KUNST CULTUUR
Bowie oogt en klinkt eeuwig jong
Play-In
Bloedwarme swing op Leidse Muziek
Noordwijkse Balletschool
toont jaar vol belevenissen
Huub van der Lubbe
zet liedjes trefzeker
op de juiste plek
JSAlfe.
v\FI
Steun uit
Wenen vo<
omroeporl
British Choi
teveel bomba
zelfoverschat
Meryl Streep
geëerd voor werk
Staatssecretaris
opent Oerol
'Gollum' speelt
King Kong
Afscheid dirigent
door Els Boer
hilversum - Uit onvi
hoek komt er steun 1
met opheffing bedreic
Symfonie Orkest (RSO
brief aan staatssecrett
van der Laan protester I
renommeerde orkest d-1
Philharmoniker tegen 5
genomen opheffing i
RSO en vraagt haar 13
haar plannen nog eens
denken.
„De door u gekozen vu
onze ogen zeker niet
zijn. Ook in Oostenii
soms de broekriem
aangehaald en ook hie
orkesten daarmee te
Maar op de gedachte
orkest uit bezuinigt: 7
gewoon maar op te he i
hier niemand komen'
manager Peter Schmid
Op 23 juni beslissen di
specialisten uit de Tv
mer in de vaste Kamer I
sie van onderwijs, cl i
wetenschappen over h
onderdeel van de mee
ting. Als ook zij de wen
staatssecretaris volgen 5
voor het Radio Symfoni
geen toekomst meer. i
muziek recensie
Lidy van der Spd
Concert: The British Choir oil
Davies, m.m.v. Karin van Artel
Julia Beuzenberg (harp) en «i
hoe Orkest. Gehoord: 12/6,1
kerk, Voorschoten 1
Br
ll.
Hoewel de voertaal Eng 0£
wenst 'British Choir' va k
door het vocale leven te b
onder de naam 'Cecilia
tional Choir'die meen n
schillende nationaliteit 4!
de koorleden dekt én h
zijdig repertoire. 1,1
Twee Magnificats (van F
lesi en Rutter) staan op or
gramma, voorafgegaan 0
twee werken voor haip B.
Félix Godefroid en Maii
thuis, een verrukkelijke ïi
fraai gespeeld door Juli
zenberg. Daar moeten 1
voor de pauze dan ook
doen, want het eerste) oi
cat verdient de schoon! 2ï
prijs niet. Rommelig, n
en onevenwichtig, daai r'
alles mee gezegd. Erwt 1
naar elkaar geluisterd,!
^staat maar voor zich uil
gen. Ook het kleine ad-i 2
kest speelt weinig even 2
De 'zware' kant, die vas
continuum optreedt, 01 Lu
heerst hinderlijk de viol 92
daat aangevoerd doord 2
violist. Maar ook zij spe
niet altijd haarzuiver. rac
Er is duidelijk het hards
deerd op het Magnifies
John Rutter, een van zij ac
originele, eigenzinnige! kï
sities; bepaald geen mal 11
meezinger. Het werk lij
drenkt van Spaans/Aifl
en Oosterse invloeden! na
gendraadse ritmes, exo j2'-
melodieën, uitbundige £L
stingen vol pralende sa na
klanken. Als verrassine U
een lieflijk tweede deel
Rose, a lovely Rose' ver L1
tussen al dat kerklatijn. iac
kleine orkest is uitgebti n. i
een hoorn, klarinet, dw M
harp en slagwerk. Hoei !rei
siast gezongen, ook in I vor
voering blijft iets lompshla
door net te veel effectb
Niettemin overtuigt dii ag
ficat veel meer. In de oj Ier
woorden valt al meteen
spannende ritmiek op, aj
aangezet door de diver |V
strumenten. Koor enö ft
gaan hun heel eigen w
tweede deel, prachtig a ir',
ten in een unisono gez m
gespeelde eindspurt. [s
Enorme paukenslagen
catief gezongen, breed 15
te harmonieën geuren) |eg<
Orffs Carmina Buranai
fecit mihi magna'. Dii«
volgd door een romanö
Sanctus dat als lange di j
en aan een lijn zwieren
mannen zingen doortk
genomen schreeuwerig Qy
zonderd hun mooi hou el
inzet van 'Sicut locutus 'en
Het Gloria staat als een
vol majesteit en kracht
eerlijk gezegd ook hier'
even teveel bombast et fno
overschatting.
De sopraan Karin van)
heeft een geweldige, inj
rende stem die de dran 15
van een opera meer rei
doen dan die van hetor
um. Haar dictie is onvc
de. Verstaanbaarheid es
vingsvermogen zijn iniS tre
eerste vereiste.
21
Meryl Streep. Foto: AP/Chris Polk
los angeles - De actrice Meryl
Streep heeft de 'lifetime achie
vement award' gekregen van
het Amerikaans Film Instituut.
De 54-jarige Streep heeft al
twee Oscars, voor beste bijrol in
'Kramer vs Kramer' uit 1979 en
voor beste actrice in 'Sophie's
Choice' uit 1982. Daarnaast
sleepte ze dertien nominaties in
de wacht, waarmee ze record-
houdster is. De 'lifetime achie
vement award' is een van de
meest prestigieuze in de Ameri
kaanse filmwereld. Eerder ont
vingen onder anderen Jack Ni
cholson, Alfred Hitchcock, Or
son Welles, Steven Spielberg,
Clint Eastwood, Barbra Strei
sand, Elizabeth Taylor, Tom
Hanks en Sidney Poitier de on
derscheiding. Vorig jaar viel Ro
bert de Niro die eer te beurt.
Terschelling - Staatssecretaris
Van der Laan (Cultuur) heeft
vrijdagavond de 23e editie van
het Oerol-festival op Terschel
ling geopend. Voorzitter K. van
Twist van het noodlijdende Oe
rol onthaalde de staatssecreta
ris met een duidelijke wens:
„We verwachten iets, een gast
komt nooit met lege handen."
Daarmee doelde hij op de extra
subsidie die Oerol van de
staatssecretaris hoopt te krij
gen. Van der Laan kon daar
echter nog niets over zeggen.
Zij roemde het festival wel
vooral om de internationale
programmering, de bijzondere
locaties en omdat het een
broedplaats is voor jong talent
Oerol duurt van 11 tot en met
20 juni. Jaarlijks bezoeken on
geveer 50.000 mensen het eve
nement.
LONDEN/LissE - Andy Serkis, de
acteur die Gollum speelde in de
Lord of the Rings-trilogie,
neemt de rol van King Kong op
zich in de nieuwe versie van de
gelijknamige film. Het digitale
monster zal met behulp van
'motion capture'-technologie
de bewegingen van Serkis kun
nen nadoen. Regisseur Peter
Jackson maakt daarbij gebruik
van dezelfde techniek waarmee
de eveneens digitale Gollum in
The Lord of the Rings-trilogie
tot leven werd gewekt. 'King
Kong' is een nieuwe versie van
de monsterklassieker uit 1933.
In december 2005 gaat de film
in première. Andrew Serkis is
vrijdag op de Elf Fantasy Fair in
de Keukenhof in Lisse. Hij zal
daar onder meer handtekenin
gen uitdelen aan fans en vragen
beantwoorden over zijn rol in
The Lord of the Rings.
door de gelijknamige mars van
Gert Buitenhuis. Hier manoeu
vreren de donkere tuba's met
korte halen de vorstelijke baby
'in naam van Oranje' de poort
door.
In het instant-concert zitten al
lerlei grappen verwerkt in de
vorm van tempowisselingen en
variërende ritmes, van 'Daar
komt de bruid' via 'O when the
Saints' naar 'Down by the Ri
verside'. Hier krijgen de klari
netten de gelegenheid om alle
melodieën aan te geven waarop
het hele orkest stralend rea
geert.
De 'Mars op eredivisie-niveau'
is een hele klus, maar bijna
vlekkeloos laveert Dominic zijn
orkest langs de gemeenste klip
pen. Er wordt mooi en duidelijk
gefraseerd; zuivere inzetten zijn
er direct, zonder enige aarze
ling. Snelle loopjes worden nog
niet helemaal transparant ge
nomen maar de daaropvolgen
de diepdonkere klank van het
grote koper, de helle zuivere
trompetten, de gloeiende trom
bones smoren elke kritiek.
Ook klassieke muziek schuwt
Henk Sierat niet. Hij is de ener
gieke motor achter deze '4e
Leidse Muziek Play-In'. Hon
gaarse ritmes, bloedwarme
swing, ferm gekozen tempi,
'weemoedige' hartstocht, het
orkest speelt er creatief mee,
hoeft zich in het geheel niet te
schamen voor 'slechts een be
werking'. Redenen te over om
volgend jaar een lustrum te vie
ren!
muziek recensie
Susanne Lammers
Voorstelling: Versterkte Gedichten
door Concordia. Met Huub van der
Lubbe, Jan Robijns (piano) en Bart de
Ruiter (contrabas). Gezien: 12/6,
Schouwburg, Lelden. Nog te zien: 17/6,
De Meerse, Hoofddorp; 2 t/m 4/7,
Parade, Den Haag.
Huub van der Lubbe heeft een
jaartje vrij genomen van De
Dijk, en trekt nu met Concor
dia door het land. Concordia
bestaat uit drie dinsdagavond-
dichters, een soort poëet, ver
want aan de zondagsdichter,
en twee gastmuzikanten, en
het maakt prachtig muziek.
De gedichten die Huub van
der Lubbe, Jan Robijns en Bart
de Ruiter maken en op dins
dagavond in de kroeg bespre
ken, hebben wel iets van de
negentiende-eeuwse studen-
tenpoëzie, vol grote woorden
en een fikse scheut ironische
zwartgalligheid. De inhoud
daarentegen is tamelijk mo
dern: variërend van melige
verzen over seksuele fantasie-
en en een rijmend recept voor
andijviestamppot tot misan
tropische klachten en zelfs
een heuse cyclus over een
zombie. Maar echt tot leven
komen ze pas als ze op mu
ziek gezet worden. Dan gaan
de woorden stralen en fonke
len, krijgen ze hun dubbele
bodems en diepere betekenis.
Voor geen enkele stijl schrikt
Concordia terug: ze spelen
stijlvast blues en country,
maar spannender is hun on-
geneerde teruggrijpen naar de
Unterhaltungsmusik uit de ja
ren '20 en '30. De tango's,
walsen en marsen lijken regel
recht afkomstig uit het variété
en cabaret van die dagen,
maar ook Eddy Christiani en
de Ramblers zijn niet ver weg.
Dat leidt tot juweeltjes als
'Waar zijn de sterren', overi
gens een liedje dat al 28 jaar
geleden ontstond in Oost-
Knollendam, waarin de ironi
sche weeklacht over een verlo
ren geliefde precies het juiste
formaat angeltje krijgt, en
'Mooier dan nu', waarin de
meerduidige tekst versterkt
wordt door het cabareteske
tango-ritme.
Van der Lubbe, al dan niet
met gitaar, maakt van de lied
jes kleine toneelstukjes, half
schmierend en half bloedseri
eus, maar pianist Jan Robijns
is de muzikale spil van het
combo. Hij zet al die liedjes
bescheiden maar trefzeker op
de juiste plek.
theater recensie
Maarten Baanders
Voorstelling: 'Dansend door het jaar",
leerlingenuitvoering Noordwijkse
Balletschool. Gezien: 12/6,
Stadsgehoorzaal, Leiden.
Vaak denk je op oudejaars
avond: wat is het jaar toch snel
voorbijgegaan, terwijl er zoveel
gebeurd is! Die gedachte krijg je
ook bij 'Dansend door het jaar'.
Het is fantastisch hoeveel idee-
en, beelden, kostuums èn dans-
prestaties de leerlingen van de
Noordwijkse Balletschool in
twee en een half uur op de
planken brengen! Zij laten het
publiek zien dat elke maand
van het jaar volop inspiratie
biedt om te dansen.
Als de avond met glinsterende
vuurwerkeffecten tot een fraaie
finale komt, heb je een vrolijk
carnaval en een uitbundige ko
ninginnedag met swingende
dans achter de rug, maar ook
ontroerende beestjes die op
hun eigen manier feestvieren
op Dierendag, een vrolijke
moederdag met een moeder die
het bijzonder goed getroffen
heeft met haar dochters, een
serene zwanendans vol fraai en
zwierig uitgevoerde klassieke
gebaren, en ook een aansteke
lijke, met opmerkelijk gemak
uitgevoerde volksdansachtige
scène.
De natuur is rijk vertegenwoor
digd met tere sneeuwldokjes en
vrolijke kikkers, mooi beeldend
uitgevoerd, en vlinders die zig
zaggen over het toneel. Lieve
heersbeestjes krioelen en hup
pen rond, zwaluwen worden zo
licht en speels uitgebeeld, dat
het lijkt of ze de koninginnen
van het luchtruim zijn. De libel
len hebben een lichte, sierlijke
gratie, terwijl de waterlelies
waar ze omheen vliegen ware
kunstwerken zijn, met hun
fraaie witte kostuums. Het jaar
brengt elegant kronkelende ar
men volgens de traditie van de
Spaanse flamenco, maar ook
een swingende vakantiescène,
waarbij je zin krijgt direct de
koffers te pakken en naar een
zonnige bestemming te gaan.
Maar als je deze voorstelling
mag geloven, is weer naar
school gaan een even groot
feest. Datzelfde geldt voor de
grote schoonmaak. Wie deze
grappige scène gezien heeft, er
vaart het schrobben en poetsen
in het vervolg als een swingen
de party.
Ook leert het publiek dat de
winter niet alleen kil en mistig
is, maar ook tot lichte, lieflijke
dansen kan inspireren. De figu
ren die de meisjes dansen zijn
helder als ijskristallen. En de
herfst, hoe stemmig de kleuren
ook zijn, kan aanleiding zijn tot
dans vol plezier. Een spannen
de scène is 'Halloween'. Juist
doordat er zo swingend en
meeslepend gedanst wordt, is
dit festijn extra luguber.
De deelnemers verdienen een
compliment. Zowel klassieke
als moderne dans komen ver
zorgd over. Het is bewonde
renswaardig dat een verhaal
met zoveel 'hoofdstukken' zo
gestroomlijnd en flitsend ver
teld wordt. Er is grondig gere
peteerd. Dat kun je zien en ook
ontgaat niemand met hoeveel
plezier er aan dit programma
gewerkt is.
leiden - Het RAPkamerorkest van de Streekmu-
ziekschool Leiden e.o. heeft zaterdag op bijzondere
wijze afscheid genomen van zijn dirigent Jules
Kirch. Zaterdagochtend werd Kirch op het Rapen
burg opgehaald met een bootje dat hem naar de
Hortus bracht. Onderweg, op de Patersbrug, werd
de dirigent verrast door een performance van de
Haagse kunstenaar Lichel van de Ende, werd hij
toegezongen door een operazanger, toegespeeld
door zijn opvolger de violiste Marjolein Hennes,
met rozenblaadjes bestrooid en onthaald met
champagne. Jules Kirch, contra-bassist bij het
Randstedelijk Begeleidingsorkest en ruim 23 jaar
basleraar aan de Streekmuziekschool, gaat zich na
het beëindigen van het dirigentschap vestigen als
strijkstokkenbouwer en zich wijden aan zijn
droom, het bouwen van een zeilend woonschip.
Foto: Hielco Kuipers
muziek recensie
Lidy van der Spek
Concert: 4e Leidse Muziek Play-In o.l.v.
Henk en Domlnlc Sierat. Gehoord: 11/6,
Stadhuisplein, Lelden.
Bij 'Scratch' denk je vooral aan
de Pieterskerk, Messiah en me
gakoren. Maar scratchen doen
er meer. De Leidse Muziek
Play-In moet het doen in een
muziektent (ook leuk!) met zo'n
120 blaas- en slaginstrumenta
listen. Het concert wordt ver
lucht met gastoptredens van
een trombonekwartet van het
Koninklijk Haags Conservatori
um en een zwierig popkoor uit
Zoetermeer 'Just for Fun'.
Zo'n scratch op een zaterdag
middag middenin de stad, als
duizenden Leienaars de markt
afstruinen, is natuurlijk niet
voor niks georganiseerd. Nee,
er zit een edele doelstelling
achter: jongeren ervan door
dringen hóe leuk het is om in
een Harmonie, Fanfare of
Brassband te spelen, hoeveel je
kan leren van professioneel ge
schoolde dirigenten. Zoals Do
minic Sierat; hij dirigeert mét
z'n vader Henk dit ééndagsge-
zelschap geweldig! Tevens is hij
trombonestudent aan het Kon.
Conservatorium, en maakt hij
deel uit van dat trombonekwar
tet dat in de pauze een bijzon
dere Suite van de Belgische
componist Flor Peeters speelt.
De Leidse Muziek Play-In: redenen te over om volgend jaar een lustrum te vierenl Foto: Eric Taal
Dat smaakt naar meer.
Zóveel moois in de pauze bete
kent helemaal niet dat het grote
orkest niks voorstelt, vergeet
dót maar! Met twee studieses
sies van drie kwartier in de och
tendstond heeft de middag wel
degelijk goud in de mond. Daar
kan menig amateur symfo
nieorkest een puntje aan zui
gen.
Het orkest creëert vanaf het be
gin een fraai coloriet. Ritmisch
zit het strak in z'n vel, al was
het maar omdat het vel van de
grote trom stoer en maatvast
wordt beslagen, daar kan je niet
licht omheen. Alle sekties krij
gen geregeld speciale aandacht,
maar in de eerste mars presen
teren ze zich eensgezind in pit
tige herhalingen, nét even an
ders van kleur en toonsoort. De
orkestklank is heerlijk romig
zonder enige vettigheid.
De meiden van 'Just for Fun',
gelardeerd met een enkele heer
van stand, excelleren in de film
muziek 'I will follow him', ade
quaat begeleid door het orkest.
Hun vitale, enthousiaste optre
den geeft een zwierige finishing
touch aan dit programmaon
derdeel.
'Prinses Amalia' wordt op haar
doopdag vrolijk toegeblazen
muziek recensie
Peter van Brummelen
Concert: David Bowie. Gehoord: 11/6,
Arena, Amsterdam.
Rare tijden zijn het in Neder
land Muziekland. Terwijl Marco
Borsato en René Froger met ge
mak meerdere avonden op rij
sportstadions vullen, lukt het
David Bowie, die toch een iets
eerbiedwaardiger staat van
dienst heeft, niet eens een
avond de Amsterdamse Arena
vol te krijgen. Bij zijn optreden
daar stond vrijdagavond het
podium langs de lange zijde
van het stadion opgesteld en
ging het overgrote deel van de
tribunes gehuld achter zwart
doek. Aan de kassa waren even
goed nog volop kaartjes ver
krijgbaar.
Die geringe belangstelling laat
zich maar voor een deel verkla
ren uit het feit dat Bowie aan
het begin van zijn huidige we
reldtournee al de Rotterdamse
Ahoy' aandeed. Aan het einde
van die toer is de aanleiding
daartoe, de cd 'Reality', alweer
bijna vergeten. Zo gaat dat al
tijden met albums van Bowie.
Bij het verschijnen ervan doet
iedereen zijn best er iets in te
rug te horen van de Bowie uit
zijn onbetwiste gloriejaren (de
seventies), maar al snel hoor je
er helemaal niemand meer
over.
In de Arena speelde 'Reality'
dan ook een totaal onderge
schikte rol. Volop aandacht was
er daarentegen voor Bowie's
roemruchte verleden. De man
David Bowie (tegen de zestig): volop aandacht voor roemruchte verleden. Foto: ANP/Rick Nederstigt
die eind jaren tachtig met veel
bombarie verkondigde nooit
meer oud repertoire te zullen
spelen, heeft er tegenwoordig
geen enkele moeite meer mee
achterom te kijken. En gelijk
heeft hij natuurlijk. Als er ie
mand weinig reden heeft zich
te schamen over zijn muzikale
verleden, is hij het.
Het wild rockende openings
nummer 'Rebel Rebel' zette de
toon van de avond. Bowie, die -
onvoorstelbaar - tegen de zestig
loopt, oogde niet alleen eeuwig
jong, hij Honk ook zo. Al even
gretig kwamen zijn begeleiders
over. De ster van die strak spe
lende zeskoppige band was
bassiste Gail Ann Dorsey. Haar
zang in 'Under pressure' deed
zelfs Bowie's originele duet
partner Freddy Mercury verge
ten.
Bowie zelf galmde de hele
avond of de tijd geen enkele vat
heeft gekregen op zijn stem.
Een perfecte gastheer was hij
ook. Hij vertelde dat hij en zijn
band niet minder dan 62 songs
paraat hadden. Dat het publiek
vooral songs uit de jaren zeven
tig wilde horen, was snel duide
lijk. Ze kregen ze, maar wel op
Bowie's voorwaarden: „Beloof
me dat bij het volgende num
mer niemand het refrein mee
zingt", zei hij ter inleiding van
'All the young dudes'. Mogelijk
dat een van de toiletjuffrouwen
niet meedeed, maar voor de
rest brulde iedereen het num
mer mee.
Zulk ongehoorzaam gedrag
moest bestraft worden, vond
Bowie. „Daarom nu een num
mer uit de jaren tachtig."
'Heroes' was in dit avondje mu
ziekgeschiedenis de te ver
wachten afsluiter. Met dat
nummer kun je vele kanten op,
bewees een Vodafone-commer
cial. Ook Bowie en de zijnen
hadden 'Heroes' een nieuwe jas
aangedaan. In de Arena klonk
het als een stampend glam-
rocknummer. Waarna in de
toegiften zowaar ook nog 'Ziggy
Stardust' volgde. Ooit maakt
Bowie vast nog eens een ver
bluffend goede nieuwe cd.
Voorlopig stellen we ons tevre
den met nostalgie.