilderijen over voormalig vor
stin Juliana. Werken van diverse
kunstenaars hangen in de loun
ge en de Prinses Christinazaal.
Er is onder meer een klassiek
portret van Juliana te zien uit
de tijd dat zij nog studeerde in
Leiden, geschilderd door Justi
ne Albronda. Albronda won vo
rig jaar de Rembrandt Painting
Award op het Schilderfestival
Noordwijk.
otterlo/anp - Het Kröller-
Müller Museum in Otterlo
heeft voor 240.000 euro een
originele tekening van de Roe
meense beeldhouwer Con-
stantin Brancusi aangekocht.
De tekening 'Tête de Femme'
is het derde grote werk van
Brancusi dat het museum nu
bezit.
Brancusi staat algemeen be
kend als de grondlegger van de
moderne beeldhouwkunst. De
aangekochte tekening is een
schetsontwerp van een sculp
turale vorm van een vrouwen
hoofd. Er bestaan maar weinig
tekeningen van Brancusi, om
dat hij die meestal weggaf. De
aangekochte tekening was een
geschenk voor het Amerikaan
se echtpaar Meyer. Hun erven
brachten het werk bij Sothe
by's in New York op de veiling.
Het Kröller-Müller Museum
kocht in 1995 voor 3,1 miljoen
gulden de beroemde brons
sculptuur 'La Commencement
du Monde', ook wel bekend als
het Ei van Brancusi. Met dat
werk sloot de beeldhouwer in
1924 zijn abstracte reeks met
als thema liggend hoofd af.
Enkele jaren later kocht het
museum voor 3,5 ton
het eerste werk uit die
'Tête d'Enfant Endormi'
dat beeldje uit 1908 stot
petekind Alicia Poiana m
De nu aangekochte tel
stamt ergens uit het n
van de reeks. De beeldh
gebruikte houtskool, ink
lood en gouache. Het K
Müller Museum bezit o(
vier vintage afdrukken
door Brancusi zelf gen
foto's. De tekening, die i
gekocht met steun v
Sponsor Loterij, is vanaf
ni in het museum te zien
muziek recensie
Lidy van der Spek
Concert Leids Barok Ensemble,
concertmeester Roelof Balk, m.m.v.
Diego Nadra (barokhobo). Gehoord:
22/6, Groene Kerkje, Oegstgeest
Er is al heel wat afgejuicht over
de prestaties van het Leids Ba
rok Ensemble de afgelopen zes
tien jaar, en terecht. Maar dit
concert spande toch echt de
kroon. Het LBE heeft deze keer
zijn repetitiedagen doorge
bracht in de stilte van het Rosa-
rio klooster in België en dat
heeft z'n vruchten afgeworpen.
Nog nooit speelde het LBE zo
geconcentreerd, was het sa
menspel zo subtiel tot in de de
tails op elkaar afgestemd, was
de orkestklank niet alleen zoals
altijd vitaal en expressief, maar
ook nog eens prachtig homo
geen en verfijnd. Bovendien de
den de ingelaste stiltes wezen
lijk mee in het muzikale ver
haal.
Zelfs de Ouverture (in d van
Purcell), die toch vaak wordt
gespeeld als een warming-up,
stond meteen als een kloeke
bokaal, beschilderd in een strak
kort/lang motief, waarin als
champagne het middendeel
transparant en prikkelend
bruiste.
Maurizio Cazzati was de nieu
weling op LBE's programma:
een weinig bekende, niettemin
bekwame toonzetter uit de eer
ste generatie Italiaanse viool
componisten die nog vijfdelige
sonates schreven. Ook het dar
tel gespeelde Baletto del quarto
in a is vijfdelig. Maar fraaier nog
weerklonk de Aria e baletto in D
waarin het LBE een delicaat,
ragfijn coloriet toverde in de
Secondo parte, terwijl het Terza
ed ultima parte (de finale) van
een geraffineerd stijgende dy
namiek, afwisselend ultima for
te en pianissimo, werd voor
zien.
In de twee hoboconcerten was
de samenklank van strijkers en
hout optimaal. Het leek alsof
het Andante in Marcello's Con
certo II in d begon met gouden
trompetjes, die met korti
de klank van de hobo inl I
ceerden. Werkelijk schitl fc
vielen die twee kleuren ti
men terwijl het clavecim t
daarin het effect van zilv
belletjes opleverde. De A 1
tijnse hoboïst Diego Nad
voelde zich als een vis in
water tussen zoveel spra t
lend talent van professie
amateurs. Zo liet hij de 11{
in het Largo van Vivaldi'! P
certo XII voor hobo en sl i'i
bijna mediterend meedi
op de vloeiende orkestkl
De alten speelden in het a
van Telemanns Concert! ft
wat niet vaak voorkomt,
bijna solistische rol in ee
gante melodie-lijn, die fi l"
gevangen werd door het
orkest. Met een springle t
vertolking op de late avo H
de Eerste Sinfonie in G v 1
C.Ph.E. Bach sloot het L h
rok Ensemble dit tintelfi It
concert af, waarin het n< f
(in toenemende mate) li f
ren hoe spannend het is
bravoure tegenover kwe K
heid te plaatsen.
In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor
professionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig
Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen,
dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief
zijn. Vandaag: Masoud Besharathy uit Leiderdorp.
Vol trots poseert Masoud Bes
harathy tussen twee van zijn
kunstwerken. De lunch in het
restaurant van het Europese
ruimtevaartcentrum Estec in
Noordwijk loopt ten einde. Be
sharathy laat zich de bewonde
rende blikken van het terug
naar de werkvloer kerende per
soneel welgevallen. Geduldig
beantwoordt hij elke vraag.
„Nee, nee, het is niet geschil
derd, maar ingelegd met
hout."
De Leiderdorper heeft een ou
de Perzische kunstvorm mee
gebracht uit zijn vaderland
Iran. Met een ongelooflijke
hoeveelheid stukjes hout weet
hij de prachtigste taferelen te
componeren. Bij de wintertuin
van Estec laat hij momenteel
zeven voorbeelden van zijn
werk zien. „Ik zou wel meer
willen tonen, maar het maken
van dit werk kost ontzettend
veel tijd en geld."
Per kunstwerk van ingelegd
hout is hij circa vier maanden
bezig. „En dan werk ik dertien,
veertien uur per dag, ook in het
weekeinde. Bovendien is al dat
hout heel kostbaar. Ik heb geen
geld om maar oneindig veel
werk te blijven maken. Maar ja,
zeven is weer te weinig om in
een galerie te exposeren. Gale
ries weten toch al niet zo goed
wat ze met mijn werk aan
moeten. Is het nu kunst of is
het meer ambachtelijk vak
manschap?"
De eeuwenoude techniek, in-
tarsia geheten, geniet in de
Arabische wereld hoog aan
zien. Na zijn studies houtsnij
werk en houtbewerking kreeg
Masoud Besharathy in 1988 de
uitnodiging om in Dubai (Ver
enigde Arabische Emiraten) te
komen werken. In opdracht
van de sjeiks maakte hij voor
stellingen uit duizenden stuk
jes hout, glas of steen en daar
mee werden vloeren of muren
van onder meer musea belegd.
Met zijn werk bouwde de kun
stenaar een zekere reputatie
op.
Sinds 1991 woont hij in Neder
land en in feite kon hij hier
weer opnieuw beginnen. Nie
mand had hier ooit van intar-
sia gehoord. Daarom heeft hij
de afgelopen jaren gewerkt aan
zeven proeven van zijn kunde.
amsterdam/anp - De 'Nachtwacht' is weg. Wat rest is
een lege muur. De verhuizing van 1,1 miljoen kunst
voorwerpen en 300.000 boeken van het Rijksmuseum
in Amsterdam naar de voormalige eurokluizen in Lely
stad is bijna afgerond. De komende weken moeten nog
wat serviesgoed, aardewerk en ruim zestig vaste voor
werpen, zoals schouwen, plafonds en aan de muur ge
monteerde orgels, worden ingepakt. Over een maand
is het hoofdgebouw van het museum helemaal leeg en
klaar voor de ingrijpende verbouwing de komende ja
ren.
De grootste kunstverhuizing van Nederland verliep
vrijwel zonder kleerscheuren, vertelde projectleider A.
van Dorssen gisteren tijdens een laatste blik in het 'ou
de' Rijksmuseum. Alleen een spiegel en een keramisch
vaasje raakten beschadigd, maar die zijn gemakkelijk te
restaureren. De voorbereidingen voor de verhuizing
dateren van begin 2002 en vorige zomer begonnen me
dewerkers daadwerkelijk met het inpakken van de
kunstobjecten.
Tussen de zeventig en tachtig mensen werkten mee
aan het leeghalen van de 83 depots en tweehonderd
expositieruimten van het gebouw. Gemiddeld reden
elke dag drie volle vrachtauto's van Amsterdam naar
Lelystad. Onder meer 700.000 prenten en tekeningen,
18.000 stuks textiel, 17.000 stuks keramiek en glas, 4000
scheepswrakvondsten, 23 extreem grote schilderijen
en elf hemelbedden verdwenen in duizenden verhuis
dozen, kratten, bakken, houten rollen en rekken. „En
tot nu toe zijn er geen voorwerpen zoek", aldus Van
Dorssen.
De verhuizing is een bijna militair uitgevoerde opera
tie. In december verhuisde Rembrandts 'Nachtwacht'
naar de Philipsvleugel, het bijgebouw van het Rijksmu
seum waar sinds eind december de topstukken van de
collectie te zien zijn. Gisterochtend was het grootste
schilderij van Nederland aan de beurt, 'De Slag bij Wa
terloo' van Jan Willem Pieneman. Tien mensen waren
er voor nodig om het doek op te rollen en op weg naar
Lelystad te sturen.
Van de laatste tien procent van de collectie die nog
moet worden ingepakt, vergen de verankerde voorwer
pen de meeste energie en mankracht. Het demonteren
van een schouw van Jean Baptist Xavery in 84 onder
delen neemt twee weken in beslag. Een orgel wordt
pijp na pijp van elkaar gehaald en ingepakt. Het muse
um heeft alle objecten nauwkeurig gefotografeerd om
na de verbouwing alles weer in elkaar te kunnen zet
ten.
Medio 2008 moet de renovatie zijn voltooid en kan alle
kunst weer terug naar het museum.
Waar ooit de beroemde 'Nachtwacht' van Rembrandt hing, re
nu slechts een lege muur. Foto: ANP/Juan Vrijdag
door Richard Stekelenburg
bloemendaal - Mamix, Lucien
Foort, Johan Gielen, Laidback
Luke - het zijn grote namen in
de line-up van de eerste Beach-
bop van het jaar, komende zon
dag op het strand van Bloe
mendaal. De eerste aflevering
van dit jaar geldt min of meer
als try-out. Voor het eerst heeft
het massale en uiterst populai
re strandfeest achter hekken
plaats, dit om de overlast die
Beachbop de afgelopen jaren in
toenemende mate veroorzaakte
in te dammen. Het verloop van
de eerste aflevering is cruciaal
voor het doorgaan van de ande
re twee Beachbops - op 25 juli
en 29 augustus.
Voor het eerst ook moet er dit
jaar een kaartje worden gekocht
voor het evenement en is een
maximaal aantal bezoekers
vastgesteld: 18.000 per afleve
ring. Een kaartje kost 15 euro
plus reserveringskosten (3,25
euro). Gistermiddag waren er
nog volop kaarten te koop. Vol
gens een woordvoerder van
mede-organisator ED&T was
ongeveer de helft van de be
schikbare kaarten verkocht.
Voor het geld van het
krijgt de bezoeker een 1
jaar. De zeven deelne
strandtenten hebben eei
vol programma voor
zondag. Inhoudelijk is
bop dan ook wel degel
groeid. Zo zijn er bij str
viljoen Woodstock '69
dens van Mamix, Luciei
en Sander Kleinenberg.
Kust treden op: Benny
gues, Johan Gielen en La
Luke. Strandpaviljoen
biedt optredens van Rani
ana, JP, Cally Juice, Fai
MC Spyder.
Q-Beach heeft niemand 1
dan Yves Deruyter, Misi
Activator, Pavo, DJ Astric
Helsloot, DJ Gizmo, Zaï
ma en Diego Noriega. Bi
mingdale draaien Ro\
Tom de Neef, Roog, Rick
ro, Brian S„ Benjamin
Don Diablo en Marco V.
publiek brengt La Ona
(Martin Damen en Eddii
met Lex Empress. En sti
viljoen Vroeger heeft
Hitmeister en Real El Cai
Beachbop begint om 16
en duurt tot 23.00 uur.
Amsterdam - Een concert met
honderden blazers opent vrij
dagavond 27 augustus de 27ste
editie van de Uitmarkt in Am
sterdam. Het openingspro
gramma op het Museumplein
wordt voortgezet met een show
van Brigitte Kaandorp, waaraan
ook Hans Klok, het Nationale
Ballet en Freek de Jonge mee
doen. Na de officiële opening
moet het Museumplein veran
deren in een Latin dans- en
muziekfeest met samba, salsa
en tango.
De Uitmarkt in Amsterdam
geldt als de opening van het
nieuwe theater- en concertsei
zoen. Het culturele evenement
bestaat dit jaar opnieuw uit
honderden, meestal grat
tredens op 27 podia. Za
staan in vijf theaters
rond het Leidseplein me
25 toneelvoorstellingei
pland. Jongeren krijger
baan met de tweede edil
The Remix, met aandad
onder meer streetsport
hop en r&b.
Voor de 25ste keer h(
Amsterdamse Boekei
plaats en op het Schriji
dium krijgt de bezoek
vooruitblik op de literal
viteiten in het komende
rele seizoen. De Uitmal
digt zondagavond m
concert van het duo Ac<
Munnik.
mooist denkbare materiaal. Het leeft en heeft al een heel leven ach-
Masoud Besharathy: „Hout is het
ter zich." Foto: Dick Hogewoning
Omdat zijn werkstukken aan
de buitenkant glad aanvoelen,
heeft niet iedereen direct in de
gaten dat ze uit meer dan vier
duizend stukjes hout zijn sa
mengesteld. Ze worden be
schermd door een laag epoxy,
een soort kunsthars. Maar met
zijn figuurzaag heeft Beshara
thy alle stukjes één voor één in
de gewenste vorm gezaagd.
In zijn atelier heeft hij inmid
dels 66 houtsoorten tot zijn be
schikking. Hij haalt het uit Ne
derland en allerlei buurlanden,
bestelt het uit catalogi en port
vrienden in het buitenland op
om voor hem rond te kijken.
Utiles is te gebruiken, behalve
grenen. Dat hout is te plakke
rig. Nee, ik heb nog nooit zelf
een boom omgezaagd. Dat doe
ik niet."
„Hout is het mooist denkbare
materiaal. Het leeft en heeft al
een heel leven achter zich.
Hout is warm en gevoelig." Bo
vendien weet Masoud Besha
rathy met hout de prachtigste
kleureffecten te bereiken. Het
is bij sommige afbeeldingen
bijna niet voor te stellen dat hij
geen verf heeft gebruikt om
vlammend rood of diepgroen
te creëren. „Echt niet", zweert
hij met de hand op het hart.
„Hout heeft veel kleur van
zichzelf en soms is het de in
vloed van epoxy op hout."
In Estec hangt een prachtig ta
fereel dat geïnspireerd is op het
bijbelverhaal over Jona in de
walvis. Op een andere is te zien
hoe een engel en een duivel
met elkaar in gevecht zijn. Een
meesterwerk is de afbeelding
van een denkend mens. Wie
dichterbij komt, ziet dat de
man is opgebouwd uit allerlei
dieren. „Een mens heeft toch
ook allerlei dierlijke eigen
schappen", verklaart de maker.
„Hij is sterk als een paard,
agressief als een tijger of ge
meen als een slang." Deze
schilderijen van hout heeft Be
sharathy gemaakt op basis van
tekeningen van zijn grote leer
meester. „Hierna wil ik me
storten op het werk van Es-
scher."
Meer informatie over het
werk van Masoud Besharathy;
www.miniatuur.com.
Theo de With
Bundel 'Trommeltaal' van drummer Charles Schouten
door Herman Joustra
leiden - Voor alles is Charles
Schouten bekend als drummer,
van onder meer Kayak, La Pat en
Harry Sacksioni. Maar hij doet
nog veel meer op artistiek ge
bied. Zo is hij ook fanatiek in de
weer met accordeon. Bovendien
neemt de Leidenaar geregeld de
pen ter hand en schrijft gedich
ten.
Het onderwerp van zijn poëzie
is steevast muzikaal van aard.
Binnenkort verschijnt zijn
boekje met de veelzeggende ti
tel 'Trommeltaal'. Een fragment
uit het gedicht 'Drumonder
ons':
beklonken metaal schommelt
lompig in het lood
slagordentelijk staan klankver
wanten
als trommeltam verstokte bijde-
hanten
paf om plots geraakt te worden
uitvergroot
kadansgemak wilswakkere tril-
stuit
voorgevoel van wederzijds luis
terbesef
en spontaan tegeef verzamelde
trommellef
geven drumdoordikt dat klap-
pend zanggeluid
Het gedicht is typerend voor de
hele bundel. Klank en ritme,
daar draait het om. Steeds weer
vervat in 44 lettergrepen per
strofe. „Waar die 44 vandaan
komt, weet ik niet meer. Echt
niet. Ik was 44 toen ik hier mee
begon. Het kan ook een verwij
zing zijn naar een 4/4 maat, een
vierkwartsmaat. Maar waar het
om gaat is dat muziek vaak in
maatsoorten loopt, in afgespro
ken eenheden. Nou, ik heb 44
eenheden per strofe gebruikt.
Bijvoorbeeld 10-10-12-12, of
een andere variatie."
Klinkt als een keurslijf, als een
enorme beperking bij het
Charles Schouten: „Ik heb wel drumboeken geschreven met alleen maar ritmes, maar toen had ik niet zo'n honger om daarmee naar buiten
te treden." Foto: Henk Bouwman
schrijven, maar dat valt nogal
mee, zegt hij. „Ik gebruik geen
komma's. Bij een syncopisch
ritme weet je soms ook niet
meer waar de eerste tel ligt, het
begin van de maat. Maar dat
geeft ook niet, ritme kan wel
een stootje hebben. Het is des
drummers om binnen die een
heid van ritme die zinnen vloei
end te laten lopen. Ik goochel
met woorden. Juist waar het
houvast oplost, gebeuren inte
ressante dingen. De gedichten
zijn ook niet overdreven gecon
strueerd. Ik ga wel met de 44
lettergrepen aan de gang, maar
dat is het dan. Binnen die 44
lettergrepen ben ik heel speels.
Dat ben ik ook als ik drum.
Drumbreaks moeten ook pre
cies uitkomen. Maar de volgen
de keer probeer ik toch een an
dere break te geven."
Het spreekt voor zich dat het
boek met name interessant is
voor drummers. Ook al omdat
het behalve gedichten, ook nog
eens vol staat met drumoefe-
ningen. „Ik heb wel drumboe
ken geschreven met alleen
maar ritmes, maar toen had ik
niet zo'n honger om daarmee
naar buiten te treden. In dat
genre zijn al zoveel leuke boe
ken geschreven. Maar dit is an
ders. Natuurlijk beperk ik mij
door over drummen te schrij
ven en dan ook nog eens in de
Nederlandse taal, maar dit boek
wijkt toch af van andere drum-
boeken. Door de combinatie
van poëzie en drummen."
„Ik hoop dat dit boekje drum
mers aangenaam verrast. Ook
voor niet-drummers is het leuk
denk ik, een boek voor poëzie
liefhebbers. Ik ben er in elk ge
val enorm blij mee. Ik heb geen
echte controle over poëzie, in
die zin dat ik er een bepaalde
techniek voor heb geleerd, zo
als bij het drummen. Bij het
drummen weet ik: het gaat op
die manier. De grip op poëzie is
veel losser. Het valt in me en
het valt er uit. Elke keer weet ik
totaal niet waar ik me zelf weer
mee ga verrassen."
Toch is het niet zo dat Schou
ten maar in het wilde weg
dicht. In de regel bepaalt hij
vooraf waar hij over wil schrij
ven. Of over wie, een groot deel
van de gedichten gaat over
drummers. Van Ringo Starr en
Ian Paice tot Elvin Jones en Ste
ve Gadd, zo'n vijfendertig slag
werkers passeren de revue, ge
vangen in klanken, letters en
regels. „Alle drummers in het
boekje bewonder ik. Dat dat
mijn helden zijn is niks te veel
gezegd. Zo zijn er ook dichters
die mij enorm aanspreken. Lu-
cebert bijvoorbeeld is mysteri
eus. Zijn poëzie is qua klank zo
rijk, soms is het net muziek. En
dan Leopold, ongelooflijk zeg.
Als ik daar iets van lees, begint
er in mij wat te juichen. Maar ik
kopieer ze niet, ze zijn inspira
tie voor mij. Het gaat erom zo
te dichten, dat het naar jezelf
gaat stinken. Dat vind ik mooi,
dat je je eigen karakter erin
kunt leggen. Dat je je in je ge
dichten kunt ontplooien. Ook
een parallel met drummen
trouwens. Als je achter een
drumstel zit, kun je daar ook je
karakter in leggen. Jezelf."
De bundel Trommeltaal' is
bestellen via de Slagwerk-
krant: 020-6755308.