KUNST CULTUUR Urban culture ook in Leiden popular Gergiev leidt huiveringwekkei protest tegen opheffing RSC: Voorhouts Kamerkoor zingt op vleugel ft Niet zo griezelen bij Quintus Oerol-festival aan zijden draadje D66 in de bres voor dance Paul McCartney 'Back in the USSR' Van Doeselaar grijpt wellustig in de toetsen Phil Collins neemt afscheid van Nederlandse fans Tief hemels, maar alleen met trompet Foto: Henk Bouwman leiden - De Algemene Leidse Studenten vereniging Quintus vierde zaterdag haar vijfde lus trum met uitvoering van de rockmusical 'the Rocky Horror show' in de Leidse Schouw burg. De musical, geschreven door Richard O'Brien is een bi zarre persiflage op de horror, science fiction en B-films van de jaren '50 en '60. Hoewel de dresscode voor het publiek luidde: 'Rocky Horror Stijl', vie len de uitdossingen nogal te gen. Ze waren eerder vreemd dan griezelig. Terschelling - De 24e editie van het culturele festival Oerol op Terschelling hangt aan een zij den draadje. Volgens festivaldi recteur Joop Mulder is de rijks subsidie van 180.000 euro voor Oerol te laag. „Wij willen mini maal 400.000 euro, anders gaat het volgend jaar niet door", zei Mulder gisteren op de slotdag van de 23e Oerol-editie. Oerol trok dit jaar ruim 55.000 bezoe kers. Dat is 5000 meer dan vorig jaar. Amsterdam - D66 springt in de bres voor de dance-industrie. Het beeld van dancefeesten is veel te negatief en de overheid neemt de dancewereld onvol doende serieus, menen Twee de-Kamerlid B. van der Ham en S. Bruines, fractievoorzitter van D66 in Amsterdam. Vrijdag pre senteerden zij samen met de Belangenvereniging Dance een manifest om de dancefeesten voortaan als een volwassen be drijfstak te behandelen. Dui zenden feesten worden profes sioneel georganiseerd en de Nederlandse dance-industrie is goed voor een jaarlijkse omzet van 500 miljoen euro en 11.000 arbeidsplaatsen. st. petersburg - Paul McCart ney heeft gisteren voor 50.000 mensen opgetreden in Sint Pe tersburg. Het concert, op het Paleisplein bij de Hermitage, was zijn tweede in Rusland, waar Beatlefans jarenlang in het geheim hebben moeten luisteren naar hun favoriete popgroep. De tijden zijn veran derd, want president Poetin zou minstens een deel van het concert bijwonen. Vorig jaar gaf McCartney zijn eerste Russi sche optreden in Moskou, waar hij zijn toehoorders verblijdde met een wervelende uitvoering van 'Back in the USSR'. muziek recensie Lidy van der Spek Concert Leo van Doeselaar - Van Hagerbeer-orgel. Gehoord: 20/6, Pieterskerk, Leiden. De nieuw vergulde kast van het Hagerbeer-orgel pronkt en praalt in de late middagzon. De staalblauwe met goud versierde luiken staan uitnodigend open als Leo van Doeselaar 'zijn' kroonjuweel bestijgt. Hij is im mers titulair-organist van de Pieterskerk en in deze kwaliteit opent Van Doeselaar dan ook de orgelserie 'In oude Luister'. Er is in deze serie één constante opgenomen en dat is Dietrich Buxtehude. Alle organisten, na Van Doeselaar nog acht, zullen één of meer werken van deze componist ten gehore brengen. Waarom dat zo bijzonder is? Deze compomist ontwikkelt zich reeds richting Barok waar bij de Hagerbeer zich nu een maal niet lekker voelt. De mees te van zijn werken schrijft Bux tehude al voor het gelijkzwe- vende orgel, dat hij hoogst waarschijnlijk zelf al in bezit had. Maar de drie stukken die Van Doeselaar speelt zijn nog keurig in d (klein) geschreven en moduleren niet naar andere toonsoorten, die op de midden toonstemming van dit orgel gruwelijk zouden klinken. Maar voordat het zover is, speelt Leo Van Doeselaar 'ge woon' de bijna een eeuw oude re Jan Pietersz. Sweelinck en buitenlandse tijdgenoten. Sweelincks 'Erbarme dich mein' (psalm 51) zingt plechtig als cantus firmus in de rechter hand waaronder of boven nu eens geen echo's klinken, maar een eigenzinnig wervelende tweede stem. In een van de zes Variaties hoor je die vaste zang in een penetrante middenstem die stapsgewijs, zonder 'tussen- 'nootjes door Van Doeselaar ge nomen wordt, omspeeld door twee vrolijke, steeds vrijere me lodielijnen. In de Spaanse Ricercare 'de medio registro' geschreven voor het Spaanse orgel dat slechts één klavier bezat, ont staat in warme gedekte harmo nieën een wollige ondergrond waaruit een knalhelder geregi streerde melodie zich ontwik kelt, opgeleukt met kleine pitti ge versierinkjes. We blijven in 17e eeuws Spanje met José Ji- ménez, van wie Van Doeselaar een 'Batalla' speelt, een specta culaire uitbeelding van een veldslag. Het registergeschuif is niet van de lucht in de geweldige Tocca ta in d van Buxtehude, waar Leo Van Doeselaar met een ple num aan klank en kleur bijna wellustig in de toetsen grijpt. Toccare betekent ook letterlijk 'aanraken'. Vlammende korte frasen, breed uitgemeten en dik onderstreept, vloeien over in een vriendelijk kabbelend mid dendeel dat tot slot weer in alle hevigheid, in magistrale, soms schurende meerstemmigheid toehapt. Van Doeselaar opent met macht! Phil Collins: laatste tour, niet de laatste show. Foto: ANP/Rick Nedersigt amsterdam/anp - De Britse popster Phil Collins heeft zaterdagavond tijdens een concert afscheid genomen van zijn Nederlandse fans. In een uit verkochte Amsterdam ArenA, waar volgens de organisatie 37.000 mensen bijeen waren, blikte de 53-jarige zanger, drummer en componist met oude en recentere hits terug op zijn muziekcar- rière. De vroegere voorman van de symfonische rock groep Genesis bedankte het Nederlandse publiek voor alle steun door de jaren heen. Tijdens zijn optreden zong Collins diverse hits die hij als so loartiest scoorde, zoals You Can't Hurry Love, Sussudio, Easy Lover, Two Hearts en Can't Stop Loving You. Collins was jarenlang drummer bij Genesis en later ook zanger. In 1996 verliet hij de band na ruim twintig jaar definitief. Het eenmalige optreden van Collins in het Am sterdamse stadion maakte volgens organisator Mojo Concerts deel uit van zijn afscheidstoumee door Europa en de Verenigde Staten. Maar ge zien de naam daarvan - First Final Farewell Tour - is het nog de vraag hoe definitief het huidige af scheid is. Collins zei aan het einde van het con cert dat dit zijn laatste tour is. „Maar niet de laat ste show", voegde hij daaraan toe. Het was om even koud van te worden. Vaak heb ben protestacties een grotesk trekje. Er wordt theatraal een vuist gebald, er wordt iets ludieks ondernomen en daarna gaat iedereen weer naar huis, terwijl degenen die de dodelijke beslissing moeten nemen niet zelden slechts via via van de actie kennis nemen. Toch was dat zaterdag net even anders. Niet dat de politici die woensdag in de Tweede Kamer de batteren over het voorbestaan van het Radio Symfonie Orkest in de zaal zaten. Maar de actie waarmee zaterdag in het Amsterdamse Concert gebouw de Zaterdagmatinee werd ingeluid, raak te wel degelijk het hart. Op het podium zaten de collega's van het Radio Filharmonisch Orkest, het Groot Omroepkoor en het Koor van het Mari- inski Theater uit Petersburg. Er werd namens het RFO een verklaring voorge lezen, waarin werd uitgelegd wat het per hoofd van de bevolking oplevert als het RSO woensdag wordt opgeheven. En wat de samenleving er be ter van wordt als de bezuinigingen op de andere niet-omroeporkesten doorgaan, zoals de Raad voor Cultuur voorstelt. De schok was groot. Op basis van cijfers van ruim anderhalf jaar geleden kosten de Neder landse orkesten per jaar 4,68 euro. Na de bezui nigingen wordt dat 4,28 euro. Het verschil is dus een geringer bedrag dan menigeen dagelijks aan sms'jes besteedt. En eigenlijk kunnen de orkes ten voor een paar sms'jes meer nog veel beter functioneren. Wat dat zou inhouden werd niet gezegd, maar laat zich makkelijk raden. Want niet alleen de ge middelde concertbezoeker wordt daar beter van. Voor de enorme wereld van de amateur-musici hebben de orkesten een niet te onderschatten in spirerende voorbeeldfunctie. En wat te denken van scholing en muzikale missie. Want het grote publiek houdt van deze muziek, alleen veel men sen weten dat zelf nog niet. Dat blijkt altijd weer als het spontaan met een dergelijk orkest wordt geconfronteerd. En dan zijn er nog al die orkestleden die naast hun gewone werk een grote rol spelen bij de amateurs. Hun ervaring nemen ze mee ali .1 hun regio in gaan om les te geven aan mu scholen of gewoon thuis. En er zijn er ook J wat die hun ervaring meebrengen als ze ii m pen en steden een fanfare of harmonie dii al En menig musicus begeleidt jonge mense graag in een amateur-orkest spelen. Zond j ervaring zou bij voorbeeld een Noordholl Jeugdorkest niet kunnen spelen. al Datzelfde geldt ook voor rol van de militai kesten die op de nominatie staan om doo 4 fensie te worden afgeschoten. En dan is 0 het onderzoek dat leert dat de klassieke n de grootste groeipotentie heeft van alle p< kunsten. Een conclusie die beslist wordt c bouwd als de regeringsnota verschijnt ovt m stimulerende rol van de kunst in de Nede 3] economie. JJ Vandaar dat voor het concert van die mid gangpaden van de Grote Zaal volstroomdi i( leden van Holland Symfonia, Het NederlaK Philharmonisch Orkest, het Metropole Or het Radio Symfonie Orkest, het Gelders 0 het Koninklijk Concertgebouworkest, ind concertmeester Alexander Kerr. En tussen al die musici verrees op het pot Valery Gergiev, de dirigent die de afgelopf het Mariinski Theater in Petersburg zijn ii n' tionale aanzien teruggaf. Hij hief zijn befl n de handen en de zaal vulde zich tot in alle 1 ken met diep bezielde muziek uit honden j len en instrumenten die het beroemde lie 0I de Wolgaslepers van Alexander Glazouno* klinken. N Het lied van de mannen die gekromd hun slijten, uitzichtloos sleurend aan de schep langs de al even eindeloze Wolga. Een hui wekkende ervaring, een niet te evenaren c jj niet in eurocenten te vertalen. Dat is klass muziek, volksmuziek. Dat volkvertegenwo^ gers zich dat woensdag realiseren. Dat da s, een politieke aanslag wordt gepland, is 00 n koud van de worden. Maar dat liever niet. door Hans Visser muziek recensie Susanne Lammers Concert: Floraconcert met Juliane Tlef (gitaar), Frederieke Harmsen (sopraan) en Johann Plietzsch (trompet). Gehoord: 20/6, Oranjerie van de Hortus Botanicus, Leiden. Sopraan, gitaar, trompet, die onalledaagse combinatie schept veiwachtingen.Maar die worden niet echt ingelost bij dit Floraconcert, waarin uiteinde lijk heel gewoon het lied cen traal staat. Burckhardt Söll noemt zijn 'Beethovens Neffe - So kocht man in Wien' welis waar een 'muzikale actie voor zang en gitaar', maar meer dan een uitgesponnen lied waarbij een teveel aan enscenering de muziek doodslaat, is het niet. Sopraan Frederieke Harmsen en gitariste Juliane Tief kiezen vóór de pauze voor een tamelijk conventioneel programma met Engelse liederen van John Dowland en Spaanse liederen van Federico Garcia Lorca. Best aardig, maar Harmsen is geen liedzangeres. Ze zingt in wezen instrumentaal, zonder veel ex pressie en meestal onverstaan baar, en dan gaat het allemaal zoveel op elkaar lijken. Tief houdt haar gitaar strak en klein, heeft besloten niet op de voor grond te treden, maar puur te begeleiden, en daar wordt het ook al niet spannender van. Al leen in de voorspelletjes hoor je soms een glimp van wat ze ei genlijk kan, zoals in het Lorca- lied 'Sevillanas', dat, als enige, door haar spel smoel krijgt. In de liederen van Burckhardt Söll die daar tussen gepast zijn (op teksten van Shakespeare en Hölderlin), zijn de rollen tussen zangeres en gitariste wat gelijk waardiger verdeeld. Söll ver wijst naar de Engelse renaissan cemuziek, maar geeft de gitaar ook een eigenstandige rol, waardoor het perspectief wis selt. De zangstem kan zich niet eenvoudigweg op de begelei ding laten voortdragen, loopt dan de kans weggespeeld te worden - en dat gebeurt dan ook een beetje. Want ook hier komt Harmsen niet tot uitdie pen of benadrukken. Ze laat de muziek gebeuren, en Tief is te vriendelijk om haar tot de orde te roepen. Een veel aardiger duo vormen gitariste Juliane Tief en trom pettist Johann Plietzsch. 'Han- de und Füsse, oder die kleine Jakobsleiter', door Söll op hun verzoek geschreven, laat een onverstoorbaar en vastberaden naar boven klimmende Tief ho ren, die daarbij niet noemens waardig afgeleid of overstemd wordt door de becommentari ërende liedjes van Plietzsch. Met verschillende dempers kleurt hij zijn trompetklank, martiaal, ouderwets jazzy, of ironisch pesterig, maar uitein delijk blijft hij in de diepte ach ter, de naar hemelse sferen ver trokken gitariste nog een paar verre echo's nablazend. Ni muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Voorhouts Kamerkoor o.l.v. Michelle Mallinger, m.m.v. Alexandra d'Espinoza (mezzo), Hugo Peixoto de Oliveira (bariton) en Kees van Dijk (orgel). Gehoord: 18/6, St Agathakerk, Lisse. Direct, bij de opening van Maurice Duruflé's 'Ubi Caritas et Amor' word je getroffen door het verfijnde, licht ver sluierde coloriet van het Voor houts Kamerkoor. Michelle Mallinger, pas in februari van dit jaar aangetreden als diri gent van dit koor, heeft ken nelijk veel aandacht geschon ken aan stemvorming en koorklank. Wat wil je ook, als je zelf een professionele so praan bent; de laatste tijd als solist regelmatig in deze regio optreedt. Ubi Caritas, een Beurtzang bij de voetwassing van Jezus op Witte Donderdag bezingt de eenvoud van de liefde, door het koor sereen en evenwichtig weergegeven. Alle vier motetten van dit opus 10 op Gregoriaanse thema's zijn transparante miniaturen. 'Tu es Petrus' (Gij zijt Petrus en op deze rots zal ik mijn kerk bou wen) krijgt daarbij een gewel dige kracht toegemeten met een meer aardse hechtere koorklank. Van het Requiem van Duruflé, in 1947 gecomponeerd en daarna nog twee keer bewerkt, zingt het Voorhouts Kamer koor de derde versie uit 1961, waarin het orkest vervangen is door een complexe orgelpar tij, en de cello soleert in het 'Pie Jesu' die jammer genoeg achterwege blijft. Het koor stelt zich nu op ach ter de balustrade bij het orgel, wat voor intensief samenspel voordeel oplevert, maar voor verstaanbaarheid en luisterge not nadeel. De 'hooggeplaats te' zang bereikt zo meer het hoofd maar minder het hart. Niettemin zingt Voorhout op vleugels. De flexibele ritmen van de Gregoriaanse recitatie ven zweven door de kerkruim te. Het thema door de vier koor- stemmen in het Kyrië keert verbreed terug in het orgel, fraai en helder articulerend gespeeld door Kees van Dijk. In dynamische bogen slinge ren de stemmen zich omhoog naar een evocatief fortissimo, dat donzig als sneeuw weer naar de aarde terugkeert. Het 'Domine Jesu Christe', niet zo luguber als het 'Dies lila' (dat Duruflé dan ook weggelaten heeft), kent momenten van helse akkoorden aangescherpt Eii door het orgel, die je we'"^ bedwelmen. Indrukwel In het 'Paradisum' woi koorklank weer ingetogen delicaat en kan de luiste zich in de Eeuwige rust we u, vinden. De bariton van Hugo Pei .e de Oliveira, die zijn mui», studie eigenlijk al als zes knaapje begon bij het Gre yfl aans Instituut van LissaU, past zich wonderwel ar deze vredelievende dodei f Veel minder is dat het gev, de mezzo Alexandra d'Esp w za in het Pie Jesu. Van 1 stem blijft in het lage reg ongeveer niets meer over, g, wijl in de hoogste regie volume, dramatiek en vib: w, veel te dol worden opgeld w: Wellicht had Mallinger (q( partij beter zelf op zich 1R. nen nemen, waarmee ing prachtige uitvoering nog b in evenwicht was geweest q( NI N< Tientallen sakteboarders uit de Leidse vertonen hun kunsten op de miniramp. Naar hartelust spuiten op een blauwe wand en veel bewonderende blikken krijgen. Foto's: Mark Lamers door Joris Rietbroek leiden - Graffitiartiesten, skaters, breakdancers en rappers maakten gis teren de Leidse Beestenmarkt onveilig. Voor de eerste keer hield het collectief Club Populair, bekend van hiphopfees ten in het LVC, een eigen evenement in Leiden, de Zomerjam. De Beestenmarkt was de hele dag het Mekka voor liefhebbers van graffiti kunst, skateboarding, breakdance en muziekstijlen als dancehall en hip hop. Een moddervet feest kortom, volgens de organisatie een Jam ge vuld met hele stukken aardbei, die bovendien goed werd bezocht. De live-optredens van hiphopacts als The Last Crewsaders en Double Deuce scoorden goed bij het ge mengde publiek op de Beestenmarkt. Vooral de Crewsaders gaven een ge varieerde show weg, met knappe staaltjes human beatbox en tumtab- lism, het muziek maken met als enige instrumenten een aantal draaitafels. De breakdance-battles op het podi um kregen de meeste handen op el kaar. Bij zo'n 'battle' dagen twee dan sers elkaar om de beurt uit steeds in gewikkelder capriolen uit te halen op old school hip hop. Het publiek be paalt de winnaar van het duel. Intus sen vertoonden tientallen skateboar ders uit de Leidse regio hun stunts op een miniramp, vlak naast het podi um. De aanwezige graffitikunstenaars konden hun hart ophalen en hun werk de hele dag vrij uitvoeren op speciaal opgestelde, lichtblauwe wanden. In Leiden is graffitispuiten waar dan ook namelijk verboden „Dit is voor de kunstenaars hier een leuke kans om een keer legaal te spuiten en hun werk aan het publiek te laten zien", zegt kunstenaar Joost, die zijn achternaam liever niet in de krant heeft. Hij werkt aan een soort giganti sche handtekening: het getrainde oog ontcijfert de naam Serchie. „In Am sterdam, Den Haag en zelfs Katwijk zijn er zogenaamde gedoogplekken waar je vrij aan de slag kunt", vertelt hij. „Er zijn in Leiden genoeg talent volle graffitispuiters, maar de ge meente durft het toch niet aan om hier een gedoogplek te beginnen. Graffiti wordt blijkbaar nog niet ge zien als volwaardige kunst." De meeste bezoekers lijken hier anders over te denken: de kersverse muurte keningen oogsten veel bewonderen de blikken. Ook Stephan Stipdonk, een van de initiatiefnemers van Club Populair, betreurt het dat graffiti bij het Leidse gemeentebestuur nog in het verdom hoekje zit. Hij schildert het logo van Club Populair, een pandabeer met duivelshoomtjes, dit keer met een jonge vrouw op zijn rug. Een middag legaal spuiten bevalt hem wel. „Het is wel erg ontspannen werken zo, maar het zou natuurlijk veel vaker moeten kunnen", vindt hij. „Er zijn viaducten en bedrijventerrei nen zat in en om Leiden.f De drukte op de Zomeijam j voor Stipdonk wel dat de urh. 0 tuur met al haar facetten popi is dan ooit, ook in Leiden.|q terwijl wij ruim twee jaar geled 1 Club Populair zijn begonnen, ki weg omdat er onvoldoend? 3® feesten naar onze smaak ware 5 telt Stipdonk. |e „Maar het blijft een hobby, 0 geen grote, commerciële fees jj; ganiseren. Al kost dit ons voiL| en geld, Club Populair blijft v ge een platform om onze creati uiten." j !j I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 18