ft REGIO 'Alle geloven komen uit één bron 1 Klas 1C2 van Herbert Vissers College beloond voor halfjaar niet rok Willem-Alexander zag derland en ver mij en gaf mij een knikje sen de circa Renske en Lars MAANDAG I4JUNI 2OO4 NAVRAAG De doop van prinses Amalia was zaterdag een gebeurtenis van natio naal belang. De Grote Kerk in Den Haag puilde uit met belangstellen den uit heel Ne- r j .7 j daarbuiten. Tus- twaalfhonderd genodigden zaten ook twee Leiderdorpers, de tienjarige SABINE BAËR en haar moeder. Navraag bij de leerlinge van de christelijke basis school De Regenboog. Waarom mocht jij bij de doop van Amalia zijn? „Maanden geleden heb ik een brief geschreven aan prins Willem- Alexander en prinses Maxima. Ik wilde graag bij de doop op 12 juni zijn omdat ik één dag eerder jarig ben. Er kwam maar geen ant woord op mijn brief. Tot ik een tijdje gele den opeens bericht kreeg dat ik bij de doop aanwezig mocht zijn. Mijn moeder mocht me begelei den." Hoe begon de dag? „Ik moest zaterdag al om half zeven mijn bed uit. We kregen een leuke ontvangst in het Nederlands Congres centrum en daarna gingen we onder poli tiebegeleiding naar de kerk. Mamma's hoed waaide ook nog weg." Heb je alles in de kerk goed kunnen zien? „Nee. Om Amalia goed te kunnen zien tussen al die grote mensen moest ik gaan staan. Net toén ik opstond, keek Willem- Alexander mijn kant op. Hij zag mij en gaf mij een knikje. Dat Amalia zo moest gapen, heb ik alleen op een groot tv-scherm ge zien." Was dat het hele verhaal? „Nee. Na de kerkdienst zijn we nog wat gaan eten en toen gingen we weer naar huis. Nu ga ik het hele verhaal nog op school vertel len." Vinden jouw vrienden en iniendinnetjes jou nu een geluksvogel? „Ja. Er is er zelfs één jaloers op mij, omdat er een interview met mij in een krant staat. Misschien wordt hij na dit verhaal wel dubbel jaloers." tekst: Tim Brouwer de Koning foto: ANP/Robin Utrecht UIT DE ARCHIEVEN ANNO 1954, Maandag 14 Juni WARMOND - Warmond is Zaterdag uit een betrekkelijk isolement ver lost. Eeuwenlang heeft het tolrecht van het Warmonderhek als een slagboom gelegen tussen deze waterrijke gemeente en de nabijzijnde grote stad. Op de Jongste Oudejaarsavond verdween de tol. Twee stoe re agenten sloegen de hekken in open stand in de boeien. Maar de mi sère was daarmee nog niet de wereld uit. De toegangsbrug tot War mond voldeed niet aan de eisen van vrij verkeer. In het bollenseizoen sneuvelde deze oude brug, waardoor het isolement van Warmond ster ker werd dan ooit tevoren. Zaterdag echter was het leed geleden. De Commissaris der Koningin in Zuid-Holland mr L. A. Kesper opende een nieuwe royale brug door symbolische tolhekken te ontsluiten. In de avonduren werden die hekken feestelijk verbrand. Pas vele uren la ter, om zes uur des middags, werd de brug voor verkeer vrijgegeven. Over de brug trok eerder een alleraardigste optocht, het verkeer door alle eeuwen heen in beeld brengend, het dorp in en door. Er werden mailcoaches getoond, fietsen van wonderlijke makelij, een heel oude auto uit 1904 die zowaar nog liep, en boerenkarren en rijtuigen uit di verse perioden. De brandweer ontbrak al evenmin met een voorwereld lijke spuit. ANNO 1979, woensdag 13 juni SASSENHEIM - Aannemer Noorlander uit Leiderdorp zal binnenkort beginnen met het bouwen van het gebied 'Wasbeek' in Sassenheim. Hier een deel van het gebied voor de bebouwing. Foto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (afdruk van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 8406 t.n.v. HDC Media b.v., Postbus 2, 1800 AA Alkmaar, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. COLOFON Leidsch Dagblad Directie: B M. Essenberg E-mail: directie.hdcuz@hdc.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Adriaan Brandenburg E-mail: redactie.ld@hdc.nl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54 2300 AB Leiden. Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 356 325 Familieberichten fax 023-5150 567 ADVERTENTIEVERKOOP Advertenties m.b.t: Auto's: 072-6813661 Onroerend goed: 023-5 '5° 543 Personeel: 075-6813677 Overige detailhandel: 071-5 356 300 Reclamebureaus kunnen contact opnemen met 075-6813636 LEZERSSERVICE 0800-1711 (gratis) Mobiel: 072 - 5196800 ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €20,20 (alleen aut. ine) p/kw €56,70 p/j €216,90 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. Voor zaterdagabonnementen geldt €0,60 per zaterdag GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 0800-1711 (gratis). Mobiel: 072 - 5196800. ma t/m vr. 07.30-17.00 uur; za: 08.00-13.00 uur (als op zaterdag voor 12.00 uur wordt gebeld, wordt de krant dezelfde dag nabezorgd. Wie tussen 12.00 en 13.00 uur belt, ontvangt de krant op maandag.) AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV cq. de betreffende auteur O HDC Media BV, 2004 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen HDC Media BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbieding en te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat laten weten aan HDC Media BV, Afdeling Lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar IER BOVEN Wat stelt geloof nog voor in de nieuwe eeuw? Voor de een is religie de leidraad in het leven, voor een an der volstaat een geloof aan 'iets'. In 'Hierboven' acht vragen aan een heden daagse gelovige. Deze week aan Andrea Eysbach (30) van de Baha'i-ge- meenschap(beweging) in Leiden. Een religie die ge looft in één bron, wereld vrede en eenheid. door Marieke de Kok Wat houdt het Baha'i-geloof i?i? „Het is een wereldgemeenschap die gelooft dat alle profeten van alle reli gies uit één bron komen. Christenen noemen de bron God, arabieren noemen hem Allah. De profeten wa ren gebonden aan de tijd en cultuur van toen ze op aarde waren. Onze profeet heet Bahé'u'lléh. Hij stichtte het Bahé'i-geloof in 1844 in Iran en verkondigde dat goddelijke openba ring na de bijbel en de koran een vervolg had gekregen. De beloofde profeet was opgestaan. Hij schreef ontzettend veel geschriften waarin alle levensthema's aan bod komen. Zijn zoon en kleinzoon hebben de teksten vervolgens nog eens uitge legd en uitgediept. Wij gebruiken al die schriften en gebeden nog steeds." Heeft u het geloof van huis uit mee gekregen? „Mijn ouders zijn oorspronkelijk ge reformeerd en hervormd, maar een jaar nadat ik geboren werd, zijn ze Bahé'i geworden. In de jaren zestig en zeventig hebben ze onderzoek gedaan naar allerlei religies. Het be gon toen ze een dominee vroegen wat er gebeurde met Boeddhisten. Andrea Eysbach: „De grote vrede, de broederschap tussen mensen en respect voor verschillen, moet nog komen. Hoe lang dat proces gaat duren, weten we niet." Foto: Hielco Kuipers Hij zei dat ze in de hel kwamen. Dat konden mijn ouders gewoon niet ge loven." Heeft u een bekering doorgemaakt? „Ik heb wel een bekering doorge maakt, maar het ging in stadia. In eerste instantie had ik alleen een goed gevoel bij de leer van Bahé'u'l léh, later ben ik hem ook verstande lijk gaan volgen. Elf jaar geled( ik in Israël geweest om er eenj werken. Daarna ben ik meere meer gaan lezen en is mijn ge steeds sterker geworden. Voo religies is Israël belangrijk. Aai moskee die op de rots van Abt gebouwd is, zie je bijvoorbeeld alle geloven eigenlijk uit éénbi komen." Probeert u andere mensen te bi tot het Bahd'i -geloof? „Van Baha'u'lléh mag je nietb ren. Ik zeg ook niet dat andere gies het fout hebben; het zijnj maal wegen tot de waarheid. 1 dien is het niet aan mij te oord Iedereen doet zijn best bewua loven. Daarnaast zijn de dade iemand doet belangrijker dan F woorden Ik kan ze alleen maai r waarheid vertellen. Bahé'i -ga Ij schap Leiden nodigt sinds kon steeds vaker mensen uit voori tatieve bijeenkomsten. We lea teksten uit allerlei religies enn Hoe kijkt u tegen religieuze ooi aan? ,,Als religie de oorzaak is vaoo H kan je beter geen religie hebbe zei Baha'u'lléh over godsdiem logen. Maar vaak is de strijd rd leen religie, maar ook etnicitd politiek. Nog in dit tijdperk za! 1 reldvrede komen. De kleine w vrede is er voor een groot dee politieke vrede. Er is geen oori meer op wereldniveau. De gro 1 de, de broederschap tussen m en respect voor verschillen, m nog komen. Hoelang dat proc duren, weten we niet. En dew naar vrede toe kan verschillen, formiteit is niet het doel, maai heid in verscheidenheid." Is er leven na de dood? „Als je dood bent, word je in nieuwe wereld geboren, geloo Het is een soort geestelijke we waar mensen elkaar terugzien zich ook verder ontwikkelen.) alles begrijpen en dichter bijd komen. Je ziel, je ware identiti leeft voort." Hoe voert u uw geloof in hetdi leven uit? „Ik wil mijn werk als pedagoq doen. Als je je werk met heel uitvoert, is dat ook een vorm aanbidding. Ik probeer een gi mens te zijn en elke dag te bid Ik lees de geschriften van de p en zijn zoon. Daarin wordt de gezien als een mijn vol edelsti Je moet werken aan jezelf om wikkelen." Hoe zie je wetenschap versus r jj „Die twee kunnen hand in hal gaan. Wetenschap druist nieti religie in. Ik denk wel dat heti lans moet zijn en ben dus tegi thisch onderzoek met welk do ook. Ware wetenschap ontken bestaan van God niet." Een eervolle vermelding en een lampje voor aan je sleu telhanger. Dat is de beloning die klas 1C2 van het Herbert Vissers College (HVC) in Nieuw-Vennep kreeg voor een halfjaar niet roken en het ma ken van een pakkende rap- tekst over deze bezigheid. De klas werd tweede van Noord- Holland in een Europese niet- roken-competitie. „De leerlingen waren wel een beetje teleurgesteld", vertelt klassementor Wendy Hesta. „Ze vonden dat ze een hele mooie tekst hadden bedacht: Waarom bied je mij dat spul aan?Uk wil niet dat mijn lon gen vergaard Je vindt me nou vosteen muts/Maar ik wil niet dat ik daardoor mijn leven verpruts. Alle vijftien brugklassen van het HVC deden mee aan de 'Actie Tegengif, georgani seerd door de niet rokenclub Stivoro en het Trimbos-insti tuut voor verslavingsziekten in samenwerking met GGD en instelling voor Verslavings zorg. Aan de actie deden scholen voor voortgezet on derwijs in zeventien Europese landen mee. Voor zover Wendy Hesta weet, was er bij de andere vier brugklassen voor havo/vwo nog een klas die ook rookvrij is gebleven, maar die viel he lemaal niet in de prijzen. In de andere klassen zat er altijd wel een leerling die rookte. „We hadden ook een jongen die af en toe probeerde te ro ken maar hij zit niet meer in de klas", vertelt Hesta die zelf ook rookte, maar voor de ac tie is gestopt. „Ik heb best veel gerookt, nu rookte ik al veel minder. Ik heb de leerlingen verteld hoe verslavend het is en hoe moeilijk het dus is om er vanaf te blijven." Voor de actie tekenden de 23 leerlingen van klas 1C2 een contract dat ze een half jaar geen sigaret zouden opsteken. De niet-rookwedstrijd begon op 5 november 2003. Er moesten drie formulieren worden ingestuurd, voor 1 de cember, 1 februari en 1 mei, waarop de huidige stand van zaken werd doorgegeven. „Ik ga er vanuit dat leerlingen mij de waarheid hebben verteld. Ik weet ook eigenlijk wel zeker dat dat zo is", zegt Hesta. Deze week zijn de prijswin naars bekendgemaakt. Aan de actie deden 3.478 eerste en tweede klassers van het voort gezet onderwijs (ruim 87.000 scholieren) mee. In de provin cie Noord-Holland waren dat 414 klassen: 151 haalden de eindstreep. Uit de regio Am- stelland en Meerlanden de den 61 klassen mee, dertig klassen hielden de wedstrijd tot het eind vol, daarvan wa ren er twintig havo/vwo klas sen, laat Madeline van Riems dijk, gezondheidsvoorlichter onderwijs van de GGD weten. Op het HVC deden alleen de eerste brugklassers mee. Af delingsleider onderbouw Remco Hulsbergen denkt dat het beter is met tweede en derdeklassers een niet-roken contract te sluiten. „Zo'n pro ject is prima, maar je ziet dat leerlingen toch vaker in de tweede of derde klas p« roken. Ze zijn dat proja ze in de eerste klas hebl gedaan echt niet verge maar er spelen dan am vloeden zoals stoer dof meedoen mee de groep - als ze beginnen met rol Kijk, niemand maakt dat hij met roken beg dat het zo lekker is." Vi Hulsbergen is het eem stand te denken dat vu leerlingen meer roken havo-of vwo-scholierer ,n maakt bij ons op schoo niets uit." Annalaura Molducci AANGENAAM Het viel in de derde eeuw na Christus niet mee om christen te zijn in Rome. Verschillende Romeinse keizers waren namelijk niet zo gecharmeerd van het christelijke geloof en deden hun uiterste best de gelovigen zo snel mo gelijk naar de hemel te helpen. In 258 was het de beurt van een zekere Laurentius, een christen die in Rome de rang van diaken kreeg en werd be last met de financiële za ken van de kerk. Op dat moment was Va- lerianus de regerende Romeinse keizer en deze had zijn oog laten vallen op de bezittingen van de kerk. Laurentius werd ge sommeerd deze bij de keizer in te leveren, maar in plaats daarvan deelde hij ze uit onder de arme christenen. Daarna zei hij tegen Valerianus dat deze mensen de ware schat van de christelijke kerk vormden. Valerianus zag daar de humor niet van in en be val Laurentius gevangen te nemen en op een rooster boven een vuur te martelen. Na een poosje roosteren schijnt Laurentius toen tegen zijn folteraar opgemerkt te hebben dat hij ge draaid kon worden, om dat zijn ene kant inmid dels wel gaar was. Laurentius werd vervol gens uiteraard heilig ver klaard en zijn sterfdag op 10 augustus werd Lau- rentiusdag genoemd. Hij werd onder andere schutspatroon van Span je en Rome, van de ar men en de brandweerlie den en je kon hem aan roepen bij brandgevaar en bij brandwonden. Na dat de Duitse keizer Otto I in 955 op Laurentiusdag de Hongaren had versla gen, werd hij in Duits land nog geliefder dan hij al was. Laurentius kan 'man uit Laurentum' betekenen, een plaats in de streek rond Rome, maar de naam kan ook samen hangen met het Latijnse woord laurus 'laurier' en dan zoveel betekenen als 'de met lauwertakken versierde, de gelauwer de'. Zoals bij de meeste po pulaire heiligen wordt zijn naam al sinds de Middeleeuwen in vele varianten aan kinderen gegeven. Nederlandse jongensnamen zijn bij voorbeeld Laurens, Lau, Louwe en Rens. In Vlaan deren kennen ze ook va rianten als Laureins, Laureis, Leis, Lens en Lins. Laurent is een Fran se vorm en Lorenzo en Renzo stammen uit het Italiaans. Lawrence en Larry komen uit Enge land, terwijl Laurie een Schotse variant is. Het Duits kent naast Lauren tius nog Laurenz, Lorenz en Lenz en Laurits, Lars en Lasse zijn Scandinavi sche afleidingen bij Lau rentius. Van al deze vari anten is Lars overigens de enige die al jaren ste vig in de toptien van po pulaire jongensnamen staat. Natuurlijk werden er bij Laurentius ook meisjes namen gevormd, zoals Laurentia, Laurentien, Lauwerina en Renske. Behalve Renske komen de meeste van deze na men nu niet vaak meer voor. Vlaamse varianten van Laurentia zijn Laur- eina en Lorate, terwijl het Frans nog Laurence kent. Ook het Duits heeft Lau rentia, terwijl in het En gels nog Lauren, Lauretta en Lolly voorkomen. Een nog wel vaak voor komende meisjesnaam die van Laurentius is af geleid, is Laura. Deze naam, die bij de popu lairste meisjesnamen van 2003 in Nederland de vierentwintigste plaats inneemt, werd al in de veertiende eeuw in West- Europa bekend door de sonnetten van de Itali aanse dichter Petrarca. Lara is de Russische vari ant ervan. Deze naam, die nu vooral bekend is door game- en filmhel din Lara Croft, werd in West-Europa waarschijn lijk in 1957 geïntrodu ceerd via het boek Dr. Shivago van Boris Paster nak, waarin een van de hoofdpersonen Lara heet. Er zijn ook vele achterna men op de een of andere manier afgeleid van Lau rentius en zijn hiervoor genoemde varianten. Het telefoonboek van Leiden vermeldt bijvoorbeeld Laurens, Lauretise, Lau- rey, Lauryssens, Lavrijsen, Lens, Lensen, Leijnse, Linssen, Lourens, Lourijs- sen, Louwerens, Louwers, Louwerse, Louwes, Louws, Louwsma en Lyn- se, maar er zijn er uiter aard nog veel meer. Een paar bekende nen met een vanl tius afstammende temaam zijn Tuss )r kunst en kitsch-eq Theo Laurentius,L gelse schrijver D.H r rence, onder meer kend door Lady Cl ly's Lover, en de er Engelse acteur Hu\ Laurie, die we ken Blackadder en Jeei Maar wie we natir. lar Leiden het meest i moeten houden, i' 0 drik Antoon Loren C (1853-1928), de U tf hoogleraar theore: ol natuurkunde die is de Nobelprijs kree id 01 Reacties en tips va N rubriek kunt u stil n naar Aangenaam d bus 54, 2300 AB U >e E-mailen naardet* p kan ook: schoon- heim@inl.nl Tanneke Schoonhei er

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 20